Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: fredag på mandag 05. mars 2018, klokken 00:58

Tittel: Leie Tesla i USA med Turo
Skrevet av: fredagmandag 05. mars 2018, klokken 00:58
Bildelingstjenesten Turo er en fin måte å leie Tesla når man skal til USA og ikke ønsker å kjøre bensinbil.

Jeg fant en Model S 90D til leie der jeg skulle til 131 dollar pr døgn. I tillegg kom premium forsikring på ca 52 dollar pr døgn, "trip fee" til Turo på ca 30 dollar og 1,20 dollar/mile avgift for ekstra kjørelengde utover de 150 miles pr døgn som var inkludert. Det kan også tilkomme avgift for levering og henting, men dette er veldig klart oppgitt på websiden når du leier, og bomavgifter (Sunpass).

Sikkert dyrere enn å leie billigste fossilbil hos billigste bilutleiefirma, men det gadd jeg altså ikke denne gangen.

Inngåelse av leie gjorde jeg på web på turo.com. Resten av kommunikasjonen gjorde jeg via Turo appen.

Ingen avgift for ekstra sjåfør. Sjåfør nr to registrerte seg bare som bruker på websidene til Turo, og så la jeg henne til som ekstra sjåfør i appen.

Før avreise fra Norge hadde jeg fått instruksjoner om hvor bilen ville bli parkert på flyplassen. Ved ankomst til USA tok jeg bilde av meg selv og førerkortet mitt, og masse bilder av bilen, og lastet opp med Turo appen. Sendte så melding til eier, og han låste opp bilen med appen sin, og keyfob lå i en radiosignaltett pose i bilen.

Sjekk at det følger med J1772 (kjent som type1 her i Europa) adapter for å kunne lade på vanlige ladestolper, og ikke bare på Teslas superchargere og destination chargere. Det gjorde det ikke på min, dessverre, slik at jeg ikke fikk ladet på hotellet og på en destinasjon. Dette adapteret er standardutstyr i alle Teslaer i USA.

Mange hoteller har ladestolper. Hoteller med teslas destination chargere er lett å finne på Teslas kart på web. Ellers kan du finne ladestolper med Chargepoint sin app (kun tilgjengelig i US appstore). Chargepoint tilbyr ikke ladekort til utledninger (utenfor USA/Canada), men ladestolpene kan aktivere lading med kontaktløst (NFC) VISA-kort, eller ved å ringe den døgnåpne kundeservicen til Chargepoint.

Stort sett godt med plass på de amerikanske superchargerne jeg besøkte. Jeg hadde problem med ICE-ing av destination charger på et hotell, der lading var viktig for meg, men det løste seg ved å snakke litt bestemt med resepsjonen.

Praktisk med autopilot når man kjører lange strekninger i USA.

Det er imidlertid upraktisk å bare ha en keyfob, og ikke ha tilgang til bilen via appen.

Ved avreise tok jeg et nytt sett med bilder av bilen, lastet opp bildene med Turo-appen, la keyfob inn i den radiosignaltette posen, låste bilen og sendte instruksjoner til eier av bilen om hvor bilen er parkert. Eier hadde også instruert meg om å la det være igjen 50% batteri på bilen ved avlevering, som kan være praktisk vanskelig å få til når man må kjøre litt fort for å rekke flyet hjem.

Hvis noen skal til Florida, så har jeg god erfaring med å leie denne (som nå har ca 10 000 miles på odometeret):

https://turo.com/rentals/cars/fl/deerfield-beach/tesla-model-s/250414 (https://turo.com/rentals/cars/fl/deerfield-beach/tesla-model-s/250414)