Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: MortenRA på onsdag 11. juli 2018, klokken 10:49
Vet at temaet med Tesla sin Wall Charger (TWC) og e-Golf har vært oppe flere ganger, men selv etter å ha gått gjennom hver eneste av dem, står jeg fortsatt like fast.
Kjøpte for noen måneder siden en brukt e-Golf (2016) som en bil nummer to, da vi har Tesla fra før, og følgelig har vi også en TWC montert i carporten (1-fas 32A 230V). Mye av grunnen til at vi nettopp valgte Golf var type2-ladingen. Før kjøp tok vi med bilen hjem og testet på TWC, og fungerte uten problemer - det samme gjorde det rundt 2ukers tid etter kjøp. Så var det over...
Har forsøkt følgende for å løse problemet:
- Teste TWC (Teslaen lader fint på den)
- Slå ned DIP-switch
- Sette ned max. ampere til 16A
- Sjekket at ingen timere el. annet er innstilt på bilen
e-Golfen lader fint med den medfølgende nødlader, samt andre Type2-ladere. Bilen har vært inne intet mindre enn 3 ganger hos Møller for feilsøking og oppdatering av SW etc, men uten hell. Deretter har dem bedt meg søke internett om hjelp(!). Tenkte å dra til Møller og låne en e-Golf for å prøve hjemme evt, men har ikke mulighet før om noen uker evt.
Noen andre som har opplevd dette? Alle tips/løsninger tas i mot med stor takk! :)
Funker andre biler på samme TWC?
Sitat fra: krister461 på onsdag 11. juli 2018, klokken 10:56
Funker andre biler på samme TWC?
Bare testet med andre Teslaer - derfor evt. må prøve å få lånt meg e-Golf eller annen med type2-uttak.
Ok. Tesla sine ladestasjoner tar innimellom kvelden, men funker den på Tesla burde den funket på egolf.
Noen løsning her?
Nøyaktig samme problemet bare med ampera e og tmx. Ampera har ladet fint i 3 uker, men nå er det ikke snakk om. Får bare feilmelding på lade lås ikke på plass. Bilen lader fint alle andre steder.
Prøvd å ta strømmen til wallchargeren? Får problemer med min ladekabel med industrikontakt om den står tilkoblet strømnettet hele tiden. Den trenger å kobles fra innimellom...
Ja. Strøm av og resett er prøvd. Kan koble den av og la den stå av noen timer.
Løst. Dip2 i off posisjon løste alle problemer.
Sitat fra: Kjelli på mandag 10. juni 2019, klokken 11:17
Løst. Dip2 i off posisjon løste alle problemer.
Dip2 off var en snedig løsning, i installasjonsmanualen fra Tesla står det krystallklart at «DIP-bryterposisjon 2 skal alltid være i OPP-posisjonen.» (opp er på)
Lader Tesla'n også greit med Dip2 off?
Har du verifisert med Tesla eller elektriker at Dip2 off er OK?
Dip 2 er legacy mode on/off. Står ikke så mye om denne i manualen nei. Men er ikke noen godt bevart hemmelighet;) mener jeg fant info om denne på tesla sine support sider.
Både Opel og tesla lader helt fint nå.
Å spørre elektrikeren om dette er det samme som å spørre postmannen :)
Hei Kjelli,
Takk for kjapt svar! Helt enig i at de aller aller fleste trikkere ville blitt svar skyldig, eller kun ville sitert installasjonsmanualen.
Knallbra at du fant ut av dette!