Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: MichaelG på torsdag 26. april 2018, klokken 20:19

Tittel: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: MichaelGtorsdag 26. april 2018, klokken 20:19
Hei Leaf folk en fersking trenger noen tips på vegen. Nå skar det seg med Koppang turen da madammen krevde bilen, men i morgen er det planlagt en tur retur Asker-Sandnes tilbake søndag 65 mil en veg. Er det galskap? Avgang 0800 og bør være fremme til 1900 inklusiv lading og stopp er det skivebom?
Har disse spørsmål. Parameter for svar er: 10grader. Pent vær. E18. Faktisk hastighet 90kmt.
1 Når den kommer ned på lowbattery og gesometeret ikke viser avstand. Ca hvor langt er det igjen til bilen stopper.( Ca ved 80 kmt rett strekning)
2.  Er ca 30 min lading fra 20-80 prosent korekt.
3.  Hvor langt ned er det ideelt å kjøre i prosent for at lading skal være raskest ca?
4.  PS er det et problem per i dag å reise tilbake på en søndag pga kø på ladestasjoner?
5  Ellers det jeg har glemt å tenke på.(Har lade brikke og flere gode apper)
Takk for hjelpen Michael
Tittel: Sv: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtorsdag 26. april 2018, klokken 20:32
Det der ville jeg ikke prøvd på.
Tittel: Sv: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: oggamantorsdag 26. april 2018, klokken 21:04
Ta toget!
Tittel: Sv: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: Jejltorsdag 26. april 2018, klokken 21:32
Det er vel ca 51 mil, og ikke 65? Det skulle bli en snittfart på ca 46 km/t hvis du skal bruke 11 timer på turen.

Hvis jeg husker rett så brukte Bjørn Nyland 24t kjøring + 10t lading på den ekstreme 160 mils turen han hadde i en eNV-200 med 24 kwh til Tromsø. Det blir 47 km/t i snitt.

Turen burde jo ikke være umulig å få til, og kult hvis du gidder å prøve.
Fyll maks luft i dekkene.
Jeg leste at idealfarten faktisk var 120 km/t på Leaf dersom laderne står tett nok. Men det blir selvsagt bare i teorien, og en har selvfølgelig lavere fart enn det i praksis.
Tittel: Sv: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: Amatørentorsdag 26. april 2018, klokken 21:33
Kjenner ikke rekkevidden til Leaf, men har selv kjørt med 2018 modell e-Golf tur retur Asker Stavanger på vinterføre med snevær og dårlig brøyting av veiene.

Brukte de lange hurtigladingene til å sove da jeg ikke ville sovne bak rattet.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37771.0
Tittel: Sv: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: Orbittorsdag 26. april 2018, klokken 21:48
Uten egen erfaring fra Leaf, så ser det ikke helt håpløst ut:
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2177980/

Noen med mer lokal erfaring får fortelle hva risikoen for ladekø er. Første stopp på Fokserød/Sandefjord er i alle fall veldig godt dekket med ladere, både for Fortum og GK.
Tittel: Sv: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 26. april 2018, klokken 23:15
Stavanger til Arendal er godt dekket av hurtigladere, normalt ikke kø der på laderne.
Tittel: Sv: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: leafnortorsdag 26. april 2018, klokken 23:28
Har kjørt langt med Leaf jeg.
Trondheim-Sandefjord på samme dag som eksempel. 67 mil.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22652.msg494247#msg494247
Samlet ladetid 2 timer den gangen.
Men det er vell som nevnt ikke 65 mil du skal kjøre?

Det lønner seg å kjøre ca 90-95 km/t. Og så lader du for hver 5 mil omtrent, dvs nesten for hver lader!
Dvs, legg inn 8-10 hurtigladinger. Lad til 60-65%. Det tar like lang til fra 60 til 80 som fra 20 til 60%
Så lade til 80% er tapt tid.
Det lønner seg å kjøre ned så langt som mulig (Som man tørr for å ha best ladetid).
Våt vegbane suger energi, så regner det må du lade 15-20% mer.
God tur.

Tittel: Sv: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 27. april 2018, klokken 06:14
Det kan være en spennende sport å dra på langtur med Leaf, men hvis man ikke har erfaring med det, kan det bli ganske problamatisk.
Sjøv så kjørte jeg halvparten av denne strekningen i lignende vær. Da brukte jeg 40 minutter på lading underveis, fordelt på stopp ca hver 5. mil, og jeg fikk 47kw nesten hele tida mens jeg lada og som regel lada jeg 8-10 minutter hver gang. Det var en 2012-modell med ett år gammelt batteri fra slutten av 2015. Det var saktegående trafikk med økomisk kjøring.
Til sammenligning lånte jeg bort en bil med gammelt batteri til uerfaren sjåfør, som skulle 8 mil hjemmefra. Han kjørte noen småturer før avreise, og han brukte 40 minutter lading på disse 8 milene, ut fra hva jeg fant i loggene hos ladeoperatørene.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Langkjoring

God tur!
Tittel: Sv: Hjelp første langtur Leaf tekna 24kw Asker-Sandnes
Skrevet av: MichaelGtirsdag 08. mai 2018, klokken 11:12
Tusen takk for alle gode tips måtte lese to ganger gjennom alle svar da her var mye å ta tak i. Har desverre ikke fått tid å svare før nå men her er en liten oppsummering om noen har ønske om å lese om turen.
   Det ble faktisk en tur retur Asker-Sandnes fredag til søndag med Leafen. Måtte bruke to biler da vi var en for mange. Fikk låne en Tesla P100DL fra Fredag morgen til Onsdag morgen gjennom Tesla Rud helt Gratis. Snakk om service.
    Leafen tok av avgårde 930 med to voksne og et lite barn på to år og ingen erfaring med Leaf og langkjøring. Tenkte det blir lett match å ta igjen Leafen med Teslaen så vi lot de dra ca 3,5 timer før oss. Der tok vi skammelig feil. De kom 2 timer før oss til Sandnes. Først skulle de to ungdoms jentene som var med Teslaen ha mat på stoppen i Porsgrunn. Deretter stoppet køen i 1 time like etter Porsgrunn,(dette pga utbedringer som holder på og vi kom i rushen ++. Det var slike og flere slike ekstra ting som gjerne kan skje som gjorde at vi bare tok inn 1,5 time. De gjorde også flere feil med Leafen(ladet for høyt opp) hadde gjennom snitt ladehastighet på turen på ca 28kwt. Bommet også på bruk av appen og kjørte  feil. På til tilbaketuren kjørte noen Leafen som knapt hadde sittet i bilen før. Begge veier opplevde de det som en opplevelse og det gikk meget bra. Selv ser jeg det kunne blitt kortet mye ned på turen med Leafen på qtid. Altså er det mulig å dra på langtur med 24 kW Leaf Tekna for ferskinger med 15 min breafing og ladeapp kart.
     Hadde selv ønske å kjøre Leafen tilbake men satt faktisk ikke i den bilen iløpet av hele turen.
    Hadde vært artig å sjekket standard på batteriet siden den bare er gått 40k men samtidig er 4,5 år men har ikke helt satt meg inn i dette Leaf spy enda.
     Ellers er vi stor fornøyd med Leafen. Gode skinnseter, god sittestilling neste som en suv. Virker som gjennomført god Japans kvalitet. Satt like godt i den som i Teslaen. Eneste minus var manglende lengde justering ratt og noe høy hjul støy og noe rotete oppsett av Carwing og displayet
(sistnevnte kanskje min manglende forståelse av bruk)
     To ord om Teslaen. En fantastisk bil på alle måter. Behagelig, stille, lynrask og gratis lading. Leaf og Tesla har satt standarden fremover og takk for det.