Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Rooki3 på søndag 17. juni 2018, klokken 15:33

Tittel: Eldre i3
Skrevet av: Rooki3søndag 17. juni 2018, klokken 15:33
Jeg har akkurat kjøpt en brukt i3 og lurer på om det er noen som har eldre i3 (2015 og eldre) som har erfart slitasje i noe? F.eks. Hjuloppheng, foringer?
Er det noen som merker stor forskjell mellom ny og en som har gått langt? Og i tilfelle, hvor langt har den gått da?
Jeg vet om bremseklosser og skiver, men er det noen som har skiftet noe annet?
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: brommsøndag 17. juni 2018, klokken 17:58
Min er fra mars 2014 og har akkurat passert 100.000 km. Bilen er som ny - har ikke hatt noen problemer med den. Byttet skiver og klosser én gang (på siste service 93.000 km). Spurte om det var noe jeg kunne forvente fremover, men de sa at det ikke var noe deler som forventes utslitt før neste bremseskift :D
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Touringsøndag 17. juni 2018, klokken 19:23
Min har kjørt 93.000. Skifter bremser.  Ellers ble navi skjermen , ladekontakten og høyre bakfjær byttet på garanti
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: lillemariussøndag 17. juni 2018, klokken 19:48
Kjøpt vår 2014, nettopp passert 100 000 km. Kjempebil!
Følgende er byttet på garanti: Knekt fjør framme, ladekontakt og håndtak til dør baksete (kosmetisk problem). Ellers byttet klosser og skiver én gang.
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Klykkensøndag 17. juni 2018, klokken 20:37
Ikke noe grovt som har skjedd her heller. Ikke skiftet bremseskiver, men skiftet klosser frem. Etter 73.000km. dørhåndtak på passasjersiden ble skiftet, samt rattstamme på de to første årene. Støtdempermansjetter nå på siste service. Ellers ingenting å sette fingeren på, som jeg kan huske.
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Rooki3søndag 17. juni 2018, klokken 20:52
Sitat fra: bromm på søndag 17. juni 2018, klokken 17:58
Min er fra mars 2014 og har akkurat passert 100.000 km. Bilen er som ny - har ikke hatt noen problemer med den. Byttet skiver og klosser én gang (på siste service 93.000 km). Spurte om det var noe jeg kunne forvente fremover, men de sa at det ikke var noe deler som forventes utslitt før neste bremseskift :D

Det var betryggende å lese  :+1:
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Rooki3søndag 17. juni 2018, klokken 20:55
Dette virker jo lovende. Er det noen som har merket reduksjon av batterikapasitet da? Er det 10-20% reduksjon som er vanlig etter 3 år?
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: 02jansøndag 17. juni 2018, klokken 21:05
Kjørt 91.000 , av slitedeler  kun byttet klosser og skiver foran  (skivene kunne holdt lenger om ikke for mye rust). Nye vinterdekk i vinter.

Bilen oppfører seg likt , som da den var ny. Nylig EU-godkjent , sommerdekkene holder til 100.000 km.

Har byttet den eksterne  ladekladden på garanti.





Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Klykkensøndag 17. juni 2018, klokken 21:20
Sitat fra: Rooki3 på søndag 17. juni 2018, klokken 20:55
Dette virker jo lovende. Er det noen som har merket reduksjon av batterikapasitet da? Er det 10-20% reduksjon som er vanlig etter 3 år?
Ingen merkbar forskjell her. Har derimot nesten aldri hurtigladet, så usikker på om slikt påvirker batteri i nevneverdig grad.
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Ingeniørenmandag 18. juni 2018, klokken 06:49
Trolig varer batteriet lenger enn de fleste biler. Når det gjelder i3 blir vel neppe rust noe problem, men eltronikk og bevegelige deler slites og varer ikke evig her heller.

https://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Ferrymandag 18. juni 2018, klokken 11:21
Har ikke hørt om et eneste tilfelle av redusert kapasitet på i3. Noe reduksjon må det nødvendigvis være, men ikke nok til at noen har merket det ennå. Det har i hvert fall ikke vært slått opp noe sted som jeg har fått med meg. De eldste i3-ene nærmer seg vel 5 år nå(?) Levert fra høsten 2013 svjv. Jeg er mest bekymret for kraftelektronikken, og hva den koster å reparere.
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Blodstrupmoenmandag 18. juni 2018, klokken 13:25
Teoretiske beregninger sier at batteriene i i3 skal tåle 600.000 til 950.000 km basert på gjennomsnittlig forbruk og ladesykluser før det kommer under 80% restkapasitet. Det vil si at man må over dette før man merker kapasitetsreduksjon, siden i3 kun bruker ca. 80% av batteriet når den viser 100%. Med andre ord, vil nok batteriene vare lengre enn resten av bilen.
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: solettimandag 18. juni 2018, klokken 20:02
Sitat fra: Klykken på søndag 17. juni 2018, klokken 20:37
Ikke noe grovt som har skjedd her heller. Ikke skiftet bremseskiver, men skiftet klosser frem. Etter 73.000km. dørhåndtak på passasjersiden ble skiftet, samt rattstamme på de to første årene. Støtdempermansjetter nå på siste service. Ellers ingenting å sette fingeren på, som jeg kan huske.

Jeg ser Støtdempermansjetter knapt henger sammen hos meg, er det på garanti, eller betalte du? Nettopp vært inne på andre service uten at det ble gjort eller kommentert noe.
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Klykkenmandag 18. juni 2018, klokken 23:14
Betalte ikke for det, nei. Kun for service og bytte av bremseklosser.
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: DieselVegardtorsdag 28. juni 2018, klokken 20:09
Kjøpte i3 april 14. Har nå gått 106000. Det eneste som er byttet er:

-Bremser foran (ikke bak)
- Fjærbeinslager foran (fikk i tillegg nye dempere på garanti)
- Er på ladekladd nummer 3.
- Bakdekk på sommerhjulene. Framdekkene holder ut denne sesongen. (20")
- 4 vinterdekk
- begge dørhåndtakene. (Keyless go virket ikke)

Rekkevidde....Ja, synes den er ned ca 10%
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: brommfredag 29. juni 2018, klokken 14:23
Min (mars 2014) har gått 101.000 km og jeg avleste nylig 18,9 kWh på "MAX CAPA BATT" (som ny var det garantert 18,8). Så i praksis vises det ingen tap i kapasitet så langt...
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: SElørdag 30. juni 2018, klokken 08:12
Mars 2014 - bil;  gått ca 130 000. Ikke merket redusert kapasitet på batteri.  Kjøremønster og bruken er svært repeterende siden 2014, hence: jeg ville merket endring i rekkevidde om det var noe endring.

Avvik
- I starten: Repeterende besøk hos BMW pga klimaanlegg trøbbel. SW update fixet det til slutt
- Byttet KLE (vanlig visstnok)
- Fjerbenlager foran begge sider (knirk ved sving)
- Klosser bak to ganger
- Klosser foran en gang
- Bremseskiver alle fire hjul (rustet i stykker)
- Byttet el-låsepinne for ladeplugg
- Vindusviskerblad foran
- Ladet kun 3,6 kW på AC.  SW - update for å få 7,2kW
- Justert hjulstilling pga avvik ut over grenser.  Opplevde at bilen syklisk svømte/vrikket  på særdeles glatt føre ( såpe pluss)
- Relatert til over tror jeg: Den spiste opp 2 sett dekk etter 40-50 000. (Fikk ikke snakket det inn på garanti)
- Verksted har skrudd istykker festeskrue/pakning til lokk over motor. (Tar dette før 5 år )
- Jeg bør bytte frontrute.  Virker som det er lett å få ruteskader på bilen, uten at jeg kan forså hvorfor

En del saker; Det meste er tatt på garanti.  Bilen hadde service inntiltil 100 000. 
Misfornøyd med utfallet av rotårsak til dekkslitasjen.  :-1:
Jeg måtte bekoste bytte av 8 dekk litt tidlig synes jeg. Jeg fikk egentlig også krav om å bekoste hjulstillingskontrollen (som var utenfor spec., dvs de måtte justere). Jeg nektet, synes det var litt håpløs holdning.  Fikk det uten kostnad til slutt, men ikke uten å være såkalt standhaftig  :).

Uten dekkhistorien:  Meget fornøyd! Lave driftskostnader.

Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 30. juni 2018, klokken 09:12
Mye rute skader kommer vel av stor frontrute....
Tittel: Sv: Eldre i3
Skrevet av: 1317142119lørdag 30. juni 2018, klokken 12:35
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 30. juni 2018, klokken 09:12
Mye rute skader kommer vel av stor frontrute....
Det kommer vel heller av vinkelen? i3en jeg har nå har jeg hatt i 6 mnd og har måttet reparere vinduet 2 ganger allerede ... Til sammenligning hadde jeg ikke en eneste ruteskift på min forrige bil ila de 4 årene jeg eide den. Større bil, større vindusflate og like mye kjøring, men allikevel ingen steinsprutskader i vinduet som måtte repareres.