Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => e-up! => Emne startet av: Iluvmyup på søndag 11. mars 2018, klokken 21:29
Jeg begynner å nærme meg garantislutt, som der litt trist. Måleren viser nå 90,000km.
Er det noen som har kjørt lengre og har noe å si om batteri kapasiteten?
Jeg har vel mistet 1 mil eller noe slikt tror jeg.
Ikke lengre nei, men rundet 60.000km igår etter 3år og 3mnd.
Tror ikke jeg har mistet noe rekkevidde men det er vanskelig å avgjøre akkurat i disse dager i Oslo.
Garantien til VW er jo anerkjent på batteri og på batterikapasitet.
8 års garanti og 70 % kapasitet etter 160.000 km.
Stemmer ikke det?
https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-hvem-gir-deg-de-beste-garantiene/
og
https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2017/03/elbil-garantiguiden-1.0-2017-utdypende-tabell.pdf
Jeg har kjørt 98 000km og ikke merket noe nevneverdig, selv om det hjalp på rekkevidden å få løsnet bremsene som hang bak ;)
Har rettet spørsmål til Gumpen Auto om å ta en test av batteriet, men det var visst mer komplisert og omfattende enn å etablere en koloni på mars så jeg droppet det. Uansett så har ikke dette noe å si før nærmere 160 000km, som jeg vil nå om ca 2-3 år gitt at dagens kjøremønster fortsetter.
Ellerikke ligger 3-4 tusen bak din elskling. Vanskelig å si om jeg har tapt noe rekkevidde... Så det er nok ikke så mye. NAF-test el liknende tenker jeg å ta før garantien går ut. Mest på grunn av evt foringer og fjører.
Sitat fra: Mikalv på mandag 12. mars 2018, klokken 10:46
Jeg har kjørt 98 000km og ikke merket noe nevneverdig, selv om det hjalp på rekkevidden å få løsnet bremsene som hang bak ;)
Samme skjedde faktisk med en kollega med en av de tidligste eUp'ene.
Jeg tror VW endret noe med designet på bakbremsene etter ett år eller to for å minske sjansen for at de skulle henge på.
130728km ;D Har nok mistet litt(en del), merker det særlig på vinteren. Må prøve å få målt hvor mye kapasitet som er igjen nå til sommeren siden jeg om et år er over 160000km
Sitat fra: sveander på mandag 12. mars 2018, klokken 09:50
Garantien til VW er jo anerkjent på batteri og på batterikapasitet.
8 års garanti og 70 % kapasitet etter 160.000 km.
Stemmer ikke det?
https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-hvem-gir-deg-de-beste-garantiene/
og
https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2017/03/elbil-garantiguiden-1.0-2017-utdypende-tabell.pdf
jo, på batteriet stemmer det, men bilen (untatt batteri) har bare 5 år eller 100,000km.
Har passert 132.000. Startet å merke et fall i kapasitet rundt 80->90.000
Spent på hvordan jeg skal få målt batteriet før utløp av garanti. I følge Møller Bil Stjørdal var det helt umulig å måle kapasiteten med mindre en av battericellene hadde dødd.
Jeg har kjørt nesten 163000 km og har nå når det har vært - 20 °C hele natta og fortsatt er like kaldt på morgenen, en kalkulert rekkevidde på 74 km. Selv med forvarming forsvinner de første 10 km veldig kjapt etter at jeg starter å kjøre.
Når det er rundt null, eller noe over på plussiden har jeg en reell rekkevidde på ca 90-100 km.
Når det gjelder batterigarantien til VW så er den temmelig oppskrytt. Jeg henvendte meg til de før batterigarantien gikk ut med spørsmål om mengde kWh jeg får ladet inn på batteriet.
Her er dialogen som endte med mitt spørsmål om hvor mye jeg må betale for å få utført den testen som Møller krever som grunnlag for et eventuelt garantikrav.
"Hei.
Når jeg lader fra tom til full får jeg kun inn 15,37 kwh på batteriet. Er ikke dette lavere enn det garantien lover på et 18,7 kwh batteri?
Bilen har snart gått 160000 km.
ons. 21. feb. 2018 kl. 09:41 skrev Kundeservice Møller <kundeservice@moller.no>:
Hei Terje,
Takk for din henvendelse.
Volkswagen sin batterigaranti lover at batterikapasiteten ikke skal falle under 70% innen åtte år eller 160.000 km, alt etter hva som inntreffer først. I utgangspunktet er bilen innenfor det som er lovet av fabrikken. Det er også viktig å være obs på at det er forskjell mellom brutto og netto batterikapasitet. E-up har en brutto batterikapasitet på 18,7 kWh og en netto batterikapasitet på 16,8 kWh. Netto vil si brutto (total kapasitet) trukket fra ca. 10% som holdes av for at batteriet ikke skal gå helt tom eller lades helt fult som da ville gjort at batteriet slites ut betraktelig kjappere. I praksis er netto batterikapasitet det som er tilgjengelig av batterikapasitet når bilen leveres fra fabrikk.
Skulle du være i tvil anbefaler jeg deg å ta kontakt med din forhandler for å gjøre en test av batteriet. De må da kjøre en fullstendig batterikapasitettest.
Håper dette svaret var oppklarende!
Vennlig hilsen
Line-Mari
Kundeservice
Harald A. Møller AS
Norge
Frysjaveien 31b, Postboks 6671 Etterstad N-0609 Oslo
Telefon.: +47 24 03 35 70
Den ons. 21. feb. 2018, 12:37 skrev Kundeservice Møller <kundeservice@moller.no>:
Hei igjen,
Batterikapasitetundersøkelse må kunder betale for selv. Skulle de funnet ut at nivået ligger lavere enn det som er lovet av fabrikk, vil da eventuelt bytte/reparasjon dekkes på garanti.
Vennlig hilsen
Line-Mari
Kundeservice
Harald A. Møller AS
Norge
Frysjaveien 31b, Postboks 6671 Etterstad N-0609 Oslo
Telefon.: +47 24 03 35 70
Hvor mye koster en slik undersøkelse?
•••
Terje"
Er det virkelig noen utenom forbrukerrådet som har forventet at en slik kapasitets garanti har noen som helst verdi for oss i Norge?
Eneste tilfellene jeg har sett der noen har hatt bruk for en slik garanti er noen få eldre Leafer i de varmeste statene statene i USA der temperaturen i lengre perioder normalt har rundt 40-45 grader.
Og jeg tror ikke at hvor mange kwh du får ladet inn på batteriet gir et helt korrekt svar på hvor mange kwh du har mistet heller.
Noen her som har bikket 200 000 km?
Hvis ja hvor mye merker dere på rekkevidde sommer og vinter?
Min 2014 modell har gått 225000 og klarer 120 km på sommeren og 80-90 km nå på vinteren.
Egentlig imponerende lite batteritap på en kvart mill km!!
Sitat fra: Terjer på tirsdag 03. desember 2019, klokken 21:42
Min 2014 modell har gått 225000 og klarer 120 km på sommeren og 80-90 km nå på vinteren.
WOW :+1: min 2014 er bare gått 80.000. Jeg har ikke merkbar forringelse av batteriet.
Vi kjøpte en 2014, reg 11/2014, er nå kjørt 33000 km, denne tråden forteller meg at det ikke er kjørelengde som kommer til å ta knekken på bilen.
Når vi i tillegg har Understellsbehandlet den ligger mye til rette for et langt liv😊
Sitat fra: Terjer på tirsdag 03. desember 2019, klokken 21:42
Min 2014 modell har gått 225000 og klarer 120 km på sommeren og 80-90 km nå på vinteren.
Er de rekkeviddene på normal eller på eco+ modus?
min er kjøpt november 2013 gått snart 80000 .går fremdeles 15mil om sommeren og 8 mil på vinteren ;D
Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 12. desember 2019, klokken 09:33
Er de rekkeviddene på normal eller på eco+ modus?
Eco endrer egentlig ikke rekkevidden, det bare hjelper "uerfarne" elbilsjåfører til å kjøre mere økonomisk.
normal og 24 grader
nesten 113.000km
Sitat fra: Elmo på fredag 13. desember 2019, klokken 14:05
Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 12. desember 2019, klokken 09:33
Er de rekkeviddene på normal eller på eco+ modus?
Eco endrer egentlig ikke rekkevidden, det bare hjelper "uerfarne" elbilsjåfører til å kjøre mere økonomisk.
Men både eco og + kjører jo ned motorkraften, så skulle jo tro at + ville gi noen km ekstra?
Men i terrenget jeg kjører blir det for spett å kjøre på eco+, så kjører ikke hele turen med det. Kan prøve til sommeren.
Runder snart 60.000km. Kjøpt ny september 2016. Eneste problemet så langt er bremser bak, fikk nye på garanti i våres.
Sitat fra: Elmo på fredag 13. desember 2019, klokken 14:05
Eco endrer egentlig ikke rekkevidden, det bare hjelper "uerfarne" elbilsjåfører til å kjøre mere økonomisk.
Sitat fra: Radiobil1 på lørdag 21. desember 2019, klokken 00:28
Men både eco og + kjører jo ned motorkraften, så skulle jo tro at + ville gi noen km ekstra?
Ja eco og + kjører ned motorkraften ++, men som sagt så kan man kjøre like energi-effektivt i Normal, hvis man vil. Faktisk enda bedre enn eco+ får til og, hvis men er "flink".
Sitat fra: Terjer på tirsdag 03. desember 2019, klokken 21:42
Min 2014 modell har gått 225000 og klarer 120 km på sommeren og 80-90 km nå på vinteren.
Hvor mye slitedeler har blitt byttet?
Har du byttet noe hjullager, drivaksler, calippere eller annet gøy?
Kona har e-Up! fra 2014.
Full understellsbehandling med Mercasol da den var ny, og påfyll nylig.
Alle servicer hos Møller Bil.
Km. Stand per 24.01.2020 er 44000km. Stort sett bykjøring og mye hurtiglading.
Rekkevidden når kona kjører er ca 60km om vinteren og 120km om sommeren.
Problemer:
- Original ladekladd ville stort sett aldri virke. Ble fortalt at forhåndsinstilling av ladetid kan ha denne effekten. Endte med å kjøpe en justerbar ladekladd av Elbilhjelpen.
- Klima-anlegg som lever sitt eget liv. Vifte går fra ingen strek til alle streker ved ett trykk på vifteknapp. Møller har ikke funnet ut av dette, og stort sett sagt at "dette er som designet fra VW.."
- Navienhet som til stadig resatte seg og sa at bilen var i Slovakia. Ble til slutt byttet på garanti i 2019.
- Klonkelyder i understell i humper. Foringer ble smurt i følge verkstedet. Lydene er markant værre nå etter garantiutløp
I det siste har håndbrekket begynt å kneppe ved rygging og av- og til lugger det til. Spørs vel om jeg må til å bytte hele sulamitten.
Første og siste BEV fra VW for oss.
Min 2014 eUp har som tidligere nevnt gått litt over 80.0000km.
- full understellsbehandling med Mercasol da den var ny
- måtte få fyllt på væske på AC sommeren 2019
- byttet skiver og klosser foran på EU-kontroll 2018
Ellers bare tut og kjør. Aldri brydd meg om å ikke lade fullt. Ingen merkbar reduksjon av rekkevidde !!
Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2020, klokken 23:19
Min 2014 eUp har som tidligere nevnt gått litt over 80.0000km.
- full understellsbehandling med Mercasol da den var ny
- måtte få fyllt på væske på AC sommeren 2019
- byttet skiver og klosser foran på EU-kontroll 2018
Ellers bare tut og kjør. Aldri brydd meg om å ikke lade fullt. Ingen merkbar reduksjon av rekkevidde !!
Det er nok ikke dumt å understellsbehandle bilen når den er ny.
Vi kjøpte en 11/2014 for et halvt år siden, behandla den med Mercasol, inkl sandblåsing kom det på ca 11.000.
Men bile. Var kjørt 31000, så jeg regner med vi har bil endel år....
Når jeg snakker med folk ang bil så sier jeg eUp er like genial på sin måte som vår Model 3 er på sin måte!
På korte turer på 5-15 km blir alltid eUp foretrukket, selv om det er noe kjekkere å kjøre Tesla.
Skulle ønske alle elbilhaterne leste slike tråder som dette! De som tror batterier må byttes ette 4-5 år.....
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:37
Når jeg snakker med folk ang bil så sier jeg eUp er like genial på sin måte som vår Model 3 er på sin måte!
Så enig, så enig ! :+1: