Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Bjoris på torsdag 01. mars 2018, klokken 14:35

Tittel: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjoristorsdag 01. mars 2018, klokken 14:35
https://www.facebook.com/Teslabjorn/?hc_ref=ARTbiEzA4U7Uc26rbUzwhffsA6G3ZgDzn1Y_-yA8SFuFg_T4CJ4uRcIASkQhTGVCwzc&fref=nf

Ja, nå får vi kanskje se skikkelig hva som er problemet med forbruket, det han karen her ikke vet om elbiler er vel ikke verd å vite...

Her samkjøres Leaf og Ionic, veldig interessant. Er forberedt på en skuffelse her, men vi får se...

Live:
http://www.glympse.com/!Teslabjorn
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: mdeekaytorsdag 01. mars 2018, klokken 14:45
Ser ut som Leaf er på 17" felger og ioniq på 16" felger igjen. Vi har sett før at forbruk med 205/50 R17 er veldig dårlig. Jeg vil se en test med 16" felger på Leaf.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjoristorsdag 01. mars 2018, klokken 22:11
Sitat fra: mdeekay på torsdag 01. mars 2018, klokken 14:45
Ser ut som Leaf er på 17" felger og ioniq på 16" felger igjen. Vi har sett før at forbruk med 205/50 R17 er veldig dårlig. Jeg vil se en test med 16" felger på Leaf.

Jepp, det er tydelig at Nissan har flere biler med samme dekkene, det er ikke helt samme regnr på bilen Bjørn kjører og den som elbilforeningen kjørte, men nesten, bare 3 nr ifra.

Bjørn rapportere om at Leafen hadde 19% igjen på Espa etter kjørte 84 km og Ioniqen hadde 40% igjen. Noe med den nye Leafen er totalt galt fatt hvis dette stemmer... Det gir da ett forbruk på 3,4 kwh pr mil...

Noe må være feil...
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Joltustorsdag 01. mars 2018, klokken 22:14
Høres jo helt sykt ut.

Og denne fyren kan vel kjøre elbil? Hva ligger ionicen på i dette tilfellet?
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjoristorsdag 01. mars 2018, klokken 22:22
Sitat fra: Joltus på torsdag 01. mars 2018, klokken 22:14
Høres jo helt sykt ut.

Og denne fyren kan vel kjøre elbil? Hva ligger ionicen på i dette tilfellet?

Tipper de har startet med lavere SOC begge, men de må jo ha startet med like SOC begge to skal det være av interesse. Nå kjører de tilbake så kommer nok svar på ting og div videoer ganske raskt...
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: meitrantorsdag 01. mars 2018, klokken 22:52
Mildt sagt skuffende... :-1:
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: daggadtorsdag 01. mars 2018, klokken 23:50
Jeg er overbevist om at dette har en annen og naturlig forklaring. Leafen presterer ikke så dårlig.
Synes TeslaBjørn burde informert om hva det er som skjer i posten sin. Ikke bare bedt folk se den kommende videoen som forklarer.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorisfredag 02. mars 2018, klokken 06:36
Ja, det vel for at sånne som vi skal fatte interesse;) Vi får se, jeg irriterer meg over forbruket på denne bilen, før jeg har fått den, men ser jo likevel at når folk klarer opp mot 200 km opp til fjells så er rekkevidden god nok til oss og det er andre ting som teller mye mer...
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: jsa061fredag 02. mars 2018, klokken 07:06
En ting jeg har merket meg er at hvis man setter varmen på Auto så går Leafen berserk når det er kaldt. Hvis man derimot setter viften på 3-streker, så bruker man ikke mer enn 1,5 - 2 kWh på varme ved - 10 grader.

Dette er på en 2014 men vil tro det er samme opplegget på den nye.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: MinbariXfredag 02. mars 2018, klokken 08:13
Sitat fra: jsa061 på fredag 02. mars 2018, klokken 07:06
Hvis man derimot setter viften på 3-streker, så bruker man ikke mer enn 1,5 - 2 kWh på varme ved - 10 grader.

Jeg ble ved overtagelse fortalt at viften gikk på
12-volt, sammen med ratt- og setevarme.
Heat og AC gikk på batteripakken.

Den trekker alt fra 15 og opp mot 35 km med auto. Ser minimal forskjell om jeg har på auto vs bare varme.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: jsa061fredag 02. mars 2018, klokken 08:48
Sitat
Jeg ble ved overtagelse fortalt at viften gikk på
12-volt, sammen med ratt- og setevarme.
Heat og AC gikk på batteripakken.

Den trekker alt fra 15 og opp mot 35 km med auto. Ser minimal forskjell om jeg har på auto vs bare varme.
Rapporter ti

Viften går på 12 volt, det er klart. Men jo fortere viften går jo mer luft drar den inn og jo mer luft må varmes opp. Når man har viften på auto, og det er kaldt, vil Leafen kjøre viften på full guffe. Dermed vil strømforbruket gå kraftig opp.

Det finnes et skjermvalg som gir deg div grafikk på hvor strømmen tar veien - om man har lyst til å studere dette i detalj.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: jsa061fredag 02. mars 2018, klokken 08:50
Bjoris? Var det alt du hadde å si?  :)
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorisfredag 02. mars 2018, klokken 10:16
Sitat fra: jsa061 på fredag 02. mars 2018, klokken 08:50
Bjoris? Var det alt du hadde å si?  :)

En mann av få ord;)
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Cowboystrekkfredag 02. mars 2018, klokken 10:40
Det finnes vell flere forklaringer. Ioniq er kjent for å være den desidert mest effektive elbilen der ute, det skal litt til for å slå den. Uheldig dekkdim kan fort utgjøre noen få prosent. Helt nye dekk har høyere rullemotstand de første par tusen km. Leaf er vesentlig mindre aerodynamisk enn Ioniq, i kald vinterluft hvor luftmotstand øker gjør dette problemet enda værre. Leaf er ikke innkjørt, etter noen tusen km vil kanskje forbruket reduseres noe. På motorveg vil Ioniq ha større fordel. I bykjøring bør ikke forskjellen være så stor.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Pnegfredag 02. mars 2018, klokken 19:43
Startet med vifta på auto i morges. Da trakk den 4,5kw... skrudde den ned på 2 streker og da var forbruket i underkant av 2kw. Hentet bilen på Onsdag og har kjørt ca 250km snittforbruk på blandet ligger på 2,23kw. Ute temperatur har ligget mellom -17- -8. Joda den bruker nok litt men utrolig fornøyd. Mye bil for pengene synes jeg i hvert fall.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: daggadfredag 02. mars 2018, klokken 23:39
223wh/km ville vel gitt i underkant av 9mil på min gamle 2011 Leaf det. Synes det høres drøyt ut jeg da.
Men vi får bare se fremover. Det kan være at de takler veldig kulde dårligere enn andre kanskje. Og at det normaliserer seg utover når temperaturene blir mer normale.
Kan ikke huske at jeg la merke til noe innkjøringstid med min 2011 heller. Batteriet trenger det i alle fall ikke, men det kan jo være noen trege lager og slikt.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: oprytzlørdag 03. mars 2018, klokken 10:08
Er videoen til Teslabjørn lagt ut enda? Hadde vært interessant å vite mer om testen hans
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorislørdag 03. mars 2018, klokken 10:40
Sitat fra: oprytz på lørdag 03. mars 2018, klokken 10:08
Er videoen til Teslabjørn lagt ut enda? Hadde vært interessant å vite mer om testen hans

Har ikke sett den, ser han er ute å kjører igjen så har vel ikke tid:) Forstår det slik at de har kjørt i høy fart da han kommenterte at Leafen ikke likte kulde og høy fart, at dette gikk mye bedre på Tenerife.

Jeg tenker at helt nye biler med litt trange hjullager etc får det ekstra tøft kulden og da ekstra ille i høy fart og mye kulde. Nå har den i tillegg helt nye dekk som også trekker mer strøm og på toppen 17 toms dekk med middels effektivitet. Det var jo en som klarte å bruke 80% på 100 km i 16 minus:)

Teslabjørn fikk 13,7 kWh/100 km når han kjørte på Tenerife i 90 på motorvei i mye vind, det er bedre enn jeg hadde klart med vår 30, tenker derfor at her er noe med nye hjullager og kulde, hvorfor skulle den ellers ha så sinnsyk forskjell. Var bilen så ineffektiv ville det vist på sommeren også...
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Joltuslørdag 03. mars 2018, klokken 10:44
Han skriver på facebook at i 100kmt i typisk 10 kalde kan man ikke regne med mer enn 100-150km.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorislørdag 03. mars 2018, klokken 10:46
Sitat fra: Joltus på lørdag 03. mars 2018, klokken 10:44
Han skriver på facebook at i 100kmt i typisk 10 kalde kan man ikke regne med mer enn 100-150km.

Hehe, det kan ikke stemme, forbruket er da langt over 3,5 kWh på mil... Men det er hans erfaring, nå er det jo noen høyde meter fra Oslo til Espa, men det er noe rart for strømmåleren viser ikke i nærheten slikt forbruk så hvor blir strømmen av??
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Joltuslørdag 03. mars 2018, klokken 10:56
Ja eg vet ikke. Dette skrev han for 10 timer siden. Så da har han jo testet andre ting i mellomtiden.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: leafnorlørdag 03. mars 2018, klokken 13:46
Sånn mens vi venter, en kollega med E-Golf som kjører fra Hegra, 37km til jobb, brukte 50% av batteriet disse siste dager nå med rundt -20C. 70, 80 og 90 sone. Forbruk 3 kWt/mil med start på forvarmet bil.
Dreven El-billist er han, "riktige" dekk har han, og fører godt vedlikehold på dekktrykk og bil forøvrig.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Joltuslørdag 03. mars 2018, klokken 14:07
Kun ionic som funker om vinteren og med andre ord?
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorislørdag 03. mars 2018, klokken 19:48
Sjekket bildene i testen til Bjørn og Ioniqen kom nok ikke inn med 40%, det er nok feil, på bildet har den isåfall ladet 4,6 KW på 6%, det tilsvarer isåfall 77 kWh batteri og tilsvarende tall for Leafen er 27 kWh 6,1 kWh på 22%, den skulle ha kommet inn med 19%.

Nei, tror ikke jeg gidder å følge mer med på dette, det er for mange tall som ikke stemmer syns jeg både her og der. Snart får jeg testet selv;)
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: daggadlørdag 03. mars 2018, klokken 20:07
Det vil være den testen som er viktigst for deg ;)
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorislørdag 03. mars 2018, klokken 21:02
Sitat fra: daggad på lørdag 03. mars 2018, klokken 20:07
Det vil være den testen som er viktigst for deg ;)

Ja, ikke noe poeng å engasjere seg, men det irriterer meg når jeg ser at tallene ikke stemmer med det som skrives;)

Men vi får vente på den øke videoen som lar vente på seg

For egendel så er ikke høy hastighet og mange minus noe vår Leaf får oppleve så jeg savne fortsatt en typisk test for oss, type snitt på 70, våt veibane og +2, det er vel det vi har mest av på Vestlandet;)

Jeg tror nok at en test mot Leaf30 hadde vært mest interessant for de fleste ifht å forstå hva den nye har å by på, tipper svært mange kunder bytter fra gml Leaf 24 eller 30:)
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Odd Knutsenlørdag 03. mars 2018, klokken 21:33
Fikk min LE 13.02 og har nå kjørt CA. 2000 KM. Reiste fra hytta (skjeberg) og hjem (eidsvoll) sist helg. Kjørte indre veg, 80 KM fartsgrense; minus 8 grader, 158 km, varmeapp på Auto, og 10% rest på batteri ved hjemkomst.. Er nok litt skuffet over forbruket, men ut det fra andre skriver, kan det være litt å spare på å sette viftehastighet ned et par hakk. Kjørte på 16" Continental /Odd
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Trond.mlørdag 03. mars 2018, klokken 21:57
Det var ikke noe å rope hurra for. Skulle fått like lang rekkevidde med i3 med 20 grader i kupeen. Stod bilen parkert utendørs så batteriet var kaldt kan det være noe av forklaringen. Hvilken temperatur hadde du i kupeen og hva var snitthastigheten på turen ?. Var det tørr vei ?
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Telluslørdag 03. mars 2018, klokken 23:35
Min erfaring med 1 gen Leaf er at bilen må forvarme minst 1 time på 16A for å være sikker på både ha en gjennomvarm bil og 100% fullt batteri.
Med kun 10 A blir det vanskelig å starte opp på 100% når det er minus 10 eller lavere.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorissøndag 04. mars 2018, klokken 00:36
Sitat fra: Odd Knutsen på lørdag 03. mars 2018, klokken 21:33
Fikk min LE 13.02 og har nå kjørt CA. 2000 KM. Reiste fra hytta (skjeberg) og hjem (eidsvoll) sist helg. Kjørte indre veg, 80 KM fartsgrense; minus 8 grader, 158 km, varmeapp på Auto, og 10% rest på batteri ved hjemkomst.. Er nok litt skuffet over forbruket, men ut det fra andre skriver, kan det være litt å spare på å sette viftehastighet ned et par hakk. Kjørte på 16" Continental /Odd

Det var dårlig, men hvilket forbruk fikk du? Ser andre har kjørt 800 høydemeter opp og klart 190 km i en del minus grader så litt rart... bra luft trykk i dekkene, hvis du startet med iskald bil forklarer det noe. Auto på klima bruker jeg aldri, stiller det manuelt og følger med hvor mye strøm som trekkes så det ikke går i taket i starten...
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 04. mars 2018, klokken 09:35
Det er mange måter å kjøre Leaf på.

På langkjøring har man gjerne helt anne kjørestil og helt annet forbruk, enn det man har på småkjøring.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorissøndag 04. mars 2018, klokken 10:32
Teslabjørn skriver nå at Leaf har veldig stort varmetap i batteriet i kulden da forbruket ikke stemmer med 36 kwh tilgjengelig og distanse kjørt. Det virker som om Ioniq ikke har dette problemet. I sommertemperaturer så fikk han forbruk som tilsvaret 36 kwh så det virker som mye går tapt i kulden...

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Ioniq får inn like mye strøm pr SOC % som de med mye større batteri, uten at batteriet er større enn oppgitt...
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bondeknølsøndag 04. mars 2018, klokken 10:33
Sitat fra: Bjoris på lørdag 03. mars 2018, klokken 19:48
Sjekket bildene i testen til Bjørn og Ioniqen kom nok ikke inn med 40%, det er nok feil, på bildet har den isåfall ladet 4,6 KW på 6%, det tilsvarer isåfall 77 kWh batteri og tilsvarende tall for Leafen er 27 kWh 6,1 kWh på 22%, den skulle ha kommet inn med 19%.

Nei, tror ikke jeg gidder å følge mer med på dette, det er for mange tall som ikke stemmer syns jeg både her og der. Snart får jeg testet selv;)
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Joltussøndag 04. mars 2018, klokken 10:38
Ja er så lei spekulasjoner og dårlige tester av denne bilen at det tar bort gleden ved å vente på ny bil.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Joltussøndag 04. mars 2018, klokken 10:52
https://www.youtube.com/watch?v=Gj3MsS9M3dE

Videoen av kjøringen hans.

Han sier at i Oslo når det "bare" var -12 funket den bra.

Ble litt lettere til sinns nå. Er svært sjeldent eg kjører bilen i noe mer enn -5-10 kalde.  Stort sett vestlandsvær.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorissøndag 04. mars 2018, klokken 11:34
Sitat fra: Joltus på søndag 04. mars 2018, klokken 10:38
Ja er så lei spekulasjoner og dårlige tester av denne bilen at det tar bort gleden ved å vente på ny bil.

Neida, bilen er konge den, jeg gleder meg virkelig og tror at forbruket skal bli ok, minst like bra som på 30 kWh og da med 8-9 kWh mer tilgjengelig og så mye mer enn det hadde jeg ikke forventet heller. Går den nye 50 km mer om vinteren er vi hjulpet, så syns jeg det er mye annet med denne bilen som er så mye bedre blant annet er den veldig stillegående og det er for meg viktigere enn rekkevidden. Mye ny teknologi har alle, men Leaf er ett lite hestehode foran med ProPilot feks. Viktigst for oss er uansett det mye større bagasjerommet enn de andre, det gjorde at vi valgte Leaf sist og gjør feks eGofl uaktuell for oss selv om jeg nok hadde valgt EGolf om den kunne leveres like raskt til samme pris og med like stort bagasjerom, den er jo langt fra å oppfylle noe av dette:)
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: rusleapesøndag 04. mars 2018, klokken 12:06
Det er bra folk tester bilen, så får vi et bedre bilde på hvilke settinger den fungerer godt, og mindre godt, i. Nå vet vi at den ikke trives så godt med minusgrader.

For meg virker det som det er en bil for Vestlandet, bykjøring, turer under 20 mil og en bil som kan brukes for barnefamilier med to barn. Mest av alt en bil der du får mye for pengene.

I denne testen til Tesla Bjørn er alt lagt til rette for at Ioniq (som er en drivende god bil) skal spille på sine strenger: effektivitet, rask lading og aktiv batterikontroll.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Odd Knutsensøndag 04. mars 2018, klokken 15:05
Fikk ikke notert forbruk. Dekktrykk har jeg heller ikke kontrollert etter at jeg tok ut bilen. Kan kanskje være noe å hente der. Startet med iskald bil som kun hadde vært ladet på 10A et døgn tidligere. Tempertur stod på 21 grader og hastighet varierte mellom 80 og 60, mest 80. Vil jeg få "toppladet" batteriet dersom jeg setter på klimaanlegg en tid før start, mens den står tilkoplet 10A?
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: downlowsøndag 04. mars 2018, klokken 16:03
Sitat fra: rusleape på søndag 04. mars 2018, klokken 12:06
Det er bra folk tester bilen, så får vi et bedre bilde på hvilke settinger den fungerer godt, og mindre godt, i. Nå vet vi at den ikke trives så godt med minusgrader.

For meg virker det som det er en bil for Vestlandet, bykjøring, turer under 20 mil og en bil som kan brukes for barnefamilier med to barn. Mest av alt en bil der du får mye for pengene.

I denne testen til Tesla Bjørn er alt lagt til rette for at Ioniq (som er en drivende god bil) skal spille på sine strenger: effektivitet, rask lading og aktiv batterikontroll.

Det du skriver her gjelder for alle el-biler untatt Tesla!( Tesla liker heller ikke minusgrader da...) Er nok ikke bare på Vestlandet det går ann å eie en Leaf-Egolf-I3 osv  ;) 
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: meitranmandag 05. mars 2018, klokken 03:04
Ny video som forsøker å forklare det høye forbruket. Hvordan kan man få denne informasjonen frem til Nissan? Man skulle vel egentlig tro de allerede var klar over problemet, men hvem vet....

https://youtu.be/bbGQkj7DnXc
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: turfsurfmandag 05. mars 2018, klokken 06:27
Sitat fra: Odd Knutsen på søndag 04. mars 2018, klokken 15:05
Fikk ikke notert forbruk. Dekktrykk har jeg heller ikke kontrollert etter at jeg tok ut bilen. Kan kanskje være noe å hente der. Startet med iskald bil som kun hadde vært ladet på 10A et døgn tidligere. Tempertur stod på 21 grader og hastighet varierte mellom 80 og 60, mest 80. Vil jeg få "toppladet" batteriet dersom jeg setter på klimaanlegg en tid før start, mens den står tilkoplet 10A?
Dekktrykk kan man kanskje hente noe på, men grunnen til forbruket er at du startet med kald bil. Det tar mye energi å varme opp en bil.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorismandag 05. mars 2018, klokken 13:02
Sitat fra: meitran på mandag 05. mars 2018, klokken 03:04
Ny video som forsøker å forklare det høye forbruket. Hvordan kan man få denne informasjonen frem til Nissan? Man skulle vel egentlig tro de allerede var klar over problemet, men hvem vet....

https://youtu.be/bbGQkj7DnXc

Det skal bli interessant å se om BMS tar til vett selv eller om bilen må til Nissan for oppgradering. Vi ser også mange som har fått ok rekkevidde og forbruk i tråd med utkjørt distanse og forbruk så det er nok ikke slik på alle bilene...
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: mdeekaymandag 05. mars 2018, klokken 13:34
Sitat fra: Bjoris på mandag 05. mars 2018, klokken 13:02
Vi ser også mange som har fått ok rekkevidde og forbruk i tråd med utkjørt distanse og forbruk så det er nok ikke slik på alle bilene...

Maybe they also have this issue and would have gotten an even better range...?
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorismandag 05. mars 2018, klokken 15:12
Sitat fra: mdeekay på mandag 05. mars 2018, klokken 13:34
Sitat fra: Bjoris på mandag 05. mars 2018, klokken 13:02
Vi ser også mange som har fått ok rekkevidde og forbruk i tråd med utkjørt distanse og forbruk så det er nok ikke slik på alle bilene...

Maybe they also have this issue and would have gotten an even better range...?

I highly doubt that. Net battery capacity are for sure around 36-37 kwh so if you like one I read got 187 wh pr km and drove 193 km with 1% left there is just not much more left.

If SOC are linear you would have 0,360 kwh pr %. When you see the video from Bjørn hi is geeting 1,8 kwh in 6% giving only 0,300 kwh pr % and that also includes heating so it is even less...

I think you can easily check this with your own car, just charge it for and measure how much charge you get in, leaf the car off. Recalculate you numbers get to 100% and you will have an idea. There will be at least 10% loss if you charge fast so you need to deduct 10%...
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: jsa061mandag 05. mars 2018, klokken 15:54
SitatIf SOC are linear you would have 0,360 kwh pr %. When you see the video from Bjørn hi is geeting 1,8 kwh in 6% giving only 0,300 kwh pr % and that also includes heating so it is even less...

Er ikke hele poenget her at prosentene ikke er lineære? Det snakkes vel også om at det finnes en skjult reserve i bunn. Så bare kjapt gjennom siste videoen til Bjørn, men han bablet vel om at SOC%, som er den "riktige" prosenten som kommer fra batteriet, ligger en god del over prosenten som vises på skjermen i bilen - når man nærmer seg tomt batteri. Hvis det nå skulle vise seg at det ligger 5% ekstra juice i bånn (etter 0% prosent på skjermen) så vil jo det gjøre saken litt bedre for Leaf-en og dens tilhengere.  ( 5% er bare et eksempel)
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: mdeekaymandag 05. mars 2018, klokken 16:05
http://daveinolywa.blogspot.no/2018/03/2018-very-casual-range-test-why-leaf.html?m=1

About the SOC when the car shows very few %. And that guy seems to live in warmer climates.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: leafnormandag 05. mars 2018, klokken 18:09
Det er flere videoer på Youtube som viser ras og snodig oppførsel på SOC i Leaf når det er kaldt.
Her en som har vært ned på Turtle, og har "Superhurtiglading" på SOC når han står stille.
Algoritmene i BMS er trolig for "simple" til å håndtere yttergrenser.
https://www.youtube.com/watch?v=PtgBPeUlC1Q
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Bjorismandag 05. mars 2018, klokken 19:34
Sitat fra: jsa061 på mandag 05. mars 2018, klokken 15:54
SitatIf SOC are linear you would have 0,360 kwh pr %. When you see the video from Bjørn hi is geeting 1,8 kwh in 6% giving only 0,300 kwh pr % and that also includes heating so it is even less...

Er ikke hele poenget her at prosentene ikke er lineære? Det snakkes vel også om at det finnes en skjult reserve i bunn. Så bare kjapt gjennom siste videoen til Bjørn, men han bablet vel om at SOC%, som er den "riktige" prosenten som kommer fra batteriet, ligger en god del over prosenten som vises på skjermen i bilen - når man nærmer seg tomt batteri. Hvis det nå skulle vise seg at det ligger 5% ekstra juice i bånn (etter 0% prosent på skjermen) så vil jo det gjøre saken litt bedre for Leaf-en og dens tilhengere.  ( 5% er bare et eksempel)

Vi har sett bevis på begge deler så poenget med metoden beskrevet var at du kan få en pekepinn på om bilen din har større mengder strøm i bunn enn normalt...
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Axeltirsdag 06. mars 2018, klokken 12:38
Oppfordrer alle til å kontakte Nissan kundeservice på norway@nissan-services.eu og be om en forklaring / fix på Leaf's kuldeutfordringer!
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: meitrantirsdag 06. mars 2018, klokken 16:12
Sitat fra: Axel på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:38
Oppfordrer alle til å kontakte Nissan kundeservice på norway@nissan-services.eu og be om en forklaring / fix på Leaf's kuldeutfordringer!

Nå har jeg faktisk fått svar fra Nissan Norge.

«Takk for at du kontaktet Nissan Kundeservice.

Jeg er ikke kjent med artikkelen som du viser til og at dette skyldes en feil med nye Nissan LEAF.

Batterikapasitetsindikatoren i Nissan LEAF vil vise total kapasitet basert på sanntid. Dette innebærer at aktuelt kjøremønster, kjørehistorikk og eksterne forhold vil påvirke måleinstrumentene. Dette er, for at du som fører, til enhver tid skal vite hva som er reell rekkevidde på bilen. Du kan da kan se at rekkevidde kan økes eller reduseres om noen av disse forholdene skulle endre seg. 

Om du føler det er en feil i måleinstrumentene på din bil så anbefaler jeg deg å ta kontakt med nærmeste autoriserte Nissan forhandler.»
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: Joltustirsdag 06. mars 2018, klokken 18:18
Viser bare at fyren som svarte deg har ikke peiling og bare klipper og limer fra nissan.no
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: meitrantirsdag 06. mars 2018, klokken 18:24
Sitat fra: Joltus på tirsdag 06. mars 2018, klokken 18:18
Viser bare at fyren som svarte deg har ikke peiling og bare klipper og limer fra nissan.no

Jeg sendte ny mail og sa at det åpenbart må være noe galt når batteriet går fra 20% til 30% i løpet av et sekund. Får se hva svaret blir. Flere burde sende e-post ang dette.
Tittel: Sv: TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf
Skrevet av: meitranonsdag 07. mars 2018, klokken 14:15
Fått bekreftet at saken er sendt videre i nissan-systemet nå.