Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: ToreR på lørdag 21. april 2018, klokken 16:08
Da vi for en uke siden ladet på Fortum v/MaDonald, Rådalen, fikk vi det gule varsellyset, en bil med utropstegn i. Etter hjemkomst og neste dag var alt normalt igjen.
I går ladet vi på Klostergarasjen mens vi spiste og var på kino. Etterpå var batteriet omtrent helt oppladet. Men det luktet svidd, og det samme lyset viste seg igjen.
Vi kjørte hjem, og satt bilen på vår 16A hjemmelader. I morges luktet det sterkt svidd. Lysene (alle) kom på. Men så skjer det ingen ting. Batteriet er fullt, ventilasjon lar seg kontrollere. Dørvarsling fungerer. Vår ikke-fungerende håndbrekk (rustne wirer) lar seg ikke lenger styre «av».
Det er mulig å skru av igjen display ved å ta fot vekk fra brems og trykke startknapp. Men ikke med foten på bremsen. Etter lufting, og bilen i ro uten ladekabel en times tid, er det på ny sterk svilukt i bilen.
Dette virker kostbart. Så det spørs om ikke eventyret er over nå ... :'(
Luktet det svidd elektronikk eller svidde bremser?
Definitivt elektronikk. Så det nesten svidde i øynene.
Heldig den ikke har tatt fyr. Kan være hva som helst i det elektriske. Feilkoder lest ut på OBD kan kanskje gi et hint.
Uansett, gratis er det nok ikke å få orde på den.
Hvis ikke lukten blir igjen, kan det være relativt billig å fikse med brukte deler. Siden lukten og problemene bare kom under lading, mens bilen kjørte etterpå antar jeg at det har med lading å gjøre. Siden lukten høres ut som å være verst inne i bilen og ikke under panseret så kan det være selve laderen som sitter bak baksete i de første leafene som jeg antar du har. Den kan skiftes relativt enkelt mens jeg ikke vet om den må tilpasses bilen med Nissan consult eller hva det heter. Så er spørsmålet hvorfor den begynte å gå varm mens den ladet. Den er vannkjølt, så jeg ville sjekke kjølevæskenivået under panseret et sted. Er det nok kjølevæske ville jeg sjekke funksjon til vannpumpe før skifting av lader.
Obs. Jeg har ingen peiling på verken elbiler eller biler. Jeg videre antok at du har en første generasjonsleaf og ladet med AC da problemene oppstå. Selv har jeg ikke hatt problemer med bilen enda... Men har satt inn to tilleggsladere som går på samme kjølevannskretsløp.
Takk. Du har nok noe peiling :-). Har gen 1, ja. Lukten sitter i også mens den ikke lader. Men om den bare kommer fra skadet del som nå er kald, eller fremdeles utvikles vet jeg ikke. Ante ikke at det var kjølevæske der bak. Det KAN se ut som det er væskesøl rundt beholderen midt under frontruten, rett under panseret. KAN kanskje være en sammenheng. Og brukt utstyr kan være en idé.
Fikk med til å huske en video. Her en kar som viser både hvordan en kan sjekke om lader om bord kan være synder, hvordan den byttes, og til og med hvilken komponent som feilet.
https://www.youtube.com/watch?v=5R4dGg8nIUs
Og en annen har vist mer grillede komponenter fra lader som sikkert kan gi lukt.
https://imgur.com/a/nTeO4
Brukt lader ligger på nettet til 2000,-
https://www.nbfbildeler.no/nbf//Bildeler/nissan/leaf/styring-kontrollboks/styreenhet-ovrig/434574105
Wow! Skal gå i gang med å sjekke tipsene.
På vei til verksted.
Håper det blir billig å reparere
Tipper det er batteriet ( 12 volt ) som er dødt eventuelt laderen til dette. Fikk noen meget spenstige lyder og svi-lukt når mitt 12 volt batteri hadde lav spenning.
Sitat fra: jsa061 på onsdag 25. april 2018, klokken 09:53
Tipper det er batteriet ( 12 volt ) som er dødt eventuelt laderen til dette. Fikk noen meget spenstige lyder og svi-lukt når mitt 12 volt batteri hadde lav spenning.
Ja, i så fall KAN det være en mulighet. For bergningsmannen hadde med 12V, som trengtes til å få av parkeringsstilling for å få buksert bilen ut. Og mens den ble koblet på, så jeg at høyspentbatteriet fremdeles var fullt. Lurer litt på hvorfor lav batterispenning skal gi svilukt og så spesielle symptomer. Men har jobbet nok med elektro at jeg ikke vil utelukke det.
Verksted har lovet fasit i dag. Venter i spenning!
Sitat fra: ToreR på onsdag 25. april 2018, klokken 12:13
Sitat fra: jsa061 på onsdag 25. april 2018, klokken 09:53
Tipper det er batteriet ( 12 volt ) som er dødt eventuelt laderen til dette. Fikk noen meget spenstige lyder og svi-lukt når mitt 12 volt batteri hadde lav spenning.
Ja, i så fall KAN det være en mulighet. For bergningsmannen hadde med 12V, som trengtes til å få av parkeringsstilling for å få buksert bilen ut. Og mens den ble koblet på, så jeg at høyspentbatteriet fremdeles var fullt. Lurer litt på hvorfor lav batterispenning skal gi svilukt og så spesielle symptomer. Men har jobbet nok med elektro at jeg ikke vil utelukke det.
Verksted har lovet fasit i dag. Venter i spenning!
Jeg tipper det er den der "DC-junction box" eller hva den nå heter. Svakt punkt. Når den ryker faller DC-DC ut, og da blir det lav spenning på 12V batteriet. Ikke får man satt bilen i Drive, og ikke fungerer laderen.
Måleren for høyspenningsbatteriet er ingen "flotør" som i en bensintank, men teller strøm inn og ut av batteriet. Sier dermed intet om tilstanden.
Ta gjerne kontakt om du trenger noen av komponentene som finnes i høyspentbatteriet. Har brukte deler i hylla.
Det er laderen bak som er røket, sier verkstedet nå. Noenogtredve tusen m mva. ferdig montert. Til dette kommer også 8.000,- til nye bremsevaiere til P-brems.
Mulig vi må be om bud på bilen fra hobbymekkere. For det er sikkert mye å hente på en bil som bør kunne selges for 60.-80.000,- Eller?
Deler til parkbrems
https://www.google.no/amp/s/www.ebay.com/b/amp/Parking-Brake-Cables-for-Nissan-Leaf/33568/bn_1459499
8000 for en wire høres dyrt ut. Du kan prøve å leite fram nummeret på wiren, og deretter kan du søke etter den på Ebay, og på amerikanske butikker: https://www.nissanpartsdeal.com/parts/nissan-cable-assy-park~36531-3na0a.html?Make=Nissan&Model=Leaf&Year=2012&Submodel=&Filter=()
Når det gjelder lader, ville jeg leite hos høggere, og sjekka pris på rimeligere verksteder.
Hvis bilen fortsatt brukes like mye som den er brukt før, så kan det være til å hjelp å bytte til bil med større batteri, hvis man føler behov for det.
Her er en som spør etter skada Leaf:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116284886
Takk for alle innspill. Har nå avtalt tid på verkstedet for skifting av vaiere og ladeenhet. Sistnevnte kjøper vi til en rimelig pris fra en hugger. Fra Nissan ville den kostet over 20.000. De skifter for 9.000,- Sikkert godt betalt det også, men sikkerhet og nøyaktighet er viktig i det arbeidet.
Bremsegreiene får jeg originalt. Det er ikke mindre viktig. Vi har regnet på at det å få bilen på veien for et par og tjue tusen, samt å opprettholde verdien den da vil ha neste år, når vi tenker å kjøpe ny elbil, har større verdi enn et forhastet salg og kjøp akkurat nå.
Jeg gir en liten status igjen her når alt forhåpentligvis er OK igjen.
Er det Elbilmek som gjør jobben?
Sitat fra: oggaman på torsdag 26. april 2018, klokken 21:05
Er det Elbilmek som gjør jobben?
Nei. AutoCenter Åsane tar både brekk og lader. Ny lader kjøpte jeg for 2.000 pluss frakt etter tips lenger fremme i denne tråden (Takk!), og den er nå på vei i Norgespakke. Går alt etter planen er bilen på veien igjen med alt fikset for under 20.000,-
Det går sikkert an å få arbeidet gjort rimeligere. Og kanskje også bedre andre steder. Men jeg klarer ikke å lete rundt etter andre versksted.
Denne forhandleren har gitt god service hele veien, og jeg tenker at de uansett vet hva de holder på med ift. HMS og kvalitet på arbeidet. Det er ikke der jeg skal tjene mine penger. Men å få tak i en brukt del i dette tilfellet, det er gull. Det er bra for både miljø, skraphandlere og lommebok.
Jeg har verkstedsavtale førstkommende fredag. Kan gi en oppdatering etter at jobben er gjort. Jeg skylder dere andre i forumet her stor takk for gode tips og enestående engasjement.
Hvor gammel er bilen? En lader høres liksom ut som noe som burde gå på garanti.
Bilen er kjørt 178 000 km. Så den er langt over garanti , da den varer til 100 000 km eller 5 år, det som inntreffer først.
Tipper det er en 2012/13 modell.
Men utrolig bra at det var en brukt del å oppdrive. At det forhåpentligvis er mulig å få bilen på veien igjen for 20 00
Bilen er nå OK igjen :-). Ny - brukt - lader. Til kr. 2.000,- Som jeg ble satt på sporet etter her. Nissan forhandler monterte den. For ca. kr. 9.000,-
Så var alt i orden.
Og det var altså ikke over likevel. Vi ruller videre.
Nissan Leaf 2011 - minus to streker - 185.000 km. Takk til alle!
Sitat fra: ToreR på torsdag 10. mai 2018, klokken 21:05
Bilen er nå OK igjen :-). Ny - brukt - lader. Til kr. 2.000,- Som jeg ble satt på sporet etter her. Nissan forhandler monterte den. For ca. kr. 9.000,-
Så var alt i orden.
Og det var altså ikke over likevel. Vi ruller videre.
Nissan Leaf 2011 - minus to streker - 185.000 km. Takk til alle!
Lærerik tråd det her sånn egentlig, og godt det lot seg gjøre å reparere uten at det kostet skjorta.
Etter endel år her på elbilforum, både på Leaf- og trillingforum så er dette et ganske typisk hendelsesforløp.
1. Feilkoder og ting som ikke virker
2. Verksted som synser og kommer med skyhøyt estimat
3. Entusiaster på forum som gjetter bedre og billigere.
4. Det viste seg å være noe enkelt, ting ordner seg og trådstarter blir happy.
Man kan lure på hva verksted/forhandler egentlig driver med, virker ikke som de kan noe som helst om elbiler og bare gjetter vilt..
tomrh: Det er vel akkurat det samme som for fossilbiler? Verksteder som priser i vei, og nevenyttige eiere som finner rimeligere løsninger. Slik har det vel vært så lenge som det har vært biler...
Hadde nylig havari på det elektriske håndbrekket i fossilbilen min. På verksted hadde det kanskje blitt 10-15.000, men jeg googlet litt og fikset det selv for knappe 75 kr. 8)
Joda, er nok enig der, men likevel: Personlig opplever jeg stor forskjell på verksteder for fossilbiler. For eksempel: Girkassa røyk på fossilen for noen år siden, og verkstedet jeg brukte, som da var frittstående, skaffet brukt kasse og gjorde det så rimelig som mulig. Nå er de kjøpt opp av Mekonomen og er blitt «vrange», og jeg har funnet meg et annet hjelpsomt verksted. Men kommer jeg med elbil til dem så kan de «ingenting».
Med elbil opplever jeg at kunnskapen fortsatt er lav, og man henvises til merkeverkstedene som jo er forpliktet å «kunne noe» men som ikke sjelden stiller feil diagnose og kommer med astronomiske fantasipriser (ikke selvopplevd ennå heldigvis, men ut i fra andres erfaringer på forum). (Skulle nesten tro de ønsket å skremme vekk kunden for å dekke over at de kanskje egentlig ikke har peiling..)
Samme for min avdankede fosilbil. Den har en kjen feil som gir airbagvarsel. Verksted skal ha snaue 10k for å fikse. Alt en trenger er å bytte ut et bittelite relé som koster noen tiere og som ligger rett i dagen.
Det er jo da en slutter å bruke merkeverksted og omtaler dem som svindlere ved hver minste anledning.