Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq => Emne startet av: andy99 på tirsdag 08. mai 2018, klokken 10:17
Ser ikke at "dere" har diskutert dette..
Diskusjonen går på KONA forumet i forhold til batterimangel på ioniq.
Er det noen av Ioniq kundene som har blitt satt på vent til MY2019?
Gjelder kanskje ikke Norge?
http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyundai-ioniq-electric-ev/27961-2018-ioniq-ev-production-halted-8.html (http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyundai-ioniq-electric-ev/27961-2018-ioniq-ev-production-halted-8.html)
Kanskje det ikke er noe å diskutere?
https://www.tek.no/artikler/batterimangel-skal-gi-forsinkelser-pa-hyundai-ioniq-bare-tull-sier-hyundai-norge/436861 (https://www.tek.no/artikler/batterimangel-skal-gi-forsinkelser-pa-hyundai-ioniq-bare-tull-sier-hyundai-norge/436861)
Sitat
Hyundai Norge sier ryktene om batterimangel bare er tull
Om den påståtte batterimangelen har produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge følgende å si:
– Bare tull, så vidt oss bekjent. Det er et brev som har versert i sosiale medier en stund fra Canada, som vi ikke har noen annen kjennskap til. Vi har med andre ord ingen offisiell informasjon som tilsier at dette skulle være korrekt.
– I alle tilfeller påvirker det ikke norske leveringer på noe vis, og vi har fortsatt den samme allokeringen som vi har hatt. Leveringstiden på Ioniq Electric er i dag 6-8 måneder, avhengig av farge- og utstyrsvalg, sier Knudsen, som opplyser at det eneste nye på 2019-modellen vil være at bilen får tretthetsvarsler som standard.
Sikkert fått nok ZEV-credits for i år... ;)
Som det skrives flere steder er det egentlig ingen batterimangel. Hyundai har fått det antallet de har bestilt.
Derimot har etterspørselen vært uvanlig stor sånn at de har kunnet selge en del flere biler. Kanskje litt dårlig analyse av tilbud/etterspørsel i bildet her.
Sitat fra: gr på onsdag 09. mai 2018, klokken 21:48
Sikkert fått nok ZEV-credits for i år... ;)
I Canada? :p
Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 09. mai 2018, klokken 22:11
Som det skrives flere steder er det egentlig ingen batterimangel. Hyundai har fått det antallet de har bestilt.
Derimot har etterspørselen vært uvanlig stor sånn at de har kunnet selge en del flere biler. Kanskje litt dårlig analyse av tilbud/etterspørsel i bildet her.
Jepp, når de fortsatt har så lang ventetid på ny bil her i Norge (6-8 måneder) så er det høyst sannsynlig at de har undervurdert etterspørselen og derved ikke sikret seg nok batterier. Denne tabben tror jeg i så fall at de ikke har vært hverken de første eller siste som har gjort :p
At folk må over på MY2019 ved bestilling er nok heller en direkte konsekvens av den lange leveringstiden generelt, ikke noe akutt som har oppstått nå.
Om den påståtte batterimangelen har produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge følgende å si:
– Bare tull, så vidt oss bekjent. Det er et brev som har versert i sosiale medier en stund fra Canada, som vi ikke har noen annen kjennskap til. Vi har med andre ord ingen offisiell informasjon som tilsier at dette skulle være korrekt.
– I alle tilfeller påvirker det ikke norske leveringer på noe vis, og vi har fortsatt den samme allokeringen som vi har hatt. Leveringstiden på Ioniq Electric er i dag 6-8 måneder, avhengig av farge- og utstyrsvalg, sier Knudsen, som opplyser at det eneste nye på 2019-modellen vil være at bilen får tretthetsvarsler som standard.
Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 09. mai 2018, klokken 22:11
Som det skrives flere steder er det egentlig ingen batterimangel. Hyundai har fått det antallet de har bestilt.
Derimot har etterspørselen vært uvanlig stor sånn at de har kunnet selge en del flere biler. Kanskje litt dårlig analyse av tilbud/etterspørsel i bildet her.
Når batteritilgang drar ut leveringstida såpass mykje så vil eg kalle det battermangel, sjølv om dei får det dei har bestilt.
Sitat fra: Kristian O på torsdag 10. mai 2018, klokken 10:39
Når batteritilgang drar ut leveringstida såpass mykje så vil eg kalle det battermangel, sjølv om dei får det dei har bestilt.
Det er tross alt en forskjell mellom en akutt ikke planlagt batterimangel der man må stoppe produksjonslinjene og utsette planlagte leveranser vs. en situasjon der man fortløpende får levert batterier som bestilt og planlagt og produksjonen går i planlagt tempo og kundene får bilene til nogen lunde avtalt tid. Selv om man i det siste tilfellet kunne hatt produsert mer dersom man hadde bestilt - og planlagt for å bestille/produsere - mer.
Men jo, dersom tilgangen på batterier er produksjonsbegrensningen så kan man også kalle det for en "batterimangel" (det var en slik situasjon som fikk Tesla til å bygge GF-I, da Panasonic ikke var i stand til å skalere opp i det tempo som Tesla etterhvert forsto at var nødvendig). Bare på ett litt annet nivå enn det Internett-ryktene skulle ha det til...
Snodig at de sier at leveringstiden er 6-8 måneder, når jeg bestillte i september og de fortsatt ikke kan si når jeg faktisk får den
Bestilte en Ioniq 2018 nå nettopp, og fikk "garantert" levering i løpet av sensommeren. Fikk tidligere uken beskjed fra forhandler om at jeg var blitt flyttet over til MY2019. Krysser fingrene for at det er noen gode oppgraderinger her.
En kollega fikk samme lovnad for en uke siden. Har mine tvil :-)
Tretthetsvarsler som standard eneste forandringen, ingen større batteripakke? Skuffende..
Sitat fra: Hansi på fredag 11. mai 2018, klokken 23:23
Tretthetsvarsler som standard eneste forandringen, ingen større batteripakke? Skuffende..
Begynner å lure på om Ioniq ikke får større batteripakke. Vil man ha bedre rekkevidde må man over på Kona.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: lenny36 på tirsdag 29. mai 2018, klokken 19:14
Begynner å lure på om Ioniq ikke får større batteripakke. Vil man ha bedre rekkevidde må man over på Kona.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Synd. Ioniq har bedre plass en Kona (ser det ut til), og Kona mangler i tillegg seter med minnefunksjon. Ioniq med 64 kWh batteri, HUD og app hadde vært en glimrende kombinasjon (og om jeg skal drømme: 360 kamera i tillegg :).
Redigert: Presisere at jeg mente at Kona mangler justerbare seter med minne, ikke at setene ikke er justerbare.
Sikker på et det er riktig det du skriver om Kona og seter? :)
Forøvrig enig i at Ioniq med lengre rekkevidde hadde vært knall. Kjempebil som den er i dag, men bare bittelitt mer batterikapasitet og den hadde vært 110%
Sitat fra: tuono på torsdag 16. august 2018, klokken 09:05
Sikker på et det er riktig det du skriver om Kona og seter? :)
Forøvrig enig i at Ioniq med lengre rekkevidde hadde vært knall. Kjempebil som den er i dag, men bare bittelitt mer batterikapasitet og den hadde vært 110%
Jeg ser jeg var upresis - det jeg mente var "seter med minnefunksjon".