Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: daktari på Torsdag 28. Juni 2018, klokken 08:15

Tittel: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: daktariTorsdag 28. Juni 2018, klokken 08:15
Jamfør testen i Welt kan batteriet kun forvarmes ved tilkobling.
https://www.welt.de/motor/fahrberichte-tests/elektro-hybrid/article178197340/I-Pace-im-Test-So-gut-ist-das-erste-E-Auto-von-Jaguar.html
Sitat
Zu den vertrauensbildenden Maßnahmen gehört zudem eine App, mit der man sich auch aus der Ferne über die verbleibende Reichweite informieren oder den Wagen auf die optimale Betriebstemperatur vorheizen kann, solange er noch an der Steckdose hängt.

Dette virker ikke som det smarteste valget. Et  batteri i driftstemperatur er påkrevet for max regenerering og max hurtiglading. Og effektuttak.

 Ved kjøring vil batteriet varmes sakte opp av seg selv, samme ved lading. Men erfaring tilsier at dette går veldig sakte sammenlignet med aktiv varming.

Vil ikke batteriet varmes aktivt ved kjøring heller?
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: daktariTorsdag 28. Juni 2018, klokken 10:16
Dessverre lite info å finne i manualen, det virker heller ikke lovende mtp. forvarming av bil og batteri: http://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T33425/29937_en_GBR/proc/G2185124

Sitat
Vehicle preconditioning provides cabin comfort before entering the vehicle and prepares it for the next departure time. It also preconditions the high voltage battery to its optimum operating temperature when the vehicle is connected to an external charging station.

If the vehicle is left plugged in, battery temperature is maintained within the operating range using energy from the electricity supply. Where a departure time is also set, battery temperature is managed to give optimal performance at the specified departure time.

To select vehicle preconditioning: from the touchscreen HOME menu, swipe left to access the EXTRA FEATURES menu and then select Vehicle Preconditioning.
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: mariowingTorsdag 28. Juni 2018, klokken 10:32
Når bilen ikke er koblet til strøm så er det vel to måter å se dette på:
 - Du kan bruke batteristrøm for å oppnå riktig temperatur i batteriet før avreise slik at regen er mest mulig effektivt. Det vil gå utover rekkevidden, jeg tviler på om du får igjen brukt effekt på varming ved at den kan gjøre regen ved høyere temperatur
 - eller man kan spare batteriet slik at bilen har lengst mulig rekkevidde.

Jeg foretrekker det siste alternativet, men her vil det sikkert være ulike meninger og preferanser. Slik jeg leser manualen så kan kupeen uansett varmes opp før avreise selv om bilen ikke er tilkobet strøm.

Forøvrig har batteriet både aktiv varming og kjøling ved kjøring med blant annet variabelt luftinntak i grillen, varmepumpe samt varmevekslere mellom kretsene for batteri, motor og kupe så den biten tror jeg er greit ivaretatt.
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: daktariTorsdag 28. Juni 2018, klokken 11:35
Det jeg er mer bekymret for er hvordan manglende forvarming vil påvirke levetiden til batteriene.
Du skriver heller ikke noe om redusert ladehastighet med kaldt batteri.

Hvis elementet  til forvarming av batteriet har en effekt på 6kW vil en halvtime forvarming  bruke 3kWh, svarende til en drøye 15 km rekkevidde på vinteren. Kupeens behov kommer i tillegg.
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: VindTorsdag 28. Juni 2018, klokken 17:13
Dette er vel slik f.eks BMW i3 fungerer - og det gir fortsatt bedre rekkevidde om vinteren å forvarme fra batteri og så kjøre, enn å starte kjøring direkte.  Regner med at dette blir det samme for I-Pace...
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: knut.aulieTorsdag 28. Juni 2018, klokken 18:51
Dette er kjente problemstillinger som Jaguar har valgt en løsning på. Enig i at manual gir lite konkret info om nøyaktig hvordan det fungerer. Nå kommer det en stor oppgradering av software før bilen kommer, den kan jo inneholde noe. Dette vil først komme info om i august /september.

Bilen er nøye testet i hardt vinterklima. Skulle det være noe i styring av batterikondisjonering som trengs endret er det jo også mulig via OTA.

Jeg tror faktisk bilen allerede har regnsensor , så det trenger vi ikke tenke på.
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: frodetromsøMandag 05. November 2018, klokken 10:26
Noen som har fått bil som kan si noe om hvordan forvarming fungerer nå som været har blitt litt kaldere...?
Er det mulig å forvarme kupe/bil uten å være tilkoblet? Må dette startes flere ganger som på feks e-Golf?
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: TellusMandag 05. November 2018, klokken 10:32
Fungerer fint å forvarme uten å være tilkoblet. Mener å ha lest at batteriet ikke blir varmet opp med mindre du har koblet til, men kupeen blir i hvert fall god og varm. Maks 30 minutter forvarming, men kan startes på nytt hvis du ønsker det.

Dessverre ser det ikke ut som om vi kan få setevarme og rattvarmer til å starte under forvarming. Synd at ikke bilen kan fås med delskinn slik som i F-Pace. Da slipper du direktekontakt med skinn samtidig som det fortsatt ser veldig bra ut.
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: daktariMandag 05. November 2018, klokken 18:10
Bekrefter forvarming av kupé uten ladekabel, men batteriet virker ikke å varmes særlig mye da (lite regen.)
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: Stein123ſøndag 03. Februar 2019, klokken 19:26
Ja det står dårlig forklart i manualen, hentet min I Pace i forrige uke og fikk forklart at forvarming med kabel tilkoblet, varmer både batteri og kupe. Forvarming uten kabel tilkoblet varmer bare kupe.  Kupe blir forøvrig veldig fort varm. Skal man på langtur er det nok greit å forvarme med kabel, mest pga av batteri, skal man kjøre korte turer og bilen vil stå ute i kulda før du skal kjøre igjen, er det nok ingen vits i å forvarme batteri med tanke på energiforbruk.
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: VindMandag 04. Februar 2019, klokken 18:02
Ja det står dårlig forklart i manualen, hentet min I Pace i forrige uke og fikk forklart at forvarming med kabel tilkoblet, varmer både batteri og kupe. Forvarming uten kabel tilkoblet varmer bare kupe.  Kupe blir forøvrig veldig fort varm. Skal man på langtur er det nok greit å forvarme med kabel, mest pga av batteri, skal man kjøre korte turer og bilen vil stå ute i kulda før du skal kjøre igjen, er det nok ingen vits i å forvarme batteri med tanke på energiforbruk.
Har prøvd en del varianter, og det er ikke tvil om at forvarming med kabel bedrer rekkevidde betraktelig ved langtur, og gir vesentlig lavere forbruk de første 20/30 minuttene. 

Om man forvarmer med Timer, eller starter med "app" gir samme resultat, men uten kabel i bilen så varmes bare kupe, og det gir ikke effekt på forbruk, men er mye behageligere  8)
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: daktariſøndag 03. Mars 2019, klokken 17:18
Fikk litt panseris i vinterferien, ganske ekstreme forhold. Lagde en liten video under. Lurer på om det hadde gått raskere å tine opp hvis bilen ikke var koblet til? Burde også satt temperaturen på "high" ikke 28 grader, og lagd bedre hull til luftinntaket. Har dere opplevd at bilen bruker lenger tid på defrosting når den er plugget inn?

https://youtu.be/q55goHai594
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: Stikkkontaktſøndag 03. Mars 2019, klokken 21:03
Har dere opplevd at bilen bruker lenger tid på defrosting når den er plugget inn?


Det kjappeste er vel å starte tenningen og fyre igang varmetråder framme og bak+luftvarming på full guffe i 5 min.
Deretter koble i og varme videre og toppe batteriet igjen. (Må vel koble fra kabelen for å få startet anlegget manuelt?)
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: daktariſøndag 03. Mars 2019, klokken 23:57
Jeg startet med "klimaknappen" i appen. Da aktiveres varmetråder foran og bak.
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: NordlandsMandag 04. Mars 2019, klokken 00:09
Nei, man kan slå på tenning mens man lader, men man må kanskje koble fra og til for å starte lading igjen når man har låst opp bilen. Det enkleste er definitivt å bare starte forvarming i god tid, etter 30 min løsner det meste selv om varmetråder ev. ikke står på, og interiøret har fått tid til å ta til seg litt varme.

daktari, det blir vel raskere varmt om man setter på omluft? Da spiller det ingen rolle om luftinntakene er blokkert.
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: JorgenMMandag 04. Mars 2019, klokken 07:22
Hvordan er de varmetrådene i frontruta?
Veldig synlige som på f.eks e-Golf i motsol?
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: 4Matic FanaticMandag 04. Mars 2019, klokken 15:10
Hvordan er de varmetrådene i frontruta?
Veldig synlige som på f.eks e-Golf i motsol?
My humble opinion er at de var mye mer synlige i eGolf'en enn de er i I-Pace,  men har nå ikke vært spesielt plaget med hverken mot- eller medsol siste ukene i Trøndelag.. :-)
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: 4Matic FanaticTirsdag 17. November 2020, klokken 13:06
Av alle rare måter å "finne den beste vinterbilen".
Ikke best å kjøre på vinterføre, ikke lengst rekkevidde, ikke hvor mye rekkevidden faller fra sommertemperatur - men forbruk? Ved 2 forskjellige tidspunkt og ruter, med forskjellig utetemperatur?

Legg til litt feil i specs på enkelte av bilene og terningkastene blir enda bedre begrunnet.   :laugh:

https://www.dagbladet.no/tema/disse-elbilene-klarer-vinteren-best/73059471
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: RayBombLørdag 21. November 2020, klokken 23:52
Hvordan er de varmetrådene i frontruta?
Veldig synlige som på f.eks e-Golf i motsol?
Helt grusomt. Hadde jeg visst at de var slik de er, ville jeg aldri kjøpt med tråder i frontruten. Er på grensen til hva som bør være lovlig. I motlys og regnvær må jeg i de værste tilfellene nesten stoppe helt opp pga stjerne effektene som blir på alle lysene.
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: JorgenMſøndag 22. November 2020, klokken 08:47
Min gamle post du svarte på :D

Men jeg synes ikke de er noe problem. La godt merke til dem på testkjøring, men etter 1,5 år med bilen legger jeg nesten aldri merke til dem. Og så fjerner de dugg på sekunder, det liker jeg.

Du får håpe på steinsprut og be om rute uten tråder neste gang :+1:
Tittel: Sv: Forvarming, forbruk og vinteregenskaper.
Skrevet av: 4Matic FanaticMandag 23. November 2020, klokken 17:29
Min gamle post du svarte på ..
Ja, for "noen" har jo vært og satt en drøss med gamle emner som sticky,  jeg trodde jo dette var en pågående tråd og ikke et år gamle innlegg...  :o