Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Zimon på torsdag 05. april 2018, klokken 17:45

Tittel: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Zimontorsdag 05. april 2018, klokken 17:45
Les artikkel. :)

Godt at det åpnes for fremtidige biler som støtter "superhurtiglading" som artikkelen kaller de.

https://www.tek.no/artikler/i-dag-apnet-norges-forste-superhurtiglader-for-elbil/434152
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Counterpointertorsdag 05. april 2018, klokken 19:02
Lynlading er begrepet elbilforeningen har innført.

Snakket med Ståle Frydenlund der og de vil bruke lynsymbolet for å identifisere disse på ladekartet. Noe som er en god ide
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: goggotorsdag 05. april 2018, klokken 20:38
Jeg var likevel i Oslo området i dag, så jeg stakk innom Fortum åpningen da jeg hadde hørt rykter om gratis Kvikklunch og kaffe :)

Jeg var spesielt interessert i å høre om Chademo støtten på disse ABB laderne, men ble skuffa.
Det er fremdeles begrenset til ca 60KW på grunn av at det ikke finnes Chademo plugg som er sertifisert for mere. Han Fortum fyren jeg spurte hadde ikke hørt at det var noen nye/kraftigere plugger på gang, men sa at selve ladestasjonen er klar for høyere hastigheter også på Chademo.

Jeg må si jeg er veldig spent på hva som skjer med Chademo i forbindelse med 60KWh Leaf. Har de ikke sagt at den skal støtte 100 KW da? 

Jeg testet forresten Soulen. Fikk hastighet på 48KW da jeg plugget inn med ca 70%, og den trappet så ned til ca 39KW ved 77% da jeg koplet fra.  Jeg håper noen Soul eiere stikker innom og tester på lavere SOC og varmt batteri, det hadde jo vært morro hvis det var mulig å dra nærmere 60KW ut av disse laderne :)

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Robert Sundfredag 06. april 2018, klokken 15:04
Soul skal jo kunne trekke 100kW på CHAdeMO mens standarden ifølge Wikipedia sier 62,5 som maks (500V 125A). Jeg har sett bilder og grafer der Soul lader med godt over dette på offentlige ladere, som oftest rundt 70kW opp til ca 70% SOC der begrensingen BMSen gir på 390V reduserer hastigheten raskt (og øker igjen til ca 55A ved 84% der BMSen godtar 394V).

Så CHAdeMO ladere som gir mer enn 125A finnes. Blandt annet skal Kia i Frankfurt ha 2 Signet 100kW ladere forbeholdt registrerte Kia eiere. http://insideevs.com/kia-installs-first-100-kw-chademo-dc-fast-chargers-europe/

Fint at du testet ladefart.

Edit:
Det finnes også grafer som ikke vise hump ved 84% slik som denne fra nevnte lader i Frankfurt http://oi63.tinypic.com/23tlhky.jpg. Jeg antar at det er årsmodellene på bilene som gir forskjellen.
Edit2:
http://cdn.goingelectric.de/forum/resources/file/31223
Typiske kurver http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=685
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Rollepfredag 06. april 2018, klokken 15:55
Sitat fra: goggo på torsdag 05. april 2018, klokken 20:38
Jeg var likevel i Oslo området i dag, så jeg stakk innom Fortum åpningen da jeg hadde hørt rykter om gratis Kvikklunch og kaffe :)
Ble det sagt noe om prismodellen på denne typen ladere?
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Counterpointerfredag 06. april 2018, klokken 17:57
Sitat fra: Rollep på fredag 06. april 2018, klokken 15:55
Sitat fra: goggo på torsdag 05. april 2018, klokken 20:38
Jeg var likevel i Oslo området i dag, så jeg stakk innom Fortum åpningen da jeg hadde hørt rykter om gratis Kvikklunch og kaffe :)
Ble det sagt noe om prismodellen på denne typen ladere?
Det ble sagt at den kommer etterhvert , i starten så blir prisen lik. Dvs 2,5 kr pr min.

Det blir differensiert stigende pris da effektleddet koster ganske mye mer.
Vil avhenge av trafikk samt konkurranse.

Personlig tror jeg de har lært av AR at høy prising kan bety døden når det er flere tilbydere. Blir prisen på 150/350 for høy vil den brukes bare i ytterste nødsfall og folk vil da heller bruke mer tid på 50 kW .

Var ingen antydning av prisnivå når jeg prøvde å fiske ut opplysninger om dette.
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Rollepfredag 06. april 2018, klokken 18:23
At det blir høyere minuttpris for høyeffekt lading tar jeg som en selvfølge.
Det jeg håper på er at også vanlig 50 kW lading blir såpass dyr at sakteladende biler holder seg unna. Liten vits i komme med en e-tron eller Mission E hvis der står Leafer på rekke rad foran disse laderne ;)
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: goggofredag 06. april 2018, klokken 18:46
Sitat fra: Rollep på fredag 06. april 2018, klokken 18:23
At det blir høyere minuttpris for høyeffekt lading tar jeg som en selvfølge.
Det jeg håper på er at også vanlig 50 kW lading blir såpass dyr at sakteladende biler holder seg unna. Liten vits i komme med en e-tron eller Mission E hvis der står Leafer på rekke rad foran disse laderne ;)
Det er vanlige 50 KW ladere ved siden av, så jeg tror ikke det blir noe stort problem.
Hvis jeg oppfattet riktig så sa de fra Fortum at denne lokasjonen er dimensjonert for å bygges ut til 4 x 50KW og 4 x 350 KW ladere.

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Amatørenfredag 06. april 2018, klokken 18:52
Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW hvis man klarer å trekke maks.

De kan jo da legge seg på effekt basert prisen ut fra det, men med minstepris pr minutt på for eksempel 4,00 kr/minutt så man tenker seg om før man kobler til en bil som ikke kan utnytte hastigheten laderen er bygget for.

Med 80 kW lading gir 4,00 kr/min.
100 kW gir 5,00 kr/min.
150 kW gir 7,50 kr/min (maksimalt på e-tron).
300 kW gir 15,00 kr/min.

Resten kan dere selv regne selv.....
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: m0nkeylørdag 07. april 2018, klokken 22:06
Sitat fra: Robert Sund på fredag 06. april 2018, klokken 15:04
Soul skal jo kunne trekke 100kW på CHAdeMO mens standarden ifølge Wikipedia sier 62,5 som maks (500V 125A). ...
Wikipedia er ikke alltid like oppdatert.  ChaDeMo 1.2 skal støtte opp mot 200 kW med mulighet for 350 kW senere.
https://www.chademo.com/activities/protocol-development/
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: DBRlørdag 07. april 2018, klokken 23:45
Sitat fra: Amatøren på fredag 06. april 2018, klokken 18:52
Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW hvis man klarer å trekke maks.

De kan jo da legge seg på effekt basert prisen ut fra det, men med minstepris pr minutt på for eksempel 4,00 kr/minutt så man tenker seg om før man kobler til en bil som ikke kan utnytte hastigheten laderen er bygget for.

Med 80 kW lading gir 4,00 kr/min.
100 kW gir 5,00 kr/min.
150 kW gir 7,50 kr/min (maksimalt på e-tron).
300 kW gir 15,00 kr/min.

Resten kan dere selv regne selv.....
0.05kr/kw?

2.50kr x 60min = 150kr.
150kr / 50kw = 3 kr/kw
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Amatørensøndag 08. april 2018, klokken 08:21
Geit, glemte spesifisere per minutt.

Tenkte på takster per minutt ut fra belastning slik de gjør i dag (bare at det er fast takst uansett belastning).

Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Griffelsøndag 08. april 2018, klokken 10:00
Sitat fra: DBR på lørdag 07. april 2018, klokken 23:45
Sitat fra: Amatøren på fredag 06. april 2018, klokken 18:52
Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW min hvis man klarer å trekke maks.
0.05kr/kwkW?

2.50kr/min x 60min = 150kr/time.
150kr/time / 50kwkW= 3 kr/kwkWh
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: DBRsøndag 08. april 2018, klokken 10:07
Sitat fra: Griffel på søndag 08. april 2018, klokken 10:00
Sitat fra: DBR på lørdag 07. april 2018, klokken 23:45
Sitat fra: Amatøren på fredag 06. april 2018, klokken 18:52
Med en 50 KW lader med 2,50 kr/min så blir det 0,05 kr/kW min hvis man klarer å trekke maks.
0.05kr/kwkW?

2.50kr/min x 60min = 150kr/time.
150kr/time / 50kwkWh = 3 kr/kwkWh
Ser du syns det er viktig å rette opp noen som tok enkelt feil av kw/kwh. Rimelig viktig gitt
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Amatørensøndag 08. april 2018, klokken 10:46
Hvorfor ikke?

Jeg ble "korrigert" og tok det til etterretning, men stoppet der og tok ikke ditt innlegg videre, DBR. Du ga meg en på "pungen" og nå fikk du en fra Griffel.

Derimot så beveger vi oss bort fra trådens utgangspunkt som er "Fortum åpnet 350KW lader på Ås." med tillegg av prissetting for å begrense "sakte ladende" biler.

Kanskje vi skal konsentrere oss om det?
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: DBRsøndag 08. april 2018, klokken 11:09
En enkel rettskriving er vel litt forskjellig forhold at folk tror de lader 4000% billigere? ;)
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Griffelsøndag 08. april 2018, klokken 13:07
Sitat fra: DBR på søndag 08. april 2018, klokken 10:07
Ser du syns det er viktig å rette opp noen som tok enkelt feil av kw/kwh. Rimelig viktig gitt
Hadde det ikke vært for at ditt innlegg var en rettelse av Amatørens selvinlysened
"2,50kr for 50kW = 0,05kr/kW", som han brukte til å forklare hva minuttprisen kan bli på hurtigladere med større effekt.
Så hadde jeg nok ikke kommentert at kw ikke er det samme som kW og slett ikke det samme som kWh eller kWt. ;)
(Dette er ikke rettskriving men betegnelser for henholdsvis effekt og energi)

Sitat fra: Amatøren på søndag 08. april 2018, klokken 10:46
Derimot så beveger vi oss bort fra trådens utgangspunkt som er "Fortum åpnet 350KW lader på Ås." med tillegg av prissetting for å begrense "sakte ladende" biler.

Kanskje vi skal konsentrere oss om det?
Støttes.
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: DBRsøndag 08. april 2018, klokken 16:46
Vet godt selv forskjellen på kw og kwh, gikk bare på en enkel glemskel. Sånn er det når man holder på flere ting samtidig

Over til laderen. Jeg ladet der idag med min ioniq etter å ha kjørt en 10-12mil mens jeg gikk på do (bilen var av)
Bevis på at ioniq KAN lade på mer enn 70kw :o
Her er effekten 77.24kw. Rett og slett imponerende!

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180408/b1749989139bcc68ddc40ad39ee189c3.jpg)
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: turfsurfsøndag 08. april 2018, klokken 20:00
Ioniq lader vel like raskt som Tesla Model S i km/t ?
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Gnilresøndag 08. april 2018, klokken 21:20
Sitat fra: DBR på søndag 08. april 2018, klokken 16:46
Vet godt selv forskjellen på kw og kwh, gikk bare på en enkel glemskel. Sånn er det når man holder på flere ting samtidig
Jeg er ikke så sikker på at du vet forskjellen på kw og kwh. Tror derimot du vet forskjellen på kW og kWh.

Når vi er på et elbilforum synes jeg man bør skille mellom kWh som gjelder kapasitet på batteriet og kW som er effekt på motoren eller effekt på ladestasjonen. Noen innlegg kan bli ganske uforståelige hvis det surres med dette.
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: DBRsøndag 08. april 2018, klokken 21:23
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. april 2018, klokken 20:00
Ioniq lader vel like raskt som Tesla Model S i km/t ?
Nesten. Dette er litt over 600km/t og TB sa at en tms ladet med maks 115kw, med et snilt forbruk på 15kwh/100km. Farta landet vel på 720km/t et sted
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: DBRsøndag 08. april 2018, klokken 21:24
Sitat fra: Gnilre på søndag 08. april 2018, klokken 21:20
Sitat fra: DBR på søndag 08. april 2018, klokken 16:46
Vet godt selv forskjellen på kw og kwh, gikk bare på en enkel glemskel. Sånn er det når man holder på flere ting samtidig
Jeg er ikke så sikker på at du vet forskjellen på kw og kwh. Tror derimot du vet forskjellen på kW og kWh.

Når vi er på et elbilforum synes jeg man bør skille mellom kWh som gjelder kapasitet på batteriet og kW som er effekt på motoren. Noen innlegg kan bli ganske uforståelige hvis det surres med dette.
Vel, jeg vet selv jeg skrev feil på kw og kwh, men å klage på stor og liten bokstav blir litt for dumt. Kanskje ikke alle er like oppegående som deg ;)
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Ionisertsøndag 08. april 2018, klokken 22:10
Om vi sier 15 på Model S..
Tror jeg vi må si 10 på Ioniq for å snakke samme sparsommelighet?
Alt etter hastighet på ladingen over tid osv så blir ikke dette riktig å sammenligne max mot max.

Model S ~ 766km/t
Ioniq ~ 770km/t

Mer normalt/vinter
Model S 20 ~575km/t
Ioniq 14 ~ 550km/t

Model S ser ut til å ikke holde seg over 100kW mer en 0-25%(gamle) eller 42%(ny) før det faller av raskt.
Ved 50% har Model S 75kW vs ioniq 77kW...
Ved 78% har model s 44kW vs ioniq fortsatt 77kW...
Ved 90% har model s 30kW? vs ioniq 24kW...

Alt i alt over en lading fra 1-80% ser det ut som om ioniq lader raskere pr km/t...
(Gitt usikkre fakta, jeg kjenner ikke til hva tesla bruker pr 100km ved normal kjøring)
Teoretisk såklart, da CCS stort sett er 50kW...
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: geearmandag 09. april 2018, klokken 09:22
Sitat fra: DBR på søndag 08. april 2018, klokken 16:46
Over til laderen. Jeg ladet der idag med min ioniq etter å ha kjørt en 10-12mil mens jeg gikk på do (bilen var av)
Bevis på at ioniq KAN lade på mer enn 70kw :o
Her er effekten 77.24kw. Rett og slett imponerende!
Tjah... er det nå egentlig bevis på det? Dette er tall fra laderen, altså ikke hva bilen tar inn. Hvis du regner 10% tap så har den tatt i mot 70kW. Noe kan også ha gått til varming/kjøling under lading. Uansett imponerende, men viktig å huske forskjellen på det som laderen leverer før tap, og det bilen faktisk har fått inn på batteriet.

Tesla har som kjent ikke display på laderne sine, så der er det kun fra bilens side man får tall.
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Griffelmandag 09. april 2018, klokken 10:42
Sitat fra: gr på mandag 09. april 2018, klokken 09:22
Tjah... er det nå egentlig bevis på det? Dette er tall fra laderen, altså ikke hva bilen tar inn. Hvis du regner 10% tap så har den tatt i mot 70kW. Noe kan også ha gått til varming/kjøling under lading. Uansett imponerende, men viktig å huske forskjellen på det som laderen leverer før tap, og det bilen faktisk har fått inn på batteriet.

Tesla har som kjent ikke display på laderne sine, så der er det kun fra bilens side man får tall.
Det kommer jo an på hva lader viser. Viser den levert effekt eller viser den hva den trekker fra nettet?
Viser den levert effekt blir det likt med Tesla som viser hva den får.
Jeg vil tro at disse ladere viser hva de leverer, men vet ikke.
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: geeartirsdag 10. april 2018, klokken 12:48
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2018, klokken 10:42
Det kommer jo an på hva lader viser. Viser den levert effekt eller viser den hva den trekker fra nettet?
Viser den levert effekt blir det likt med Tesla som viser hva den får.
Jeg vil tro at disse ladere viser hva de leverer, men vet ikke.
I følge Fortum er det strøm ut av laderen den viser. Det er vel også det som er logisk sett fra et teknisk synspunkt, og fra utstyrseiers synspunkt. For de er det uinteressant hva bilen faktisk gjør med strømmen.

Altså er tallene som vises på vanlige hurtigladere (iallfall Fortum sine..) FØR tap i kabler og forbruk til annet som stereo, varmeapparat, varming/kjøling av batteripakke etc., så en må nok regne med at faktisk inn på batteriet er en god del lavere. 10% ble bare gjetning fra min side, så om noen har noe mer her er det interessant.

Mulig det også går an å hente disse dataene, på lik linje med batteriprosent, fra bilen, og at laderne kan konfigureres til å vise det i stedet for, men det har jeg ikke satt meg inn i.

For Teslaer sin del, hvor det ikke er display på superchargerne og alt vises i bilen, så har jeg vel egentlig antatt at det er mottatt energi den viser, men har aldri sjekket opp tallene i displayet på bilen mot en chademo-lader for eksempel. Kan tenke meg jkirkebo sitter på god statistikk der, så mye som han har ladet chademo... ;)
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Orbitonsdag 11. april 2018, klokken 16:54
Var forbi der i dag, og måtte jo prøve  :D

Dette er med en i3, så forventer ikke noen særlig effektøkning fra det jeg får på en 50kW-lader. Dette var med varmeapparat, lys etc avslått.

Resultat:
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: geearonsdag 11. april 2018, klokken 21:12
 :+1: for interessant og godt dokumentert innlegg!

Det er jo også merkbar forskjell over å stå på 125A. 50kW er ikke 50kW... ;)
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: Orbittirsdag 17. april 2018, klokken 21:22
Og en sammenligning i dag mot en vanlig 50kW lader under noenlunde samme forhold.
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: geeartorsdag 19. april 2018, klokken 10:10
Så selv for i3er så viser det at det vil være merkbart kortere ladetid på de sprekere laderne. Kan bli konkurranse om de så lenge prisingen er den samme.

Forøvrig har Grønn Kontakt nå sagt at de får infoen i displayet fra bilen, så en kan jo lure på hva som er riktig.
Tittel: Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
Skrevet av: geeartorsdag 19. april 2018, klokken 10:39
Sitat fra: Ionisert på søndag 08. april 2018, klokken 22:10
Model S ser ut til å ikke holde seg over 100kW mer en 0-25%(gamle) eller 42%(ny) før det faller av raskt.
Ved 50% har Model S 75kW vs ioniq 77kW...
Ved 78% har model s 44kW vs ioniq fortsatt 77kW...
Ved 90% har model s 30kW? vs ioniq 24kW...
Dette er for lave tall for Tesla.

Jeg har et helt tilfeldig screenshot av appen fra en lading av min X75 i påsken, og da husker jeg at jeg la merke til at jeg fikk dårligere fart enn normalt, og har da 85kW ved 52%. Har screenshot fra 40% også, da hadde jeg 92kW. Pleier ha 96-98kW på 40%, så ved 50% pleier den nok ligge rundt 90kW. Med 100 vil det være enda høyere fart. Har selvfølgelig hatt lavere tall (også enn det du oppgir), men da er det som regel på grunn av temperaturen på batteriet eller på grunn av delt supercharger.