Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Mobileum på fredag 23. februar 2018, klokken 16:00

Tittel: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Mobileumfredag 23. februar 2018, klokken 16:00
Test i TU

https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: rmonfredag 23. februar 2018, klokken 16:22
Bjørn Nyland testet nye Leaf i sommer temp (Tenerife), 245 km. Han testet også IONIQ på vinterstid, 201 km (Snitt hastighet 79 km i timen)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorisfredag 23. februar 2018, klokken 16:57
At Ionic ville gå mye rimeligere var ventet, men det er selvsagt en skuffelse at ikke Nissan har klart å få Leafens forbruk på nivå med eGolf...

Vel, da gjenstår det bare å se om det kan lures litt mer ut av Leafen ved effektiv kjøring enn de andre, men det spørs nok når flere har testkjørt og resultatet ser ut til å være det samme. Vi har jo sett på andre på youtube og Tesla Bjørn at forbruket ikke var imponerende.

Litt synd de ikke tok med seg en Leaf30 og sammenlignet med, jeg sitte med følelsen av at jeg skulle klart vesentlig lavere forbruk med våre (nå solgte) Leaf30, det som gjenstår er å se om jeg også klarer det med Leaf40...

Uten sammenligning forøvrig så finner en her til slutt i den altfor lange artikkelen:) forbruket mitt med ny Leaf30 over fjellet tur/retur vest-øst-vest og 1468 km i mars 2016.

Forbruket ligger på 1.6 kwh/mil over fjellet og ca 1.8 kwh/mil på motorveien på østlandet. Jeg er nok rimelig ok på å kjøre økonomisk, men jeg kjører ikke sakte, ligger gjerne over fartsgrensa, men tilpasser kjøringen så det blir minst mulig regnerering og mest mulig kjøring på "null" eller "seiling" som noen kaller det.

https://elbil.no/1-468-kilometer-med-nye-nissan-leaf/

Kan nesten ikke vente til jeg får Leafen selv og får testet om jeg kan få vesentlig bedre tall ut av den enn denne testen. Bilen skal uansett hentes i Notodden så allerede på vei hjem vil jeg få indikasjon på om den ligger på nivå med gml Leafen eller er bedre/verre... Tipper den blir ganske lik for å være ærlig, men time will show:)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltusfredag 23. februar 2018, klokken 21:27
Er jo nesten som man skulle tro de ikke har gjort helt riktig med varmeapparatet. At de har kjørt uten varmepumpen eller noe sært noe...

Men spiller heldigvis liten rolle for min del da ionic var alternativ bortsett fra leveringstid når eg skulle ha bil. Har nok rekkevidde slik det er, med god margin.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorisfredag 23. februar 2018, klokken 21:41
Sitat fra: Joltus på fredag 23. februar 2018, klokken 21:27
Er jo nesten som man skulle tro de ikke har gjort helt riktig med varmeapparatet. At de har kjørt uten varmepumpen eller noe sært noe...

Men spiller heldigvis liten rolle for min del da ionic var alternativ bortsett fra leveringstid når eg skulle ha bil. Har nok rekkevidde slik det er, med god margin.

Den burde lagt på nivå med eGolf, men det kan være at bilen er helt ny. Jeg har iallefall erfart selv med Teslaene at de brukte mer i starten før ting har gått seg helt til. Kan ikke huske at Leaf30en endret forbruket når den var ny, men tror ikke jeg fokuserte så mye på det heller.

Det blir bare spekulasjoner, men jeg hørte av en som kjørte over fjellet at e-pedalen ikke var effektiv og at bremsene tok tidlig over for regenereringen og når det skjer så forsvinner regen helt, kan være noe her, da de skriver at denne ble brukt flittig. Samtidig er det jo mye kjøring oppover her så skulle jo være strekk der det var knapt bruk av e-pedalen, men det ser ut som den bruker jevnt mer enn de andre...

Tiden vil vise, bekymrer meg ikke, men litt skuffende er det jo om det nå viser seg at den bruker mer enn alle andre...

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltusfredag 23. februar 2018, klokken 21:48
Nei bekymring gidder eg ikke. Som sagt var ionic rekkevidde det eg ville ha. Men håpte jo selvsagt at Leaf hadde en smule mer.

Er uansett mer bil enn ionic i mine øyne.

Dog, en 60kW ionic kan bli iconic.... :p
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: hmafredag 23. februar 2018, klokken 22:00
Tror bruk av e-Pedal for Leaf 40kWh ikke øker rekkevidden, sammenlignet med bruk av tradisjonell regen.
Litt skuffet over forbruket (og ladetid) til nye Leaf, men samtidig er det omtrent som jeg hadde forventet ved lansering (ca 200Wh/km vinter og ca 140Wh/km sommer).

Gleder meg dog stort til å få nye Leaf (om ca 4uker). Syns den ser veldig bra ut og har det lille ekstra jeg er ute etter, som god bagasjeplass og lovlig taklast, sammenlignet med konkurrentene.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. februar 2018, klokken 00:25
Det er nesten slik at man kan mistenke at redesignet av motorstyringen ikke har vært helt vellykket. Alt annet likt så kan en økning av motoreffekten i den nye modellen potensielt føre til reduksjon i effektiviteten. Det kreves derfor stødig design av kraftelektronikken for både å oppnå høy toppeffekt og god effektivitet ved lavere pådrag.
Tesla har greid dette bra, men det er ikke gitt at alle produsentene er like flinke når det kommer til kraftelektronikk.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorislørdag 24. februar 2018, klokken 00:38
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 24. februar 2018, klokken 00:25
Det er nesten slik at man kan mistenke at redesignet av motorstyringen ikke har vært helt vellykket. Alt annet likt så kan en økning av motoreffekten i den nye modellen potensielt føre til reduksjon i effektiviteten. Det kreves derfor stødig design av kraftelektronikken for både å oppnå høy toppeffekt og god effektivitet ved lavere pådrag.
Tesla har greid dette bra, men det er ikke gitt at alle produsentene er like flinke når det kommer til kraftelektronikk.

Jeg har tenkt samme tanke, men smått utrolig om Nissan skulle misse på dette, det må være relativt lett å revers engineere dette i Ionic feks
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. februar 2018, klokken 01:11
Tror vel kanskje Nissan kunne lært et og annet fra Ioniq. Selv om noe av forskjellen kan forklares av luftmotstanden så tror jeg det må være andre momenter som slår inn for å gi det lave forbruket til Ioniq.

Er vel ikke så mye annet enn motorstyring og motorkarakteristikk som kan være forklaringen?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorislørdag 24. februar 2018, klokken 08:31
Det er nok mange ting, men Ioniq har et polymer batteri, dette er slik jeg forstår det ett mer påkostet batteri som har mindre intern motstand, det kan derfor lades tøffere og jeg forstår det slik at dette «holder» bedre på strømmen.

Men dette er dyrere og jeg tror nok kjernen ligger på kost og ikke kompetanse, har en mistanke om at Nissan har funnet ut at det er rimeligere med noen ekstra kWh enn state of the art løsninger og den selger jo bedre med stort batteri også. Markedsmessig ville det nok vært vesentlig vanskeligere å selge en like dyr 28 kWh der en hevdet at bilen nå hadde lengre rekkevidde enn å selge en med 10 kWh mer.

Men så lenge prisene er så bra på Leaf så kan jeg tilgi dem ett stykke på vei, men, ikke helt for hvis en ser på forskjellen i oppgitt rekkevidde på Ioniq og Leaf så blir en lurt og det skulle de holdt seg for gode til

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. februar 2018, klokken 10:28
Dersom batteriet skulle være forklaringen på forskjellen i forbruk så måtte Leaf sitt batteri ha høyere indre motstand på et eller annet vis. Dette ville i så fall ført til en del oppvarming av batteriet. Man ville jo i så fall observere vesentlig lengre rekkevidde ved lavere hastighet.

En annen mulighet er forskjell i kupeoppvarmingen. Imidlertid tviler jeg på at dette kan gi såpass stort utslag når Leaf har temmelig effektiv varmepumpe.

For gammel-Leafen har jeg observert at den er temmelig følsom for lavt lufttrykk i vinterdekkene uten at dette kan forklare hele forskjellen. Fabrikken oppgir såpass lavt lufttrykk at det ikke er hensiktsmessig for nordiske piggfrie vinterdekk.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltuslørdag 24. februar 2018, klokken 10:38
Men er det ikke noe greier med oppvarmingen i disse bilene med bruk av varmepumpe eller ikke som ikke er helt logisk?

Føler eg har sett en tråd her inne der det ikke akkurat er felles konsensus av når varmekolbe brukes og når pumpen brukes... Men det kan være en eldre modell.

Vil jo være rimelig noldus av Nissan å lage en oppvarming som ikke bruker det mest effektive som standard..
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWlørdag 24. februar 2018, klokken 10:40
Jeg synes det er enormt skuffende.
Nå kjører min far Ioniq, og ja den er litt trangere bak, og har litt mindre plass i bagasjerommet, men må si bilen er langt penere enn både ny og gammel Leaf. Og prisen er bra. Og ikke minst, den har en helt annen opplevd kvalitet inni, for der skuffer nye Leaf også.

Nei, synes faktisk Nissan bommer litt her altså, men det er min mening. Og den er ikke representativ for salgstallene
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. februar 2018, klokken 10:51
Er vel ikke umulig at Nissan gjør reverse engineering på Ioniq for tiden :-)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: leafnorlørdag 24. februar 2018, klokken 11:16
Ad Ionic vs Leaf og forbruk tror jeg i hovedsak kommer av fysiske lover omkring luftmotstand og vekt.

- Forholdet i Cw er 0,28/0,24=17% favør Ionic.
- Leaf er 1540/1460=5,5% høyere. Den er også mer "bredskuldret". La profilen av Ionic på Leaf, og i bilde under markert rødt det som stikker ut på Leaf. Forsiktig si det er 8% mer tverrsnitt på Leaf.
- Leaf veier 1578 mot Ionic 1420 kg. Betyr 11% mer energi går med til å løfte bilen i en test som går 1000moh. Det  er vell også slik at rullemotstand på ellers like dekk og underlag øker proporsjonalt med vekten?

For CW og areal kan det da bety at det alene utgjør 1,17x1,08=23% disfavør Leaf. At man drar på 158kg mer gir løpende 11% mer forbruk på delen å bare rulle.
Til sist en marginal sak, Leaf har et større "skall" som avgir varme fra kupè, så der går også mer energi enn hva det gjør for Ionic. 
Mao, fysiske størrelser har mye å si.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Burgerlørdag 24. februar 2018, klokken 11:25
Ved -10 grader eller kaldere så virker ikke varmpepumpa på 24 kwt Leaf og varmekolben går mer og mer. Sist jeg kjørte så opplevde jeg at varmepumpa ikke gikk i det hele tatt i -12. Kan hende varmepumpa er like (dårlig?) på 40kwt Leaf?

Kilde: Leafspy
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. februar 2018, klokken 11:31
Kort og høy/bred slik som Leaf er designet er definitivt ikke noen fordel. Kanskje er det så enkelt som at størrelse, form og vekt er forskjellig. Er sikkert ikke uten grunn at Ioniq har form som ligner Prius.

Imidlertid viser effektivitetskurvene for motoren i gammel-Leafen noe dårlig effektivitet ved lavt pådrag. Dersom man har økt maksimaleffekten så kan man fort ha flyttet mer av vanlig kjøring inn i den delen av effektkurven som er suboptimal.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 24. februar 2018, klokken 11:59
Jeg har hatt Leaf 2014 modell og prøvekjørte nylig den nye. Forbruket skuffet litt når jeg sammenlignet med en Zoe som jeg kjørte samme motorveirute like etterpå. Nye Leaf ligger 5-10% høyere i forbruk.

Nye Leaf er en mye bedre bil en forrige generasjon. Og veldig bra utfra alle kriterier. Det er bare det at Ionic er så ufattelig bra og bedre selv om den ikke er flunkende ny lenger. Så bra at jeg valgte å skrive kontrakt på en Hyundai i stedet for en Nissan.

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorislørdag 24. februar 2018, klokken 12:13
Jeg stusser på en ting, Leafen på bildene har sommerdekk-felgene og meg bekjent så finnes ikke disse i 16 tommere? Dersom de faktisk har kjørt bilen på 17 tommere så er det feil i testen da det står 16 på alle og en får for 10% mer forbruk, spes om disse også er breiere, men bare mer rullende vekt betyr mye, spes i kulden.

Men det er mulig disse felgene finnes i 16 da, men isåfall er jeg litt skuffet over at en ikke får disse på vinterhjulene, mye penere enn de "alle" får...

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bondeknøllørdag 24. februar 2018, klokken 12:42
Synes det er rart at Nissan velger så brede dekk når en vet at det er negativt for rekkevidden og prisen på dekkbytte.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Crownlørdag 24. februar 2018, klokken 14:12
Vi har både Ioniq og Leaf 30kWh, de kjøres helt på samme måten på de samme veiene, og forskjellen i forbruk er som på testen her, 20-30% mindre forbruk på Ioniq, til info til dere som tror Leaf 30kWh hadde gått billigere :) Leaf 40kWh er jo i bunn og grunn samme bil som gamle Leaf, men med større batteri, mer moderne utstyr og litt annet skall, de har jo ikke endret på grunnleggende ting som luftmotstand etc. Så det var vel ikke forventet at forbruket skulle gå noe ned.

Ny Leaf har styrken andre steder, først og fremst at de trolig klarer å levere nok biler, bagasjerommet har økt, den har app.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: leafnorlørdag 24. februar 2018, klokken 14:23
Sitat fra: Burger på lørdag 24. februar 2018, klokken 11:25
Ved -10 grader eller kaldere så virker ikke varmpepumpa på 24 kwt Leaf og varmekolben går mer og mer. Sist jeg kjørte så opplevde jeg at varmepumpa ikke gikk i det hele tatt i -12. Kan hende varmepumpa er like (dårlig?) på 40kwt Leaf?

Kilde: Leafspy
Med det jeg kan om varmepumper, så tror jeg samme gjelder for de andre bilene med varmepumpe også.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tuonolørdag 24. februar 2018, klokken 14:47
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene. Men man kan se på forbruket for klimaanlegget at den får hjelp når det drar seg ned forbi 15 minus. Forbruk- og funksjonsmessig allikevel i en helt annen klasse enn Leaf (forbehold om den nyeste som jeg ikke har kjennskap til).
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorislørdag 24. februar 2018, klokken 15:19
Sitat fra: Crown på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:12
Vi har både Ioniq og Leaf 30kWh, de kjøres helt på samme måten på de samme veiene, og forskjellen i forbruk er som på testen her, 20-30% mindre forbruk på Ioniq, til info til dere som tror Leaf 30kWh hadde gått billigere :) Leaf 40kWh er jo i bunn og grunn samme bil som gamle Leaf, men med større batteri, mer moderne utstyr og litt annet skall, de har jo ikke endret på grunnleggende ting som luftmotstand etc. Så det var vel ikke forventet at forbruket skulle gå noe ned.

Ny Leaf har styrken andre steder, først og fremst at de trolig klarer å levere nok biler, bagasjerommet har økt, den har app.

Litt bedre skulle en kunne forvente, men, men. Rekkevidden er god nok for oss uansett om forbruket skulle være noe mer enn forventet/ønsket. Jeg lurer fortsatt på om ikke den har blitt kjørt på 17 toms hjul. Jeg syns det er veldig rart om disse Tekna felgene finnes i 16 uten at dette er felger noen norske biler blir levert med... Accenta felgene ser ikke slik ut. Dette kan lett forklare 10% av forbruket og en vil da være nede i mot eGolf som jeg tenker at nye Leaf burde klare å matche på forbruk...
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. februar 2018, klokken 15:26
Sitat fra: tuono på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:47
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene.

En av forbedringene med nye Leaf skal visstnok være at varmepumpa fungerer også ved lave temperaturer.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tuonolørdag 24. februar 2018, klokken 16:38
Ja, det vil jo være en bonus  :) Mitt innlegg var ment som et innspill til diskusjonen rundt nye Leafs tilsynelatende høye forbruk i denne testen. Da var varmepumpa og elementet nevnt lengre opp her. 
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. februar 2018, klokken 18:41
Testtemperaturen varierte vel mellom mellom minus ti og minus fem. Det er nok såpass kaldt at varmepumpa i gammel-Leafen hadde hatt begrenset effekt, men jeg vet ikke hvorvidt varmepumpa i nye Leaf er såpass forbedret at den har full effekt selv ned til minus ti.
Erfaringsmessig går det mye strøm når varmepumpa ikke lenger bidrar. Da er det også viktig å styre varmeapparatet optimalt for å unngå høyt forbruk.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: leafnorlørdag 24. februar 2018, klokken 19:36
Sitat fra: tuono på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:47
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene. Men man kan se på forbruket for klimaanlegget at den får hjelp når det drar seg ned forbi 15 minus. Forbruk- og funksjonsmessig allikevel i en helt annen klasse enn Leaf (forbehold om den nyeste som jeg ikke har kjennskap til).
Så den her posten der en eier påstår varmepumpa virker ned til -10.
Men kan godt være Hyundai gjort så den går så lengde det er bidrag, da alle monner drar.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33036.0
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Crownlørdag 24. februar 2018, klokken 21:08
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 24. februar 2018, klokken 15:26
Sitat fra: tuono på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:47
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene.

En av forbedringene med nye Leaf skal visstnok være at varmepumpa fungerer også ved lave temperaturer.

Enda raskere varme hadde gjort seg ja. Jeg trodde jeg skulle savne mangel på app mer enn jeg gjør på Ioniqen, men den blir en del raskere varm enn Leaf 30kWh'en slik at det ikke er mange minuttene før det er godt og varmt uansett.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bondeknølsøndag 25. februar 2018, klokken 10:31
Ett lite hus varmes jo opp kjappere enn ett stort hus. Er det ikke slik med biler også?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Crownsøndag 25. februar 2018, klokken 10:45
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 10:31
Ett lite hus varmes jo opp kjappere enn ett stort hus. Er det ikke slik med biler også?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bondeknølsøndag 25. februar 2018, klokken 10:56
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Kjell Leafsøndag 25. februar 2018, klokken 12:10
Når man under testen setter temp i kupeen på 20 grader burde man måle temperaturen. Dersom en gir 21 grader og en annen 19 grader så utgjør det en del på forbruket. Det er også viktig at bilene blir oppvarmet samtidig. Det tar lang tid før kupeen er gjennomvarm, altså at tak, gulv, dører og vinduer har tatt til seg nok varme til at varmen kun trenger å vedlikeholdes. I en elbil bør varmeisolering av kupe ha høy prioritet. Hadde vært morsom å se nedkjølte biler bli varmer til 20 grader, for deretter å se hvor fort temperaturen synker.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: rmonsøndag 25. februar 2018, klokken 12:33
Kan se ut som at WLTP ikke er så gal...




Version                    Visia and Acenta (16 inch wheels)         N-Connecta and Tekna (17 inch wheels)
WLTP city range                   415 km (257 miles)                  389 km (242 miles)
WLTP combined range           285 km (177 miles)                 270 km (168 miles)
WLTP combined efficiency   19,4 kWh/100 km                  20,6 kWh/100 km

Kilde: https://pushevs.com/2018/01/11/2018-nissan-leaf-gets-wltp-ratings/
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 25. februar 2018, klokken 12:37
WLTP (og EPA) rekkevidder har allerede vært tilgjengelige på Elbilforum en stund ;)

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhsøndag 25. februar 2018, klokken 20:49
1,95 kWh/mil i ensifret minus? Det er jo verre enn jeg bruker med gammel-Leafen på 90-vei pendling i TOsifret minus...
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhsøndag 25. februar 2018, klokken 21:05
Hvis vi ser på elbil.no sin versjon: https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/ så kjørte de et par sløyfer med lav snitthastighet og fulladede kalde batterier. Leaf har da null regenerering og vil følgelig ha helt elendig forbruk i kupert terreng.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bondeknølsøndag 25. februar 2018, klokken 22:01
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: leafnorsøndag 25. februar 2018, klokken 22:24
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 22:01
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?
:+1:Alltid leit å "tape"
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorismandag 26. februar 2018, klokken 00:26
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 22:01
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?

Bil er for mange den nest største investeringen en gjør så klart det engasjerer for en del av kjøperene:) Når det gjelder testen er det forbruket som er høyt på Leaf ellers får den mange gode skussmål...

Når det gjelder forbruket har jeg min egen teori om at den gikk på 17 toms hjul siden den har Tekna felgene. Vi har jo sett hvor stor betydning det har på forbruket om en hiver over sommerhjulene tidlig på våren, nå er det ikke så stor forskjell mellom 17 og 16 toms hjul når begge er vinterhjul, men om disse har samme dimensjon som sommerhjulene så vil jeg tro vi fort snakker om 10% merforbruk

Jeg har spurt testerene i kommentarfeltet og ser at Mr Lunde sier at han ikke sjekket, og det er jo forståelig, hvis Nissan har sagt 16 så tror en jo ikke de er så kort tenkt at de leverer den med 17, men alt tyder på at de faktisk har gjort det...
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltusmandag 26. februar 2018, klokken 07:34
Sitat fra: leafnor på søndag 25. februar 2018, klokken 22:24
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 22:01
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?
:+1:Alltid leit å "tape"
Tror også det ligger en del her.

Og klart, hvis man har kjøpt en bil basert på noen tall og så viser reelle tall enda dårligere så er jo det litt kjipern.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhmandag 26. februar 2018, klokken 08:40
Er vel mer det at veldig mange har Leaf fra før og kjenner bilen svært godt. Man vet hva den presterer i det daglige. Det er da svært vanskelig å tro at en ny Leaf-modell kan komme dårligere ut, og det skaper et engasjement i å plukke testen fra hverandre for å finne årsaken. Personlig har jeg ikke bestilt Leaf og har ikke noe å "tape", men synes det er rare tall fra en sånn test.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWmandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorismandag 26. februar 2018, klokken 09:49
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: svmellmandag 26. februar 2018, klokken 11:30
Når fossil biler testes, er det som oftest andre egenskaper enn marginale effektivitetsforskjeller som vektlegges. Her er det blitt et religiøst forhold  ;)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Beckernmandag 26. februar 2018, klokken 11:32
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: jman76mandag 26. februar 2018, klokken 11:59
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 09:49
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWmandag 26. februar 2018, klokken 13:16
Sitat fra: Beckern på mandag 26. februar 2018, klokken 11:32
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EspenM3mandag 26. februar 2018, klokken 13:31
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 13:16
Sitat fra: Beckern på mandag 26. februar 2018, klokken 11:32
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorismandag 26. februar 2018, klokken 13:43
Bilene hadde samme kjøreforhold og med så mange tester og forskjellige førere tror jeg ikke det er mulig at en bil får jevnt over mer forbruk hele tiden enn den burde ha.

Vi har også sett i andre tester på youtube f.eks at forbruket dessverre ikke er spesielt bra, men jeg syns det virker litt rart at det er "spesielt" dårlig også.

Når bilen er kjørt med Tekna felger så har den 90% sannsynlig blitt kjørt med 17 toms 215 dekk. Dette betyr ikke allverden, men ca 10% blir det fort og mer skal det ikke til før forbruket på Leafen er "innanfor".

Det som ikke skrives noe er om lufttrykk, når en først måler på 100 delen så er det avgjørende at bilene kjøres med likt dekktrykk og som nevnt av andre før, temperaturen i bilene burde vært målte med måler og ikke bare på klimaanlegget, men så er det igjen grenser for hvor vitenskapelig dette kan gjøres...

Jeg føler meg rimelig sikker på at den nye Leafen ikke bruker mer enn den gml, isåfall er det jo helt bak mål av Nissan, jeg hadde forventet at den skulle gå noe rimeligere, men det ser ikke slik ut så det får en nok ikke gjort noe med anne enn at det antakelig er mer å hente på effektiv kjøring på Leaf enn Ionic.

Det er også ett spørsmålstegn denne e-pedalen, rykter vil ha det til at den lett går over til bare å bruke bremsene og vil i såfall også ødlegge noe for ett bra forbruk...

Men hadde jeg eid Ionic så ville jeg selvsagt tenkt at det var ett smartere valg enn Leafen, men så var det dette med prisen da...
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltusmandag 26. februar 2018, klokken 13:48
Eg hadde sannsynligvis eid en ionic hadde det gått an å få tak i en innen normal tid når det ble aktuelt.

Men valgte da heller den nyere, med minst like god rekkevidde og en hel del andre ting som gjør den til et bedre valg for min del.

Den har et MERKBART mye større bagasjerom.
Den har en del knæsje ting, pro pilot, epedal.
Den ser mye bedre ut (subjektiv sak selvsagt)

Men hadde ikke stusset på en ionic. Det var overhodet ikke uten grunn eg vurderte den....
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EspenM3mandag 26. februar 2018, klokken 14:20
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 13:43
Bilene hadde samme kjøreforhold og med så mange tester og forskjellige førere tror jeg ikke det er mulig at en bil får jevnt over mer forbruk hele tiden enn den burde ha.

Men hadde jeg eid Ionic så ville jeg selvsagt tenkt at det var ett smartere valg enn Leafen, men så var det dette med prisen da...

Ja, at Ioniq er billigere enn Leaf du tenker på?  :D
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWmandag 26. februar 2018, klokken 14:47
Ja, det snakkes om pris. Og fakta er jo at Ioniq er billigere enn Leaf. Ja Leaf har er større batteri, men da ikke mye lengre rekkevidde.
Men den er litt større, og har e-pedal ( som jonkam diskuteres om er bra) og propilot, men da bare på Tekna.
Og Tekna med vinterdekk kommer på 310-320 000.

Levering er dog en fordel. Bestiller du Leaf nå, får du den i september/oktober. Jeg ringte akkurat 4 forhandlere, og samme svar.
Det er en stund, men vesentlig kortere enn Ioniq.

Ellers finnes det jo flere brukte eller importere Ioniq på markedet. Fra 270 og opp til 330 000. Så er mulig å få med en gang om ønskelig.

Leaf og kan man få med en gang om ønskelig, men der ligger prisene på 330 opp til 350 000.

Da hadde jeg heller kjøpt eGolf.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltusmandag 26. februar 2018, klokken 15:51
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 14:47
Ja Leaf har er større batteri, men da ikke mye lengre rekkevidde.
Men den er litt større.

Over 4 mil lengre ihht epa.... Da er ihvertfall testen satt opp likt, så vil eg tro vinterforhold minsker denne forskjellen litt ekstra siden ionic er en del mer effektiv.

Vil si det er en grei forskjell i rekkevidde....
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWmandag 26. februar 2018, klokken 17:17
Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 15:51
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 14:47
Ja Leaf har er større batteri, men da ikke mye lengre rekkevidde.
Men den er litt større.

Over 4 mil lengre ihht epa.... Da er ihvertfall testen satt opp likt, så vil eg tro vinterforhold minsker denne forskjellen litt ekstra siden ionic er en del mer effektiv.

Vil si det er en grei forskjell i rekkevidde....

Ja, jeg håper jo den har lengre rekkevidde.
Men ser vi på denne testen, viste deg seg at den ikke hadde særlig mye lengre rekkevidde. Og at den lader tregere , så du vil sånn sett komme fortere frem med Ioniq.

Jeg er veldig fornøyd med Leafen min, men er usikker på om jeg kjøper ny Leaf da jeg ser andre alternativer er langt mer effektive.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltusmandag 26. februar 2018, klokken 18:11
Ja hvis målet er mest mulig effektiv bil så er det vel ikke noe å lure på? Eg foretrekker faktisk å kjøre det du kaller "ikke særlig mye lengre rekkevidde" på en lading. Så lenge eg har nok til å ikke lade er eg nøgd.

Og på andre føre enn vinterføre viser jo som nevnt EPA at leafen har det eg kaller betydelig lengre rekkevidde.

Eg er stygt redd for, og håper igrunn, at de har klura noe til i den testen. Hvis det stemmer at det er 17 tommere på leafen så er det først og fremst en flause. Men deretter er det ganske stor påvirkning. På WLTP som ikke er snøtest skiller det 15km på 16 og 17 tommerne. På vinter snøføre vil dette være enda mer.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWmandag 26. februar 2018, klokken 18:38
Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:11
Ja hvis målet er mest mulig effektiv bil så er det vel ikke noe å lure på? Eg foretrekker faktisk å kjøre det du kaller "ikke særlig mye lengre rekkevidde" på en lading. Så lenge eg har nok til å ikke lade er eg nøgd.

Og på andre føre enn vinterføre viser jo som nevnt EPA at leafen har det eg kaller betydelig lengre rekkevidde.

Eg er stygt redd for, og håper igrunn, at de har klura noe til i den testen. Hvis det stemmer at det er 17 tommere på leafen så er det først og fremst en flause. Men deretter er det ganske stor påvirkning. På WLTP som ikke er snøtest skiller det 15km på 16 og 17 tommerne. På vinter snøføre vil dette være enda mer.

Ja, det er mulig å håpe.
Men andre tester gjort på YouTube av diverse folk, viser desverre at Leaf har et høyt forbruk.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorismandag 26. februar 2018, klokken 18:59
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 18:38
Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:11
Ja hvis målet er mest mulig effektiv bil så er det vel ikke noe å lure på? Eg foretrekker faktisk å kjøre det du kaller "ikke særlig mye lengre rekkevidde" på en lading. Så lenge eg har nok til å ikke lade er eg nøgd.

Og på andre føre enn vinterføre viser jo som nevnt EPA at leafen har det eg kaller betydelig lengre rekkevidde.

Eg er stygt redd for, og håper igrunn, at de har klura noe til i den testen. Hvis det stemmer at det er 17 tommere på leafen så er det først og fremst en flause. Men deretter er det ganske stor påvirkning. På WLTP som ikke er snøtest skiller det 15km på 16 og 17 tommerne. På vinter snøføre vil dette være enda mer.

Ja, det er mulig å håpe.
Men andre tester gjort på YouTube av diverse folk, viser desverre at Leaf har et høyt forbruk.

Det er nå avklart at den gikk på 17 tommere, sjekk tabellen i testen som nå er endret, tipper det også var 215 og ikke 205, men det vet jeg jo heller ikke, mulig det er lovlig uten at felgen blir for stor med 205 vs 215 på vinterhjulene, men blir lite luft i dekken av sånt!

Ang pris så vet jeg bare at vår LE koster 265 for oss eks vinterhjul. Trodde Ionic var dyrere, men Agrol avtalen ble gunstig spes på LE utgaven!
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltusmandag 26. februar 2018, klokken 19:07
Flaut av Nissan. Dette taper de masse på.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorismandag 26. februar 2018, klokken 19:10
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 18:38
Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:11
Ja hvis målet er mest mulig effektiv bil så er det vel ikke noe å lure på? Eg foretrekker faktisk å kjøre det du kaller "ikke særlig mye lengre rekkevidde" på en lading. Så lenge eg har nok til å ikke lade er eg nøgd.

Og på andre føre enn vinterføre viser jo som nevnt EPA at leafen har det eg kaller betydelig lengre rekkevidde.

Eg er stygt redd for, og håper igrunn, at de har klura noe til i den testen. Hvis det stemmer at det er 17 tommere på leafen så er det først og fremst en flause. Men deretter er det ganske stor påvirkning. På WLTP som ikke er snøtest skiller det 15km på 16 og 17 tommerne. På vinter snøføre vil dette være enda mer.

Ja, det er mulig å håpe.
Men andre tester gjort på YouTube av diverse folk, viser desverre at Leaf har et høyt forbruk.

https://m.youtube.com/watch?v=SjYYZLPu3Zg

Det er jo ikke helt riktig at alle tester viser høyt forbruk, 1,37 Kw pr mil i jevn motorvei i 90 km/t er bedre enn jeg ville klart med vår (nå solgte) Leaf30

Sjekk oppsummeringen til Bjørn på 10:45 og utover. Ja, han er god til å kjøre elbil, men igjen bilen går her også på 17 tommere og det er mye vind så fortsatt ikke ideene forhold selv om det er tørt og ok temp
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWmandag 26. februar 2018, klokken 20:00
Nå vet vi jo at han som sagt er god til å kjøre elbil, og får ned forbruket godt på andre biler og.

Jeg liker Leafen jeg , er bare skuffet over at det ikke er gjort en bedre jobb med effektiviteten.

Men den bygger jo på forrige leaf, så man skal kanskje ikke vente at under skal skje.

Men den er heldigvis litt mer effektiv en modellen den erstatter
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWmandag 26. februar 2018, klokken 20:10
https://insideevs.com/breaking-2018-nissan-leaf-gets-151-mile-epa-range-rating/

EPA viser at den er mindre effektiv en første generasjon Leaf. Og lik som Leaf 30.

Og 151 miles, altså 240 km rekkevidde.
Så med med litt fin kjøring klarer den kanskje rundt 30 mil om sommeren.
Som jo er bra nok for de fleste.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Øyvind.hmandag 26. februar 2018, klokken 20:45
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 20:00
Sa forøvrig ikke at ALLE tester på YouTube viser høyt forbruk, men at andre tester på YouTube også viser bilen har høyt forbrukt.

Drøyeste forbruket jeg har sett rapporter så langt er en på Facebook som kjørte 100km Oslo-Moss-Oslo i dag i 100km/t -16 grader.
Brukte visstnok 80%.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltusmandag 26. februar 2018, klokken 20:55
Ja såg også den.

Men det var jo et kvinnfolk....
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bondeknølmandag 26. februar 2018, klokken 20:58
Sitat fra: svmell på mandag 26. februar 2018, klokken 11:30
Når fossil biler testes, er det som oftest andre egenskaper enn marginale effektivitetsforskjeller som vektlegges. Her er det blitt et religiøst forhold  ;)
Ja faktisk.
Vi kan jo dette bedre enn de som lager bilene. Tenk hvor fantastiske disse bilene hadde blitt hvis de som utvikler de hadde lært bittelitt av oss som vet alt
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorismandag 26. februar 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. februar 2018, klokken 20:45
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 20:00
Sa forøvrig ikke at ALLE tester på YouTube viser høyt forbruk, men at andre tester på YouTube også viser bilen har høyt forbrukt.

Drøyeste forbruket jeg har sett rapporter så langt er en på Facebook som kjørte 100km Oslo-Moss-Oslo i dag i 100km/t -16 grader.
Brukte visstnok 80%.

Ganske sprøtt forbruk og her ser en nok ulempen med manglende oppvarming av batteri i kombinasjon med sprengkulde og høy fart... Bra vi her vestpå normalt ikke ser i nærheten av slik temp (ikke slik fart heller haha). MEN nå skal vi faktisk få -10, kan ikke huske sist det var så kaldt...
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Crownmandag 26. februar 2018, klokken 23:49
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 18:59
Ang pris så vet jeg bare at vår LE koster 265 for oss eks vinterhjul. Trodde Ionic var dyrere, men Agrol avtalen ble gunstig spes på LE utgaven!

Jeg fikk vår Leaf Nordic 30kWh i mai 2016, og Ioniq teknikk med skinn i desember 2016, og betalte så å si akkurat det samme for begge to, dvs 270k for Leafen og 273k for Ioniqen inkl vinterhjul på begge. Agrol-avtale på begge to (14% da på Leafen og 4% på Ioniqen :)) Ioniqen har vel gått opp noen få tusen, men prisene du ser på Finn er jo langt over det de faktisk koster ny hos forhandler. Ioniq har vært rene investeringsobjektet hittil :)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Crownmandag 26. februar 2018, klokken 23:55
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 19:10
Det er jo ikke helt riktig at alle tester viser høyt forbruk, 1,37 Kw pr mil i jevn motorvei i 90 km/t er bedre enn jeg ville klart med vår (nå solgte) Leaf30

Sjekk oppsummeringen til Bjørn på 10:45 og utover. Ja, han er god til å kjøre elbil, men igjen bilen går her også på 17 tommere og det er mye vind så fortsatt ikke ideene forhold selv om det er tørt og ok temp

Men husk at asfalten i sydligere strøk er langt tettere enn den norske og grove asfalten. Dette fører til at biler som blir testet på f.eks. Tenerife får veldig hyggelig forbruk og lite hjulstøy. Når jeg ser på årsforbruket på vår Leaf 30kWh er den faktisk nede i 1,3kwh/mil i sommermånedene hvis fint vær, og det er jo bra. Men da er faktisk Ioniqen nede i 1,0-1,1kWh/mil. 
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: AppleKnockertirsdag 27. februar 2018, klokken 00:02
Jeg er en av de som var på nippet til å skrive kontrakt på ny Leaf. Jeg ble verken overrasket eller skuffet over testen i TU. Årsaken er at jeg før jeg så testen hadde kjørt en ny Leaf mot en 2017 Zoe for å sammenligne. Leaf hadde da høyere forbruk en Zoe. Ionic er jo i en klasse for seg, så jeg har full tillit til at TU testen stemmer.

Når det er sagt er vel poenget at Leaf er en bra bil. Om den er best, nest best eller tredje best spiller liten rolle. Nye Leaf er en knallbra elbil! Mange kommer til å bli veldig fornøyde med den.

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhtirsdag 27. februar 2018, klokken 08:11
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 18:59
Det er nå avklart at den gikk på 17 tommere, sjekk tabellen i testen som nå er endret, tipper det også var 215 og ikke 205, men det vet jeg jo heller ikke, mulig det er lovlig uten at felgen blir for stor med 205 vs 215 på vinterhjulene, men blir lite luft i dekken av sånt!
Det var 17-tommere med ContiVikingContact6 i 205/50R17, jfr. tabell i elbil.no's artikkel: https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

Denne dimensjonen har rullemotstand E!
(https://eulabel.s-und-p.net/img.php?sl=0344815.01)
Ampera-e hadde også samme dekk i 215/50R17, som også har rulle E.

De andre kjørte på 16-tommere, bortsett fra i3 med sin sære dimensjon.
Ioniq hadde Conti-dekk i 205/55R16 med rulle C.
e-Golf var utstyrt med Hakkapelitta R2 i 205/55R16 som har rulle B.

Tror 17-tommere + dekk med rulle E bidro sterkt til at Leaf og Ampera-e ble jumboer på forbruk.
(En tråd på e-Golf forumet (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19360.0) viser at e-Golf med 17" vinterdekk har høye forbruk, typisk over 2 kWh/mil. Forummedlem Råde med 205/50R17 og 2,1 kWh/mil i svar #22)
Jeg vil påstå at om Leaf hadde blitt utstyrt med samme felger og dekk som e-Golf så ville forbruket også vært omtrent som e-Golf i denne testen.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjoristirsdag 27. februar 2018, klokken 11:06
Sitat fra: Crown på mandag 26. februar 2018, klokken 23:49
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 18:59
Ang pris så vet jeg bare at vår LE koster 265 for oss eks vinterhjul. Trodde Ionic var dyrere, men Agrol avtalen ble gunstig spes på LE utgaven!

Jeg fikk vår Leaf Nordic 30kWh i mai 2016, og Ioniq teknikk med skinn i desember 2016, og betalte så å si akkurat det samme for begge to, dvs 270k for Leafen og 273k for Ioniqen inkl vinterhjul på begge. Agrol-avtale på begge to (14% da på Leafen og 4% på Ioniqen :)) Ioniqen har vel gått opp noen få tusen, men prisene du ser på Finn er jo langt over det de faktisk koster ny hos forhandler. Ioniq har vært rene investeringsobjektet hittil :)

Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å betale 270 med Agrol avtale på en Nordic? Jeg betalte 244 for Tekna så kjøpte jeg vinterhjulene utenom så den kostet 253 totalt. Har en kollega som gav 290 for sin Ionic, har ikke sjekket så mye mer da den uansett ikke var aktuell pga plassen
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Crowntirsdag 27. februar 2018, klokken 13:03
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:06
Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å betale 270 med Agrol avtale på en Nordic? Jeg betalte 244 for Tekna så kjøpte jeg vinterhjulene utenom så den kostet 253 totalt. Har en kollega som gav 290 for sin Ionic, har ikke sjekket så mye mer da den uansett ikke var aktuell pga plassen

6,6kW lader du også? Vinterhjul (originale), metallic lakk, skvettlapper. vindavvisere, støtfangerbeskyttelse, innstegslister, sidelister, bagasjeromsmatte i tillegg.  307.000 før rabatt.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Ebetirsdag 27. februar 2018, klokken 15:55
Sitat fra: tomrh på søndag 25. februar 2018, klokken 20:49
1,95 kWh/mil i ensifret minus? Det er jo verre enn jeg bruker med gammel-Leafen på 90-vei pendling i TOsifret minus...

Det er en del stopp-start på denne testen. Stopper for bilder osv.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EspenM3tirsdag 27. februar 2018, klokken 16:12
Sitat fra: Ebe på tirsdag 27. februar 2018, klokken 15:55
Sitat fra: tomrh på søndag 25. februar 2018, klokken 20:49
1,95 kWh/mil i ensifret minus? Det er jo verre enn jeg bruker med gammel-Leafen på 90-vei pendling i TOsifret minus...

Det er en del stopp-start på denne testen. Stopper for bilder osv.

Og i det virkelige liv så starter og stopper man jo aldri  :D
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjoristirsdag 27. februar 2018, klokken 17:43
Sitat fra: Crown på tirsdag 27. februar 2018, klokken 13:03
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:06
Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å betale 270 med Agrol avtale på en Nordic? Jeg betalte 244 for Tekna så kjøpte jeg vinterhjulene utenom så den kostet 253 totalt. Har en kollega som gav 290 for sin Ionic, har ikke sjekket så mye mer da den uansett ikke var aktuell pga plassen

6,6kW lader du også? Vinterhjul (originale), metallic lakk, skvettlapper. vindavvisere, støtfangerbeskyttelse, innstegslister, sidelister, bagasjeromsmatte i tillegg.  307.000 før rabatt.

Ok, mye ekstra da;) Jeg ønsket meg den laderen, men det var for lang leveringstid, men fåe den nå da;)


Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjoristirsdag 27. februar 2018, klokken 17:45
Sitat fra: Crown på tirsdag 27. februar 2018, klokken 13:03
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:06
Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å betale 270 med Agrol avtale på en Nordic? Jeg betalte 244 for Tekna så kjøpte jeg vinterhjulene utenom så den kostet 253 totalt. Har en kollega som gav 290 for sin Ionic, har ikke sjekket så mye mer da den uansett ikke var aktuell pga plassen

6,6kW lader du også? Vinterhjul (originale), metallic lakk, skvettlapper. vindavvisere, støtfangerbeskyttelse, innstegslister, sidelister, bagasjeromsmatte i tillegg.  307.000 før rabatt.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Crowntirsdag 27. februar 2018, klokken 19:26
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 17:43
Ok, mye ekstra da;) Jeg ønsket meg den laderen, men det var for lang leveringstid, men fåe den nå da;)

Her jeg bor så kjører vi ofte kolonner på 8-10 Leafer om morgenen, så vi kjøpte det vi kunne av utvendig stæsj for å skille den litt ut på parkeringsplassen :-D Den nye blir nok en flott bil. Kjørte bak en ny hvit i dag, veldig fin!
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltustirsdag 27. februar 2018, klokken 19:50
https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359

Nissan kommenterer testen. Peker på de samme tingene som blir nevnt her, men innser at de ikke er i nærheten av ionic.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Ebetirsdag 27. februar 2018, klokken 19:58
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 16:12
Sitat fra: Ebe på tirsdag 27. februar 2018, klokken 15:55
Sitat fra: tomrh på søndag 25. februar 2018, klokken 20:49
1,95 kWh/mil i ensifret minus? Det er jo verre enn jeg bruker med gammel-Leafen på 90-vei pendling i TOsifret minus...

Det er en del stopp-start på denne testen. Stopper for bilder osv.

Og i det virkelige liv så starter og stopper man jo aldri  :D

Joda, men det var også poenget  ;)

Å sammenligne forbruk til hverdagsbruk (flere stopp) og langtur (ingen stopp) blir som å sammenligne epler og pærer. Ett godt eksempel på det er Mercedes sitt hverdagsforbruk. I følge folk her på forumet er det 50% av vanlig rekkevidde.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 27. februar 2018, klokken 22:14
Sitat fra: Joltus på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:50
https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359

Nissan kommenterer testen. Peker på de samme tingene som blir nevnt her, men innser at de ikke er i nærheten av ionic.

«Det rimer også med WLTP-tallene som Nissan selv oppgir av forbruk på blandet kjøring, nemlig 19,4-20,6 kWh/100 km.»

Så også ut fra WLTP har Leaf et rimelig høyt forbruk.
Temmelig likt som den gamle modellen.

Er skuffende at de på en ny modell ikke har fått forbruket ned mer.

Mitt krav til ny elbil er at den skal klare å kjøre fra Stavanger til Kristiansand uten å lade. Uansett årstid.
Nye Leaf er i grenseland, hvertfall vinterstid.

Den må altså klare minimum 25 mil med normal kjøring, for min del. Her i området er det stort sett rundt 0 grader vinterstid, så -10 og kaldere hører sjeldenhetene til.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Beckerntirsdag 27. februar 2018, klokken 22:43
Sitat fra: Bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. februar 2018, klokken 20:45

Drøyeste forbruket jeg har sett rapporter så langt er en på Facebook som kjørte 100km Oslo-Moss-Oslo i dag i 100km/t -16 grader.
Brukte visstnok 80%.

Ganske sprøtt forbruk og her ser en nok ulempen med manglende oppvarming av batteri i kombinasjon med sprengkulde og høy fart... Bra vi her vestpå normalt ikke ser i nærheten av slik temp (ikke slik fart heller haha). MEN nå skal vi faktisk få -10, kan ikke huske sist det var så kaldt...
Tror ikke dette har med manglende varming å gjøre men med kulde, lavt lufttrykk i dekkene (pga kulde) høy temp inne, sterk vind, høy fart osv. Dersom batteriet er kaldt med det forbruket er det en alt for effektiv kjøling som er problemet, ikke mangel på oppvarming.

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: knut3448onsdag 28. februar 2018, klokken 15:28
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:14
Så også ut fra WLTP har Leaf et rimelig høyt forbruk.
Temmelig likt som den gamle modellen.

Er skuffende at de på en ny modell ikke har fått forbruket ned mer.

Enig. Det er rart folk reagerer slik på dette, EPA-tallene har jo vært kjent lenge. Det er skuffende at den nye modellen ikke er mer effektiv. Kan det være at e-pedal bidrar litt ved å koble inn friksjonsbremsene unødvendig ofte?

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Magsteronsdag 28. februar 2018, klokken 15:41
Uforsiktig bruk av e-pedal vil også øke forbruket, hver gang man gasser eller bremser for mye og korrigerer med pedalen, vil en smule energi gå tapt. De som kjører i3 har erfaring med dette :)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: moby666onsdag 28. februar 2018, klokken 15:55
i3 har vel bare regen på bakhjulene?

Sitat fra: Magster på onsdag 28. februar 2018, klokken 15:41
Uforsiktig bruk av e-pedal vil også øke forbruket, hver gang man gasser eller bremser for mye og korrigerer med pedalen, vil en smule energi gå tapt. De som kjører i3 har erfaring med dette :)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Magsteronsdag 28. februar 2018, klokken 16:09
Ja, men poenget var energien som går tapt pga virkningsgraden til motoren, og motstand i strømkretsen hver gang man korrigerer hastigheten, hvis man har vært for ivrig. Har ikke kjørt ionic, men mener den har en mye svakere regenerering og mulighet for å "seile"? Dette kan man gjøre i i3 også, men må da passe mye mer på hvordan man bruker gasspedalen. Tenker nye Leaf er noe lik i3 her?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tuonoonsdag 28. februar 2018, klokken 16:39
Ioniq har tre regenereringsnivåer pluss seiling.
Så neste tema får bli i hvilken grad dette ble brukt likt mellom bilene  :)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorisonsdag 28. februar 2018, klokken 19:12
Sitat fra: knut3448 på onsdag 28. februar 2018, klokken 15:28
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:14
Så også ut fra WLTP har Leaf et rimelig høyt forbruk.
Temmelig likt som den gamle modellen.

Er skuffende at de på en ny modell ikke har fått forbruket ned mer.

Enig. Det er rart folk reagerer slik på dette, EPA-tallene har jo vært kjent lenge. Det er skuffende at den nye modellen ikke er mer effektiv. Kan det være at e-pedal bidrar litt ved å koble inn friksjonsbremsene unødvendig ofte?

Bil1 hentet en på Østlandet og rapporterte om nettopp dette, at regen forsvant helt når bremsene overtok, han brukt 187 wh pr km til Haukeligrend og 167 derfra til Eikelandsosen, det er ca 800 høydemeter opp til Haukeligrend og Eikelandsosen ligger ved sjøen så forskjell i forbruk viser at det er noe som ikke er som normalt...
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: mdeekayonsdag 28. februar 2018, klokken 20:17
It seems like regen is not calculated as negative consumption. Consumption is just shown as 0 wh/km even though it regenerates energy. So don't trust the shown consumption in the drive computer. Better calculate it by used battery and driven km.

Here is a video where teslabjørn drives downhill a lot and gains energy, but the shown consumption is still positive.

https://youtu.be/dbQSMsvNpHc
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Chrianonsdag 28. februar 2018, klokken 20:51
Gen 1 Leaf sin forbruksmåler regner ikke ned når en regenererer, men når en begynner å bruke strøm igjen måler den ikke forbruk før den regenererte strømmen er brukt.
Etter en lang nedoverbakke kan en da kjøre ganske langt før den igjen registrerer forbruk i bilens forbruksmåler.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: moby666onsdag 28. februar 2018, klokken 22:09
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.


Sitat fra: Magster på onsdag 28. februar 2018, klokken 16:09
Ja, men poenget var energien som går tapt pga virkningsgraden til motoren, og motstand i strømkretsen hver gang man korrigerer hastigheten, hvis man har vært for ivrig. Har ikke kjørt ionic, men mener den har en mye svakere regenerering og mulighet for å "seile"? Dette kan man gjøre i i3 også, men må da passe mye mer på hvordan man bruker gasspedalen. Tenker nye Leaf er noe lik i3 her?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: mdeekayonsdag 28. februar 2018, klokken 22:24
Sitat fra: Chrian på onsdag 28. februar 2018, klokken 20:51
Gen 1 Leaf sin forbruksmåler regner ikke ned når en regenererer, men når en begynner å bruke strøm igjen måler den ikke forbruk før den regenererte strømmen er brukt.
Etter en lang nedoverbakke kan en da kjøre ganske langt før den igjen registrerer forbruk i bilens forbruksmåler.

In the video the consumption increases immediately after he accelerates again. All in all he gained several percentage and got a consumption greater 0.
Looks like in the new Leaf the regen is not well considered in the average consumption.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhonsdag 28. februar 2018, klokken 22:33
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:09
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.
Uenig her. Mieven vår regenerer bedre enn Leafen og er også den vi helst foretrekker å kjøre ned glatte bakker pga brems i regen. Leafen er livsfarlig her i vår lokale nedoverbakke med krapp sving, for om jeg kjører i svært lav fart (~5 km/t) nedover og bremser, så låser bremsene hjulene. ABS virker bare i litt større fart.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Magsteronsdag 28. februar 2018, klokken 23:15
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:09
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.



I3 dårligst regen? nå har jeg hørt det også.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjoristorsdag 01. mars 2018, klokken 08:40
TeslaBjørn viser at strømmåleren i den nye ikke kan gå på minus, så der økte forbruket på vei nedover, antakelig fordi det skulle stått minus fremfor antar jeg. Han regenererte 10-15% tror jeg nedover fra denne vulkanen på Tenerif uten at forbruket kom på minus
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Cowboystrekkfredag 02. mars 2018, klokken 10:45
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:09
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.


Sitat fra: Magster på onsdag 28. februar 2018, klokken 16:09
Ja, men poenget var energien som går tapt pga virkningsgraden til motoren, og motstand i strømkretsen hver gang man korrigerer hastigheten, hvis man har vært for ivrig. Har ikke kjørt ionic, men mener den har en mye svakere regenerering og mulighet for å "seile"? Dette kan man gjøre i i3 også, men må da passe mye mer på hvordan man bruker gasspedalen. Tenker nye Leaf er noe lik i3 her?
Kjenner meg ikke igjen i dette i TMS RWD. Har kun opplevd en gang at regen på bakhjulene var en ulempe da jeg kjørte på speilholke med flere cm vannlag hvor bilen vred seg litt mot sidene når jeg regenererte mye, men tipper regen foran heller ikke hadde vært en god deal.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: moby666fredag 02. mars 2018, klokken 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...


Sitat fra: Magster på onsdag 28. februar 2018, klokken 23:15
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:09
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.



I3 dårligst regen? nå har jeg hørt det også.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: jkirkebofredag 02. mars 2018, klokken 12:39
Sitat fra: moby666 på fredag 02. mars 2018, klokken 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...

Regen fungerer ikke på noen elbiler om batteriet er kaldt nok eller fullt nok. Enkel fysikk. Om Ioniq bremser når du slipper gasspedalen selv om batteriet er gjennomkaldt så er det bremsene som benyttes. Lite effektivt i så fall.

Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Crownfredag 02. mars 2018, klokken 12:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2018, klokken 12:39
Sitat fra: moby666 på fredag 02. mars 2018, klokken 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...

Regen fungerer ikke på noen elbiler om batteriet er kaldt nok eller fullt nok. Enkel fysikk. Om Ioniq bremser når du slipper gasspedalen selv om batteriet er gjennomkaldt så er det bremsene som benyttes. Lite effektivt i så fall.

Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.

Så vidt jeg ser på energiforbruksmåleren så regenerer Ioniq helt fint på kaldt batteri, og også en stund når det er ladet opp til 100%, fordi det er en del igjen til toppen.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tuonofredag 02. mars 2018, klokken 13:24
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2018, klokken 12:39
Sitat fra: moby666 på fredag 02. mars 2018, klokken 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...

Regen fungerer ikke på noen elbiler om batteriet er kaldt nok eller fullt nok. Enkel fysikk. Om Ioniq bremser når du slipper gasspedalen selv om batteriet er gjennomkaldt så er det bremsene som benyttes. Lite effektivt i så fall.

Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.

Hvor henter du dette i fra????
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: AppleKnockerfredag 02. mars 2018, klokken 13:52
Regen på glatt føre er helt kurant. Alle biler jeg har kjørt reduserer kraften på regen når hjulene er i ferd med å låse seg.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: jkirkebofredag 02. mars 2018, klokken 14:27
Sitat fra: Crown på fredag 02. mars 2018, klokken 12:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2018, klokken 12:39
Sitat fra: moby666 på fredag 02. mars 2018, klokken 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...

Regen fungerer ikke på noen elbiler om batteriet er kaldt nok eller fullt nok. Enkel fysikk. Om Ioniq bremser når du slipper gasspedalen selv om batteriet er gjennomkaldt så er det bremsene som benyttes. Lite effektivt i så fall.

Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.

Så vidt jeg ser på energiforbruksmåleren så regenerer Ioniq helt fint på kaldt batteri, og også en stund når det er ladet opp til 100%, fordi det er en del igjen til toppen.

Da har vi forskjellige definisjoner på "kaldt batteri". Jeg ladet Teslaen litt i går, da sto temperaturmåleren på -29 og den hadde stått stille i et par døgn. Tipper batteriet holdt mellom -15 og -20 grader. Det tok da en drøy time med batterivarming før lading startet. Og når den startet så startet den sakte, og rampet pent oppover.

Å fylle på med titalls kW med regen på et batteri som holder minusgrader vil ødelegge det. Det er ingen spesiell batterikjemi i Ioniq som tåler dette vesentlig bedre enn f.eks batteriet i i3 eller Leaf. Selvsagt kan man få noe regen, det som går til forbruk i bilen kan jo hentes fra regen (varmeapparat osv.). Men det blir ganske begrensede mengder. Om bilen bremser like bra ved pedalslipp når batteriet er kaldt som varmt må bremsene være i bruk.

Om batteriet er ladet til f.eks 90% kan du nok få regen en stund ja. Men kjør f.eks ned fjellet på Fv250 ned til Vingrom (nesten 10km med sterkt fall) så vil nok regen bli rimelig begrenset etterhvert.

Sitat fra: tuono på fredag 02. mars 2018, klokken 13:24
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2018, klokken 12:39
Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.

Hvor henter du dette i fra????

Almenkunnskap om lithium-batterier. De tåler ikke å lades raskt i sterk kulde. Ved -20 må man helt ned i ca. 0,02C (dvs. godt under en kilowatt på et 30kWh batteri) for ikke å skade det.

Det står litt om det f.eks her: https://electronics.stackexchange.com/questions/263036/why-charging-li-ion-batteries-in-cold-temperatures-would-harm-them
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: moby666fredag 02. mars 2018, klokken 15:33
Kanskje ikke disse begrensningene gjelder på litium polymer batterier, slik som soul og Ioniq benytter...?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorisfredag 02. mars 2018, klokken 15:42
Spurte selgeren min om dette med forbruk i dag og de mener at det var uheldig å bruke en helt nye bil til denne testen, i tillegg hadde den, som Teslbjørn sin testbil, lite økonomiske dekk (215/50-17). De opplevde bedre rekkevidde på sin testbil nå enn når den var helt ny og spesielt kombinasjon helt ny bil og kulde trodde det var lite ideelt... Men Nissan tar dette alvorlig og har rapportert tilbake til Nissan. Dette har vi jo les om også, men vi får nå se...

Jeg fikk garantier for at min bil blir levert med Nokian R2 dekk, disse er veldig effektive og hadde på Leaf30 vesentlig lengre rekkevidden enn 17 toms Dunlop dekkene på sommeren
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: EV-FTWfredag 02. mars 2018, klokken 17:44
Sitat fra: Bjoris på fredag 02. mars 2018, klokken 15:42
Spurte selgeren min om dette med forbruk i dag og de mener at det var uheldig å bruke en helt nye bil til denne testen, i tillegg hadde den, som Teslbjørn sin testbil, lite økonomiske dekk (215/50-17). De opplevde bedre rekkevidde på sin testbil nå enn når den var helt ny og spesielt kombinasjon helt ny bil og kulde trodde det var lite ideelt... Men Nissan tar dette alvorlig og har rapportert tilbake til Nissan. Dette har vi jo les om også, men vi får nå se...

Jeg fikk garantier for at min bil blir levert med Nokian R2 dekk, disse er veldig effektive og hadde på Leaf30 vesentlig lengre rekkevidden enn 17 toms Dunlop dekkene på sommeren

Blir spennende å se hva som faktisk er tilfelle. Å høre på en selger er jo ikke akkurat det sikreste.

Tenker vi får se hva Teslabjørn og etterhvert andre kommer med av resultater.

For min del er det såpass lite forskjell fra 30 Leaf opp til 40 at jeg står over denne gang.

Venter heller på 60 eller Kona.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorisfredag 02. mars 2018, klokken 18:26
Sitat fra: Øystein K på fredag 02. mars 2018, klokken 17:44
Sitat fra: Bjoris på fredag 02. mars 2018, klokken 15:42
Spurte selgeren min om dette med forbruk i dag og de mener at det var uheldig å bruke en helt nye bil til denne testen, i tillegg hadde den, som Teslbjørn sin testbil, lite økonomiske dekk (215/50-17). De opplevde bedre rekkevidde på sin testbil nå enn når den var helt ny og spesielt kombinasjon helt ny bil og kulde trodde det var lite ideelt... Men Nissan tar dette alvorlig og har rapportert tilbake til Nissan. Dette har vi jo les om også, men vi får nå se...

Jeg fikk garantier for at min bil blir levert med Nokian R2 dekk, disse er veldig effektive og hadde på Leaf30 vesentlig lengre rekkevidden enn 17 toms Dunlop dekkene på sommeren

Blir spennende å se hva som faktisk er tilfelle. Å høre på en selger er jo ikke akkurat det sikreste.

Tenker vi får se hva Teslabjørn og etterhvert andre kommer med av resultater.

For min del er det såpass lite forskjell fra 30 Leaf opp til 40 at jeg står over denne gang.

Venter heller på 60 eller Kona.

Hvis Kona er stor nok og en ikke trenger bil i år så tror jeg det blir en veldig bra bil og bedre enn Leaf, men den er veldig liten.

Hvis dette med rekkevidde blir en issue med Leafen så er det absolutt aktuelt å bytte igjen til en 60 om vi ellers liker bilen. Vi var så dumme at vi glemte å si opp Agrol medlemsskapet i 2016 så dermed ble det ok pris for en LE så jeg tror ikke den taper seg mye mer enn Leaf30 det neste året, om ikke andre plutselig kan levere uten ventetid, når det skjer tror jeg bruktbilene får mer «normalt» verdifall, men ikke mye tyder på det nå syns jeg

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Riofredag 02. mars 2018, klokken 19:05
Sitat fra: Bjoris på fredag 02. mars 2018, klokken 18:26
Hvis Kona er stor nok

Jeg synes ikke vi skal diskutere størrelsen på hverandres ektefeller her! ;)

:D
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Cowboystrekkfredag 02. mars 2018, klokken 22:03
Ang regen og kulde så tåler tydeligvis enkelte elbiler å lade litt selv om de har stått ute uten å lade. Kjørte litt med jobbleafen som hadde stått uten lading et par dager. Det var -10 og jeg fikk 5-10 kW regen med en gang. Tesla kutter regen fullstendig ved 0C. Iføkge batteryuniversity kan faktisl li-ion lades ned i 20 minus MEN ladinga må da være svært treg. Tesla gjør det enkelt og dropper muligheten.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: jkirkebofredag 02. mars 2018, klokken 22:51
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 02. mars 2018, klokken 22:03
Ang regen og kulde så tåler tydeligvis enkelte elbiler å lade litt selv om de har stått ute uten å lade. Kjørte litt med jobbleafen som hadde stått uten lading et par dager. Det var -10 og jeg fikk 5-10 kW regen med en gang.

5kW er jo ikke mer enn det som går til varmeelementet når bilen er kald så at den kan regenerere såpass er vel ikke veldig rart. Blir dog ikke mye lading av det ;)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorislørdag 03. mars 2018, klokken 16:09
Jeg har studert testen til TU en gang til og finner noe jeg syns er meget interessant. 

Det er tre tabeller der der med inn-ut SOC samt hvor mye de ladet bilene for å komme til 80% igjen. Jeg har mange ganger brukt denne verdien til å sjekke total kapasiteten på bilene mine og det stemmer så noenlunde.

Det som er rart er at Ioniqen har veldig mye høyre total batterikapasitet enn oppgitt i alle disse tabellene!!! Hhv 34,2, 37,1 og 34,9 KWh. EGolfen har bare to verdier da ene ladingen feilet på den, men de to er, 35,7 kWh og 32,0. I3 er mer jevn og har 31,9 - 31.1 og 31.3

Leafen har 36.4 - 37.3 og 35.2

Jeg mistenkt derfor at Ioniq har vesentlig større batteri enn oppgitt og Leaf vesentlig mindre at dette er den største hemmeligheten bak hvorfor Ioniq kommer så bra ut. Vi ser feks på at forbruket opp til Espa må ha vært mye høyere enn oppgitt 1.35. Bilen ladet 13 Kw opp til 80%, dvs forbruk 16 kWh fra start som var med 100% batteri. Distansen var 97 km...

Ioniq er effektiv og med så stor batterikapasitet så slår den Leaf og alle de andre også:)



Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltuslørdag 03. mars 2018, klokken 16:20
Igrunn veldig sært ja.....

Den ene ladingen tilsvarer jo totalt over 37kwh.... Men hva er greia der da?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhlørdag 03. mars 2018, klokken 16:48
Er endel tap under hurtiglading. Min Leafspy hevder at batteriet har mottatt 20% mindre enn hurtigladegren påstår å ha levert. F.eks. når hurtiglader sier 5 kWh så sier Leafspy 4 kWh.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltuslørdag 03. mars 2018, klokken 16:50
Var nå voldsomt te tap? Hvorfor har ionic så høyt tap under lading da i forhold til de andre?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorislørdag 03. mars 2018, klokken 16:54
Sitat fra: tomrh på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:48
Er endel tap under hurtiglading. Min Leafspy hevder at batteriet har mottatt 20% mindre enn hurtigladegren påstår å ha levert. F.eks. når hurtiglader sier 5 kWh så sier Leafspy 4 kWh.

Mja, men det er iallefall ganske konsistent variasjon her, alle de andre vil med 20% tap havne veldig langt bak sin oppgitte kapasitet. Dette er jo verdier hentet fra ladestasjonen, ikke bilen
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhlørdag 03. mars 2018, klokken 16:58
Kan ha sammenheng med intern motstand i batteriet, vår er en aldrende 2012 Leaf, kanskje tapet er mindre for nyere biler? Men vi får bare oppgitt brutto inn i testen.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: leafnorlørdag 03. mars 2018, klokken 18:02
Sitat fra: Bjoris på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:09
Jeg har studert testen til TU en gang til og finner noe jeg syns er meget interessant. 

Det er tre tabeller der der med inn-ut SOC samt hvor mye de ladet bilene for å komme til 80% igjen. Jeg har mange ganger brukt denne verdien til å sjekke total kapasiteten på bilene mine og det stemmer så noenlunde.

Det som er rart er at Ioniqen har veldig mye høyre total batterikapasitet enn oppgitt i alle disse tabellene!!! Hhv 34,2, 37,1 og 34,9 KWh. EGolfen har bare to verdier da ene ladingen feilet på den, men de to er, 35,7 kWh og 32,0. I3 er mer jevn og har 31,9 - 31.1 og 31.3

Leafen har 36.4 - 37.3 og 35.2

Jeg mistenkt derfor at Ioniq har vesentlig større batteri enn oppgitt og Leaf vesentlig mindre at dette er den største hemmeligheten bak hvorfor Ioniq kommer så bra ut. Vi ser feks på at forbruket opp til Espa må ha vært mye høyere enn oppgitt 1.35. Bilen ladet 13 Kw opp til 80%, dvs forbruk 16 kWh fra start som var med 100% batteri. Distansen var 97 km...

Ioniq er effektiv og med så stor batterikapasitet så slår den Leaf og alle de andre også:)
Da må vell Ionic ta betylig lengre tid å hurtiglade, men det er vell rapportert tvert om?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltuslørdag 03. mars 2018, klokken 18:12
Vel... Det meldes om større hastighet på ladingen, altså i kW.

Men det kan jo tyde på at det puttes mindre på enn kW skulle tilsi? Siden de putter innpå effekt tilsvarende som om batteriet skulle vært på oppmot 37kWh. (31% --> 11,5kW)

Det er jo ikke noe problem å ha høy ladehastighet hvis man "kaster bort" en del effekt på tap....

Eller tenker eg motsatt?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorislørdag 03. mars 2018, klokken 19:40
Har postet på Ioniq forumet, svaret pr nå er at en kar har testet dette og den fikk nøyaktig 28 kWh inn. Ikke vet jeg, kanskje nye har fått større batteri, vet ikke om han hadde helt ny, men hadde testet dette mange ganger så kan ikke være helt ny tror jeg...

Vel, det er noe fishy her...
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltuslørdag 03. mars 2018, klokken 20:20
Tro meg. Hyundai lager ikke en ionic med større batteri uten å skryte av det :)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhlørdag 03. mars 2018, klokken 20:30
De velger å oppgi netto. Netto på f.eks. 1. gen Opel Ampera (plugin-hybrid) er 10 kWh mens brutto er hele 16. Så batteriet der lever jo nesten evig. Det er fordeler med å skjule et større brutto batteri, som økt levetid, full hurtigladeeffekt opp til «100%» samt mye sjeldnere behov for tidkrevende balanseringslading.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhlørdag 03. mars 2018, klokken 20:38
Første lading på Espa så mottok Ioniq 13 kWh som fikk soc opp fra 42 til 80, altså tilsvarer det 38%. Og 38% av 28 kWh er 10,6 kWh som altså batteriet mottok (altså gitt 28 kWh netto). Resten må da være tap på ca. 18%, som stemmer bra med det Leafspy hevder om Leaf.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: KAMlørdag 03. mars 2018, klokken 21:48
Til dere som sammenligner gammel leaf med den nye, kan det ha seg at forbruket på den nye nå tar med seg bruk av varme til bilen også? Vet ikke hvordan det er med leaf gen 2 av den gamle, men har en 2011 modell gen 1 og der er jeg 90% på at forbruket ikke tar med bruk av varme. Spesielt nå som det er -15 ute kommer jeg ikke lenger enn maks 6 mil. Si at batteriet er litt degradert nå, så si jeg bare har 18 kWh (21,6 kWh ny). Enkel regning sier at jeg kan kjøre på ett forbruk på  18/6 = 3 kWh/mil. Forbruket i bilen viser aldri så høyt. Ligger i overkant av 2-2,3 kWh/mil på måleren. Eller er jeg helt på bærtur nå?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: meitranlørdag 03. mars 2018, klokken 23:08
TU har vært i kontakt med Nissan etter vintertesten.

https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359 (https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorissøndag 04. mars 2018, klokken 00:44
Sitat fra: tomrh på lørdag 03. mars 2018, klokken 20:38
Første lading på Espa så mottok Ioniq 13 kWh som fikk soc opp fra 42 til 80, altså tilsvarer det 38%. Og 38% av 28 kWh er 10,6 kWh som altså batteriet mottok (altså gitt 28 kWh netto). Resten må da være tap på ca. 18%, som stemmer bra med det Leafspy hevder om Leaf.

Dette kan være riktig, men endrer ikke det faktum at Ioniq har minst like mye tilgjengelig batteri kapasitet som de andre bilene. Det kan jo ikke bare være Ioniq som får 20% tap...
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorissøndag 04. mars 2018, klokken 00:47
Sitat fra: meitran på lørdag 03. mars 2018, klokken 23:08
TU har vært i kontakt med Nissan etter vintertesten.

https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359 (https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359)

Har sett det, mitt poeng er ikke at rekkevidden er feil på Leaf. Den er ganske åpenbart lav, men poenget var at Ioniq har mer enn oppgitt 28 kWh tilgjengelig...
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhsøndag 04. mars 2018, klokken 10:21
@bjoris regner med alle har tilsvarende tap, prøver bare å få regnestykket å gå opp med at Ioniq både er oppgitt med og målt til 28 kWh netto.

(Ladetapet er mindre btw ved saktelading. Drar 3,83 kW fra vegg iflg display på ladekladd mens Leafspy viser 3,3 kW inn på batteri, som gir ca 14% tap.)
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Bjorissøndag 04. mars 2018, klokken 10:29
Sitat fra: tomrh på søndag 04. mars 2018, klokken 10:21
@bjoris regner med alle har tilsvarende tap, prøver bare å få regnestykket å gå opp med at Ioniq både er oppgitt med og målt til 28 kWh netto.

(Ladetapet er mindre btw ved saktelading. Drar 3,83 kW fra vegg iflg display på ladekladd mens Leafspy viser 3,3 kW inn på batteri, som gir ca 14% tap.)

Jeg forstår ikke dette helt, men jeg forstår at det er batteriet på Ioniq som er den store hemmeligheten. På en eller annen måte så får dette plass til like mye strøm som de andre, mer faktisk enn de andre unntatt Leaf som det er på linje med, selv om batteriet bare er oppgitt til å være 28 kwh... Da er det ikke så rart at tallene blir bra når bilen i tillegg har såpeform og er veldig lett...

Teslabjørn sier at han opplevere enormt varmetap på Leaf, forbruket stemmer ikke med 36 kwh tilgjengelig når det er kaldt, men stemmer bra når det er varmt. Det virker ikke som dette skjer med Ioniq, eller så er batteriet mye større på Ioniq, men det høres unektelig rart ut...

Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Tellussøndag 04. mars 2018, klokken 10:46
Batterier vil miste kapasitet etterhvert som det kjøles ned. Noen batterikjemier er bedre enn andre til å redusere
dette tapet. Hvis batteriet holdes kan holdes varmt under bruk og lading unngås dette problemet.

1. gen leaf har ikke noen form for batterioppvarming og så vidt jeg har sett har vel ikke 40 kWh 2.gen det heller.

Vet ikke om Ioniq har oppvarming, men Ioniq har en annen kjemi enn Leaf. Ville ikke forundre meg om denne kjemien er mindre utsatt for kapasitettap grunnet kulde enn Leaf sin kjemi. Nå er jo Ioniq langt mer effektiv en alle andre biler også i sommertemperaturer og dennen effektiviteten vil sikker overføres til vintertemperaturer og komme som et tillegg til en evnt. gevinst med bedre kulderesistent batterikjemi.

Lader du en Leaf med kaldt batteri så får du mindre energi inn i batteriet. Da hjelper det ikke engang å få varmet opp batteriet under kjøring. Du har allerede tapt muligheten til maksimal rekkevidde.

Er det 20 blå ute og du har bilen tilkoblet sett på pre-heating i de fulle 2 timene som er mulig. Du får en gjennomvarm bil og litt varmere batteri. Har du kun 10 A er jeg usikker på om du under slike forhold faktisk makter å holde bilen toppladet selv etter 2 timer. Det avhenger av om du trenger med enn ca 2 kWh for å holde kupeen varm.

Man må ha varmt batteri under lading og under bruk.
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: tomrhsøndag 04. mars 2018, klokken 11:43
Bilene kjørte to runder rundt Slidrefjorden, da hadde de med hensikt stått med fulladet batteri på Gomobu fjellstue fra kl 0400 (uten å være tilkoblet?), nettopp for å teste kaldt batteri på kjøring 5 timer senere. Ioniq har et batteritemperatursystem men er visst bare i funksjon mens bilen står tilkoblet så langt jeg har forstått. Vi kan anta at Ioniq ikke hadde noen fordelaktig høyere batteritemperatur enn de andre på Slidrefjorden rundt ihvertfall.

Edit: Virker som artikkelen (https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/) på elbil.no har fjernet tabellen med testresultater fra 2x Slidrefjorden rundt? Eller er det bare i mobilvisningen den er borte?
Tittel: Sv: Nye Leaf testet i TU
Skrevet av: Joltussøndag 04. mars 2018, klokken 12:02
Fant heller ikke de andre ladetabellene plutselig....

I går såg vi lading fra 3 steder, i dag fant eg kun ESPA?