Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Aviator på søndag 27. mai 2018, klokken 19:37

Tittel: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Aviatorsøndag 27. mai 2018, klokken 19:37
Har hatt BMW i3 nå i ca 3år (22kwh batteri). Den begynner nå å bli litt liten i størrelse og rekkevidde. Før når jeg sjekket Tesla sine sider så har jeg endt opp på ca 950K i pris for en S, så det har vært for dyrt. Nå etter omrokkeringing på konfiguratoren ser jeg at det går å lande på en litt mer spiselig pris. Det jeg vurderer nå er en ny:

- 75D solid black byttet til Osidian black met. Etter å ha lest her på forum.
- Oppgradert autopilot
- Pirelli vinterhjul sett
=697K

Med dette hopper jeg over soltak, bagasjeseter, «evnen til å kjøre helt på egen hånd» og premium pakka. (Er standard lydanlegg ok?) I tillegg lurer jeg på om det følger med type 2 kabel i tillegg til den vanlige ladekabelen.

Som når jeg skulle kjøpe i3 ser jeg at bruktbilprisene stort sett er lik prisen på en ny bil, så da var ikke det aktuelt. I tillegg virker det som det er mye bra oppgraderinger jo nyere de er (facelift, 4G modul osv.)

Hvis noen har synspunkter og/eller råd er jeg takknemlig for dette.

Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: RaBaldersøndag 27. mai 2018, klokken 19:49
Ta en titt i denne tråden som omhandler Teslas Service-apparat. Verksted-tjenester er noe alle vil ha behov for, men det fungerer ikke så godt som det burde.

Slike ting må også opp på vektskåla i forhold til kjøp eller ikke-kjøp. Eller et annet merke....


Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19755.0)
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: krister461søndag 27. mai 2018, klokken 19:54
Type 2-ladekabel følger med.

Lydanlegg er smak og behag. Personlig er jeg veldig glad i det oppgraderte. :)

Du kan også spare noen kroner på å kjøpe vinterfelgpakke andre steder.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMsøndag 27. mai 2018, klokken 19:55
Det finnes nesten flere meninger om lydanlegget enn det finnes lyttere. 40 lapper kun for lyd er jo stivt når du klarer deg uten det andre. Du må nesten oppsøke noen biler å lytte selv, men standardlyden er absolutt dugelig.

Ellers har du nok orientert deg bra.  :) Det følger med Type 2-kabel samt UMC, men sjekk at de faktisk er der, det hender at servicesenterne går tomme. Ellers er det mulig å spare litt penger på å kjøpe originale hjulsett på Finn. Stort sett sommerdekk som er til salgs, men da kan du kjøpe valgfrie vinterdekk separat, legge om på felg, lagre sommerdekkene til de originale er utslitt og spare ca 10 lapper.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Aviatorsøndag 27. mai 2018, klokken 19:56
Sist jeg hadde en prat med noen på Tesla om akkurat dette med manglende servicekapasitet, ble det innrømmet at det hadde vært alt for dårlig. Det som angivelig skulle gjøre dette bedre på Østlandet var imidlertid det nye verkstedet på Karihaugen som visstnok nå var Europas største. Om det stemmer gjenstår vel å se, jeg antar at de har fått beskjed om å markedsføre dette for å rette opp et noe frynsete rykte.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: emurofsøndag 27. mai 2018, klokken 20:53
Er det noen som har vært på Karihaugen og sett hvordan det ser ut der nå? Hvor ligger det nøyaktig? Kunne vært interessant å ta en tur forbi for å se.

Edit: Adressen er visst Karihaugveien 100. Kanskje det blir en tur forbi og litt knipsing av bilder da.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: 1000kwhsøndag 27. mai 2018, klokken 21:27
Sitat fra: Aviator på søndag 27. mai 2018, klokken 19:37
Har hatt BMW i3 nå i ca 3år (22kwh batteri). Den begynner nå å bli litt liten i størrelse og rekkevidde. Før når jeg sjekket Tesla sine sider så har jeg endt opp på ca 950K i pris for en S, så det har vært for dyrt. Nå etter omrokkeringing på konfiguratoren ser jeg at det går å lande på en litt mer spiselig pris. Det jeg vurderer nå er en ny:

- 75D solid black byttet til Osidian black met. Etter å ha lest her på forum.
- Oppgradert autopilot
- Pirelli vinterhjul sett
=697K

Med dette hopper jeg over soltak, bagasjeseter, «evnen til å kjøre helt på egen hånd» og premium pakka. (Er standard lydanlegg ok?) I tillegg lurer jeg på om det følger med type 2 kabel i tillegg til den vanlige ladekabelen.

Som når jeg skulle kjøpe i3 ser jeg at bruktbilprisene stort sett er lik prisen på en ny bil, så da var ikke det aktuelt. I tillegg virker det som det er mye bra oppgraderinger jo nyere de er (facelift, 4G modul osv.)

Hvis noen har synspunkter og/eller råd er jeg takknemlig for dette.
Vi droppet autopilot (angrer litt på det), men vi ELSKER Model Sen vår. Fantastisk familiebil, masse plass og en fin bil å kjøre. Første jeg tenkte da jeg prøvekjørte Model S var at dette minnet meg om BMW.

Lydanlegget er bra for vanlige ører, spiller høyt og nok bass. Pirellidekkene er gode vinterdekk, fikk kjørt mye på snø i år.

Vi har ikke hatt problemer. Tesla sendte oss innkalling til bytte av lykter for noen uker siden i Drammen (pga manglende adaptive lykter).

Det er en egen greie med å eie Tesla. Ladenettverk og bilens infotainmentsystem løfter opplevelsen med å eie bil i mine øye. Nylanseringer fra BMW virker kjedelige i forhold.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Nasatechsøndag 27. mai 2018, klokken 22:34
Du burde se om det er noen inventory som kanskje kunne falle i smak: https://teslainventory.teslastats.no/

Raskere levering og noen ganger litt rabatt ;)

Har hatt Model S og Model X og har hatt oppgradert lydanlegg i begge. Ville nok valgt det igjen, men om det er «verdt» det vet jeg ikke. Kommer jo veldig an på hvor mye, og hva, du hører på :)

Lykke til med kjøp! Du vil ikke angre :)
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: daktarisøndag 27. mai 2018, klokken 22:40
Jeg synes standard lydanlegg er mer enn tilstrekkelig og bedre enn de fleste standardanlegg fra ordinære biler.

Soltaket - bare pass på at dette behøves for godkjent takstativ.

Ekstra-seter bak er vel for spesielt interesserte - kun for barn  over 94 cm og vekt mellom 16.2 og 35.2 kg. Da mister du også en stor duffelbag med bagasjeplass.

FSD er en gambling, jeg kjøpte og foreløpig ingen verdi... Kan alltids etterbestilles.

Pirelli vinterdekkene er best egnet for kontinentale forhold, dvs. snøfattige steder - er du ofte i ordentlig vinter, velg heller Nokian. Personlig fant jeg besparelsen marginal på bruktmarkedet/uorginale vinterhjul.

Jeg har selv multipattern seter, altså delskinn, og de har holdt seg som nye nå over ett år etter. Du mister kun rattvarme og varme i baksetet med å velge bort premium, men du kan ettermontere HEPA-filtere selv, det er en times jobb.

Så bra oppsett, husk å skaffe deg en henvisningskode.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Diravisøndag 27. mai 2018, klokken 23:08
Vi er greit fornøyd med standard lydanlegg; det høres omtrent like bra ut som "Performance"-anlegget i Volvoen vi hadde før. Men her i huset går det enten i opera/klassisk eller i pop, og ingen av oss har en fortid med ekstra subwoofer montert i bagasjerommet.  ;D

Resten av pakken høres fornuftig ut - det er det samme utstyret jeg ville valgt om vi skulle kjøpe ny S i dag, bortsett fra at vi sannsynligvis ville gått for Nokian vinterdekk.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Snapcasesøndag 27. mai 2018, klokken 23:31
Jeg har akkurat bestilt en TMS 75D. Droppet både AP og premium. Vinterdekk også for den saks skyld. Valgte fargen jeg ville ha og interiøret.

Har kjørt både AP1&2 før og her hvor jeg bor og slik bilen vil brukes i det daglige har jeg ikke bruk for Autopilot. Hadde man derimot fått valget om TACC til 50% av prisen hadde jeg lett lagt til denne funksjonen. Men men. Jeg får tweete Elon.

Premium lyd har jeg også hørt før, både i en S og X. Den skuffet meg i S, men i X syns jeg den låt bra. Men 40k bra? Aldri i verden. Og vinterpakka trenger jeg ikke med mulighet for å forvarme bil med app.
HEPA filter er heller ikke noe jeg trenger her. Hadde jeg vært daglig i Oslo så kanskje

Så ja, AP blir et savn på ferietur, men... jeg overlever.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: HelectriCmandag 28. mai 2018, klokken 09:05
Jeg synes speccen din virker veldig godom man ønsker få en rimelig bil, men ikke gå glipp av noe vesentlig. Soltak er vel eneste jeg stusset på, du kna ikke ha hverken takbøyler eller takboks uten det åpningstale taket. Men det må hver enkelt vurdere om det finnes behov eller ikke.

Lykke til, bilen er fantastisk og serviceapparat henter seg igjen, ikke noe å droppe kjøp for.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Jeronanmandag 28. mai 2018, klokken 10:33
Sitat fra: Snapcase på søndag 27. mai 2018, klokken 23:31
Jeg har akkurat bestilt en TMS 75D. Droppet både AP og premium. Vinterdekk også for den saks skyld. Valgte fargen jeg ville ha og interiøret.

Har kjørt både AP1&2 før og her hvor jeg bor og slik bilen vil brukes i det daglige har jeg ikke bruk for Autopilot. Hadde man derimot fått valget om TACC til 50% av prisen hadde jeg lett lagt til denne funksjonen. Men men. Jeg får tweete Elon.

Premium lyd har jeg også hørt før, både i en S og X. Den skuffet meg i S, men i X syns jeg den låt bra. Men 40k bra? Aldri i verden. Og vinterpakka trenger jeg ikke med mulighet for å forvarme bil med app.
HEPA filter er heller ikke noe jeg trenger her. Hadde jeg vært daglig i Oslo så kanskje

Så ja, AP blir et savn på ferietur, men... jeg overlever.

There are some really important things to consider.

Autopilot now only costs 40k NOK to enable, when you add it in your order. If you want it later, it will cost you over 60k NOK. So more than 20k NOK extra! Since now you get the MVA advantage!

If you don't take the AP package, you only get bogstandard Cruise Control, not Adaptive Cruise Control!

Unless you live out in the Norwegian wilderness or up North and never have to deal with traffic jams, AP is fantastic to have! I use it every single day in and out of Oslo!
Not to mention on very long trips (like our couple a times a year trips to the North West) it's fantastic and relaxed driving on AP.

So keep that in mind.

When it comes to Premium Package. It's expensive yes, but this winter we used the heating in the backseats almost every single day. For example.
The Premium Sound system is fantastic (used to be a 25k NOK seperate package, so it takes up the majority of the 40k NOK).
Being able to heat the wiper blades was quite a blessing this winter, as where I live we had a lot of days below -15 degrees this winter and it was a great help.
The HEPA filter, if you drive with kids regularly...or persons who release some unpleasant odor now and then. I can tell you it's a blessing to turn on Biodefense mode and get rid of it within seconds.  :P ::)

If you can afford both AP and Premium package, I would do it and you won't regret it.
Especially since it will make your car much easier to sell later on as well on 2nd hand market.
Tesla has, over the last couple years, make more and more features and options standard! Like air suspension, heated front seats and side mirrors, etc.

Also, I would seriously consider taking the Panorama roof option, since Model S cannot tow. So with Pano roof option, you are at least able to use a Roof rack for transporting bikes, skis (skibox), etc.

My 2 cents.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Aviatormandag 28. mai 2018, klokken 15:59
Sitat fra: Jeronan på mandag 28. mai 2018, klokken 10:33
Sitat fra: Snapcase på søndag 27. mai 2018, klokken 23:31
Jeg har akkurat bestilt en TMS 75D. Droppet både AP og premium. Vinterdekk også for den saks skyld. Valgte fargen jeg ville ha og interiøret.

Har kjørt både AP1&2 før og her hvor jeg bor og slik bilen vil brukes i det daglige har jeg ikke bruk for Autopilot. Hadde man derimot fått valget om TACC til 50% av prisen hadde jeg lett lagt til denne funksjonen. Men men. Jeg får tweete Elon.

Premium lyd har jeg også hørt før, både i en S og X. Den skuffet meg i S, men i X syns jeg den låt bra. Men 40k bra? Aldri i verden. Og vinterpakka trenger jeg ikke med mulighet for å forvarme bil med app.
HEPA filter er heller ikke noe jeg trenger her. Hadde jeg vært daglig i Oslo så kanskje

Så ja, AP blir et savn på ferietur, men... jeg overlever.

There are some really important things to consider.

Autopilot now only costs 40k NOK to enable, when you add it in your order. If you want it later, it will cost you over 60k NOK. So more than 20k NOK extra! Since now you get the MVA advantage!

If you don't take the AP package, you only get bogstandard Cruise Control, not Adaptive Cruise Control!

Unless you live out in the Norwegian wilderness or up North and never have to deal with traffic jams, AP is fantastic to have! I use it every single day in and out of Oslo!
Not to mention on very long trips (like our couple a times a year trips to the North West) it's fantastic and relaxed driving on AP.

So keep that in mind.

When it comes to Premium Package. It's expensive yes, but this winter we used the heating in the backseats almost every single day. For example.
The Premium Sound system is fantastic (used to be a 25k NOK seperate package, so it takes up the majority of the 40k NOK).
Being able to heat the wiper blades was quite a blessing this winter, as where I live we had a lot of days below -15 degrees this winter and it was a great help.
The HEPA filter, if you drive with kids regularly...or persons who release some unpleasant odor now and then. I can tell you it's a blessing to turn on Biodefense mode and get rid of it within seconds.  :P ::)

If you can afford both AP and Premium package, I would do it and you won't regret it.
Especially since it will make your car much easier to sell later on as well on 2nd hand market.
Tesla has, over the last couple years, make more and more features and options standard! Like air suspension, heated front seats and side mirrors, etc.

Also, I would seriously consider taking the Panorama roof option, since Model S cannot tow. So with Pano roof option, you are at least able to use a Roof rack for transporting bikes, skis (skibox), etc.

My 2 cents.
It looks like the options have changed a bit since you visited the TMS configurator. I did order with autopilot but not the autonomous extra one.

The heated seats has no real appeal to me as the car is always in a heated garage. The premium package is reduced for me to 40K for the upgraded sound, and i cant see that it is worth it.

The panorama glass roof is standard these days, the option I am skipping is the sunroof (16K). I have a sunroof on my i3, and I opened it 2 times in 3 years.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Rolf Gjerdsjømandag 28. mai 2018, klokken 16:04
Sitat fra: Aviator på mandag 28. mai 2018, klokken 15:59
The panorama glass roof is standard these days, the option I am skipping is the sunroof (16K). I have a sunroof on my i3, and I opened it 2 times in 3 years.

Men den Jeronan vil gjøre deg oppmerksom på er at du må ha soltaket for å kunne ha ordentlig takstativ på den - noe som kan være nyttig å ha både med tanke på annenhåndsverdi men også av praktiske årsaker.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Jeronanmandag 28. mai 2018, klokken 16:21
Yes I meant the Sunroof aka Panorama roof.

Not the standard fixed all-glass roof, as that one doesn't support a roof rack!

Full Selfdriving option is the extra 20k NOK option on top of the 40k NOK Autopilot package.

The FSD package is a waste of money, unless you plan to keep the car for at least 10 years. I didn't buy that one either.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sveinung1954mandag 28. mai 2018, klokken 17:21
Sitat fra: Aviator på søndag 27. mai 2018, klokken 19:37

Hvis noen har synspunkter og/eller råd er jeg takknemlig for dette.

Har du fått med deg trådene om feilene på Tesla, og de tildels katastrofale forholdene på service-sentrene rundtomkring? Jeg har min andre Tesla nå, det blir den siste for å si det slik. Betaler ikke 500 000 -1 000 000 for en bil du nærmest er garantert må inn på garantiutbedringer, som du risikerer å vente i månedsvis på....
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Aviatormandag 28. mai 2018, klokken 17:24
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 28. mai 2018, klokken 16:04
Sitat fra: Aviator på mandag 28. mai 2018, klokken 15:59
The panorama glass roof is standard these days, the option I am skipping is the sunroof (16K). I have a sunroof on my i3, and I opened it 2 times in 3 years.

Men den Jeronan vil gjøre deg oppmerksom på er at du må ha soltaket for å kunne ha ordentlig takstativ på den - noe som kan være nyttig å ha både med tanke på annenhåndsverdi men også av praktiske årsaker.
Da misforsto jeg. Takk for oppklaringen. Forøvrig takk for mange gode svar og innspill.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Elbil fundamentalistmandag 28. mai 2018, klokken 18:04
Det jeg mener er «must» er:
1 Panorama tak pga takstativ fester
2 Autopilot (men ikke FSD)
3 matalic lakk pga det er billig og for bedre slitestyrke

Stoffseter kan du selv oppgradere senere til skikkelig skinn (istedenfor Vegan) hos en skinnspesialist for ca 30kkr

Har du små barn er 7seter veldig populært, men har blir veldig dyrt, og kan selvsagt




Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: mthoringmandag 28. mai 2018, klokken 20:21
Kan kjøpe vakuumbasert skistativ til glasstak. Jeg orker ikke å bale med skiboks uansett, og glasstaket er finere. Hengerfeste kan ettermonteres, hvis man har behov for å frakte sykler.

Fornuftige prioriteringer ellers. AP er liksom litt av greia med å ha Tesla, så den syns jeg bør være med. Er veldig glad i rattvarme selv. Uten det så må man forvarme veldig lenge før rattet blir godt og varmt, men et par hansker gjør jo nesten samme nytten. Hepafilter er veldig kjekt å ha, men kan ettermonteres rimelig. Lydanlegget er smak og behag, jeg synes det må til såpass som det er i premiumpakka på S.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: HelectriCmandag 28. mai 2018, klokken 21:48
Sitat fra: Geirr på mandag 28. mai 2018, klokken 17:21
Sitat fra: Aviator på søndag 27. mai 2018, klokken 19:37

Hvis noen har synspunkter og/eller råd er jeg takknemlig for dette.

Har du fått med deg trådene om feilene på Tesla, og de tildels katastrofale forholdene på service-sentrene rundtomkring? Jeg har min andre Tesla nå, det blir den siste for å si det slik. Betaler ikke 500 000 -1 000 000 for en bil du nærmest er garantert må inn på garantiutbedringer, som du risikerer å vente i månedsvis på....

Slike innlegg blir bare tull i en tråd som dette, hold deg til de trådene som handler om service. Trenger ikke spre det overalt. Alle klarer å finne de trådene likevel.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Hasse79mandag 28. mai 2018, klokken 22:02
Hva gjelder premiumpakken (hifi og hepa) eller ikke, så ser jeg her at man kan ettermontere filter selv. Men man får vel da ikke mulighet for bio defence? Mener å ha lest at bilen da trykksettes (overtrykk i kupeen) slik at ev gasser utenfor bilen ikke skal sive inn? Noen som vet mer om dette?
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: DagfinnNmandag 28. mai 2018, klokken 22:27
Sitat fra: HelectriC på mandag 28. mai 2018, klokken 21:48
Sitat fra: Geirr på mandag 28. mai 2018, klokken 17:21
Sitat fra: Aviator på søndag 27. mai 2018, klokken 19:37

Hvis noen har synspunkter og/eller råd er jeg takknemlig for dette.

Har du fått med deg trådene om feilene på Tesla, og de tildels katastrofale forholdene på service-sentrene rundtomkring? Jeg har min andre Tesla nå, det blir den siste for å si det slik. Betaler ikke 500 000 -1 000 000 for en bil du nærmest er garantert må inn på garantiutbedringer, som du risikerer å vente i månedsvis på....

Slike innlegg blir bare tull i en tråd som dette, hold deg til de trådene som handler om service. Trenger ikke spre det overalt. Alle klarer å finne de trådene likevel.
Enig - dette er på grensen til trolling fra geirr
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: tibber73mandag 28. mai 2018, klokken 22:57
Jeg har irritert meg lenge på at jeg ikke bestilte multifunksjonratt til min forrige bil. Det kostet 3200,- og på den tiden var det alt mye for noen knapper.

Derfor har jeg bestilt alt jeg hadde lyst på i min TMS.
Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk for den løsningen :)
P100D ble det ikke, for S75D er rett og slett en rå bil. En blir ikke sååå kvalm av akselerasjonen i en 75.

Min sønn spydde i bilen i vinter. Veldig glad for at jeg har premiumseter :+1:
..og med premiumseter, så får en også et lekkert taktrekk. Bilen blir faktisk veldig premium (!)

Ang. feil og ventetider: Ja, noen feil var det. Men for en bil og for en service på servicesenteret!
Det hjelper veldig mye å behandle de som folk og ikke stå der og dumme seg ut med kjefting. De strekker seg faktisk mye lengre når en behandler de som folk.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Nasatechmandag 28. mai 2018, klokken 22:59
Sitat fra: Hasse79 på mandag 28. mai 2018, klokken 22:02
Hva gjelder premiumpakken (hifi og hepa) eller ikke, så ser jeg her at man kan ettermontere filter selv. Men man får vel da ikke mulighet for bio defence? Mener å ha lest at bilen da trykksettes (overtrykk i kupeen) slik at ev gasser utenfor bilen ikke skal sive inn? Noen som vet mer om dette?

Det stemmer. Jeg har det i min Model X og det bråker ekstremt
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: RonnyØ2mandag 28. mai 2018, klokken 23:06
Sitat fra: Aviator på søndag 27. mai 2018, klokken 19:37
Har hatt BMW i3 nå i ca 3år (22kwh batteri). Den begynner nå å bli litt liten i størrelse og rekkevidde. Før når jeg sjekket Tesla sine sider så har jeg endt opp på ca 950K i pris for en S, så det har vært for dyrt. Nå etter omrokkeringing på konfiguratoren ser jeg at det går å lande på en litt mer spiselig pris. Det jeg vurderer nå er en ny:

- 75D solid black byttet til Osidian black met. Etter å ha lest her på forum.
- Oppgradert autopilot
- Pirelli vinterhjul sett
=697K

Med dette hopper jeg over soltak, bagasjeseter, «evnen til å kjøre helt på egen hånd» og premium pakka. (Er standard lydanlegg ok?) I tillegg lurer jeg på om det følger med type 2 kabel i tillegg til den vanlige ladekabelen.

Som når jeg skulle kjøpe i3 ser jeg at bruktbilprisene stort sett er lik prisen på en ny bil, så da var ikke det aktuelt. I tillegg virker det som det er mye bra oppgraderinger jo nyere de er (facelift, 4G modul osv.)

Hvis noen har synspunkter og/eller råd er jeg takknemlig for dette.

På en 75D støttes dine valg, men personlig hadde jeg byttet oppgradert autopilot i soltak.. da kan du bruke taket til no, annet en å få lys på hue. Sparer ca 20.000,- gjør du ôg, som jeg hadde brukt på stereoppgradering.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: elekTrondmandag 28. mai 2018, klokken 23:22
Sitat fra: Nasatech på mandag 28. mai 2018, klokken 22:59
Sitat fra: Hasse79 på mandag 28. mai 2018, klokken 22:02
Hva gjelder premiumpakken (hifi og hepa) eller ikke, så ser jeg her at man kan ettermontere filter selv. Men man får vel da ikke mulighet for bio defence? Mener å ha lest at bilen da trykksettes (overtrykk i kupeen) slik at ev gasser utenfor bilen ikke skal sive inn? Noen som vet mer om dette?

Det stemmer. Jeg har det i min Model X og det bråker ekstremt (https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji23.png)
Lukter ekstremt gjør det au! (https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji23.png)
https://youtu.be/yfHUFpTKI_I

Egen tråd: 2018-05-16: Tesla Bioweapon Defense Mode vs Surströmming (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39616.0)


Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutirsdag 29. mai 2018, klokken 08:42
Jeg er litt i samme båt. Sitter og funderer på om jeg skal "bytte" Model 3-reservasjonen min i en ny Model S (evt. en brukt vente-S som jeg kan bytte til en Model 3 senere) siden det fortsatt blir litt venting og jeg trenger en bil fra august.

Jeg har veldig lyst på karbonfiberinteriør og synes egentlig ikke asketre-interiøret er noe særlig. Er det mulig å ettermontere dette eller må man bestille med skinnseter. Trenger egentlig ikke skinnseter tror jeg.

Fristende å lande på 700k for en rålekker bil når jeg i utgangspunktet hadde satset på en Model 3 til under 500k.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMtirsdag 29. mai 2018, klokken 09:12
Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:42

Jeg har veldig lyst på karbonfiberinteriør og synes egentlig ikke asketre-interiøret er noe særlig. Er det mulig å ettermontere dette eller må man bestille med skinnseter.

Tviler litt på at du får Tesla til å gjøre det for deg, men det er nok ikke så vanskelig å gjøre selv, evt noen tredjeparts proffe som gjør dashcam og andre installasjoner. Dash-panelene er relativt greie å få ut, og du får tak i karbon-bitene hos hugger, ebay eller fra Tesla. Tre dash-deler, lokket til konsollen og delen under armlenet. Du kan jo også foliere disse delene.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Nasatechtirsdag 29. mai 2018, klokken 09:20
Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:42

Fristende å lande på 700k for en rålekker bil når jeg i utgangspunktet hadde satset på en Model 3 til under 500k.

Ligger en S75D med Karbon til 711.000 på https://teslainventory.teslastats.no/ og en S75 (ikke D) med Karbon til under 700.000.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutirsdag 29. mai 2018, klokken 09:37
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:20
Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:42

Fristende å lande på 700k for en rålekker bil når jeg i utgangspunktet hadde satset på en Model 3 til under 500k.

Ligger en S75D med Karbon til 711.000 på https://teslainventory.teslastats.no/ og en S75 (ikke D) med Karbon til under 700.000.

Sett den. Litt feil farge (forelsket i blåfargen) og ikke helt solgt på hvitt interiør (har to barn under 3 år), men har tenkt tanken på den, ja. Vil jeg savne luft, lydanlegget og AWD?

Er det en litt "gammel" bil siden den ikke er AWD?

Georg
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøtirsdag 29. mai 2018, klokken 09:40
Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:37
Er det en litt "gammel" bil siden den ikke er AWD?

Gammel og gammel, RWD ble vel sluttprodusert i fjor høst, bestillingsmuligheten forsvant like over sommeren minnes jeg.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Nasatechtirsdag 29. mai 2018, klokken 10:00
Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:42

Sett den. Litt feil farge (forelsket i blåfargen) og ikke helt solgt på hvitt interiør (har to barn under 3 år), men har tenkt tanken på den, ja. Vil jeg savne luft, lydanlegget og AWD?

Er det en litt "gammel" bil siden den ikke er AWD?

Georg

Når det gjelder AWD og luft så kommer det veldig an på kjøreforholdene der du ferdes. Min første Tesla var ikke AWD og jeg satt aldri fast eller hadde problemer.

Veien jeg bor i har veldig store fartsdumper. Der går jeg nedi om jeg kjører fort over med biler uten luft.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutirsdag 29. mai 2018, klokken 10:05
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 29. mai 2018, klokken 10:00
Når det gjelder AWD og luft så kommer det veldig an på kjøreforholdene der du ferdes. Min første Tesla var ikke AWD og jeg satt aldri fast eller hadde problemer.

Veien jeg bor i har veldig store fartsdumper. Der går jeg nedi om jeg kjører fort over med biler uten luft.

Godt mulig jeg ikke kommer til å savne luft, lydanlegget og AWD, men hvordan er den å selge igjen? Greit å kunne selge bilen igjen rimelig greit noen år senere (typisk 3-5 år vil jeg tro).

Er rødt farge + hvitt interiør en sær kombo eller er det bare jeg som er litt tradisjonell (blå farge + svart interiør er min favoritt)? ;)

EDIT: Man skal vel strengt tatt ikke kjøre for fort i gater/veier med fartsdumper. :P
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Jeronantirsdag 29. mai 2018, klokken 10:17
After this crazy winter we had this year, I have come to greatly respect AWD on our Tesla!

I had a couple situations this winter, when snow wasn't cleared fast enough in our neighborhood with 30+ cm snow on the roads and everyone was stuck with their cars and couldn't get to work!

Our Tesla in AWD had zero issues plowing itself through the snow. Here also comes the Air suspension in play, since I had to put it on very high setting as well. Was fantastic!
This was one great example how Air Suspension and AWD combined saved the day for me on those days, while everyone else was stuck at home!

You also notice AWD helping a lot when there is a lot of slush snow on the roads.

So I would definitely go for AWD if I were you.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøtirsdag 29. mai 2018, klokken 12:27
Jeg har stålfjærer på min, og ble fortalt av "alle" at den ville slå nedi "overalt". Det har i mitt tilfelle vist seg å overhodet ikke stemme, verken over fartsdumpene i gata vår hjemme, i parkeringshus med flere etasjer eller på veien opp til hytta. Mondeoen derimot...
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutirsdag 29. mai 2018, klokken 12:47
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:27
Jeg har stålfjærer på min, og ble fortalt av "alle" at den ville slå nedi "overalt". Det har i mitt tilfelle vist seg å overhodet ikke stemme, verken over fartsdumpene i gata vår hjemme, i parkeringshus med flere etasjer eller på veien opp til hytta. Mondeoen derimot...

Vår 2015 Toyota Auris Touring Sport slår nedi med fronten på fartsdumpen i vår vei bare jeg holder fartsgrensen. :P Mulig det er en litt kort og spiss dump som ikke er nådig med noen biler.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøtirsdag 29. mai 2018, klokken 13:39
Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:47
Vår 2015 Toyota Auris Touring Sport slår nedi med fronten på fartsdumpen i vår vei bare jeg holder fartsgrensen. :P Mulig det er en litt kort og spiss dump som ikke er nådig med noen biler.

Vi har noen sånne i gata hos oss også, men det er som sagt Mondeoen som sliter med dem, ikke Model S'en. Model S med stålfjærer er ganske fast i fjæringa, pluss at den har noe mer bakkeklaring enn biler det er naturlig å sammenlikne med.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: fredagtirsdag 29. mai 2018, klokken 15:45
Det er vel ca 4 mnd ventetid på service nå. Servicetimen kan så bli ytterligere utsatt av Tesla på kort varsel ytterligere mange måneder fordi de ikke har kapasitet. Hvis du har avtale om lånebil under verkstedoppholdet kan du ikke forvente at Tesla faktisk har lånebil, selv om du har kjørt fra Sørlandet eller lignende. Dersom dørhåndtaket ryker eller du får steinsprut i frontruta, så finnes ikke nødvendigvis de reservedelene noe sted i verden. Når du først får levert bilen inn på service, så blir den parkert bak servicesenteret, og det blir ikke faktisk gjort noe med bilen i dagesvis. Avtale om hvor lang tid servicebesøket skal ta blir ikke holdt.

Misforstå meg rett: Jeg synes bilen er super. De ansatte gjør så godt de kan, og mer til. Men du bør vurdere om du ønsker å forholde deg til firmaet Tesla og det kaoset som er på verkstedene nå. Kanskje du har andre ting å bruke tiden din til, enn å høre på folk måtte krangle med Tesla i køen på serviceverkstedet.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Elbil fundamentalisttirsdag 29. mai 2018, klokken 16:21
Nyest er best, spesielt nå som det er oppgradert UMC (februar?), samt at luft og awd er standard. Noen endringer i interiøret også. Sikker mer som jeg ikke har fått med meg også. Da ligger du et lite hestehode foran de andre i bruktmarkedet, når bilen engang skal selges..

Jeg har ikke slitt med service senteret med vår nye Tesla. På Rud går det unna, men litt ventetid må man regne. Steinsprang må man reparere med en gang, så det ikke sprekker opp, da det for tiden er lang ventetid på nye frontruter.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: SabreMantirsdag 29. mai 2018, klokken 17:21
Sitat fra: georglu på tirsdag 29. mai 2018, klokken 10:05Er rødt farge + hvitt interiør en sær kombo eller er det bare jeg som er litt tradisjonell (blå farge + svart interiør er min favoritt)? ;)

Jeg har blå med hvitt interiør. Hvis jeg ikke hadde valgt blå, ville jeg valgt rød med hvitt interiør. Begge kominasjoner er flotte.

Svart interiør er også fint, men personlig synes jeg det blir litt mørkt.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: SabreMantirsdag 29. mai 2018, klokken 17:26
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:27
Jeg har stålfjærer på min, og ble fortalt av "alle" at den ville slå nedi "overalt". Det har i mitt tilfelle vist seg å overhodet ikke stemme, verken over fartsdumpene i gata vår hjemme, i parkeringshus med flere etasjer eller på veien opp til hytta. Mondeoen derimot...

Jeg har også stål og har ikke hatt noen problemer så langt, men den gamle bilen min, en 2004-modell Lexus LS430, var mer behagelig på dårlig underlag, så hvis jeg skulle valgt igjen, ville jeg sannsynligvis foretrukket luft.

Jeg så en video av DÆrik på YouTube der han sammelignet begge og kom frem til at en Model S med luft har litt mindre støy i kupeen, men dette kan kanskje også skyldes at bilene ble produsert på ulike tidspunkter (spekulasjon, vet ikke om det faktisk er tilfelle).

Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Rolf Gjerdsjøtirsdag 29. mai 2018, klokken 22:38
Sitat fra: SabreMan på tirsdag 29. mai 2018, klokken 17:26
Jeg har også stål og har ikke hatt noen problemer så langt, men den gamle bilen min, en 2004-modell Lexus LS430, var mer behagelig på dårlig underlag, så hvis jeg skulle valgt igjen, ville jeg sannsynligvis foretrukket luft.

Jeg så en video av DÆrik på YouTube der han sammelignet begge og kom frem til at en Model S med luft har litt mindre støy i kupeen, men dette kan kanskje også skyldes at bilene ble produsert på ulike tidspunkter (spekulasjon, vet ikke om det faktisk er tilfelle).

Model S med stål er ganske stram ja, men det gjør også at den (i min subjektive mening, etter å ha prøvd begge) er noe skarpere i kjøreegenskapene. Men det er alltid en tradeoff, og det er jo veldig induviduelt hva man foretrekker, men jeg personlig foretrekker at den er litt skarpere.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: daktarionsdag 30. mai 2018, klokken 12:14
Sitat fra: fredag på tirsdag 29. mai 2018, klokken 15:45
Det er vel ca 4 mnd ventetid på service nå. Servicetimen kan så bli ytterligere utsatt av Tesla på kort varsel ytterligere mange måneder fordi de ikke har kapasitet. Hvis du har avtale om lånebil under verkstedoppholdet kan du ikke forvente at Tesla faktisk har lånebil, selv om du har kjørt fra Sørlandet eller lignende. Dersom dørhåndtaket ryker eller du får steinsprut i frontruta, så finnes ikke nødvendigvis de reservedelene noe sted i verden. Når du først får levert bilen inn på service, så blir den parkert bak servicesenteret, og det blir ikke faktisk gjort noe med bilen i dagesvis. Avtale om hvor lang tid servicebesøket skal ta blir ikke holdt.

Misforstå meg rett: Jeg synes bilen er super. De ansatte gjør så godt de kan, og mer til. Men du bør vurdere om du ønsker å forholde deg til firmaet Tesla og det kaoset som er på verkstedene nå. Kanskje du har andre ting å bruke tiden din til, enn å høre på folk måtte krangle med Tesla i køen på serviceverkstedet.
Enig, fantastisk bil, kunne ikke tenkt meg noe annet akkurat i dag. Dessverre store store utfordringer på servicekapasitet og deletilgang, hvertfall her i Oslo.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: turfsurfonsdag 30. mai 2018, klokken 22:40
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 29. mai 2018, klokken 16:21
Nyest er best, spesielt nå som det er oppgradert UMC (februar?),
Det har vel kommet oppgradert UMC og, men tipper det er MCU du mener på biler produsert f.o.m. Mars.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: daktarionsdag 30. mai 2018, klokken 23:46
UMC = universal mobile charter aka "ladekabelen"
MCU = ??? "aka store skjermen"
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Obi_ELtorsdag 31. mai 2018, klokken 12:49
Hei folkens,

fikk tilbud på en inventory S 100D fra Tesla. Vil gjerne høre hva dere syns om tilbudet.

2017 S100D, rød multicoat, soltak, 5000 km, har alt pakker utenom AP.

pris: 773'

er dette ett godt tilbud eller kjøper boks ny S75D til nesten samme pris?

Takk for svar!
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Mats S.torsdag 31. mai 2018, klokken 12:50
Har du prøvekjørt Model X? Det kan være verdt å gjøre selv om du i utgangspunktet tenker du vil ha en Model S, spesielt hvis du tenker å ha passasjerer i bilen.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: RBKtorsdag 31. mai 2018, klokken 12:59
Synes dette hørtes velig bra ut med tanke på at jeg betalte vel 100.000,- mer som ny juni 2017.
Knall bil med tanke på rekkevidde i forhold til 75 (for oss er rekkevidde et must med frue som bruker den mest og som hater å stoppe for å lade.)
Merker stor forskjell fra 85 som vi hadde først og til dagens 100.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Jeronantorsdag 31. mai 2018, klokken 12:59
Sitat fra: Obi_EL på torsdag 31. mai 2018, klokken 12:49
Hei folkens,

fikk tilbud på en inventory S 100D fra Tesla. Vil gjerne høre hva dere syns om tilbudet.

2017 S100D, rød multicoat, soltak, 5000 km, har alt pakker utenom AP.

pris: 773'

er dette ett godt tilbud eller kjøper boks ny S75D til nesten samme pris?

Takk for svar!

If it also includes winter tires, then it's definitely a good offer I think.
As there is a 173.000ish NOK price difference between 75D and 100D.
So you can do the math yourself to calculate the discount.

I would definitely add the AP package, to make use of the MVA discount!
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: mthoringtorsdag 31. mai 2018, klokken 19:01
De kan vel ikke selge Autopilot mvafritt på bruktbil? Regner med det har vært skilt på den, når den har gått 5000km...
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: crealtorsdag 31. mai 2018, klokken 21:23
Tja, Tesla oppgraderer vel selv autopiloten, og får vel sannsynligvis fradrag for moms for eventuelt internkostnader knyttet til lisens osv? Selve bruktbilsalget er det jo ikke moms på.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sveinung1954torsdag 31. mai 2018, klokken 21:56
Sitat fra: creal på torsdag 31. mai 2018, klokken 21:23
Tja, Tesla oppgraderer vel selv autopiloten, og får vel sannsynligvis fradrag for moms for eventuelt internkostnader knyttet til lisens osv? Selve bruktbilsalget er det jo ikke moms på.

Ettermontert AP vil nok fort bli mva pliktig:

§ 6-7-3.Kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift

(1) Fritaket i merverdiavgiftsloven § 6-7 tredje ledd omfatter det tidligere registrerte kjøretøyet slik det er tatt inn av selgeren med utstyr, påbygg mv. Dersom det ikke betales særskilt vederlag omfatter fritaket også
a)   utstyr og påbygg som monteres på eller installeres i kjøretøyet i den utstrekning det er påbudt i kjøretøyforskriftene for vedkommende type, merke og årsmodell eller er nødvendig for å bringe kjøretøyet i vanlig stand og til de spesifikasjoner som er vanlige for vedkommende type, merke og årsmodell,
b)   bensin og annet drivstoff som leveres på tank, påfylt smøreolje, reservehjul og verktøy som vanligvis følger med kjøretøy,
c)   deler og andre varer som går med under arbeid som nevnt i annet ledd bokstav a.
(2) Fritaket omfatter følgende arbeid for selgerens regning:
a)   reparasjon, vedlikehold og klargjøring av kjøretøy og utstyr som nevnt i første ledd bokstav a
b)   montering og installering av utstyr og påbygg som nevnt i første ledd bokstav a.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: E_Ssøndag 03. juni 2018, klokken 03:46
Litt av greia her er at siden AP er en ren software-sak koster det i bunn og grunn ikke Tesla fem flate øre å oppgradere dette på sine egne biler, da det er gjort med et par tastetrykk. Det blir noe litt annet med ettermonteringer som faktisk krever fysiske deler.

Noe som koster null har også null i moms uansett hva satsen måtte være.. ;)
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: hELgenensøndag 03. juni 2018, klokken 08:29
Sitat fra: E_S på søndag 03. juni 2018, klokken 03:46
Litt av greia her er at siden AP er en ren software-sak koster det i bunn og grunn ikke Tesla fem flate øre å oppgradere dette på sine egne biler, da det er gjort med et par tastetrykk. Det blir noe litt annet med ettermonteringer som faktisk krever fysiske deler.

Noe som koster null har også null i moms uansett hva satsen måtte være.. ;)

Gitt at det ikke er hardware involvert i oppgraderingen,hvorfor skal ikke en software oppgradering trigge avgifter?  Jeg klarer ikke helt se forskjellen når det gjøres etter at bilen er registrert og dette normalt er noe Tesla tar betalt for ved salg av bilen som ny. Noe helt annet er løpende oppgraderinger som avtales å følge med bilen ved salg som ny. Dette er jo ikke det...Høres ut som en interessant sak for skatteetaten.....
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMsøndag 03. juni 2018, klokken 11:10
Sitat fra: hELgenen på søndag 03. juni 2018, klokken 08:29

Gitt at det ikke er hardware involvert i oppgraderingen,hvorfor skal ikke en software oppgradering trigge avgifter?  Jeg klarer ikke helt se forskjellen når det gjøres etter at bilen er registrert og dette normalt er noe Tesla tar betalt for ved salg av bilen som ny. Noe helt annet er løpende oppgraderinger som avtales å følge med bilen ved salg som ny. Dette er jo ikke det...Høres ut som en interessant sak for skatteetaten.....

Det er et mulig smutthull her. Tesla oppgraderer en salgsvare de har på lager. Det er en helt ubetydelig reell kostnad, men det kan hende verdiøkningen skattelovmessig sett burde være mva-pliktig. Men jeg tror ikke det:
Sitat
§ 3-25.Varer og tjenester til vedlikehold, bruk og drift av personkjøretøy

Det skal beregnes merverdiavgift når varer og tjenester fra en registrert eller registreringspliktig virksomhet brukes til vedlikehold, bruk og drift av personkjøretøy. Første punktum gjelder ikke dersom kjøretøyet brukes som
a)   salgsvare

b)   utleiekjøretøy i yrkesmessig utleievirksomhet
c)   middel til å transportere personer mot vederlag i persontransportvirksomhet

Er det ikke da slik at f.eks. bilvoksen de forbruker for å gjøre den blank i lakken ikke regnes som uttak, dermed får de fradrag for mva de betalte når de kjøpte voksen, men de beregner ikke ny mva når de bruker den internt? På samme måte blir jo bilen gjort mer attraktiv som salgsvare med et produkt som ellers er mva pliktig når du selger det til en privatkunde.

Dermed kan de gjøre bruktbilene mer attraktive ved å inkludere autopilot, uten at de trenger sette opp prisen så veldig mye. Å måtte hoste opp 60 000 etter kjøpet for en privatkunde er jo litt voldsomt, men hvis prislappen bare var 30 000 høyere og autopilot var inkludert så ble kanskje bilen lettere å selge.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Nasatechsøndag 03. juni 2018, klokken 11:17
Tesla betaler jo MVA på varer de selger i Norge (altså ting vi kjøper etter at bilen er kjøpt). Er man MVA pliktig så kan man også trekke fra MVA på det man kjøper inn.

Det har derfor ingen betydning for Tesla om de må «betale» MVA da de bare trekker den fra på MVA som de skylder staten for andre salg.

Eneste ulempen er selvfølgelig om de går i pluss på MVA. Altså har mer å trekke fra enn de skal betale. Da betaler man null, men man får ikke igjen penger av staten. Man kan dog samle opp over tid og sette MVAen til de kvartalene det lønner seg ;)
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: mthoringsøndag 03. juni 2018, klokken 11:23
Poenget er vel om en (software)oppgradering som medfører verdiøkning er mvapliktig eller ei. Noe jeg absolutt mener at den er.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMsøndag 03. juni 2018, klokken 11:30
Sitat fra: Nasatech på søndag 03. juni 2018, klokken 11:17
Tesla betaler jo MVA på varer de selger i Norge (altså ting vi kjøper etter at bilen er kjøpt). Er man MVA pliktig så kan man også trekke fra MVA på det man kjøper inn.

Det har derfor ingen betydning for Tesla om de må «betale» MVA da de bare trekker den fra på MVA som de skylder staten for andre salg.

Eneste ulempen er selvfølgelig om de går i pluss på MVA. Altså har mer å trekke fra enn de skal betale. Da betaler man null, men man får ikke igjen penger av staten. Man kan dog samle opp over tid og sette MVAen til de kvartalene det lønner seg ;)

Problemet her er at bruktbiler uten AP må gjøre et kjempehopp i pris for å få AP. Hvis Tesla kan gi dem AP uten å gjøre hoppet så stort, vil de lettere klare å selge unna alle de har på lager.

Sitat fra: mthoring på søndag 03. juni 2018, klokken 11:23
Poenget er vel om en (software)oppgradering som medfører verdiøkning er mvapliktig eller ei. Noe jeg absolutt mener at den er.

Men er softwareoppgraderingen mva-pliktig hvis bilen fremdeles er på Teslas eget lager etter oppgraderingen? Det tror jeg ikke. Og det er ikke mva på bruktbilsalg. Så når skal den slå inn?
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sveinung1954søndag 03. juni 2018, klokken 11:56
Sitat fra: E_S på søndag 03. juni 2018, klokken 03:46
Litt av greia her er at siden AP er en ren software-sak koster det i bunn og grunn ikke Tesla fem flate øre å oppgradere dette på sine egne biler, da det er gjort med et par tastetrykk. Det blir noe litt annet med ettermonteringer som faktisk krever fysiske deler.

Noe som koster null har også null i moms uansett hva satsen måtte være.. ;)

Det relevante her er ikke om Tesla har kostnader til oppgraderingen eller ei, men om de tar betalt for det overfor kunde. Da blir det fort mva plikt etter mva forskriten tidligere sitert:

6-7-3.Kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift

(1) Fritaket i merverdiavgiftsloven § 6-7 tredje ledd omfatter det tidligere registrerte kjøretøyet slik det er tatt inn av selgeren med utstyr, påbygg mv. Dersom det ikke betales særskilt vederlag omfatter fritaket også
a)   utstyr og påbygg som monteres på eller installeres i kjøretøyet i den utstrekning det er påbudt i kjøretøyforskriftene for vedkommende type, merke og årsmodell eller er nødvendig for å bringe kjøretøyet i vanlig stand og til de spesifikasjoner som er vanlige for vedkommende type, merke og årsmodell,
b)   bensin og annet drivstoff som leveres på tank, påfylt smøreolje, reservehjul og verktøy som vanligvis følger med kjøretøy,
c)   deler og andre varer som går med under arbeid som nevnt i annet ledd bokstav a.

Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sveinung1954søndag 03. juni 2018, klokken 12:01
Sitat fra: Nasatech på søndag 03. juni 2018, klokken 11:17
Tesla betaler jo MVA på varer de selger i Norge (altså ting vi kjøper etter at bilen er kjøpt). Er man MVA pliktig så kan man også trekke fra MVA på det man kjøper inn.

Det har derfor ingen betydning for Tesla om de må «betale» MVA da de bare trekker den fra på MVA som de skylder staten for andre salg.

Eneste ulempen er selvfølgelig om de går i pluss på MVA. Altså har mer å trekke fra enn de skal betale. Da betaler man null, men man får ikke igjen penger av staten. Man kan dog samle opp over tid og sette MVAen til de kvartalene det lønner seg ;)

Dette har du greie på skjønner jeg....

Dersom et selskap har mer fradragsberettiget mva i en termin enn de har utgående mva, FÅR de mva tilgode utbetalt. De må ikke "samle opp"...Bokhandlere for eksempel får tilgode mva hele tiden. Det samme gjør eksportbedrifter. Pga av dette kan en få helt ned til ukentlige mva terminer, for på den måten å få tilgode inngående mva tilbakebetalt tidligere en hva en ville fått med standard 2 månedlig termin.

Det er uansett ikke det som er poenget her; det er om de må belaste sluttkunde for utgående mva knyttet til oppgradering på bruktbiler de selger. De må de nok dersom de tar betalt for det, jf tidligere sitert bestemmelse i mva forskriften.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Nasatechsøndag 03. juni 2018, klokken 12:14
Sitat fra: Geirr på søndag 03. juni 2018, klokken 12:01

Det er uansett ikke det som er poenget her; det er om de må belaste sluttkunde for utgående mva knyttet til oppgradering på bruktbiler de selger. De må de nok dersom de tar betalt for det, jf tidligere sitert bestemmelse i mva forskriften.

Ha, ha.

Jobber ikke med regnskap, men driver ett firma så jobber litt med mva. Var faktisk ikke klar over at man kunne få tilbake. Regnskapsfører hos oss mente vi ikke kunne det og satt av til senere måneder. Får dra han litt i ørene ;)

Det jeg mente med MVA er at dette vel er en utgift for Tesla så lenge Tesla eier bilen? Hvis jeg kjøper en PC (som jeg jobber med) og oppgraderer med minne, harddisker og andre komponenter så blir maskinen dyrere og jeg tjener forhåpentligvis mer så får staten MVA av totalen og skatt av overskudd, men jeg sender jo ikke eget oppsett for alt jeg har kjøpt? Forstår at det er litt annerledes når det er en bil og den jo har fratrekk fra MVA, men den ble jo oppgradert da den var i Tesla sitt eie.

Kan ikke nok om skatt og avgifter for dette. Var vare «my two cents»
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMsøndag 03. juni 2018, klokken 12:25
Sitat fra: Nasatech på søndag 03. juni 2018, klokken 12:14
Det jeg mente med MVA er at dette vel er en utgift for Tesla så lenge Tesla eier bilen? Hvis jeg kjøper en PC (som jeg jobber med) og oppgraderer med minne, harddisker og andre komponenter så blir maskinen dyrere og jeg tjener forhåpentligvis mer så får staten MVA av totalen og skatt av overskudd, men jeg sender jo ikke eget oppsett for alt jeg har kjøpt?

Men minnet, hardiskene osv må du jo kjøpe fra et annet sted. For autopilotens del er jo maskinvaren installert fra fabrikk og programvaren er installert. Autopiloten blir bare aktivert. Jeg vet ikke om det samme gjelder 2014/2015-bilene solgt uten tech-pakke, men det gjelder i alle fall AP2-biler.

Jeg klandrer forresten ingen som ikke forstår mva inn og ut, meg selv inkludert. Da er det enklere med kvantemekanikk og differensialligninger.  :o
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: automatsøndag 03. juni 2018, klokken 12:47
Hva koster oppgraderingen når Tesla kjøper den til en bil de eier selv? Det er jo det de må betale mva av.

Jeg mistenker at den prisen er ganske mye lavere enn «butikkpris».
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sveinung1954søndag 03. juni 2018, klokken 12:58
Her er det mye misforståelser. Jeg skal prøve å oppklare.

Når en selger en ny bil blir det beregnet utgående mva. Unntaket er for el-biler. Senere ekstrautstyr/oppgraderinger er mva pliktig uavhengig av om det er el-bil eller ikke.

Ved salg av bruktbil er det derimot ikke mva, hverken for el-biler eller andre biler.

En kan da tenke seg følgende omgåelse av regelverket:

Sett at en 'basis'-bil koster 500 000. Tilleggsutstyr kan legges til for kr 500 000. Nypris blir 1 000 000 eks mva. Pris ut til kunde blir 1 250 000 for ikke el-bil. Staten får 250 000 i mva.

Bruktbiler kan selges uten å beregne mva (en har omregistreringsavgift istedenfor).

Istendenfor kan en da tenke seg at bilforhandleren selger kun basisbiler for 500 000. Kjøper disse tilbake for 500 000 etter noen dager, for så å oppgradere med tilleggsutstyret for 500 000. Pris ut blir 1 000 000, ingen mva fordi det er salg av bruktbil. Pris ut til kunde for oppgradert bil blir 1 000 000. Mva til staten = kr 0.

Dette hindres ved den bestemmelsen jeg tidligere har referert til (mva forskriften § 6-7-3):

6-7-3.Kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift

(1) Fritaket i merverdiavgiftsloven § 6-7 tredje ledd omfatter det tidligere registrerte kjøretøyet slik det er tatt inn av selgeren med utstyr, påbygg mv. Dersom det ikke betales særskilt vederlag omfatter fritaket også
a)   utstyr og påbygg som monteres på eller installeres i kjøretøyet i den utstrekning det er påbudt i kjøretøyforskriftene for vedkommende type, merke og årsmodell eller er nødvendig for å bringe kjøretøyet i vanlig stand og til de spesifikasjoner som er vanlige for vedkommende type, merke og årsmodell,
b)   bensin og annet drivstoff som leveres på tank, påfylt smøreolje, reservehjul og verktøy som vanligvis følger med kjøretøy,
c)   deler og andre varer som går med under arbeid som nevnt i annet ledd bokstav a.


Så med mindre noen kan vise til en spesialbestemmelse som sier at denne bestemmelsen ikke gjelder for el-biler, er min konklusjon at ettermontert/aktivert utstyr/funksjoner som Tesla tar seg betalt for skal belastes med utgående mva, slik at kunden betaler Teslas nettopris ut + 25% mva.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMsøndag 03. juni 2018, klokken 13:27
Sitat fra: automat på søndag 03. juni 2018, klokken 12:47
Hva koster oppgraderingen når Tesla kjøper den til en bil de eier selv? Det er jo det de må betale mva av.

Jeg mistenker at den prisen er ganske mye lavere enn «butikkpris».

Det er jo dette vi antar er 0 kr. Det er bare en programvare som blir aktivert. Kunden som kjøper bruktbilen vil jo på en måte betale for dette ved at prisen er litt høyere, markedsprisene er generelt høyere for biler med autopilot enn biler uten. Men det er uansett innbakt i bruktbilprisen, slik at det ikke er noe å ta mva av.

e: Vi betaler også mva på mekanikertjenester når de tar hjulstilling f.eks. Men Tesla melder ikke inn mva til staten ved at de utfører hjulstilling på en bil de eier selv.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sveinung1954søndag 03. juni 2018, klokken 13:32
Sitat fra: OlaM på søndag 03. juni 2018, klokken 13:27
Men det er uansett innbakt i bruktbilprisen, slik at det ikke er noe å ta mva av.

Leste du i det hele tatt innlegget mitt over? Det er ikke slik at en kan bake inn hva det skal være i bruktbilprisen så blir det mva fritt....
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMsøndag 03. juni 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Geirr på søndag 03. juni 2018, klokken 13:32

Leste du i det hele tatt innlegget mitt over? Det er ikke slik at en kan bake inn hva det skal være i bruktbilprisen så blir det mva fritt....

Jeg leste det, men synes ikke det overbeviste. Hva med bilvoksen de bruker for å få lakken blank, må den også spesifiseres? Hva hvis de ikke selger bilen, men aktiverer autopilot for å bruke den som loaner, må de da beregne mva? Og hvis du ikke betaler spesifikt for autopiloten i forbindelse med salget, faller det ikke da nettopp under "...ikke betales særskilt vederlag "?
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sveinung1954søndag 03. juni 2018, klokken 14:08
Sitat fra: OlaM på søndag 03. juni 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Geirr på søndag 03. juni 2018, klokken 13:32

Leste du i det hele tatt innlegget mitt over? Det er ikke slik at en kan bake inn hva det skal være i bruktbilprisen så blir det mva fritt....

Jeg leste det, men synes ikke det overbeviste. Hva med bilvoksen de bruker for å få lakken blank, må den også spesifiseres? Hva hvis de ikke selger bilen, men aktiverer autopilot for å bruke den som loaner, må de da beregne mva? Og hvis du ikke betaler spesifikt for autopiloten i forbindelse med salget, faller det ikke da nettopp under "...ikke betales særskilt vederlag "?

Bilvoksen er vel nødvendig for å bringe bilen opp til "vanlig stand" vil jeg tro? Da følger det av nevnte bestemmelse at det er mva fritt.

Kan ikke se at det er hjemmel for uttaks-mva eller annen mva ved aktivering av autopilot på loanere....

Det spiller etter bestemmelsen ingen rolle om det beregnes særskilt vederlag eller ei dersom det gjøres oppgraderinger av bilen som faller uten for det som spesifikt er nevnt i bestemmelsen. Det følger av ordlyden dersom du tar deg tid til å lese denne nøye...

Som nevnt; du kan ikke kjøpe inn en standard bil til 500 000, legge til oppgraderinger for 500 000, ikke kreve særskilt vederlag for dette, for deretter å kunne selge bilen for 1 00 000 mva fritt. Det følger direkte av bestemmelsen.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMsøndag 03. juni 2018, klokken 14:27
Men det er jo dette å "legge til utstyr for 500 000" som er kjernen. Hva er prisen på autopiloten? At den koster 40 000 ved konfigurasjon betyr ikke at alle transaksjoner med autopilot må beregnes slik. Tesla kan vel fritt rabattere og inkludere slik det passer dem?
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sveinung1954søndag 03. juni 2018, klokken 14:43
Sitat fra: OlaM på søndag 03. juni 2018, klokken 14:27
Men det er jo dette å "legge til utstyr for 500 000" som er kjernen. Hva er prisen på autopiloten? At den koster 40 000 ved konfigurasjon betyr ikke at alle transaksjoner med autopilot må beregnes slik. Tesla kan vel fritt rabattere og inkludere slik det passer dem?

Prisen skal være 'markedspris'. Dersom ikke Tesla klarer å dokumentere hva markedsprisen er, klarer helt sikkert skatteetaten å gjøre det for de. De kan ikke sette denne som de selv vil. Er prisen urimelig, vil skatteetaten sette den til side og gjøre en selvstendig vurdering. Ikke uvanlig hverken i skatteretten eller avgiftsretten.

Se forøvrig om temaet vi diskuterer her i merverdiavgiftshåndboken til skatteetaten (som finnes på deres nettside):


"Ifølge FMVA § 6-7 omfatter avgiftsfritaket ved salg av brukte kjøre- tøyer foruten selve kjøretøyet slik det er tatt inn av selgeren med utstyr, påbygg mv., også nærmere angitte varer og tjenester som selger av kjø- retøyet leverer eller utfører.
Forskriftens § 6-7-3 regulerer hvilke varer og tjenester som omfattes.
Foruten selve det brukte kjøretøyet slik det er tatt inn med utstyr, påbygg mv. gjelder fritaket også utstyr og påbygg som monteres på eller installeres i kjøretøyet i den utstrekning det er påbudt i kjøretøyforskriftene for vedkommende type, merke og årsmodell eller er nødvendig for å bringe kjøretøyet i vanlig stand og til de spesifikasjoner som er vanlige for vedkommende type, merke og årsmodell. Det er en forutsetning for fritaket at det ikke blir betalt særskilt vederlag for utstyret mv. I bl.a.KMVA 4678 var spørsmålet om en del av det utstyret/tilleggsutsty- ret som fulgte med ved salg av en del brukte biler, var uriktig fakturert avgiftsfritt iht. fritaket for brukte kjøretøyer.
Fritaket er ment å dekke de tilfeller hvor brukte biler settes i stand i relasjon til den standard og de spesifikasjoner som er vanlig for denne typen, merke og årsmodell, jf. KMVA 3315, KMVA 3994, KMVA 4236, KMVA 4248 og KMVA 4285.
Fritaket gjelder iht. forskriftens § 6-7-3 annet ledd også nærmere angitte arbeidsytelser for selgers regning ifm. kjøretøy og utstyr mv. som nevnt i § 6-7-3 første ledd bokstav a. Det er kun utførte arbeider og innføying av deler for selgers regning (altså før salget) som går inn under fritaket.
Ifølge Av 9/86 av 12. juni 1986 er det siste registrering i motorvogn- registeret som er avgjørende for avgiftsplikten. Dette betyr at utstyr som fulgte med kjøretøyet ved inntaket, avgiftsfritt kan repareres eller skiftes ut.
I Av 28/81 av 13. november 1981 nr. 10 er det gitt uttalelser om en rekke enkelttilfeller vedrørende bilforhandlers reparasjon/oppbygging av brukte kjøretøyer, jf. også Av 20/79 av 27. september 1979 nr. 2 nedenfor.
Utskifting av dekk som ikke er i forskriftsmessig stand, radioer som er standardutstyr for vedkommende biltype og slitte setetrekk (ikke varetrekk) kan foretas avgiftsfritt (Av 9/79 av 8. mai 1979 nr. 3).
Dersom FM-radio er standardutstyr for angjeldende bilmodell, antar vi at DAB+adapter og bilforhandlers montering av denne, omfattes av fritaket. Bakgrunnen er stengingen av FM-nettet som skal gjennomføres i løpet av 2017. En DAB+adapter vil etter stengingen av FM-nettet, være nødvendig for å kunne bruke eldre radioer."

En kan altså mva fritt oppgradere til DAB. Det er jo rundhåndet...
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMsøndag 03. juni 2018, klokken 15:34
Ok, jeg skjønner det bedre nå, du har nok rett. Ser at Tesla har endel inventory-biler uten AP, da skjønner vel de det også.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georgluonsdag 06. juni 2018, klokken 12:34
Det kan se ut som det blir en ny Model S her i gården, men jeg har i alle fall ett valg igjen før jeg er klar til å bestille:

Glasstak eller panoramatak?

Jeg kjører veldig sjelden med noe på taket nå og har knapt brukt takstativet på min nåværende bil de siste 2-3 årene. Prøvekjørte en Model S med glasstak og jeg må si at det store glasstaket er rålekkert!

De få gangene jeg faktisk trenger noe på taket tenkte jeg å løse det med et SeaSucker-stativ. Noen som har erfaringer med det? Det virker jo å være ganske så genialt.

Alternativet er å laste ski inn i bilen (nok uaktuelt med to barneseter i baksetet) eller montere på en lastekrok bak. Finnes det noen i Norge som monterer lastekrok på Model S? Funker det fint? Blir det stygt hull i fangeren bak?
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: E_Sonsdag 06. juni 2018, klokken 15:31
Sitat fra: georglu på onsdag 06. juni 2018, klokken 12:34

Alternativet er å laste ski inn i bilen (nok uaktuelt med to barneseter i baksetet) eller montere på en lastekrok bak. Finnes det noen i Norge som monterer lastekrok på Model S? Funker det fint? Blir det stygt hull i fangeren bak?

Lastekrok, eller tilhengerfeste-uten-tilhengermulighet finnes. Merk at det som er produsert av Thule/Brink gir et stygt hull i fangeren siden det stikkes i bakfra, men det som er produsert av danske GDW er usynlig når det er tatt av.

Med et slikt feste blir bilen fleksibel - man kan ha masse forskjellig tilbehør på denne kroken. Kjenner ikke til hvordan det er med skitransport, men finnes sikkert løsninger.

Hadde tatt glasstak om du ikke MÅ åpne taket eller MÅ ha ordinært takstativ. :) Mindre som kan ryke + det ser lekkert ut.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: daktarionsdag 06. juni 2018, klokken 16:47
Både hengerfeste24.no og Elbilmek i Asker tar på seg montering av "sykkelfester" på Model S. Det finnes flere varianter skiholdere som X-eierne bruker. Sykkelfeste på hengeren er det optimale er min oppfatning.
Pass på at det lages et skikkelig galvanisk skille. Stål mot Alu kan bli stygt...

Jeg ville også trodd at glasstaket bråker mindre i høy fart enn panoramataket, da du slipper alle kjipe sprekker og pakninger.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Nasatechtorsdag 07. juni 2018, klokken 09:49
Går veldig greit med glasstak!

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180607/1ffbee5ee4dff44b3e00ee2bd2cab68b.heic)
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: mthoringtorsdag 07. juni 2018, klokken 10:17
Sitat fra: Nasatech på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:49
Går veldig greit med glasstak!

Holder vakuumet godt?
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Nasatechtorsdag 07. juni 2018, klokken 10:22
Sitat fra: mthoring på torsdag 07. juni 2018, klokken 10:17
Sitat fra: Nasatech på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:49
Går veldig greit med glasstak!

Holder vakuumet godt?

Ikke min bil, men har sett den kjører mye rundt her. Har også en kamerat som har kun glass og han bruker det selv til kajakk.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: mthoringtorsdag 07. juni 2018, klokken 10:52
Høres greit ut, tenkte å kjøpe seasucker skistativ til vinteren.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutorsdag 07. juni 2018, klokken 11:04
Da ser det ut som det blir glasstak på meg!

Noen som har sett takboks med sugekopper? Det ser ikke ut som SeaSucker leverer det.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Klykkentorsdag 07. juni 2018, klokken 11:06
Sitat fra: georglu på torsdag 07. juni 2018, klokken 11:04
Da ser det ut som det blir glasstak på meg!

Noen som har sett takboks med sugekopper? Det ser ikke ut som SeaSucker leverer det.
Den tanken ville jeg droppet først som sist. Fest takboksen forsvarlig!
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutorsdag 07. juni 2018, klokken 11:09
Sitat fra: Klykken på torsdag 07. juni 2018, klokken 11:06
Sitat fra: georglu på torsdag 07. juni 2018, klokken 11:04
Da ser det ut som det blir glasstak på meg!

Noen som har sett takboks med sugekopper? Det ser ikke ut som SeaSucker leverer det.
Den tanken ville jeg droppet først som sist. Fest takboksen forsvarlig!

Hvorfor skulle sugekopper fungere dårligere for takbokser enn for sykler, kajakker, ski o.a.?

Når glassmontører kan bruke sugekopper til å løfte store glassruter (vil anta rutene kan veie mye mer enn standard takboks med innhold på bil), så skulle det være fullt mulig med sugekopper for en takboks også.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Klykkentorsdag 07. juni 2018, klokken 11:14
Fordi konsekvensen av at takboksen løsner påvirker flere enn bare deg som kjører bilen. Kolliderer du så flyver takboksen med innhold som et prosjektil fra bilen. Svikter sugekoppene under kjøring flyver takboksen av bilen og rammer evt de som kommer mot eller de som er bak deg.

Glassmontørene frakter glasset forsvarlig festet til bilene sine i en stålramme festet til bilen. Ikke med sugekopper. På anlegg vil området under være avstengt når de løfter opp glassene for innfesting i fasaden, og sugekoppene de benytter har vel en vakuumpumpe som går for å holde glasset fast i sugekoppen. Uansett er glassene festet med sugekopper i en kort periode. Vi snakker minutter.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: mthoringtorsdag 07. juni 2018, klokken 11:20
Er vel mange meninger om dette, personlig tenker jeg at lette ting med liten luftmotstand er ok. Ville ikke brukt det til kajakk og skiboks selv.

EDIT: Hvis jeg får behov for å ha med mer, så koster jeg på meg et hengerfeste. Det gir mindre rekkeviddetap enn takboks også, vil jeg tro.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Elbil fundamentalisttorsdag 07. juni 2018, klokken 11:26
Ikke om vintern. Sugekopper blir harde i kulda og mister evenen til å holde vakuumet. Mister en av sugekopper taket får den ikke grep igjen på is og snø. Utsetter andre for livsfare. Glem det! Er vel uansett forbudt?
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: mthoringtorsdag 07. juni 2018, klokken 11:37
Dette er allerede diskutert opp og i mente her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31761.45 (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31761.45)

Det er ingenting som tilsier at det ikke er lov, så lenge det sitter godt.

Produktet har indikatorer for vakuum, og tipper manualen spesifiserer at dette skal kontrolleres en tid etter montering før avreise.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: fonbergtorsdag 07. juni 2018, klokken 11:45
Sitat fra: Nasatech på torsdag 07. juni 2018, klokken 09:49
Går veldig greit med glasstak!

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180607/1ffbee5ee4dff44b3e00ee2bd2cab68b.heic)

Ludicrous SpaceX Edition med raketter på taket, heftig! Hva er 0-100 på den doningen?
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Jeronantorsdag 07. juni 2018, klokken 11:53
Sitat fra: mthoring på torsdag 07. juni 2018, klokken 11:37
Dette er allerede diskutert opp og i mente her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31761.45 (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31761.45)

Det er ingenting som tilsier at det ikke er lov, så lenge det sitter godt.

Produktet har indikatorer for vakuum, og tipper manualen spesifiserer at dette skal kontrolleres en tid etter montering før avreise.


I got a clear answer from Statsvegvesen that it was not allowed and heard from a colleague that someone was pulled over and not allowed to continue until removed!
Even tough some online shops are selling these, Statsvegvesen said they have no control over that, since they don't have the authority to tell shops what they can sell or not sell.  ::)

I seriously don't understand when you are about to spend that much money on a new car, why you can't add the little extra and just opt for the Sol / Pano roof and be done with it!

Do you need to transport something on the roof, just mount the roof rack and you're done.

Like others already said, especially in wintertime are sucktion cup solutions dangerous due to extreme temperatures and how glass reacts to it!

We don't live in Sunny California with practically same temperature/weather conditions all year round.

So you basically can only use Sucktion cup solutions in summer time and only for small loads!
But you still risk being pulled over during a control.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutorsdag 07. juni 2018, klokken 12:47
SeaSucker brukes også i kalde strøk (de selger tross alt et skistativ også). Se svar på spørsmål i FAQ-en:

https://www.seasucker.com/apps/help-center#!is-it-okay-to-use-my-rack-in-cold-temperatures

Selvsagt må det være over 0 grader når man setter sugekoppene på (ellers fryser vannet/fuktighet man tar på sugekoppene), men når de er på og vakuumet er lagt, så skal de sitte fast slik jeg forstår det. Selv i temperaturer under 0.

Det vil selvsagt kreve at man har tilgang til en varm garasje når man bruker sugekoppene om vinteren, så kan selvsagt være litt upraktisk å bruke om vinteren.

EDIT: Grunnen til å velge glasstak for meg at jeg sjelden eller aldri kommer til å ha behov for takstativ (kanskje noen få ganger om vinteren til ski). I tillegg har jeg ikke behov for å åpne taket og ikke interessert i bruke penger på noe jeg ikke har bruk for og som også kan ha feil som gjør at det lekkert og/eller støyer. Som en bonus synes jeg glasstaket er mye finere enn panoramataket.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 07. juni 2018, klokken 12:55
Lovverket er klart. Du kan bruke løsningen.
Det har også vegvesenet svart i epost.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Snapcasetorsdag 07. juni 2018, klokken 12:57
Hadde aldri tatt sjansen å bruke takboks med sugekopp fester. Høres spinnvilt ut.

Bråbremse og se takboks fly inn i bakruta til bilen foran hvor det kanskje sitter barn.

Da er det nok ikke bare ei bot som vil svi i årene fremover, ræva di også

Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutorsdag 07. juni 2018, klokken 13:07
Sitat fra: Snapcase på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:57
Hadde aldri tatt sjansen å bruke takboks med sugekopp fester. Høres spinnvilt ut.

Bråbremse og se takboks fly inn i bakruta til bilen foran hvor det kanskje sitter barn.

Da er det nok ikke bare ei bot som vil svi i årene fremover, ræva di også

Her er det frykt og ikke rasjonalitet som spiller inn, dessverre (Rasjonalitet er dessverre ikke menneskets sterkeste side).

Vakuumet som skapes under sugekoppene er mer enn nok til å holde stativet på plass. Sier seg selv at det må være en god margin her for å ta høyde for at noe av vakuumet kan forsvinne over tid.

Og som alltid er det selvsagt føreren av bilen som har det endelige ansvaret for at all last er forsvarlig sikret. Det gjelder også for ordinære takbokser. Vil tro det er mange (håper egentlig ikke det, men folk er ofte late/ignorante/osv) som enten overlaster takboksene sine eller ikke sikrer innholdet i dem. Lite som holder igjen ski og annet gods hvis det ikke er sikret inne i boksen.

EDIT: Det ser ut som hvert vakumfeste tåler inntill 95 kg (210 pund) i inntil 120 km/t (75 mph), så det vil si i underkant av 400 kg for fire fester. Det må vel være mer enn de fleste biler har lov å ha på taket i utgangspunktet?

https://www.seasucker.com/collections/vacuum-mounts/products/6-seasucker-black
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Snapcasetorsdag 07. juni 2018, klokken 13:25
Sitat fra: georglu på torsdag 07. juni 2018, klokken 13:07
[

Her er det frykt og ikke rasjonalitet som spiller inn, dessverre (Rasjonalitet er dessverre ikke menneskets sterkeste side).


Det er nok mulig. Jeg er ukomfortabel når jeg kjører med takboks montert i takrails på min BMW.

"Har jeg strammet den nok, husket jeg å dra til underfestet der, skal den vibrere så mye, hm den bilen som kjørte forbi meg med takboks vibrerte ikke så mye som min
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: GOStorsdag 07. juni 2018, klokken 13:52
Off topic: En sugekopp kan fungere godt den om den bare er designet riktig. Her har dere en stor sugekopp (verdens største?) som kan holde på plass verdens største oljetankere i storm. Den har 15.000 tonn med friksjonskapasitet.

https://m.youtube.com/watch?v=OxEMS-g6w9o

Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 07. juni 2018, klokken 15:56
Seasuckers holder nok (https://www.youtube.com/watch?v=xEZyNXQGzv0)

Men å putte takboks på taket er ikke risikofritt... (https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/kollisjonstest-av-takbokser/)
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Amatørentorsdag 07. juni 2018, klokken 16:04
En sak er galskapen med å bruke sugekopper som faktisk kan miste grepet så det på taket kan være til fare for andre i trafikken. Hva med belastning på limingen av glasstaket?

Hva sier bilprodusentene til det?

Lovligheten i forhold til Vegvesenet?
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: E_Storsdag 07. juni 2018, klokken 16:16
Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. juni 2018, klokken 16:04

Lovligheten i forhold til Vegvesenet?

Taklast er kun regulert med noen generelle bestemmelser om lastsikring med at lasten skal være sikret mot å forskyve seg, falle av og så videre. Taklast er ikke nevnt spesielt i det hele tatt i noen forskrift.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: mthoringtorsdag 07. juni 2018, klokken 17:18
Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. juni 2018, klokken 16:04
En sak er galskapen med å bruke sugekopper som faktisk kan miste grepet så det på taket kan være til fare for andre i trafikken. Hva med belastning på limingen av glasstaket?

Hva sier bilprodusentene til det?

Lovligheten i forhold til Vegvesenet?

Hvis taket løsner pga et par kilo med last, så er bilen livsfarlig i utgangspunktet, og bør få stryk i alle sikkerhetstester.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Jeronantorsdag 07. juni 2018, klokken 17:43
Sitat fra: mthoring på torsdag 07. juni 2018, klokken 17:18
Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. juni 2018, klokken 16:04
En sak er galskapen med å bruke sugekopper som faktisk kan miste grepet så det på taket kan være til fare for andre i trafikken. Hva med belastning på limingen av glasstaket?

Hva sier bilprodusentene til det?

Lovligheten i forhold til Vegvesenet?

Hvis taket løsner pga et par kilo med last, så er bilen livsfarlig i utgangspunktet, og bør få stryk i alle sikkerhetstester.


Sorry, but Seasucker suction system with a skibox is quickly a lot more than a few kilo. We quickly talking 50+ kilo total fully loaded!

Then when driving 100+ km/h on the E6 with strong wind and you get a lot of extra force on top of that.

With bikes is no different. Two bikes is quickly 20-30 kg average and they catch the full force of wind on top of that.


So he makes valid points.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: mthoringtorsdag 07. juni 2018, klokken 19:36
Jeg svarte på en post angående bruk av sugekopper generelt. Noen få kilo ekstra på taket (ski) bør være uproblematisk.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sandvikasøndag 10. juni 2018, klokken 21:08
Sitat fra: georglu på torsdag 07. juni 2018, klokken 13:07
Sitat fra: Snapcase på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:57
Hadde aldri tatt sjansen å bruke takboks med sugekopp fester. Høres spinnvilt ut.

Bråbremse og se takboks fly inn i bakruta til bilen foran hvor det kanskje sitter barn.

Da er det nok ikke bare ei bot som vil svi i årene fremover, ræva di også

Her er det frykt og ikke rasjonalitet som spiller inn, dessverre (Rasjonalitet er dessverre ikke menneskets sterkeste side).

Vakuumet som skapes under sugekoppene er mer enn nok til å holde stativet på plass. Sier seg selv at det må være en god margin her for å ta høyde for at noe av vakuumet kan forsvinne over tid.

Og som alltid er det selvsagt føreren av bilen som har det endelige ansvaret for at all last er forsvarlig sikret. Det gjelder også for ordinære takbokser. Vil tro det er mange (håper egentlig ikke det, men folk er ofte late/ignorante/osv) som enten overlaster takboksene sine eller ikke sikrer innholdet i dem. Lite som holder igjen ski og annet gods hvis det ikke er sikret inne i boksen.

EDIT: Det ser ut som hvert vakumfeste tåler inntill 95 kg (210 pund) i inntil 120 km/t (75 mph), så det vil si i underkant av 400 kg for fire fester. Det må vel være mer enn de fleste biler har lov å ha på taket i utgangspunktet?

https://www.seasucker.com/collections/vacuum-mounts/products/6-seasucker-black
Er tilnærmet umulig å komme opp med et kvalifikasjonssystem for sugekopper som tar høyde for alt som kan skje i virkelige verden. Hva med skitt? fukt? Kondens? Temperatursvingninger? Trykkforandringer? Gummi som morkent? De løsningene jeg har sett har illegalt noen løsning for å verifisere vakuumet eller melde fra om om mister dette.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 10. juni 2018, klokken 21:15
Seasucker viser om trykket er ok eller ei.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglumandag 11. juni 2018, klokken 23:56
Sitat fra: Sandvika på søndag 10. juni 2018, klokken 21:08
Er tilnærmet umulig å komme opp med et kvalifikasjonssystem for sugekopper som tar høyde for alt som kan skje i virkelige verden. Hva med skitt? fukt? Kondens? Temperatursvingninger? Trykkforandringer? Gummi som morkent? De løsningene jeg har sett har illegalt noen løsning for å verifisere vakuumet eller melde fra om om mister dette.

Det fordrer jo selvfølgelig at vakuumfestene brukes riktig. Dvs.:


Jeg kan ikke se at kondens og temperatursvingninger skulle påvirket festet på noe måte den tiden det skal sitte på. Følger du anbefalingene vil du (stort sett) ta festet av noen timer etter at du har brukt det. Det er vakuum under koppen, så det er ikke mye luft der (ikke ingenting, men mye mindre enn det er utenfor) som kan utvide seg.

For øvrig må jo også klassiske takfester sikres forsvarlig og man må sørge for at takfestene ikke er rustne, skruer brukket, morken gummi og ikke minst montert riktig (ikke gitt at det er rett å montere riktig). Mye som kan gå galt med klassiske takfester også og jeg overbevist om at det er mange som synder.

Gjort riktig burde det fungere helt utmerket å bruke vakuumfester som dem SeaSucker produserer. Glasstaket bør helt fint tåle en last på 50+ kg. Det skal jo tåle helt andre krefter ifm. f.eks. krasj, så kan ikke forstå at det ikke skal tåle litt last.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Sandvikatirsdag 12. juni 2018, klokken 08:26
Ja, forutsatt at man følger bruksanvisningen til punkt og prikke, men folk gjør jo ikke det. Feks skriver du at man ikke skal montere ved under 0 grader og at det kun skal stå på noen timer.  Folk bruker jo dette til ski(?!), Kun brukenes annenhver påske da? Du skriver selv at de det syndes med  vanlige takfester også, og det er mye av  poenget,  en skrudd kobling er mye mer robust og det skal syndes mye mer der før det blir en akutt risiko. Man ser liksom om mutterne ikke er strammet og skulle det på magisk vis skru seg ut så vil du høre det godt inne i bilen.

Og ja, glasstaket holder sikkert, men at det er beregnet for kollisjon beviser jo ingenting da taklasten kommer i tillegg til hva det er beregnet for..
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutirsdag 12. juni 2018, klokken 11:13
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 12. juni 2018, klokken 08:26
Ja, forutsatt at man følger bruksanvisningen til punkt og prikke, men folk gjør jo ikke det. Feks skriver du at man ikke skal montere ved under 0 grader og at det kun skal stå på noen timer.  Folk bruker jo dette til ski(?!), Kun brukenes annenhver påske da?

Så fordi det finnes idioter som vil montere disse feil, så burde det være forbudt å selge/bruke fullt brukbare takstativer?

Om man har tilgang på en varm garasje e.l., så går det jo fint å montere takstativet der. Selvsagt litt mer trøblete enn et tradisjonelt stativ, men skal du bruke takstativ ofte så er det ikke sikkert det er vakuumfester du skal ha. Mitt bruksmønster (til nå) er at jeg kanskje trenger takstiv maks 2-3 ganger i året og da passer det meg fint å bruke vakuumfester de få gangene jeg trenger å laste noe på taket.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMtirsdag 12. juni 2018, klokken 11:45
Hvis du trenger sugekoppfester, er det da med ski til fire eller fem stk? Det blir jo litt vekt, men jeg er først og fremst bekymret for at vinden får tak i taklasten fra undersiden og løfter den oppover. Hvor mange kg negativ vekt tåler glasstaket?

Hvis man ikke har mer enn to passasjerer så er det jo grei plass til ski med et sete lagt ned. Og det er mye diggere å legge skiene rett inn i bilen når man er ferdig i løypen eller bakken.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Nasatechtirsdag 12. juni 2018, klokken 18:27
Hvis du er glad i skiene dine så har du de ikke på taket ;)
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: sndonsdag 13. juni 2018, klokken 12:25
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 12. juni 2018, klokken 18:27
Hvis du er glad i skiene dine så har du de ikke på taket ;)

Du er ikke glad i noe som du har på taket  8)
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: georglutorsdag 14. juni 2018, klokken 14:27
For håpe jeg ikke bestilte Model S for tidlig nå da:

https://www.teslarati.com/tesla-patent-hvac-model-s-x-refresh/

"Kjipt" å akkurat misse en stor refresh. :P
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: OlaMtorsdag 14. juni 2018, klokken 15:42
Sitat fra: georglu på torsdag 14. juni 2018, klokken 14:27
For håpe jeg ikke bestilte Model S for tidlig nå da:

https://www.teslarati.com/tesla-patent-hvac-model-s-x-refresh/

"Kjipt" å akkurat misse en stor refresh. :P

Greit å gå glipp av et nytt sett med barnesykdommer da, den siste produksjonen av en versjon er jo den beste.
Tittel: Sv: Vurderer ny TMS
Skrevet av: Muffinmansøndag 17. juni 2018, klokken 08:34
Er vel en og annen barnesykdommen som har vært med siden 2012, så helt fritt blir det uansett ikke :)