Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Rcr på mandag 30. juli 2018, klokken 18:29

Tittel: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Rcrmandag 30. juli 2018, klokken 18:29
Hei alle,

Vi er nå i gang med prosessen å kjøpe vår aller første el-bil, og står nå mellom i3 eller e-Golf... Bilen kommer til å fungere som en «by-bil» i Asker-området, men det kan tenkes at den blir kjørt til hytta i Nesbyen en gang iblant. (Da selvfølgelig med et ladestopp/pølsestopp).

Vi har prøvekjørt begge, og synes begge er gode å kjøre. Hva er deres erfaringer og anbefalinger? Som vi har forstått det er i3 hurtigere å lade, imens e-golfen har større rekkevidde. Den nye bilen kommer til å erstatte en Subaru, og vi lurer blant annet på hvilken av bilene som er best på vinterføre for oss som er vant til firehjulstrekk...

Håper på kloke svar  :)
Tittel: Sv: i3 vs el-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Rossonmandag 30. juli 2018, klokken 19:39
Jeg har ikke noen erfaring med noen av dem, men jeg endte og opp med e-golf vs i3 før jeg bestillte i3 :)

Jeg tror rekkevidden er ganske lik på de 2 bilene. Begge kommer 300km med den gamle urealistiske målestandarden. Og begge fikk snittrekkevidden 231km i denne sammenligningen :https://pushevs.com/2018/07/29/range-efficiency-test-of-10-electric-cars/ (https://pushevs.com/2018/07/29/range-efficiency-test-of-10-electric-cars/)

Realistiske rekkevidder er og diskutert i denne tråden : https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0 (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0)

Når det gjelder vinteregenskaper tror jeg det heller i favør til i3
Den fordelen fossilbilene med forhulstrekk og vekt av motor over drivhjulene hadde er ikke der med elbil,da elbiler har ganske bra vektfordeling med batteriene, og i3 har uansett motoren bak + bakhjulstrekk.


Rosson
Tittel: Sv: i3 vs el-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Orbitmandag 30. juli 2018, klokken 19:50
[Disclaimer: Har <1000 km i e-Golf, og >35000 med i3]

Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: geearmandag 30. juli 2018, klokken 20:58
Har du tilgang på strøm så setter du avgangstid på e-Golf, slik at den fullader rett før avgang, da får den lunk i batteriet. Sier ikke det er like bra som forvarming, men det hjelper, iallfall med 16A+. Har ikke gitt vår noen store utfordringer de vintrene vi har hatt den, men heller aldri stått fast. Fremhjulstrekken er håpløs med så brå krefter, enten det er vått, glatt eller tørt. Spinner i ett kjør på høyre forhjul...

Kan forresten ikke huske å ha opplevd effektbegrensning på grunn av lav temperatur, slik forrige taler beskriver.
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Panduckmandag 30. juli 2018, klokken 21:05
Nå kommer vel i3 etterhvert med større batteri? (over 40kW?) så da bør vel den ha en god del bedre rekkevidde enn eGolf. i3 har nå 33kW mens eGolf har 36kW(?) og i3 bruker en god del mindre strøm (annet enn i store hastigheter), så i3 bør vel ha bedre rekkevidde allerede?

11kW AC lading er ekstremt fint, sendes denne helgen havnet jeg i ladekø med 5 ventende biler og 2 ledige 22kW AC punkter. I steden for å stå å stresse i kø, ble det AC og avslappende måltid, og mer enn nok strøm når vi var ferdig. Også på kaldt batteri er 11kW lading fint, bedre å betale mindre for 11kW enn masse for 18kW (som det kan være du får om vinteren)

Utsikten fra vinduene er flott, svingradius en drøm, og det er vel en av de enkleste bilene å bykjøre med. Den effektive enpedalskjørigen er også flott i by men også på svingete vei / mye bakker.

Legg ned baksetene og du har mer plass i en i3 enn du nok tror. Vi fikk med de samme boksene som vi hadde i en stasjonsvogn med bakseter nede pakket full, fordi taket var høyere.

Rustfritt er jo også flott med i3 :)

Dumt med i3: bakseteplass. Dårligere dekutvalg p.g.a "sære dekk". Litt snål tilgang til bakseter.
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Rcrmandag 30. juli 2018, klokken 22:00
Takk for svar, alle sammen! Virker som dette går i favør i3, enn så lenge... Merker at detaljer ang lading er noe vi må lese oss opp på, avanserte refleksjoner noen av dere kommer med  :P

Tar gjerne imot flere anbefalinger, denne tråden er på ingen måte avsluttet!
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Ferrymandag 30. juli 2018, klokken 22:56
Sitat fra: Rcr på mandag 30. juli 2018, klokken 18:29
Bilen kommer til å fungere som en «by-bil» i Asker-området, men det kan tenkes at den blir kjørt til hytta i Nesbyen en gang iblant. (Da selvfølgelig med et ladestopp/pølsestopp).

Pølsestopp på den turen er ingen selvfølge! Med mindre du er veldig glad i pølsestopp, da. Asker - Nesbyen er ca 16 mil opp på østre eller vestre kant. Det bør gå uansett, kanskje med unntak av de aller verste vinterdagene. Jeg har kjørt Sandvika - Fagernes med i3 i 13 kalde. Antagelig lanseres det større batteri på i3 i august, så ha litt is i magen. Framkommeligheten er bra, men det er ingen firehjulstrekker. Jeg har prøvd i3 mot Urban Cruiser med pigg på  samme føre. Dvs. jeg parkerte i3-en og hentet den andre bilen for å kjøre opp bagasjen ;)
Hvorvidt du har strøm på hytta er avgjørende for når og hvor du lader. Det er helt klart bedre å hurtiglade på tur opp med varmt batteri framfor å la bilen stå gjennom helga og bli kald. Men har du innlagt strøm så slipper du antagelig å hurtiglade noen gang.
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Rcrmandag 30. juli 2018, klokken 23:28
Sitat fra: Ferry på mandag 30. juli 2018, klokken 22:56
Sitat fra: Rcr på mandag 30. juli 2018, klokken 18:29
Bilen kommer til å fungere som en «by-bil» i Asker-området, men det kan tenkes at den blir kjørt til hytta i Nesbyen en gang iblant. (Da selvfølgelig med et ladestopp/pølsestopp).

Pølsestopp på den turen er ingen selvfølge! Med mindre du er veldig glad i pølsestopp, da. Asker - Nesbyen er ca 16 mil opp på østre eller vestre kant. Det bør gå uansett, kanskje med unntak av de aller verste vinterdagene. Jeg har kjørt Sandvika - Fagernes med i3 i 13 kalde. Antagelig lanseres det større batteri på i3 i august, så ha litt is i magen. Framkommeligheten er bra, men det er ingen firehjulstrekker. Jeg har prøvd i3 mot Urban Cruiser med pigg på  samme føre. Dvs. jeg parkerte i3-en og hentet den andre bilen for å kjøre opp bagasjen ;)
Hvorvidt du har strøm på hytta er avgjørende for når og hvor du lader. Det er helt klart bedre å hurtiglade på tur opp med varmt batteri framfor å la bilen stå gjennom helga og bli kald. Men har du innlagt strøm så slipper du antagelig å hurtiglade noen gang.

Takk for svar! Vi har strøm på hytta, så dette høres jo lovende ut. Vi lider nok av rekkeviddeangst allerede før vi har kjøpt...
Hvor får du det fra at det kommer bytt batteri i august? Bilforhandleren var ihvertfall veldig tydelig på at man ikke vet noe om når det kommer, og at alle antakelser er løse rykter... Men hvem skal man egentlig tro på?  :o
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Ferrymandag 30. juli 2018, klokken 23:57
Ikke godt å si hvem man skal tro på, men ryktene om større batteri har eksistert lenge. BMW pleier å lansere ny utgave i august. Det kom en facelift for ett år siden, nytt batteri for to år siden. Det ligger veldig i korta at det skjer noe nå.
F.eks: http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=5287
Bilforhandleren har en sterk interesse av "å ikke vite noe". Og BMW har nok en sterk interesse i å ikke informere dem. i-agentene sier at de ikke vet noe før enn tett oppunder lansering. Og jeg tror dem på det. Snakka ganske mye med dem da jeg henta ut bilen. På det tidspunktet var det ikke noe poeng i å fortelle meg skrøner. Alle tror og forventer at det kommer stadig bedre og bedre batterier
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Rossonmandag 30. juli 2018, klokken 23:59
Tek hadde og en artikkel ang dette : https://www.tek.no/artikler/bmw-i3-kommer-i-ny-utgave-med-43-kwh-batteri/442332 (https://www.tek.no/artikler/bmw-i3-kommer-i-ny-utgave-med-43-kwh-batteri/442332)

Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: 1317142119tirsdag 31. juli 2018, klokken 09:42
De artiklene er kun basert på rykter fra Samsung som sier at 120Ah batteriene deres skal installeres i "automotive industry" etter nyttår 2019 (uten at det er spesifisert om det er 1. januar eller 1. juni 2019) og en blogg på fansiden BMWblog om at det kommer 120Ah (som de har skrevet om siden begynnelsen av 2017 en gang).

Ja, der det er røyk er det som regel ild og vi vil trolig se en 120Ah snart. Men at det kommer til høsten er på ingen måte offisiell informasjon fra BMW (eller Samsung som lager batteriene).

Samtidig er det rykter om 160Ah BMW i3 også, så hvem vet ...
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: espenwtorsdag 09. august 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Orbit på mandag 30. juli 2018, klokken 19:50
[Disclaimer: Har <1000 km i e-Golf, og >35000 med i3]


  • Fremkommelighet: Begge alternativene er dømt til å tape mot en Subaru! Men det er overraskende bra muligheter likevel. Dekkvalg vil oftest være begrensende faktor. Det finnes ikke piggdekk til i3, men dersom du uansett planlegger piggfrie (les: Askerføre, det er gode piggfrie å få til begge), så vil jeg holde en knapp på at i3 tar seg best frem. Legger du til tung last og oppoverbakke, blir dette enda mer i favør av bakhjulstrekk.
  • Rekkevidde: e-Golf (bør) vinne, men jeg har for lite erfaring med den til å si hva det utgjør i praksis (større batteri, men tyngre bil dvs mer forbruk oppover til en fjellhytte)
  • Hurtiglading på vinter: Begge er avhengige av varmt batteri for at dette skal kalles hurtig. Dersom du har tilgang på strøm på hytta, kan du forvarme batteriet på i3 mens den er parkert. e-Golf kan ikke dette. Å starte fra en uteparkering (f.eks. på hytte) -10 med e-Golf, vil gjøre tillatt effektuttak så lavt at det ikke er mulig å få temperaturen særlig opp, selv med aktiv kjøring. Tilsvarende vil lading gå sakte, da kalde batterier ikke tåler rask hurtiglading. Dermed blir de heller ikke mye varmet opp av ladingen, catch-22. Så dersom du ikke har "hytte" med varm garasje, må du regne med 2-3 ganger lengre tid for mellomstopp med hurtiglading på e-Golf på vinteren (gitt du har mulighet for å koble i3 til strøm før kjøreturen). Kan du starte med varm bil i begge ender av turen, er dette ikke noe problem.

Piggdekk til i3: Tri-Ace Snow White II 84Q.

Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Jeronantorsdag 09. august 2018, klokken 14:14
The BMW i3 is a fantastic little car. My wife absolutely loves it and I have driven it quite a lot too, before we got our Tesla. :P

Currently, the BMW i3 is the only car (next to Tesla) that can truly pre-condition the battery pack in wintertime to reduce range loss, with having heating sheets under the battery cells.
The car needs to be plugged in and ou just have to be set your departure time at least 3 hours in advance, so the battery can reach the optimal temp, which you can automatically set via the Connected App (up to 3 different departure times can be scheduled).

With that, we get relatively little range loss on cold winter days (depending road conditions). I have driven 180 km on a single charge on E6 ( 90-110km/h ) to the airport and back in winter with -10 degrees.
In summer time, you easily get around 220-230 km range if you don't floor it over 110km/h.

This is with the 94Ah BMW i3 2017 model by the way.
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Burgerfredag 10. august 2018, klokken 11:00
i3 er genialt på langtur. Kjørte Kragerø til Stjørdal (735 km) på en dag forrige uke. Det er konas elbil og hun elsker den, selvsagt den peneste av de. Lyseblå og svart.

Nå spurte du om e-Golf, og ikke Leaf, men fordelene jeg lister opp for i3 stemmer alikevel :
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40200.msg695541#msg695541
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Kårepåsporetfredag 10. august 2018, klokken 14:12
Sitat fra: Rcr på mandag 30. juli 2018, klokken 22:00
Takk for svar, alle sammen! Virker som dette går i favør i3, enn så lenge... Merker at detaljer ang lading er noe vi må lese oss opp på, avanserte refleksjoner noen av dere kommer med  :P

Tar gjerne imot flere anbefalinger, denne tråden er på ingen måte avsluttet!

Hva med å vurdere Hyundai eller Kia? Lader kjapt sommer som vinter, varmt eller kaldt batteri. Soul er klar for 100 kW, Ioniq 70 kW.
Ikke i samme klasse som eGolf og i3, men mye mer utstyr til en billigere penge, Ioniq har feks brukbart bagasjerom ift i3 som nesten ikke har bagasjerom, samt bare 4 seter.

Ellers så er Kona og NiroEV rundt hjørnet, begge til omtrent samme pris som eGolf, men myyyye lenger rekkevidde.

Bare husk at det du tror i dag blir bil nummer to, det blir 99% sikkert bil nummer en.
Det er ihvertfal slik for flesteparten som får sin første elbil.
Lykke til med valget
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: hhogtorsdag 06. september 2018, klokken 15:29
Jeg sto mellom akkurat de samme bilene, og gikk for i3, som jeg nå har hatt i 5 måneder. Kunne ikke vært mer fornøyd! Ulempene med denne er baksetet, spesielt når jeg hadde meg med to 12åringer på loddsalg..... Men utover det blir jo bakdøra og framdøra brukt samtidig, så no problemos. Hovedårsaken til at jeg valgte i3 fremfor golf var nok kupéplassen. Vi er begge over 180 og 190, og dersom vi hadde passasjer bak oss i en golf, var det ikke sjangs å få plass til beina fremme, grunnet trang "fotplass". Gikk faktisk ikke an å få beina i bakken, da knærne havna for langt opp. i i3 derimot, er det jo plass å overnatte på gulvet foran fremsentene omtrent. en drøm når det er faktisk der man sitter og skal være komfortabel :)
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Amigomandag 03. august 2020, klokken 07:07
Prøver å sparke liv i denne tråden fra 2018. For min del er kun i3 og e-Golf aktuelle. Hadde 1. gen i3 for noen år siden, kjørte 75.000 km på 3 år før jeg solgte. Var på verksted en rekke ganger med forskjellige ting, bytte av ladeport, motorfeste som knakk ++. Opplevde alltid god service hos Bavaria Krsand, men syns det ble for mange besøk der. Var ellers fornøyd med bilen. Åssen erfaring har dere med feil på nyere i3 og e-Golf (de med rekkevidde på rundt 25 mil)?
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Amatørenmandag 03. august 2020, klokken 08:26
Sitat fra: Amigo på mandag 03. august 2020, klokken 07:07
... e-Golf (de med rekkevidde på rundt 25 mil)?

WLTP 231 km (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml#)
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: batterimannenmandag 03. august 2020, klokken 10:46
Sitat fra: Amatøren på mandag 03. august 2020, klokken 08:26
Sitat fra: Amigo på mandag 03. august 2020, klokken 07:07
... e-Golf (de med rekkevidde på rundt 25 mil)?

WLTP 231 km (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml#)

Ja, 231 km i WLTP, ellers kan du sjekke ut hva motor/naf fikk på sommer/vinter:
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: turfsurfmandag 03. august 2020, klokken 18:12
Sitat fra: Amigo på mandag 03. august 2020, klokken 07:07
Åssen erfaring har dere med feil på nyere i3 og e-Golf (de med rekkevidde på rundt 25 mil)?
Vår 120Ah i3 har hatt ett dørhåndtak som har løsnet, og det er alt. Og det skyldes nok like mye overivrige barn...
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Ingeniørenmandag 03. august 2020, klokken 19:01
Veldig gode erfaringer med i3. Hadde den i 4 år - null feil  :+1:
Tittel: Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
Skrevet av: Amigakongentirsdag 04. august 2020, klokken 00:58
Har en 2015 i3 60ah, som har gått litt over 90.000. Byttet frambremser ved 75.000km. Og vinterdekk. Ellers tut og kjør.
Og en 2016 94ah, med ca.89.000km. Byttet bakbremser ved ca.70.000km og vinterdekk. Ellers ingen feil.
Den gamle blir etterhvert byttet ut med større elbil.