Elbilforum.no

Bilmerker => Porsche => TAYCAN => Emne startet av: daktari på fredag 27. april 2018, klokken 08:58

Tittel: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: daktarifredag 27. april 2018, klokken 08:58
Jeg har bare sett bilder av 4-seters Mission E. Beholdt kardangtunnel men full av batterier. Får den 5 seter?
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Rollepfredag 27. april 2018, klokken 14:58
Sitat fra: daktari på fredag 27. april 2018, klokken 08:58
Jeg har bare sett bilder av 4-seters Mission E. Beholdt kardangtunnel men full av batterier. Får den 5 seter?
Hvilken kardangtunnel?
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: teslanortirsdag 01. mai 2018, klokken 09:39
Er nok ingen kardangtunnel - fra omtale av Mission E Cross Turismo: no transmission tunnel
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Ferrysøndag 20. mai 2018, klokken 00:05
Mark Webber tester Mission E:
https://www.youtube.com/watch?v=4oCoPwc2Rrg
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Rollepsøndag 20. mai 2018, klokken 01:03
Ser bra ut, blir interessant å se hvordan den kommer å se ut uten kamuflasje. Det jeg er helt sikker på er at den kommer å ha kjøreegenskaper av velkjent Porsche klasse, og bedre kan det som kjent ikke bli  :D
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: daktaritorsdag 07. juni 2018, klokken 14:32
Bilder fra interiøret til Mission E Cross Turismo konseptbil. Kun 4 seter. Noen av dere potensielle kunder som har hørt noe mer om Mission E og setekapasitet?

https://electrek.co/2018/06/06/porsche-mission-e-tesla-killer/
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Rolleptorsdag 07. juni 2018, klokken 19:07
Sitat fra: daktari på torsdag 07. juni 2018, klokken 14:32Noen av dere potensielle kunder som har hørt noe mer om Mission E og setekapasitet?
Har aldri hørt annet enn 4 seter for Mission E, akkurat som med vanlig Panamera.

Mulig det kan bli 5 seter i Cross Turismo, men den ligger så langt inn i fremtiden at slikt tenker jeg ikke engang på ;)
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 08. juni 2018, klokken 20:45
insideevs.com melder nå at Mission E skal hete Taycan.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: SurSnasenfredag 08. juni 2018, klokken 22:47
Tar meg den frihet å lime inn fra Porsches nyhetsbrev:
Kjære Porsche-kunde,

Tusen takk for at du har valgt å reservere Porsches kommende elbil, produksjonsutgaven av konseptbilen Mission E – bilen som kommer til å hete Porsche Taycan.

Navnet på den kommende elbilen ble offentliggjort i dag, i forbindelse med Porsches jubileumsfeiring av 70 år som sportsbilsprodusent. Taycan kan oversettes til «energisk, ung hest», med referanse til hesten i sentrum av Porsche-logoen, som har prydet alle våre modeller siden 1952. «Vår nye elektriske sportsbil er bygget for å prestere; og blir en Grand Tourer som representerer frihet» forklarer Oliver Blume, toppsjefen i Porsche AG. Dette blir den første helelektriske serieproduserte sportsbilen i Porsches ånd.

Hva vet vi om Porsche Taycan?

I Norge har vi et helt ekstraordinært marked for elektriske biler, og vi er foreløpig det eneste landet i verden som tilbyr forhåndsreservasjon av Porsche Taycan. Med andre ord er vi tidlig ute, og ber derfor om forståelse for at en god del informasjon rundt bilen enda ikke er tilgjengelig.

Ferry Porsche sa i sin tid; «Sportsbilen jeg drømte om fantes ikke, så jeg bestemte meg for å bygge den selv.» Med Porsche Taycan ser vi mot morgendagens elektriske sportsbil, og vi gleder oss over at du ønsker å ta del i reisen sammen med oss.

Vi vil holde deg løpende orientert om nyheter og informasjon knyttet til Porsche Taycan frem til endelig bestilling og levering. Per i dag er det meste av tilgjengelig informasjon å finne på: https://www.porsche.com/microsite/mission-e/international.aspx

Dette er informasjon som er gjeldende for konseptbilen, og spesifikasjonene på produksjonsutgaven kan variere.

Porsche Taycan
Soul, Electrified.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Thor2014torsdag 22. november 2018, klokken 00:20
Jeg snakket i dag med en svensk dame på Gardermoen.
Hun viste frem den nye Panamera.
Hun kunne fortelle at Taycan fikk luftfjæring og at det kom en 4 seters utgave og en 5 seters utgave.
Forsøkte å finne noe på nett som støtter uttalelsen, men finner ikke noe.
Er det noen som har sett/hørt noe?
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Rollepfredag 23. november 2018, klokken 23:28
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 22. november 2018, klokken 00:20
Jeg snakket i dag med en svensk dame på Gardermoen.
Hun viste frem den nye Panamera.
Hun kunne fortelle at Taycan fikk luftfjæring og at det kom en 4 seters utgave og en 5 seters utgave.
Forsøkte å finne noe på nett som støtter uttalelsen, men finner ikke noe.
Er det noen som har sett/hørt noe?
Jeg har reservasjon på Taycan så jeg får info fra Porsche Norge hele veien. Den første utgaven blir garantert 4 seters. Etterhvert kommer det compact SUV utgaver med 5 seter.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Thor2014søndag 25. november 2018, klokken 12:28
Jeg har også en slik reservasjon, men det kunne jo hende at hun som jobbet for selskapet viste noe som ikke var kommunisert offentlig enda
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: geearmandag 26. november 2018, klokken 10:43
Sitat fra: Rollep på fredag 23. november 2018, klokken 23:28
Jeg har reservasjon på Taycan så jeg får info fra Porsche Norge hele veien. Den første utgaven blir garantert 4 seters. Etterhvert kommer det compact SUV utgaver med 5 seter.
Syns nå dette var bra bastant. Jeg har også reservasjon og har ikke fått klare meldinger om at den er "garantert 4 seters". Porsche center Stavanger sa tvert i mot at de regner med at den kommer både som fire og femseter. Dette var i oktober. Jeg sa klart fra at dersom den kun kom som fireseter så var den uaktuell, så det er ganske meningsløst å mislede meg til en reservasjon hvis de vet at den kun kommer som fireseter.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Rollepmandag 26. november 2018, klokken 13:03
Sitat fra: gr på mandag 26. november 2018, klokken 10:43
Sitat fra: Rollep på fredag 23. november 2018, klokken 23:28
Jeg har reservasjon på Taycan så jeg får info fra Porsche Norge hele veien. Den første utgaven blir garantert 4 seters. Etterhvert kommer det compact SUV utgaver med 5 seter.
Syns nå dette var bra bastant. Jeg har også reservasjon og har ikke fått klare meldinger om at den er "garantert 4 seters". Porsche center Stavanger sa tvert i mot at de regner med at den kommer både som fire og femseter. Dette var i oktober. Jeg sa klart fra at dersom den kun kom som fireseter så var den uaktuell, så det er ganske meningsløst å mislede meg til en reservasjon hvis de vet at den kun kommer som fireseter.
Du får leve i håpet. Panamera Sedan leveres fremdeles kun som 4 seter, du må over på Panamera Sport Turismo for å få noe som ligner på 5 seter. Sannsynligheten for at Taycan som blir en Sports Sedan skulle komme med mer enn 4 seter er omtrent null. Selv hadde jeg helst sett samme oppsett som i 911 (2+2) og at de heller hadde konsentrert seg om å holde vekten nede mest mulig. Hva som sies på forskjellige Porsche centre må nok taes med en klype salt, det er jo ikke lenge siden de sa at Cayenne, Panamera og Macan snart skulle tilbys med diesel igjen, heldigvis tok de feil :)
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Lepet65torsdag 13. desember 2018, klokken 13:40
Det testes ute i det fri . .
https://electrek.co/2018/12/13/porsche-electric-car-prototype-record-400-kw-charge-rate/amp/?__twitter_impression=true
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Rollepfredag 14. desember 2018, klokken 20:06
Denne passer vel bra i tråden om rykter og fakta.

https://www.taycanforum.com/

En site som snapper opp rykter og fakta. I tillegg har de noen veldig fine "renderings" av hvordan bilen kanskje kommer å se ut når den går i produksjon :)
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Orbitsøndag 24. mars 2019, klokken 12:41
Nå på testtur i Norge. Sett under lading på Ringdalsskogen (Larvik) på vei sørover E18. Cayenne hybrid som følgebil.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Lynvingenonsdag 27. mars 2019, klokken 11:03
Er det bekreftet noe ift 4 eller 5 seter?
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Siggenonsdag 17. april 2019, klokken 08:53
Sitat fra: Lynvingen på onsdag 27. mars 2019, klokken 11:03
Er det bekreftet noe ift 4 eller 5 seter?

Kom vel epost i går med at det blir 4+1 seter
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Jallaonsdag 17. april 2019, klokken 10:32
Sitat fra: Siggen på onsdag 17. april 2019, klokken 08:53
Sitat fra: Lynvingen på onsdag 27. mars 2019, klokken 11:03
Er det bekreftet noe ift 4 eller 5 seter?

Kom vel epost i går med at det blir 4+1 seter
Og kan du enkelt forklare hva 4+1 seter i en bil betyr. Har hørt om 2+2, men aldri 4+1.
En mulighet er 4 seter + barnesete?
Et søk på nettet ble svaret - Porsche describes the Taycan's seating as four-plus-one, meaning that its cabin is designed for four, but for short rides, a fifth person can squeeze onto the narrow perch between the two rear seats.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: daktarilørdag 04. mai 2019, klokken 14:28
Registrert for 5 men i praksis kun brukbar for 4?
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: daktarifredag 16. august 2019, klokken 14:24
MotorTrend har sittet på? Snakker om "genuine 4 seater" hva nå det betyr. Uansett meget fornøyd med kjøreegenskapene.

https://www.motortrend.com/news/2020-porsche-taycan-review-electric-car-tesla-fighter?wc_mid=4035:17224&wc_rid=4035:1844230&_wcsid=A9FA92D4DB26996E126522EAB2C8C7A919978B26DCCB1B24
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Kanuttenfredag 16. august 2019, klokken 19:24
Sitat fra: daktari på fredag 16. august 2019, klokken 14:24
MotorTrend har sittet på? Snakker om "genuine 4 seater" hva nå det betyr. Uansett meget fornøyd med kjøreegenskapene.

Jeg antar det er en referanse til 911 som jo også er registrert for 4, men for alle praktiske formål er en toseter.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Rolleplørdag 17. august 2019, klokken 12:25
Sitat fra: daktari på fredag 16. august 2019, klokken 14:24
MotorTrend har sittet på? Snakker om "genuine 4 seater" hva nå det betyr.
Det betyr at den har samme konfigurasjon som Panamera Sedan.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: daktarilørdag 17. august 2019, klokken 21:10
Sitat fra: Rollep på lørdag 17. august 2019, klokken 12:25
Sitat fra: daktari på fredag 16. august 2019, klokken 14:24
MotorTrend har sittet på? Snakker om "genuine 4 seater" hva nå det betyr.
Det betyr at den har samme konfigurasjon som Panamera Sedan.
ikke 5-seter, men kun registrert for 4?
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E
Skrevet av: Rollepsøndag 18. august 2019, klokken 12:07
Sitat fra: daktari på lørdag 17. august 2019, klokken 21:10
Sitat fra: Rollep på lørdag 17. august 2019, klokken 12:25
Sitat fra: daktari på fredag 16. august 2019, klokken 14:24
MotorTrend har sittet på? Snakker om "genuine 4 seater" hva nå det betyr.
Det betyr at den har samme konfigurasjon som Panamera Sedan.
ikke 5-seter, men kun registrert for 4?
Det stemmer. Men du kan riktignok velge en opsjon (8800 kr) som gir 4+1. Men det femte setet er det nok ingen som har lyst å bruke under lengre turer enn rundt kvartalet. Det fører også til at de andre setene der bak blir mindre komfortable. Dessuten forsvinner muligheten for elektrisk justerbare seter og ventilerte seter der bak, for dem som er interessert i det.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: gigafactorymandag 19. august 2019, klokken 17:29
https://electrek.co/2019/08/19/porsche-taycan-electric-car-24-hr-endurance-test/

Snittet 142,7 km/t i en 24-timerstest på Nardó (totalt 3425 km), lå i 195-215 km/t. Not dårlig.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: daktarimandag 19. august 2019, klokken 18:03
Synes det så ut som den hadde eksospotter...  :P Sikker på at den er BEV?!
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: Jallamandag 19. august 2019, klokken 20:12
Sitat fra: gigafactory på mandag 19. august 2019, klokken 17:29
https://electrek.co/2019/08/19/porsche-taycan-electric-car-24-hr-endurance-test/

Snittet 142,7 km/t i en 24-timerstest på Nardó (totalt 3425 km), lå i 195-215 km/t. Not dårlig.
Og ikke minst så var temperaturen helt oppe i 42 Cels under testen i Italia.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: SHNfredag 23. august 2019, klokken 06:37
Porsche har publisert offisielle bilder og beskrivelse av interiøret av Taycan:
https://newsroom.porsche.com/en/2019/products/porsche-taycan-interior-digital-clear-sustainable-18432.html (https://newsroom.porsche.com/en/2019/products/porsche-taycan-interior-digital-clear-sustainable-18432.html)
(//)
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: batterimannenfredag 23. august 2019, klokken 08:08
Den blir ikke levert med head up display fra start, men det kommer etterhvert.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: Griffelfredag 23. august 2019, klokken 11:38
Hvordan påvirker dette sikkerheten?

(https://newsroom.porsche.com/image/image_1080x624/743dae54-e656-444c-960a-2c7a07140ba3.jpg)

"From the touchscreen display in the Porsche Advanced Cockpit, Apple Music subscribers can stream over 50 million songs ad-free, thousands of curated playlists, and the Beats 1 global livestream with three-year complimentary in-car internet data. This is the first-ever full integration of Apple Music in any vehicle.

"Porsche and Apple Music fit perfectly – we share common values, and the same relentless attitude to user experience, to quality engineering, to design, and to innovation," says Detlev von Platen, Member of the Executive Board for Sales and Marketing at Porsche AG. "Together, we bring innovative digital entertainment technologies in our high-performance sports cars, starting with our fully electric Taycan.""
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: Rollepfredag 23. august 2019, klokken 14:13
Interiøret ser meget bra ut :+1:
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: daktarifredag 23. august 2019, klokken 16:43
Kult interiør. Spent på de knappene bak rattet, er det en god ide? Små skjermer=små virtuelle knapper...
Noen som har sett baksetet?
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: JorElonsdag 04. desember 2019, klokken 14:56
Litt fakta  :)
https://ww.electrek.co/2019/12/04/porsche-taycan-5-star-safety-rating-euro-ncap/
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: OhmPaPaonsdag 11. desember 2019, klokken 18:00
EPA-rekkevidde 201 miles eller ca 323 km.

https://insideevs.com/news/387298/2020-porsche-taycan-turbo-epa-range/ (https://insideevs.com/news/387298/2020-porsche-taycan-turbo-epa-range/)

Audi e-Tron 55 har EPA-rating på 328 km. før den siste rekkevidde-oppdateringen
Jaguar i-Pace klarer 376 km. før den siste rekkevidde-oppdateringen
Tesla Model S klarer 595 km.
Tittel: Sv: Rykter og fakta om Mission E/Taycan
Skrevet av: elektrosøndag 02. februar 2020, klokken 10:41
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 11. desember 2019, klokken 18:00
EPA-rekkevidde 201 miles eller ca 323 km.

https://insideevs.com/news/387298/2020-porsche-taycan-turbo-epa-range/ (https://insideevs.com/news/387298/2020-porsche-taycan-turbo-epa-range/)

Audi e-Tron 55 har EPA-rating på 328 km. før den siste rekkevidde-oppdateringen
Jaguar i-Pace klarer 376 km. før den siste rekkevidde-oppdateringen
Tesla Model S klarer 595 km.

Dette må du ta med stor klype salt. Tesla scorer alltid veldig mye bedre hos EPA enn andre produsenter. Noen ganger bedre hos EPA enn WLTP! :o Om det er noe feil med standarden eller om det er noen som trekker i trådene vet jeg ikke. Kanskje er det de tyske produsentene og andre som ønsker en lav EPA? At Taycan går kortere enn e-tron quattro er det i alle fall ingen som tror på, selv om Taycan har veldig brede hjul. Bruk WLTP, det stemmer mye bedre.

I Motor sin vintertest klarte Model S 469 km, uten motorvei. Da Finansavisen kjørte Taycan fra Nesøya (270 km / 750 høydemeter) til Kvitfjell i tilsvarende temperaturer, med en stor andel motorvei, brukte de 76% av batteriet, som tilsier en rekkevidde på 365 km. Mye lenger naturligvis, antakelig over 400 km, hvis de hadde snudd der og kjørt tilbake mot Lillehammer. Jeg vet ikke hvilken høyde over havet Model S stoppet på til sammenligning.

Jeg tipper det er max 100 km. (20%) forskjell på rekkevidden mellom bilene, under like forhold. Ikke 272 km. Og man bør jo sette 21 tommers hjul på Teslaen for å i alle fall nesten matche de smaleste hjulene til Porsche, som er 245 foran og 285 bak. Mye av forskjellen ligger naturligvis i det faktum at Tesla har ca. 15% større batteri. Resten av forskjellen kan nok forklares i at Porsche har et sportsligere oppsett med bla. en annen type motorer og bedre temperaturkontroll på batteriet, som krever mer energi. Det er ingen magi involvert. ;)

EDIT: La til en ny video fra i dag i videotråden, med Model 3 eier og ekspertkommentator for «E for Electric» Tom Moloughney, som også har erfart at Taycan har ca. 400 km. rekkevidde på motorvei i ned mot 4 grader Celcius. Interessant diskusjon også der, om hvordan EPA for Taycan og andre elbiler er alt for lav mens den for Tesla er for høy. Da blir jo bildet ganske feil..

Se også Tom's kommentar fra 20:40, for dere som har bestilt eller vurderer å bestille. Kort fortalt, hvis han fikk velge én bil i hele verden, uavhengig av pris, ville han valgt Taycan. :+1:

Ser det også er skrevet en artikkel om dette på InsideEVs som er postet her på forumet tidligere https://insideevs.com/reviews/395038/porsche-taycan-road-trip-240-mile-range/?fbclid=IwAR0oc9LJzCbakGp3cJTJW1k7TJoW5xaw2P826xVpIeTlBjyvoITfBBj3npI