Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: E_S på tirsdag 01. mai 2018, klokken 09:09

Tittel: 10 mm spacer - mulig?
Skrevet av: E_Stirsdag 01. mai 2018, klokken 09:09
Noen som vet om 10 mm spacer (per hjul) passer uten at det blir for lite gjenger igjen? Har noen felger som trenger spacer, men 5 mm blir for lite (da blir det 2-3 mm klaring) og 15 mm, som er det minste som skrus fast i navet, blir for mye. (da stikker de utenfor foran)
Tittel: Sv: 10 mm spacer - mulig?
Skrevet av: SUNPWRDonsdag 02. mai 2018, klokken 20:57
Vet ikke om det passer, men jeg er skeptisk til belastningen på hjullagrene. Det er en tung bil og 10mm ekstra øker belastningen en del..
Tittel: Sv: 10 mm spacer - mulig?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 02. mai 2018, klokken 21:01
Trenger jo ikke bli vesentlig mer belastning på hjullagrene. Spacere bruker man gjerne til å korrigere innpress på en felg som i utgangspunktet er feil, slik at summen blir nærmere orginal spesifikasjon. Jeg ville dog vært bekymret for boltene.
Tittel: Sv: 10 mm spacer - mulig?
Skrevet av: E_Storsdag 03. mai 2018, klokken 09:30
Om målet er ET35 og man har en felg med ET45 og bruker 10 mm spacer er resultatet akkurat det samme som om felgen er ET35 i utgangspunktet. Belastningen på boltene vil ikke være annerledes enn om man har en felg med tykkere gods mellom anleggsflate mot nav og mot muttere, og 5 stk 14 mm bolter tåler utrolig mange tonn hver så lenge kreftene virker i riktig retning. :)
Tittel: Sv: 10 mm spacer - mulig?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 03. mai 2018, klokken 13:19
Poenget er at man med en slik spacer nettopp VIL få tykkere gods og dermed lengre arm som kreftene vil virke mot boltene på. I tillegg må man ta i betraktning endrede skjæringskrefter og potensielle bruddanvisningspunkter som følge av at den totale massen til materialet er fordelt mellom hhv felg og spacer, og ikke er i et og samme stykke. Alt dette vil sammen med eventuelle ulike materialegenskaper også medføre ukjent utmattingstid for bolter, spacer og felg. Det er nok boltene som har minst å gå på her, og de vil nok svikte før noen av de andre komponentene. Om det skjer i løpet av brukstiden må man nok beregne for å kunne si noe konkret om.
Tittel: Sv: 10 mm spacer - mulig?
Skrevet av: Lynettorsdag 03. mai 2018, klokken 16:07
Felgen skal passe på navets utkraging, mange spacere mangler denne kraven: https://www.skruvat.no/Spacer-Shim-P427242.aspx (https://www.skruvat.no/Spacer-Shim-P427242.aspx) da blir det kun boltene som får hjulet til å sentrere seg og det er mildt sagt uforsvarlig.
Spacere er vel så vidt jeg vet ulovlig uansett.
Tittel: Sv: 10 mm spacer - mulig?
Skrevet av: E_Storsdag 03. mai 2018, klokken 17:56
Universalspacere slik som på bildet er helt ubrukelig. De er kun egnet til å bruke for å prøvemontere og finne ut hvor tykk *ordentlig* spacer man skal ha.

En ordentlig spacer er ikke nødvendigvis heller til mellomlegg (det gjelder kun de tynneste), men fra 15 mm tykkelse skrus de på navet der hjulet monteres originalt, og så har de egne bolthull eller pinnebolter (avhengig av bilen) som hjulet monteres på. På biler med pinnebolter i navet og hjulmuttere (som Tesla) må ofte pinneboltene skiftes til noen med annen lengde ved bruk av spacere.

Spacer er ikke uansett ulovlig, men de skal være TÜV-godkjent, og om de resulterer i at sporvidden endres mer enn 15 mm fra originalt skal det også være slik at godkjenningsdokumentene på felgene nevner at spacer skal brukes.

Om man ikke har dokumentasjon på dette, men TÜV-godkjente spacere, kan man reise til TÜV, få det godkjent og så bruke denne dokumentasjonen ovenfor SVV. TÜV sjekker da om hjulkombinasjonen med spacer tilfredsstiller kravene, og om det er OK blir det utstedt godkjenningspapirer. Kostnaden for dette er et par-tre hundre Euro.

Tittel: Sv: 10 mm spacer - mulig?
Skrevet av: E_Storsdag 03. mai 2018, klokken 21:39
Da er saken landet - jeg behøver ikke mer enn 5 mm spacer for å få tilstrekkelig klaring, og da er det ikke nødvendig å skifte pinnebolter, da det er 9 runder gjenger likevel. Ordentlige spacere med sentrering og TÜV-godkjenning er bestilt fra Tyskland. :) 9,5" brede felger foran med 255-dekk er helt på kanten, men likevel innenfor skjermene.

Just for the record, til senere: Med 10 mm spacer må pinneboltene skiftes. Med 15 mm spacer er man over på den typen spacere som skrus i navet for så å skru felgene i spaceren.