Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48

Tittel: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: ludwig_holbergtorsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: automattorsdag 01. mars 2018, klokken 23:09
Elbilandelen kommer ikke ikke til å øke vesentlig før produsentene klarer å levere biler i tilstrekkelig antall. Og mange produsenter sliter med det. Om Jaguar og Audi klarer å levere er for tidlig å si.

Så det er nok for tidlig å ta livet av fossilbilen med et avgiftssjokk ennå.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: hsa77torsdag 01. mars 2018, klokken 23:20
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?
Å kjøpe bil til 600k er utenfor rekkevidden til ganske mange familier i dette landet! Selv hadde jeg nok kunne finansiert et slikt kjøp, men jeg kan på ingen måte forsvare å bruke så mye penger på bil!

En familieelbil som kan erstatte dagens diesel stasjonsvogner må koste under 400k. Når elstasjonsvogna med 600l bagasjerom koster mindre enn en Skoda Octavia diesel kan momsen på elbil fjernes, det er nok dessverre noen år til. Å øke avgiftene ytterligere på fossilbil før det finnes flere folke-elbiler med god rekkevidde er (heldigvis) ikke politisk gjennomførbart.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Amosstorsdag 01. mars 2018, klokken 23:35
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler.

... og med 25% moms så koster ikke denne bilen 599.000,- lengre, og hele grunnlaget for forslaget ditt faller sammen. Men ja, det ser ut som om de har levert en verdig konkurrent til Tesla Model X. Så nå er det bare å vente på at de også kommer med sin masseproduserte "billig"-utgave. SÅ kanskje du kan begynne å snakke :)
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: ludwig_holbergtorsdag 01. mars 2018, klokken 23:43
Nissan e-NV200? Så har vi LEAF, 400L bagasjerom, Hyundai Kona, Kia Niro +++ som alle er i full sving tidlig 2019. I tillegg til Model 3, som har svært god lasteplass og 4x4. Pluss at ved innføring av dette i statsbudsjettet, så sopes tilgjengelige fossilbiler opp i stort kvanta ila oktober-november-desember, mens det er stillstand i salget Q1+Q2 2019 (en slik effekt får man uansett når man innfører det). Så da er kanskje ikke 1. januar 2019 så dumt likevel?

Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. mars 2018, klokken 23:20
Når elstasjonsvogna med 600l bagasjerom koster mindre enn en Skoda Octavia diesel kan momsen på elbil fjernes, det er nok dessverre noen år til. Å øke avgiftene ytterligere på fossilbil før det finnes flere folke-elbiler med god rekkevidde er (heldigvis) ikke politisk gjennomførbart.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: automattorsdag 01. mars 2018, klokken 23:53
Det eneste du vil oppnå med avgiftsforslaget ditt, er at nybilsalget vil falle som en stein. Hvorfor vil du ødelegge bilmarkedet fullstendig?

Og er man på jakt etter en Octavia eller lignende, så er det ikke sikker at ombygde varebiler, som e-NV200, faller i smak.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: hsa77fredag 02. mars 2018, klokken 00:06
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 23:43
Nissan e-NV200? Så har vi LEAF, 400L bagasjerom, Hyundai Kona, Kia Niro +++ som alle er i full sving tidlig 2019. I tillegg til Model 3, som har svært god lasteplass og 4x4.(...)
Av disse bilene er det kun Evalia som kan matche en Skoda Octavia på bagasjeplass - og Evalia er en varebil som noen har slengt inn et par kirkebenker i... Med 40kwh batteri har Evalia rekkevidde under 20mil vinterstid, ikke akkurat noe å pakke familien i for å dra på hytta i vinterferien, spesielt dersom man ikke har lademulighet på hytta ...

Det finnes mange titalls stasjonsvogner og suver å velge mellom, først når vi får et tilsvarende antall elbiler å velge mellom kan vi prise fossilbilen død.

I DDR kunne man prise seg lykkelig hvis man fikk lov til å kjøpe seg bil, da kunne man velge mellom Trabant - tror heldigvis det er vanskelig å innføre samme ordning her til lands for å få alle over på elbil...
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: ludwig_holbergfredag 02. mars 2018, klokken 00:07
Bil bør generelt avgiftsbelegges - eller ihvertfall ikke subsidieries med MOMSFRITAK. Egentlig helt uhørt  :laugh:

Det som bør "subsidieres" er kollektiv og sykkel, bil er et nødvendig onde, men tross alt litt mer miljøvennlig med el. Vi som liker elbiler bør ikke glemme det helt..
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: hsa77fredag 02. mars 2018, klokken 00:11
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 00:07
Bil bør generelt avgiftsbelegges - eller ihvertfall ikke subsidieries med MOMSFRITAK. Egentlig helt uhørt  :laugh:

Det som bør "subsidieres" er kollektiv og sykkel, bil er et nødvendig onde, men tross alt litt mer miljøvennlig med el. Vi som liker elbiler bør ikke glemme det helt..
Forsåvidt enig, men hadde det ikke vært for momsfritak så hadde nok mange av oss fortsatt kjørt fossilbil.

Elbil skal selvfølgelig ha moms, men vi må vente noen år slik at en elbil med moms ikke koster mer enn en fossilbil koster i dag.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Riofredag 02. mars 2018, klokken 09:09
Et fritak er ikke en subsidie.

Dersom jeg drikker et glass vann fremfor et glass vodka (som har alkoholavgifter) så blir jeg ikke subsidiert, selv om begge er "drikker".
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: doldis1fredag 02. mars 2018, klokken 09:54
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

Sitat50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.

Vi lever tross alt i en verden og ikke på en øde øy, dette er et radikalt forslag uten politisk støtte eller støtte i befolkningen ellers ... Det eneste resultatet av en slik politikk ville blitt en dramatisk foreldet bilpark. Nybilsalget ville stoppet helt opp og gamle skranglete giftmaskiner ville fått nærmest evig liv ! Ta deg en tur til Cuba så får du se resultatet av denne politikken...

I tillegg til det er ikke Elbilmarkedet et reelt marked ennå. De aller, aller fleste produsentene taper prosentvis mye på hver solgte bil som de finansierer med fossilbilsalget. Det gjør at de kjører kun små serier for å  holde tapet på et akseptabelt nivå. Hva får deg til å tro at akkurat Indiske Tata Motor's Jaguar I-pace vil leveres i stort antall ?
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: ludwig_holbergfredag 02. mars 2018, klokken 10:24
Det bør naturligvis kombineres med en merkbar økning på drivstoffavgiften også, sånn at incentivet for å kjøre foreldede biler ikke blir for høyt.

Du kan kalle det radikalt, men det fremstår ikke rasjonelt å legge til rette for bestilling, kjøp og produksjon av splitter nye fossile biler inn i 2020.

Joda, elbilparken dekker ikke alle behov nøyaktig like bra som fossile biler når vi skriver 1. januar 2019. Men det er godt nok. Og ila et par år så er de jo så godt som likeverdig - og da er det veldig dumt å ha lagt til rette for titusenvis av nyproduserte fossile biler (inkl. pluginhybridene) i bilparken.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Cowboystrekkfredag 02. mars 2018, klokken 10:28
Elbiler blir ikke levedyktige for folk flest før man får ei stasjonsvogn med hengerfeste i passat-klassen til rundt 3-400k med minst 30 mil rekkevidde. Da har faktisk folk flest råd til å kjøpe elbil og bruke den som eneste bil.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: ludwig_holbergfredag 02. mars 2018, klokken 10:33
Det stemmer nok ikke. De fleste klarer seg helt greit med dagens elbiler - men bekvemmelighet ligger bak ønske om Passat med hengerfeste. Spørsmålet er hvor mye dette skal trumfe behovet for å gjøre noe reelt med globale klimautslipp, og lokal luftforurensning i byer. For min del fremstår det som i overkant mye hengerfetisj at dette skulle trumfe disse målene.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: hsa77fredag 02. mars 2018, klokken 10:39
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 02. mars 2018, klokken 10:28
Elbiler blir ikke levedyktige for folk flest før man får ei stasjonsvogn med hengerfeste i passat-klassen til rundt 3-400k med minst 30 mil rekkevidde. Da har faktisk folk flest råd til å kjøpe elbil og bruke den som eneste bil.
Akkurat! Og så må den stasjonsvogna produseres i så store volum at alle som bestiller får levert bilen innen 6mnd.

Jaguar regner med å produsere 1500 I-Pace i år (kilde artikkel på tek.no), ifølge statistikk på oica.net produserte Jaguar 172,547 biler i 2016 - det forteller litt om hvor lenge det er igjen til elbilproduksjonen kan møte etterspørselen...
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: hsa77fredag 02. mars 2018, klokken 10:41
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 10:33
Det stemmer nok ikke. De fleste klarer seg helt greit med dagens elbiler - men bekvemmelighet ligger bak ønske om Passat med hengerfeste. Spørsmålet er hvor mye dette skal trumfe behovet for å gjøre noe reelt med globale klimautslipp, og lokal luftforurensning i byer. For min del fremstår det som i overkant mye hengerfetisj at dette skulle trumfe disse målene.
Ja, huff. Tenk at jeg ikke bare kan hive søpla mi i hagen i steden for å kjøre den til gjenvinningsstasjonen. Og disse dumme småbarnsforeldrene som på død og liv skal ha med seg barnevogn og plassere ungene i store plasskrevende barneseter.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: ludwig_holbergfredag 02. mars 2018, klokken 10:51
Alt det løser man greit med en elbil - ikke all verdens tilpasning som skal til (f.eks. lån en bil i en dag på nabobil når behovet er der...). Kommer fortsatt til å være hundretusenvis av fossilbiler på bruktmarkedet for de som likevel ønsker det bekvemmelig, selv om vi struper salget 1. januar 2019.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Agmunsfredag 02. mars 2018, klokken 13:59
Sitat fra: hsa77 på fredag 02. mars 2018, klokken 10:41
Og disse dumme småbarnsforeldrene som på død og liv skal ha med seg barnevogn og plassere ungene i store plasskrevende barneseter.
Det går helt fint å ha barneseter og barnevogner i dagens små elbiler. Hvordan vet jeg det? Jeg gjorde det selv med min forrige bil. Golf har plass til både barneseter og dypvogn. i3en min har faktisk bedre plass til barneseter enn Golf (mtp benplass til de som sitter foran). Resten av Europa klarer seg fint med kombikupéer og sedaner som familiebiler, så det er ingen grunn til at vi ikke skal klare det her oppe.

Når det er sagt, så er jeg helt uenig i at man skal hindre bensinbiler ytterligere. Jeg vil ikke ha noen av de svette bilene som finnes på markedet foreløpig (unntatt i3en min) og jeg gidder i hvert fall ikke å stå i kø for å få kjøpt en bil. Jeg vil ha noen ordentlige, seriøse og europeiske bilmerker og jeg vil ha de til normal leveringstid (2-3 mnd). Så lever jeg helt greit med at min bensinfamiliebil trolig vil ha et større verditap enn elektriske asiabiler og amerikanere.

Sitat fra: Rio på fredag 02. mars 2018, klokken 09:09
Et fritak er ikke en subsidie.
Denne diskusjonen tror jeg man aldri vil bli ferdig med på dette forumet, men jo, elbilfordelene er subsidie det også.

At de tar bort avgifter pga motoren under panseret er også et subsidie. Man må ikke få penger i lanken for at det skal kunne kalles et subsidie, selv om alt for mange elbileiere liker å tro det.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Amossfredag 02. mars 2018, klokken 14:43
Sitat fra: Agmuns på fredag 02. mars 2018, klokken 13:59
Man må ikke få penger i lanken for at det skal kunne kalles et subsidie, selv om alt for mange elbileiere liker å tro det.

Nei, men prisen man betaler må være under kostprisen for varen/tjenesten. Og joda, du har rett i at pengene ikke behøver å utbetales til sluttkunden, men det må altså være en utbetaling, selv om den godt kan være til importør/forhandler/produsent.

Sitat... pengehjelp, stønad, tilskot ...
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Riofredag 02. mars 2018, klokken 17:10

Sitat fra: Rio på fredag 02. mars 2018, klokken 09:09
Et fritak er ikke en subsidie.
Denne diskusjonen tror jeg man aldri vil bli ferdig med på dette forumet, men jo, elbilfordelene er subsidie det også.

At de tar bort avgifter pga motoren under panseret er også et subsidie. Man må ikke få penger i lanken for at det skal kunne kalles et subsidie, selv om alt for mange elbileiere liker å tro det.
[/quote]

Finansiell støtte til hurtigladere gjennom Enova er en subsidie. Riktignok liten, men den eksisterer/eksisterte.

At man ikke avgiftsbelegger utslippsfrie kjøretøy (som f. eks. sykkel, elbil) er ikke en subsidie, like lite som sykler er subsidiert.  Utslippsfrie kjøretøy avgiftsbelegges ikke.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: ludwig_holbergfredag 02. mars 2018, klokken 17:11
Å frita for *merverdiavgift*, som ellers dekker bortimot absolutt alt av handel  med varer og tjenester (inkludert sykkel, og billetter til tog og buss...), derimot, det ER en subsidie.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: doldis1fredag 02. mars 2018, klokken 17:59
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 10:24
Det bør naturligvis kombineres med en merkbar økning på drivstoffavgiften også, sånn at incentivet for å kjøre foreldede biler ikke blir for høyt.
Du kan kalle det radikalt,
Sitatmen det fremstår ikke rasjonelt å legge til rette for bestilling, kjøp og produksjon av splitter nye fossile biler inn i 2020.

Joda, elbilparken dekker ikke alle behov nøyaktig like bra som fossile biler når vi skriver 1. januar 2019. Men det er godt nok. Og ila et par år så er de jo så godt som likeverdig - og da er det veldig dumt å ha lagt til rette for titusenvis av nyproduserte fossile biler (inkl. pluginhybridene) i bilparken.

Helt enig, men verden er ikke et rasjonellt sted, hadde det vært det hadde fossilbiler vært forbudt inntil sikre data om evt. klimaendringer med påfølgende skadevirkninger forelå. Slik er det imidlertidig ikke og etter mitt skjønn er den Norske elbilpolitikken Meget bra og gir trolig også den korteste veien til utfasing av fossile kjøretøy..
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Riofredag 02. mars 2018, klokken 18:35
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 17:11
Å frita for *merverdiavgift*, som ellers dekker bortimot absolutt alt av handel  med varer og tjenester (inkludert sykkel, og billetter til tog og buss...), derimot, det ER en subsidie.

Fremdeles ikke en subsidie, men et (merverdi)avgiftsfritak. :)
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: timingbeltkillerfredag 02. mars 2018, klokken 23:17
Fremdeles en av et utall måter å subsidiere på.

Purister som kun godtar den aller mest innskrenkende bruken av et begrep,
er språk- og fagvitenskapens kreasjonister.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Rollepfredag 02. mars 2018, klokken 23:26
Sitat fra: Agmuns på fredag 02. mars 2018, klokken 13:59
Når det er sagt, så er jeg helt uenig i at man skal hindre bensinbiler ytterligere. Jeg vil ikke ha noen av de svette bilene som finnes på markedet foreløpig (unntatt i3en min) og jeg gidder i hvert fall ikke å stå i kø for å få kjøpt en bil. Jeg vil ha noen ordentlige, seriøse og europeiske bilmerker og jeg vil ha de til normal leveringstid (2-3 mnd). Så lever jeg helt greit med at min bensinfamiliebil trolig vil ha et større verditap enn elektriske asiabiler og amerikanere.
Takk, endelig ble det skrivet noe fornuftig i denne tråden.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Troaldfredag 02. mars 2018, klokken 23:49
Et annet alternativ er at bilprodusentene må selge en viss andel elbiler for å få lov til å selge fossilbiler slik det gjøres endel andre steder. V kunne f.eks kreve 50-50 i 2019, 60 el - 40 fossil i 2020, 70-30 i 2021. Det vil kunne sette fart i tyskerne som saboterer elbilrevolusjonen.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: hsa77lørdag 03. mars 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Troald på fredag 02. mars 2018, klokken 23:49
Et annet alternativ er at bilprodusentene må selge en viss andel elbiler for å få lov til å selge fossilbiler slik det gjøres endel andre steder. V kunne f.eks kreve 50-50 i 2019, 60 el - 40 fossil i 2020, 70-30 i 2021. Det vil kunne sette fart i tyskerne som saboterer elbilrevolusjonen.
Norge er et så lite marked at det ikke vil tvinge frem noen nye elbiler, et par tusen biler solgt fra eller til forsvarer ikke å utvikle en helt ny modell. Skal et slikt forslag ha noen virkning må det komme fra et større marked f.eks EU, men der har jo tyskerne vetorett så det kommer nok ikke til å skje...
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Troaldlørdag 03. mars 2018, klokken 00:23
Sitat fra: hsa77 på lørdag 03. mars 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Troald på fredag 02. mars 2018, klokken 23:49
Et annet alternativ er at bilprodusentene må selge en viss andel elbiler for å få lov til å selge fossilbiler slik det gjøres endel andre steder. V kunne f.eks kreve 50-50 i 2019, 60 el - 40 fossil i 2020, 70-30 i 2021. Det vil kunne sette fart i tyskerne som saboterer elbilrevolusjonen.
Norge er et så lite marked at det ikke vil tvinge frem noen nye elbiler, et par tusen biler solgt fra eller til forsvarer ikke å utvikle en helt ny modell. Skal et slikt forslag ha noen virkning må det komme fra et større marked f.eks EU, men der har jo tyskerne vetorett så det kommer nok ikke til å skje...

Jeg ser den, de store talls lov gjelder stort sett alltid. Det er lettere for Kina å ha en slik politikk. For sier Kina hopp så hopper verden, til og med tyskerne som faktisk investerer i el der.

Men jeg slipper likevel ikke tanken helt, er det mulig å få med seg andre land? Sist ut var vel Storbritannia som nå vil legge om sin politikk.
https://elbil.no/storbritannia-satser-stort-pa-lading-og-forerlose-biler/
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Amosslørdag 03. mars 2018, klokken 00:30
Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 00:23
Men jeg slipper likevel ikke tanken helt, er det mulig å få med seg andre land? Sist ut var vel Storbritannia som nå vil legge om sin politikk.

Vel, når de først har hoppet for Kina, så har de bilmodellene alt. DA blir det lettere for også små nasjoner og stille de samme kravene. Helt sant som nevnt over her at de ikke vil utvikle modellene for det norske marked alene, men når de har utviklet modellene for det kinesiske markedet er det neppe så mye som skal til for å tilpasse det så de kan selges her også. Og går Norge foran (rett nok etter Kina) kan andre små nasjoner følge etter. F.eks. Nederland?  Sveits? Da kan det igjen bli lettere å gå for samme strategi i større markeder som f.eks. UK og Frankrike...

Men med det sagt så ville jeg nok startet litt mykere enn forslaget over her da...
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Øystein16lørdag 03. mars 2018, klokken 05:35
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.

Eg kom til å tenkja på Arnulf Øverland sitt ordtak då eg las innlegget ditt, "Ludwig Holberg":

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."





Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: turfsurflørdag 03. mars 2018, klokken 07:00
Man kan godt begynne å øke avgiftene på nye biler. Men man skal være forsiktig med å skru opp avgiftene på bruk. Det er mange som ikke har råd til å kjøpe ny bil, og tilgjengeligheten på brukte elbiler er alt for liten.

Ser det er mange bombastiske uttalelser her som vitner om mangel på vidsyn, greier kun å se verden fra eget ståsted. Før det er god tilgjengelighet på det som er de mest populære typer biler bør ikke avgiftene drivstoff skrus opp for mye, og heller ikke avgiftene på nye elbiler.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: ludwig_holberglørdag 03. mars 2018, klokken 08:56
Den uttalelsen av Øverland siktet til jødeforfølgelsen. Kan jeg tolke deg dithen at du er litt skeptisk til forslaget? ;D

I den grad vår samtid av ettertiden blir dømt for noe større svik, så er det vel mer sannsynlig at det blir for manglende innsats for kloden, enn for litt for aggressive fossilavgifter  :D

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 03. mars 2018, klokken 05:35
Eg kom til å tenkja på Arnulf Øverland sitt ordtak då eg las innlegget ditt, "Ludwig Holberg":

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Troaldlørdag 03. mars 2018, klokken 09:10
[quote author=turfsurf link=topic=38454.msg661562#msg661562 date=1520056824
Ser det er mange bombastiske uttalelser her som vitner om mangel på vidsyn, greier kun å se verden fra eget ståsted. Før det er god tilgjengelighet på det som er de mest populære typer biler bør ikke avgiftene drivstoff skrus opp for mye, og heller ikke avgiftene på nye elbiler.
[/quote]

Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Ferrylørdag 03. mars 2018, klokken 10:23
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 17:11
Å frita for *merverdiavgift*, som ellers dekker bortimot absolutt alt av handel  med varer og tjenester (inkludert sykkel, og billetter til tog og buss...), derimot, det ER en subsidie.

Varer med 25% mva. er også subsidiert. Mva. kunne vært høyere, og er det også noen steder i verden. Det er ikke noen naturlov som tilsier at 25% skal være referansen for hvor subsidier starter.
I Norge er elbiler subsidiert, i f.eks. Sverige er alle biler subsidiert.
Tyskland har 19% mva. så der er alt subsidiert.
Vi må slutte å se på subsidier som noe negativt eller unormalt. Det er like vanlig som at vann er vått.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_rates
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: cyberlørdag 03. mars 2018, klokken 11:15
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. 

Absolutt  :D
( Bare å finne noen politikere som vil slå opp med Musk og begå politisk selvmord på miljøets alter  :angel: )
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Riolørdag 03. mars 2018, klokken 16:19
Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:10

Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.

Per i dag (dvs. en gang i 2017 da jeg sjekket) så var under 15% av elbiler i Norge en Tesla.

Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. På mange måter er de langt mer "ferdig" enn Tesla, og langt mer pålitelig.

For ordens skyld: Dette er ikke et innlegg "mot Tesla", men mot det evinnelige våset om at stort sett alt annet er "konsept" eller mindreverdig.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: turfsurflørdag 03. mars 2018, klokken 16:30
Evner å levere = kan få bestilt og levert ny bil nogelunde på likt nivå fossilbiler. Hvor mange aktuelle elbiler har leveringstid på under 6 mnd nå? Leaf, Tesla X / S, i3 og kanskje iPace?
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Riolørdag 03. mars 2018, klokken 16:46
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:30
Evner å levere = kan få bestilt og levert ny bil nogelunde på likt nivå fossilbiler. Hvor mange aktuelle elbiler har leveringstid på under 6 mnd nå? Leaf, Tesla X / S, i3 og kanskje iPace?

Vel, med tanke på at selv e-Up har solgt mer enn Tesla X, og VW e-GOLF har solgt mer enn Tesla S og X sammenlagt, så...  Nissan leder, så VW.

Tallenes tale er klar: https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/

(Sjekk under topp-10 elbiler.)

Og poenget forblir: dette er ikke en p*ssekonkurranse. VW, Nissan, Tesla og andre produserer elbiler. Det er helt uhensiktsmessig å rakke ned på et av merkene.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: turfsurflørdag 03. mars 2018, klokken 16:59
Dette har vel ikke noe med å rakke ned å gjøre. Bare at det er forskjell på leveringsevne og bestand. Leveringstid sier noe om evne til å levere, bestanden handler om hvor lenge bilen har vært i salg. Stiger leveringstiden brått så evner man ikke å levere.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Riolørdag 03. mars 2018, klokken 17:02
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:59
Dette har vel ikke noe med å rakke ned å gjøre. Bare at det er forskjell på leveringsevne og bestand. Leveringstid sier noe om evne til å levere, bestanden handler om hvor lenge bilen har vært i salg. Stiger leveringstiden brått så evner man ikke å levere.

Ja? Sånn var det da tidligere for både Model S og X, og nå for model 3?

Med tanke på at Nissan og VW er de som har solgt flest elbiler, så er det jo nesten en "gledelig" situasjon at de nå er så populære at de er utsolgt? Det viser jo at de produserer noe folk vil ha.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: turfsurflørdag 03. mars 2018, klokken 17:16
Nissan evner å levere de. Se på salgstallene worldwide 2017, så kan vi diskutere. Men VW er ikke værst i klassen. Ta f.eks Ioniq, en bil som har fått massiv skryt, og allikevel har den aldri toppet salgsstatistikkene. Er spent på hva som skjer med Kona og Niro når de nå kommer.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Siruplørdag 03. mars 2018, klokken 17:35
Forslaget om å prise ut bensin og dieselbiler i 2019 vil sørge for at vi får en masse konkurser i bilbransjen og en masse arbeidsledige folk. Er det fornuftig  og bærekraftig politikk?
Hva skulle alle som jobber med f.eks Suzuki, Mazda, Toyota, Honda, Subaru, etc, etc gjøre når ingen lenger kan kjøpe bilene deres?

Forslag som dette gjør at mange får både elbil og miljøvern fullstendig i vrangstrupen. Vi må passe oss for ikke å bli oppfattet som en gjeng med fanatikere.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: erikfsøndag 04. mars 2018, klokken 08:43
Sitat fra: Askøy på lørdag 03. mars 2018, klokken 17:35
Forslaget om å prise ut bensin og dieselbiler i 2019 vil sørge for at vi får en masse konkurser i bilbransjen og en masse arbeidsledige folk. Er det fornuftig  og bærekraftig politikk?
Hva skulle alle som jobber med f.eks Suzuki, Mazda, Toyota, Honda, Subaru, etc, etc gjøre når ingen lenger kan kjøpe bilene deres?

Forslag som dette gjør at mange får både elbil og miljøvern fullstendig i vrangstrupen. Vi må passe oss for ikke å bli oppfattet som en gjeng med fanatikere.
Vil det ikke bli tilsvarende mange sysselsatt med den arvtakende bransjen (elbiler)? Formodentlig de samme folkene som har fått videreutdanning/kompetanseskift?

Skal man ta hensynet du formulerer her bokstavelig vil det senke utviklingen. Til en viss grad beskriver du virkeligheten, og dette oppfatter jeg som at systemet virker mot sin hensikt på mange områder.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: erikfsøndag 04. mars 2018, klokken 08:50
Sitat fra: hsa77 på lørdag 03. mars 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Troald på fredag 02. mars 2018, klokken 23:49Et annet alternativ er at bilprodusentene må selge en viss andel elbiler for å få lov til å selge fossilbiler slik det gjøres endel andre steder. V kunne f.eks kreve 50-50 i 2019, 60 el - 40 fossil i 2020, 70-30 i 2021. Det vil kunne sette fart i tyskerne som saboterer elbilrevolusjonen.
Norge er et så lite marked at det ikke vil tvinge frem noen nye elbiler, et par tusen biler solgt fra eller til forsvarer ikke å utvikle en helt ny modell. Skal et slikt forslag ha noen virkning må det komme fra et større marked f.eks EU, men der har jo tyskerne vetorett så det kommer nok ikke til å skje...
Norge er et foregangsland, selv om markedet på sikt er relativt ubetydelig.
Det blir sendt ut tydelige politiske signaler for tiden fra de fleste land i verden: Byer får anledning til å forby fossilbiler, nasjoner proklamerer mål om 100% elbilandel i 2025/2030/2040. Bransjen forstår mer og mer hva som er fremtiden og skjønner at det kommer til å bli satt absolutte krav til produsenter og salg. Inkludert Tyskland, alle markedene er i ferd med å kreve utvikling av elbiler, og etterspørselen er enorm. Med elbil generasjon 3 som nå kommer, med rekkevidde på 500 km blir det nok satt fart i tyskerne selv om de aldri så mye saboterer elbilrevolusjonen.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: erikfsøndag 04. mars 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:19
Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:10Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.
Per i dag (dvs. en gang i 2017 da jeg sjekket) så var under 15% av elbiler i Norge en Tesla.

Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. På mange måter er de langt mer "ferdig" enn Tesla, og langt mer pålitelig.
Jo de fleste andre andre biler er i stor grad konsepter og compliance-produksjon. De mener rett og slett ikke alvor. Vi har Nissan og Tesla som lysende eksempler på produsenter som vil følge og styre utviklingen men de andre følger motvillig etter, og prøver stort sett tilsynelatende å sabotere slik jeg oppfatter det. På et tidspunkt kommer de derimot til å bli nødt til å følge med og da skal de være glad for konseptene sine som har gitt dem nok innsikt til å følge med i markedet. Kan ikke forstå annet enn at de har produsert elbiler som en forsikring i tilfelle det vil skje en revolusjon. De har ikke vært med å utvikle verden i riktig retning i alle fall. De bør skamme seg.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: doldis1søndag 04. mars 2018, klokken 12:18
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 03. mars 2018, klokken 05:35
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.

Eg kom til å tenkja på Arnulf Øverland sitt ordtak då eg las innlegget ditt, "Ludwig Holberg":

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."

:D Arnulf Øverland ? Om urett som i å pålegge halvfeite, overbetalte nordmenn noen ekstra skattekroner ?
Ingen skal komme å si at forumets brukere ikke har humor !  :D Hadde ærverdige Arnulf Øverland sett sitt bevingede uttrykk brukt om dette , hadde han trolig rotert i graven, på godt over tomgangsturtall !
Dette blir som å karakterisere smørmangelen i Norske butikker høsten 2011 som TIDENES HUNGERSNØD  ;)

Uretten som blir begått er trolig mot innbyggere i andre nasjoner enn vår, men skulle klimagudene ved et skjebnens lune trigge i gang en ny istid, kan jo flyktningeleirene også ende på nordsiden av middelhavet....i så fall kan vi jo komme tilbake til hvem som er motttagere av denne "uretten"
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Riosøndag 04. mars 2018, klokken 14:17
Sitat fra: erikf på søndag 04. mars 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:19
Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:10Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.
Per i dag (dvs. en gang i 2017 da jeg sjekket) så var under 15% av elbiler i Norge en Tesla.

Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. På mange måter er de langt mer "ferdig" enn Tesla, og langt mer pålitelig.
Jo de fleste andre andre biler er i stor grad konsepter og compliance-produksjon. De mener rett og slett ikke alvor. Vi har Nissan og Tesla som lysende eksempler på produsenter som vil følge og styre utviklingen men de andre følger motvillig etter, og prøver stort sett tilsynelatende å sabotere slik jeg oppfatter det. På et tidspunkt kommer de derimot til å bli nødt til å følge med og da skal de være glad for konseptene sine som har gitt dem nok innsikt til å følge med i markedet. Kan ikke forstå annet enn at de har produsert elbiler som en forsikring i tilfelle det vil skje en revolusjon. De har ikke vært med å utvikle verden i riktig retning i alle fall. De bør skamme seg.

At du ikke forstår deres strategi betyr ikke at den er feil for dem.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: doldis1søndag 04. mars 2018, klokken 18:39
Sitat fra: erikf på søndag 04. mars 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:19
Sitat fra: Troald på lørdag 03. mars 2018, klokken 09:10Pr i dag leverer Tesla (S og X) og Nissan. De øvrige produserer konsepter og løfter om noe i fremtiden og i den grad de produserer så er det lave volum. Hvis ikke det legges press på bilindustrien så kommer vi ikke videre.
Per i dag (dvs. en gang i 2017 da jeg sjekket) så var under 15% av elbiler i Norge en Tesla.

Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. På mange måter er de langt mer "ferdig" enn Tesla, og langt mer pålitelig.
Jo de fleste andre andre biler er i stor grad konsepter og compliance-produksjon. De mener rett og slett ikke alvor. Vi har Nissan og Tesla som lysende eksempler på produsenter som vil følge og styre utviklingen men de andre følger motvillig etter, og prøver stort sett tilsynelatende å sabotere slik jeg oppfatter det. På et tidspunkt kommer de derimot til å bli nødt til å følge med og da skal de være glad for konseptene sine som har gitt dem nok innsikt til å følge med i markedet. Kan ikke forstå annet enn at de har produsert elbiler som en forsikring i tilfelle det vil skje en revolusjon. De har ikke vært med å utvikle verden i riktig retning i alle fall. De bør skamme seg.

Enig og godt observert. Tyske bilprodusenter bruker sin påståtte satsing på elbil som et argument mot at EU trenger innføre lovpålagt elbilsalg. Om en ca. 5 års tid skal VW og Daimler visstnok oppfinne elbilen på ny..., tidligere var det Hydrogenbilen som alltid kom for fullt om en 5 års tid ...
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: erikfsøndag 04. mars 2018, klokken 19:39
Sitat fra: Rio på søndag 04. mars 2018, klokken 14:17
Sitat fra: erikf på søndag 04. mars 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:19Du kan sjekke antall elbiler i Norge, og Tesla ligger langt fra toppen, så dette med at andre biler er "konsept" er bare vås. [...]
Jo de fleste andre andre biler er i stor grad konsepter og compliance-produksjon. [...] De bør skamme seg.
At du ikke forstår deres strategi betyr ikke at den er feil for dem.
Enig, og kanskje er strategien deres riktig for dem. Men hva er det de vil oppå med strategien sin?
Jeg skal ikke påberope meg innsideinnsikt fra den businessen der og synes bare det er tragisk når utviklingen går så sakte. Og så er det så tydelig at produsentene bare skal melke markedet helt tomt i stedet for å utvikle verden i riktig retning.
Så nei, "det er ingen grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?" (for å sitere OP) pga nå har de hatt mer enn nok tid på seg, og de har bare somlet og utsatt og må ta det på sin kappe at samfunnet sier stopp.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Riosøndag 04. mars 2018, klokken 20:42
Sitat fra: erikf på søndag 04. mars 2018, klokken 19:39
Sitat fra: Rio på søndag 04. mars 2018, klokken 14:17At du ikke forstår deres strategi betyr ikke at den er feil for dem.

Enig, og kanskje er strategien deres riktig for dem. Men hva er det de vil oppå med strategien sin?
Jeg skal ikke påberope meg innsideinnsikt fra den businessen der og synes bare det er tragisk når utviklingen går så sakte. Og så er det så tydelig at produsentene bare skal melke markedet helt tomt i stedet for å utvikle verden i riktig retning.
Så nei, "det er ingen grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?" (for å sitere OP) pga nå har de hatt mer enn nok tid på seg, og de har bare somlet og utsatt og må ta det på sin kappe at samfunnet sier stopp.

Strategien for en så enorm produsent som VW er åpenbart forskjellig fra et oppstartsfirma som Tesla. Tesla måtte lage noe spektakulært for å få navnet sitt på trykk og bli kjent. De har laget dyre biler (S og X, og før det roadster) i meget beskjedne antall, sammenlignet med de store produsentene.

VW (og Nissan) selger hovedsakelig til et helt annet market og har et helt annet perspektiv enn Tesla og lignende.  VW er store, har hundretusenvis av arbeidere og fabrikker de skal tenke på, og kan ikke slippe biler som må inn til reparasjon 1,3 ganger hver. Det går ikke når bilen koster 300 000 kr. (Det kan finasieres når bilen koster 2-3 ganger dette.)

VW bestemte seg først for å lage elbiler som kan være "bil nr 2". Joda, det ville vært bedre med en "bil nr 1"-type bil, men det er helt irrelevant. Erstatter man "bil nr 2" så er det også helt fint. Derved kjøper de seg tid til å lage en bedre "bil nr 1", som de så kan gjøre uten å ha en revolusjon i firmaet. (Vi kan synes det er en "dum" strategi, men det er likevel en helt "gyldig" strategi, sett ut fra en firma som er meget internasjonalt.)

Jeg jobber i et stort firma. De er ikke som småfirma - ting tar tid. Både metoder, produkter, kunnskap hos de ansatte, det er som en supertanker. Det tar lengre tid å snu den enn å snu en robåt, men når du har snudd den har du en supertanker! :D
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Riosøndag 04. mars 2018, klokken 20:50
Sitat fra: doldis1 på søndag 04. mars 2018, klokken 18:39
Enig og godt observert. Tyske bilprodusenter bruker sin påståtte satsing på elbil som et argument mot at EU trenger innføre lovpålagt elbilsalg. Om en ca. 5 års tid skal VW og Daimler visstnok oppfinne elbilen på ny..., tidligere var det Hydrogenbilen som alltid kom for fullt om en 5 års tid ...


Tyske elbiler i Norge: 50 165.

Tesla i Norge: 21 755.

Det ryktes at også Tesla kommer etter med en masseproduksjonsmodell, men ingen dato er fastsatt enda.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Øystein16søndag 04. mars 2018, klokken 21:03
Sitat fra: doldis1 på søndag 04. mars 2018, klokken 12:18
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 03. mars 2018, klokken 05:35
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:48
Lanseringen av I-Pace kan være et tidsskille i elbilpolitikken. Med en grunnpris på 599.000,-, og en modell som appellerer til et bredt lag av bilkjøpere, med Audi E-Tron og en rekke andre biler, er det sentrale spørsmålet: er det grunn for overhodet å tilrettelegge for noe annet enn elbilkjøp når vi skriver 1. januar 2019?

50% realøkning i fossilprisene kan kombineres med innføring av 25% moms på elbiler. Elbilsalget kommer ganske raskt til å bikke kraftig over 50%, slik at den fiskale effekten av momsfritaken vil ila den nærmeste fremtid bli vanskelig å leve med.

Eg kom til å tenkja på Arnulf Øverland sitt ordtak då eg las innlegget ditt, "Ludwig Holberg":

"Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."

:D Arnulf Øverland ? Om urett som i å pålegge halvfeite, overbetalte nordmenn noen ekstra skattekroner ?
Ingen skal komme å si at forumets brukere ikke har humor !  :D Hadde ærverdige Arnulf Øverland sett sitt bevingede uttrykk brukt om dette , hadde han trolig rotert i graven, på godt over tomgangsturtall !
Dette blir som å karakterisere smørmangelen i Norske butikker høsten 2011 som TIDENES HUNGERSNØD  ;)

Uretten som blir begått er trolig mot innbyggere i andre nasjoner enn vår, men skulle klimagudene ved et skjebnens lune trigge i gang en ny istid, kan jo flyktningeleirene også ende på nordsiden av middelhavet....i så fall kan vi jo komme tilbake til hvem som er motttagere av denne "uretten"

Du får huske å minne om kva du meiner du har lov til.

Sitat fra: doldis1 på søndag 28. januar 2018, klokken 13:45
Med loven i hånd kan jeg i dag kaldstarte min gamle v8 diesel og kjøre i ring rundt den lokale barnehagen til de er innhyllet i giftig røyk.
Det er visstnok helt greit men skulle noen foreslå et fossilforbud slik at jeg ikke med loven i hånd kan drepe de stakkars små litt, da blir det bråk da!  ;)

Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: doldis1mandag 05. mars 2018, klokken 13:39
Øystein 16,

Her tror jeg kanskje du missforsto litt, 100 % ironi det der. Hadde jeg bestemt hadde personbiler med Dieseldrift blitt forbudt på offentlig vei etter påske!
Når det gjelder å blande Arnulf Øverland og jødeforfølgelsen under krigen inn i debatten om Norske bilavgifter krysser du den usynlige linjen mellom konstruktiv debatt og platt fordummelse ...
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Øystein16tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:32
Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 03. mars 2018, klokken 08:56
Den uttalelsen av Øverland siktet til jødeforfølgelsen. Kan jeg tolke deg dithen at du er litt skeptisk til forslaget? ;D
Ja, eg har inntrykk av at mange er opptatt av forslag som ikkje "rammar ein sjøl".
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 06. mars 2018, klokken 08:39
Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 03. mars 2018, klokken 08:56Den uttalelsen av Øverland siktet til jødeforfølgelsen.
Nei, "Du må ikke sove" ble utgitt i 1937. Tror det var en reaksjon hovedsaklig på Hitlers innblanding i den spanske borgerkrigen og nazistene fremmars i Europa generelt.

Til den grad diktet omhandler jødene så omhander det også forfølgelsen av journalister, opposisjonelle stemmer, osv. Man visste ikke hva tyskerne kom til å gjøre få år senere.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: doldis1tirsdag 06. mars 2018, klokken 09:09
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 08:32
Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 03. mars 2018, klokken 08:56
Den uttalelsen av Øverland siktet til jødeforfølgelsen. Kan jeg tolke deg dithen at du er litt skeptisk til forslaget? ;D
Ja, eg har inntrykk av at mange er opptatt av forslag som ikkje "rammar ein sjøl".

Vi står dessverre i en situasjon der sjansen er stor for at det er mangelen på forslag som kommer til å ramme alle, inkludert "ein sjøl"
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Elbil fundamentalistlørdag 07. april 2018, klokken 03:32
En artig gammel video fra 2013 om ambisjonene til elbiler i Danmark og smart grid.

https://youtu.be/_qGdfNs4OtA
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: ludwig_holberglørdag 07. april 2018, klokken 17:12
For noen år tilbake var forøvrig det vanlige at en "god all-round familiebil" - altså romslig størrelse, firehjulstrekk, hengerfeste, var kraftig avgiftsbelagt. Visst var det protester på dette, men dette var altså hverdagen.

Det er først nå i nyere tid at man har fått en forventning om at familiebiler må være like billig som alle andre, og at fossilavgiftene ikke kan endres før den optimale, rimelige, store familiebilen finnes til kr. 300.000 - 400.000.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Mr Oizolørdag 19. mai 2018, klokken 11:42
Ny WLTP målenorm for fossilbiler sender prisen opp i taket. Gjelder fra 1. januar 2019.
https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

Skoda Kodiaq 2.0 tdi, opp 76 tusen. Før 436, etter 512.
VW Golf 1.0 tsi, opp 51 tusen. Før 324, etter 376.

Dette blir et race for å registrere flest mulig biler innen slutten av året.
Ser importørene av elbiler sitt snitt til å melke markedet nå ved å skru opp prisene?
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Amosslørdag 19. mai 2018, klokken 12:29
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 19. mai 2018, klokken 11:42
Ser importørene av elbiler sitt snitt til å melke markedet nå ved å skru opp prisene?

Kan du forklare hvordan importørene av elbiler kan melke dette markedet ved å skru opp prisene?
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: RonnyØ2lørdag 19. mai 2018, klokken 12:44
Regner med fabrikk og importør i samråd priser fossilbilene tilsvarende økningen ned, så de fortsatt selger biler i disse klassene. Det er jo ettermarkedet de tjener penger på.

En Polo til snart 300.000,- er ikke veldig aktuell for noen.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Mr Oizosøndag 20. mai 2018, klokken 00:48
Sitat fra: Amoss på lørdag 19. mai 2018, klokken 12:29
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 19. mai 2018, klokken 11:42
Ser importørene av elbiler sitt snitt til å melke markedet nå ved å skru opp prisene?

Kan du forklare hvordan importørene av elbiler kan melke dette markedet ved å skru opp prisene?
Når fossilbiler prises ut både på engangsavgift, bompenger og drivstoff blir EL eneste utvei siden der er det fritak for det meste. Markedet for elbiler er begrenset både på utvalg, antall og pris. Skal man ha noe som klarer alt blir det en forholdsvis høy kjøpesum. Siden biler som går på EL er såpass begrenset leveringsmessig vil jeg tro noen importører kan utnytte dette ved å ta litt ekstra siden de uansett får solgt alt de har. Siden folk egentlig ikke har noe annet valg enn å gå for EL når fossile biler er helt priset ut av markedet.
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Amosssøndag 20. mai 2018, klokken 03:53
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 20. mai 2018, klokken 00:48
Når fossilbiler prises ut både på ...

Aha, du snakker om tiden ETTER nyttår ja. Oppfattet deg slik at du mente i perioden frem til nyttår og ny avgiftsberegning, siden setningen før det jeg siterte var "Dette blir et race for å registrere flest mulig biler innen slutten av året.". Jo, når først de nye avgiftene er på plass kan det være en mulighet for å kortsiktig "melke" ved å sette opp prisene ja. Men tror det er å lage ris til egen bak på litt sikt :p
Tittel: Sv: Riktig å prise fossilbilene ut av markedet allerede 1. januar 2019?
Skrevet av: Løvemandag 21. mai 2018, klokken 12:41
Finnes ingen grunn til å endre avgiftsmodellen verken for elbiler eller fossilbiler. Eneste som kan være smart er å forby alt nysalg av diesel personbiler og diesel varebiler fra 2020.