Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: ludwig_holberg på Onsdag 18. April 2018, klokken 10:26
-
Kommer Model Y med hengerfeste? Hvor mange kg tror dere det vil ta?
-
Jeg tror hengerfeste er nesten garantert. Kanskje 1500 kg.
-
Kommer Model Y med hengerfeste? Hvor mange kg tror dere det vil ta?
Mener å ha lest at det kommer ja. Tipper minimum 1500kg men neppe over 2000kg. 1800kg er mitt råtips.
-
Og det var vel bare og rimelig at første tråd om Model Y dreide seg om hengerfeste...
-
Og det var vel bare og rimelig at første tråd om Model Y dreide seg om hengerfeste...
I riktig tråd 
-
Jeg tror den første tråden til hver modell på det norske Ferrari-forumet, hvis det fins, handler om det samme. Men en Y ser jo faktisk ut som et hengerdrag også, da må det vel skje. Men amerikanerne har et litt rart forhold til hengere, det må liksom være så digert når det først er en henger. Mens her bruker man små traller til å handle hagemøbler.
-
Haha, synes det er helt praktfullt at første tråd blir om hengerfeste, eller Gabrielsen som det sikkert kommer tilbake til. :laugh:
Men det ville vært rart om det ikke kom hengerfeste på Y. Tipper (ønsketenker) at det kommer på Model 3 også, så da ville det vært veldig ulogisk om det ikke kom på Y.
-
Men amerikanerne har et litt rart forhold til hengere, det må liksom være så digert når det først er en henger. Mens her bruker man små traller til å handle hagemøbler.
Har sikkert noe med at man får fine pickuper ala Canyon, Tacoma eller F-150 for 4-5 månedslønninger i junaiten... så det finnes noen ekstrabiler både her og der...
-
Noen som har noe mer info om hengerfeste?
-
Noen som har noe mer info om hengerfeste?
Jeg synes dette var en bra bekreftelse:
Så, her er ett utdrag fra ett bilde fra lanseringen. Gjettekonkurranse: Hva er den firkanten nederst på bakskjermen til Model Y? (Tør ikke skrive hva jeg tror det er ;) )
(https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/20190316_064835-jpg.386956/)
(https://external-preview.redd.it/Nlja7DbiWXbtxDeukQILyRRBiatbsbE4QgL3BBLORi0.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=0ee19417c0e7b08c656b93e99679427e93648f79)
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b1dslg/model_y_tow_hitch_spotted/
-
TOCN har visstnok også fått bekreftet at hengerfeste kommer:
TOCN kan bekrefte hengerfeste!!
Vi kan dermed bekrefte, direkte fra Franz von Holzhausen, at hengerfeste og luftfjering kommer på Model Y.
https://www.tocn.no/2019/03/tesla-model-y-unveil/#more-12472 (https://www.tocn.no/2019/03/tesla-model-y-unveil/#more-12472)
-
https://insideevs.com/tesla-model-3-model-y-tow-yes/ (https://insideevs.com/tesla-model-3-model-y-tow-yes/)
Tesla Says Model 3 & Model Y Will Both Be Equipped To Tow
Teslas go towing.
Tesla’s chief designer Franz von Holzhausen says that the recently revealed Model Y will be equipped to tow and he adds that the Model 3 will eventually get a tow bar too, that’s according to Norwegian site Elbilen.
-
Old new, men her en artikkel:
https://www.dinside.no/motor/folkemodellene-skal-fa-tilbehoret-alle-nordmenn-vil-ha/70656958
-
Men på Y’en man kan reservere nå står det ingenting om hengerfeste. Kan man da anta at det blir som med Model 3, altså at de som står først i køen ikke får hengerfeste mens de som drøyer bestillingen litt får med hengerfeste? I så fall er det jo ikke så fristende å reserve nå....
-
Men på Y’en man kan reservere nå står det ingenting om hengerfeste. Kan man da anta at det blir som med Model 3, altså at de som står først i køen ikke får hengerfeste mens de som drøyer bestillingen litt får med hengerfeste? I så fall er det jo ikke så fristende å reserve nå....
Tror du ikke Y kommet med hf slik som på X? Som standard
-
Men på Y’en man kan reservere nå står det ingenting om hengerfeste. Kan man da anta at det blir som med Model 3, altså at de som står først i køen ikke får hengerfeste mens de som drøyer bestillingen litt får med hengerfeste? I så fall er det jo ikke så fristende å reserve nå....
Tror du ikke Y kommet med hf slik som på X? Som standard
Inntil det motsatte er bekreftet gjennom offisielle Tesla-kilder forutsetter jeg at de kommer til å prøve seg på det samme stuntet som med TM3. Så lenge det ikke står svart på hvitt at hengerfeste er på bilen har jeg null tillit til at det kommer i løpet av første 4-6 måneder bilen er i salg. Jeg reserverer den dagen jeg kan få hengerfeste på en TMY, eller en annen bil av tilsvarende størrelse og omtrent samme leveringsestimat og med lik, eller lengre rekkevidde.
-
Model Y baserer seg på Model 3 plattformen, som nettopp fikk hengerfeste.
Det høres jo merkelig ut at Model Y da ikke skulle få hengerfeste før etter et år når plattformen allerede har dette på plass.
Det er ikke sammenlignbart med lansering av Model 3. Da hadde ikke plattformen hengerfeste klart.
-
Det som betyr noe er at Tesla bekrefter hengerfeste fra dag 1. Kommer heller ikke bestille eller reservere før det er offsielt fra Tesla OG at man kan krysse av for dette ifb. Reservering OG senere bestilling
-
Model Y baserer seg på Model 3 plattformen, som nettopp fikk hengerfeste.
Det høres jo merkelig ut at Model Y da ikke skulle få hengerfeste før etter et år når plattformen allerede har dette på plass.
Det er ikke sammenlignbart med lansering av Model 3. Da hadde ikke plattformen hengerfeste klart.
Vel, Tesla har ikke villet fortelle oss hva som er forskjellen på en TM3 produsert før man kunne få hengerfeste, og en som er produsert etter at man kunne få hengerfeste. Så jeg tar for gitt at det ikke er noen faktiske forskjeller. Basert på nettsiden, der hengerfeste ikke er et valg under reservasjonsprosessen gjør meg ganske skeptisk. Jeg håper jeg tar feil, men jeg regner med de gjør det samme med TMY som med TM3.
-
Jeg skal vedde ganske mye på at Y får hengerfeste fra dag 1. Forøvrig har vi denne
Immediately following the Model Y event last week, the Swedish magazine Elbilen briefly conversed with Franz after he stepped off the stage asking if the newly unveiled SUV will have a towbar. After the Tesla Chief Designer said yes, the publication followed up with a question about the Model 3’s towing equipment. Franz’s response was brief, only stating “soon,” before smiling and disappearing into the crowd
-
Model Y baserer seg på Model 3 plattformen, som nettopp fikk hengerfeste.
Det høres jo merkelig ut at Model Y da ikke skulle få hengerfeste før etter et år når plattformen allerede har dette på plass.
Det er ikke sammenlignbart med lansering av Model 3. Da hadde ikke plattformen hengerfeste klart.
Vel, Tesla har ikke villet fortelle oss hva som er forskjellen på en TM3 produsert før man kunne få hengerfeste, og en som er produsert etter at man kunne få hengerfeste. Så jeg tar for gitt at det ikke er noen faktiske forskjeller. Basert på nettsiden, der hengerfeste ikke er et valg under reservasjonsprosessen gjør meg ganske skeptisk. Jeg håper jeg tar feil, men jeg regner med de gjør det samme med TMY som med TM3.
Model Y ble lansert før hengerfeste ble gjort tilgjengelig på plattformen. Jeg er helt sikker på at hengerfeste kommer fra start til Model Y. Noe annet høres rart ut synes jeg.
Men får se om jeg tar ut Y`en uansett da jeg har en annen bil i bestilling. Og uten hengerfeste vil det være uaktuelt, men det finner jeg usannsynlig.
-
Men på Y’en man kan reservere nå står det ingenting om hengerfeste. Kan man da anta at det blir som med Model 3, altså at de som står først i køen ikke får hengerfeste mens de som drøyer bestillingen litt får med hengerfeste? I så fall er det jo ikke så fristende å reserve nå....
Tror du ikke Y kommet med hf slik som på X? Som standard
Godt poeng, det står jo ikke et ord om hengerfeste når man bestiller en X heller.
-
Snodig. Mener det stod hengerfeste inkludert når jeg bestilte X
-
Jeg er mer bekymret for takstativ på det kuppeltaket. Hengerfeste tror jeg kommer fra start.
-
Bestiller definitivt ikke før det er offisielt bekreftet. Ser at flere el biler leveres med en avtagbar krok for å henge på sykler, stoler derfor ikke på eventuelle hull i støtfanger.
Brant meg på mod. 3 som nå leveres med feste. Har reservert den nye Skoda som skal komme med feste, SUV og lang rekkevidde.
Selger mod. 3 så snart det kommer et godt alternativ - taper nok mellom kr. 50 - 75000 på den pr. år blant annet på grunn av manglende hengerfeste!
-
Hengerfeste er inkludert på X og det står jo ganske tydelig og. På M3 er det et eget tilvalg - det burde det jo være her og. Men enn så lenge ingenting. Legger ikke inn bestilling før dette er klart jeg heller..
-
Y med hengerfeste observert:
https://electrek.co/2019/12/03/tesla-model-y-prototype-spotted-tow-hitch/
Videre er det noen som spekulerer om leveranser i Q1 2020
-
Y ville vært høyaktuell, men skeptisk pga kvalitet på de andre bilene dems. Følger ihvertfall med og håper de har skjerpet seg på det området, for teknisk sett er Y mest bil for penga.
-
Y ville vært høyaktuell, men skeptisk pga kvalitet på de andre bilene dems. Følger ihvertfall med og håper de har skjerpet seg på det området, for teknisk sett er Y mest bil for penga.
Vi kommer til å gå fra S til Y (når 7 seter er tilgjengelig) og det er ingen kvaler ifm. kvalitet :) Ingen aktuelle alternativer ser ut til å komme med det første heller, så da holder vi oss til Tesla.
-
Forhørte meg rundt om på tesla service centre og spurte vdr. hengerfeste på Model Y. Fikk muntlig bekreftelse av både Kokstad og Minde i Bergen at dette skulle komme. Gjorde så grep og forhåndsbestillte selv om dette ikke er mulig å velge i konfigurasjonen.
En annen ting jeg har lest meg opp på, det er at Tesla Model 3 Performance ikke har hengerfeste pga. dekkene som blir brukt ikke kan ha lasten som kreves. Håper dette ikke er tilfelle på Model Y, da jeg bare må ha Performance og tilghenger.
referanse: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3640406/ (https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3640406/)
-
"Bare må ha performance" :P
-
Så hengerfeste får den, men hva med takstativ - noen som vet?
-
Har både TM3 og Etron55, og det er klasseforskjell på kvalitene på disse to bilene. Virker som Tesla har fått orden på problene de hadde for 1-2 år siden, mens Audi er helt ute og kjøre. Vår Audi har stått mer på verksted enn vi har fått brukt den. TM3 har ikke vært noe galt med og kjørt 20.000 problemfrie km.
Y ville vært høyaktuell, men skeptisk pga kvalitet på de andre bilene dems. Følger ihvertfall med og håper de har skjerpet seg på det området, for teknisk sett er Y mest bil for penga.
-
En annen ting jeg har lest meg opp på, det er at Tesla Model 3 Performance ikke har hengerfeste pga. dekkene som blir brukt ikke kan ha lasten som kreves. Håper dette ikke er tilfelle på Model Y, da jeg bare må ha Performance og tilghenger.
Ja, det står i den norske brukermanualen for TM3 at den ikke skal taue tilhenger med 20" dekk. Det var også endel restriksjoner på dekk for tilhengertauing med TMX i begynnelsen, men det ble etterhvert lempet på. Jeg tror ikke har noe å gjøre med at dekkene ikke tåler det. Men dekkene har innvirkning på stabilitet, og på belastningen på hengerfestet. Det har selvsagt også det større dreiemomentet på Performance biler.
Det er nok litt usikkerhet her, for regelverket for tilhengerfester er ikke helt oppdatert mhp. akselerasjoner opp mot 1g. Testlasten i lengderetning er forbausende lav. For TM3 LR er for eksempel D= 6.84 kN, og dynamisk testing er med +/- 0.6 D, altså ca. 0.4 g for en 1000kg henger. Det tilsvarer 0-100 på ca 7 sekunder:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31994L0020:EN:HTML
-
Takk for info, meget informativt. Har en kompis som har en X som han tauer med, han sier at når han tauer så går bilen over i taue modus. Han beskriver det som en puse-modus hvor harde akselerasjoner ikke er mulig.
-
Han beskriver det som en puse-modus hvor harde akselerasjoner ikke er mulig.
Sikkert like greit hvis det er blitt slik nå. Det var ikke alle som likte å bli frakjørt av elbil med campingvogn i lyskryss :).
-
Har både TM3 og Etron55, og det er klasseforskjell på kvalitene på disse to bilene. Virker som Tesla har fått orden på problene de hadde for 1-2 år siden, mens Audi er helt ute og kjøre. Vår Audi har stått mer på verksted enn vi har fått brukt den. TM3 har ikke vært noe galt med og kjørt 20.000 problemfrie km.
Du verden, hvor stor prisforskjell er det på de to bilene du har?
-
Tesla model Y Performance med 7 seter som kan trekke 1500+ kg tilhenger virker å være så optimal bil det går an å komme i Norge!!
-
Tesla model Y Performance med 7 seter som kan trekke 1500+ kg tilhenger virker å være så optimal bil det går an å komme i Norge!!
Men Performance på Model 3 kan ikke trekke henger, så hvorfor skulle det bli noe annerledes med Y tror du?
Uansett bra med krefter uten P.
-
Ligger noen M3P med hengerfeste på Finn faktisk....
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160886835
Vil anta at SUV versjonen altså Y vil være mer tilpasset henger
-
Det er nok "base performance" biler, de har samme fysiske hengerfeste som de vanlige, men det er en egen sertifisering til 500 kg som kan sees på merkelappen. Jeg tror det er sannsynlig at Model Y får akkurat samme festet. Men kanskje Performance får 500 kg da, siden den er litt høyere, og ikke fullt så rask.
[ You are not allowed to view attachments ]
-
Ja, det står "Base" i annonsen og. En kan og se det på bilen ved at den ikke har de større Racing bremsekalipperne, som og er røde. Men den går jo like raskt, sikkert, selv om du nok ikke får med alu-pedaler, karbon-spoiler osv.
I annonsen så står det derimot at denne versjonen kun var solgt i høst. Kan være Tesla fant ut at det ikke var så lurt. På den annen side har det gått an å kjøpe ekstra hestekrefter til Model 3 i den senere tid, så det er jo et alternativ. På den andre side så er jo 4,9 til 100 for det som ikke er Performance veldig raskt. På min tidligere Model S hadde jeg 5,6, som var raskt, som jeg nesten aldri brukte. Nå har jeg Model 3 Performance, men må innrømme jeg aksellererer mye oftere idiotisk raskt nå, men kan være fordi det er en mer leken bil og.
En annen ting er at prisforskjellen er så stor før lansering mellom awd og Performance, men de har satt ned sistnevnte veldig etter en stund.
På Model Y har jeg bestilt AWD, men er usikker. Ønsker jeg mer gocart og støy, eller lavere pris og sannsynligvis krok med (mer anvendelig) krok, men ikke så rå. Kommer sikkert til å angre uansett.
-
Jeg bestiller ingen modell Y før hengerfeste er ett tilvalg. Ønsker også å vite max hengervekt med brems
-
Jeg bestiller ingen modell Y før hengerfeste er ett tilvalg. Ønsker også å vite max hengervekt med brems
Samme her. Holder å bli lurt en gang.
-
Jeg bestiller ingen modell Y før hengerfeste er ett tilvalg. Ønsker også å vite max hengervekt med brems
Samme her. Holder å bli lurt en gang.
Jeg står i køen, men trykker "Cancel" om det ikke er avklart når den er klar for produksjon. Men på bilder så vises krok-luken, og det har vel hele tiden vært meningen at Y er for 3 det X er for S...en bil med krok og god plass...
-
Vet VG dette? "Elbilen leveres ikke med hengerfeste, som heller ikke kan monteres i ettertid."
https://www.vg.no/bil/tesla/model-y
-
Vet VG dette? "Elbilen leveres ikke med hengerfeste, som heller ikke kan monteres i ettertid."
https://www.vg.no/bil/tesla/model-y
Dette er skrevet av en robot. Bare å ta med noen store klyper salt.
-
Vet VG dette? "Elbilen leveres ikke med hengerfeste, som heller ikke kan monteres i ettertid."
https://www.vg.no/bil/tesla/model-y
Dette er skrevet av en robot. Bare å ta med noen store klyper salt.
Mulig det, men slik ting er pr nå er det faktisk helt korrekt.
-
Blir vel å vente til Tesla bekrefter hengerfeste og vekt for TMY før eventuelt bestilling.
Gratis lån til Tesla på TM3 viste seg å være meningsløst, da alle kunne bestille 1 uke senere uansett....
-
Blir vel å vente til Tesla bekrefter hengerfeste og vekt for TMY før eventuelt bestilling.
Gratis lån til Tesla på TM3 viste seg å være meningsløst, da alle kunne bestille 1 uke senere uansett....
Har kun noe for seg i USA hvor bilene kommer i få antall i starten.
-
Blir vel å vente til Tesla bekrefter hengerfeste og vekt for TMY før eventuelt bestilling.
Gratis lån til Tesla på TM3 viste seg å være meningsløst, da alle kunne bestille 1 uke senere uansett....
Sitter også å venter på hengerfeste før jeg foretar meg noe. Bestilte TM3 6. januar uten å ha noen form for reservasjon, ble utlevert 15. mars så ja ikke aktuelt å låne ut noen penger til Tesla.
-
Vil jo være mer enn en overraskelse om den ikke kom med hengerfeste. Bildene viser med.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-tow-hitch-towbar-sighting/
Det er for øvrig ikke sikkert at Model Y utleveringer skjer på samme måte som Model 3. For Model 3 så sendte de over 5000 biler ganske kjapt etter start av utleveringer, men som jeg forstår så kan etterspørselen etter Model Y i USA være mye større enn Model 3, og da kan det være at de ikke kan sende like mange over til Norge. Men kommer nok veldig an på hvordan det går med fabrikken i Berlin. Nå er det mange utrydningstruede flaggermus i den plantede skogen, så spørs hvor mye problemer det skaper for skogryddingen hvis de må skaffe fosterhjem for alle disse.
-
Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.
Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.
Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.
-
Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.
Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.
Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.
Jeg tipper de først konsentrerer seg om USA, og Performance (siden det er Performance de har fått godkjent / registrert nå), men etter at de har dekket det meste av Performance-markedet i USA så tipper jeg de shipper litt rundt om i verden med Performancer, samtidig som de leverer AWD i USA. Performance er dessverre uten krok (pga 20" hjul). Men etter det vil de nok shippe AWD i USA en stund, før de eksporterer slike. Jeg tipper fabrikken i Tyskland vil ta langt lenger tid å få laget enn for eksempel i Kina, ettersom det er veldig mange flere myndighetskrav med tanke på bygging i Tyskland "Construction of the facility is set to begin in early 2020, with a proposed start of production in late 2021", ref Wikipedia. Jeg tror ikke Tesla venter til slutten av 2021 med å levere til Norge. Men kan jo være de produserer i Kina.
-
...
Jeg tipper fabrikken i Tyskland vil ta langt lenger tid å få laget enn for eksempel i Kina, ettersom det er veldig mange flere myndighetskrav med tanke på bygging i Tyskland "Construction of the facility is set to begin in early 2020, with a proposed start of production in late 2021", ref Wikipedia.
På den andre siden har Tesla nå fått mer erfaring i å bygge fabrikker. Dvs skulle de bygd en til i Kina så ville det sannsynligvis gått raskere enn det gjorde med GF3, så mulig det kan oppveie mot tregheten som påføres ifm krav o.a.
-
Det er nok ikke realistisk med like rask bygging i Europa. Bare planarbeid, søknader og slikt tar månedsvis. Og kineserene kliner opp sånne bygg i en helt annen hastighet enn entreprenører i Europa. Men selve innmaten kan nok komme på plass forholdsvis kjapt og effektivt
-
Står forventet produksjon i 2021, kan mulig være i Tyskland
-
Bare nevner at kineserne har bygd fabrikker i Europa tidligere og Tyske myndigheter er velvillige. Tyskerne er jo kjent for effektivitet.
Kineserne planlegger en batterifabrikk i Tyskland selv (CATL)
https://www.nytimes.com/2019/09/02/business/china-germany-battery-factory.html
SVOLT planlegger Europa fabrikk
https://industryeurope.com/chinas-svolt-eyes-up-europe-for-20-gwh-factory/
-
Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.
Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.
Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.
Jeg tipper de først konsentrerer seg om USA, og Performance (siden det er Performance de har fått godkjent / registrert nå), men etter at de har dekket det meste av Performance-markedet i USA så tipper jeg de shipper litt rundt om i verden med Performancer, samtidig som de leverer AWD i USA. Performance er dessverre uten krok (pga 20" hjul). Men etter det vil de nok shippe AWD i USA en stund, før de eksporterer slike. Jeg tipper fabrikken i Tyskland vil ta langt lenger tid å få laget enn for eksempel i Kina, ettersom det er veldig mange flere myndighetskrav med tanke på bygging i Tyskland "Construction of the facility is set to begin in early 2020, with a proposed start of production in late 2021", ref Wikipedia. Jeg tror ikke Tesla venter til slutten av 2021 med å levere til Norge. Men kan jo være de produserer i Kina.
Jeg er ikke sikker på at Performance kommer uten hengerfeste. I informasjonen jeg har 'lest' så oppfatter jeg at den kommer med 19" hjul. Har derfor satt min reservasjon på en Performance… - på samme vis som at XP har hengerfeste...
-
Bare nevner at kineserne har bygd fabrikker i Europa tidligere og Tyske myndigheter er velvillige. Tyskerne er jo kjent for effektivitet.
Kineserne planlegger en batterifabrikk i Tyskland selv (CATL)
https://www.nytimes.com/2019/09/02/business/china-germany-battery-factory.html
SVOLT planlegger Europa fabrikk
https://industryeurope.com/chinas-svolt-eyes-up-europe-for-20-gwh-factory/
[ You are not allowed to view attachments ]
De skal bygge sykehus med 1000 sengeplasser på 15 dager. Men, i Tyskland så er det mange flaggermus og mer byråkrati, så vi får bare se hvor lang tid det tar for kineserne med batterifabrikken.
Regner med at electrek gir oss regelmessige oppdateringen på Tesla-fabrikken i Tyskland.
-
Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.
Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.
Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.
Jeg tipper de først konsentrerer seg om USA, og Performance (siden det er Performance de har fått godkjent / registrert nå), men etter at de har dekket det meste av Performance-markedet i USA så tipper jeg de shipper litt rundt om i verden med Performancer, samtidig som de leverer AWD i USA. Performance er dessverre uten krok (pga 20" hjul). Men etter det vil de nok shippe AWD i USA en stund, før de eksporterer slike. Jeg tipper fabrikken i Tyskland vil ta langt lenger tid å få laget enn for eksempel i Kina, ettersom det er veldig mange flere myndighetskrav med tanke på bygging i Tyskland "Construction of the facility is set to begin in early 2020, with a proposed start of production in late 2021", ref Wikipedia. Jeg tror ikke Tesla venter til slutten av 2021 med å levere til Norge. Men kan jo være de produserer i Kina.
Jeg er ikke sikker på at Performance kommer uten hengerfeste. I informasjonen jeg har 'lest' så oppfatter jeg at den kommer med 19" hjul. Har derfor satt min reservasjon på en Performance… - på samme vis som at XP har hengerfeste...
I USA så solgte de Model 3 Performance med 19" og uten Performance-bremser en periode. Men det gjorde de ikke i Norge (utenom en kort periode med noen lagerbiler). På den annen side så kan en kjøpe mer hestekrefter som en oppgraderingspakke. For min del ville jeg svært gjerne hatt Performance med 19" (for å unngå for mye hjulstøy), men med flotte røde Performance bremsekalippere. Jeg synes de faktisk gjør hele forskjellen på min Model 3 Performance. På Model Y, som er Chrome Deleted fra fabrikken vil nok røde bremsekalippere poppe ekstra bra ut...kan jo selvsagt levere de inn til lakkering et sted, men blir ikke helt det samme. De vanlige bremsene er jo og mindre...
-
Nå har Tesla begynt produksjon for levering i mars, og fremdeles er ikke hengerfeste mulig å bestille der borte. Er det rett og slett ikke marked for hengerfeste selv på SUVer i USA? Det er jo bilder av Yer med luke for hengerfeste, men kanskje forberedelser for Europa?
-
Nå har Tesla begynt produksjon for levering i mars, og fremdeles er ikke hengerfeste mulig å bestille der borte. Er det rett og slett ikke marked for hengerfeste selv på SUVer i USA? Det er jo bilder av Yer med luke for hengerfeste, men kanskje forberedelser for Europa?
Jeg vet at de selger sinnsynkt mange pickuper der borte (f.eks. 600.000 solgte Ford F-150 i året), som de bruker til å frakte store ting på henger eller på planet med. De er og ganske billige pga avgiftene. En Tesla vil dermed være ganske dyr der borte, og de vil gjerne ikke være så villige til å bruke den til å kjøre skrot med. Jeg mener at Model 3 heller ikke kom med krok der borte, men det gikk ganske lang tid her hjemme og før kroken kom. Kanskje det blir sånn at de første ikke får muligheten for krok, men at den muligheten kommer etterhvert i USA, mens det i Norge sikkert kommer til å være ordnet når Norge begynner å få biler.
-
Mulig jeg tar feil,men antar folk flest i USA regner modell Y som en ganske liten bil. Tror de færreste i USA er opphengt i hengerfeste til denne type bil..Den er rett og slett for liten. Men i Europa er saken en helt annen. Så når bilen kommer hit så vil den leveres med.
-
Mulig jeg tar feil,men antar folk flest i USA regner modell Y som en ganske liten bil. Tror de færreste i USA er opphengt i hengerfeste til denne type bil..Den er rett og slett for liten. Men i Europa er saken en helt annen. Så når bilen kommer hit så vil den leveres med.
Ser amerikanere i kommentarfeltet på electrek klassifiserer den som small/medium size CUV. Når amerikanere skal frakte med seg skrot, så vil de ofte ha lasteplan, ikke tilhenger.
-
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.
For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter 
ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt......
-
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.
For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter 
ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt...... 
Akkurat som på X. Så ikke hold pusten på en endring.
-
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.
For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter 
ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt...... 
På model 3 monteres hengerfestet vertikalt under støtfanger. Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger. Så dette vil med all sannsynlighet bli bedre og enklere.
-
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.
For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter 
ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt...... 
På model 3 monteres hengerfestet vertikalt under støtfanger. Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger. Så dette vil med all sannsynlighet bli bedre og enklere.
Tror det er amerikansk standard med firkantet "reciever" som man kan montere ymse utstyr i. Regner med det blir samme hengerfeste produsert av Westfalia for TMY som det er for TM3 i Europa.
-
Det er bare å håpe at de velger en annen løsning på hengerfestet på Y enn det de har på 3.
For den løsningen det er på Model 3 er noe forbannet dritt. Makan til upraktisk og vrien løsning skal du lete lenge etter 
ALT er gjort for å lage en drittløsning. Plate som er vrien å feste igjen, låsemekanisme som er tung og vrien, umulig å se hva en gjør, kontakt som ikke kan vippes ned, åpent rom rundt festet når det er montert så det samler skitt...... 
På model 3 monteres hengerfestet vertikalt under støtfanger. Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger. Så dette vil med all sannsynlighet bli bedre og enklere.
Tror det er amerikansk standard med firkantet "reciever" som man kan montere ymse utstyr i. Regner med det blir samme hengerfeste produsert av Westfalia for TMY som det er for TM3 i Europa.
OK, så det er ikke mulig å montere hengerfeste i den firkant «reciveren»? Da blir mine antagelser feil.
-
Jo det kan man, men jeg har aldri sett en bil som har vært solgt i Norge med denne typen hengerfeste. Heller ikke USA-biler. Mulig det ikke er typegodkjent her med den løsningen?
-
Jo det kan man, men jeg har aldri sett en bil som har vært solgt i Norge med denne typen hengerfeste. Heller ikke USA-biler. Mulig det ikke er typegodkjent her med den løsningen?
Har vært noe få X som ble feillevert med amerikansk hengerfeste, men de fikk det raskt byttet til europeisk tror jeg.
-
Flere amerikanske pickuper som er solgt nye i Norge med amerikansk firkantfeste. Nå er nok en del av de parallellimport fra USA/Canada. Westfalia har godkjent europeisk kule som passer til firkantfeste (de amerikanske kulene er i tommer og ikke helt samme størrelse som den europeiske på 50mm).
-
Bilder av model Y viser at festet vil bli Montért horisontalt inn i støtfanger.
Horisontalt vil være en stor forbedring.
-
På denne side spekulerer de i at den vil kunne trekke 1.588 kg, ikke godt å vite riktigheten av dette...
https://evcompare.io/cars/tesla/tesla-model-y-long-range-awd/
-
Det er vel ikke helt usannsynlig at TMY havner der. Min TM3 er oppført med maksvekt tilhenger 1 000kg og TMX 2 250kg.
-
Polestar 2 og XC 40 R får begge 1500 kg. Så da er det vel ikke usannsynlig at Tesla legger seg like over det med Model Y. Eller kanskje 1800 kg, som e-tron og EQC.
-
Flere amerikanske pickuper som er solgt nye i Norge med amerikansk firkantfeste. Nå er nok en del av de parallellimport fra USA/Canada. Westfalia har godkjent europeisk kule som passer til firkantfeste (de amerikanske kulene er i tommer og ikke helt samme størrelse som den europeiske på 50mm).
Jeg kjøpte firkantfeste-krok fra USA som jeg monterte på min Model 3 Performance for bruk til å frakte sykler hver uke (festes ved å demontere bakskjermen, samt et lite snitt i bunnplata). Kjøpte så en "Curt" (kule-krok-holder) fra USA som festes inn i firkanten. En kan velge firkantstørrelse på 1,25" eller 2". Jeg valgte 1,25", men angrer litt på det. Den Curten er litt riklete, og ville sikkert blitt mer stabilt med 2". Curten festes med en 1/2" pin med låsing på enden. Deretter kjøpte jeg en 50mm kule på Biltema som hadde mutter under. Den var og veldig vanskelig å få til å sitte fast i Curten (roterte veldig). Kjøpte noen 300-kroners stopp/låseskiver, som hjalp litt, og det er nå ok. Men blir nok AWD og Tesla-krok neste gang. For min del lar jeg kroken stå på hele tiden selv om det ser løk ut.
-
Får håpe dette betyr at en ikke må gjøre en "endring" som oppdaterer prisen på hele bilen til dagens prisliste:
-
Høres ut som tilleggsutstyr på linje med vinterdekk
-
Enig, det ser ut som om hengerfeste kan legges ved når en bekrefter sin eksisterende konfigurasjon. Ikke ved å endre den.
-
Enig, det ser ut som om hengerfeste kan legges ved når en bekrefter sin eksisterende konfigurasjon. Ikke ved å endre den.
Håper det skal ikke endre prisen ved hengerfeste.
-
Enig, det ser ut som om hengerfeste kan legges ved når en bekrefter sin eksisterende konfigurasjon. Ikke ved å endre den.
Håper det skal ikke endre prisen ved hengerfeste.
Du får garantert den nye, oppjusterte prisen ved enhver endring. Da blir det et kostbart hengerfeste.
-
Enig, det ser ut som om hengerfeste kan legges ved når en bekrefter sin eksisterende konfigurasjon. Ikke ved å endre den.
Håper det skal ikke endre prisen ved hengerfeste.
Du får garantert den nye, oppjusterte prisen ved enhver endring. Da blir det et kostbart hengerfeste.
Se der, en garanti på hvordan framtiden blir ;)
-
Enig, det ser ut som om hengerfeste kan legges ved når en bekrefter sin eksisterende konfigurasjon. Ikke ved å endre den.
Håper det skal ikke endre prisen ved hengerfeste.
Du får garantert den nye, oppjusterte prisen ved enhver endring. Da blir det et kostbart hengerfeste.
Se der, en garanti på hvordan framtiden blir ;)
Jeg tolker det i hvert fall sånn at dette er noe som blir lagt på av Tesla-konsulenten etter at bilprisen er spikret, og at når Tesla-konsulenten legger på dette på så gjør hen det på en måte som ikke påvirker bilprisen. Litt sånn som når de ringer rundt på tidligere Tesla-biler. Mener vinterdekk ikke fikk resten av bilen til å få oppdatert pris når Tesla-folk gjør endringen og legger på dekkene.
-
Ref utklippet du la ved, så hørse det ut som det blir på den måten ja. Men hva en på support sier nå behøver jo ikke være hva Tesla velger å gjøre når den tid kommer, så det gjenstår jo å se.
-
De mister mange ordrer dersom de krever ny pris for de som vil legge på hengerfeste. Vil tro det er minst 80% i Norge...
Kommer nok til å gå fint:)
-
Ja det går sikkert like fint som ettermontering av hengerfeste på de tidlige TM3'ene. Tesla har vist seg å være skikkelig serviceinnstilt og kundevennlig når det gjelder hengerfeste...
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
-
Hvordan tolker dere dette? Fra tesla chat USA.
At det ikke vil tilbys i USA, samme som for M3? Og da kanskje Europa får samme mulighet som EU model3. Eller at det ikke kommer som noen pakke, da det er standard?
https://mobile.twitter.com/AnythingTesla/status/1228839098376318976 (https://mobile.twitter.com/AnythingTesla/status/1228839098376318976)
(https://scontent.fosl4-2.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/85132832_10158205192082049_7792892063200051200_o.jpg?_nc_cat=101&efg=eyJpIjoibCJ9&_nc_ohc=kNMNkZej43cAX9DTNIa&_nc_ht=scontent.fosl4-2.fna&_nc_tp=14&oh=3e619d62bdec2b9dce69e16f53b83903&oe=5EFE8337)
-
Hvordan tolker dere dette? Fra tesla chat USA.
At det ikke vil tilbys i USA, samme som for M3? Og da kanskje Europa får samme mulighet som EU model3. Eller at det ikke kommer som noen pakke, da det er standard?
https://mobile.twitter.com/AnythingTesla/status/1228839098376318976 (https://mobile.twitter.com/AnythingTesla/status/1228839098376318976)
(https://scontent.fosl4-2.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/85132832_10158205192082049_7792892063200051200_o.jpg?_nc_cat=101&efg=eyJpIjoibCJ9&_nc_ohc=kNMNkZej43cAX9DTNIa&_nc_ht=scontent.fosl4-2.fna&_nc_tp=14&oh=3e619d62bdec2b9dce69e16f53b83903&oe=5EFE8337)
Akkurat det tolker jeg so.m at du ikke får krok. Og kanskje det er sant for de første månedene. Men det er og motstridende i forhold til hva andre Tesla-folk har sagt. Når de fikk krok på Model 3 til Norge får de det garantert til Y....sikkert på alle, som på X....og at du må spesifikt si om du ikke vil ha det.
-
Det forundrer meg at Tesla ikke ønsker å være krystallklar på om krok er med eller ei. Nye spennende alternativer dukker opp ukentlig med hengerfester og annet snack spesifiset... mitt spørsmål blir da en fugl i hånden enn ti på taket? E-mach er kun et tastetrykk unna
-
Det forundrer meg at Tesla ikke ønsker å være krystallklar på om krok er med eller ei. Nye spennende alternativer dukker opp ukentlig med hengerfester og annet snack spesifiset... mitt spørsmål blir da en fugl i hånden enn ti på taket? E-mach er kun et tastetrykk unna
Det blir krok på Y, helt klart. Bare spørsmål om når / hvordan.
Kanskje kommer tilvalget når man nærmer seg utlevering og man blir spurt om vinterhjul og hengerfeste.
Kanskje kommer det som standard så man ikke behøver å velge
Kanskje kommer det som på model 3, først etter at bilen har vært på markedet noen måneder.
-
Nå kan det se ut som Norge blir spesialbehandlet ift E-mach, men ellers lite nye faktiske tilgjengelige alternativer som dukker opp ukentlig;)
Hvis TMY er ment for det amerikanske markedet først, så er det forøvrig ikke så rart de ikke fokuserer på hengerfeste, da de vel ikke er så opptatt av det på små biler som denne.
-
Det forundrer meg at Tesla ikke ønsker å være krystallklar på om krok er med eller ei. Nye spennende alternativer dukker opp ukentlig med hengerfester og annet snack spesifiset... mitt spørsmål blir da en fugl i hånden enn ti på taket? E-mach er kun et tastetrykk unna
Tesla er sikkert ekstremt bekymret for å miste et par godt over gjennomsnittet utålmodige norske kunder pga hengerfeste, nå ett år før annonser levering her til lands. Og akkurat som det dukker opp alternative biler i tide og utide som da folk velger i stede... :D
Når får du forresten utlevert din Ford med hengerfeste hvis du bestiller nå?
-
Det forundrer meg at Tesla ikke ønsker å være krystallklar på om krok er med eller ei. Nye spennende alternativer dukker opp ukentlig med hengerfester og annet snack spesifiset... mitt spørsmål blir da en fugl i hånden enn ti på taket? E-mach er kun et tastetrykk unna
Tesla er sikkert ekstremt bekymret for å miste et par godt over gjennomsnittet utålmodige norske kunder pga hengerfeste, nå ett år før annonser levering her til lands. Og akkurat som det dukker opp alternative biler i tide og utide som da folk velger i stede... :D
Når får du forresten utlevert din Ford med hengerfeste hvis du bestiller nå?
Nå har jeg bestilt Y, for snart ett år siden. Jeg har ingen nærmere informasjon om hverken når jeg får bil eller om den har krok eller ei. At amerikanere ikke vil ha krok, er meg revnende likegyldig og på ingen måte styrende for mitt bilkjøp. Det er ikke snakk om Hi tech, science fiction teknologi heller, en ståklump som skal stikke ut bak bilen? Det må være mulig for Tesla å være tydelig når man bestiller en bil, for gjett, jeg har ikke reservert eller satt meg på liste, jeg har forhåndsbestilt bilen! En haug med spekulasjoner er med på kjøpet. Klart det er mye som er utydelig hos de andre kommende alternativene (polestar, etron, vision, mach-e, etc), men ikke så grauttjukt som hos Tesla!
Jeg bare spør; er det mulig å være mer utydelig enn Tesla?
-
Jepp, både ID3 og Vision iV "forhåndsbestilte" man lenge før man ante hvordan de kom til å se ut, TMY ser ut slik den ble presentert før du kunne "forhåndsbestille" den.
-
Jepp, både ID3 og Vision iV "forhåndsbestilte" man lenge før man ante hvordan de kom til å se ut, TMY ser ut slik den ble presentert før du kunne "forhåndsbestille" den.
Hyundai/ Kia drøye vel også ganske lenge før hengerfeste vart avklart?
-
REN-BIL. Var det ikke levering i 1. kvartal 2021 som var det som ble annonsert da den ble gjort tilgjengelig for forhåndsbestilling?
EDIT: «Produksjonen forventes å begynne tidlig i 2021».
Du har vel vitende også forhåndsbestilt en bil uten tilhengerfeste - ellers hadde det stått på print da du la inn din bestilling om dette fulgte med eller ei. Skal dog sies at dette kan fort endre seg ila året - det vil tiden vise... mest sannsynlig så blir det som med Model 3, hvis man ser historisk på det, så vil ikke de aller første bilene bli levert med dette - men det åpnes opp som tilvalg etter en liten stund.
Ser liksom ikke problemet, da datoen i dag er 17. februar 2020.
-
Tippa det blir som Model 3, første bilane i Europa kjem uten feste, og ett par mnd etter blir det innført.
-
Fortsatt håp :+1:
(https://pbs.twimg.com/media/ERRQSOiUwAEI0JU?format=jpg&name=small)
https://www.teslaincanada.ca/model-y/does-this-model-y-sighting-confirm-it-will-come-with-a-tow-hitch/ (https://www.teslaincanada.ca/model-y/does-this-model-y-sighting-confirm-it-will-come-with-a-tow-hitch/)
-
Oj... det der blir i alle fall nok vekt på kula...
-
Er nok ikke kule, men firkantfeste. X har 2" firkantfeste i US, som er Class III Trailer Hitch Receiver. Class III har max 8,000 lbs GTW / 800 lbs TW (3620kg/362kg). MX har 5000 lbs
https://www.etrailer.com/faq-hitchclasses.aspx (https://www.etrailer.com/faq-hitchclasses.aspx)
https://shop.tesla.com/product/model-x-tow-package (https://shop.tesla.com/product/model-x-tow-package)
-
Er nok ikke kule, men firkantfeste. X har 2" firkantfeste i US, som er Class III Trailer Hitch Receiver. Class III har max 8,000 lbs GTW / 800 lbs TW (3620kg/362kg). MX har 5000 lbs
https://www.etrailer.com/faq-hitchclasses.aspx (https://www.etrailer.com/faq-hitchclasses.aspx)
https://shop.tesla.com/product/model-x-tow-package (https://shop.tesla.com/product/model-x-tow-package)
Hadde egentlig vært like greit om de ble levert i Norge som i USA, med 2" firkantrør. Finnes jo så masse utstyr i USA med firkantfeste. Ellers så kan en jo hive på en firkant-til-krok, som vist under.
Er jo et dritbra tegn at de kjører rundt med motorsykkel, som sikkert veier 90kg på kroken. Da er det mye som er gjort riktig med bilrammen osv, og jeg er rimelig sikker på at den vil kunne bli levert med krok i Norge fra Dag 1, selv for de som allerede har bestilt...som på Model X...