Elbilforum.no
Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: Charlott på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:44
Jeg lurer på om noen har erfaring med Ampera på vinterstid. Jeg fikk min i mars og fikk den vel maks opp i rundt 24 mil på kort kjøring. Nå i sommer har den steget til 49 reelle mil. Bruker denne mer pr mil en fks Kona? Jeg har bestilt meg Kona . Fin utvendig men helt tragisk og gammeldags innvendig. De sier den skal gå rundt 30 til 35 på vinterstid. Jeg må forte meg å bestemme meg for da blir min Ampera til salgs...med litt tungt hjerte egentlig .
Hadde null problem å kjøre 30 mil pluss i vinter med Ae. Er enig i at Kona bør gå noen flere mil på vinter med vp.
Se mitt svar til deg i den andre tråden du la ut dette, ikke mange mil ekstra pga varmepumpe.
Sitat fra: Charlott på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:44
Jeg lurer på om noen har erfaring med Ampera på vinterstid. Jeg fikk min i mars og fikk den vel maks opp i rundt 24 mil på kort kjøring. Nå i sommer har den steget til 49 reelle mil. Bruker denne mer pr mil en fks Kona? Jeg har bestilt meg Kona . Fin utvendig men helt tragisk og gammeldags innvendig. De sier den skal gå rundt 30 til 35 på vinterstid. Jeg må forte meg å bestemme meg for da blir min Ampera til salgs...med litt tungt hjerte egentlig .
Jeg har klart 46 mil på sommeren med min. På vinteren klarte jeg så vidt 30 mil på det kaldeste med piggdekk.
Temperatur og fart er viktige parametre.
Da vi hadde rundt 25 grader fikk jeg et snittforbruk på 11,1. Dvs rekkevidde på 540 km. Mange korte turer med snittfart på ca 40.
Med ca 15 grader og snittfart på ca 60 og mye stigning klarte jeg på langtur i dag 13,1. Dvs ca 460 km.
Vurderte Kona mot min Opel Ampera E. Fant ut at det hadde liten hensikt. Noen flere mil på vinter, men mindre plass og ikke mulighet til samme app løsning som jeg har lært meg å like. Kjørte ca. 30 mil når det var kaldt, men lang ladetid på hurtiglader i minus 25 grader! Står på lading med forvarming som gir god kjørelengde på vinter.
Har betalt dep. på en Kia Niro E, men er også usikker der. Kjedelig utseende, men god plass, hengerfeste og lengere kjørelengde både sommer og vinter med mer effektivt batteri frister noe har også adaptiv cruisekontroll noe jeg savner på Opelen på mine harryturer.
La merke til en interessant sak i dag. 15 minutter før jeg skulle kjøre av gårde til jobb startet jeg forvarming via app. Bilen var ikke koblet til da batteriet var ganske fullt. Jeg hadde ladet til 88% på jobb dagen i forveien of kun kjørt et par mil etter det. På oversikten over hva batteriet siden siste fulllading (88% i dette tilfellet) hadde gått med til så jeg at batterivarmen hadde tatt 5%. Da jeg parkerte bilen dagen før stod denne i 0%. Kjørte noen km og denne prosenten steg til 7% før den falt tilbake på 6%.
Tydelig at forvarming vil varme batteriet selv om du ikke er koblet til. I tillegg ser det ut som om forvarmingen også kan fortsette mens du kjører. Temperaturen var forøvrig -7 grader.
Sitat fra: Tellus på fredag 14. desember 2018, klokken 07:41
La merke til en interessant sak i dag. 15 minutter før jeg skulle kjøre av gårde til jobb startet jeg forvarming via app. Bilen var ikke koblet til da batteriet var ganske fullt. Jeg hadde ladet til 88% på jobb dagen i forveien of kun kjørt et par mil etter det. På oversikten over hva batteriet siden siste fulllading (88% i dette tilfellet) hadde gått med til så jeg at batterivarmen hadde tatt 5%. Da jeg parkerte bilen dagen før stod denne i 0%. Kjørte noen km og denne prosenten steg til 7% før den falt tilbake på 6%.
Tydelig at forvarming vil varme batteriet selv om du ikke er koblet til. I tillegg ser det ut som om forvarmingen også kan fortsette mens du kjører. Temperaturen var forøvrig -7 grader.
Det er ikke overraskende synes jeg, stemmer også med min erfaring, har ved småkjøring lokalt ved lav SOC prøvd å skru av varmeapparat for å se om forbruket demper seg. Det gjør det men slett ikke så mye som forventet, så det er nødt til å være batterivarming. Siden den kun oppgis i prosent så er ikke dette så lett å se hvis ikke en vet at en var på null, slik som du gjorde.
Til dere med Ae-erfaring: Tenkte å leie en Ae på Bilkollektivet. Hvordan fungerer det med forvarming etc uten å ha app? Er dette kurant å sette opp i bilen? Eller går det an å sette opp app ad-hoc, selv om bilen er "eid" av en annen bruker/konto?
Sitat fra: Orbit på fredag 14. desember 2018, klokken 12:50
Til dere med Ae-erfaring: Tenkte å leie en Ae på Bilkollektivet. Hvordan fungerer det med forvarming etc uten å ha app? Er dette kurant å sette opp i bilen? Eller går det an å sette opp app ad-hoc, selv om bilen er "eid" av en annen bruker/konto?
Det er lett å starte forvarming fra nøkkel. Du må bare ha siktlinje til bilen og først låse og så holde nede pilknapp i noen sekunder. Avhengig av innstilling i bilen så kvitterer den med blinklys og skrur på parklys (min innstilling)
Kjører stort sett korte turer til og fra jobb. Bilen starter da kald 2 ganger om dagen for så å kjøre 18 km.
Ved denne kjøringen viser batterivarmer m/tilbehør et forbruk på 3-5 % og AC på hele 26-27%. Så i snitt så går 30% til annet enn fremdrift. Dette ved temperatur fra 0 til -7 grader. GOM viser 240 km rekkevidde ved 100%.
Er det andre som opplever liknende forbruk?
For de av dere som kjører lengre avstander, går AC prosenten ned etter hvert?
Ser ofte tall rundt 30-35% til oppvarming (kupe/batteri) på bykjøringa nå får tida. Snittforbruk ligger typisk rundt 250Wh/km. Kjøres det noe lenger turer havner jeg typisk rundt 180Wh/km. Varme står konstant på 22°C og full auto. Forvarming brukes rundhåndet. Har ofte brukt en snau kWh før jeg starter turen.
Typisk for småkjøring slike tall. Tallene blir heller ikke bedre av å forvarme fordi bilen tar med energi brukt til forvarming i forbruksstatistikken. Man kan selvfølgeluig resette. Du vil likevel typisk se over 10% til varmeapparatet vintertids. Kanskje 15% hvis det begynner å bli skikkelig kalt.
https://www.youtube.com/watch?v=_ILkLUE3Zxc
For første gang kjørte jeg så langt med min Ampera at jeg måtte lade på "hurtigladere". Men det synes jeg ble en tålmodighetsprøve. Kjørte Molde - Oslo og ladet første gang på Lesjaverk. Stod der i 38 min og ladet knappe 100 km.
Startet ikke med fullt batteri denne dagen av forskjellige grunner, men ladet fra schuko på jobb siste 4 timene før avreise. Dette sammen med ca 150 km kjøring burde sikra at batteriet var varmt ved første "hurtiglading". Ladet så på Ringebu og tilslutt på Gran siden jeg ikke hadde lademulighet på destinasjonen. Ved fullt batteri fra start kunne jeg ha klart meg med 2 ladestopp.
Fant ut at bilen lader med 32 - 34 kwh som tilsvarer ca 180 km i timen. Det synes jeg er for langsomt. Jada - vet jeg er bortskjemt med min nr. 1 bil (Tesla S100D) som har i underkant av 4 x av denne ladehastigheten - men likevel.
Andre som har samme opplevelse?
Denne opplevelsen trigget beskuelse av TM3 i Drammen på lørdag. Bortsett fra dette synes jeg Ampera er suveren som nærmiljøbil.
Har aldri opplevd såpass sakte lading, men har sett ca dette når jeg har satt bilen på lading. Da har ladefarten økt ganske fort underveis i ladesesjonen. Normalt burde du sett tall som starter på lav 40kW og kryper opp til 46/47kW på maks om batteriet er varmt nok.
Lading på schuko vil ikke produsere noe batterivarme av betydning, så uten forvarming var nok batteriet ganske kaldt ved start. Du sier ikke noe om hvilket %-område ladingen foregikk i og hvilken effekt du fikk mot slutten. Jeg vil anta at ladefarten din økte underveis.
Takk for svar. Også på Gran når bilen hadde kjørt ca 35 mil var ladefarten såpass langsom. Jeg startet ladingen der ved ca 20% batteri igjen.
Ladefarten økte litt, men ikke så veldig. I starte anslå den at bilen var ferdig (80%) etter en drøy time. Anslaget på ferdigtid sank med litt under 10 minutter når ladinga nærmet seg slutten - jeg noterte opp klokkeslettene.
Skal følge nøye med når vi vender nesen hjemover igjen.
20-80% på en time gir 36kW snitteffekt, dvs basert på det du sier var effekten din litt over dette. Ikke uventet i det hele tatt.
Ampera-e starter å redusere ladefarten på ca 56% til i underkant av 40kW, med den store droppen rundt 67% der man dropper til 23-24kW. Det lønner seg derfor å stoppe ved 67% om det ikke er tvingende nødvendig med mer for å komme til neste lader. Det vil ta nesten 20min av ladetiden å fylle de siste 13% opp til 80%.
https://www.chevybolt.org/forum/82-charging-batteries/14002-dc-fast-charging-performance.html
Opplevde "Ultratreg" lading i romjulen med <20Kw de første 30minutter av ladingen.
Noen minusgrader utenfor og "forvarming bestående av 20 min std oppvarming av utilkoblet bil oppe på fjellet. 45 min forsiktig kjøring til Kongsberg - handletur - retur til Lampeland (20min kjøretur) og deretter lading.
Jeg får følelsen av at bilens egen batterioppvarmingen ikke fungerer 100%.
Har etter Jul blåst liv i Torque Pro app'en og ODBC-2 dingsen under dashbordet for å følge litt mer med på detaljene, mer om det i en annen tråd.
150 kW lader nå i romjula, forvarmet litt og kjørt 25 km tildels frisk kjøring
Startet på 18 kW og jeg avsluttet på 32 kW etter en halv time....
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190107/86f57a88f9ac1eea309052e36366ce26.jpg)
Har også observert svært skuffende ladehastighet selv etter å kjørt et par timer med lav belastning (ikke motorvei).
Lurer på om Amperaen kun varmer batteriet skikkelig når den er tilkoblet. Jeg har observert at batterivarmeren også kjører under forvarming uten at bilen er tilkoblet, men tipper den ikke løfter batteritemperaturen inn i godsonen.
Ville passet på å forvarme med ladekabel tilkoblet hvis mulig. Om bilen greier å holde batteriet i denne sonen under kjøring er en annen sak.
Noen som har prøvd å sette på forvarming etter at en har startet hurtiglading? Altså mens en står å lader.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. januar 2019, klokken 22:58
Noen som har prøvd å sette på forvarming etter at en har startet hurtiglading? Altså mens en står å lader.
Nei, men det skal jeg gjøre neste gang. Hvis du ser på tallene mine så er Coolant temp 25° mens batteri bare er 11° samtidig så går ikke pumpen - hmmm
Sitat fra: Vannkraft på mandag 07. januar 2019, klokken 23:04
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. januar 2019, klokken 22:58
Noen som har prøvd å sette på forvarming etter at en har startet hurtiglading? Altså mens en står å lader.
Nei, men det skal jeg gjøre neste gang. Hvis du ser på tallene mine så er Coolant temp 25° mens batteri bare er 11° samtidig så går ikke pumpen - hmmm
Har kjørt, hurtigladet, kjørt, hurtigladet... i endel minusgrader. Uten andre stopp. Og selv om batteriet ble varmt etterhvert på første hurtiglading, var det kaldt igjen til neste hurtiglading. Å kjøre i 70-80 på snøføre var da ikke nok til å opprettholde varmen i batteriet.
Sitat fra: Ipadjove på mandag 07. januar 2019, klokken 23:15
Har kjørt, hurtigladet, kjørt, hurtigladet... i endel minusgrader. Uten andre stopp. Og selv om batteriet ble varmt etterhvert på første hurtiglading, var det kaldt igjen til neste hurtiglading. Å kjøre i 70-80 på snøføre var da ikke nok til å opprettholde varmen i batteriet.
Det er her man ser fordelen med væskekjølte/oppvarmede batterier. F.eks Tesla bruker spillvarme fra motor og inverter til å varme batteriet. Så etter et par timers kjøring selv i streng kulde er batteriet mer enn varmt nok for hurtiglading, uten at man har brukt noe ekstra strøm på det.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. januar 2019, klokken 00:34
Det er her man ser fordelen med væskekjølte/oppvarmede batterier. F.eks Tesla bruker spillvarme fra motor og inverter til å varme batteriet. Så etter et par timers kjøring selv i streng kulde er batteriet mer enn varmt nok for hurtiglading, uten at man har brukt noe ekstra strøm på det.
Hm, skal se jeg bestiller en TM3 SR range. Selv om jeg liker bedre fasongen på Ampera for nærmiljøkjøring. Letter å gå inn og ut, sitter høyere, mindre bil utvendig og dermed lettere å parkere, fantastisk plass til lange ben i passasjersete og ikke minst mye bedre bakluke osv.
Ladehastighet på 100 KW pluss frister likevel veldig. CSS ladeplugg gir jo bilen veldig fleksibilitet også. AWD er fordyrende, men kjørte meg nesten fast med Ampera i gårsdagens snøkaos i hovedstaden. Er i tenkeboksen = teller penger.
Min erfaring er at hverken lading ved 10A eller kjøring i "norske" hastigheter er nok for å få skikkelig varme i batteriet på vinteren.
Hurtiglading og kjøring i høy hastighet er det som gir tilstrekkelig varme i batteriet.
Hadde en lengre tur forrige uke, Oslo - Uddevalla – Oslo. Temperatur rundt 0 grader.
Startet med fullt batteri og stoppet på Tanum Shoppingcenter for en matbit og koblet til hurtiglader med 39% SOC. Lading startet på 33kW. Etter hjemme-lading over natt på 10A og 160 km kjøring i norsk motorvei hastighet var fortsatt ikke batteriet varmt nok for å få full hastighet. Avsluttet lading ved 79% med snittladefart på 32kW. Dette forteller meg at ladefarten steg raskt da jeg vet fra før at fra 67% til 79 % SOC så var ladefarten nede på 20-tallet.
Jeg ville teste lading på Ionity ved Strømstad på vei hjem og ønsket få varme i batteriet. La derfor cruisekontrollen på 130km/t fra Tanum til Uddevalla. Hadde kun en 10-15 minutter stopp i Uddevalla før jeg igjen la cruisekontrollen på 130km/t tilbake til Ionity Strømstad hvor jeg kom frem med 16% SOC. Nå var batteriet tilstrekkelig varmt. Lading startet på 51 kW og steg til 54 kW. Ved 52% SOC trappet den ned til 38 kW og steg til 40 kW før den igjen stupte ved 67% SOC. Her avsluttet jeg lading.
Hele lade-økten fikk snitt-ladefart på 49kW fra 16% til 67%.
Interessant artikkel om ladebegrensninger i kulden.
https://electricrevs.com/2018/10/23/frigidity-and-the-challenge-of-high-power-coupling/