Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Vollis47 på søndag 03. juni 2018, klokken 11:58

Tittel: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: Vollis47søndag 03. juni 2018, klokken 11:58
Jeg har lenge hevdet at 8A gir nok lading i det daglige, men innser at noen som kjører lenger sikkert trenger 16A eller mer. Dette basert på lading over natta. Men for en tid siden lærte jeg at dette ikke er godt nok. Hadde kjørt en del i løpet av dagen og satte bilen på lading i sekstida. Kl 21 måtte jeg kjøre et familiemedlem til legevakta. Etter en grundig sjekk konkluderte legen at pasienten måtte til sykehus, 75 km unna. Det var bare såvidt det holdt med den strømmen vi hadde.

Moralen er; lad så snart du kan og med så mye strøm du kan få til så du raskest mulig kommer opp på et batterinivå som gir deg tilstrekkelig sikkerhet til å komme dit du kan få et prekært behov for.

Jeg ladeboks som gir mye strøm i starten og deretter reduserer ladestrømmen etter en definert SoC hadde vært fint.
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. juni 2018, klokken 15:03
Sitat fra: Vollis47 på søndag 03. juni 2018, klokken 11:58
ladeboks som gir mye strøm i starten og deretter reduserer ladestrømmen etter en definert SoC hadde vært fint.

Batteriets SOC er ikke mulig å vite med dagens kommunikasjons protokol, men Zappi (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner) gir i alle fall bruker mulighet for å gjøre det du ønsker, nemlig å pumpe inn x antall kW raskt, for så å gå ned i sakte lading etterpå.
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: KjellGmandag 04. juni 2018, klokken 00:02
Dette var for meg en ny problemstilling.

En kollega kjørte fort! fra V Slidre til Lørenskog med sønn med tarmslyng. Det ville krevd Tesla og god planlegging av ladestatus, men ble gjennomført med en Saab 99.

Ellers høres styrtlading ut til å bli en utfordring sammen med effekttariffering. Skal en få dette til må en ha hurtiglader hjemme, matet fra egen batteribank.
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: Burgermandag 04. juni 2018, klokken 00:48
En hver nabo med sykt familiemedlem/besøkende ville ha fått lånt en av våre to elbiler eller blitt kjørt til legevakta. Nå er jeg heldig og har kun 5km til legevakta og 40 km til nærmeste akuttmottak på sjukehus.
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: Ingeniørenmandag 04. juni 2018, klokken 06:53
Men, hvor ofte skjer det....
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: Nuvolarimandag 04. juni 2018, klokken 08:04
Taxi de 2 gangene i livet man opplever slikt?
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 04. juni 2018, klokken 08:25
Er vel egentlig mye man "bare må ha" i tilfelle rottefelle.

Men nå som man likevel må ha elektriker til å sette opp egnet stikkontakt (dårlig løsning), kan man liksågodt spandere litt ekstra og kjøpe en ladestasjon som gir minst 15A, eller mer.
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: Øyvind.hmandag 04. juni 2018, klokken 08:49
På hytta legger jeg opp 11kW uttak. Ikke fordi jeg tar høyde for å kunne kjøre 30 mil til sykehuset rett etter ankomst, men fordi mange av de jeg drar på hyttetur med kjører Tesla.
På det meste kan det være tre Teslaer samtidig på vinteren. Greit nok at superchargeren ligger 10 min fra alpinsenteret, og det er to av dem mellom hjemme og hytta. Men det er bare 20 mil til hytta så det er ikke nødvendig å lade på veien. Eneste hurtiglading må eventuelt være opportunistisk utenfor Kiwi ved innhandling av mat. Men gjester skal kunne komme på besøk uten å måtte tenke på strøm.
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: elektroluxmandag 04. juni 2018, klokken 08:50
Eller en ekstra el eller fossilbil. Funker fantastisk for oss, og mange glemmer fordelene dette gir ikke bare når en må på legevakten, men også om en ønsker å stelle litt med ene bilen, og likevel være mobil.

Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: Øystein16mandag 04. juni 2018, klokken 09:03
Sitat fra: elektrolux på mandag 04. juni 2018, klokken 08:50
Eller en ekstra el eller fossilbil. Funker fantastisk for oss, og mange glemmer fordelene dette gir ikke bare når en må på legevakten, men også om en ønsker å stelle litt med ene bilen, og likevel være mobil.
Då me budde i Bekkefaret, var det eit par nabokarar som testa akutt nattutrykking med hjulbåre, sidan den eine si kone var dagsventande. Dei fekk servert kaffi.
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: jkirkebomandag 04. juni 2018, klokken 10:55
Sitat fra: elektrolux på mandag 04. juni 2018, klokken 08:50
Eller en ekstra el eller fossilbil. Funker fantastisk for oss, og mange glemmer fordelene dette gir ikke bare når en må på legevakten, men også om en ønsker å stelle litt med ene bilen, og likevel være mobil.

Mange av oss har nok hverken ønske om å vedlikeholde enda en bil til eller plass til å lagre den. Vi har to biler fordi vi dessverre må kunne bruke to biler samtidig, hvis ikke hadde vi definitivt hatt bare én.
Tittel: Sv: Hvor god ladekapasitet hjemme og på hytta - sikkerhet for å kunne kjøre nok!
Skrevet av: elektroluxmandag 04. juni 2018, klokken 20:50
Vi kjøper etter behov. Sist vi skulle til Roskilde festivalen dukket en ekstra passasjer opp, og dermed ble det 8 seter Russebil i stallen. Berlingoen ble handlet en søndag jeg ikke hadde transport grunnet at alt tilgjengelig var utleid på Nabobil.no. BMW C evolution forde Cree SAM var for stor for standen vår på Eliaden, etc. etc. Tilslutt bør vi være fulldekket med kjøretøy, men så endres bomringen og vi må starte på nytt, nå med 3 hjulinger....