Elbilforum.no
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => DRIFTSBATTERI => Emne startet av: Limodriver på mandag 16. april 2018, klokken 16:53
En kan virkelig begynne å lure hvilken strategi Nissan følger i forhold til elbilene de produserer. Her er det altså data som underbygger betydelig raskere kapasitetstap for Leafbatteriene enn Tesla.
https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964
Sitat fra: Limodriver på mandag 16. april 2018, klokken 16:53
En kan virkelig begynne å lure hvilken strategi Nissan følger i forhold til elbilene de produserer. Her er det altså data som underbygger betydelig raskere kapasitetstap for Leafbatteriene enn Tesla.
https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964
[/quote
Nå må det nok litt mer data til enn den ene undersøkelsen de bygger tallene sine på.
Ser flere som har kommentert den undersøkelsen og som bekrefter den bor i varme strøk. Og de har mistet 2 streker allerede etter kjørte 25000 km.
Så vi får bekreftet på ny at Leaf sine batteri ikke takler varmt klima sørlig bra, men de har da ikke aktiv kjøling heller.
Er nok ikke mange norsk solgte Leaf 30 som har så mye batteritap.
Min er kjørt 50 000 og er snart 2,5 år, og har SOH på over 90.
Så tenker at klima spiller en stor rolle her, og jeg er glad for jeg ikke bor i Texas.
Dette kan i beste fall kalles piss. Ifølge artikkelen har gjennomsnittet av 4 år gamle 24 kw Leaf tapt 12%... Altså skal da gjennomsnittet ha mistet en batteristrek, det er jo tull fra ende til annen.
Du mister ikke første strek før du er nede på 85%.
Ellers enig i at i Norge er tapet mindre enn det som skisseres her. Studien er neppe basert på tall fra Norge.
I Arizone har ganske mange mistet 15% i løpet av kun to somre. Leaf batteriet tåler ikke varme.
Informasjonen bygger på en viss mengde data og sammenligner Leaf og Tesla. Det interessante er tapet på Leafbatterier kontra Tesla. Jeg har ikke et datagrunnlag til å konkludere og avfeie informasjonen slik flere gjør. Jeg velger å ikke ugyldigstemple informasjonen selv om det er negativt for min bil.
Informasjonen er sikkert korrekt nok den, men som sagt er temperaturen den viktigste faktoren som påvirker hvor raskt batteriet batteriet til Nissan Leaf mister kapasitet. Dette er et veldokumentert faktum. Bor du i Arizona vil du kunne forevnte å miste 15% første to årene. Bor du i Norge så kan du forvente å miste 15% en eller annen gang etter mellom 5 og 7 år. Fortsatt har vi 1.gen Leaf fra 2011 som enda ikke har mistet sin første strek. Da jeg solgte min i fjor var det fortsatt over 85% igjen etter nesten 6 år.
Her er en aldringsmodell for 2011- og 2012:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Det var nok visse forbedringer i kjemien i løpet av 2013 og 2014, så nyere 24kwt's batterier kan ha bedre levetid.
For 30kwt's batteriet så har nok læringskurva begynnt fra scratch i 2016.
For å kommentere sammenligninga med andre bilmerkers risikofaktorer:
- Aldrigna på Leaf-batteriene skjer gradvis, og det er forutsigbart ut fra hvilke årgang batteriet har, og hvordan du behandler batteriet.
- Andre bilmodeller er plaga av at batteriene kan plutselig dø. Det trur jeg er ganske utbredt blant Volt/Ampera hvor BMS kan ryke, og jeg har hørt om tilfeller av Tesla. Det skjer nesten aldri på Leaf.
- Andre bilmodeller kan ha kjøleveske på batteriet og termisk styring. Det kan gå mye energi til å regulere tempen i batteriet[, og biler med sånne løsninger kan koste langt mer enn Leaf.
- GM bytter ut 60kwt's batterier på en del Bolter som er litt over ett år gamle, grunnet kapasitetstap.
- Hvis man sammenligner med Tesla, så har Tesla laga skranglete motorer som byttes etterhvert. Det gjelder motoren som sitter i model S, B-klasse og Rav4.
Spennende å følge utviklingen her og hvor mye 30kWh batteriet taper seg fremover.
Angående Teslamotorer så har en arbeidskollega måttet levere inn sin Mercedes B-klasse der motoren, eller drive-uniten som de kalte det, havarerte. Den var da kanskje 4-5 måneder gammel. :o
3,1% tap pr år for Leaf stemmer bra for vår del og for de fleste som kjører 20.000+ km i året. Det er naturlig at tapet vil være høyere for små batterier fordi de får et større antall ladesykluser enn et stort. I tillegg fullades og tømmes de mye oftere fordi rekkevidden behøves.
Den ene rapporten viser tap/km den andre tap/år.
Uansett synes jeg at resultat for gamle Leaf og så klart for Tesla er bra uansett. Leafen våres har kjørt 142000 km i ca. 6,2,år og er på SOH 90% nå. Den er fortsatt våres eneste bil og bruken har bare blitt enklere med alle hurtigladere som dukker opp.
At batteriet blir dårligere over tid er vel ingen overraskelse. Tvert imot er jeg overrasket hvor lenge det lille leaf batteriet holder ut. Jeg har begynt å tvile på om karosseriet vil holde batterilevetiden ut...
Og batteriet holder seg tydeligvis enda bedre ved de aller nordligste breddegradene som Tromsø. SOH på 90 på en så gammel Leaf kjørt så langt er det få som matcher.
Sitat fra: Smiling when sailing på lørdag 21. april 2018, klokken 09:01
Den ene rapporten viser tap/km den andre tap/år.
Uansett synes jeg at resultat for gamle Leaf og så klart for Tesla er bra uansett. Leafen våres har kjørt 142000 km i ca. 6,2,år og er på SOH 90% nå. Den er fortsatt våres eneste bil og bruken har bare blitt enklere med alle hurtigladere som dukker opp.
At batteriet blir dårligere over tid er vel ingen overraskelse. Tvert imot er jeg overrasket hvor lenge det lille leaf batteriet holder ut. Jeg har begynt å tvile på om karosseriet vil holde batterilevetiden ut...
Over 90 % soh på 6 år og 140 tusen må jo være helt hinsides bra.
Min ligger i andre enden av skalaen. 2015 gått fra 90 til 85 på 6 måneder!
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 22. april 2018, klokken 00:08
Sitat fra: Smiling when sailing på lørdag 21. april 2018, klokken 09:01
Den ene rapporten viser tap/km den andre tap/år.
Uansett synes jeg at resultat for gamle Leaf og så klart for Tesla er bra uansett. Leafen våres har kjørt 142000 km i ca. 6,2,år og er på SOH 90% nå. Den er fortsatt våres eneste bil og bruken har bare blitt enklere med alle hurtigladere som dukker opp.
At batteriet blir dårligere over tid er vel ingen overraskelse. Tvert imot er jeg overrasket hvor lenge det lille leaf batteriet holder ut. Jeg har begynt å tvile på om karosseriet vil holde batterilevetiden ut...
Over 90 % soh på 6 år og 140 tusen må jo være helt hinsides bra.
Min ligger i andre enden av skalaen. 2015 gått fra 90 til 85 på 6 måneder!
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Er det 24 eller 30 kWh du har?
Norsk eller importert ? Om import, fra Europa eller USA?
Dette er en NV fra Frankrike, import etter 1 år. 2015 / 24 kWh naturlig nok.
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 22. april 2018, klokken 08:12
Dette er en NV fra Frankrike, import etter 1 år. 2015 / 24 kWh naturlig nok.
Første tanken som slår meg er at den fort er kjørt første året i langt høyere temperaturer enn her hjemme, spes sør i Frankrike. Og høyere fart, som igjen skaper varmere batteri. Dette er jo som sagt med på å skade batteriet.
Men blir jo antakelser.