Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: elbilkjører på fredag 09. mars 2018, klokken 22:01
Har svake batterier, klarer bare ca. 20 km pr. lading.
Inntil i går ladet den i hvert fall greit fra ca. 65 % hvor den gule lampa tennes og til 100 %, men i går stoppet den på 85 %.
I dag sjekket jeg litt og når jeg kobler til laderen starter alt som normalt og går i ca. 1 minutt, da høres en TRRR... lyd fra den svarte boksen med en sikring i, som er plassert mellom kjølevann-beholderen og "ladren". Ladingen stopper like etter med et klikk i denne boksen. Jeg har også prøvd en annen boks med samme resultat.
Kan nevne at vannpumpa starter og går inntil ladingen stopper. Det kommer ikke opp noen feil lamper i dasbordet.
Har pøvd å måle med 2 stk OBD II, en er min egen, som jeg har brukt tidigere, og en lånt fra vår venn "ELMO" men oppnår ikke kontakt med noen av dem.
Forslag?
Tror bilens innebygde intelligens forsøker å hinte deg om at batteriet ditt er defekt og bør fikses. Slike batteri må holdes i orden til enhver tid, og å kjøre en bil med redusert rekkevidde er beste måten å aksellerere ødeleggelsene av batteriet ditt.
Hverken oppladespenning eller utladekapasitet stemmer lenger og batteriet kan faktisk eksplodere. ( Uten at det er farlig for annet enn resten av batteriet selv )
Takk for svar Elektrolux. Jeg var i dialog med Elmo om kjøp av komplett batteripakke men hans utstyr ikke er i orden og min helse er ikke topp, det er grunnen til at jeg vil vente på litt varmere dager.
Selve rekkeviden var ikke avgjørende og batteriene var dårlige fra før. I fjor byttet jeg havparten. Ser ut som jeg er like langt nå.
Derfor tror jeg det er best å bytte alle med riktig balanserte og tilpassede batterier.
Stemmer det. Disse batteriene må holdes i orden til enhver tid. Ryker en celle sliter de andre desto mer og du er inne i en akselererende død-spiral.