Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => "Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 => Emne startet av: RoadRunner på tirsdag 30. august 2011, klokken 08:22

Tittel: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: RoadRunnertirsdag 30. august 2011, klokken 08:22
Var på vei hjem fra hytta i helga da jeg fikk telefon fra junior. "Det ryker fra Thinken". Og det gjorde det! Så mye ut fra beskrivelsen at jeg fikk flyttet den ut på gårdsplassen og tilkalte brannvesenet.

Røyken var hvit og luktet ikke så mye til å begynne med. Etter en halvtime/time begynte det å lukte "plast og brente komponenter" ifølge junior.

Brannvesenet målte 95C på overflaten av batterikassen inne i bilen mens det røk som verst.
Ett døgn etterpå målte jeg 45C under passasjer-setet. Det lukter ikke godt inne i bilen, og det er et hvitt pulver på overflatene inne i bilen (og ute).
Junior kjørte en tur før den ble satt på 10A-lading (60%) og det tok 3-4 timer før røyken kom.

12V systemet virker intakt (gear-sperre åpner/lys ok), men "Limit"-lampa lyser og det skjer ingenting når jeg setter den i D/E.  Noen kvalifiserte gjetninger ?

Nå er den forøvrig levert på verksted  :'(.
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: elektroluxtirsdag 30. august 2011, klokken 09:16
Uffda. Ser ikke særlig friskt ut.

Sist jeg så noe lignende var på en dårlig ombygget Think Classic Li, og min egen fossile Marcos GT.

Får håpe vi etterhvert finner ut hva som har skjedd. Tankene går til Zebra boka sine advarsler om het kjøleluft under bilen. Er filtreringssystemet på lufta inn manglelfull, eller tett kan jo slikt skje ???
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: Go-cartertirsdag 30. august 2011, klokken 09:24
Dette er "worst case" senario, med full havari av batteriet. Det står beskrevet i bruksanvisning(og batterihåndboka) at dette kan skje... :) Alle gassene fra batteriet ventileres ut åpningen bak. Som sagt så er røyken ufarlig(men ikke sunn) og maxtemp på batterikassa skal ligge på rundt 95-100C inne i kupé... Tror det ble lagt ut en graf her en gang om hvordan temperaturen utarter seg ved batterihavari.
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: Lundetirsdag 30. august 2011, klokken 10:09
Mye energi som skal ut når sånt skjer.  :-\ Knapt hørt om tilfeller som dette før, men ZEBRA skal ha sikkerheten i orden. dvs at worst case senario som Henning beskriver ser mer dramatisk ut enn de i realiteten er.
Ved et tilfelle der det samme skjedde var det angivelig feil på noen sensorer og en tekniker som overstyrte og "glemte" pakken under lading. Normal temperatur skal være mellom 270 og 350 grader. Mener jeg har lest at pakka tåler 600 før det er fare for sammenbrudd. Om det mot formodning oppstår en kortsluttning er det lite som forhindrer at energien "må ut" .
Men som Hans Håvard nevnte i en annen tråd kan det oppstå feil på ZEBRA også som med alt annet  :-[ Kanskje de kan stille diagnose via elektronikken i batteriet som sannsynligvis er inntakt.


Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: Baltortirsdag 30. august 2011, klokken 10:43
Trist å lese RoadRunner.
Men ser det ut til at selve bilen ikke ble skadet? Gikk kjøleviftene hele tiden?
Denne type røyk er ikke sunn, en bør her tenke føre var.

Dette minner meg om den ombygde Think Classic (til Heter LiFePO4) som vi demonterte og skrev en rapport om. Der hadde batteriet smeltet og sluppet all energien ved lading. Der ble det svi og smelteskader inne i bilen under setene. I hulrommene rundt batterikassa var alt av lim, rustbeskyttelse og plast endret.

Lukta har vist seg å være det største problemet for vår bil. Den står på vent og blir neppe bygget opp igjen.
I vår bil opplever jeg lukta som usunn, nesten et år etter "brannen". Og det etter at interiør er renset eller fjernet. I vår bil ble serviceluka åpnet av brannvesenet, så mye gass komm inn i selve bilen. Dette kan være avgjørende.

Selvfølgelig er det i utgangspunktet en annen gass fra Zebra, men svidd plast lukt som slipper inn i bilen er det nesten umulig å bli kvitt. Dette blir vel en forsikringssak, du må ikke godta en bil som stinker. 
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: Go-cartertirsdag 30. august 2011, klokken 11:02
Kan vel kanskje ozonrenses? Uansett, så er brann/svidd lukt vanskelig å sanere...  :(

EDIT: Her er forøvrig grafen:
(http://farm7.static.flickr.com/6186/6096231570_4f71634f23_b.jpg)
Tittel: Sv: Re: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: mohpettirsdag 30. august 2011, klokken 16:54
Må du ha nye batterier?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: RoadRunnertirsdag 30. august 2011, klokken 21:51
Sitat fra: Baltor på tirsdag 30. august 2011, klokken 10:43
Trist å lese RoadRunner.
svidd plast lukt som slipper inn i bilen er det nesten umulig å bli kvitt. Dette blir vel en forsikringssak 
Det er dessverre mer skader enn kun batteri. Jeg har følgende observasjoner:
- gass/lukt (verkstedsarbeideren ble syk etter å ha sittet i bilen en stund)
- korrosjon på metall-overflater
- korrosjon på (antenne)-kontakter
- øverste del av dekk har fått en blank overflate

Virkelig sørgelige saker! Har god kontakt med forhandler og har håp om rask avklaring. Det som er klart er at dette er noe som vanligvis ikke skjer, de nevnte at de kun kjente til en slik sak tidligere.

Verd å merke seg er også at samtale med forsikrings-selskapet (IF "super-forsikring") har avklart at skader på batteri hvor det ikke har vært åpen ild dekkes ikke.
Følgeskader av slik skade er trolig heller ikke dekket - men de var mer usikker på dette.
Og siden forsikringen ikke dekker hoved-skaden, har jeg heller ikke krav på leiebil.

Jeg har ikke forsøkt å følge dette videre med forsikringsselskapet, men konklusjonen min er at man må satse på garanti-ordningene fra forhandleren. Og be til høyere makter etter at garantien er gått ut.

Og satse på "det går alltid et tog" inntil videre  8).
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: RoadRunneronsdag 14. september 2011, klokken 08:16
Sitat fra: Baltor på tirsdag 30. august 2011, klokken 10:43
Trist å lese RoadRunner.

Thinken min har nå forlatt Trondheim - på en lastebil  :(.  Den er offisielt død (i mine øyne totalskadd) - så dette er en glamelding til dere som venter på motor/driverk-deler i Oslo-området.

Jeg vil ikke anbefale deler fra innsiden av bilen - korrosjonen på el-plugger og skruer er meget synlig. Ihvertfall er kabler/plugger til mine antenner & gps er totalskadde og ikke anvendbare lenger.
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: ExTHINKERonsdag 14. september 2011, klokken 16:35
Zebra batteriet består av celler laget av rustfritt stål som er lukket på toppen ved at det er sveist på et lokk. I en periode hadde produsenten problemer med denne sveisen, noe som førte til at flytende elektrolytt kunne lekkke ut og kortslutte cellen. Det er helt sikkert det som har skjedd her.

Ved kortslutning oppstår det en lysbue som gjør at overflatetemperaturen på oversiden av batteriet lokalt øker kraftig og noe elektrolytt fordamper og kommer ut som hvit røyk. Denne røyken består hovedsaklig av aluminiums klorid, men også litt hydrogen klorid. Den er ikke direkte giftig, men er irriterende for slimhinner og bør ikke pustes inn. Røyken er korrosiv. Spesielt elektriske anlegg er utsatt. Den har også en stikkende lukt som er vanskelig å bli kvitt.

Ved design av bilen er det tatt høyde for at dette kan skje ved at det er lagt et lag med isolasjonsmateriale over batteriet. Design kriteriet for isolasjonen er at bilen skal tåle en hotspot på 500 grader på overflaten av batteriet i 1 time uten at resten av bilen tar skade. Lukten fra den hvite røyken og også korrosjon er imidlertid et stort problem dersom en kortslutning skjer.

Så langt jeg kjenner til, er det rapportert 2 lignende tilfeller med THINK biler med Zebra batterier. Det ene tilfelle skjedde med en test bil hos THINK, det andre hos en kunde i Drammen. Kundebilen i Drammen stod i en garasje, som ble fylt opp av røyken, og det ble skader på det elektriske anlegget i garasjen. Det var også et omfattende arbeid å få bilen luktfri.

Batteriprodusenten har lagt ned mye innsats i å forbedre og kvalitetssikre sveiseprosessen. Det har derfor ikke vært rapportert denne typen feil på nyere batterier. Jeg er sikker på at FZ-Zonik som produserer Zebra batteriene gjerne vil få batteriet i retur for en grundig analyse og bileier bør  få nytt batteri på garantien.
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: RoadRunnertorsdag 22. september 2011, klokken 22:18
Sitat fra: ExTHINKER på onsdag 14. september 2011, klokken 16:35
bileier bør  få nytt batteri på garantien.
Da er min tid som Think-eier avsluttet.

RS i Sandvika vært meget ryddige og ordnet opp ved å betale tilbake kjøpesummen for min sotede think.

Til tross for at kona (og jeg!) er meget fornøyd med Think og egentlig har lyst på en 4-seter, har vi etterhvert funnet ut at det er ikke lurt å handle en bil hvor produsenten er konkurs. Samtidig synes jeg ikke noen av de andre elbilene er aktuelle - med tanke på kjørelengde/konstruksjon.
Siden Audien nå har behov for reparasjoner/dekk for 15-20 lapper (og er bare verdt 35K?) er vår konklusjon nå å handle seg en ny dieselbil med hengerfeste til konebil....

RoadRunneren er omsider igang igjen - så jeg slipper å ta bussen 8)! Nå er det bare å vente på at batteri-leverandøren min finner det siste batteriet med riktig batch#, så blir det nye batterier før vinteren.
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: jkirkebotorsdag 22. september 2011, klokken 23:45
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 22. september 2011, klokken 22:18
Samtidig synes jeg ikke noen av de andre elbilene er aktuelle - med tanke på kjørelengde/konstruksjon.

Jeg er litt nyskjerrig på hva som er feil med Leafen, kjørelengden står vel ikke mye tilbake for Think 2011 modell med Zebra ? I tillegg bør jo muligheten for hurtiglading gjøre den bedre enn Think mhp. kjørelengde...
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: Lipofredag 23. september 2011, klokken 08:40
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 22. september 2011, klokken 22:18
Sitat fra: ExTHINKER på onsdag 14. september 2011, klokken 16:35
bileier bør  få nytt batteri på garantien.
Da er min tid som Think-eier avsluttet.

RS i Sandvika vært meget ryddige og ordnet opp ved å betale tilbake kjøpesummen for min sotede think.

Til tross for at kona (og jeg!) er meget fornøyd med Think og egentlig har lyst på en 4-seter, har vi etterhvert funnet ut at det er ikke lurt å handle en bil hvor produsenten er konkurs. Samtidig synes jeg ikke noen av de andre elbilene er aktuelle - med tanke på kjørelengde/konstruksjon.
Siden Audien nå har behov for reparasjoner/dekk for 15-20 lapper (og er bare verdt 35K?) er vår konklusjon nå å handle seg en ny dieselbil med hengerfeste til konebil....

RoadRunneren er omsider igang igjen - så jeg slipper å ta bussen 8)! Nå er det bare å vente på at batteri-leverandøren min finner det siste batteriet med riktig batch#, så blir det nye batterier før vinteren.

Trist å høre om misæren med batteriene. Bra å høre at RS ordnet opp.

Du kan få den gamle Focusen min billig, hengerfeste har den også.

Den kan overtas så snart Leafen er levert. Tidlig november :)
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: RoadRunnertorsdag 29. september 2011, klokken 07:39
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. september 2011, klokken 23:45
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 22. september 2011, klokken 22:18
Samtidig synes jeg ikke noen av de andre elbilene er aktuelle - med tanke på kjørelengde/konstruksjon.

Jeg er litt nyskjerrig på hva som er feil med Leafen, kjørelengden står vel ikke mye tilbake for Think 2011 modell med Zebra ?
Leaf er en stor bil uten småbilfordelene ifb parkering og bykjøring, men uten kjørelengden jeg forventer av en storbil. Den kan ikke erstatte min ordinære bil. Den er for stor til nr. 2 bil. Karrosseri er tradisjonelt og ikke rustfritt.
I mine øyne er det 2 alternative nr 2 biler
- Buddy
- Think
Begge disse har bevist sine egenskaper. Jeg var bare spesielt uheldig med batteriet på Thinken.

Når jeg skal ha ny nr 1 bil, er det bare en som er aktuell pr nå
- Tesla modell S
Dårlig med bevis enda, men med stort batteri dekker den 99% av familiens behov for kjørelengde. I aluminium ruster den ikke. Med ytelsene som er spesifisert dekker den også andre unødvendige behov, ren bonus.

Det er mulig at jeg er sær, men jeg synes ikke det er spesielt artig å polere bil....
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: elektroluxtorsdag 29. september 2011, klokken 08:48
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 29. september 2011, klokken 07:39
Leaf er en stor bil uten småbilfordelene ifb parkering og bykjøring, men uten kjørelengden jeg forventer av en storbil. Den kan ikke erstatte min ordinære bil. Den er for stor til nr. 2 bil. Karrosseri er tradisjonelt og ikke rustfritt. I mine øyne er det 2 alternative nr 2 biler
- Buddy
- Think
Begge disse har bevist sine egenskaper. Jeg var bare spesielt uheldig med batteriet på Thinken.
Det er mulig at jeg er sær, men jeg synes ikke det er spesielt artig å polere bil....

Kunne ikke vært mer enig.

Et tips til en egnet bil er en litium ombygget Think Classic eller PSA. Har de siste dagene kjørt mye nytt og gammelt, og disse bilene er bedre enn det meste når en resonerer slik som deg, og meg. ;)

F.eks er en skikkelig ombygget Think Classic Li bedre enn nye think både på varmeapperat, rekkevidde, ladehastighet, toppfart, kjøreglede og kanskje til og med driftsikkerhet.

Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: el ninotorsdag 29. september 2011, klokken 09:54

....
[/quote]

Kunne ikke vært mer enig.

Et tips til en egnet bil er en litium ombygget Think Classic eller PSA. Har de siste dagene kjørt mye nytt og gammelt, og disse bilene er bedre enn det meste når en resonerer slik som deg, og meg. ;)

F.eks er en skikkelig ombygget Think Classic Li bedre enn nye think både på varmeapperat, rekkevidde, ladehastighet, toppfart, kjøreglede og kanskje til og med driftsikkerhet.

Og hvor får man tak i en "skikkelig ombygget" Think?


[/quote]
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: jkirkebotorsdag 29. september 2011, klokken 10:03
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 29. september 2011, klokken 07:39
Leaf er en stor bil uten småbilfordelene ifb parkering og bykjøring, men uten kjørelengden jeg forventer av en storbil. Den kan ikke erstatte min ordinære bil. Den er for stor til nr. 2 bil. Karrosseri er tradisjonelt og ikke rustfritt.

Ok, vil du ha en liten 2-seter passer Leafen dårlig. At karosseriet er tradisjonelt er dog en sannhet med modifikasjoner. De delene jeg har hatt mest rustproblemer på på tidligere biler, nemlig dørene, er av aluminium.

Tør jeg nevne at Tesla Roadster oppfyller de fleste av dine forutsetninger ? Liten 2-seter, aluminium/karbonfiber-konstruksjon og lang rekkevidde. Du sa ikke noe om pris ;)
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: elektroluxlørdag 01. oktober 2011, klokken 16:30
Sitat fra: el nino på torsdag 29. september 2011, klokken 09:54
Og hvor får man tak i en "skikkelig ombygget" Think?

Her er linken: http://www.co2-ausstieg.de/www-e-poche-de.html

Kontakt gjerne meg for detaljer, da Thundergjengen ikke er så språkmektige.

Ved bestilling anbefales det å vurdere hvilken bruk bilen skal ha.

Think Classic bygges nemlig om i flere versjoner; f.eks med 250V batteri med toppfart på over 140 km/t og 200 km rekkevidde og 200km/t ladehastighet, men uten girlås, eller som tilnærmet original med 100 km Rekkevidde. Om ønskelig kan det til og med spesifiseres opp til 300 km rekkevidde. Til aktiv kjøring anbefales Rallythinken sitt oppsett med 44 stk 100 Ahr celler, ubegrenset toppfart. ( over 120 km / t), økt kjørestrøm og med regen når en slipper acceleratoren. Til vanlig bruk ( og minimalt energiforbruk) ville jeg likevel foretrukket original regen funksjon.

Bilen er godkjent for bruk i hele Europa inkludert Norge, men jeg vet ikke hva som skjer når den får tilbake de norske skiltene sine.

Bildene viser hvordan en Think Classic Li kan se ut
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: frolandlørdag 01. oktober 2011, klokken 20:40
Hei! Hvilke priser snakker vi om for denne ombyggingen da? For Classic med de forskjellige løsninger. MVH Froland.
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: elektroluxsøndag 02. oktober 2011, klokken 10:52
Priser fra 15000 Euro.

Det betyr i praksis at du får en bil som er kjekk å kjøre, billig å reparere og med siste batteriteknologi for under halve prisen av en ny.

Der er allerede en tilsvarende på norske skilter til salgs for ca 135 KNOK. Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3840.0.html
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: Lille Bilensøndag 06. januar 2013, klokken 19:31
Da har dette skjedd igjen.

http://www.ba.no/nyheter/article6374414.ece

Dette er vår bil.

Da vi var ute å kjørte en søndags kveld tidlig i Desember begynte varsellyset for høyspenningsfeil å lyse. Stoppet så på en busslomme og bilen ville ikke gå lenger. Ingen andre indikasjoner på at noe var galt bortsett fra varsellyset som fortsatte å lyse. NAF ble tilkalt men de kunne ikke komme før om to timer så vi avtalte at de skulle hente bilen og bringe den til verkstedet. To timer senere ringer NAF og sier at bilen er full av røyk. Med eskorte av brannvesenet fikk de sener bilen til forhandlerens verksted.

Bilen er snaut tre år gammel og kjørt litt over 21000km. Batteriet er ødelagt (og i tillegg er det eventuelt andre skader som røyken har gjort). Etter rådslaging med RS i Oslo har verkstedet (Mathisen Auto i Bergen, hvor vi også kjøpte bilen ny) nå bestemt å sette inn et nytt batteri. Mathisen Auto hadde ikke hatt tilsvarende skade før men RS i Oslo har hatt to tilsvarende biler som de har reparert.  Forhåpentligvis er nytt batteri nå på vei over fjellet og bilen snart klar til bruk igjen.
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: RoadRunnersøndag 10. februar 2013, klokken 03:03
Sitat fra: Lille Bilen på søndag 06. januar 2013, klokken 19:31
Da har dette skjedd igjen.
http://www.ba.no/nyheter/article6374414.ece
Dette er vår bil.
Trist å høre! Håper det ikke ble andre følgeskader som i min.
Ble dette dekket av forsikring eller måtte du ta kostnaden selv?

... Og håper den er på veien igjen!
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: Lille Bilentorsdag 14. mars 2013, klokken 20:16
  :) Da har vi endelig fått tilbake bilen og kjørt den noen dager. Det var ikke bare batteriet som måtte skiftes men også PCU, noen kabler, vifte og reelle. Til slutt ble den renset og bremser framme ble skiftet da disse var rustet i stykker etter at bilen hadde stått i tre måneder. Alt dette tok forhandleren seg av så det var godt vi hadde kjøpt bilen av en seriøs norsk forhandler. Ellers tror jeg det hadde blitt veldig dyrt. Men de kunne vært flinkere å informere underveis. Eneste som ikke virker er automatisk kjørelys men siden de bare var koblet til framlysene uten mere automatikk når det ble mørkt (som det ofte blir i tunnel landet Bergen) må lysbryteren brukes uansett.

Kjekt å kjøre el igjen. ;) (de gangene jeg slipper til)
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: Lundesøndag 17. mars 2013, klokken 19:29
Om noen skulle oppleve et ZEBRA havari kan "nye" ubrukte batterier skaffes for en hyggelig pris. Fikk nettopp liv i en jeg kjøpte med defekt batteri for et års tid siden. Utrolig kjekt med to operative 28kWh sorte Fire seter opptil 400km rekkevidde (tilsammen ;-)
Tittel: Sv: Zebraen min er syk; røyk og "feber"
Skrevet av: leafstersøndag 17. mars 2013, klokken 19:34
Hva et egentlig prisen på en slik pakke. Ferdig montert?