Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: tepe2 på søndag 22. april 2018, klokken 13:56

Tittel: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2søndag 22. april 2018, klokken 13:56
Står på venteliste til Hyundai Kona, men to ting gjør at jeg revurderer saken. Det ene er at jeg da neppe får bilen før godt ut i 2019. Det andre er at økonomien min akkurat nå tilsvarer at jeg heller bør gå for en brukt elbil. Brukte Golfer får man fra godt under 200.000 og oppover. Kona regner jeg med havner på ca 350.000.

I utgangspunktet ønsker jeg god batterikapasitet/rekkevidde, men innser at nettopp det kan jeg bare glemme om jeg skal kjøpe brukt bil. Et absolutt krav derimot, er at bilen er liten. Helst ikke lengre enn 430 cm. Det utelukker Nissan Leaf. Den har dessuten et så avskrekkende design at den uansett ikke ville vært aktuell.
Renault Zoe kunne vært aktuell, men det ser ut til at den kommer kun med 2 dører.

Jeg har aldri tidligere vurdert elbil og har derfor liten oversikt markedet. Vet ikke hva som finnes. Ingen peiling på de forskjellige måtene å lade på og utstyr for lading.

Jeg bor et sted hvor det kan bli ganske kaldt på vinteren. Kjører 3,5 mil til jobb. Altså 7 mil tur/retur. Har mulighet for lading på jobb. Kjører sjelden langturer, men er av og til på hyttebesøk 7-8 mil fra der jeg bor. (Også av og til på vinteren). Lademulighet på denne hytta må eventuelt bli å strekke skjøteledning til parkeringa som er ca 60-80 meter unna.

Ellers går det stort sett i bykjøring.

Er litt i villrede om hvilke valg jeg har. Men vurderer brukt Golf. Den har to minus slik jeg ser det. Elendig rekkevidde. Og så har jeg lest her i forumet at den har problem med å tine rutene helt når det er kaldt.

Varmepumpe og appstyring er et must i tillegg til at bilen ikke bør være lengre enn 430cm. Hvilke alternativer i tillegg til Golf finnes?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: kaiatsøndag 22. april 2018, klokken 14:12
Zoe har 5 dører. Det er litt skjulte dørhåndtak på bakdørene. En e-Up hadde kanskje vært et alternativ også?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2søndag 22. april 2018, klokken 14:18
Aha, det har jeg ikke lagt merke til. Da kan den kanskje være aktuell. Den og kanskje Kia Soul. Kia er 414 cm lang. Men e-Up blir nok litt for liten.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: automatsøndag 22. april 2018, klokken 14:47
Soul har ikke app. Usikker på Zoe. Hvis Zoe er aktuell, så sett deg nøye inn i ladeutfordringene denne bilen har. Slik at du vet om dette blir et problem for deg, eller ikke.

60-80m skjøteledning for å lade på hytta høres ikke ut som noen god løsning.

Bilen bør derfor nå tur-retur, evt med hurtiglading underveis.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panducksøndag 22. april 2018, klokken 15:00
Brukt i3 med 33kWh batteri ligger ned mot 270.000 nå, det er kanskje litt for høyt? Dette er en stor liten bil, under 4 meter lang og veldig god plass for fører. Så det kommer litt ann på hvor ofte du skal være flere enn 2 personer, og hvor mye dere tar med dere da. Er man 2, er det plass til masse bagasje, er man fler, kan det bli trangt.

Det er en veldig spesiell bil som vi var fast bestemt på at var helt utelukket første gangen vi så den. Har aldri angret et minutt, den er en drøm å kjøre.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2søndag 22. april 2018, klokken 15:24
Uten app regner jeg med at Soul utgår.
Zoe - leste et sted på nett at det tidligere var noen utfordringer mtp lading, men at det skal være ordnet opp i nå.
Men det skal sies at jeg aner ikke hva disse "utfordringene" gikk ut på.

BMW i3, tja. Hvordan er rekkevidden? De rimeligste brukte har startpris lavere enn Golf. Regner med den du nevner Panduck har helt annen rekkevidde enn disse. Kan godt hende det er nok plass i den.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: automatsøndag 22. april 2018, klokken 15:54
Ladingen på Zoe er ikke løst. Mer at man prøver å omgå problemene. Og det er 2 av dem. 1. Manglende hurtiglading (kun 22kW), som gjør bilen dårlig egnet til langturer utover bilens rekkevidde.
2. Den kan ikke lades på IT-strømnett, som det finns mest av i Norge (men ikke i resten av Europa). Man må da inn med en stor/tung/dyr transformator for å lade. Det følger ofte med en trafo når man kjøper bilen. Og det vil være begrensninger hvis man vil lade andre steder enn hjemme.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: HCOsøndag 22. april 2018, klokken 16:16
Sitat fra: automat på søndag 22. april 2018, klokken 15:54
Ladingen på Zoe er ikke løst. (...) det vil være begrensninger hvis man vil lade andre steder enn hjemme.

Litt upresist. Det er ikke noe problem å finne lading underveis på tur, da det finnes ladere som passer Zoe (22kW type2) på flere steder enn det finnes 'vanlige' hurtigladere.

Men det kan være utfordrende å saktelade andre steder enn hjemme - det som kalles destinasjonslading. Det betyr at dersom destinasjonen har type2-uttak som er tregere enn 11kW, eller det kun finnes schuko (vanlig stikkontakt), vil oftest* Zoe tro det er jordingsfeil, og nekte å lade.


*Unntatt når destinasjonen har TN-nett
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: automatsøndag 22. april 2018, klokken 17:50
Ok. Ikke hurtiglading, og sannsynligvis ikke saktelading/destinasjonslading når man er på tur. Kun semihurtig 11-22kW. For mitt bruk ville dette vært en ganske stor begrensing.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panducksøndag 22. april 2018, klokken 18:21
Sitat fra: tepe2 på søndag 22. april 2018, klokken 15:24
BMW i3, tja. Hvordan er rekkevidden? De rimeligste brukte har startpris lavere enn Golf. Regner med den du nevner Panduck har helt annen rekkevidde enn disse. Kan godt hende det er nok plass i den.

første gen i3 har vel omtrent samme rekkevidde som første generasjon eGolf, så de bør være likeverdige der, men i3 har fordel med raskere AC lading enn første generasjon eGolf, er vel dobbelt så rask? (da er det snakk om i3 med hurtigladepakka, som var valgfri i begynnelsen). Jeg vil allikevel være forsiktig med å anbefale disse, hadde LEAF med ca samme rekkevidde, og forskjell på den og en ny i3, det blir en helt annen opplevelse. Med første-gen må du nok belage deg på hurtiglading for å kjøre til hytta, om du ikke kan lade der.

Ny i3 har 11kW AC lading, noe vi merker godt de gangene vi trenger å lade på en AC lader som kan gi 11kW (eller mer).

Jeg ville sterkt vurdert å bruke litt ekstra penger, og ha i3 med 33kWh batteri, eventuelt eGolf med 36kWh (rekkevidden blir neppe noe lengre, da eGolf vel bruker mer strøm en i3). Opplevd rekkeviddeøkning er LANGT over det den faktiske økningen er. Man vil alltid ha en viss mengde strøm igjen "som reserve", og denne mengden strøm er like stor på første gen som andre gen, og dermed er "opplevd tilgjengelig batteri" økt med mye mer enn 50%
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 16:20
Alle disse begrepene, 33KWh, 11kW, type 2 etc.....sier meg absolutt ingenting.
Tenker at jeg må finne hvilke alternativer jeg har til brukt bil først. Så eliminere bort til jeg sitter igjen med kun en. Deretter vil jeg finne ut hvilke alternativer som kan gjelde om jeg mot formodning skulle finne på å kjøpe ny. Økonomien sier nei, men det er ikke alltid det har hindret meg.

Glem ny bil foreløpig. Tar utgangspunkt i brukt Golf. Zoe utgår. Max lengde 430 cm og appstyring er ufravikelig. Ladeproblematikk er uaktuelt. Med andre ord så er der kanskje bare BMW i3 som gjenstående alternativ til Golf?

Jeg ser at BMW i3 har bakhjulsdrift. Hvordan funker det, ikke minst på vinteren? Og hva er det med de små bakdørene? Må framdørene åpnes for å kunne åpne bakdørene eller?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: APOlsenmandag 23. april 2018, klokken 16:46
Jeg ga 272'kr for min BMW i3 (94Ah) Charged Edition i februar i år som da hadde gått 10500km. Er veldig fornøyd med bilen.

Den kjører uten problemer fra Bergen til Stavanger uten ladestopp om vinteren, noe jeg forsøkte i påsken med temperaturer fra -5 til +3 på veien. I bilen hadde jeg baggasje for fire for fem dager, frue, to barn i barneseter og en liten hund i bur. Vi hadde barnevennlig temperatur i kupeen og da vi kom fram hadde jeg 15% kapasitet igjen.

Nå som det er varmere i været er reell rekkevidde ca. 270km i den snilleste modusen. Rundt 240-250km hvis du gir litt gass og har klima på auto 18•. Mulig det trekker litt mer hvis det blir veldig varmt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: APOlsenmandag 23. april 2018, klokken 16:48
Sitat fra: APOlsen på mandag 23. april 2018, klokken 16:46
Jeg ga 272'kr for min BMW i3 (94Ah) Charged Edition i februar i år som da hadde gått 10500km. Er veldig fornøyd med bilen.

Den kjører uten problemer fra Bergen til Stavanger uten ladestopp om vinteren, noe jeg forsøkte i påsken med temperaturer fra -5 til +3 på veien. I bilen hadde jeg baggasje for fire for fem dager, frue, to barn i barneseter og en liten hund i bur. Vi hadde barnevennlig temperatur i kupeen og da vi kom fram hadde jeg 15% kapasitet igjen.

Nå som det er varmere i været er reell rekkevidde ca. 270km i den snilleste modusen. Rundt 240-250km hvis du gir litt gass og har klima på auto 18•. Mulig det trekker litt mer hvis det blir veldig varmt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edit: bilen er også veldig god å kjøre, har herlig akselerasjon og den har veldig kort svingradius. Den fungerer også bra på «vestlandsvinterføre».


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 17:11
Høres bra ut. Men når jeg snakker brukt bil så mener jeg i prisklasse rundt 200.000, helst under. Golf 2015 under 200.000 vs BMW i3 2014 under 200.000 f.eks.

Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 17:12
Rekkevidden på disse to brukt, er vel nokså lik. Men i3 lader noe raskere? Golfen normalt design. Litt skeptisk til bakhjulsdrift og bakdørene på i3.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: APOlsenmandag 23. april 2018, klokken 17:17
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 17:11
Høres bra ut. Men når jeg snakker brukt bil så mener jeg i prisklasse rundt 200.000, helst under. Golf 2015 under 200.000 vs BMW i3 2014 under 200.000 f.eks.

OK. Med i3 så er i alle fall min opplevelse at det er en fantastisk bil og at rekkevidden er omtrent 90% av oppgitt rekkevidde (NEDC).

Kjører du gjennom bom til og fra jobb? Hvis ikke går det jo an å skaffe seg en billig bensinbil a la Citroen C1/Toyota Aygo i en mellomperiode og spare litt ekstra. Hvis ikke hadde jeg personlig nok godt for i3 (60Ah) med de forutsetningene du har oppgitt. E-Golf som andrevalg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 17:30
Ja, jeg kjører dessverre gjennom bom til og fra jobb. Om jeg ikke skulle hatt elbil nå, så hadde jeg kjøpt brukt Golf diesel med firehjulsdrift. Ser frem til den dagen firehjulsdrift er mer utbredt på elbiler.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: ...mandag 23. april 2018, klokken 17:33
...
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 17:40
Ønske om appstyring er først og fremst for å kunne varme opp bilen akkurat når jeg ønsker. Når jeg parkerer bilen er det ikke alltid jeg vet når jeg skal ta den i bruk igjen. Dersom jeg skulle velge bort appstyring måtte det være fordi Kia eventuelt hadde noen store fordeler de andre ikke har. Bor i nord. 12-15 minus i perioder er ikke uvanlig.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: minibitimandag 23. april 2018, klokken 18:03
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 17:40
Ønske om appstyring er først og fremst for å kunne varme opp bilen akkurat når jeg ønsker. Når jeg parkerer bilen er det ikke alltid jeg vet når jeg skal ta den i bruk igjen.

On some cars, you can start the conditioning from the key if you are not too far away (like maybe max 50m).
so if you are parked not too far from your house/flat, it could work...
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: ...mandag 23. april 2018, klokken 18:20
...
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: AppleKnockermandag 23. april 2018, klokken 19:03
For under 200 laken ville jeg vurdert en Leaf 30kwh. Den har app og ihvertfall 30% lenger rekkevidde enn 1.gen Golf/i3. Men den er mindre spennende og påkostet enn de to og ser generelt ut som en påkjørt frosk.

Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Ebemandag 23. april 2018, klokken 19:48
Sjekk hvordan en Zoe vil fungerer med lading der du vil lade mest. Det høres ut som en bil som skulle passet godt til ditt bruk.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 20:21
Fine tilbakemeldinger folkens, takk for det.

Nå vet ikke jeg hvilke biler man kan starte varmer med nøkkelen om man er innenfor rekkevidde. Men det kunne forsåvidt fungert. Har jo webasto/parkeringsvarmer til min dieselbil idag med lignende løsning. Liten fjernkontroll på nøkkelhanken.

Focus er for lang. Leaf, påkjørt frosk :D, er også i lengste laget. Ioniq er 447 cm.

Jeg var ikke klar over at Leaf har såpass bedre rekkevidde enn Golf.

De bilene jeg vet om nå som er kort nok er : Golf, i3, Soul og Zoe.

Har alle brukte Golfene samme spesifikasjoner mtp motor/kapasitet/rekkevidde/forbruk. Kun en versjon av bilen frem til 2018? Samme spørsmål kan gjelde for de andre 3 bilene også. Det aner meg at svaret er ja, men greit å få bekreftet.

Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: 02janmandag 23. april 2018, klokken 20:46
Har nå 90.000 km på min 60ah i3, uten noe tull.

Fordel med brukt i3 ( innen ditt budsjett ) , er at du slipper å bekymre deg over de første rustflekker i karroseriet, i3 kan ikke ruste.

For en bil på 4 meter, er ikke bakdørløsningen noe hverken jeg eller sjefen i baksete tenker på , kunne ikke tenkt meg 4 små dører.
Du sitter passe høyt, og bilen har bra framkommelighet på vintervei.

Klimaanlegget og varme/kjølesystemet til hovedbatteri ,fungerer meget godt. Appstyring av disse funksjoner er noe av fordelen med elbil. Har ikke skrapt is av rutene noen gang. Vinter her ligger på -5 til -15 og i perioder ned mot 30.

På de kaldeste dagene regner jeg ikke med å klare mer en 8 mil, men opp mot  at det er mulig å få tak i i3/egolf til 16/170'kr, så kan det være økonomi i å akseptere hurtiglading noen få minutter noen ganger i året, opp mot tilsvarende dieselbil i samme prisklasse.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: APOlsenmandag 23. april 2018, klokken 21:11
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 20:21
Fine tilbakemeldinger folkens, takk for det.

Nå vet ikke jeg hvilke biler man kan starte varmer med nøkkelen om man er innenfor rekkevidde. Men det kunne forsåvidt fungert. Har jo webasto/parkeringsvarmer til min dieselbil idag med lignende løsning. Liten fjernkontroll på nøkkelhanken.

Focus er for lang. Leaf, påkjørt frosk :D, er også i lengste laget. Ioniq er 447 cm.

Jeg var ikke klar over at Leaf har såpass bedre rekkevidde enn Golf.

De bilene jeg vet om nå som er kort nok er : Golf, i3, Soul og Zoe.

Har alle brukte Golfene samme spesifikasjoner mtp motor/kapasitet/rekkevidde/forbruk. Kun en versjon av bilen frem til 2018? Samme spørsmål kan gjelde for de andre 3 bilene også. Det aner meg at svaret er ja, men greit å få bekreftet.
Så vidt jeg vet er det bare utstyrsnivået som skiller internt hos i3 og E-Golf. Leaf finnes med to forskjellige batteripakker (24kWh og 30kWh, mener jeg). Usikker på når den store batteripakken kom til Zoe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panduckmandag 23. april 2018, klokken 21:12
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 20:21
Har alle brukte Golfene samme spesifikasjoner mtp motor/kapasitet/rekkevidde/forbruk. Kun en versjon av bilen frem til 2018? Samme spørsmål kan gjelde for de andre 3 bilene også. Det aner meg at svaret er ja, men greit å få bekreftet.

Alle biler har fått oppgradert batteri, slik at de nyeste har lengre rekkevidde enn tidligere generasjon(er). i3 har 33kWh, egolf har 36kWh, Zoe har 40kWh, så du vil vel kunne finne brukte biler av alle varianter for alle 3. Jeg vil som sagt sterkt anbefale å kjøpe en med oppgradert batteri, uansett hvilken bil du kjøper. Jeg ville tenkt meg grundig om før jeg kjøper en bil med de ladebegrensningene en Zoe har.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panduckmandag 23. april 2018, klokken 21:25
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 17:12
Rekkevidden på disse to brukt, er vel nokså lik. Men i3 lader noe raskere? Golfen normalt design. Litt skeptisk til bakhjulsdrift og bakdørene på i3.

På første gen eGolf har man 3.6kW AC lader, mens i3 har 7.2kW AC lader. Det betyr selvfølgelig kun noe når du har tilgang til ladepunkt med mer enn 3.6kW. Ny eGolf tror jeg lader på 7.2kW, mens ny i3 lader på 11kW.

Jeg har ikke hatt noe problem med bakhjulsdrift, selv på sikkelig vinterføre. Dette er vel mer et problem på "vanlige" biler med tyngre motor foran? Når vekt er mer likt fordelt, har man ikke samme ulempe med bakhjulsdrift.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: AppleKnockermandag 23. april 2018, klokken 22:23
Hvor kom dette lengdekravet fra igjen? Har du 4m lang garasje... :P
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 23:03
Lengdekravet har med der jeg parkerer å gjøre. Forbanna trangt. Golfen er mitt utgangspunkt fordi jeg liker bilen. Den er ca 425 meter lang. Så skal jeg ha en annen bil bør den ikke være mange cm lengre enn Golf. (Jeg har ikke Golf idag. Har en bil som er lengre)
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 23:04
Synd med begrensninger hos Zoe, for den har fin størrelse og er rimelig. Står vel egentlig mellom de tre andre da.

Stusser litt på at Soul ligger på ca samme pris brukt som de to tyske. Alle 3 starter godt under 200.000.

Noen som tør estimere grovt sett sånn ca reell rekkevidde for de 3 bilene i h.h.v. 10 plussgrader og 10 minusgrader, like forutsetninger? Eller finnes det tester som gir en god pekepinne på forskjellen mellom disse 3?

Golf har oppgitt 19 mil. Tør jeg tippe ca 16 mil i 10 pluss og 8 mil i 10 minus?
Soul har oppgitt 21,2 mil. Et par mil bedre enn Golf i reell rekkevidde også?
i3 22kWh ??
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Luftventilmandag 23. april 2018, klokken 23:09
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 23:04

Noen som tør estimere grovt sett sånn ca reell rekkevidde for de 3 bilene i h.h.v. 10 plussgrader og 10 minusgrader, like forutsetninger? Eller finnes det tester som gir en god pekepinne på forskjellen mellom disse 3?

Golf har oppgitt 19 mil. Tør jeg tippe ca 16 mil i 10 pluss og 8 mil i 10 minus?


Ja, estimatet ditt for Golf er nok ikke så galt. Det varierer selvfølgelig veldig basert på masse faktorer,  men du skal nok klare minst 8 mil på vinteren iallefall. Vi er for øvrig strålende fornøyd med vår E-Golf, og anbefaler bilen varmt.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 23:25
Luftventil er det gjort oppgraderinger (batteri/rekkevidde) mellom første e-Golf som kom og dagens 2018 modell?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Luftventilmandag 23. april 2018, klokken 23:34
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 23:25
Luftventil er det gjort oppgraderinger (batteri/rekkevidde) mellom første e-Golf som kom og dagens 2018 modell?

Jepp. Førsteutgaven var utstyrt med en batteripakke på 21,8 kWh. Dagens modell har 35,8 kWh tilgjengelig. Så om du har råd, har dagens utgave betraktelig bedre rekkevidde.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 23. april 2018, klokken 23:40
Ja jeg vet at de nye idag fås med bedre batteri. Oppgitt 30 mil. Men jeg lurte på om det fantes noe mellom disse to utgavene. Da gjør det altså ikke det. 2 generasjoner, 2 rekkevidder. Brukt 190km ny 300km.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Apachetirsdag 24. april 2018, klokken 02:44
Bare vær ops på en ting med tanke på eGolf, få en med varmepumpe his du bor et sted der det er kaldt.

Jeg vil påstå at eGolf og Ionic et to biler som ser ut som en helt normal bil, istedet for f.eks padda (Leaf)
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: HCOtirsdag 24. april 2018, klokken 08:10
Sitat fra: tepe2 på mandag 23. april 2018, klokken 23:04
Synd med begrensninger hos Zoe, for den har fin størrelse og er rimelig.

Alle bilvalg, spesielt når det gjelder elbiler, innebærer kompromisser. Hvilke begrensninger er det som gjør at du velger bort Zoe?

Vi har nå 2 stk Zoe (en med "lite" og en med "stort" batteri), og vi solgte bensinbilen tidligere i år da den bare sto og støvet ned. Vi har til enhver tid hatt 2 biler i familien de siste 30 årene, men vi har aldri eid mer problemfrie biler enn disse. Vi har nå kjørt 41.000 km med den første Zoe'n og 6.000 med den andre...
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: THEtirsdag 24. april 2018, klokken 08:33
Hvis du vurderer Zoe, så ville jeg lagt i litt ekstra og fått den nye versjonen med 40 kWh batteri. Ser ut som du kan få en Intens-utgave (ryggekamera, "handsfree nøkkel", lys/regn-sensorer ++ i tillegg til standardutgaven) for ca 230000,- brukt.

Utgaven med 40 kWh batteri har bedre temperaturstyring på batteriet, og vil lade raskere i kulde. I vintertemperaturer på 10-15 minus og normal landevegskjøring (60 -80 km/t fartsgrenser) vil jeg anta at du har ca 200 km rekkevidde.

Med hjemmelader (som følger med bilen) og lang rekkekvidde vil du sjelden ha behov for lading på veien i hverdagen. På langtur er det derimot litt mer styr siden Zoe lader med max 22 kW vekselstrøm. Du skriver at du bor i Nord-Norge, men ikke hvor du bor og evt. hvor du kjører mest. For å få en ide om utbredelse av ladepunkter kan du se på https://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet (https://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet) og filtrere på "semi hurtiglading".

Jeg kjørte 62000 km med første generasjon Zoe på ca 2,5 år. 10 mil jobbkjøring hver dag, uten lademulighet på jobb eller på vei til jobb. Brukte også bilen til langturer, og kjørte bl.a. t/r Lærdal-Oslo (640 km) på en dag. Fordelen med de eldste Zoe'ene er at de ladet på 43 kW i stedet for 22 kW, og dermed ble ladestoppene korte. Dobbel rekkevidde og halvparten så rask lading på de nye gjør at det tar lang tid å lade fra tom til full på "hurtiglading" (ca 2 timer), men du finner 22 kW ladere "overalt" ved butikker, kafeer osv. som gjør at du ofte kan lade bilen samtidig som du gjør andre ting. Lite kø er det også på 22 kW lading, og som oftest vil du ikke lade fullt uansett. En annen utfordring med Zoe er at den ikke lader på vanlig stikkontakt der det er IT-nett, og da må ha en trafo for å gjøre om til TN-nett. For ladng på vanlig stikkontakt, f.eks. på hytta, hos familie, på jobb osv. må du sannsynligvis ha noe slikt http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product (http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product). De veier mye, tar en del plass og lader bare på 10 A, så det er ikke like praktisk som å lade andre elbiler på vanlig stikkontakt.

Zoe er en grei liten bil, men som flere har sagt så MÅ man tenke nøye gjennom om ladeutfordringene er til å leve med før man kjøper Zoe.

En annen ting å tenke på i Nord-Skandinavia er at Fortum har bygget ut en del 22 kW ladestasjoner i Nord-Sverige og Nord-Finland, men det finnes veldig få hurtigladestasjoner for andre biler i området, så Zoe kan faktisk være mye mer praktisk på langkjøring i Nord enn det eGolf, Leaf og i3 vil være. Nok en gang kan du sammenligne ved å bruke filteret på hurtigladekartet.no.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2tirsdag 24. april 2018, klokken 13:13
Blir det Golf skal jeg selvsagt ha varmepumpe ja :)

Kan ikke kjøre tur/retur hytta med Zoe uten lading. Har da to muligheter for lading. Stoppe halvveis og lade. Lite fristende med stopp på en såpass kort tur, kanskje med en utålmodig sønn i bilen. Andre muligheten er lading med litt ekstra plunder på hytta, vanlig stikk-kontakt. (lang skjøteledning etc).

Zoe med det store batteriet derimot kan være aktuell. Om man kan kjøre 20 mil på vinteren er jo det veldig bra. Bør kunne gå t/r hytta da. Har ikke målt avstand til hytta, men et sted mellom 15 og 16 mil t/r.

Vil nok bruke litt tid på dette. Men håper å bytte bil i løpet av våren/sommeren.

Håper å kunne sitte igjen med to gode alternativer til slutt. En brukt i lav prisklasse (Golf, i3 eller Soul) og en nyere med rekkevidde typisk 400 km, med de fordeler det innebærer. Så får jeg se om jeg mener det er verdt de ekstra pengene. Normalt ville jeg nok sagt et definitivt ja. Men må veies opp mot økonomien jeg har akkurat nå.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2onsdag 25. april 2018, klokken 21:02
Jeg har som sagt lite peiling, men har nå iallefall undersøkt hva slags lading det er hos min arbiedsgiver. Det er shuko 10 ampere. Og med enkelte arbeidsdager vesentlig kortere enn andre, så er nok dette noe som kan påvirke mitt valg. Må jo nødvendigvis ta veldig lang tid å lade.

Skal høre med elektriker hvilke muligheter jeg har når det gjelder lading hjemme.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panduckonsdag 25. april 2018, klokken 22:22
Sitat fra: tepe2 på onsdag 25. april 2018, klokken 21:02
Jeg har som sagt lite peiling, men har nå iallefall undersøkt hva slags lading det er hos min arbiedsgiver. Det er shuko 10 ampere. Og med enkelte arbeidsdager vesentlig kortere enn andre, så er nok dette noe som kan påvirke mitt valg. Må jo nødvendigvis ta veldig lang tid å lade.

Skal høre med elektriker hvilke muligheter jeg har når det gjelder lading hjemme.

Har du 35km til jobb, skal det veldig kort dag til dersom du ikke klarer å lade opp det du har brukt for å kjøre til jobben. Du får i underkant av 2kWh pr time ved 8A lading (som skal være max på stikkontakt). Hvor lang tid det tar å lade et batteri på stikkontakt betyr jo ikke så mye, du får jo stort sett samme antall km pr time lading uansett.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: turfsurftorsdag 26. april 2018, klokken 06:36
2kWh/h = 2kW.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panducktorsdag 26. april 2018, klokken 08:42
Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. april 2018, klokken 06:36
2kWh/h = 2kW.

Det er vel ingen som påstår noe annet?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: turfsurftorsdag 26. april 2018, klokken 08:46
Neida, var bare setningen din som ble smør på flest. Du skriver:

"Du får i underkant av 2kWh pr time ved 8A lading". I stedet for "Du får i underkant av 2kW ved 8A lading", som betyr akkurat det samme. Det blir time over og under brøken...
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panducktorsdag 26. april 2018, klokken 08:51
Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. april 2018, klokken 08:46
Neida, var bare setningen din som ble smør på flest. Du skriver:

"Du får i underkant av 2kWh pr time ved 8A lading". I stedet for "Du får i underkant av 2kW ved 8A lading", som betyr akkurat det samme. Det blir time over og under brøken...

Jeg synes det fremgår klarere å si hvor mye man fyller på batteriet i løpet av en tidsperiode, enn hvor fort det fylles på.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: turfsurftorsdag 26. april 2018, klokken 09:00
Blir litt smør på flesk for min del, 2kW i en time blir 2kWt, det er liksom definisjonen.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2lørdag 28. april 2018, klokken 11:51
I prisklasse pluss/minus 200.000 tenker jeg at jeg sitter igjen med Golf og Soul som alternativer.

Golf ser bedre ut, har appstyring og antakelig mer kvalitet. Men hva taler for Soul? Hurtigere lading? Isåfall hvor mye hurtigere? Andre fordeler med Soul?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: automatlørdag 28. april 2018, klokken 13:33
Rekkevidde? Aktiv kjøling av batteri? Golf er nok en bedre bil enn Soul, men ikke en bedre elbil.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Elmolørdag 28. april 2018, klokken 14:45
Sitat fra: tepe2 på søndag 22. april 2018, klokken 14:18
Men e-Up blir nok litt for liten.
eUp ser liten ut ja, men det er faktisk utrolig god plass inn. Jeg tror faktisk ikke Zoe føles større ut inni.
Utfordringene med lading av Zoe gjør at jeg aldri ville kjøpt den brukt (ikke ny heller for den saks skyld men . . )
Husk at Zoe ikke har DC-hurtiglading. Ja den har semi-hurtig AC-lading, men det føles utrolig sakte når du står og venter. eUp's rekkevidde holder til det du beskriver, men den går et par mil kortene enn eGolf så du syns kanskje det blir for lite.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2lørdag 28. april 2018, klokken 15:09
eUP er vel uaktuell. Skal jeg velge annet enn Golf, så må det være fordi bilen kan tilby noe Golf ikke kan. eUp kan forsåvidt det, nemlig prisen. Men likevel går Golf foran.

Sitat fra: automat på lørdag 28. april 2018, klokken 13:33
Rekkevidde? Aktiv kjøling av batteri? Golf er nok en bedre bil enn Soul, men ikke en bedre elbil.

Hvor mye bedre rekkevidde har egentlig Soul?
Aktiv kjøling av batteri, hva er det og hvilken betydning har det?
Hvor mye hurtigere lader Soul f.eks fra 20% til 80%? (Snakker da om hurtiglading)
Er det forskjell i hvordan Golf og Soul lades på vanlig stikkontakt 10 amp?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: automatlørdag 28. april 2018, klokken 15:41
150km vs 134km epa-range (for gamle modellen av begge)
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Manglende batterikjøling gir utslag som treg hurtiglading ved gjentatte hurtigladinger, typisk på langtur.

E-golf mangler vel også aktiv batterivarming som Soul har. Og det er egentlig viktigere enn kjøling. Å hurtiglade et kaldt batteri tar laaang tid.

Gamle egolf har vel også bare 3,6kW ac-lading, mot Souls 7,2kW. 10A lading gir selvfølgelig 2,3kW uansett.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2lørdag 28. april 2018, klokken 16:09
Jeg kommer i all hovedsak til å lade hjemme.
Kanskje også på jobb, vanlig stikk.
Blir vel sjelden langtur, men man vet jo aldri.
At Soul er bedre på hurtiglading er et poeng jeg må ta i betraktning. På kalde dager må jeg kanskje hurtiglade på enkelte strekninger.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panducklørdag 28. april 2018, klokken 16:12
Sitat fra: tepe2 på lørdag 28. april 2018, klokken 11:51
I prisklasse pluss/minus 200.000 tenker jeg at jeg sitter igjen med Golf og Soul som alternativer.

Golf ser bedre ut, har appstyring og antakelig mer kvalitet. Men hva taler for Soul? Hurtigere lading? Isåfall hvor mye hurtigere? Andre fordeler med Soul?

Om du ser på 1 generasjons golf, er vel Soul dobbelt så rask på AC lading. På DC lading er Soul langt bedre enn de aller fleste når det gjelder hastighet på hurtiglading om vinteren. Soul har vel også normalt bedre rekkevidde enn eGolf?

Skal du litt utenfor norges grenser, så kan muligens en CCS bil være bedre. Opplevde flere ladestopp i Danmark som ikke hadde chademo.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2lørdag 28. april 2018, klokken 17:05
Takker alle for info. Utifra den infoen tror jeg Soul er bedre enn Golf til hytteturene. Ei ekstra mil eller to på rekkevidden kan være utslagsgivende. Må kanskje uansett lade på disse turene. Og da vil jo også Soul lade hurtigere uansett hvilken type lading det er snakk om. Får vurdere om det er verdt å gå for Soul mtp at det neppe blir så mange turer til hytta.

Ser at bil i denne prisklassen har mye begrensninger i rekkevidde. Kan ikke ta en liten bilferie i Nord Sverige f.eks. Er ca 18 mil til Kiruna. Derifra til neste lading i Øver Kalix er det vel ca 24 mil, og 1 ladestasjon. (Forutsatt at kartet for ladestasjoner jeg har sett på er riktig).

Hva er CCS bil?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: automatlørdag 28. april 2018, klokken 17:40
Bil som bruker den europeiske CCS-standarden for hurtiglading. I motsetning til japanske ChaDemo. Forskjellige plugger, og går ikke omhverandre. De fleste hurtigladere her til lands tilbyr begge.

Golf har CCS, Soul har ChaDemo.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2lørdag 28. april 2018, klokken 20:08
Klippet fra video i annen tråd:
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2lørdag 28. april 2018, klokken 20:11
Mulig jeg tolker tabellen feil, men lader oppgradert Zoe hurtigere på AC enn de fleste andre gjør på DC?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Mr Oizolørdag 28. april 2018, klokken 21:10
Tabellen har noe feil.
Zoe som selges i dag lader med maks 22 kw, og det fins ikke så mange 43 kw stolper heller. Det vil si, man kan spesial bestille en med 43 kw, men motoren er da mindre effektiv og bilen går noe kortere.
Husk også at på AC må det gjennom trafo og likeretter i bilen slik at effektivt inn på batteriet kan man nok trekke fra rundt 10 % av strømmen du lader i tap. For DC lading kan man si at det laderen gir ut det går rett inn på batteriet. Det kan være noen ørsmå tap i varme og slikt, men som regel ikke noe man regner med.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2lørdag 28. april 2018, klokken 21:21
Ok takk for svar.

Jeg har to rimelige alternativer nå, Soul og Golf.

Jeg vil nå sette dem opp mot dyrere alternativer (oppgraderte modeller ny eller brukt) med startpris godt over 200.000. Da kan faktisk Zoe være et alternativ pga pris/rekkevidde. Ladeproblematikken bør kanskje ikke være fullt så tellende når rekkevidden er 20 mil vinterstid. Vil jo da stort sett klare meg med å lade hjemme.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 28. april 2018, klokken 22:40
Ser ikke ut som noen har påpekt den store elefanten i Soul rommet: luftmotstand. Soul har grei rekkevidde så lenge du kjører sakte, men på motorvei og i høy fart en den en katastrofe.

Hvis du kjører i mest i 80 soner og under har dette ikke så mye å si.

Soul har også minst bagasjerom av alle elbiler bortsett fra trilling. Noen påstår du kan rive ut støyisolasjonen i bagasjerommet og få litt mer plass...



Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2lørdag 28. april 2018, klokken 23:53
Kjører stort sett i 80-soner og lavere. Men ligger dessverre ofte noe over fartsgrensa.
Ifølge tabellen over har Soul bedre plass enn Golf, i3 og Zoe. Men vet ikke hvordan det er målt. Jeg skal uansett ta en titt på bilene og kanskje få prøvd dem også.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2søndag 29. april 2018, klokken 11:45
Hadde håpet å sitte igjen med færre alternativer, men har endt opp med disse 4:

Golf 1.gen pris ca 170.000 - 200.000
Soul i samme prisklasse

Zoe 2.gen pris fra 240.000
Golf 300km fra 300.000
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panducksøndag 29. april 2018, klokken 11:46
Ettersom det er "tidligere modeller" av eGolf og SoulEV du ser på, er kanskje denne testen relevant

https://www.dinside.no/motor/elbil-duellen-vw-e-golf-vs-kia-soul-ev/61194001

Ellers vil jeg si at den andre "elefanten i rommet" er chademo sin fremtid. Det er riktig at det meste av ladere i Norge (stort sett alt?) har begge standarder. Noen eldre har faktisk kun chademo. Det er ikke gitt at det blir slik i fremtiden, når de fleste andre (også KIA?) går over til CCS. I tyskland fant jeg stasjon med 5 CCS ladere, kun en av de hadde chademo uttak.

Det er godt mulig dette aldri blir noe problem, men det er et usikkerhetsmoment man bør være klar over. Tenker på alle de som kjøpte seg Zoe med 43kW omborlader, og nå knapt har ett sted å lade 43kW. Elbiler er ikke voldsomt utbredt utenfor Norge, og da er det ikke stor interesse for å bygge ladere for et veldig lite marked, om nær sagt alt nytt har CCS.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2søndag 29. april 2018, klokken 12:17
Takk Panduck
Hjertet sier Golf, men hodet sier kanskje, bare kanskje Soul. (I den prisklassen) Det er for liten forskjell i rekkevidde til at det alene får meg til å foretrekke Soul. Den ene tingen det står i nå for å kunne sile bort en av disse to er det med ladetid. Det kan bli litt viktig siden disse har så dårlig rekkevidde.

For å sammenligne disse to rimelige bilene, så vil jeg tro at for hjemmelading vil det ikke være vesentlig forskjell. Uansett om vi snakker 16 amp eller mer.

Ifølge testen er det også likt for hurtiglading 3,6 kW. Skiller bare 3 minutter.

Testen var vel gjort i sommertemperatur. Vinteren kan være noe annet.

Har mest lyst på Golf, men må ta i vurdering at jeg kan bli nødt til å hurtiglade noen ganger om vinteren.

Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: bårdksøndag 29. april 2018, klokken 12:29
Veldig mange faktorer å ta hensyn til. Jeg kjøpte min nye Zoe40 for en måned siden hovedsaklig på grunn av pris/rekkevidde, men også fordi fikk bilen halvannen måned etter bestilling. Kommer fint frem og tilbake til sommerhytta (250 km t/r) og hvis jeg trenger mer har jeg god tid når jeg er på hytta og kan bruke ladebøtta. Hjemmelader fulgte med, men det blir vel et problem dersom du skal kjøpe brukt?

Er veldig fornøyd med bilen så langt, men så kommer jeg fra iMiew - så det skulle bare mangle.   
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2søndag 29. april 2018, klokken 12:37
Zoe40 er absolutt aktuell. Pga pris/rekkevidde. Kan fås brukt ca 60.000 kr under brukt Golf 300km. Kjøper jeg Zoe så trenger jeg nesten aldri å lade andre steder enn hjemme.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panducksøndag 29. april 2018, klokken 12:47
Mellom Soul og eGolf hadde jeg gått for Soul, om man er komfortabel med at det er chademo lader. Det er ikke spes forskjell på lading ved 16A uttak, men Soul kan lade med 32A, eGolf (annet enn den nyeste) kan lade på max 16A. Det er stor forskjell om man lader ved et uttak som kan gi 32A (noe som ikke er uvanlig).

Zoe har ulempen med treg "hurtiglading", derimot er det ikke denne det vil bli problemer med å lade på tur i utlandet. Nær sagt hvor jeg var i Europa var det 22kW ladere i nærheten. Det er vel en av de første bilene som vil bli ok å ta med på tur i "mindre sentrale deler av Sverige" også.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2søndag 29. april 2018, klokken 12:55
Skal undersøke med elektriker, men jeg er ganske sikker på at jeg kan ha 32A hjemme. Kan jeg så skal jeg, enkelt og greit. Skal jo sikkert ha flere elbiler i fremtiden.
Hvor mye hurtigere lader bilen på 32A sammenlignet med 16A? Dobbelt så raskt?
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panducksøndag 29. april 2018, klokken 13:01
Sitat fra: tepe2 på søndag 29. april 2018, klokken 12:55
Skal undersøke med elektriker, men jeg er ganske sikker på at jeg kan ha 32A hjemme. Kan jeg så skal jeg, enkelt og greit. Skal jo sikkert ha flere elbiler i fremtiden.
Hvor mye hurtigere lader bilen på 32A sammenlignet med 16A? Dobbelt så raskt?

Ja, det stemmer. Zoe har vært litt tregere på "hjemmelading" i forhold til andre biler (når strømstyrken er lik), da den hadde en mindre effektiv måte å konvertere fra AC til DC. Usikker på hvordan dette er på den nyeste bilen, men dette ble vel noe bedre etter at de gikk fra 43kW til 22kW.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: automatsøndag 29. april 2018, klokken 14:39
Det er ikke hjemme at det er noe stort behov for 32A lading. Det er når man er på tur, og hurtiglading ikke er tilgjengelig. Det er ganske stor forskjell på å stå å vente et sted 4 timer istedet for 2, for å få strøm nok til å komme seg videre.

Er forøvrig en egen tråd om Chademos fremtid.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36574.0
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Panducksøndag 29. april 2018, klokken 14:45
Sitat fra: automat på søndag 29. april 2018, klokken 14:39
Det er ikke hjemme at det er noe stort behov for 32A lading

Det kommer jo an på bruk, men det stemmer nok at de aller fleste overestimerer behovet hjemme. Min Saltolader står på 8A p.g.a tverrsnitt på ledning som gikk til carport. Det holder stort sett alltid, 16A hadde vært nok for alle dager. Men ved "ute på tur" lading har 11kW vært veldig kjekt å ha, 3kW er veldig lite når man laderen kan gi 22kW eller 7kW...
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 30. april 2018, klokken 21:09
Var en snartur innom elektrikerfirma. Firmaet pleier å montere en lader som heter Garo. Jeg kan antakelig ha 32A, men iallefall 16A. Garo laderen kan justeres fra 6A opp til 32A. (Er bare å åpne boksen og velge bryter).
Kan velge med eller uten fast kabel. Prisen er uansett 14.500,-.

Jeg synes dette høres ut som en grei løsning. Men som sagt, jeg har ikke peiling.

Var også innom Renault-forhandler. Så på Zoe40. Fin liten bil. Men lite plass i baksetet. Trangt. Baksetene kan ikke felles ned delt. Kun hele. Tror ikke man kan ha med ski i denne bilen, slik man kan i Golf. Må isåfall ha dem på taket.

Fikk ikke veldig mye klarhet i dette med lading av Zoe. Følger med hjemmelader, husker ikke hva den het. Er nok samme som leveres til alle Zoe i landet. De kunne ikke utdype mer om hvor mye strøm den kan lade og bilen kan ta imot. Men her er hva som står i brosjyren jeg fikk med meg:

De fleste større ladestasjoner har ladestolper med effekt AC 3,6 til 43kW. Sjekk nøye effekten på ladestolpen, da ladetid vil variere med valgt effekt. En Renault Zoe kan utnytte opptil AC 22 kW akselerert lading, og vil ved denne effekten, under normale forhold og temperaturer fylle batteriet til 80% på ca 1 t 40 min.

Har skjønt at velger jeg Zoe, så må jeg bruke lader beregnet spesielt til den, som omformer fra IT til TN. Men hvordan fungerer den laderen som følger med Zoe? Kan den justeres? Skal kunne kjøpes en større lader. Men til hvilken pris? Fordeler? Kan eventuelt den også justeres slik Garo laderen kan?

Fikk pris på bilen. Var innom og fikk pris på Kia også. Har ikke prøvekjørt noen ennå. Blir ikke enklere dette. Om jeg drar innom VW-forhandleren også, så gir jeg vel nesten opp hele elbilen. Kjøper diesel og firehjulsdrift.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Amatørenmandag 30. april 2018, klokken 21:29
Startet med e-up! og ble imponert over elbilens fortreffelig til tross for kort rekkevidde. Nå skulle jeg ikke bruke den til daglig, men ungdommene til skolen.

Da jeg fikk e-Golf som jeg bruker daglig fryder jeg meg hver gang jeg er ute og kjører. Til tross for start problemer med Car-Net før oppgraderingen.

Nå er jeg vel litt ekstra hektet på Seat/VW/Audi design på interiør så derfor "elsker" jeg e-Golf....
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 30. april 2018, klokken 21:34
Jeg liker Audi og VW. Men synd at de er så jævla akterutseilt på elbiler. Ellers hadde valget mitt vært lett.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Elmomandag 30. april 2018, klokken 23:38
Sitat fra: tepe2 på mandag 30. april 2018, klokken 21:34
Jeg liker Audi og VW. Men synd at de er så jævla akterutseilt på elbiler.
Audi - ja, men VW ?? akterutsteilt i forhold til hvem ??
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2mandag 30. april 2018, klokken 23:45
Et merke som VW bør kunne skrape ihop en Golf som er bedre på rekkevidde enn biler som Kia og Renault. Og Nissan. Bør ikke lade tregere enn andre. Hyundai kommer om 2 mnd med Kona som har betydelig lengre rekkevidde enn Golf. Golfen er finere bil og bedre på kvalitet og muligens sikkerhet. Men som elbil burde de ha levert bedre. Det er nå min mening iallefall.

Trekker mitt utsagn når det gjelder Audi. Har ikke peiling på hva de har på elbilfronten.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: hsa77tirsdag 08. mai 2018, klokken 11:36
Sitat fra: tepe2 på mandag 30. april 2018, klokken 23:45
Et merke som VW bør kunne skrape ihop en Golf som er bedre på rekkevidde enn biler som Kia og Renault. Og Nissan. Bør ikke lade tregere enn andre. Hyundai kommer om 2 mnd med Kona som har betydelig lengre rekkevidde enn Golf. Golfen er finere bil og bedre på kvalitet og muligens sikkerhet. Men som elbil burde de ha levert bedre. Det er nå min mening iallefall.

Trekker mitt utsagn når det gjelder Audi. Har ikke peiling på hva de har på elbilfronten.
Audi har per i dag ingenting, men straks kommer de med en elektrisk suv - etron. Det blir nok Tesla X pris på den er jeg redd...
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: hsa77tirsdag 08. mai 2018, klokken 11:47
Sitat fra: tepe2 på mandag 30. april 2018, klokken 21:09
Var en snartur innom elektrikerfirma. Firmaet pleier å montere en lader som heter Garo. Jeg kan antakelig ha 32A, men iallefall 16A. Garo laderen kan justeres fra 6A opp til 32A. (Er bare å åpne boksen og velge bryter).
Kan velge med eller uten fast kabel. Prisen er uansett 14.500,-.

Jeg synes dette høres ut som en grei løsning. Men som sagt, jeg har ikke peiling.

Var også innom Renault-forhandler. Så på Zoe40. Fin liten bil. Men lite plass i baksetet. Trangt. Baksetene kan ikke felles ned delt. Kun hele. Tror ikke man kan ha med ski i denne bilen, slik man kan i Golf. Må isåfall ha dem på taket.

Fikk ikke veldig mye klarhet i dette med lading av Zoe. Følger med hjemmelader, husker ikke hva den het. Er nok samme som leveres til alle Zoe i landet. De kunne ikke utdype mer om hvor mye strøm den kan lade og bilen kan ta imot. Men her er hva som står i brosjyren jeg fikk med meg:

De fleste større ladestasjoner har ladestolper med effekt AC 3,6 til 43kW. Sjekk nøye effekten på ladestolpen, da ladetid vil variere med valgt effekt. En Renault Zoe kan utnytte opptil AC 22 kW akselerert lading, og vil ved denne effekten, under normale forhold og temperaturer fylle batteriet til 80% på ca 1 t 40 min.

Har skjønt at velger jeg Zoe, så må jeg bruke lader beregnet spesielt til den, som omformer fra IT til TN. Men hvordan fungerer den laderen som følger med Zoe? Kan den justeres? Skal kunne kjøpes en større lader. Men til hvilken pris? Fordeler? Kan eventuelt den også justeres slik Garo laderen kan?

ZOE leveres med hjemmelader på 16A, den kan ikke justeres. Renault selger også 11kw hjemmelader med bilen med et tillegg i prisen, hvor mye du må betale ekstra bør jo forhandleren kunne svare på! 11kw lader er en stor fordel dersom du jevnlig  kjører svært langt og er avhengig av at bilen lades til 100% i løpet av natta eller er avhengig av å fylle på en del mens du er hjemme og spiser middag før du skal ut på langtur igjen. Dersom du kjører under 10mil om dagen holder det lenge med 16A lader.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Pondus1onsdag 09. mai 2018, klokken 11:01
Sitat fra: tepe2 på mandag 30. april 2018, klokken 23:45
Et merke som VW bør kunne skrape ihop en Golf som er bedre på rekkevidde enn biler som Kia og Renault. Og Nissan. Bør ikke lade tregere enn andre. Hyundai kommer om 2 mnd med Kona som har betydelig lengre rekkevidde enn Golf. Golfen er finere bil og bedre på kvalitet og muligens sikkerhet. Men som elbil burde de ha levert bedre. Det er nå min mening iallefall.

Trekker mitt utsagn når det gjelder Audi. Har ikke peiling på hva de har på elbilfronten.

Har ikke så mye med å være akterutseilt å gjøre, dette har med lønnsomhet, dvs produksjonskostnader, å gjøre. Elbiler er fortsatt et mikromarked, og ikke et foreløpig fokusområde før produksjonskostnaden går ned.

Her er hva BMW sier, og de er ikke alene.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/03/23/195382366/derfor-venter-bmw-litt-med-elbil-offensiven
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: tepe2lørdag 12. mai 2018, klokken 23:15
Har ennå ikke bestemt meg, men tenker mer og mer på brukt Golf. Må da leve med kort rekkevidde og noe treg hurtiglading. Vet ikke om jeg får noe igjen om jeg selger den etter 2-3 år.

Er det noe spesielt jeg bør se etter, eller være oppmerksom på ved kjøp av brukt Golf? Er det noen forskjeller på de forskjellige årsmodellene fra 2014 til 2017? Tenker jeg må ha varmepumpe, sensor eller ryggekamera, "norsk" bil.
Tittel: Sv: Vurderer å kjøpe elbil, men sliter litt med valget
Skrevet av: Elektro12søndag 13. mai 2018, klokken 20:44
VW sa til meg at det var mindre elektronisk dill med den første generasjonen.