Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: jkirkebo på lørdag 30. juli 2011, klokken 15:27
Nå som det ser ut som om det blir en Leaf på oss er jeg veldig interessert i utbyggingen av hurtigladestasjoner. Hamar, Økern og Moss har jo vært nevnt tidligere, er det noen som vet status på disse utbyggingene ?
En operativ hurtiglader på Hamar er nemlig det som skal til for at jeg innimellom kan ta Leafen til hytta istedenfor Touranen. Økern kan også vært til nytte innimellom, men er ikke så kritisk siden jeg normalt kombinerer hytteturer med jobb og dermed kan lade 8-9 timer i U5 på Oslo City på vei til eller fra hytta. Moss går i kategorien "kjekt å ha" ;)
Så vidt jeg skjønte har man fått støtte fra Transnova for disse stasjonene, og ett eller annet sted leste jeg at de måtte vært operative innen desember i år for å få utbetalt støtten på 200.000 kroner ?
det siste jeg så på hurtigladere var at nissan sin LVL3 lader koster ca 45k USD å sette opp.
http://nissan-leaf.net/2010/05/22/level-iii-nissan-leaf-quick-charger-debuts/ (http://nissan-leaf.net/2010/05/22/level-iii-nissan-leaf-quick-charger-debuts/)
med moms og dollarkurs på ca 5,5 blir det 310k NOK, så runder vi av opp siden elektrikere er lønnsadel her og lavstatus der. Så norsk pris havner vel et sted mellom 400k og 500k kroner. Vill gjetning, så jeg blir gjerne korrigert.
trekk fra 200k i støtte, så er du på 200k-300k. Full tank koster deg 30kroner inn, så dersom du selger den for 50, tar du inn 20 kroner på 20 minutter.
Hvis elbilene står i kø døgnet rundt for å fylle tar du da inn 1440 kroner dagen.
Si at du har 10% brukstid. da er du nede i 144 kroner eller ca 50k i året. da har du ROI på 15-25% et sted.
Basert på denne forholdsvis enkle beregningen med mye synsing, synes jeg det er rart at ikke flere bensinstasjoner setter opp hurtigladere.
Svaret er kanskje at det er få som evner å tenke nytt -og at stasjonene i stor grad er kjedestyrt?
Og så fremstår kanskje elbiler som litt "skumle" for bransjen ::)
Thomas
Det skumle er vel at det ettervert blir flere elbilister, og at disse da ikke er "lært opp" til å stoppe langs veien for å kjøpe pølser og boller. Det ville jeg vært redd for dersom jeg eide en bensinstasjon
Transnova hadde en utlysningsrunde i 2. kvartal på støtte til hurtigladere, og har nylig en utlysningsrunde nr 2 (ekstra penger). Transnova har gitt tilsagn til en rekke aktører som nå må melde tilbake om de takker ja. De som takker ja må innen utgangen av året skrive kontrakt med Transnova, med en forpliktelse om utbygging i løpet av eks 2012.
Det er mye som skal på plass før en stasjon kan åpne, så veldig mange stasjoner kommer det nok kanskje ikke før nyttår.
Det er også slik at bl.a. DSB er kritisk usikker til sikkerheten ved å sette opp ladere på bensinstasjoner.
Men tiden går fort, så neste sommer bør nok mye være på plass.
Jeg forsto det som at de som fikk tilskudd i den første runden måtte ha operative ladere 1/12/2011 for å få utbetalt støtten, men dette kan selvfølgelig ha blitt endret underveis. Jeg har også forstått det slik at Moss, Økern og Hamar var blant de lokasjonene som fikk støtte i første runde.
Ellers er vel neste sommer hel ok, jeg tar neppe første hyttetur med Leaf midtvinters, får nok prøve meg sommerstid først ;)
Sjekket sidene til Transnova, og der fant jeg følgende på Østlandet:
- Kongsberg, Stortorvet
- Øvre Eiker, Eikersenteret
- Drammen, Marinelyst
- Lier, Kjelstad
- Sandvika
- Skøyen
Alle disse står Grønn Kontakt AS bak.
Skedsmo Parkering er nevnt med en stasjon, og Statoil, som antagelig er på Økern.
Fortum Markets AS står bak en stasjon i Klokkergårdsveien (hvor nå det er).
Ellers er det stasjoner i Rogaland (Lyse), Hordaland og Trondheim (EV Power).
Mosseporten er faktisk ikke nevnt, men det er kansje ikke Transnova som gir støtte til denne?
Hamar kan jeg ikke se er nevnt her.
Vet ikke om dette er første eller andre runde...
Sitat fra: Boogie på tirsdag 02. august 2011, klokken 15:11
Sjekket sidene til Transnova, og der fant jeg følgende på Østlandet:
- Kongsberg, Stortorvet
- Øvre Eiker, Eikersenteret
- Drammen, Marinelyst
- Lier, Kjelstad
- Sandvika
- Skøyen
Alle disse står Grønn Kontakt AS bak.
Fint at det kommer noen på den siden, men ingen av disse har noen som helst nytte for min del :(
Sitat
Skedsmo Parkering er nevnt med en stasjon, og Statoil, som antagelig er på Økern.
Statoil sammen med Zero etter hva jeg skjønner. Jeg kommer nok til å bruke denne innimellom.
Sitat
Fortum Markets AS står bak en stasjon i Klokkergårdsveien (hvor nå det er).
Dette er i Sarpsborg, rett ved E6 (og 500m unna Nissans 2 hurtiladestasjoner)...
Sitat
Mosseporten er faktisk ikke nevnt, men det er kansje ikke Transnova som gir støtte til denne?
Vet ikke hvordan det er med støtte, men jeg fant ut at Østfold Fylkeskommune står bak.[/quote]
Sitat
Hamar kan jeg ikke se er nevnt her.
Noen andre som vet noe om denne ?
Og der var Hamar i boks.
http://www.zero.no/transport/hurtiglader-aapnes-paa-hamar (http://www.zero.no/transport/hurtiglader-aapnes-paa-hamar)
Sitat fra: Boogie på tirsdag 02. august 2011, klokken 15:11
Mosseporten er faktisk ikke nevnt, men det er kansje ikke Transnova som gir støtte til denne?
Hamar kan jeg ikke se er nevnt her.
Ladere på Mosseporten flyttes til Marché Øst Rygge.
Kart på Gule sider: http://kart.gulesider.no/m/avMjs
Koordinater (tatt ut fra Gule sider) for selve plasseringen:
WGS 84: N 59° 25.608', E 10° 42.491'
WGS 84 - desimal: 59.42680, 10.70818
EUREF89: 6588822, 596915
Laderen er en av de som er en del av Zero prosjektet og den støttes av Østfold Fylkeskommune.
Vi håper å ha den i drift i løpet av et par uker :)
Håper dette var litt avklarende.
Jan Tore
Det står allerede en hurtiglader på birger n haug på Økern. Men denne er visst foreløbig kun for Leaf-kunder (når den bilen kommer, glede seg! :) )
Oppdatering om hurtigladeren ved Marché Rygge Øst:
Jeg har i dag testet både elbilen Nissan Leaf og den nye hurtigladeren ved Marché Rygge Øst. Hurtigladeren har offisiell åpning i morgen (torsdag 29. september 2011) kl 10:00. Etter det er den åpen for offentlig bruk. Lading er foreløpig gratis.
Testen av hurtigladeren, som jeg har vært prosjektleder for, gikk upåklagelig.
Jeg er også veldig fornøyd med testen av Leaf. En hvit Leaf er ni i bestilling ;D
Se bilder av laderen og Leaf'en her: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.277660455584950.75451.163392543678409&l=c634b785db
Sitat fra: Enmira på onsdag 28. september 2011, klokken 13:07
Oppdatering om hurtigladeren ved Marché Rygge Øst:
Jeg har i dag testet både elbilen Nissan Leaf og den nye hurtigladeren ved Marché Rygge Øst. Hurtigladeren har offisiell åpning i morgen (torsdag 29. september 2011) kl 10:00. Etter det er den åpen for offentlig bruk. Lading er foreløpig gratis.
Supert! Nå begynner det å hjelpe. Jeg kommer neppe til å bruke denne veldig ofte da jeg normalt vil kunne komme meg til Oslo (96km) på en lading, men den kan vært kjekk å ha i nødstilfeller. F.eks om jeg har glemt å lade til 100% vinterstid...
Har noen peiling når den på Statoil Minnesund vil være operativ ?
det virker som at det skjedde en masse så er alt stoppet å det jelper ikke at det er en på nissan i sarpsborg den får ingen bruke den er kunn til demo biler
men ellers burde en fordele de første med noen mils avstand ikke 2 ved drammen å fler i oslo en trenger de når en er på langtur ikke når en er i byen jeg ser nå og at nissan kommer med at en nesten ikke skal bruke hurtigladre hvorfor får de dem da men vi med i miev kann da bruke dem fra en som har kjørt over 3000km på en måned i en i miev
Var innom Statoil Økern idag, og der var hurtigladeren oppe og så helt klar ut, men merket med en lapp "Straks klar for hurtiglading".
Noen som vet når denne blir satt i drift ???
Den åpner offisielt i dag kl 15:00 har jeg hørt rykter om. Tenkte jeg skulle teste den i løpet av dagen da en Oslo tur med Leaf'en står på programmet.
vil dere bruke hurtiglader for 29 kr for 10 min ? det er dyrere en fosil bil det vi må rett å slet ikke bruke den fpr denne prisen
du burte ned i det halve
Er det noen som har testet hurtigladeren i Hamar i det siste ? Jeg legger ut på langtur til hytta i morgen og er helt avhengig av den for å komme opp på levelig tid. Kommer jeg til Maxi Hamar og den er ute av drift kan jeg tenke meg hvor mye kjeft jeg får av den som sitter i passasjersetet ;)
Hei, er det noen som har opplevd dårlig ladeeffekt fra hurtiglader på Statoil Økern? Har vært der den 6. des 2011 og ladet 10 minutter på min I-Miev. Fikk 4 ladet prikker på måleren (ca 1/4 på tanken)
Har vært hos Birger N Haug på Økern tidligere i høst, fikk da ca 8 prikker på 10 minutter.
Noen som har opplevd det samme?
Sitat fra: hansjlachmann på onsdag 07. desember 2011, klokken 13:45
Hei, er det noen som har opplevd dårlig ladeeffekt fra hurtiglader på Statoil Økern? Har vært der den 6. des 2011 og ladet 10 minutter på min I-Miev. Fikk 4 ladet prikker på måleren (ca 1/4 på tanken)
Har vært hos Birger N Haug på Økern tidligere i høst, fikk da ca 8 prikker på 10 minutter.
Noen som har opplevd det samme?
Vær ops på at hurtiglading av Litium batterier er temp avhengig. Ladingen må reduseres hvis batteriene er kalde. Kan dette være grunnen?
Sitat fra: Baltor på onsdag 07. desember 2011, klokken 13:55
Sitat fra: hansjlachmann på onsdag 07. desember 2011, klokken 13:45
Hei, er det noen som har opplevd dårlig ladeeffekt fra hurtiglader på Statoil Økern? Har vært der den 6. des 2011 og ladet 10 minutter på min I-Miev. Fikk 4 ladet prikker på måleren (ca 1/4 på tanken)
Har vært hos Birger N Haug på Økern tidligere i høst, fikk da ca 8 prikker på 10 minutter.
Noen som har opplevd det samme?
Vær ops på at hurtiglading av Litium batterier er temp avhengig. Ladingen må reduseres hvis batteriene er kalde. Kan dette være grunnen?
Ja, det kan være en forklaring. Temperaturen var under null den dagen. Andre som har opplevd redusert hurtiglading når temperaturen er for lav ?
Sitat fra: hansjlachmann på onsdag 07. desember 2011, klokken 14:50
Sitat fra: Baltor på onsdag 07. desember 2011, klokken 13:55
Sitat fra: hansjlachmann på onsdag 07. desember 2011, klokken 13:45
Hei, er det noen som har opplevd dårlig ladeeffekt fra hurtiglader på Statoil Økern? Har vært der den 6. des 2011 og ladet 10 minutter på min I-Miev. Fikk 4 ladet prikker på måleren (ca 1/4 på tanken)
Har vært hos Birger N Haug på Økern tidligere i høst, fikk da ca 8 prikker på 10 minutter.
Noen som har opplevd det samme?
Vær ops på at hurtiglading av Litium batterier er temp avhengig. Ladingen må reduseres hvis batteriene er kalde. Kan dette være grunnen?
Ja, det kan være en forklaring. Temperaturen var under null den dagen. Andre som har opplevd redusert hurtiglading når temperaturen er for lav ?
Eller kanskje bare for å få inn mere penger i Statoilkassa ??? :D ;)
"Statoil markedsfører et «åpningstilbud» på 29 kroner pr 10 minutter du lader. Betalingen gjøres i kassa."
Sitat fra: Elmo på onsdag 07. desember 2011, klokken 21:44
Sitat fra: hansjlachmann på onsdag 07. desember 2011, klokken 14:50
Sitat fra: Baltor på onsdag 07. desember 2011, klokken 13:55
Sitat fra: hansjlachmann på onsdag 07. desember 2011, klokken 13:45
Hei, er det noen som har opplevd dårlig ladeeffekt fra hurtiglader på Statoil Økern? Har vært der den 6. des 2011 og ladet 10 minutter på min I-Miev. Fikk 4 ladet prikker på måleren (ca 1/4 på tanken)
Har vært hos Birger N Haug på Økern tidligere i høst, fikk da ca 8 prikker på 10 minutter.
Noen som har opplevd det samme?
Vær ops på at hurtiglading av Litium batterier er temp avhengig. Ladingen må reduseres hvis batteriene er kalde. Kan dette være grunnen?
Ja, det kan være en forklaring. Temperaturen var under null den dagen. Andre som har opplevd redusert hurtiglading når temperaturen er for lav ?
Eller kanskje bare for å få inn mere penger i Statoilkassa ??? :D ;)
"Statoil markedsfører et «åpningstilbud» på 29 kroner pr 10 minutter du lader. Betalingen gjøres i kassa."
Tviler på at dette er bevisst (men ingen vet).. sannsynligivs er det temperaturproblemet. Hvis det viser seg at du bare får 1/4 dels lading på 10 minutter må du lade 4 ganger og ut med 116 kr for fullt batteri. Og med en rekkevidde på 60-80km på vinteren blir det en kostbar pris pr. km.
Til sammenligning...en fossibil som hadde brukt 0.7 på mila med literpris på 14kr koster 78kr i drivstoff for å kjøre 8 mil
Andre som har ladet på Økern ?
Sitat fra: Elmo på onsdag 07. desember 2011, klokken 21:44
Eller kanskje bare for å få inn mere penger i Statoilkassa ??? :D ;)
"Statoil markedsfører et «åpningstilbud» på 29 kroner pr 10 minutter du lader. Betalingen gjøres i kassa."
Sitat fra: hansjlachmann på torsdag 08. desember 2011, klokken 09:47
Tviler på at dette er bevisst (men ingen vet).. sannsynligivs er det temperaturproblemet.
Understreker at det var en spøk 8)
Hurtiglading i lave temperaturer gir dårlig lading. Har undersøkt med Nissan forhandler. Har fått høre at Leaf'en hun kun ladet 1/2 tank etter 45 minutter i hurtiglader. Dette er urovekkende ???
Noen som vet om hurtigladeren på Marché Rygge fungerer? Tenkte meg nedover E6 på fredagen...
Det gjorde den da jeg prøvde den sist...
Hmm... Lenge siden? Merker jeg ikke stoler helt på disse. Ser for meg at det potensielt kan ta uker å få fikset ladere med defekter.
Tar ikke sjansen på å kjøre >120km (sandvika-hvaler) uten å lade litt på veien.
I værste fall så kan jeg kjøre innom forhandleren i Særp å snylte litt :)