Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: samotholt på torsdag 31. mai 2018, klokken 22:41

Tittel: 230V-uttak
Skrevet av: samotholttorsdag 31. mai 2018, klokken 22:41
Vet at det er mulig å få 230V uttak på noen (alle?) av audiene. Noen som vet hvor mye strøm de typisk kan gi - og er det noen som har fanget opp signaler i forhold til hva som kommer på e-tron?

Det hadde jo vært utrolig kjekt med 16A uttak på bilen. Slike biler er jo i praksis rullende energilagre - så her kan man jo f.eks. eliminere behovet for aggregat på hytta  :) 

Edit: Endret skrivefeil ;-)
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: Amatørentorsdag 31. mai 2018, klokken 22:45
Kommer an på kvaliteten på spenningen.

Skulle jeg investert i det måtte det vært ren sinus. Slikt koster litt ekstra.

Ikke modifisert (stegvis) sinuskurve.


Eller enda verre ren firkant.....

Slik de første inverter for blant annet solcelleanlegg leverte på tidlig 80 tall.
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: samotholttorsdag 31. mai 2018, klokken 23:06
Regner med at de leverer i sine løsninger i dag er ren sinus. Det er vel beregnet på fin-elektronikk antar jeg.
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: Orbittorsdag 31. mai 2018, klokken 23:34
Kontakten de leverer på fossilbiler i dag kan bare levere 150W, så langt unna 16A og aggregaterstatter. (Delenummer 4H0 907 155 D)
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: samotholtfredag 01. juni 2018, klokken 19:45
150W er ikke all verden nei, men det er jo nok til bærbare PC'er og liknende. De er vel kanskje ikke særlig lystne på å dra mer enn 150W på et lite 12V batteri.

På e-tron har man jo et svært batteri som kan gi mye mer guffe og likevel ikke gå tomt, så får håpe de ser sitt snitt til å utnytte det.

Edit: Blir det ett eller to batteri på e-tron tro? Tesla har jo to (12V og 350/400V).
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: Supermariolørdag 02. juni 2018, klokken 17:50
Sitat fra: samotholt på torsdag 31. mai 2018, klokken 22:41
Det hadde jo vært utrolig kjekt med 16A uttak på bilen. Slike biler er jo i praksis rullende energilagre - så her kan man jo f.eks. eliminere behovet for aggregat på hytta  :)

Det er god ide som jeg håper produsentene plukker opp. Plutselig har man tilgang på bra med ren strøm overalt hvor det er mulig å komme frem med bil. Diverse verktøy. Lyd og lys. Ladepunkter for elbil overalt hvor noen er villige til å dele med en som har litt knapt med strøm.
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: chargedupsøndag 03. juni 2018, klokken 00:08
Sitat fra: samotholt på fredag 01. juni 2018, klokken 19:45
Edit: Blir det ett eller to batteri på e-tron tro? Tesla har jo to (12V og 350/400V).

Er såvidt jeg vet ingen som kun bruker ett batteri. Alt av utstyr i bil driftes av 12v idag. Kan tenke meg det hadde blitt dyrt å lage alt med annen spenning både for bilprodusenten og underleverandør, så regner med at vi kommer til å se 12v i alle biler som kommer de neste 5 årene også. Mye enklere og billigere å kjøpe ferdige komponenter fra feks Bosch etc som allerede ligger på hylla, såfremt man ikke er en "fabrikk" som Koenigsegg eller andre produsenter med svært liten produksjon...
Fleipete sagt: vi i nisselandet (henger, vannkraft og alt annet "sært") må nok ta av oss nisselua og innse at vi ikke er verdens navle, selv om vi akkurat nå er en relativt stor kunde på elbil :P
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: Pinglesøndag 03. juni 2018, klokken 11:41
Sitat fra: Supermario på lørdag 02. juni 2018, klokken 17:50
Sitat fra: samotholt på torsdag 31. mai 2018, klokken 22:41
Det hadde jo vært utrolig kjekt med 16A uttak på bilen. Slike biler er jo i praksis rullende energilagre - så her kan man jo f.eks. eliminere behovet for aggregat på hytta  :)

Det er god ide som jeg håper produsentene plukker opp. Plutselig har man tilgang på bra med ren strøm overalt hvor det er mulig å komme frem med bil. Diverse verktøy. Lyd og lys. Ladepunkter for elbil overalt hvor noen er villige til å dele med en som har litt knapt med strøm.

Ikke for å lansere etron som den kommende håndtverkerbilen, men kombinasjonen av batteridriller og 95kwh på hjul bør jo gjøre det mer lettvint med snekring på hytter uten strøm.
Og jeg liker også tanken på å kunne plugge i litt mer utstyr når jeg låner en hytte uten strøm. 150w blir dog knapt til ledlys, eller en bærbar, og i alle fall ikke til å lade badderidrillen engang, så ønsket om 16A støttes☺
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: samotholtsøndag 03. juni 2018, klokken 20:46
Sitat fra: chargedup på søndag 03. juni 2018, klokken 00:08
Sitat fra: samotholt på fredag 01. juni 2018, klokken 19:45
Edit: Blir det ett eller to batteri på e-tron tro? Tesla har jo to (12V og 350/400V).

Er såvidt jeg vet ingen som kun bruker ett batteri. Alt av utstyr i bil driftes av 12v idag. Kan tenke meg det hadde blitt dyrt å lage alt med annen spenning både for bilprodusenten og underleverandør, så regner med at vi kommer til å se 12v i alle biler som kommer de neste 5 årene også. Mye enklere og billigere å kjøpe ferdige komponenter fra feks Bosch etc som allerede ligger på hylla, såfremt man ikke er en "fabrikk" som Koenigsegg eller andre produsenter med svært liten produksjon...
Audi skal vel over på 48V i mildhybridene sine. Virker jo unektelig litt tungvindt å ha både 12V og 48V batteri i bilene. Uansett, har man et batteri med 400V så trenger man jo bare en omformer til å produsere 12V. Det trengs ikke et eget batteri.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Amatørensøndag 03. juni 2018, klokken 21:10
12 V batteriet brukes til styrings elektronikken for batterilading og lignende når bilen er avslått. Går det tomt så får du ikke ladet bilen.

Slik er det også hvis man kun lager 12 V fra høy volts batteriet og det går tomt. Da vil man ikke få ladet bilen. Det er fordi ladere ikke skal sende strøm til bilen før den får "klarsignal" fra bilen (slik selger hos Møller forsøkte å forklare det første gangen jeg kikket under panseret på en elbil).

Selv om jeg er teknisk utdannet så er jeg ikke pedagog og nybegynner i elbilens tekniske verden.  ;)

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: chargedupmandag 04. juni 2018, klokken 00:16

"Audi skal vel over på 48V i mildhybridene sine. Virker jo unektelig litt tungvindt å ha både 12V og 48V batteri i bilene. Uansett, har man et batteri med 400V så trenger man jo bare en omformer til å produsere 12V. Det trengs ikke et eget batteri."
[/quote]

Som Amatøren skriver er det 12v batteriet som idag styrer all elektronikk i bilen.
Disse mild hybridene Audi skal lage skal fortsatt ha normalt 12v batteri: "12V mild hybrid system for 4-sylindrede motorer og 48V mild hybrid system for 6-sylindrede motorer med tilhørende lithium-ion-batteri i tillegg til et ordinært 12V-system med tilhørende batteri."
Forstår at det ikke er vanskelig å bruke en omformer i teorien, men det er pr nå ingen som kun bruker framdriftsbatteriet såvidt jeg vet.  Samtidig tviler jeg som sagt på at Audi med sin første elbil vil bry seg om de få promillene som evt skal drive hytta med bilen. Dersom noen av de store produsentene skulle komme med noe slikt, ville jeg satt pengene mine på Tesla som allerede leverer powerwall.  Dersom man skal ha snekkerverksted i bilen må man nok vente til det finnes konkurranse i elvarebilmarkedet. Da har kundegruppen muligens et behov for 16a stikkontakter som en produsent kan bruke som salgsargument.
Tittel: Sv: 230V uttak
Skrevet av: Pinglemandag 04. juni 2018, klokken 08:46
Sitat fra: chargedup på mandag 04. juni 2018, klokken 00:16

"Audi skal vel over på 48V i mildhybridene sine. Virker jo unektelig litt tungvindt å ha både 12V og 48V batteri i bilene. Uansett, har man et batteri med 400V så trenger man jo bare en omformer til å produsere 12V. Det trengs ikke et eget batteri."

Samtidig tviler jeg som sagt på at Audi med sin første elbil vil bry seg om de få promillene som evt skal drive hytta med bilen. Dersom noen av de store produsentene skulle komme med noe slikt, ville jeg satt pengene mine på Tesla som allerede leverer powerwall.  Dersom man skal ha snekkerverksted i bilen må man nok vente til det finnes konkurranse i elvarebilmarkedet. Da har kundegruppen muligens et behov for 16a stikkontakter som en produsent kan bruke som salgsargument.
[/quote]

Tja, bare et håp om at Audi, som har dette som tilleggsutstyr allerede, ville tillatt at 95kwt er tilgjengelig, ikke bare et knøttebatteri som er nødvendig for å få opp dører og sånt.
Strøm både ut og inn av elbiler er jo ellers markedsført som et pluss av noen - for å balansere elmarkedet for svingninger i eltilgang (eks kullkraft, vind, som begge er vanskelige å styre produksjonen av).
Som du nevner: Jeg bestemmer meg ikke for e-tron eller annet ut fra evne til å ta ut strøm. Først og fremst må dette være en god og praktisk bil.
Likevel: den dagen jeg lager min egen strøm på taket, kan jeg sette pris på evnen til uttak, men da først og fremst gjennom ladekontakt, og ikke bare en stikk-kontakt.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: chargedupmandag 04. juni 2018, klokken 16:31
Vehicle to grid har vært pratet om i mange år, men hittil tror jeg det kun er den nye Leafen som støtter dette og ingen kan benytte seg av dette hjemme pr nå. Det er nok dessverre fremdeles en stund igjen til dette kommer i bruk. Det er mulig utviklingen av dette har stoppet noe opp pga kostnader hjemme/hytta, (i alle fall i Norge der vi har tilgang til relativt billig strøm og ingen timeprising) eller at bilprodusentene helst ikke vil at du bruker batteriet uten at km teller går eller at standard er vanskelig å bli enig om.

Skjønner at ikke hovedpoenget var å drifte hytta eller et snekkerverksted, det var for å sette det på spissen, men ta kontakt med din forhandler. Dersom mange nordmenn gir beskjed til Møller kan det hende at de kan få på plass noe av det dere er ute etter, da Møller visstnok har hatt innflytelse pga markedet i Norge.

12v blybatteri i elbil er forsåvidt ikke noe særlig, dersom man går tom får man altså ikke kjørt eller ladet framdriftsbatteriet. Nå husker ikke jeg eksakt, men tror det står at man må kontakte BMW på min i3 dersom den skal stå over 1/2/3 måneder uten å brukes. For moro skyld kan jeg nevne at Mclaren nå leverer bilene sine med 12v hurtigplugg for lading i frunken slik at man slipper å koble til batteriet hver gang man parkerer ;)
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: samotholtmandag 04. juni 2018, klokken 22:36
230V-uttak med litt futt i trenger ikke å være et salgsargument, men kan være ekstrautstyr (som gir merverdi for en kundegruppe). Audi vet å ta seg betalt for slikt, det er jo det de tjener penger på.

Nå gjelder det å få Audi til å tenne på ideen, og det er vel akkurat det vi gjør her?  8)
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Amatørenmandag 04. juni 2018, klokken 23:12
De må selvfølgelig sette seg ned og få laget en inverter som henter strøm direkte fra høyvolts batteriet.

Ikke en hyllevare løsning som trenger 12, 24 eller 48 V inn med en spenningsomformer som lager en av de fra høyvolts batteriet. Da blir det for mye effekttap.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Amatørenmandag 04. juni 2018, klokken 23:19
Sitat fra: samotholt på mandag 04. juni 2018, klokken 22:36
Nå gjelder det å få Audi til å tenne på ideen, og det er vel akkurat det vi gjør her?  8)

Får håpe at ansatte hos Møller følger med her OG at Audi er lydhør for innspill som kommer fra forhandlernettet. Også det utenfor Tyskland.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Pingletirsdag 05. juni 2018, klokken 08:35
Litt OT og kanskje ikke nyttig for @samotholt (eller undertegnede, som låner hytte):
https://www.tu.no/artikler/na-kan-du-fa-stotte-til-solceller-pa-hytta/438993
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: samotholttirsdag 05. juni 2018, klokken 20:21
Sitat fra: Amatøren på mandag 04. juni 2018, klokken 23:12
De må selvfølgelig sette seg ned og få laget en inverter som henter strøm direkte fra høyvolts batteriet.

Ikke en hyllevare løsning som trenger 12, 24 eller 48 V inn med en spenningsomformer som lager en av de fra høyvolts batteriet. Da blir det for mye effekttap.
Om de bruker to batterier så vil jo 12V-batteriet bli ladet av det store. Mao. så må de ha en spenningsomformer også i dette tilfellet. I tillegg så vil det vel være noe tap også i 12V-batteriet. Mulig jeg mangler noe kunnskap her, men ser ikke at 12V-batteriet gir noe særlig utover ekstra vekt.


Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Amatørentirsdag 05. juni 2018, klokken 22:20
Jo, det blir tap å å lage 12 V fra høyvolts batteriet, men nå diskuteres ikke 12 V batteri for styrings elektronikken, men høyeffekts 230 V strømuttak. Størrelses orden 10-16 (helst) A det vil si 2300-3680 VA (det vil si Watt hvis strøm og spenning er 100 % i fase).

Da er det ikke lønnsomt å først å lage lavvolts forsyning får så å lage 230 V med høy effekt (med hyllevare inverter) blir for mye tap og dermed må demensjoneres for store strømmer der også.

Det er jo en grunn til at dagens elbiler lages med 380-400 volts batterier og at de arbeider med batteripakker på rundt 800 V også og ikke bruker 12, 24 eller 48 V batteri i rene elbiler.

For minst effekttap og mindre dimensjonering på komponenter som også påvirker vekt (vekt = rekkevidde påvirkning) så bør en høyeffekts 230 V inverter konstrueres for å kobles via relé rett mot høyvolts batteriet.

Skulle man drive en inverter med 12 V og man skal ha ut 3680 VA på maks effekt og 95 % virkningsgrad så vil det gå 323 A(!). Tenk på dimensjonering OG vekt på en slik inverter. Victron har. De har større også. De tar plass! Eksempel på en 3000 VA utgave (https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1154&category_id=46&gclid=CjwKCAjw6djYBRB8EiwAoAF6oSZt34Mbv97zxe_hOw33E8v-NJmaP91IWk4sXAZFoxlXaxPqt9r2IxoCS2oQAvD_BwE&vmcchk=1&Itemid=39)

SitatNominell effekt: 3000 Watt
Kontinuerlig effekt ved 25°C: 2500 Watt
Continuerlig effekt ved 40°C: 2200 Watt
.
.
Vekt: ca 18Kg
Dimensjon: ca 362x258x218mm

Lager de en inverter fra bunnen av så kan den tilpasses bilen slik at den kanskje ikke tar opp verdifull bagasjeplass, men kan integreres sammen med annen elektronikk. Kanskje kobles til til kjølesystemet også så temperaturen i den lettere holdes nede og varmen kan brukes til batteriet/kupe på kalde dager.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Orbittirsdag 05. juni 2018, klokken 22:26
Sitat fra: samotholt på tirsdag 05. juni 2018, klokken 20:21
Om de bruker to batterier så vil jo 12V-batteriet bli ladet av det store. Mao. så må de ha en spenningsomformer også i dette tilfellet. I tillegg så vil det vel være noe tap også i 12V-batteriet. Mulig jeg mangler noe kunnskap her, men ser ikke at 12V-batteriet gir noe særlig utover ekstra vekt.

12V-batteriet er også ett buffer. For eksempel, er noe så enkelt som elektrisk håndbrekk sikret med 2x30A. Legg på kupévifte, varmetråder i ruter og speil, dør og vindusheiser, elektrisk servopumpe, lys etc, etc. Dersom du skal ha en omformer som kontinuerlig kan lage nok 12V (kanskje 2-300A, om ikke mer), blir den i seg selv stor og tung (og trenger kjøling), og har også et betydelig tomgangstap selv når du i normaltilfellet bruker lite strøm.

Da er det bedre med en moderat lader på ~10% av denne strømstyrken, og et batteri som tar effekttoppene. Det trenger ikke å være så stort. For eksempel i i3, er det et relativt lite AGM-batteri på 20Ah som veier 8 kg. 20Ah er mer enn nok til å holde datakommunikasjon og alarm i live i månedsvis, samtidig som AGM-konstruksjonen gjør at det både tåler kraftig strømtrekk (300A) og dyp utladning.

Det er også et sikkerhetsaspekt ved å ha et separat lavvoltsbatteri. Ved større ulykker kan driftsbatteriet kobles ut automatisk (for å unngå å få støt), mens det fremdeles er 12V igjen til å drive nødblink, SOS-oppringing etc.

Og en liten finurlighet som i3 har: Det er en ekstra AC/DC nødlader innebygd i bilen, som redder deg selv om både 12V og fremdriftsbatteriene er helt tømt. Dersom en AC ladekabel kobles til død bil, vil denne nødladeren klare å lade opp 12V-batteriet (riktignok over noen titalls minutter, hvor bilen ser helt død ut) til et nivå hvor dette har nok spenning til å starte den DC/DC-omvandleren som normalt lader 12V (dersom hovedbatteriet har spenning). Når 12V er tilbake på et rimelig spenningsnivå våkner alt av betjeningsmuligheter til live igjen, inklusive AC/DC hovedladeren for det store batteriet. Vi kan jo håpe at det ikke er lenger fra Ingolstadt til München til at også Audi har fått med seg dette. BMW thinks of everything (https://www.reddit.com/r/Jokes/comments/2vr730/tigers_balls/)......  ;D

(Ser Amatøren akkurat har svart mye av det samme rett før jeg poster, men legger på likevel. Beklager litt duplisering av info)
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: chargeduptorsdag 14. juni 2018, klokken 17:10
Litt utenfor akkurat Audi e-tron, men fortsatt noe relevans til tittel.
Sono Sion (ny tysk produsent (crowdfunded og crowdinvested) med noen deler innvendig fra BMW) vil kanskje bli den første elbilen som kommer med muligheten til å dele strøm med andre elbiler. http://www.side3.no/motor/sono-sion-pris-rekkevidde-dato-tilhengerfeste-og-plass-i-bagasjerom/3423501460.html
"Thanks to the bidirectional charging (biSono), you can use the car as an independent power source. With the Sono-App you can share certain amounts of energy with other people. If somebody asks for access to your Sion's energy, you can grant it, via the app. Just decide on how much power you are willing to pass on and at what price. Other app users will see your offer and the exact location of your car. This technology transforms your car to a mobile power station that will ear you some money."

Perfekt bil til hytta uten strøm?
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: jkirkebotorsdag 14. juni 2018, klokken 19:41
Sitat fra: chargedup på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:10
Litt utenfor akkurat Audi e-tron, men fortsatt noe relevans til tittel.
Sono Sion (ny tysk produsent (crowdfunded og crowdinvested) med noen deler innvendig fra BMW) vil kanskje bli den første elbilen som kommer med muligheten til å dele strøm med andre elbiler. http://www.side3.no/motor/sono-sion-pris-rekkevidde-dato-tilhengerfeste-og-plass-i-bagasjerom/3423501460.html
"Thanks to the bidirectional charging (biSono), you can use the car as an independent power source. With the Sono-App you can share certain amounts of energy with other people. If somebody asks for access to your Sion's energy, you can grant it, via the app. Just decide on how much power you are willing to pass on and at what price. Other app users will see your offer and the exact location of your car. This technology transforms your car to a mobile power station that will ear you some money."

Perfekt bil til hytta uten strøm?

Ja, hvis man ikke skal hjem igjen etterpå så...;)

Jeg gjør det motsatte, lader opp bilen fra solcelleanlegget på hytta.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: samotholttorsdag 14. juni 2018, klokken 19:51
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:20
Jo, det blir tap å å lage 12 V fra høyvolts batteriet, men nå diskuteres ikke 12 V batteri for styrings elektronikken, men høyeffekts 230 V strømuttak. Størrelses orden 10-16 (helst) A det vil si 2300-3680 VA (det vil si Watt hvis strøm og spenning er 100 % i fase).

Da er det ikke lønnsomt å først å lage lavvolts forsyning får så å lage 230 V med høy effekt (med hyllevare inverter) blir for mye tap og dermed må demensjoneres for store strømmer der også.
Nei, det sier vel seg selv at å bruke flere omformere bare er tull.

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:20
Det er jo en grunn til at dagens elbiler lages med 380-400 volts batterier og at de arbeider med batteripakker på rundt 800 V også og ikke bruker 12, 24 eller 48 V batteri i rene elbiler.
Det store batteriet kan selvsagt ikke kjøre på lav spenning (det vil jo bli voldsom dimensjonering på blant annet kabling). Spørsmålet er vel om det i det hele tatt er fornuftig å bruke 12V (selv om "alt" pr. i dag er laget for for dette). Kanskje på tide å gå opp i spenning på også denne biten? Jeg trodde (tydligvis feilaktig) at Audi hadde tenkt å bruke kun 48V til bilen.

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:20
For minst effekttap og mindre dimensjonering på komponenter som også påvirker vekt (vekt = rekkevidde påvirkning) så bør en høyeffekts 230 V inverter konstrueres for å kobles via relé rett mot høyvolts batteriet.
Ja, selvsagt. Diskusjonen om 12V-batteri er bare om 12V batteri i det hele tatt er nødvendig. Jeg skjønner at det jo kan være et buffer i situasjoner hvor det store batteriet faktisk tar kvelden, men da kan det i så fall være temmelig lite - som Orbit presiserer.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: samotholttorsdag 14. juni 2018, klokken 19:53
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:41
Sitat fra: chargedup på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:10
Litt utenfor akkurat Audi e-tron, men fortsatt noe relevans til tittel.
Sono Sion (ny tysk produsent (crowdfunded og crowdinvested) med noen deler innvendig fra BMW) vil kanskje bli den første elbilen som kommer med muligheten til å dele strøm med andre elbiler. http://www.side3.no/motor/sono-sion-pris-rekkevidde-dato-tilhengerfeste-og-plass-i-bagasjerom/3423501460.html
"Thanks to the bidirectional charging (biSono), you can use the car as an independent power source. With the Sono-App you can share certain amounts of energy with other people. If somebody asks for access to your Sion's energy, you can grant it, via the app. Just decide on how much power you are willing to pass on and at what price. Other app users will see your offer and the exact location of your car. This technology transforms your car to a mobile power station that will ear you some money."

Perfekt bil til hytta uten strøm?

Ja, hvis man ikke skal hjem igjen etterpå så...;)

Jeg gjør det motsatte, lader opp bilen fra solcelleanlegget på hytta.

Skal ha litt dimensjoner på solcelleanlegget for at det gir særlig boost på bilen. Motsatt veg dog...
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: jkirkebofredag 15. juni 2018, klokken 00:18
Sitat fra: samotholt på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:53
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. juni 2018, klokken 19:41
Sitat fra: chargedup på torsdag 14. juni 2018, klokken 17:10
Litt utenfor akkurat Audi e-tron, men fortsatt noe relevans til tittel.
Sono Sion (ny tysk produsent (crowdfunded og crowdinvested) med noen deler innvendig fra BMW) vil kanskje bli den første elbilen som kommer med muligheten til å dele strøm med andre elbiler. http://www.side3.no/motor/sono-sion-pris-rekkevidde-dato-tilhengerfeste-og-plass-i-bagasjerom/3423501460.html
"Thanks to the bidirectional charging (biSono), you can use the car as an independent power source. With the Sono-App you can share certain amounts of energy with other people. If somebody asks for access to your Sion's energy, you can grant it, via the app. Just decide on how much power you are willing to pass on and at what price. Other app users will see your offer and the exact location of your car. This technology transforms your car to a mobile power station that will ear you some money."

Perfekt bil til hytta uten strøm?

Ja, hvis man ikke skal hjem igjen etterpå så...;)

Jeg gjør det motsatte, lader opp bilen fra solcelleanlegget på hytta.

Skal ha litt dimensjoner på solcelleanlegget for at det gir særlig boost på bilen. Motsatt veg dog...

Har 5,8kWp med paneler, hvorav 2,6kWp på en dual axis tracker ;)
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: samotholtlørdag 16. juni 2018, klokken 19:33
Wow  :+1:
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: samotholtlørdag 16. juni 2018, klokken 19:36
Her er en nyhet som gjelder I-Pace, men som vel passer denne tråden godt:

"Sticking with charging, the I-PACE DC-DC converter knocks out 250A at 12 Volts from the larger 90kWh battery meaning that you can stick a 3kW inverter onto the 12V battery and run your home from it."

Hentet her: https://electrek.co/2018/06/14/jaguar-i-pace-review-the-240-mile-luxury-sport-utility-is-everything/ (https://electrek.co/2018/06/14/jaguar-i-pace-review-the-240-mile-luxury-sport-utility-is-everything/)
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: S.Stirsdag 19. juni 2018, klokken 09:34
Med alt vi har lest om andre elbiler som står strandet pga 12V batterifeil, blir det iallefall ikke meg som er førstemann til å sette på en 3 kW inverter... Eller gir starthjelp til dieselbiler.

Er og skeptisk til å bruke hovedbatteriet til å forsyne huset, vil tro det er mer fornuftig å kjøpe et gammelt Leaf-batteri f.eks, om det behovet eksisterer.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: stefsefredag 22. juni 2018, klokken 23:07
230V 16A uttak må vel være noe for Transporter og Caddy i EL variant, men da med omformer koblet rett på høyspenningsbatteriet.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: samotholtsøndag 01. juli 2018, klokken 22:49
Da har jeg kjørt blandemaskin på hyttebatteriet i 3 timer i dag, da det fordømte aggregatet nektet å starte. Utrolig nok klarte omformer  (300W) + 12V hytte-batteri bragden å drive en blande som krever 550W!

Jeg er utrolig glad for at det fungerte, men to meter unna sto en Tesla med et MYE større batteri. Aggregatet går på dynga etter dette.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Pingleonsdag 04. juli 2018, klokken 11:56
Sitat fra: S.S på tirsdag 19. juni 2018, klokken 09:34
Med alt vi har lest om andre elbiler som står strandet pga 12V batterifeil, blir det iallefall ikke meg som er førstemann til å sette på en 3 kW inverter... Eller gir starthjelp til dieselbiler.

Er og skeptisk til å bruke hovedbatteriet til å forsyne huset, vil tro det er mer fornuftig å kjøpe et gammelt Leaf-batteri f.eks, om det behovet eksisterer.

Tror gamle leaf-batteri bør få gode ben å gå på fremover, når effektavgifter kommer togende inn. De kan også bufre slik at vi kan hente strøm når det er billig, og levere når det er dyrt. Neppe slik at solkraft kan lagres fra sommer til vinter, men det kan bidra til å slippe å svi for "induksjonsplatetoppen" kl 1645.
Og man får mer fleksibilitet: Med noen kW fra leaf-batteriet kan man klare å lade bilen tilstrekkelig for bruk på kvelden.

Jeg sliter med å forstå hvorfor man kan lade en elbil med 16A 230V, men ikke ta det ut, men det er sikkert en god forklaring på det. I motsatt fall ville det vært greit som døgnbuffer for elbilister som ikke kjører langt daglig.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Thorbjørn Hellehavenfredag 27. juli 2018, klokken 14:03
Jeg tenker at det bør vel være mulig å ha en form for omkobler mellom motor og 230V uttak, så man kan bruke VFD for å levere 230V når bilen står, uten behov for en ekstra inverter.
Jeg vet ikke hvordan Sonomotors løser det på Sion, men den får uttak med 2.7kW schuko og 7.6kW Type2
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Kåre Knattenlørdag 28. juli 2018, klokken 09:58
Nå er det vel slik at vi ønsker å kjøpe en elbil, ikke et mobilt kraftverk. Vi har fått hengerfeste, så vi kan kjøre risk og rask. Skulle vi også få integrert inverter for 230 volt ut, slik at vi kunne bruke el- verktøy på hytta,  vil dette være så særnorsk at resten av markedet vil lure på hva vi bruker bilen til. Jeg tror heller markedet er ute etter usb-kontakter og wifi-hotspot.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Pinglelørdag 28. juli 2018, klokken 15:37
Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 28. juli 2018, klokken 09:58
Nå er det vel slik at vi ønsker å kjøpe en elbil, ikke et mobilt kraftverk. Vi har fått hengerfeste, så vi kan kjøre risk og rask. Skulle vi også få integrert inverter for 230 volt ut, slik at vi kunne bruke el- verktøy på hytta,  vil dette være så særnorsk at resten av markedet vil lure på hva vi bruker bilen til. Jeg tror heller markedet er ute etter usb-kontakter og wifi-hotspot.

Selv om jeg ser på det som litt spesielt å bruke elbilen som portabelt kraftverk, er det ikke sikkert at strøm både inn og ut av elbil er sært.
Personlig ville jeg likt å kunne dekke taket mitt med solceller, som lader bilen min (ev buffer) mens jeg er på jobb, og at bilen min kan levere dette tilbake når jeg kommer hjem og trenger strømmen (Har gangavstand til jobb). Gamle leaf-batterier kan jo gjøre jobben, og kommer til å vurdere det også, men når jeg først har et batteri som holder for noen dagers strømstans, kunne det vært greit å kunne bufre med det. Strømleverandørene er jo også glade om de slipper noe av toppen når alle i byen skrur induksjonskomfyren på boostx4- samtidig, og det er noen som ønsker å bruke elbiler som nettopp ekstra buffer for strømnettet. Med vannkraft er dette lett å styre, men med stadig mer vindkraft, ville nok noen betalt for å leie buffer. I en by med 10 000 elbiler a 100 kWh, vil det å kunne "låne" 20% kapasitet lette ganske mye av trykket for et e-verk. Nedover i Europa, med vind, kullkraft og atomkraft, vil det ikke være like lett å skru på/av bryteren som for vannkraft, og lånte batterier vil være nyttig. Her kan det å slippe topp-belastningen være det som gjør at e-verket slipper å oppgradere.
Med andre ord: Strøm ut av elbil er ikke sært ønske, men det å få det ut som stikk, er nok kanskje noe for utvalgte norske hytte-eiere.

Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Gnilrelørdag 28. juli 2018, klokken 16:08
Mitsubishi Outlander PHEV mener jeg var utstyrt med 1,5 kW 120V uttak i Japan, der har de lavere nettspenning enn Europa. Jeg tror det var slik at dette uttaket ikke var lovlig i Europa hvor det ville vært nødvendig med 230V. Jeg går ikke 100% god for historien, men synes ellers det er en dårlig idé med store vekselstrømsuttak i en personbil.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: samotholtlørdag 28. juli 2018, klokken 23:55
En begrunnelse hvorfor dette er en dårlig idé?
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Gnilresøndag 29. juli 2018, klokken 00:21
Sitat fra: samotholt på lørdag 28. juli 2018, klokken 23:55
En begrunnelse hvorfor dette er en dårlig idé?
Sterkstrøm.
Personsikkerhet.
Kvalifikasjoner for bilmekanikere som også må ha elsertifikat.
Brannfare.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: permagnetorsdag 02. august 2018, klokken 13:57
Sitat fra: Gnilre på lørdag 28. juli 2018, klokken 16:08
Mitsubishi Outlander PHEV mener jeg var utstyrt med 1,5 kW 120V uttak i Japan, der har de lavere nettspenning enn Europa. Jeg tror det var slik at dette uttaket ikke var lovlig i Europa hvor det ville vært nødvendig med 230V. Jeg går ikke 100% god for historien, men synes ellers det er en dårlig idé med store vekselstrømsuttak i en personbil.

Uten å ha sjekket dette nå, så mener jeg at Outlander PHEV har/hadde uttak for nettstrøm som standard i Japan. Dette hadde sammenheng med at så mange ble strømløse i etterkant av ulykken med Fukushima kraftverket. Og i den sammenheng ble dette et ledd i økt beredskap.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: samotholtfredag 03. august 2018, klokken 23:47
Sitat fra: Gnilre på søndag 29. juli 2018, klokken 00:21
Sitat fra: samotholt på lørdag 28. juli 2018, klokken 23:55
En begrunnelse hvorfor dette er en dårlig idé?
Sterkstrøm.
Personsikkerhet.
Kvalifikasjoner for bilmekanikere som også må ha elsertifikat.
Brannfare.
Synes ikke begrunnelsen holder særlig vann. La oss se på argumentene i tur og orden.
Sterkstrøm. Her snakker vi om det man har i kontakten i norske hus. Skal vi kutte ut disse også?
Personsonsikkerhet. Akkurat det samme. Spenningen og strømstyrken ut fra batteriet er mye større.
Kvalifikasjoner for bilmekanikere. Bilmekanikere må selvsagt ha peiling på strøm/elektronikk når dette nå tar over (altså elbiler).
Brannfare. Eh? Joa, det går energi igjennom, men det har vel med dimensjonering å gjøre. Høyere spenning gir mindre krav til dim. på kabler og mindre varmgang.
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Carkubtirsdag 21. august 2018, klokken 20:18
https://electrek.co/2018/08/21/bmw-i3-new-electricity-dispenser/

https://youtu.be/66D6spRemGk
Tittel: Sv: 230V-uttak
Skrevet av: Kåre Knattenonsdag 22. august 2018, klokken 00:05
Det er klart at det ikke er noe problem å montere en vekselretter (inverter) til 230 V, men normalt veier disse minst 6-7 kg, tar endel plass og blir varme. Er behovet der, så er det praktisk. Budskapet fra BMW, var vel at I3 i 2019 vil få så stor batterikapasitet at en ikke greier å bruke det opp ved daglig kjøring og derfor kan benytte batteriene på en annen måte. Rekkeviddeangst er kurrert.