Elbilforum.no
Entusiastens egen side. => De lange turene, planlegging og gjennomføring. => Emne startet av: Amatøren på onsdag 27. juni 2018, klokken 20:37
Har ikke kommet så langt at jeg har brukt elbil på ferie, men venter e-tron.....
Ser at man bør ha med adaptere fra diverse kontakt typer til Schuko.
Når man først kommer over for eksempel den røde 400 V trefase, er det noen som har vært inne på tanken å ha med en ladestasjon for å lade med mer enn 10 A via ladekladden med Schuko?
Finnes det liten type 2 lader for dette?
Den kan jo monteres på en sammenleggbar L brakett som man kjører ett av hjulene på så er den på en måte tyverisikret også i tillegg til å stå stabilt riktig vei.
Laderen bør kunne håndtere både enfase og trefase i tillegg til lett å stilles om til den strømstyrken som kan leveres. 16/20/32 A.
Har tenkt litt i samme baner. Spesifikt for e-tron, så har de vist ladekabel med rødstikk (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39688.msg682249#msg682249), og i så fall er det mest sannsynlig også med overgang til vanlig Schuko, kanskje også overgang til 1-fas 32A blåstikk (overganger er uansett kurant å få tak i). En slik kabel vil dekke de fleste ladebehov. Men i tillegg bør en ha med en ren type-2 kabel,. Da blir det fort 5+5 ++ meter med relativt tykk kabel som skal oppbevares.
Det tar mindre plass med kun én lang type 2 kabel, og en liten ladestasjon (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39688.msg682626#msg682626) som "overgang" til industri- og Schukostikk slik du nevner. I Norge er type 2 veldig bra dekket, men nedover Tyskland++ er det mye vanligere å finne rødstikk, selv i private hjem.
Kanskje en Frankenstein (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/drakula-22-kw-ladekabel-med-jordfeilvern-type?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2) kabel?
Frankenstein og ladekabel til e-tron blir nok samme sak, både i dimensjoner og muligheter. Ratio superportabel (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/superportabel-3fase-22kw-veggboks-med-2m-rett)ser for meg ut som mer egnet på reise, og heller bruke type-2 kabelen som uansett er med for å få litt lengde (men den er litt større enn go-e (https://go-e.co/en/), har færre muligheter, og blir litt dyrere).
Ja, stemmer at Audi sin ladekladd har mulighet for 32A lading. Dessverre er den superportable ladestasjonen utgått, og nå fjernet fra nettbutikken. Frankenstein har overtatt for den.
Har nettopp testa ny Frankenstein 11 kW-versjon med både shuko og CEE på 16A TN. (Prøvd fleire kontakter i nytt anlegg i offentleg bygg.) Kontrollboksa lyser grønt ved tilkobling, men bilen smakar berre litt på maten og går etter ca. fem sekund over til å vise avsky og ber om sjekk av ladepost. Veit at Zoe er kresen på jording, og dersom det er forklaring her, kan ein elektrikar lett sjekke det i kontakten?
Zoe krever mindre enn 6V forskjell på N og PE. Er stikket montert langt fra PEN punktet og det er stor last kan det hindre Zoe å lade.
Prøv å redusere ladestyrken og se om det hjelper.
Takk til Electrolux for tips pr. tlf.: Zoe likte dårleg 6A som er det Frankenstein gjerne vil starte med ved tilkobling. Trikset er å passe på når lampa på 6A tenner og så vere kjapp å trykke vidare til 16A medan bilen sjekkar/ blålyset i ladeporten blinkar. Fylte frå 30 til 90% på 60 min frå 16A, så denne kabelen blir fast inventar!
:+1:
Tenkte det samme som TS, så investerte i en liten lade boks som kan lade fra 1 fas 230V til 400 V 32A. Jeg har aldri fått brukt boksen på tur. Endte opp å bruke den som lade boks hjemme i stedet. Min erfaring er at ladenettet er så godt utbygget at de få gangene det hadde vært kjekt ikke veier opp for nytteverdien av boksen.