Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Elbil fundamentalist på tirsdag 27. februar 2018, klokken 16:43

Tittel: Bruke Teslaen som «powerwall»
Skrevet av: Elbil fundamentalisttirsdag 27. februar 2018, klokken 16:43
Nissan sin e-NV200 kan brukes to veier. Både lade og levere strøm til huset. Nå med NVE sin (tragiske) effekttariff på dørstokken kunne det vært veldig bra om Teslaen kunne avhjelpe peak hours i huset, som en god måte å tilpasse oss.

Om Teslaen skal være Powerwall, vil det selvsagt undergrave produktet powerwall litt ihvertfall. Men egentlig vil en liten powerwall i huset kombinert med det store Teslabatteriet utfylle hverandre iom at det er ikke alltid Teslaen er tilkoblet huset når strømmen blir dyrest.

Er det noen som har hørt eller satt seg inn i dette?
Tittel: Sv: Bruke Teslaen som «powerwall»
Skrevet av: Vhagartirsdag 27. februar 2018, klokken 16:59
Google Tesla Vehicle to Grid (v2g).
Tittel: Sv: Bruke Teslaen som «powerwall»
Skrevet av: georgluonsdag 28. februar 2018, klokken 10:05
Første svar på søket "tesla v2g":

https://cleantechnica.com/2017/08/18/european-vehicle-grid-plan-pays-off-electric-car-owners-extends-battery-life/

SitatA year ago, JB Straubel, co-founder and chief technology officer (CTO) at Tesla — and a fellow who knows a thing of two about batteries — told a gathering of people that he and Tesla have looked at V2G technology repeatedly and decided it doesn't work financially.
Tittel: Sv: Bruke Teslaen som «powerwall»
Skrevet av: krlonsdag 28. februar 2018, klokken 10:19
Det er mest sannsynlig en dårlig idé å kjøre v2g hvis du ser på variasjonen i strømpris, antall sykler batteriet tåler og prisen på batteriet.

Men det kan kanskje ha noe for seg med tanke på forsyningssikkerhet..
Tittel: Sv: Bruke Teslaen som «powerwall»
Skrevet av: Elbil fundamentalistonsdag 28. februar 2018, klokken 10:51
Det er vel finansielt det skorter mest, lade gratis på SC for så tømme batteriet inn huset. Elon vil vel ikke sponse det. Kan vel utløse en mengde ladesykluser som utfordrer batterigarantien.

Alternativt kunne det koste penger å lade inn strøm over teslakonto. Det hadde vært bra om man fikk til noe her. Da kunne elbilene bli elnettet beste venn, og fått omvendt en del motargumenter for elbilutbredelse.