Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Joltus på søndag 17. juni 2018, klokken 20:57

Tittel: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltussøndag 17. juni 2018, klokken 20:57
Eg kjører med anlegget på auto. Det begynner å dugge på frontvinduet. Eg ønsker å fjerne dugg. Eg trykker på mode for å endre hvor lufta går. Auto slåes da av....

Her er manualen litt sprikende. Et sted står det at noen knapper gjør at auto lyset slukker men de andre funksjonene fortsatt står i auto. Godt auto lyset slukker da.....
Et annet sted står det at hvis mode knappen og en del andre knapper blir trykket slukker autoindikatoren. Men står ikke noe mer om den fortsatt er i auto?

Har aldri kjørt en bil der man ikke kan ha klimaanlegget i auto, men allikevel velge selv hvor man ønsker at lufta skal gå..... Hver gang man trykker på auto går luftstyringen tilbake. Så hvis eg ønsker å ha luft på vindu og beina må det aktiveres hver gang eg går til automodus. Skjønner ikke hvorfor auto skal ha noe med hvor lufta går. På de andre bilene styres temp og viftehastighet av auto.

Og manualen er jo ikke akkurat veldig enkel å lese.....

Følgende står: Hvis rutene digger til, bruk avfuktende oppvarming istedetfor ac oppvarming.
På de andre bilene eg har er det ac som absolutt har best effekt på fuktigheten inne i bilen.

Et annet sted står det:
Kombinert varme og avfukting:ac og heat lyser.

Hva er varme og hva er avfukting? Hvis ac er varme og heat er avfukting burde noen kommet med bedre navn på knappene
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Helge82mandag 18. juni 2018, klokken 12:16
Jeg lurer faktisk på akkurat det samme som skrives her, min opplevelse er identisk.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: hemimandag 18. juni 2018, klokken 12:54
auto funksjonen er håpløs, rart det er slik i en moderne bil
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: meitranmandag 18. juni 2018, klokken 13:46
https://www.youtube.com/watch?v=qmqNzO5XIoM
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusmandag 18. juni 2018, klokken 14:10
Auto funksjonen regulerer altså viftehastighet og temperatur automatisk.... Selv om det ikke lyser på auto....

Det er jo igrunn kun det som er litt snodig.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: LeafSwemandag 18. juni 2018, klokken 22:51
Jag tycker man får bäst klimat med både ac och heat aktiverade.
Ingen imma och fräsch luft.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: MrOttotirsdag 19. juni 2018, klokken 13:26
Min erfaring er at dugg fjernes klart mest effektivt med kun AC aktivert, dugg blir borte på et blunk. I manualen står det at man skal bruke Heat, men dette går veldig tregt og bruker mye mer strøm en AC i følge energimåleren.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Ebetirsdag 19. juni 2018, klokken 16:02
I den gamle leafen har mange måtte styre klimaanlegget helt selv, spesielt om man brukte forvarming av bilen. Man finner egne tråder på dette her på forumet, men det begrunnes i resirkulering av lufta i starten av forvarmingen.

Men den fortsetter og styre de andre funksjonene automatisk, dersom man bare endrer én innstilling. Men AUTO-lyset slukker altså.

Men ja, dårlig løsning på klimaanlegget. Syntes det er litt dårlig om de ikke har klart å fikse dette i den nye modellen. :)
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltustirsdag 19. juni 2018, klokken 20:31
Sjekket i dag.

Stod i auto 20 grader. Lyste på heat.

Endret mode til bein pluss defrost. Auto lyset slukker.
Men når eg senket temp gikk viftehastighet ned. Og så slo m heat seg av og ac på og hastigheten økte når eg senket ytterligere. Når eg økte tempen skjedde det motsatte.

Så det funker det gitt. Da er det bare å velge riktig mode og drite i at det ikke lyser på auto. Man har også litt bedre oversikt over statusen på klima når man velger lyd/klima på skjermen.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: meitranonsdag 20. juni 2018, klokken 07:22
Sitat fra: Joltus på tirsdag 19. juni 2018, klokken 20:31
Sjekket i dag.

Stod i auto 20 grader. Lyste på heat.

Endret mode til bein pluss defrost. Auto lyset slukker.
Men når eg senket temp gikk viftehastighet ned. Og så slo m heat seg av og ac på og hastigheten økte når eg senket ytterligere. Når eg økte tempen skjedde det motsatte.

Så det funker det gitt. Da er det bare å velge riktig mode og drite i at det ikke lyser på auto. Man har også litt bedre oversikt over statusen på klima når man velger lyd/klima på skjermen.

Kjenner dette irriterer meg litt. Omtrent like irriterende som at man ikke får varsel om når man er tom for spylevæske. Hvor mye dyrere hadde det blitt å hatt normale løsninger liksom....
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusonsdag 20. juni 2018, klokken 07:32
Hva er galt? Det eneste som er annerledes er igrunn at auto lyset slukker......

Eg er veldig positiv på dine vegner hvis dette og Tom spyler væske er ankepunktene med bilen.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: meitranonsdag 20. juni 2018, klokken 07:42
Sitat fra: Joltus på onsdag 20. juni 2018, klokken 07:32
Hva er galt? Det eneste som er annerledes er igrunn at auto lyset slukker......

Eg er veldig positiv på dine vegner hvis dette og Tom spyler væske er ankepunktene med bilen.

Det er jo rimelig unødvendig av produsenten. Hvor vanskelig kan det være og la det lyse auto, slik at folk slipper å ty til forum for å bruke ventilasjonsanlegget? Sover godt på natta uansett jeg altså, men det er merkelige valg som er tatt. Forøvrig aldri opplevd en bil uten måling for spylervæske.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusonsdag 20. juni 2018, klokken 08:27
De definerer det vel ikke som auto lengre da.

Eg sover godt om natten så lenge auto ikke deaktiveres. DET hadde vært krise!
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Beckerntorsdag 21. juni 2018, klokken 22:32
Hvordan får man satt det i manuell?
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltustorsdag 21. juni 2018, klokken 22:33
Det gjøres ved å trykke på auto, eller justere viftehastigheten selv. (Hvertfall hvis det er lys i Auto....)
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trig8fredag 22. juni 2018, klokken 09:23
Sitat fra: Beckern på torsdag 21. juni 2018, klokken 22:32
Hvordan får man satt det i manuell?
Det du justerer selv går over i manuell styring. Resten forblir i auto. Auto-lyset slukker så du vet at noe (eller alt) er på manuell styring.
Jeg ser ingen grunn til at det skulle vært et auto-lys for hver funksjon...
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusfredag 22. juni 2018, klokken 10:02
Når man skifter mode gir det ingen mening at auto skal slukke. Siden Auto ikke endrer noe på mode avhengig av dugg etc......
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: hmafredag 22. juni 2018, klokken 14:55
Enig i at klimaanlegget er litt pussig. I auto modus "forventer" jeg at anlegget regulerer den temperaturen jeg har satt, uavhengig av hvor lufra blåses ut.

Er det fuktig slår man på både heat og A/C. Det fungerer bra.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: meitranfredag 22. juni 2018, klokken 15:12
Holder det ikke at man setter ting i auto altså for å holde temperaturen på det man ønsker? Ikke fått bilen enda, men når jeg prøvekjørte husker jeg at luften var "tung" i bilen selv i auto.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusfredag 22. juni 2018, klokken 17:31
Sitat fra: hma på fredag 22. juni 2018, klokken 14:55
Enig i at klimaanlegget er litt pussig. I auto modus "forventer" jeg at anlegget regulerer den temperaturen jeg har satt, uavhengig av hvor lufra blåses ut.

Ja den gjør dette....... Som.sagt.i.denne.tråden....
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusfredag 22. juni 2018, klokken 17:33
Sitat fra: meitran på fredag 22. juni 2018, klokken 15:12
Holder det ikke at man setter ting i auto altså for å holde temperaturen på det man ønsker? Ikke fått bilen enda, men når jeg prøvekjørte husker jeg at luften var "tung" i bilen selv i auto.
Jo men man må av og til sende lufta andre steder. Og da lyser det ikke på auto lengre selv om den fungerer på auto mtp viftehastighet og temperatur regulering.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: AppleKnockerfredag 22. juni 2018, klokken 19:35
Oppfører ikke automatiske klimaanlegg i alle biler seg på den måten det klages over her?

Auto styrer vifte og luftstrøm. Hvis man vil overstyre en av dem kan man det, mens den andre fortsatt styres automatisk.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusfredag 22. juni 2018, klokken 20:15
Ja... Tråden startet med spørsmål om det at lyset slukker seg. Eg trodde auto da gikk av. Det var feil....

Så har me fått bekreftet at klimaanlegget styres automatisk selv om det ikke lyser.

Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trig8fredag 22. juni 2018, klokken 21:16
Er ønsket da ett lys for 'full auto' og et annet lys for 'delvis auto'?
Eller at det står 'auto' over hhv temperatur, luftfordelig og viftehastighet i klimadisplayet?
For min del synes jeg det fungerer bra som det er.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Beckernfredag 22. juni 2018, klokken 22:42
Sitat fra: Trig8 på fredag 22. juni 2018, klokken 21:16
Er ønsket da ett lys for 'full auto' og et annet lys for 'delvis auto'?
Eller at det står 'auto' over hhv temperatur, luftfordelig og viftehastighet i klimadisplayet?
For min del synes jeg det fungerer bra som det er.
Nei, det holder med at auto lyser så lenge klimaanlegget justerer etter en gitt temperatur.
Det er på en måte det som er auto i sin enkleste form.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusfredag 22. juni 2018, klokken 22:50
Sitat fra: Trig8 på fredag 22. juni 2018, klokken 21:16
Er ønsket da ett lys for 'full auto' og et annet lys for 'delvis auto'?
Eller at det står 'auto' over hhv temperatur, luftfordelig og viftehastighet i klimadisplayet?
For min del synes jeg det fungerer bra som det er.
På skjermen lyd/klima står det hva man har av innstilling på klima.
Der forsvinner auto når man skifter mode.

Artig påfunn av Nissan... Men betyr jo nada når man vet om det.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 23. juni 2018, klokken 14:42
Så konklusjonen er at klima i Leaf oppfører seg likt som alle andre biler...
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltuslørdag 23. juni 2018, klokken 16:07
Vil nesten si det. Bortsett fra at den sparer på ac eller heat på en helt annen måte enn en diesel/bensin bil.

Dermed får man mer dugg.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Beckernsøndag 24. juni 2018, klokken 18:21
Tja, temperaturreguleringen ser også ut til å være litt på bærtur. I en varm bil men med litt kjølig uteluft var det nesten umulig å få den til å regulere rett. Den satt stadig på heat til tross for at innetemp var flereogtjuegrader, target sto på 19 -18. Men uteluften ble målt feilaktig til 14 når vi startet i 14:30 tiden i går. De som var på østlandet i går vet at tempen var mye mer i går. Ca 20 på det tidspunktet.
Mens vi kjørte steg den langsomt (utetempen) og langsomt gikk klimanlegget over til å kjøle og sette ned temperaturen i bilen og vi måtte skru opp target.
Med settpunkt på 22 etter en times kjøring var det mye kaldere i bilen enn ved etter avgang når settpunkt var 18 (og utetemp påstått 14. Den andre bilen viste 19 et par timer før avgang.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltussøndag 24. juni 2018, klokken 20:12
Høres ut som noe galt i din bil. Vår har hverfall ikke målt en grad feil....

Du hadde ikke noe fremme på dashbordet under vinduet?
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Beckernsøndag 24. juni 2018, klokken 21:47
Sitat fra: Joltus på søndag 24. juni 2018, klokken 20:12
Høres ut som noe galt i din bil. Vår har hverfall ikke målt en grad feil....

Du hadde ikke noe fremme på dashbordet under vinduet?
Nei, det lyst stort sett solen. Er det der tempmåler sitter?
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltussøndag 24. juni 2018, klokken 22:01
Det er innvendige sensorer flere steder i bilen. Dashbordet er en hvertfall. Snodig nok..utvendig pleier ofte være i forbindelse med speilet. Og for at disse skal vise korrekt må man ofte ha fart på bilen.

Opplever ofte at mondeoen viser for varmt om sommeren hvis den står i sola. Helt til vi beveger på bilen.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Dudionsdag 27. juni 2018, klokken 13:29
Det virke som at Leaf2'en mister kontroll over AC i tuneller? Da blir det varmt. Stemmer dette hos andre?
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Beckerntorsdag 28. juni 2018, klokken 08:45
Sitat fra: Joltus på søndag 24. juni 2018, klokken 22:01
Det er innvendige sensorer flere steder i bilen. Dashbordet er en hvertfall. Snodig nok..utvendig pleier ofte være i forbindelse med speilet. Og for at disse skal vise korrekt må man ofte ha fart på bilen.

Opplever ofte at mondeoen viser for varmt om sommeren hvis den står i sola. Helt til vi beveger på bilen.

På meg virket det som om temp sensor er ekstremt godt isolert.
På BMW ser jeg temperaturendringer ligger omtrent 10 sek bak virkeligheten, her føles det som om det 10 min under kjøring og timer når den står stille.
Nesten alle vil vise for varmt stillestående  i solen. Det er nesten uungåelig at det ikke blir litt ekstra varmt i et begrenset luftrom når solen steker. Kanskje det er dette Nissan har forsøkt å unngå og isolert sensor :)
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.mlørdag 21. juli 2018, klokken 21:22
Kjørte første langtur med min nye Tekna i dag. 44 mil i fjellene rundt Hardangervidda hvor temperaturen varierte mellom 14 og 22 grader på displayet. Jeg sjekket  ute temperaturen på turen og det virker som om bilen viser en temperatur som ligger 2-3 grader under reell temperatur. Det var lettskyet / sløret himmel, men tross det klarte ikke anlegget å kompensere for solvarmen. Jeg har i andre biler termostaten på 20-21 grader. På Leaf'en måtte jeg skru den ned til 16 grader og enda føltes det litt for varmt. Stort sett fant jeg ut at det beste var å slå av både varme og AC og skru opp viften, for klimaanlegget valgte faktisk å slå på varme når den mente at utetemperaturen var 14 grader og kupetemperaturen var stilt til 16. Det var for varmt i kupeen, men det virker som om det idiotiske AC anlegget bare sammenlikner utetemperatur med innstilt innetemperatur, uten å ta hensyn til solvarmen. Er dette «works as designed» ?
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltuslørdag 21. juli 2018, klokken 21:52
Er jo snodig for det skal være tre elle fire temperaturfølere inne i bilen rundt om.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.mlørdag 21. juli 2018, klokken 22:06
Sitat fra: meitran på fredag 22. juni 2018, klokken 15:12
Holder det ikke at man setter ting i auto altså for å holde temperaturen på det man ønsker? Ikke fått bilen enda, men når jeg prøvekjørte husker jeg at luften var "tung" i bilen selv i auto.
Akkurat det jeg opplever i min bil. Synes det ble bedre ved å slå av AC og skru viftrn på maks. Og når farten var under 60-70 valgte jeg å åpne sidevinduene for å få friskere luft. Ubrukelig hvis det er ment å være sånn.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: LeafSwelørdag 21. juli 2018, klokken 22:46
Vi klagade på klimatanläggningen redan 2011 men Nissan har ändå inte förbättrat den på 7år...
En av dom sämre punkterna med Leaf
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: hemilørdag 21. juli 2018, klokken 22:55
1969 camaroen min hadde bedre og mer forutsigbart klima anlegg...

satt og svetta en dag nå, temp satt på 18, 28c ute, hva gjør den? kjører varme.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: ThomasELlørdag 21. juli 2018, klokken 23:53
Sitat fra: hemi på lørdag 21. juli 2018, klokken 22:55
1969 camaroen min hadde bedre og mer forutsigbart klima anlegg...

satt og svetta en dag nå, temp satt på 18, 28c ute, hva gjør den? kjører varme.

Hvordan i all verden får dere den til å kjøre varme?? Hvis kun AC knappen (og ikke Heat) er påslått, så kan den da ikke gi varme..?!
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.msøndag 22. juli 2018, klokken 05:39
Heat knappen lever sitt eget liv ser det ut som. Stiller jeg kupetemperaturen ned under utetemperaturen, så slås heat knappen på. Om den faktisk medfører at det tilføres varme vet jeg ikke, men jeg har aldri opplevd å måtte stille klimaanlegget på 16 grader når utetemperaturen er 20, og likevel føle at luften er for varm og innestengt. Kun en gang tidligere har jeg opplevd en bil med dårligere klimaregulering i nyere tid. Det var på Ampera-e, hvor forhandleren bekreftet dette og anbefalte ikke å kjøre anlegget i «Auto». Han forklarte det med at man ikke kan sammenlikne en bensinbil med elektrisk bil og at det var mye vanskeligere å styre temperaturen på en elektrisk bil   ???  :o
Men nå skal jeg ikke trekke for bastante konklusjoner om Leaf, men inntrykket av klimaanlegget etter de første 500 km er ikke lovende. Kan nesten ikke huske når jeg trengte å justere noe på vår BMW. Tror den har stått på 21 grader og AUTO, og da ordner den resten selv.. sommer som vinter  ;)
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltussøndag 22. juli 2018, klokken 08:26
Samme i mondeoen. Stiller gjerne tempen litt ned når det er steikende sol for å kompensere litt for strålevarmen gjennom vinduene.

Ellers: Kun av og til ag kjører litt ekstra på vinduene ved ekstremvær.
Den står på auto, 20,5-21,5 og på bena og vinduet. Da fordeles lufta perfekt.

Eg tror at man oppnår best med leafen ved å sette på auto, så skifte mode til vindu og ben (Da skal fortsatt auto være aktiv selv om lyset slukker) for å fordele lufta godt.

Men har ikke fått prøvd min på lengre turer enda.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: hemisøndag 22. juli 2018, klokken 09:43
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 21. juli 2018, klokken 23:53
Sitat fra: hemi på lørdag 21. juli 2018, klokken 22:55
1969 camaroen min hadde bedre og mer forutsigbart klima anlegg...

satt og svetta en dag nå, temp satt på 18, 28c ute, hva gjør den? kjører varme.

Hvordan i all verden får dere den til å kjøre varme?? Hvis kun AC knappen (og ikke Heat) er påslått, så kan den da ikke gi varme..?!

auto stod på
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: ThomasELmandag 23. juli 2018, klokken 00:04
Har ikke fått min 2018-modell enda, men i 2015-modellen har jeg vel egentlig aldri brukt AUTO. Trykker på HEAT hvis jeg ønsker varme, trykker på AC hvis jeg ønsker kjøling. Bruker MODE-knappen for å regulere hvor i kupeen jeg vil ha luft, og skrur vifta opp og ned ved behov. Har aldri hatt noe problemer.

Men godt mulig at AUTO fungerer dårlig på den også...
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.mmandag 23. juli 2018, klokken 20:43
Tok med et termometer for å måle kupetemperaturen i dag. Klimaanlegget var innstilt på 18 grader, og termometeret viste 25 grader i hodehøyde på førerplassen. Ved gulvet var det kjølig, så det virker som om det ikke er god nok luftsirkulasjon. Har forsøkt både med og uten Auto, økt viftehastighet og styring av lyftstrømmen. Når de fleste skriver at de aldri bruker Auto, så viser vel det at klimaanlegget på Leaf burde vært forbedret på den nye modellen. Sorry, men jeg får fornemmelsen av «same shit, new wrapping»
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: meitrantirsdag 24. juli 2018, klokken 04:33
Sitat fra: TM på mandag 23. juli 2018, klokken 20:43
Tok med et termometer for å måle kupetemperaturen i dag. Klimaanlegget var innstilt på 18 grader, og termometeret viste 25 grader i hodehøyde på førerplassen. Ved gulvet var det kjølig, så det virker som om det ikke er god nok luftsirkulasjon. Har forsøkt både med og uten Auto, økt viftehastighet og styring av lyftstrømmen. Når de fleste skriver at de aldri bruker Auto, så viser vel det at klimaanlegget på Leaf burde vært forbedret på den nye modellen. Sorry, men jeg får fornemmelsen av «same shit, new wrapping»

De sier jo i instruksjonsfilmen at man bare skal sette på auto, så skal det fungere. Om det da ikke fungerer bør det være grunn til å klage. På filmen under virker det jo som det fungerer helt fint, så mulig det også her er noe galt på enkelte biler?

https://youtu.be/-7tKdylLMvo
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: hemitirsdag 24. juli 2018, klokken 10:41
Dilemma er bare om man skal selge den og bytte til i3 de få mnd før e-tron kommer... for at mye ikke virker er det liten tvil om.

Jeg er utrolig glad jeg tok billig bil med tidlig levering, få en dyr tekna man har venta på i august/sept må være litt kipt.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltustirsdag 24. juli 2018, klokken 12:03
Vel personlig har eg kun hatt problemer med at auto lyset slukker når eg skiftet til vindu og ben modus. Utenom det har den regulert fint. Aldri opplevd at det er for varmt i bilen.

Men eg bruker ikke modusen auto automatisk velger. Syns den fordeler dårlig lufta.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Syltetirsdag 24. juli 2018, klokken 15:17
 :-\. Har samme problemer som andre her, kupeen virker for tett, dugger veldig lett på ruterene og blir dårlig luft i kupe.  Videre også for varmt i forhold til innstilt temp og utetemp måler viser for lavt. Må ellers legge til at det også er mye bra med bilen :)
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.mtirsdag 24. juli 2018, klokken 15:36
Da er det vel ikke noe poeng å levere inn min til verksted for feilsøking.
Works as designed  :o Nissan på sitt beste ?
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Syltetirsdag 24. juli 2018, klokken 17:16
Vil tro det er slik på alle dessverre  :'(
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusmandag 30. juli 2018, klokken 09:50
Kjørte med vår på en lengre tur i helgen.

Oppover var det 27grader. Bilen holdt lett temperaturen inne. Null problem å justere og herlig klima inni. Ac gikk hele tiden, kjørte på auto og justerte igrunn tempen en halv grad for å finne comfort temp.

Nedover var det snudd på hodet. Under 20 grader og bilen startet med heat. Lyste på heat hele tiden men tydelig at det ikke ble brukt varme etter kort tid. For null effekt i å slå den av mtp rekkevidden. Temperaturen fortsatt nydelig inni bilen

Så usikker på hva som skjer hos andre her? Fungerte hvertfall slik det skal hos oss.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.mmandag 30. juli 2018, klokken 22:19
Hvilken kupetemperatur hadde du innstilt ?

Det virker på meg som at AC kan virke greit under normale forhold. Men det virker som om den blir «forvirret» hvis lufttemperaturen er relativt lav, samtidig som det er kraftig strålevarme fra solen. Det er en situasjon som gjerne opptrer ved fjelloverganger. Den roter også til i tunneler hvor temperaturen faller bratt. Da kompenserer den med varmeanlegget, så det blir varmere i kupeen. Jeg synes det virker som om temperaturføleren for utetemperatur er for godt islolert, og at den derfor ikke kompenserer raskt nok ved brå endringer av temperatur eller solforhold.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusmandag 30. juli 2018, klokken 23:01
20,5-21,5

Regulerte fint der.

Stilte ned til 19 da skiftet den over til AC og begynte å blåse kald og frisk luft. Var ca 20 grader ute på nedturen.
Merket ikke noe til tunnelene hverken opp eller ned.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Oddleifonsdag 01. august 2018, klokken 22:01
Sitat fra: Dudi på onsdag 27. juni 2018, klokken 13:29
Det virke som at Leaf2'en mister kontroll over AC i tuneller? Da blir det varmt. Stemmer dette hos andre?

Ja, samme her. Kjørt gjennom tunnel en del ganger på tur når jeg testa auto. Da var det 25 grader og sol ute, inne i tunnelene dalte utetemperaturen til 17 og klimaanlegget slo rett over på varme hver gang så fort utetemperaturen datt under det klimaanlegget var innstilt på. Kjørte på med varme i lang tid etter at vi var ute i solsteken igjen - selv om det var grisevarmt i bilen. Virker besten som den styrte effekten på klimaanlegget basert på hva utetermometeret viste... I tillegg til at lufta blir håpløst tett i auto når den mener å ha nådd rett temperatur.

Uten auto er det stort sett brukbart, men må sitte å fikle med det når temperaturen ute endrer seg. Så er det en ting jeg savner fra gamle dieselbilen er det klimaanlegget, der fungerte i alle fall auto på klimaanlegget helt strøkent.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 02. august 2018, klokken 06:06
Akkurat det samme jeg har erfart. Sensorene både inne og ute ser ut til reagere sent på temperaturendringer ved kjøring ut og inn i tunneler og ved solstråling i kupeen (sol / skygge). Synes også Nissan har valgt en idiotisk løsning for justering av dysene i kupeen. Alle andre biler jeg har hatt har et separat hjul for å strupe luftstrømmen, men Nissan har spart penger ved å kombinere justering av luftstrømmens retning og lukking. Mao, vil man strupe luftstrømmen i en dyse, så styres samtidig luftstrømmen mot venstre eller høyre (avhengig av hvilken side av bilen dysen sitter på). Og vil man ha maks åpning så blåser det rett mot deg slik at det litt kan gi ubehagelig kald trekk. Imponerende  ;)
Nå må jeg si at jeg de siste dagene ikke synes anlegget har fungert så dårlig. Er usikker på hva det kommer av, men kanskje det rett og slett skyldes at jeg ikke lenger oppholder meg på Vestlandet og kjører ut og inn av kjølige tunneller. Dessuten blir det mest korte turer, og da er man ikke så avhengig av frisk luft som ved dagsetapper på opptil 45 mil.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: hemitorsdag 02. august 2018, klokken 11:36
Ja nok en spennende morgen dro ved 10 tiden, Coupen var da i solen, bilen var i skyggen, det var nok 30-35 i coupe, og innstilt temp var 21c, jeg ventet på at AC skulle sparke inn, men neida, heat gikk stadig inn, måtte helt ned i 17c før den bytta til AC og fyra det. ca 5 min senere utti turen hadde bilen oppdaget det var sol ute, og jeg måtte heve til 20-21c for å ikke fryse da den skrudde opp vifta kraftig
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltustorsdag 02. august 2018, klokken 11:57
Merkelige greier....

Ka de ha gjort noe oppdatering når.bilen var inne til radarbytte?

Mtp at min oppfører seg helt fint? Eg reagerte jo litt på de samme tingene før....
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: hmatorsdag 02. august 2018, klokken 12:08
Klimaanlegget til nye Leaf har to områder hvor det er litt "snålt".

1) Bruk av auto tillater ikke valg av hvor utluft skal sendes.


2) Dersom utetemperaturen ligger rett under temperaturen man setter i bilen, vil klimaanlegget veldig raskt aktivere varme (Heat), selv om det strengt tatt ikke er behov for det. Det kan for eksempel skje umiddelbart man kjører inn i en tunnel. Har merket at lufta i disse tilfellene kan oppleves som litt tett.
Om man har fulgt litt med på LeafSpy mens Heat og AC er aktivert, så ser man at varmen såvidt pulses inn og ut. Det er mao ikke snakk om kontinuerlig bruk av varme og effekttapet er således svært lavt.

Ellers så er det en del som har bemerket at klimaanlegget automatisk aktiverer resirkulasjon (omluft) dersom det er veldig varmt ute og bilen skal kjøles. Dette er helt normalt og gjort for å spare energi. Man velger å kjøle ned eksisterende innvendig kald luft, framfor å kjøle ned utvendig varm luft.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltustorsdag 02. august 2018, klokken 13:33
Punkt 1 er stemmer ikke.

Lyset på auto slukker, men klimaanlegget går fortsatt på auto....

Usikker på hvorfor dette gjøres slik, men eg tror det indikerer at mode ikke lenger endres automatisk. Eg ser at når eg kjørte sist så endret det modus på auto (la på luft mot beina i tillegg til oppe når eg endret en halv grad) . Hvis eg da velger modus selv så vil eg anta at dette ikke skjer lengre (det ville jo vært svært teit) og derfor slukker de lyset på auto for å indikere at man nå må endre modus selv frem til man trykker auto knappen igjen.

Kjenner også på lufta at selv om det lyser på heat i min bil så er det ikke varme som kommer hos meg hvis ute og inne temperatur er relativt lik. Det virker som den har heat på når den bare kjører ubehandlet luft inn.

Den auto resirk funksjonen kan forøvrig slåes av om man ønsker tregere nedkjøling eller oppvarming. Tror man skal holde inne resirk knappen eller noe.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Ole Irgensonsdag 08. august 2018, klokken 15:03
Sitat fra: Joltus på søndag 17. juni 2018, klokken 20:57
<klipp>
Blir litt forvirret.... Og i auto digger bilen noe sinnsykt umiddelbart hvis det regner. Og så tørt og varmt som det har vært den siste tiden så er det hvertfall ikke grunnet fukt inni bilen!

AC fjerner dugg. Skal du ha fuktfri bil, må AC stå på. Husk at en bil er et lite rom, og passasjerene i bilen gir fra seg mye fukt. Min erfaring er at biler som opplever dugg, ikke bruker AC eller har viften på for lavt nivå.

Ja, "auto"-lyset går av dersom man justerer manuelt på klimaanlegget. Men temperaturen holdes forsatt på innstilt nivå.

Ja, det hender at luften føles litt tett, fordi viftehastigheten går ned når ønsket temperatur er oppnådd. Kanskje det burde vært en CO2-måler i bilen også? Jeg løser det ved å øke viftehastigheten manuelt, det er selvsagt litt klønete og burde være unødvendig, men det er ikke ofte det skjer.

Ja, vekslingen mellom heat og AC virker av og til litt tilfeldig, men min erfaring (fra den gamle leafen, har bare hatt den nye i 3 dager), er at temperaturen stort sett holdes. Jeg pleier av og til å justere ned temperaturen et par grader for å gi den litt ekstra boost dersom bilen er for varm.

Konklusjon: Kunne ha vært bedre klimaanlegg, men det fungerer stort sett ganske bra.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.monsdag 08. august 2018, klokken 16:18
Jeg hadde det samme problemet i dag. Det dugget noe forferdelig, og det var helt på grensen til at det var uforsvarlig å kjøre. Anlegget sto i «Auto», og selv om det var ganske varmt i kupeen valgte «Auto» å slå på varme  :o.

Jeg forsøkte med å endre luftretningen til frontruten og satt opp viften. Uansett virket det som om det kom lite frisk luft inn. Løsningen ble å sette på AC manuelt (da slukker Auto lampen). Men med heat og AC innkoblet forsvant duggen etterhvert. Jeg har hatt mange biler, men så elendig klimaanlegg som Leaf har kan jeg ikke huske at det har vært i andre biler. Godt bilen har styreassistent og adaptiv fartsholder, for man må jo bruke all konsentrasjon på å styre klimaanlegget  8)
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Beckernonsdag 08. august 2018, klokken 20:46
Sitat fra: TM på onsdag 08. august 2018, klokken 16:18
Jeg hadde det samme problemet i dag. Det dugget noe forferdelig, og det var helt på grensen til at det var uforsvarlig å kjøre. Anlegget sto i «Auto», og selv om det var ganske varmt i kupeen valgte «Auto» å slå på varme  :o.

Jeg forsøkte med å endre luftretningen til frontruten og satt opp viften. Uansett virket det som om det kom lite frisk luft inn. Løsningen ble å sette på AC manuelt (da slukker Auto lampen). Men med heat og AC innkoblet forsvant duggen etterhvert. Jeg har hatt mange biler, men så elendig klimaanlegg som Leaf har kan jeg ikke huske at det har vært i andre biler. Godt bilen har styreassistent og adaptiv fartsholder, for man må jo bruke all konsentrasjon på å styre klimaanlegget  8)
Det virker på meg som utetemp har mer å si enn inne temp når den bestemmer seg for å kjøle eller varme.
Er det 20 grader ute og 22 som settpunkt varmer den. At det er 35 inni bilen pga sol bryr den seg lite om. :(
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.monsdag 08. august 2018, klokken 20:52
Ja, det er mitt inntrykk også  :o
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltusonsdag 08. august 2018, klokken 21:08
Ikke mitt. Hvertfall ikke sist langtur.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 09. august 2018, klokken 07:04
Folk har forskjellige erfaringer og krav. Det er mulig at vi som er litt kritiske til Leaf sitt klimaanlegg kommer fra premium biler som BMW, Audi, Mercedes etc. Der er vi vant til 2-sone klimaanlegg som man stiller på Auto og foretrukket temperatur (ca 21 grader), så ordner automatikken resten i 99 % av tilfellene. Leaf AC anlegget minner meg litt om det i Ampera-e. Det måtte man også passe på å justere opp og ned avhengig av temperatur. Det ble enten for varmt, eller for kaldt...sjelden akkurat passe  ;) Det er heller ikke utenkelig at noen av bilene har feil på en temperatursensor. Det kan forklare at noen tilsynelatende har anlegg som virker helt fint også på Auto, mens andre må justere det nærmest som et manuelt anlegg.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Oddleiftorsdag 09. august 2018, klokken 07:26
I vårt tilfelle gikk vi fra Ford Focus 2010 modell. Ikke akkurat noe premium merke det, men klimaanlegg hadde de kontroll på :laugh:

Er det noen som har fått påvist feil på temperatursensorer så langt?
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltustorsdag 09. august 2018, klokken 09:29
For en nedlatende kommentar.

Pemium merket ditt kan du putte et visst sted. Svigerfar har hvertfall ikke noe bedre klimaanlegg i sin BMW enn i min mondeo.

Men eg begynner å lure på om de har oppdatert noe når bilen var inne på radarbytte. For de siste turene har eg vel knapt hatt noe problemer.

Og det var nå tross alt eg som startet denne tråden....

Det kom seg jo også litt når eg fant ut at den er på auto selv om lyset er av.

Men på både mondeoen og BMW til svigerfar må eg nå manuelt styre lufta mot frontvindu for å ta akutt dugg.... Det har eg tilgode å oppleve at man ikke må når man kommer med våte klær i en bil.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trine2lørdag 01. september 2018, klokken 19:09
Jeg har inntrykk av at man ikke kan slå av AC. Selv om AC-lampen ikke lyser etter å ha justert feks. blåse-retning står fortsatt systemet i auto, og ved å trykke to ganger på AC (slik at lyset tennes, og så slukkes) er eneste måten å få slått av AC på. Prosedyren må gjentas hver gang man starter bilen.

Jeg har ikke nye Leaf selv men min tidligere franske bil led av samme problem. Et håpløst klimaanlegg som setter seg i auto hver gang man starter bilen, og ikke starter opp slik jeg forlater den. Problemet med franskmannen løste seg ved at jeg satte på tenningen og justerte klimaanlegget (få slått av AC)  FØR jeg startet bilen. Alternativt måtte jeg være svært rask med å få skrudd av AC, om ikke kom duggen.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Trond.mlørdag 01. september 2018, klokken 20:35
Forstår meg fortsatt ikke på klimaanlegget i Leaf. I dag var det 17 grader i luften i følge bilen, og klimaanlegget stod innstilt på 18 grader. Det var full sol og sikkert nærmere 25 grader i kupeen. Når jeg trykket på Auto, så tente lampen for oppvarming, mens AC lampen slår seg av. Virker som anlegget ikke tar hensyn til temperaturen i kupeen, men ser bare på utetemperatur sammenliknet med ønsket kupetemperatur. Da er det jo klart at den må varme opp luften fra 17 til 18 grader  :o. Trodde japanere var smartere enn dette  ;)
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Joltuslørdag 01. september 2018, klokken 23:09
Hvor lenge ventet du før du tuklet?

Har opplevd dette et par ganger og etter noen minutter så begynte den plutselig å kjøle.

Var ikke varm luft som kom inn i bilen, det var ubehandlet uteluft kjentes det ut som. Men når ac kom på så ble det kaldt.

Funderte på om det tok tid for ac å starte opp. Første bil det tar så lang tid med isåfall.

Pluss at i leaf har eg funnet ut at comfort innstillingen er halvannen til to grader lavere enn i mondeoen.

Nevnte det for Nissan og da ville de se på bilen. Har ikke fått tid til det enda da det funker helt fint til vanlig for tiden.
Tittel: Sv: Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?
Skrevet av: Ole Irgenssøndag 02. september 2018, klokken 21:41
Sitat fra: Joltus på lørdag 01. september 2018, klokken 23:09
Hvor lenge ventet du før du tuklet?

Har opplevd dette et par ganger og etter noen minutter så begynte den plutselig å kjøle.

Var ikke varm luft som kom inn i bilen, det var ubehandlet uteluft kjentes det ut som. Men når ac kom på så ble det kaldt.

Funderte på om det tok tid for ac å starte opp. Første bil det tar så lang tid med isåfall.

Pluss at i leaf har eg funnet ut at comfort innstillingen er halvannen til to grader lavere enn i mondeoen.

Nevnte det for Nissan og da ville de se på bilen. Har ikke fått tid til det enda da det funker helt fint til vanlig for tiden.

Stemmer godt med mine erfaringer også. Ha litt tålmodighet, så stiller det seg inn på rett temperatur. Komfort-temperatur ligger typisk 2 grader lavere enn i Avensisen vår.

mvh

Ole Irgens