Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Blodstrupmoen på søndag 15. april 2018, klokken 10:04
Tibber har lansert power up for BMW i appen sin, så nå kan alle tibber kunder lade bilen når strømmen er billigst. :)
Jeg såg at tibber tilbyr BMW på et facebookinnlegg i helgen og har bestillt tibber. Jeg er veldig spent hvordan dette kommer til å fungere. Jeg har allerede fått meg tibberappen og den snakker iallefall fint med BMWen min. Så få vi se om den lader når den skal når kundeforholdet med tibber er etablert.
Har tibber og har aktivert bmw connected i appen, men Lyse har ikke begynt med timesfakturering enda, og jeg har heller ikke fått ny måler installert, så jeg prøver å lade når strømmen er dyrest slik at jeg får mer for pengene ;) Regner også med at den dyre strømmen er bedre og gir bilen bedre ytelse 8)
Er lyse oppe og kjører nå eller?
Alle leverandører skal være oppe og kjøre med AMS på timesbasis pr 1/1 19
Hvordan kombiner dere smart lading via Tibber med oppvarming av batteri til avreise?
Er dette mulig?
Min erfaring tilsier at dersom bila suger strøm for oppvarming så overstyrer det Tibber sin lading.
Sitat fra: Burger på onsdag 02. januar 2019, klokken 02:10
Min erfaring tilsier at dersom bila suger strøm for oppvarming så overstyrer det Tibber sin lading.
Oppvarming er separat fra lading ja. Det jeg lurer på er hvordan dette vil virke hvis man bruker Easee ladeboks. Da vil vel den kutte strømmen til bilen, så oppvarming trekker strøm fra batteriet. Ikke optimalt.
Turfsurf: Det jeg kom fram til i dag når jeg fikk tenkt meg om også, så kan hende at faktisk det ikke er smart med easee ladeboks. Kanskje fyre av en mail til produsenten og spørre.
Sitat fra: Burger på onsdag 02. januar 2019, klokken 23:40
Turfsurf: Det jeg kom fram til i dag når jeg fikk tenkt meg om også, så kan hende at faktisk det ikke er smart med easee ladeboks. Kanskje fyre av en mail til produsenten og spørre.
Kan vel i tilfelle bare deaktivere smartlading de gangene man planlegger behov for hele batteriet på langtur.
Sitat fra: lr-80 på onsdag 02. januar 2019, klokken 23:48
Kan vel i tilfelle bare deaktivere smartlading de gangene man planlegger behov for hele batteriet på langtur.
Ikke akkurat. Jeg forvarmer begge elbilene på morgenen. Da vil jeg at denne strømmen skal trekkes fra nettet, ikke batteriet.
Erfaringsmessig har ikke strømprisen stege noe særlig da, men tibber kutter ut lading tidligere på natten grunnet lavere strømpris.
Dette vil ikke virke med easee ladeboks. Uten ladeboks er tibber for treg til å regulere ladingen i tillegg til at integrasjonen med i3 er for ustabil (sikkert BMW sin feil), bilen kan lade lett over en time med høy strømpris uten at tibber for stoppet ladingen.
Foreløpig synes jeg tibbers integrasjoner direkte med bilene er for ustabile og for trege (i tillegg til vampire drain med Tesla) til å gi noen nytte, og easee ladeboks ødelegger for forvarming. Kanskje easee ladeboks uten smartlading vil fungere...
Tibber gir 20% rabatt på lading med Easee uavhengig om smartlading er aktivert eller ikke. For mange vil det vel være greit å la automatikken styre, men om en har interesse for og ønsker å overstyre kan man deaktivere smartlading. Siden ladeboksen er gunstig priset ville jeg valgt denne, men det er ikke nok til at jeg tar bryet og kostnaden med å bytte ut min fungerende ladeboks uten smartlading eller noen form for styring. Jeg kan styre dette fra bilen, og det er jo stort sett alltid billigst å lade på natten.
Fikk dere lagt inn bilen uten problem i Tibber-appen?
Jeg får stadig feilmelding med feil brukernavn og passord, selv om jeg benytter det eksakt samme som i BMW Connected Drive, for det er det brukernavnet og passordet man skal oppgi, sant? ???
Hei, la til bilen uten problemer og det er brukernavn og passord til BMW Connected kontoen du skal bruke.
Det brukernavnet og passordet som du legger inn i BMW Connected app og på BMW hjemmesiden.
Jeg har brukt tibberappen i ca et halvt år til lading om natten på min BMW i3. Jeg synes dette fungerer helt utmerket for meg.
Jeg har også begynt å bruke Tibber, først på lading, men nå også på varmepumpe og ett par panelovner :+1:
Drar denne tråden opp igjen..
Hvordan virker det med tibber om du har to avgangstider, en hjemmefra, og en fra jobb (har lader på jobben også)? Vil bilen forvarme batterier og kupe også når du ikke er hjemme?
Ja. Det går som normalt når bilens GPS ikke rapporterer hvor den er, eller at du ikke er hjemme. For min del er bilen "aldri hjemme" for GPS virker ikke via appen/BMWs API, så den lader med én gang.
Så avgangstidspunktene angitt i bilen blir ignorert av tibber da?
Hvordan funker dette egentlig, er det tibber som struper ladestasjonen, slik at den ikke lader, eller setter de ladetidspunktene i bilen?
Aner ikke...
Men kan tippe! Jeg tipper at de setter opp ladetidspunkt til tiden som tilsier at det er billigst å lade via APIet til BMW, samt at de i tillegg forsøker å holde en minimum ladetilstand på batteriet som du har satt.
Er ellers bare å stille spørsmålet via chatten i appen. De er meget behjelpelige med alt mulig der. Og raske på labben! :)
Ja, jeg prøvde det nå.
Gjerne kom med svaret hvis du får det fra de. :)
SitatHei!
Det er eg faktisk ikkje heilt sikker på. Tipset er å prøve, rett og slett om du har anledning.
Tibber vil bare styre når bilen er heime.
Sitat fra: pberg på fredag 14. februar 2020, klokken 14:33
Hvordan funker dette egentlig, er det tibber som struper ladestasjonen, slik at den ikke lader, eller setter de ladetidspunktene i bilen?
Tibber styrer ladevinduet til i3. Tibber vet jo ikke hvilken lader hvilken bil er koblet til. Lastbalansering blir gjort via Easee.
Tibber styrer kun tidspunktene, det har jeg fått bekreftet fra dem. Klimatisering røres ikke. Så hvis klimatisering er aktivert så vil en risikere å ha varm bil kl. 04.00 f.eks. Jeg skjønte etterhvert at jeg hadde det slik, for noen ganger var bilen varm lenge før jeg skulle dra. Så kombinasjonen forvarming til fast tid og styring via Tibber er ikke så smart. Jeg har derfor skrudd av forvarming. Vinteren er mild, så det fungerer ok. Kan alltids styre via app eller nøkkel før jeg skal dra.
Tibber-appen er også fin for å se ladestatus på bilen. BMW-appen har ikke klart det på lange tider. Men informasjonen blir tydeligvis sende fra bilen og opp i skya.
Bruker tibber for å se ladestatus selv, fremfor bmws egen makkverk av en app.
Da er jo dette ganske ubrukelig. Jeg er ikke interessert i å hakke is av bilen om morgenen, eller komme til et drivhus på ettermiddagen når dette har funket aldeles utmerket i 6 år nå. Det funker jo også utmerket å sette at bilen skal lade på gitte tidspunkter fra bilen. Det eneste som mangler på i3 er en "lad umiddelbart denne gangen"-funksjon fra bilen. Det har f.eks. hybriden min.
Sitat fra: pberg på lørdag 15. februar 2020, klokken 11:32
Da er jo dette ganske ubrukelig. Jeg er ikke interessert i å hakke is av bilen om morgenen, eller komme til et drivhus på ettermiddagen når dette har funket aldeles utmerket i 6 år nå.
Det er jo ikke slik det funker med tibber. Tibber styrer kun ladevinduet, bilen følger forvarming etter dine innstillinger. Har brukt dette i lange tider, aldri kommet til kald bil.
Hvis klimatisering er aktivert, så kommer du ikke til kald bil. Men det kan hende bilen er ferdig oppvarmet kl tre på natta i tillegg til oppvarming om morgenen. Det er bortkastet energi, slitasje og bråk midt på natta. Tok lang tid før jeg oppdaget at bilen ble varmet opp på natterstid. Jeg hører det ikke fra soverommet. Håper ingen av naboene hører det heller :o Så nå har jeg deaktivert klimatisering. Implementeringen er for dårlig. Om det er BMW, Tibber eller begge to som har "skylda" vet jeg ikke. Men jeg har inntrykk av at Tibber er en smule bedre på software enn BMW. Skulle jeg kjøpt ladestasjon nå, så hadde Easee stått høyt på lista. Har mer tiltro til at Tibber styrer lading via Easee enn et hack via BMWs servere.
Sitat fra: Ferry på søndag 16. februar 2020, klokken 14:54
Skulle jeg kjøpt ladestasjon nå, så hadde Easee stått høyt på lista. Har mer tiltro til at Tibber styrer lading via Easee enn et hack via BMWs servere.
De kan vel ikke styre lading via Easee (ihvertfall ikke godt nok) uten integrasjon mot bilen. De vet ikke SOC på bilen uten dette.