Sitat fra: Joltus på lørdag 24. mars 2018, klokken 11:15
Formelen for effekt er p=i i andre x r
Det betyr at effekten over den indre motstanden i lader, kabel og batteri øker dess større strøm.....
Tapet vil da øke om man øker strømmen man lader med.
Men så er det mulig det er innstillinger og ting med kjemien på batteriene som gjør at dette bildet blir nyansert. I tillegg har du dette med nettbelastning. Min holdning er at man lader så sakte som man kan.... Eller så fort som man må....
Sitat fra: Jon Braathen på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:36Sitat fra: Joltus på lørdag 24. mars 2018, klokken 11:15
Formelen for effekt er p=i i andre x r
Poenger her er bilens innebygde lader, den utvikler egenvarme og er ikke like effektiv ved lavere effekter.
Renault zoe feks er vel helt nede på 50-55% ved lading på 1fas 10A,mens den er oppe i ca 90% ved 11 og 22kw.
Jeg vet av egen måling at i3 også ligger på 89-92% ved 11kw (3fas 16A).
Den er også helt sikkert mindre effektiv ved lav effekt, men jeg har ikke fått testet dette selv ennå.
Sitat fra: wattgolf på lørdag 24. mars 2018, klokken 21:46
Det er helt usannsynlig at zoe har 50% effektivitet. om du lader med 10 Ampere og har 50% effektivitet vil ladekladden utvikle like mye varme som en stor panelovn på 1150 W på full guffe kontinuerlig, den ville ha smeltet i løpet av en time eller 2.
Sitat fra: Jon Braathen på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:36Ja det var det eg trodde derfor skreiv eg det. Mener eg har hørt at høyere ladestrøm er mer effektivt. Men hva er det med laderen som gjør det? Ac dc omformingen burde jo også utvikle mye mer varme ved høyere strøm?Sitat fra: Joltus på lørdag 24. mars 2018, klokken 11:15
Formelen for effekt er p=i i andre x r
Det betyr at effekten over den indre motstanden i lader, kabel og batteri øker dess større strøm.....
Tapet vil da øke om man øker strømmen man lader med.
Men så er det mulig det er innstillinger og ting med kjemien på batteriene som gjør at dette bildet blir nyansert. I tillegg har du dette med nettbelastning. Min holdning er at man lader så sakte som man kan.... Eller så fort som man må....
Poenger her er bilens innebygde lader, den utvikler egenvarme og er ikke like effektiv ved lavere effekter.
Renault zoe feks er vel helt nede på 50-55% ved lading på 1fas 10A,mens den er oppe i ca 90% ved 11 og 22kw.
Jeg vet av egen måling at i3 også ligger på 89-92% ved 11kw (3fas 16A).
Den er også helt sikkert mindre effektiv ved lav effekt, men jeg har ikke fått testet dette selv ennå.
|