Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: emurof på mandag 28. mai 2018, klokken 21:06
Er det noen som kan anbefale en ladestasjon der man enkelt kan lese av hvor mye man lader hver måned, eller eventuelt andre løsninger utenfor selve ladestasjonen som er enkle og ikke for dyre?
Jeg har sett på Zappi, men den støtter visst bare enfase. Fordelen er at den har en skjerm der man visstnok kan gå tilbake og se på ladehistorikk. Finnes det noe med trefase?
Skal det brukes til avregning, eller bare for statistikk?
ZapCharger er kostbar.
Egen måler for enkel ladestasjon, ladestasjon med innebygd kWh måler.
Efergy har ein måler som kan være praktisk å bruke, men ikkje nøyaktig nok for å betale.
Hvis du har AMS måler og elbil fra Tesla, BMW eller VW så vil Tibber gi deg forbruket i kWh helt gratis
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Den skal brukes til å finne ut hvor mye jeg lader for slik at jeg kan betale min andel av strømforbruket i anlegget. Dvs. jeg vil vite antall kWh, og så ganger jeg det med pris per kWh, og vips så vet jeg hva jeg skal betale.
Kan dette automatiseres på en eller annen måte så er det naturligvis enda bedre. Men manuell avlesning bør også gå fint.
ZapCharger Pro så jo lovende ut, men... prisen!
Slik ser det ut i Tibber - appen. Hvis det er et felles strømabonnement så regner jeg med at du må disponere abonnementet(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180528/9dca6f54c80d9ba5164ea51046717142.jpg)
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Jeg har ikke helt skjønt hva Tibber er. Bilen som skal lades er en Tesla Model S, men hva er det Tibber egentlig gjør?
Bilen skal lades i felles garasjeanlegg (men med faste parkeringsplasser), og det er derfor jeg ønsker å vite hvor mye jeg lader for, slik at jeg kan betale min andel av strømregningen for fellesarealer.
Wallbox gir god oversikt, og er 3 fase. Hvilken bil skal du lade?
Helst burde du hatt en slik; https://amp.mynewsdesk.com/se/malthe-winje-automation-ab/news/monitor-saia-pcd7-d457vt5e0-91495 men vil nok koste litt.
En minusmåler for 3fas med lcd display er nok det greiaste. Skal du lade med 3fas antar eg at det er 400V TN anlegg? Det er litt meir å velge i då enn for 3fas IT, men uansett er det vel ingen bilar som ladar på 3fas IT (eller?)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Rolec Wallpod type2-ladeboks med "MID-approved" kWh meter. 319 pund (3500kr) + frakt + 25% mva ved levering i Norge. CE-godkjent. 16/32A enfase.
https://evonestop.co.uk/collections/domestic-charging-points/products/wallpod-ev-homecharge-iec62196-type-2-socket?variant=40494552516 (https://evonestop.co.uk/collections/domestic-charging-points/products/wallpod-ev-homecharge-iec62196-type-2-socket?variant=40494552516)
Sitat fra: emurof på mandag 28. mai 2018, klokken 21:55
Den skal brukes til å finne ut hvor mye jeg lader for slik at jeg kan betale min andel av strømforbruket i anlegget. Dvs. jeg vil vite antall kWh, og så ganger jeg det med pris per kWh, og vips så vet jeg hva jeg skal betale.
Kan dette automatiseres på en eller annen måte så er det naturligvis enda bedre. Men manuell avlesning bør også gå fint.
ZapCharger Pro så jo lovende ut, men... prisen!
Prisen på ZapCharger Pro må bli sett i lag med infrastrukturen.
Slik eg forstår er det alt lagt opp kabel frå felles måler til din plass? Dette er ein enkel løsning, men det er eit spøkelse som lurer: Kapasitet / samtidighet faktor. Om det legges opp kabel til flere plass, uten noen form for styring må samtidighet settes til 1. Da er det gjerne ikkje så mange beboere som kan få ladeplass, før det er "tomt" for kapasitet.
Men, det er egentlig ikkje "tomt" - men uheldig å overbooke kapasiteten, basert på manuell fordeling, spesielt om det blir mange.
Her der det ZapCharger Pro har sin store fordel: Infrastrukturen legges opp i form av en kabel som festes i taket, eller på vegg i garasjen. hver beboer knyttes inn på samme kabel, dermed kreves det mindre kabel totalt sett. Det er 1 vern pr. kabel. Ved egen kabel til hver plass er det vern pr plass. Uttaket kan overbookes ved at det er automatisk styring av faktisk effekt i sanntid. Da kan beboer som lader på tider det er få eller ingen andre som lader få maksimal effekt, men når alle lader blir effekten redusert.
ZapCharger Pro inneholder jordfeil vern, tilgangskontroll, kWh måler, lastbalansering, fasebalansering osv.
Ulempen med et anlegg med denne typen styring er at alle beboere må ha samme type / merke ladeboks.
Det er (meg bekjent) ingen god nok definert standard på dette området pr. idag for benytte ladeboks fra ulike leverandører.
Å kun sette opp lademulighet for eit lite antall beboere blir gjerne en kortvarig løsing. Selv om den er rimeligere enn en løsning som kan levere til alle vil den korte levetiden gjerne gjøre den kostbar likevel.
Sitat fra: elektrolux på mandag 28. mai 2018, klokken 22:48
Wallbox gir god oversikt, og er 3 fase. Hvilken bil skal du lade?
Det blir Model S.
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 28. mai 2018, klokken 22:49
Helst burde du hatt en slik; https://amp.mynewsdesk.com/se/malthe-winje-automation-ab/news/monitor-saia-pcd7-d457vt5e0-91495 men vil nok koste litt.
En minusmåler for 3fas med lcd display er nok det greiaste. Skal du lade med 3fas antar eg at det er 400V TN anlegg? Det er litt meir å velge i då enn for 3fas IT, men uansett er det vel ingen bilar som ladar på 3fas IT (eller?)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jo, Tesla og e-Golf facelift lader på 3-fas IT.
Til info, de lader i V-kobling på IT. Dvs, de utnytter 2 av 3 tilgjengelige linjespenninger.
2 av 3 linjespenning blir f. Eks slik?
L1 - L2
L2 - L3
Den som mangler er
L1 - L3
Stemmer det. L1, L2 eller L3 kobles som N og får størst belastning.
Litt OT, men er det mulig å styre hvilken fas som får mest strøm med Teslas "2-fase-lading"?
Sitat fra: keepitsimple på onsdag 30. mai 2018, klokken 08:55
Litt OT, men er det mulig å styre hvilken fas som får mest strøm med Teslas "2-fase-lading"?
Du kan velge hvilken faseleder ja.
Sitat fra: TB på mandag 28. mai 2018, klokken 23:21
Slik eg forstår er det alt lagt opp kabel frå felles måler til din plass? Dette er ein enkel løsning, men det er eit spøkelse som lurer: Kapasitet / samtidighet faktor. Om det legges opp kabel til flere plass, uten noen form for styring må samtidighet settes til 1. Da er det gjerne ikkje så mange beboere som kan få ladeplass, før det er "tomt" for kapasitet.
Jeg skjønner ikke at noen borettslag / sameier kan tillate at beboere setter opp individuelle bokser uten felles laststyring. Dette vil bryte sammen før eller siden, men vi er allerede på "før" og det er ikke lenge til siden. Da må alt av eksisterende bokser ut, og nye inn....
Man må vel ikke bytte ut eksisterende bokser hvis de støtter effekt-deling og man kan kjøpe inn samme boks til de andre?
Det stemmer.
Ufordringa er at når det er fritt fram for installasjon velges ikkje bokser med støtte for lastbalansering. Desse er dyrere enn dei uten. Dermed må dei byttes i nye.