Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: sylwester på mandag 23. juli 2018, klokken 21:00

Tittel: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: sylwestermandag 23. juli 2018, klokken 21:00
Før sto det opptil 80% på 45-60 minutter (web archive (http://web.archive.org/web/20180331013145/https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html)) og videoene sier 0-80% på 45-60 minutter. Dette tilsvarer 31-41kW (YouTube video (https://youtu.be/QxCTGCTvqE0?t=1m16s))

Nå er denne teksten oppdatert til 20%-80% på ca. 60 minutter.

Man kan regne med at de mener den prosentvisningen som er i dashen og det betyr at de i praksis lover R28%-R72% som betyr 220gids. Dvs. 17kWh på en time. Dvs. snitthastighet på 17kWh. Det høres veldig oppnåelig ut selv på de varmeste sommerdagene. Hvis de mener reel % så er det 31kW.

Jeg mener også at da jeg kjøpte sto det LBW - 80% på 45-60minutter, noe jeg på den tiden som eksisterende leaf-eier leste som 34-45kW snitthastighet, men som pga av at LBW kicker inn på R19%, noe som ikke noen kunne gjette, så er det egentlit 23-30kW i snitt.


-som var litt stusselig siden de fleste leste LBW som 4kWh (50GIDS) og ikke 7kWh (89GIDS) som de har stilt den inn på, men web archive har ikke den versjonen.

Dette tyder vel på at de er redde for reklamasjoner pga av varmen?


Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Joltustirsdag 24. juli 2018, klokken 07:48
Eg mener bestemt at 40-60 minutter kom etter at vi bestilte.

40 minutt fra 0-80% ble bilen solgt til oss med lovnad om.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: ThomasELtirsdag 24. juli 2018, klokken 10:50
Her innrømmer de iallfall bortimot hele Rapidgate.
Det skrives rett ut at bilen reduserer ladefarten.

Tipper det er en og annen Nissaningeniør som nå klør seg i hodet og lurer på hvorfor de ikke la ei sløyfe fra bilens aircondition innom batteriet..
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: hemitirsdag 24. juli 2018, klokken 11:10
Vi skulle leafe til danmark på fredag, det har blitt gjort om til venn sin i3.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Joltustirsdag 24. juli 2018, klokken 12:02
Den informasjonen var hvertfall ikke tilgjengelig for oss når vi kjøpte den.

Nissan sikrer seg ved å begrense evt søksmål til de første som fikk bilen.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Duditirsdag 24. juli 2018, klokken 12:44
Syns å lese at alle elbiler har disse utfordringene mht temperatur og batteri. 
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: leafnortirsdag 24. juli 2018, klokken 13:28
Sitat fra: Dudi på tirsdag 24. juli 2018, klokken 12:44
Syns å lese at alle elbiler har disse utfordringene mht temperatur og batteri.
Ja, men de de løser den utfordringen på ulike måter. Noen løsninger mer aktive enn andre.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Gordon Retrievertirsdag 24. juli 2018, klokken 15:22
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 24. juli 2018, klokken 10:50
Her innrømmer de iallfall bortimot hele Rapidgate.
Det skrives rett ut at bilen reduserer ladefarten.

Tipper det er en og annen Nissaningeniør som nå klør seg i hodet og lurer på hvorfor de ikke la ei sløyfe fra bilens aircondition innom batteriet..

Hmm, når teksten med liten skrift blir lengre enn den med stor... :P
Mistenker fortsatt at årsaken til at Leaf 40 ikke har kjøling var for å holde kostnadene nede.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Sensetirsdag 24. juli 2018, klokken 21:32
Det tror jeg også. Meningen var hele tiden at bilen skulle være svært konkurransedyktig på pris og likevel beholde en god kvalitetsfølelse. Og der har den vel holdt sine lovnader.
Rapidgate og forbruket pr. kjørte km, var en liten nedtur, men vi hadde aldri planlagt å bruke bilen på lange turer. (Der har vår Tesla sin forse med enorm bagasjeplass, stor rekkevidde og superladere.)
Igrunn forstår jeg ikke helt de som kjøper Leafen til dette formålet. Antall ladinger og ladetid vil kreve for mye til slikt bruk, selv uten rapidgate.

For vårt bruk passer bilen glimrende. Inni trange parkeringshus, passer bilen langt bedre enn Teslaen.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: sylwestertirsdag 24. juli 2018, klokken 22:21
Sitat fra: Sense på tirsdag 24. juli 2018, klokken 21:32
...
Igrunn forstår jeg ikke helt de som kjøper Leafen til dette formålet. Antall ladinger og ladetid vil kreve for mye til slikt bruk, selv uten rapidgate.
...

Absolutt ikke.. Jeg eier en 24kWh og min erfaring er at en hurtiglader mellom VLBW på 2kWh og 1kWh (2xskilpadde) er OK så ca. 37kWh netto på første lading, og 30kWh mellom hurtigladere og siste etappe. 500km til Stockholm med god hastighet kanskje 190Wh/km = 95kWh (95 - 37)/30 = 1,93 så det holder med 2 hurtigladinger til Stockholm på maks lovet 60 minutter. Jeg regnet med at hvis jeg kjørte ned til LBW og ladet i 30 minutter 2x og dermed tok 2 korte og en lang hurtiglading ville jeg få ladehastigheten ned ytterligere siden 2x 10-50% er av erfaring raskere enn 10-80%. En av ladingene var full siden det skulle kombineres med et bedre måltid. I praksis økte jeg reisetiden fra 7timer til 8 og jeg la til 30 minutter til i sikkerhet som kona aksepterte.

Varme i batteriet på min 24kWh har jeg aldri merket. På vinteren kjører jeg enda hardere for å få batteriet over 10 grader på første hurtiglading, men varme har jeg aldri hatt som problem. På grunn av dette så har jeg heller ikke sett noe behov for å redusere hastighet siden det tar kortere tid å lade litt ekstra enn å kjøre saktere. Jeg visste ikke at 30kWh hadde et varmeproblem før etter jeg hadde signert kontrakt og før jeg signerte sa jeg til selgeren at jeg kjører en del turer Oslo-Stockholm, men selger så ikke noe galt i det.

Dette skjer ikke så ofte at man kan koste på seg en Tesla, men til Leaf-prisen og den kalkylen over er det helt greit. Streken i regningen er derimot at jeg må begrense hastigheten og jeg får tregere lading. Kona blir nok ikke fornøyd hvis vi bruker over mine marginer på den turen, men jeg har egentlig ikke lyst på en dyrere bil.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: leafnortirsdag 24. juli 2018, klokken 22:30
På langtur med 24kWh LEaf er det ikke ladingen kona klager på. Det er setene. :o
På sommer bruker jeg to timer ladetid Trondheim-Sandefjord. Det er helt innafor.
Men å bruke mer tid enn nødvendig er ikke innafor, slik som det vil bli med 40kWh Leaf. Tur til Sandefjord med en 40 kWh vil ta en time mer med lading og koste unødvendige 150,- mer. Dog er setene bedre.

Forøvrig, lurer på hva selgerne nå sier om ladehastighet.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Mosfetfredag 27. juli 2018, klokken 14:44
Nissan.no fremdeles den dag i dag: "Det har aldri gått raskere eller vært enklere å lade opp elbilen enn med ladetiden til nye Nissan LEAF"

Den er vel verken raskere å lade enn både gamle Leaf eller diverse andre elbiler som Tesla, Hyundai etc. At de i tillegg sliter med hurtiglading gjør jo påstanden enda mer villedende..

Lukter forbrukersak lang vei.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: eratofredag 27. juli 2018, klokken 23:32
Betyr ikke det (17Kwh) 10-12 mils kjøring pp en times lading med varmt batteri.? Og med en minutt pris på 2,50 ca 12 kr pr mil? Jeg kjører min diesel på 6 kr/mil ca 140 mil på en tre minutters fylling....
.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: MrOttosøndag 29. juli 2018, klokken 07:15
Med en 24kwh Leaf ihjelladet av varme på hurtiglading vil de fleste turer kreve lading, det gjør det ikke med 40kWh Leaf og man kommer seg nesten alltid mye raskere frem.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Løvesøndag 29. juli 2018, klokken 12:38
Sitat fra: MrOtto på søndag 29. juli 2018, klokken 07:15
Med en 24kwh Leaf ihjelladet av varme på hurtiglading vil de fleste turer kreve lading, det gjør det ikke med 40kWh Leaf og man kommer seg nesten alltid mye raskere frem.

Raskere enn hva? Strekket Jæren - Oslo tar betydelig mye mer tid i en Leaf 40kWh enn i en fosilbil, ene og alene på grunn av rapidgate.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Joltussøndag 29. juli 2018, klokken 17:17
Ene og alene?

Fossilbil vil jo alltid være raskere.... Når man kan kjøre 1000km på en tank og nye 1000 tar tre minutter så sier det seg selv at rapidgate ikke er ene alene grunnen til dette.

Men det blir ikke bedre av lade hastigheter fra 90 tallet...
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: sylwestersøndag 29. juli 2018, klokken 17:32
Sitat fra: MrOtto på søndag 29. juli 2018, klokken 07:15
Med en 24kwh Leaf ihjelladet av varme på hurtiglading vil de fleste turer kreve lading, det gjør det ikke med 40kWh Leaf og man kommer seg nesten alltid mye raskere frem.

24kWh blir jo ikke varm. Du kan kjøre en 24kWh 60mil og den vil fremdeles snitte 32kW på siste som første hurtiglading.

Hele poenget med å kjøpe en ny bil med større batteri er å kunne ha færre hurtigladestopp slik at hva man gidder å kjøre med en 40kWh er noe mer enn en 24kWh for du får ikke meg til å kjøre mye lengre enn 25 mil med 24kWh Leaf siden vi da er oppe i 4-5 hurtigladinger og bikker en time. Med en 40kWh så forventer jeg at det ikke er mer slitsomt å kjøre 50 mil til Stockholm. Faktisk forventer jeg at det skal være enklere og mindre ladetid enn med 24kWh Leaf som da ville brukt 2,5 timer med lading og 8-10 ladestopp. Da jeg kjørte til Uddevalla hadde jeg redusert til 36kW etter 14mil og etter 7mil til hadde jeg 25kW ladehastighet. Jeg hadde 17kW etter 38mil. Dvs. bortsett fra den første ladestoppet så lader min 24kW Leaf raskere enn 40kWh og på grunn av at LBW er flyttet opp til 7kWh og lading under dette vil bidra til ytterligere varme har 40kWh ca. 20% mer batterikapasitet enn 30kWh-Leaf og ikke 33% som jeg forventet.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Bondeknølmandag 30. juli 2018, klokken 18:18
Sitat fra: sylwester på søndag 29. juli 2018, klokken 17:32
Sitat fra: MrOtto på søndag 29. juli 2018, klokken 07:15
Med en 24kwh Leaf ihjelladet av varme på hurtiglading vil de fleste turer kreve lading, det gjør det ikke med 40kWh Leaf og man kommer seg nesten alltid mye raskere frem.


24kWh blir jo ikke varm. Du kan kjøre en 24kWh 60mil og den vil fremdeles snitte 32kW på siste som første hurtiglading.

Hele poenget med å kjøpe en ny bil med større batteri er å kunne ha færre hurtigladestopp slik at hva man gidder å kjøre med en 40kWh er noe mer enn en 24kWh for du får ikke meg til å kjøre mye lengre enn 25 mil med 24kWh Leaf siden vi da er oppe i 4-5 hurtigladinger og bikker en time. Med en 40kWh så forventer jeg at det ikke er mer slitsomt å kjøre 50 mil til Stockholm. Faktisk forventer jeg at det skal være enklere og mindre ladetid enn med 24kWh Leaf som da ville brukt 2,5 timer med lading og 8-10 ladestopp. Da jeg kjørte til Uddevalla hadde jeg redusert til 36kW etter 14mil og etter 7mil til hadde jeg 25kW ladehastighet. Jeg hadde 17kW etter 38mil. Dvs. bortsett fra den første ladestoppet så lader min 24kW Leaf raskere enn 40kWh og på grunn av at LBW er flyttet opp til 7kWh og lading under dette vil bidra til ytterligere varme har 40kWh ca. 20% mer batterikapasitet enn 30kWh-Leaf og ikke 33% som jeg forventet.
Helt feil.
Hele poenget med å kjøpe ny bil med større batteri er ikke bare å ha færre hurtigladestopp, men å unngå hurtiglading mest mulig, og det har jeg oppnådd ved å bytte fra 30kw til nye Leaf. Jeg har da hurtigladet mye mindre med nye Leaf enn den gamle, og det er jeg veldig happy med.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: sylwestersøndag 05. august 2018, klokken 12:35
@Bondekjøl Forstår ikke helt hva forskjellen på "færre hurtigladestopp" og "unngå hurtiglading" er.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: Bondeknølsøndag 05. august 2018, klokken 18:49
Sitat fra: sylwester på søndag 05. august 2018, klokken 12:35
@Bondekjøl Forstår ikke helt hva forskjellen på "færre hurtigladestopp" og "unngå hurtiglading" er.
Det betyr veldig enkelt at med nye Leaf er batteriet så stort at jeg ikke har behov for å hurtiglade der jeg før måtte. Det gjør at de som driver med hurtigladere tjener veldig dårlig på meg nå med den nye Leafen.
Tittel: Sv: Nissan har endret salgssidene mtp hva de lover av hurtiglading
Skrevet av: sylwestersøndag 05. august 2018, klokken 22:30
Høres nesten ut som om du måtte hurtiglade til vanlig. Jeg ville aldri kjøpt en bil som ikke hadde klart daglig kjøring uten hurtiglading. Typisk skal man ikke trenger mer enn 60% WLTP på en lading. I praksis betyr det at jeg aldri ville kjøpt ny Leaf hadde jeg hatt behov for mer enn 150km.

Jeg har ikke noen andre biler. Jeg har en 40kWh Leaf og en 24kWh Leaf. Vi kjører turer som er lengre enn 150km på vinteren og over 200km på sommeren. Våre lengste turer er 500km en vei, til Stockholm,  og vi kjører tilbake dagen etter. Jeg er redd vi kommer til å starte turen tilbake med varmt batteri.