Elbilforum.no
Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Pilot på tirsdag 17. juli 2018, klokken 20:40
https://media.jaguarlandrover.com/news/2018/07/plugsurfing-puts-jaguar-and-land-rover-drivers-road-easier-charging
Gleder meg!
Lykke til :o
Sitat fra: Pilot på tirsdag 17. juli 2018, klokken 20:40
https://media.jaguarlandrover.com/news/2018/07/plugsurfing-puts-jaguar-and-land-rover-drivers-road-easier-charging
Gleder meg!
At du gleder deg til bilen skjønner jeg godt.
Men gleder du deg til å lade på Pluggsurfing?
Tok en titt på kartet deres over ladestasjoner og det var kjipe saker.
I Tyskland og DK koster 1 kWh 7,5 kroner!!! Det blir 15 kr/mil...
Det er veldig få ladere på 50kW CCS generelt, men spesielt i Sverige og Tyskland. Oftest maks 1 lader pr lokasjon.
Finnes det ladere utenom plugsurfing.com, altså som ikke vises i kartet?
PlugSurfing er et «overbygg» som gjør at man kan bruke en brikke for å lade hos mange ulike opertører/eiere av ladestasjoner. De har altså ingen egne ladestasjoner. Det er derfor svært mange ulike priser og modeller ute og går men felles for dem er altså tilgang med en brikke. PlugSurfing har eksistert i mange år, er nylig kjøpt av Fortum og at Jaguar nå har en avtale med dem har egentlig ikke så stor verdi all den tid alle som ønsker har kunnet få en brikke fra dem for 10 euro.
Fordelen med PlugSurfing slik jeg ser det er at det blir litt enklere å reise på tur, i alle fall i land hvor de har mange samarbeidspartnere. Dessverre er det tynt i flere av de typiske ferielandene som Sverige, Danmark, Italia og England.
Ja dessverre, de 70.000 lærerne er nok i hovedsak saktelading og deretter omtrent like mye Chademo som CCS.ser ut til at forholdet ligger omtrent på 2 av 3 er saktelading, mens siste tredjedelen er likt fordelt på hurtiglading. Burde allikevel bli et solid antall hurtiglader, men tynt langs vanlige reiseruter fra Norge.
Men finnes andre nettverk de ikke har avtale med?
Leste om dette på Twitter for flere måneder siden. Har forstått det som at dette er bare første trinn. Flere leverandører kommer i løpet av høsten. (Tar vel tid å få på plass avtaler)
Blir bra når alle bensinstasjoner får ladere, og må konkurrere om pris for å få oss inn og kjøpe dyre pølser.
Sitat fra: S.S på onsdag 18. juli 2018, klokken 10:43
Blir bra når alle bensinstasjoner får ladere, og må konkurrere om pris for å få oss inn og kjøpe dyre pølser.
Nå er det omvendt, billige pølser (hvertfall en type) og dyrt drivstoff
Exact.
Men stasjonene har bare ca 25 øre påslag / liter.
Og et tankanlegg er heller ikke gratis.
Og tankfylling er gjerne mellom 30 og 80 liter, mens vi må ha 30-80 kW, så vi kan jo håpe at stasjonene etter hvert legger seg på et tilsvarende nivå.
En tier eller to i påslag / fylling...
Men dette ble kanskje litt offtopic..
Sitat fra: S.S på onsdag 18. juli 2018, klokken 12:40
Exact.
Men stasjonene har bare ca 25 øre påslag / liter.
Og et tankanlegg er heller ikke gratis.
Og tankfylling er gjerne mellom 30 og 80 liter, mens vi må ha 30-80 kW, så vi kan jo håpe at stasjonene etter hvert legger seg på et tilsvarende nivå.
En tier eller to i påslag / fylling...
Men dette ble kanskje litt offtopic..
Begynt å skje litt i England :)
https://m.youtube.com/watch?v=Qwe6TViZO_w
A.J.
:+1:
Jeg er VELDIG glad iPacen ikke kom før ferien. Hvordan i alle dager kunne vi kjørt til Østerrike med den? Uten å bruke dager ekstra for lading? Er det i det hele tatt mulig som det er idag? Med Teslaen er det null stress. Må si ladingen er det som får meg å bli ganske nervøs, de MÅ få til et bedre ladenettverk på kort tid!
Å kjøre til Østerrike er null problem så lenge du gidder å gjøre litt research. Hvis research ikke er din greie; behold bilen du har. Forstår overhodet ikke hva ditt innlegg tilfører av nytt i forhold til PlugSurfing.
Hvis man ser på oversikten over CCS-ladere på https://www.plugshare.com/ (https://www.plugshare.com/), så ser man at det er ganske mange land/områder der plugsurfing ikke har fått på plass avtaler med ladeoperatørene ennå. Regner med at plugsurfing (og Jaguar?) jobber med saken, og at det kommer til flere områder og ladeoperatører som kan brukes med plugsurfing etter hvert.
Absolutt, men ser man i PlugSurfing appen så ser man også at å kjøre til Østerrike er en av de rutene/områdene som har god dekning.
Sitat fra: mariowing på fredag 20. juli 2018, klokken 08:37
Å kjøre til Østerrike er null problem så lenge du gidder å gjøre litt research. Hvis research ikke er din greie; behold bilen du har. Forstår overhodet ikke hva ditt innlegg tilfører av nytt i forhold til PlugSurfing.
Er det null problem så er det jo greit, men er det virkelig null problem? Innlegget tilfører en legitim bekymring i forhold til om det går like greit å ta iPace på ferie til Østerrike? I 2018 vil jeg mene det ikke går, jeg håper virkelig det går bedre i 2019.
Men jeg beklager så veldig om jeg tråkket på noen iPace-fanboy tær. Begynner å bli like latterlig her som i noen av Teslatrådene der man ikke kan si en eneste negativ greie om merket eller biler uten å bli truet til livet, voksne mennesker, hallo :(
Diskusjonen er om PlugSurfing som du ikke nevner en eneste gang i ditt innlegg. Derfor stiller jeg spørsmål om relevansen.. Og som sagt; det går fint å kjøre til Østerrike i 2018 hvis du ønsker det uten å bruke Supercharging. Har du det hele tatt sett på kartet til PlugSurfing?
Hvor du får det fra at jeg har truet deg forstår jeg overhodet ikke.
Forøvrig så er jeg helt enig i at Supercharging er enklere å bruke på en tur til Østerrike og er dette den primære bruken av bilen så bør du beholde Teslaen din.
Dere har sikkert helt forskjellig syn på hva som er en akseptabel ladeopplevelse på langtur.
Noen lever fint med å legge opp til lading på lokasjoner med 1-2-3 uttak. Dvs påregne lang ladekø, defekte ladere, kjøre videre til andre ladeplasser etc.
Andre mener turen bør gå problemfritt og med ankomst på den dagen man forventer i det tidsrommet man forventet.
Det som er viktig med en overordnet samlende aktør som kan sørge for betaling og aktivering av ladere på tvers av ladegrenser er at man slipper kaoset med ladekort, sms, brikker, apper+++. Det er noe skikkelig herk. Når jeg tok første langtur med Leaf til Gøteborg i 2012 fikk jeg ladet på chademo i GTB fordi jeg tilfeldigvis fikk tak i en sekssifret kode på pm på forumet. Uten den ville det ikke vært mulig å lade.
Og laderen på Orust var heldigvis oppe og ledig. Ellers hadde vi strandet på veien.
Sitat fra: HelectriC på fredag 20. juli 2018, klokken 09:40
Sitat fra: mariowing på fredag 20. juli 2018, klokken 08:37
Å kjøre til Østerrike er null problem så lenge du gidder å gjøre litt research. Hvis research ikke er din greie; behold bilen du har. Forstår overhodet ikke hva ditt innlegg tilfører av nytt i forhold til PlugSurfing.
Er det null problem så er det jo greit, men er det virkelig null problem? Innlegget tilfører en legitim bekymring i forhold til om det går like greit å ta iPace på ferie til Østerrike? I 2018 vil jeg mene det ikke går, jeg håper virkelig det går bedre i 2019.
Men jeg beklager så veldig om jeg tråkket på noen iPace-fanboy tær. Begynner å bli like latterlig her som i noen av Teslatrådene der man ikke kan si en eneste negativ greie om merket eller biler uten å bli truet til livet, voksne mennesker, hallo :(
Tsjaa. 255 CCS uttak i Østerrike. Og tar en veien igjennom Tyskland så har Plugsuring roamingavtale hele veien. I Tsjekkia blir det litt mer knot da de ikke er mål med avtale ennå men det finnes nå noe ladere der også.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. juli 2018, klokken 10:33
Dere har sikkert helt forskjellig syn på hva som er en akseptabel ladeopplevelse på langtur.
Noen lever fint med å legge opp til lading på lokasjoner med 1-2-3 uttak. Dvs påregne lang ladekø, defekte ladere, kjøre videre til andre ladeplasser etc.
Andre mener turen bør gå problemfritt og med ankomst på den dagen man forventer i det tidsrommet man forventet.
Det som er viktig med en overordnet samlende aktør som kan sørge for betaling og aktivering av ladere på tvers av ladegrenser er at man slipper kaoset med ladekort, sms, brikker, apper+++. Det er noe skikkelig herk. Når jeg tok første langtur med Leaf til Gøteborg i 2012 fikk jeg ladet på chademo i GTB fordi jeg tilfeldigvis fikk tak i en sekssifret kode på pm på forumet. Uten den ville det ikke vært mulig å lade.
Og laderen på Orust var heldigvis oppe og ledig. Ellers hadde vi strandet på veien.
Og slik lever mytene videre, med en anekdote fra 2012... Kjørte i 2018 (seks år senere, som er en evighet i elbilens raske historie) fra Oslo til Gøteborg med i3, passerte vel over 20 ulike lokasjoner med ladere. Kan bruke Fortum hele veien hvis man ønsker det (antar at alle har en avtale med dem fra før av hvis man kjører i Norge), i tillegg finnes noen gratis og e.on kan man betale med vanlig bankkort. Ladenettverket anno 2018 fungerte prikkfritt - alle stasjonene virket og med et unntak ingen kø. Jeg kom frem nøyaktig på planlagt tidspunkt :-)
Jeg har brukt CHAdeMO flere ganger i Norge bare i år. Ladetrøbbel er såvisst ingen myte.
Ei heller kø.
Har nettopp avsluttet en ukes lang rundtur i Sør Norge med i3. Hurtigladet 11 ganger. Alt fungerte, ingen kø. Nekter ikke for at det finnes problemer og kø en gang i blant men det er ikke det samme som at det alltid er det :-)
Sitat fra: mariowing på fredag 20. juli 2018, klokken 14:43
Har nettopp avsluttet en ukes lang rundtur i Sør Norge med i3. Hurtigladet 11 ganger. Alt fungerte, ingen kø. Nekter ikke for at det finnes problemer og kø en gang i blant men det er ikke det samme som at det alltid er det :-)
Flott om det ikke er et stort problem nå.
Jeg er imponert over dere som kjører norge rundt med leaf, i3, ionic og egolf, men har følelsen, etter å ha snakket med en del eiere av elbil i denne klassen, at de velger annen bil til langturer. Tesla har eget nettverk, så de eierne står ikke i noen kø.
Med større biler og større batterier, både i ipace/etronklassen, samt ionic og oppover, blir det flere som tenker langtur med elbilen enn da elbil var enten en liten loppe til bybruk eller tesla.
Jeg har forsøkt å telle ccs-punkter fra Trondheim til Lillehammer, og ser for meg at noen hundre trønderske etron pg ipaceeiere osv vil stå i kø etterhverandre ved neste års sommerferie.
Håper jeg tar feil. Men jeg vil uansett gi klar beskjed til Møller at de har et dårlig produkt om de bare tenker å henge seg på eksisterende ladere uten å bygge ut ionity STORT.
Sitat fra: Pingle på fredag 20. juli 2018, klokken 18:11
Tesla har eget nettverk, så de eierne står ikke i noen kø.
Med fare for å gå utenfor topik så er dette også en myte. Det er på en del lokasjoner og tidspunkter kø, noen steder omtrent alltid kø (hjemmelading av gratisladefanstikere). I tillegg til dette så risikerer en å måtte dele lader og få ganske redusert ladetid. Har opplevd alt dette selv.
MEN, til tross for disse reservasjonene, skulle jeg kjørt langt og fort i Europa ville jeg foretrukket Tesla sitt nettverk med letthet opp mot Pluggsurfing sitt.
Kjøring i Norge er i dag ganske lett på hurtiglader, men det er en del kranglete ladere og stedvis tynn dekning. Dette vil ikke Pluggsurfing hjelpe på. Oppetid på laderne er Tesla suverene på, der er det skjelden feil. Dette burde alle ladeoperatører lære av.