Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Ulv på tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:06

Tittel: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Ulvtirsdag 10. juli 2018, klokken 23:06
Bilen skal stå i ro i en garasje i en måned. Hvor mye lading bør man da ha på batteriet? sånn ca...
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: jchetirsdag 10. juli 2018, klokken 23:13
Omtrent halvfullt...
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Motorwatttirsdag 10. juli 2018, klokken 23:38
Hvorfor ikke toppladet?
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Jejltirsdag 10. juli 2018, klokken 23:44
Batteripakken mister minst kapasitet ved ca 40% ifølge en stor test/studie av batterier. Forskjellen opp til 50-60% er knapt målbar, og det er jo greit å ha litt å gå på, siden det selvutlader litt over tid.
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Ulvtirsdag 10. juli 2018, klokken 23:47
Lithium batterier bør så vidt jeg vet ikke være 100% oppladet for lenge. Det gjelder i hvertfall guttungens RC bil. Tilsvarende tåler ikke batteriene å bli utladet. Nå er nok bilbatterier vesentlig mer robuste enn andre lithium batterier.
Jeg tippet 30-60% for meg selv, og satser på et sted rundt halvladet som indikert i svaret til jche og Jejl. Takk!

12V kan godt være fulladet tror jeg.
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Ulvonsdag 11. juli 2018, klokken 00:32
Jeg målte 12V batteriet under lading på bilen, en 2018 e-golf. Det lades med (host) schuko nå. Spenningen var 13.5V, med mine marginale kunnskaper tilsier det at 12V lades også ved vanlig opplading.  :+1:
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: nortrahoftorsdag 12. juli 2018, klokken 16:39
Jeg reiste på sommerferie nylig med 90% SOC på E-Golfen.
Da jeg kom hjem etter 3 uker var SOC så-og-si uforandret. (Annerledes med Tesla som hadde brukt ca. 25% i samme periode til tross for "Power-off").
VAG sier ikke noe om batteriene og SOC - de tåler 100% lading hver gang. - Hadde en E-UP i over 3,5 år og den var alltid fulladet når jeg hadde mulighet til dette - uten nevneverdig kapasitetsforringelse. Derfor er det vist ikke nøye med VAG-biler og SOC ved lading? VAG har innebygget buffer på batteriet som sier at de sikkert kunne "ha tynt ut" mer kilometer på en batterilading. Hadde det vært noen betydning for batteriet, så hadde sikkert VAG kommet med utførlige instruksjoner ved lagring av bilen?
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Motorwatttorsdag 12. juli 2018, klokken 16:49
Sitat fra: nortrahof på torsdag 12. juli 2018, klokken 16:39
Jeg reiste på sommerferie nylig med 90% SOC på E-Golfen.
Da jeg kom hjem etter 3 uker var SOC så-og-si uforandret. (Annerledes med Tesla som hadde brukt ca. 25% i samme periode til tross for "Power-off").
VAG sier ikke noe om batteriene og SOC - de tåler 100% lading hver gang. - Hadde en E-UP i over 3,5 år og den var alltid fulladet når jeg hadde mulighet til dette - uten nevneverdig kapasitetsforringelse. Derfor er det vist ikke nøye med VAG-biler og SOC ved lading? VAG har innebygget buffer på batteriet som sier at de sikkert kunne "ha tynt ut" mer kilometer på en batterilading. Hadde det vært noen betydning for batteriet, så hadde sikkert VAG kommet med utførlige instruksjoner ved lagring av bilen?

Riktig observert og konkludert. Dette er også min erfaring. Jeg kan med min ladestasjon måle forbruket kontinuerlig med ladekurve, og den lader hele tiden med nærmest full kapasitet, og kurven går rett i bunn når batteriet er fullt. Ingen reduksjon av ladekapasitet over 80%.
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: eivhelletorsdag 12. juli 2018, klokken 18:44
Det eneste som virkelig kan skade batteriet, er å kjøre det omtrent helt tomt for deretter å la bilen stå i en måned.

Man skal helst ikke lade batteriet til 100% og la den stå i lengre tid. Spesielt ikke om det i tillegg er varmt. Det vil akselerere kjemiske prosesser som bidrar til å forkorte levetiden til batteriet. Men heldigvis er ikke 100% SOC på batteriet det samme som 100% SOC i battericellene. Derfor er det ingen krise om en skulle fullade bilen før den blir stående.  Men man regner at det mest optimale er å la batteriet ligge et sted mellom 40 og 70 prosent SOC.
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Motorwatttorsdag 12. juli 2018, klokken 19:52
Min mening:

Batteriet i FaceLift har en kapasitet på nesten 35 kW. Det som er over 30 regnes som "buffer" som sikkerhet, og blir ikke utnyttet. Nå er det sjelden man får ladet batteriet opp til 30 fordi man da må ha kjørt helt optimalt før lading, og uten bruk av varme eller AC. Rundt 28 er vel mer normalt. Da er dette allerede ca 20% lavere enn batteriets kapasitet. Altså er det ingen problemer med å la bilen være "toppladet".

Som nevnt lader den også i en helt jevn kurve til batteriet er fullt. Det tror jeg ikke andre el-biler gjør? Muligens dette er annerledes ved hurtiglading, men det er ikke min erfaring.





Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: nojactirsdag 31. juli 2018, klokken 23:33
Så mens forumet ellers  er fullt av advarsler mot å lade batteriet til 100 %, kan vi eGolf-eiere trygt følge leverandørens anbefaling om å lade til "100 %", fordi  VW har lagt inn en uutnyttet buffer på toppen...

Gjelder dette også  i andre enden av skalaen, slik at vi godt kan kjøre ned mot "0" uten fare for å  redusere batteriets kapasitet?

(Jeg har 250 km til hytta , og de siste kilometerne går på "sparebluss", med 15-20 km restrekkevidde.. . )
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Motorwatttirsdag 31. juli 2018, klokken 23:43
Hadde ikke tatt sjansen på å legge ut på en 250 km tur med nesten null ved ankomst. Men overlever du rekkeviddeangsten, kan du jo lade på hytta ved ankomst.
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: nojaconsdag 01. august 2018, klokken 07:22
 
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:43
Hadde ikke tatt sjansen på å legge ut på en 250 km tur med nesten null ved ankomst. Men overlever du rekkeviddeangsten, kan du jo lade på hytta ved ankomst.

Har bare kjørt 250 km-turen en gang tur/retur. Godt fornøyd med å slippe lading underveis. Godt utvalg i hurtigladere om forbruket skulle bli større (Stavanger-Kristiansand E39).  Ville ikke tatt sjansen om turen gikk inn i fjellheimen.

Men denne tråden handler jo om bufferkapasitet og optimal lading av eGolf. Og mitt spørsmål er om det er uheldig for batteriet å bli kjørt ned mot null på denne måten.
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Hyperstressonsdag 01. august 2018, klokken 08:39
Sitat fra: nortrahof på torsdag 12. juli 2018, klokken 16:39
Jeg reiste på sommerferie nylig med 90% SOC på E-Golfen.
Da jeg kom hjem etter 3 uker var SOC så-og-si uforandret. (Annerledes med Tesla som hadde brukt ca. 25% i samme periode til tross for "Power-off").
VAG sier ikke noe om batteriene og SOC - de tåler 100% lading hver gang. - Hadde en E-UP i over 3,5 år og den var alltid fulladet når jeg hadde mulighet til dette - uten nevneverdig kapasitetsforringelse. Derfor er det vist ikke nøye med VAG-biler og SOC ved lading? VAG har innebygget buffer på batteriet som sier at de sikkert kunne "ha tynt ut" mer kilometer på en batterilading. Hadde det vært noen betydning for batteriet, så hadde sikkert VAG kommet med utførlige instruksjoner ved lagring av bilen?
Og om du hadde lest instruksjonene så hadde du sett at VW advarer mot å la bilen stå fulladet over flere dager. ;)
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: Hyperstressonsdag 01. august 2018, klokken 08:57
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. juli 2018, klokken 19:52
Min mening:

Batteriet i FaceLift har en kapasitet på nesten 35 kW. Det som er over 30 regnes som "buffer" som sikkerhet, og blir ikke utnyttet. Nå er det sjelden man får ladet batteriet opp til 30 fordi man da må ha kjørt helt optimalt før lading, og uten bruk av varme eller AC. Rundt 28 er vel mer normalt. Da er dette allerede ca 20% lavere enn batteriets kapasitet. Altså er det ingen problemer med å la bilen være "toppladet".

Som nevnt lader den også i en helt jevn kurve til batteriet er fullt. Det tror jeg ikke andre el-biler gjør? Muligens dette er annerledes ved hurtiglading, men det er ikke min erfaring.
Skjønner ikke hvorfor den ikke skal kunne lade batteriet helt opp med mindre en har kjørt optimalt etc. ?

Brutto kapasitet er 35,8 kWh, netto er 31,5 kWh. Altså 12% er ikke tilgjengelig. Jeg vet ikke hvor mye som er satt av under 0% indikert, og till brick protection, men om en sier halvparten, så vil 100% indikert være 94% faktisk oppladet.
Jeg ville ikke latt bilen stå over lengre perioder fulladet, spesielt ikke i kombinasjon med høy temperatur.
Tittel: Sv: Lading før bilen skal stå en måned
Skrevet av: geearonsdag 01. august 2018, klokken 12:35
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. juli 2018, klokken 19:52
Som nevnt lader den også i en helt jevn kurve til batteriet er fullt. Det tror jeg ikke andre el-biler gjør? Muligens dette er annerledes ved hurtiglading, men det er ikke min erfaring.
På så sakte AC-lading som e-Golf støtter, så vil man neppe oppdage noen dipp i ladefart mot toppen, det er først med mer strøm at det gjør seg gjeldende. e-Golf er blant de tregeste elbilene på hurtiglading (nær tregest?), men også den dupper kraftig av mot toppen.

Sitat fra: nojac på tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:33
Så mens forumet ellers  er fullt av advarsler mot å lade batteriet til 100 %, kan vi eGolf-eiere trygt følge leverandørens anbefaling om å lade til "100 %", fordi  VW har lagt inn en uutnyttet buffer på toppen...
Det har alle utenom Tesla gjort, da de i stedet velger at daglig bruk er inntil 90% (og så benytter man opp til 100 når man skal på langtur), men det betyr ikke at det ikke reduserer antall ladesykluser - for det gjør det.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Har lest at e-Golf på 100% har cellespenning på 4,07 (vet ikke om det gjelder 190 eller 300 eller begge), så er det bare å lese ut av tabellen her:

Charge level (V/cell)  Discharge cycles  Available stored energy
[4.30]    [150–250]    [110–115%]
4.25    200–350    105–110%
4.20    300–500    100%
4.15    400–700    90–95%
4.10    600–1,000    85–90%
4.05    850–1,500    80–85%
4.00    1,200–2,000    70–75%
3.90    2,400–4,000    60–65%
3.80    See note    35–40%
3.70    See note    30% and less

Ved 4,20V-lading (100% SoC på cella) har du 300-500 sykluser, og hvis e-Golf sin 100% tilsvarer omtrent 85% SoC, evt se på cellespenning, så kan en ut fra tabellen gjette på at e-Golf vil ha omtrent 750-1300 sykluser ved fullading. Hadde du redusert dette med 10-15-20% hadde du kanskje doblet levetiden (antall sykluser). VW har bare satt en buffer i topp ut fra et kompromiss på levetid, pris og rekkevidde, og tenker at dette kan alle leve med - og at det holder ut garantitiden. Det betyr ikke at det er det beste for batteripakken din.

(http://batteryuniversity.com/_img/content/DST-cycles-web2.jpg)

Her viser de ikke til 0%, men du ser reduksjonen i levetid vedå bruke det 100-25% i stedet for 100-40 eller 100-50%.

Sitat fra: nojac på tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:33Gjelder dette også  i andre enden av skalaen, slik at vi godt kan kjøre ned mot "0" uten fare for å  redusere batteriets kapasitet?

(Jeg har 250 km til hytta , og de siste kilometerne går på "sparebluss", med 15-20 km restrekkevidde.. . )