Elbilforum.no

Lokale elbilforeninger => Rogaland elbilforening => Emne startet av: aronesen på onsdag 20. juni 2018, klokken 12:57

Tittel: Prisøkning Fortum
Skrevet av: aronesenonsdag 20. juni 2018, klokken 12:57
Da er det bare å styre unna Fortum på strekningen mellom Mandal og Ålgård.  >:(
Heldigvis har grønn kontakt flust med ladere på strekningen.
http://news.cision.com/no/fortum-norge/r/hoye-effekttariffer-gir-okt-pris-for-hurtiglading,c2553448
Tittel: Sv: Prisøkning Fortum
Skrevet av: Rolleponsdag 20. juni 2018, klokken 14:19
Grønn kontakt har neppe interesse av å drive med tap, så de følger sikkert etter innen kort tid.

Her må kritikken og misnøyen rettes mot effekttariffene  og ikke lade operatørene.
Tittel: Sv: Prisøkning Fortum
Skrevet av: Øyvind.honsdag 20. juni 2018, klokken 14:37
Slik jeg forstår det er det effekttariffen elbilforeningen angriper.
Men prisene er på vei opp ja. De kan ikke drive med tap i evig tid.

Med 4,- per minutt for 50kW stolpe blir det vel 12kr per min på 150kW stolpe forutsatt lineær økning i effektavgift.
Tittel: Sv: Prisøkning Fortum
Skrevet av: elektroluxlørdag 23. juni 2018, klokken 13:26
Glad jeg har beholdt dieselen for langturene. :D
Tittel: Sv: Prisøkning Fortum
Skrevet av: leafnorlørdag 23. juni 2018, klokken 13:42
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. juni 2018, klokken 14:37
Slik jeg forstår det er det effekttariffen elbilforeningen angriper.
Men prisene er på vei opp ja. De kan ikke drive med tap i evig tid.

Med 4,- per minutt for 50kW stolpe blir det vel 12kr per min på 150kW stolpe forutsatt lineær økning i effektavgift.
Vell, faktisk kvadratisk, så minuttprisen skulle bli 36 kroner. For effekten øker tregangen og med det blir det tre ganger høyere effektavgift, mens tiden det lades og som det skal tjenes inn penger for å dekke den på går tilsvarende ned med 1/3 for samme mengde energi. Så 9 ganger økt minuttpris.
Tittel: Sv: Prisøkning Fortum
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 23. juni 2018, klokken 16:04
Det som folk ikke tar innover seg er at når prisen øker reduseres antall kunder, en lader i tillegg gjerne kortere tid. Da må prisen økes ytterligere, folk gidder ikke å kjøre elbil, færre lader, øke prisene osv osv osv
Glad jeg snart får elbil med så lang rekkevidde at jeg unngår 90% av hurtigladingen. Av prinsipp.
Lykke til Fortum.
Tittel: Sv: Prisøkning Fortum
Skrevet av: bjorngbsøndag 02. desember 2018, klokken 22:17
Hvem er det som setter effekttariffene på strekningen her?
Tittel: Sv: Prisøkning Fortum
Skrevet av: Siggentirsdag 04. desember 2018, klokken 10:30
AE nett, Dalane Energi Nett og Lyse Elnett blir det vel.
Tittel: Sv: Prisøkning Fortum
Skrevet av: Electrixtirsdag 04. desember 2018, klokken 12:01
Håper Fortum snart normaliserer prisene igjen. De gangene jeg har kjørt her etter prisøkningen har jeg forsøkt å holde meg til GK, men om det blir for mye styr har jeg ladet på Fortum likevel, ser ikke noe poeng å boikotte de, men prioriterer beste/billigste løsning. Det ser det også ut som mange andre gjør. Stort sett har det vært nesten fullt på GKs ladere hver gang jeg har brukt de, og tomt på Fortums nesten hver gang, sånn sett er jo dette en gavepakke til GK for å bedre økonomien deres...

Tittel: Sv: Prisøkning Fortum
Skrevet av: Electrixtirsdag 04. desember 2018, klokken 12:14
Sitat fra: leafnor på lørdag 23. juni 2018, klokken 13:42
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. juni 2018, klokken 14:37
Slik jeg forstår det er det effekttariffen elbilforeningen angriper.
Men prisene er på vei opp ja. De kan ikke drive med tap i evig tid.

Med 4,- per minutt for 50kW stolpe blir det vel 12kr per min på 150kW stolpe forutsatt lineær økning i effektavgift.
Vell, faktisk kvadratisk, så minuttprisen skulle bli 36 kroner. For effekten øker tregangen og med det blir det tre ganger høyere effektavgift, mens tiden det lades og som det skal tjenes inn penger for å dekke den på går tilsvarende ned med 1/3 for samme mengde energi. Så 9 ganger økt minuttpris.
Hvorfor mener du det blir kvadratisk? Hos Agder Energi blir i hvert fall effektavgiften lavere pr kW jo høyere effekt man tar ut. Og en 150kW hurtiglader vil neppe levere full effekt en hel time i motsetning til 50kW hurtigladere som med dagens batterier gjerne kan levere fullt en hel time.

Problemet med effektavgiften er jo der man har hurtigladere som bare brukes av og til, da får man lavt gjennomsnittlig forbruk, men samme effektavgift som skal fordeles på få timers forbruk.