Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Mekanisk => Emne startet av: teralv på mandag 23. juli 2018, klokken 13:31

Tittel: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: teralvmandag 23. juli 2018, klokken 13:31
Bilen vår er kjørt 62.000 km, og går i saltlaken her i Bergen.
Var ikke helt tenkt å skifte enda, men ville handle inn, for jeg vet det kommer.

Sande Auto nekter å oppgi hvilken diameter bremseskivene jeg trenger fremme er, for det er to varianter å finne når man søker på regn nr.

Bilen min er import bil, fra Frankrike, og under ser man bilens detaljer i link. Antar dette er en 2013 modell.
Hva er det jeg trenger fremme av skivetype?
Forvirrende alt som står på forum om dette, så lager en ny tråd.

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=el27693
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: Selemandag 23. juli 2018, klokken 13:53
Produksjonsland Storbritannia eller Japan bestemmer hvilken type du skal ha. Understellsnr som starter med SJN er produsert i Storbritannia. Så hvis din starter med JN så er den produsert i Japan. Så da skal du ha skiver som er 282,6 i diameter,hvis ikke 295 i diameter.

Den eldre generasjonen er kun produsert i Japan, og har vin-nummer som begynner på J.
2013-generasjonen som du finner på norske veier, er produsert i enten USA eller Storbritania, og har vin-nummer som begynner på 1 eller S.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: teralvmandag 23. juli 2018, klokken 21:28
Takk for det, og det stemmer som du sier.

Jeg er mildt sagt sjokket, og dels forbannet over Nissan forhandleren i Bergen, samt Nissan Norge.

Her har man en Nissan bil, og man lurer på et konkret spørsmål som normalt en forhandler skal kunne finne svar på. Sande Auto AS i Bergen, svarer at de har korrekte deler, men at de ikke har info, eller mulighet til å finne diameter på min skive.

Jeg presser dem litt, men de står på sitt. Jeg ringer så Nissan Norge, som skulle finne svaret, men det har ikke kommet meg i hende enda....

Sendte en mail til bildeler.no og det tok 4 min så kom svaret. Merkelig at en uavhengig leverandør av deler skal svare meg på dette, uten problemer. Det var svar som også oppga at man måtte vite om denne var laget i UK, eller Japan. De sa at jeg skulle ha den med 28 cm diameter.

Jeg blir mer og mer frustrert og forbannet over ubrukelige merkevareforhandlere. Det er bare søppel.

Hva tror dere de skulle ha for komplette bremser fremme og bak, samt et pollenfilter?
(Kun deler, ikke arbeid) - jo den nette sum av 8827,- KR!

Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: teralvmandag 23. juli 2018, klokken 21:28
Jeg måtte spørre om det stod dyre diamanter på skivene, siden de var priset som gull og diamanter  :-1:
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: Gordon Retrievermandag 23. juli 2018, klokken 21:50
Sitat fra: teralv på mandag 23. juli 2018, klokken 21:28
Hva tror dere de skulle ha for komplette bremser fremme og bak, samt et pollenfilter?
(Kun deler, ikke arbeid) - jo den nette sum av 8827,- KR!

:-\                         ???                         :o

Opplevelser som dine er med på å forklare hvorfor Nissan stort sett plasserer seg i nedre del av resultatlisten nå Autoindex offentliggjøres.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: Selemandag 23. juli 2018, klokken 22:46
Heldigvis kan man bruke uorginale deler som funker like bra til en helt annen pris enn dette.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: teralvmandag 23. juli 2018, klokken 22:47
Sitat fra: Sele på mandag 23. juli 2018, klokken 22:46
Heldigvis kan man bruke uorginale deler som funker like bra til en helt annen pris enn dette.


Korrekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: teralvtirsdag 24. juli 2018, klokken 14:29
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180724/bf1e06822e08b0ae6d4f99467c4bdf66.png)


Nok et tåpelig svar fra Nissan. Skal ALDRI mer eie en bil fra dette merke. Service og svar er vel så viktig som kvalitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: leafnortirsdag 24. juli 2018, klokken 16:31
Kjøp deg sinkspray, kaldgalvanisering, å spray på skivene nå før du bytter. Da varer de "evig", i alle fall ikke rusten som tar de.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: teralvtirsdag 24. juli 2018, klokken 16:33
Sitat fra: leafnor på tirsdag 24. juli 2018, klokken 16:31
Kjøp deg sinkspray, kaldgalvanisering, å spray på skivene nå før du bytter. Da varer de "evig", i alle fall ikke rusten som tar de.

Må inn med te-skje. Hvor skal dette sprayes på skiven? Alt utenom der klosser skal treffe?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: leafnortirsdag 24. juli 2018, klokken 17:11
Hei.
Ja, alt unntatt bremseflaten. Det er ingen krise om det kommer på bremseflaten. Det tørker du bort med papir, og bremseklossen tar resten.
Legger med to bilder, begge fra dekkskifte til sommerdekk nå i vår. Det ene er min private Leaf 2012, 8 vintre gammel i saltlaken i Trondheim. 140.000 km, underlagt mitt sinksprayregime siden jeg kjøpte bilen i 2015. Skivene er som "ny"
Det andre er Leaf på min arbeidsplass, 2014, kjørt kun 12.000km, og skal på sin første EU-kontroll. Kan være den må bytte skiver  etter kontroll? Den har da altså ikke fått noe sink.

Min private som får stell med sinkspray hver vår og høst ved dekkbytte kommer jeg aldri til å måtte bytte skiver på (Byttet klosser på ca 120.000km.)
Jobb_Leaf kanskje jeg skal spandere sink på, ellers så blir det å bytte skiver, eller i alle fall så holder de vi må sette på nå i år i mer enn 4 år.
PS: Motto for sinkspray er: Hvis noe sink er gjør bra, er mye bedre, og mere best.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: teralvtirsdag 24. juli 2018, klokken 17:17
Helt genialt.
Det der må jeg prøve, og det er jo relativt enkelt.

Tar du de ut og får på noe på baksiden og innimellom?

En annen ting, når en skive har gått 120.000 km og ser så bra ut, så er det vel tykkelsen som vil ta denne. Ser på den jeg må ha til min bil, at den kun kan slites 2 mm, så boss. Hvor mye har gått i tykkelse på din som er 120.000 km ?

Pusser du slitekant fortløpende og for å holde den?

Tusen takk for tipsene.  :)
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: leafnortirsdag 24. juli 2018, klokken 18:06
Sliper ikke kanten nei. Har vært av med den kun en gang og sprayet.
Passer og på å holde anlegg til klossene rene, og har på et tynt lag fett på de.

Byttet klosser på ca 120k, og nå er bilen gått 140.000km. Ikke målt tykkelsen på skivene.
Ser at Gen1 skiver er 2mm tykkere enn Gen2, så de var en gang 28mm, og skal byttes på min 26mm.

Orker jeg å skru av et hjul i kveld, det er ferie så kanskje jeg tusler ut i varmen og måler. Skal jeg tippe så er de slitt i området 0.6-0,8 mm, men kan ta fryktelig feil.

Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: leafnortirsdag 24. juli 2018, klokken 19:31
Reiv meg ut av godstolen, fant frem skyvelære og målte bremsskive fremme.
Og tykkelsen er 27,4mm.
Dvs, 0,6mm på 140.000 km. Blir 0,44mm per 100.000km.
Skal bety at skivene på min bør holder 450.000km! :+1: Det er 17 år til det om jeg kjører den like mye fremover. Vell, det skjer ikke om det ikke er noe batteri som dukker opp som holder så lenge da.
Legger med bilder på hvordan de ser ut nå.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: teralvtirsdag 24. juli 2018, klokken 20:21
Imponerende at du gadd dette, og jeg setter pris på dine funn.
Her er bare å gå i samme spor, og la det gå litt sport i å ha skivene lengst mulig, og håpe NAF er enig med dette på kontroll. Dette forutsetter at man faktisk demonterer litt og smører, og holder vedlike.

Mine bremser har ikke vert rørt siden sist service for 3 år siden. Da så jeg Nissan hadde hatt klossene ute og satt fjærer inn med kobberpasta.

Veldig bra, takk for denne info og tips.  :+1: :+1:
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: Seletirsdag 24. juli 2018, klokken 22:19
Dette er bra forebyggende tiltak for bremsene. Men det er ikke bare rust som tak skivene. Mine måte byttes på 70000 km pga under minstemål ikke en rustflekk på dem.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: leafnortirsdag 24. juli 2018, klokken 22:36
Sitat fra: Sele på tirsdag 24. juli 2018, klokken 22:19
Dette er bra forebyggende tiltak for bremsene. Men det er ikke bare rust som tak skivene. Mine måte byttes på 70000 km pga under minstemål ikke en rustflekk på dem.
Hvordan er topografien da. 2 mm slitasje på halve distansen av min. Det er nær 10 ganger mer slitasje enn jeg har.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: Seletirsdag 24. juli 2018, klokken 22:46
Nedoverbakke og andre enn meg som bruker bilen.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: liferntirsdag 24. juli 2018, klokken 22:49
Jeg har nettopp byttet skriver bak på min for første gang etter 197000 km. Fortsatt originale skiver framme.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: Seletirsdag 24. juli 2018, klokken 22:54
Hva er tykkelsen på skivene dine framme nå?
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: liferntirsdag 24. juli 2018, klokken 23:15
De holder til neste EU kontroll i februar.
Tittel: Sv: Bremseskiver Leaf 2013
Skrevet av: Seleonsdag 25. juli 2018, klokken 07:10
Hadde jo vært interessant og vite tykkelsen etter så lang km. Er kun 2mm slitasje av skivene som er tillat så dette er imponerende.