Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Espen Hugaas Andersen på mandag 28. mai 2018, klokken 15:12

Tittel: Kraftig økning i antall elektriske km per år
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 28. mai 2018, klokken 15:12
https://www.dinside.no/motor/elbilene-kjorer-stadig-mer/69844857

Syns denne var litt morsom. Spesielt kjørelengde per år. Som man kan se så var den 7820 km i 2014, mens den har økt til 14694 km i 2016. Det som er interessant med disse dataene er at de kommer fra EU-kontrollene, og disse utføres som kjent ikke før fire år etter en bil er førstegangsregistrert. Altså dataene 7820 km i 2014 var basert på elbiler registert år 2010 og tidligere. Mens dataene fra 2016 var basert på elbiler registrert år 2012 og tidligere. Det er altså ikke en eneste Tesla Model S/X i disse dataene, og det er ganske sannsynlig at tallene skal fortsatt opp.

De som var på forumet for ca fire år siden husker 7800 km som betegnelsen "Bjart", etter Bjart Holtsmark, en elbilhatende SSB-ansatt, som brukte dataene for å forsøke å overbevise folk om at elbiler ikke var miljøvennlige og relevante. Jeg kjører nå ca 5 Bjart i året. :)
Tittel: Sv: Kraftig økning i antall elektriske km per år
Skrevet av: Jejlmandag 28. mai 2018, klokken 15:26
Dette regnet jeg på for ca 1 år siden. Tok km stand på alle teslaer til salgs på finn.no og delte på alderen. Da var snittet 23 500 km pr år.
Tittel: Sv: Kraftig økning i antall elektriske km per år
Skrevet av: Orbitmandag 28. mai 2018, klokken 15:45
Her bommer OFV og/eller Din side noe. Dersom en går til OFV-rapporten, står det at disse igjen har hentet data fra SSB. Og hos SSB står dette å lese:

SitatNy beregning av kjørelengder for elbiler 2015-2017 Kjørelengdestatistikken baserer seg på måleravlesingsdata fra periodiske kjøretøykontroller. Beregningen av kjørelengder for biler som ikke har vært inne til sin første kontroll, er modellbasert (se Om statistikken). Den raske veksten i antall elbiler de siste årene, kombinert med den raske utviklingen i teknologi og rekkevidde for disse bilene, har imidlertid gitt visse utfordringer for den løpende modellberegningen av gjennomsnittlige og samlede kjørelengder for elbiler. I forbindelse med publiseringen av kjørelengdestatistikken for 2017 har Statistisk sentralbyrå derfor utviklet en mer detaljert modell for beregning av disse kjørelengdene. Samtidig har de beregnede kjørelengdene for elbiler blitt justert for årene 2015 og 2016 ved bruk av den nye modellen. Tidligere publiserte kjørelengder for personbiler, små godsbiler og kjøretøy i alt har blitt justert noe ned for årene 2015 og 2016 som en følge av dette.

Så det går derfor ikke å sammenligne tall fra 2014 og tidligere med etterfølgende statistikk. For 2015 - 2017 (SSB har nyere tall enn OFV) er ingen signifikant økning (http://www.ssb.no/statbank/sq/10007438/) i årlig kjørelengde å spore per elbil (men fremdeles med flere års forsinkelse i dataene):
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Dersom en ser på totalt antall kilometer (http://www.ssb.no/statbank/sq/10007442/) per kjøretøygruppe, er "andre drivstoff" en signifikant andel, selv etter utskillelse av elbiler. Mistenker at hybrider havner her.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Tror personling at konklusjonen til DinSide er riktig (dvs årlig kjørelengde per elbil øker drastisk), men de kan ikke konkludere slik ut fra de tallene de viser til!