Elbilforum.no
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: sylwester på tirsdag 07. august 2018, klokken 16:37
I en annen tråd om rekkevidde på Leaf er det snakk om en annonse fra en forhandler som oppgir WLTP på 389km.
Jeg vet at rekkevidden i følge WLTP er 270km så jeg sendte en melding og jeg fikk tilbake at dette hadde de tatt fra nissan.no (https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html) sine sider. Der står det:
Sitat fra: Nissan leaf salgsside
I tillegg testes kjørerekkevidden for elbiler.
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP) - 270km.
Rekkevidde bykjøring (WLTP) - 389 km.
Så her har man brukt den høyeste verdien, som faktisk gir enda mindre realistisk rekkevidde enn NEDC sine 378km.
Jeg tenkte det må være regler for hvilke verdier man kan oppgi og ihvertfall kreve å oppgi hvilken test siden "bykjøring" er altså en delen av "blandet kjøring" som holder seg unna motorveien. EU har vært klare på at for ikke å forvirre kundene at det skal være en cutoff mellom NEDC og WLTP så jeg antar at de muligens har regler for enten å oppgi begge eller den laveste. Noen som vet?
Dette kan ikke være lov. Klassisk misvisende markedsføring.
På samme måte som for EPA består vel WLTP av flere forskjellige sykler. En av disse er sikkert bykjøring. Enig at det kan være uheldig å 'cherry picke' en spesiell syklus, men ulovlig kan det neppe sies å være. Her har jo Nissan også informert om blandet kjøring.
Hvis Nissan på død og liv ønsker å kommunisere på syklusnivå burde Nissan oppgitt alle sykler. Også de som viser høyere enn gjennomsnitt WLTP.
Her mangler det jo link til annonsen. Dette kan ikke være greit
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125125525&fks=125125525
(https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125125525&fks=125125525)
Sitat fra: Tellus på tirsdag 07. august 2018, klokken 18:59
...Her har jo Nissan også informert om blandet kjøring.
...
Ja, skulle visst ha lagt ut linken, men merk at det ikke er Nissan jeg kritiserer her. De oppgir 270km og har begge tallene med beskrivelse. Den annonsen jeg er skeptisk er lov er den i posten over der det står "med inntil 389Km rekkevidde(WLTP Standard)"
Bilselgere følger strenge regelverk og jeg antar at det finnes regler for hvordan tallene kan oppgis. Mange har f.eks. lurt på hvorfor produsentene har brukt NEDC frem til nå og det er fordi de ikke har hatt lot vil å bruke noe annet enn NEDC i kommunikasjonen for at kundene ikke skal bli forvirra. 270 og 389 er såpass forskjellig at jeg tenker kundene vil bli forvirra.
Reglene er egentlig ganske enkle (min utheving nedenfor):
Sitat fra: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/c20173525-recommendation-wltp.pdf
(7)
Test results on fuel consumption and CO2 emission values are recorded for different test phases. For vehicles type-approved in accordance with the NEDC, values are provided for "urban" and "extra-urban" conditions as well as "combined" and "weighted, combined" values. For vehicles type-approved in accordance with the WLTP, values are provided for "low", "medium", "high", and "extra high" as well as "combined" and "weighted, combined" values. In order to ensure comparability at least the "combined" values of the applicable test method should be made available to consumers.
Så "combined" (blandet) på alltid oppgis (dvs 270 km for nye Leaf), de andre kan tas med som ekstra informasjon
Sitat fra: sylwester på tirsdag 07. august 2018, klokken 19:53
Den annonsen jeg er skeptisk er lov er den i posten over der det står "med inntil 389Km rekkevidde(WLTP Standard)"
«Inntil» er slikt er fantastisk ord til markedsføring. («Weasel word» kaller amerikanerne det, undres om vi har et like godt uttrykk på norsk?). Man skal i hvert fall lese det som «mindre enn», og ta dét helt bokstavelig.
haha, kan jeg da føre til "inntil" 345 000 på kjøpskontrakten og så bare gi dem 230 000 for bilen. Tror dere de blir sure da?
EPA, NEDC og WLTP har alle sykluser for bykjøring, landevei (highway) og til slutt et tall for kombinert verdi.
Normen har vært at man alltid oppgir kombinert verdi for sammenlikning uansett hvilken målesyklus som har vært brukt.
Nissan er den eneste importøren jeg kjenner til som fremhever WLTP verdi for bykjøring, spesielt for e-NV200, ser at deler av media ukritisk tok frem bykjøringsrekkevidde på 40kWh utgaven.
Måten GreenCar har oppgitt WLTP verdi uten å spesifisere at dette kun gjelder bykjøring synes å være direkte villedende.
I min oversikt over WLTP/EPA brukes kun kombinerte syklusverdier.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0