Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Supermario på torsdag 12. juli 2018, klokken 07:58

Tittel: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Supermariotorsdag 12. juli 2018, klokken 07:58
Hadde jo vært stas om vi fikk posisjonert oss på teknologisiden av elbileventyret også:

https://e24.no/bil/bil/norsk-forskning-kan-gi-elbiler-med-1-000-kilometers-rekkevidde/24391605

Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Løvetorsdag 12. juli 2018, klokken 09:40
Det er jo lov å håpe. Men kjenner jeg norske politikere rett såner de mer opptatt av å få solgt alt til utlandet i stede for å sørge for st vi kan leve av heftige lisensinntekter i lang tid. Litt som da FrP mente vi skulle selge oljen og slik som dagens politikere jobber med å få kommersialisert vannkraften og solgt den til utlendinger.

Men, dette angivelige gjennombruddet. Hvor lang levetid? Hva er kosten? Hva er tidshorisonten før det finnes i en batteripakke i en elbil solgt til forbruker?

Det er nok elendig batteriteknologien siden Tesla ikke har kjøpt opp alt sammen for lenge siden...
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: goggotorsdag 12. juli 2018, klokken 10:10
Det er i alle fall hyggelig å se at IFE nå forsker på batteri-teknologi og ikke lenger tvilholder på sin visjon om "Hydrogensamfunnet" :)

mvh
Hugo
 
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Elmotorsdag 12. juli 2018, klokken 11:00
Hvis sannhetsgehalten i artikkelen er like dårlig som regneferdighetene så vet jeg ikke helt . . .
4-5 ganger økt kapasitet skal gi opptil 1000km rekkevidde.   500km ganger 4 eller 5 er ???

Men for all del, det hadde vært veldig fint om dette blir virkelighet om ikke så alt for lenge.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Amosstorsdag 12. juli 2018, klokken 11:54
Sitat fra: Elmo på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:00
Hvis sannhetsgehalten i artikkelen er like dårlig som regneferdighetene så vet jeg ikke helt . . .
4-5 ganger økt kapasitet skal gi opptil 1000km rekkevidde.   500km ganger 4 eller 5 er ???

Rett det du sier, men så har vi debatten om hvor lang rekkevidde det er praktisk å utstyre bilene med?  Når man kommer opp i >= 1000km rekkevidde på en lading vil selv jeg innrømme at det er bedre å spare på vekt/plass enn å øke rekkevidden enda mer. Så man kan da se for seg f.eks. en ny Model S med ~1000km rekkevidde (ca. Bergen til Stockholm non-stopp?) men likevel en drøyt 100kg lettere enn i dag, og mer plass til beina med ett lavere gulv da batteriene vil ta mindre plass. Ser at man i dag - spesielt i baksetet - klager på at høyden fra sete til gulv er litt lav for voksene passasjerer.

Ser ikke helt nytteverdien av en bil med 2000->2500km rekkevidde... :p
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 12. juli 2018, klokken 12:23
Sitat fra: Amoss på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:54
Sitat fra: Elmo på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:00
Hvis sannhetsgehalten i artikkelen er like dårlig som regneferdighetene så vet jeg ikke helt . . .
4-5 ganger økt kapasitet skal gi opptil 1000km rekkevidde.   500km ganger 4 eller 5 er ???

Rett det du sier, men så har vi debatten om hvor lang rekkevidde det er praktisk å utstyre bilene med?  Når man kommer opp i >= 1000km rekkevidde på en lading vil selv jeg innrømme at det er bedre å spare på vekt/plass enn å øke rekkevidden enda mer. Så man kan da se for seg f.eks. en ny Model S med ~1000km rekkevidde (ca. Bergen til Stockholm non-stopp?) men likevel en drøyt 100kg lettere enn i dag, og mer plass til beina med ett lavere gulv da batteriene vil ta mindre plass. Ser at man i dag - spesielt i baksetet - klager på at høyden fra sete til gulv er litt lav for voksene passasjerer.

Ser ikke helt nytteverdien av en bil med 2000->2500km rekkevidde... :p

Enig. Selv har jeg X75D og føler egentlig ikke noe behov for mer rekkevidde enn den gir, selv om vi kjører mye med tung henger.

Slike batterier behøves mest helt andre steder, nemlig i luftfarten. Mye utslipp blir spart om man kan fly f.eks Oslo-Bergen i fly av 737-800 størrelse helt elektrisk. Turbusser er et annet bruksområde.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Løvetorsdag 12. juli 2018, klokken 12:33
Lenger rekkevidde trengs for husbiler, busser, vogntog, lokaltog osv. Det er mye å elektrifisere som ikke er personbil.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Amosstorsdag 12. juli 2018, klokken 13:35
Sitat fra: Løve på torsdag 12. juli 2018, klokken 12:33
Lenger rekkevidde trengs for husbiler, busser, vogntog, lokaltog osv. Det er mye å elektrifisere som ikke er personbil.

Nei, ingen av disse trenger mer *rekkevidde* enn hva som er ønskelig i en vanlig personbil. Det de trenger er mer batterikapasitet for å klare den samme rekkevidden. Så klart at en forbedring som den nevnt her vil hjelpe også for disse, men som Kirkebø er inne på over så er viktigst for fly da vekt og plass blir mer prekært enn i disse andre eksemplene. Men som du er inne på så er det mange bruksområder som kan dra nytte av bedre energitetthet/billigere/mindre batterier, ikke bare innen transport for den sak skyld.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Bondeknøltorsdag 12. juli 2018, klokken 14:22
Men blir det ikke litt kjedelig om flystripene forsvinner.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Elmotorsdag 12. juli 2018, klokken 14:24
Sitat fra: Amoss på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:54
Ser ikke helt nytteverdien av en bil med 2000->2500km rekkevidde... :p

Ja det er jeg helt enig i. Det er bare folk uten elbil som "" har sånn rekkevidde. 
Men økt energitetthet vil jo åpne for mindre/lettere batterier på elbiler med "nok" rekkevidde.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: tomrhtorsdag 12. juli 2018, klokken 14:51
FOR lang rekkevidde vil gå hardt utover fasiliteter langs veiene. Har man 1000 km så er det vesentlig flere som velger å kjøre nonstop, f.eks. Trondheim-Oslo. Det vil kunne oppstå en lobby av næringsinteresser som forsøker å redusere rekkevidden.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Electrixtorsdag 12. juli 2018, klokken 14:53
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:22
Men blir det ikke litt kjedelig om flystripene forsvinner.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Ferrytorsdag 12. juli 2018, klokken 18:50
Om det kommer batterier med 4-5 ggr. dagens kapasitet så vil jeg nok sterkt vurdere å hente ut fordelen i form av lavere vekt/volum/pris, om jeg får det valget.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Amatørentorsdag 12. juli 2018, klokken 19:10
Sitat fra: tomrh på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:51
FOR lang rekkevidde vil gå hardt utover fasiliteter langs veiene. Har man 1000 km så er det vesentlig flere som velger å kjøre nonstop, f.eks. Trondheim-Oslo. Det vil kunne oppstå en lobby av næringsinteresser som forsøker å redusere rekkevidden.

Mat og do pauser vil man trenge på så lange turer.

Derimot blir det vel mindre med hurtiglader utbygging. Bare færre ladeplasser (kanskje med flere ladere) for mellomdistanse biler 500-700 km rekkevidde.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: THEtorsdag 12. juli 2018, klokken 20:46
Kunne godt tenkt meg 150 kWh batteri og 350 kW lading på Xen nå når jeg skal på langtur med campingvogn. Da snakker man om ca 700-750 km rekkevidde på normal kjøring på norske landeveier, og det har jeg strengt tatt aldri bruk for. Ville i alle fall ikke betalt for den ekstra rekkevidden hverken i form av penger eller vekt.

Bedre nettverk av 100-150 kW hurtigladestasjoner er nok mer verdt for de fleste enn uhorvelig store batterier.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: DagfinnNtorsdag 12. juli 2018, klokken 21:15
Har problemer med å skjønne denne diskusjonen. Den handler ikke om at en elbil skal ha 1000 eller 2000 km. rekkevidde, men en kapasitetsøkning i batteriteknologien. Det er ikke annet enn bra! Jeg er rimelig fornøyd med 500 km. rekkevidde på min bil, men med tredobbel kapasitet i batteriet, kan jeg beholde rekkevidden med et batteri som veier en tre-del. Bare supert det. Da blir bilen kanskje 200 kg. lettere med samme rekkevidde.
Det er ikke mulig å vinkle det negativt.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Amosstorsdag 12. juli 2018, klokken 23:49
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:15
Det er ikke mulig å vinkle det negativt.

Nå undervurderer du trollene ;)

Ut over det er jeg helt enig med resten av innlegget ditt :)  Debatten om akkurat hvor mye rekkevidde som er "nok" blir man neppe ferdig med med det første, men snakker man om 100 mil og opp så tror jeg i alle fall at de fleste ville være mer enn fornøyd...
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Elmotorsdag 12. juli 2018, klokken 23:53
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:15
Har problemer med å skjønne denne diskusjonen. Den handler ikke om at en elbil skal ha 1000 eller 2000 km. rekkevidde, men en kapasitetsøkning i batteriteknologien. Det er ikke annet enn bra! Jeg er rimelig fornøyd med 500 km. rekkevidde på min bil, men med tredobbel kapasitet i batteriet, kan jeg beholde rekkevidden med et batteri som veier en tre-del. Bare supert det. Da blir bilen kanskje 200 kg. lettere med samme rekkevidde.
Det er ikke mulig å vinkle det negativt.
Jeg kan ikke se noen innlegg som er uenig med deg i dette jeg ???
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: arthurfredag 13. juli 2018, klokken 07:41
Kan se ut til at det ikke bare er nordmenn som har funnet på noe lurt hva angår batterier med bedre kapasistet så kanskje både bilene og batteriene blir bygget i Korea?

https://www.express.co.uk/life-style/cars/987676/Hyundai-electric-car-solid-state-battery-technology-breakthrough
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Motorwattfredag 13. juli 2018, klokken 10:05
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:22
Men blir det ikke litt kjedelig om flystripene forsvinner.
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: Bondeknølfredag 13. juli 2018, klokken 10:51
Tittel: Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
Skrevet av: stefsesøndag 15. juli 2018, klokken 10:17
Sitat fra: Løve på torsdag 12. juli 2018, klokken 12:33
Lenger rekkevidde trengs for husbiler, busser, vogntog, lokaltog osv. Det er mye å elektrifisere som ikke er personbil.
Tog henger etter skip på elektrifisering og bør sparkes bak. Det kjøres på diesel i lange strekninger, selv der strøm er tilgjengelig. En kan med letthet se for seg en delvis elektrifisert bane nordover, hvor toget lades opp på stasjoner og ellers hvor det kan settes opp kjøreledning på kortere strekk. I det minste på trønderbanen burde man fått det til, rundt teknologihovedstaden Trondheim.

Batterier vil også gjøre toget mindre sårbart for strømbrudd, og kanskje kan man droppe kjøreledning enkelte utsatte steder på f.eks bergensbanen. "Batterivogna" kan sågar inneholde dieselaggregat for nødbruk. Det er jo smått latterlig sett fra et teknologisk-praktisk ståsted, at man risikerer å fryse ihjel inne i toget, når kjørestrømmen blir borte vinterstid. Hva koster et par webastoer liksom?  :D