Elbilforum.no
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => DRIFTSBATTERI => Emne startet av: Kevz på lørdag 07. juli 2018, klokken 19:12
Har en 2013 leaf, passer 30kw batteri på den? Evt er det mye som måtte ha blitt tilpasset for at det skal passe? Noen som vet? Sikkert noen tråd om det fra før, men jeg finner ikke sånn uten videre
Ja, se her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37530.0
Kortversjonen, sånn jeg forstod det:
- VCM må også byttes
- Det enkleste er å ta VCM fra samme bil som batteriet kommer fra, for å slippe paring.
- På samme måte bør man også få med seg nøklene fra samme bil som VCM kommer fra. (Bortsett fra nøkkelbladene, som bør være fra samme bil som dørene er fra)
Legg merke til om du virkelig har en 2013-modell. Svært mange 2012-modeller og noen 2011 her i landet, er døpt om til 2013 når de er gamle. Skal du gå fra type 1 til type 2-batteri, kreves konverteringskit. I luka foran baksetet kan du se om det er tjukk eller liten kladd som indikerer om det er type 1 eller type 2 batteri. Jeg kjenner ikke til om 30 kwt's VCM passer i 2012.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Oppgraderefra24til30
Det kan muligens være andre måter å gjøre det på. Som å bygge om batteriet med nyere celler.
Etter hva jeg har lest meg frem til vil ikke en VCM fra 2013 og opp passe til 2011-12. VCM i 2013 og opp støtter bl.a ikke elektrisk parkbrems, vannvarmeren og mere til som Gen2 ikke har. Den har derimot kontroll på sake som kom i Gen2 som varmepumpe, elektrisk åpning og lås på ladekabel, fotbrekk, B-funksjon.
Kanskje er det en mulighet å fysisk åpne batteriet og flytte over BMS fra 24KWH pakken over i 30KWH batteriet.
Jeg har jo åpnet 2 stk 30KWH pakker og sikkert 30 stk 24WH pakker og BMS`ne ser identisk ut.