Sitat fra: Joltus på fredag 23. februar 2018, klokken 21:27
Er jo nesten som man skulle tro de ikke har gjort helt riktig med varmeapparatet. At de har kjørt uten varmepumpen eller noe sært noe...
Men spiller heldigvis liten rolle for min del da ionic var alternativ bortsett fra leveringstid når eg skulle ha bil. Har nok rekkevidde slik det er, med god margin.
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 24. februar 2018, klokken 00:25
Det er nesten slik at man kan mistenke at redesignet av motorstyringen ikke har vært helt vellykket. Alt annet likt så kan en økning av motoreffekten i den nye modellen potensielt føre til reduksjon i effektiviteten. Det kreves derfor stødig design av kraftelektronikken for både å oppnå høy toppeffekt og god effektivitet ved lavere pådrag.
Tesla har greid dette bra, men det er ikke gitt at alle produsentene er like flinke når det kommer til kraftelektronikk.
Sitat fra: Burger på lørdag 24. februar 2018, klokken 11:25Med det jeg kan om varmepumper, så tror jeg samme gjelder for de andre bilene med varmepumpe også.
Ved -10 grader eller kaldere så virker ikke varmpepumpa på 24 kwt Leaf og varmekolben går mer og mer. Sist jeg kjørte så opplevde jeg at varmepumpa ikke gikk i det hele tatt i -12. Kan hende varmepumpa er like (dårlig?) på 40kwt Leaf?
Kilde: Leafspy
Sitat fra: Crown på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:12
Vi har både Ioniq og Leaf 30kWh, de kjøres helt på samme måten på de samme veiene, og forskjellen i forbruk er som på testen her, 20-30% mindre forbruk på Ioniq, til info til dere som tror Leaf 30kWh hadde gått billigere :) Leaf 40kWh er jo i bunn og grunn samme bil som gamle Leaf, men med større batteri, mer moderne utstyr og litt annet skall, de har jo ikke endret på grunnleggende ting som luftmotstand etc. Så det var vel ikke forventet at forbruket skulle gå noe ned.
Ny Leaf har styrken andre steder, først og fremst at de trolig klarer å levere nok biler, bagasjerommet har økt, den har app.
Sitat fra: tuono på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:47
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene.
Sitat fra: tuono på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:47Så den her posten der en eier påstår varmepumpa virker ned til -10.
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene. Men man kan se på forbruket for klimaanlegget at den får hjelp når det drar seg ned forbi 15 minus. Forbruk- og funksjonsmessig allikevel i en helt annen klasse enn Leaf (forbehold om den nyeste som jeg ikke har kjennskap til).
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 24. februar 2018, klokken 15:26Sitat fra: tuono på lørdag 24. februar 2018, klokken 14:47
Jeg kjører Ioniq. Har hatt mellom 12 og 18 kalde i en måned nå, og varmepumpa fungerer også ved disse temperaturene.
En av forbedringene med nye Leaf skal visstnok være at varmepumpa fungerer også ved lave temperaturer.
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 10:31
Ett lite hus varmes jo opp kjappere enn ett stort hus. Er det ikke slik med biler også?
Version Visia and Acenta (16 inch wheels) N-Connecta and Tekna (17 inch wheels) WLTP city range 415 km (257 miles) 389 km (242 miles) WLTP combined range 285 km (177 miles) 270 km (168 miles) WLTP combined efficiency 19,4 kWh/100 km 20,6 kWh/100 km |
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 22:01:+1:Alltid leit å "tape"
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 22:01
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?
Sitat fra: leafnor på søndag 25. februar 2018, klokken 22:24Tror også det ligger en del her.Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 22:01:+1:Alltid leit å "tape"
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.
Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.
Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.
Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og.
Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.
Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.
Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.
Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og.
Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 09:49Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.
Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.
Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.
Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og.
Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Sitat fra: Beckern på mandag 26. februar 2018, klokken 11:32Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.
Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.
Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.
Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og.
Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 13:16Sitat fra: Beckern på mandag 26. februar 2018, klokken 11:32Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.
Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.
Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.
Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og.
Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 13:43
Bilene hadde samme kjøreforhold og med så mange tester og forskjellige førere tror jeg ikke det er mulig at en bil får jevnt over mer forbruk hele tiden enn den burde ha.
Men hadde jeg eid Ionic så ville jeg selvsagt tenkt at det var ett smartere valg enn Leafen, men så var det dette med prisen da...
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 14:47
Ja Leaf har er større batteri, men da ikke mye lengre rekkevidde.
Men den er litt større.
Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 15:51Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 14:47
Ja Leaf har er større batteri, men da ikke mye lengre rekkevidde.
Men den er litt større.
Over 4 mil lengre ihht epa.... Da er ihvertfall testen satt opp likt, så vil eg tro vinterforhold minsker denne forskjellen litt ekstra siden ionic er en del mer effektiv.
Vil si det er en grei forskjell i rekkevidde....
Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:11
Ja hvis målet er mest mulig effektiv bil så er det vel ikke noe å lure på? Eg foretrekker faktisk å kjøre det du kaller "ikke særlig mye lengre rekkevidde" på en lading. Så lenge eg har nok til å ikke lade er eg nøgd.
Og på andre føre enn vinterføre viser jo som nevnt EPA at leafen har det eg kaller betydelig lengre rekkevidde.
Eg er stygt redd for, og håper igrunn, at de har klura noe til i den testen. Hvis det stemmer at det er 17 tommere på leafen så er det først og fremst en flause. Men deretter er det ganske stor påvirkning. På WLTP som ikke er snøtest skiller det 15km på 16 og 17 tommerne. På vinter snøføre vil dette være enda mer.
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 18:38Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:11
Ja hvis målet er mest mulig effektiv bil så er det vel ikke noe å lure på? Eg foretrekker faktisk å kjøre det du kaller "ikke særlig mye lengre rekkevidde" på en lading. Så lenge eg har nok til å ikke lade er eg nøgd.
Og på andre føre enn vinterføre viser jo som nevnt EPA at leafen har det eg kaller betydelig lengre rekkevidde.
Eg er stygt redd for, og håper igrunn, at de har klura noe til i den testen. Hvis det stemmer at det er 17 tommere på leafen så er det først og fremst en flause. Men deretter er det ganske stor påvirkning. På WLTP som ikke er snøtest skiller det 15km på 16 og 17 tommerne. På vinter snøføre vil dette være enda mer.
Ja, det er mulig å håpe.
Men andre tester gjort på YouTube av diverse folk, viser desverre at Leaf har et høyt forbruk.
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 18:38Sitat fra: Joltus på mandag 26. februar 2018, klokken 18:11
Ja hvis målet er mest mulig effektiv bil så er det vel ikke noe å lure på? Eg foretrekker faktisk å kjøre det du kaller "ikke særlig mye lengre rekkevidde" på en lading. Så lenge eg har nok til å ikke lade er eg nøgd.
Og på andre føre enn vinterføre viser jo som nevnt EPA at leafen har det eg kaller betydelig lengre rekkevidde.
Eg er stygt redd for, og håper igrunn, at de har klura noe til i den testen. Hvis det stemmer at det er 17 tommere på leafen så er det først og fremst en flause. Men deretter er det ganske stor påvirkning. På WLTP som ikke er snøtest skiller det 15km på 16 og 17 tommerne. På vinter snøføre vil dette være enda mer.
Ja, det er mulig å håpe.
Men andre tester gjort på YouTube av diverse folk, viser desverre at Leaf har et høyt forbruk.
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 20:00
Sa forøvrig ikke at ALLE tester på YouTube viser høyt forbruk, men at andre tester på YouTube også viser bilen har høyt forbrukt.
Sitat fra: svmell på mandag 26. februar 2018, klokken 11:30Ja faktisk.
Når fossil biler testes, er det som oftest andre egenskaper enn marginale effektivitetsforskjeller som vektlegges. Her er det blitt et religiøst forhold ;)
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. februar 2018, klokken 20:45Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 20:00
Sa forøvrig ikke at ALLE tester på YouTube viser høyt forbruk, men at andre tester på YouTube også viser bilen har høyt forbrukt.
Drøyeste forbruket jeg har sett rapporter så langt er en på Facebook som kjørte 100km Oslo-Moss-Oslo i dag i 100km/t -16 grader.
Brukte visstnok 80%.
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 18:59
Ang pris så vet jeg bare at vår LE koster 265 for oss eks vinterhjul. Trodde Ionic var dyrere, men Agrol avtalen ble gunstig spes på LE utgaven!
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 19:10
Det er jo ikke helt riktig at alle tester viser høyt forbruk, 1,37 Kw pr mil i jevn motorvei i 90 km/t er bedre enn jeg ville klart med vår (nå solgte) Leaf30
Sjekk oppsummeringen til Bjørn på 10:45 og utover. Ja, han er god til å kjøre elbil, men igjen bilen går her også på 17 tommere og det er mye vind så fortsatt ikke ideene forhold selv om det er tørt og ok temp
Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 18:59Det var 17-tommere med ContiVikingContact6 i 205/50R17, jfr. tabell i elbil.no's artikkel: https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/
Det er nå avklart at den gikk på 17 tommere, sjekk tabellen i testen som nå er endret, tipper det også var 215 og ikke 205, men det vet jeg jo heller ikke, mulig det er lovlig uten at felgen blir for stor med 205 vs 215 på vinterhjulene, men blir lite luft i dekken av sånt!
Sitat fra: Crown på mandag 26. februar 2018, klokken 23:49Sitat fra: bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 18:59
Ang pris så vet jeg bare at vår LE koster 265 for oss eks vinterhjul. Trodde Ionic var dyrere, men Agrol avtalen ble gunstig spes på LE utgaven!
Jeg fikk vår Leaf Nordic 30kWh i mai 2016, og Ioniq teknikk med skinn i desember 2016, og betalte så å si akkurat det samme for begge to, dvs 270k for Leafen og 273k for Ioniqen inkl vinterhjul på begge. Agrol-avtale på begge to (14% da på Leafen og 4% på Ioniqen :)) Ioniqen har vel gått opp noen få tusen, men prisene du ser på Finn er jo langt over det de faktisk koster ny hos forhandler. Ioniq har vært rene investeringsobjektet hittil :)
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:06
Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å betale 270 med Agrol avtale på en Nordic? Jeg betalte 244 for Tekna så kjøpte jeg vinterhjulene utenom så den kostet 253 totalt. Har en kollega som gav 290 for sin Ionic, har ikke sjekket så mye mer da den uansett ikke var aktuell pga plassen
Sitat fra: tomrh på søndag 25. februar 2018, klokken 20:49
1,95 kWh/mil i ensifret minus? Det er jo verre enn jeg bruker med gammel-Leafen på 90-vei pendling i TOsifret minus...
Sitat fra: Ebe på tirsdag 27. februar 2018, klokken 15:55Sitat fra: tomrh på søndag 25. februar 2018, klokken 20:49
1,95 kWh/mil i ensifret minus? Det er jo verre enn jeg bruker med gammel-Leafen på 90-vei pendling i TOsifret minus...
Det er en del stopp-start på denne testen. Stopper for bilder osv.
Sitat fra: Crown på tirsdag 27. februar 2018, klokken 13:03Sitat fra: Bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:06
Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å betale 270 med Agrol avtale på en Nordic? Jeg betalte 244 for Tekna så kjøpte jeg vinterhjulene utenom så den kostet 253 totalt. Har en kollega som gav 290 for sin Ionic, har ikke sjekket så mye mer da den uansett ikke var aktuell pga plassen
6,6kW lader du også? Vinterhjul (originale), metallic lakk, skvettlapper. vindavvisere, støtfangerbeskyttelse, innstegslister, sidelister, bagasjeromsmatte i tillegg. 307.000 før rabatt.
Sitat fra: Crown på tirsdag 27. februar 2018, klokken 13:03Sitat fra: Bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:06
Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å betale 270 med Agrol avtale på en Nordic? Jeg betalte 244 for Tekna så kjøpte jeg vinterhjulene utenom så den kostet 253 totalt. Har en kollega som gav 290 for sin Ionic, har ikke sjekket så mye mer da den uansett ikke var aktuell pga plassen
6,6kW lader du også? Vinterhjul (originale), metallic lakk, skvettlapper. vindavvisere, støtfangerbeskyttelse, innstegslister, sidelister, bagasjeromsmatte i tillegg. 307.000 før rabatt.
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 27. februar 2018, klokken 17:43
Ok, mye ekstra da;) Jeg ønsket meg den laderen, men det var for lang leveringstid, men fåe den nå da;)
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 16:12Sitat fra: Ebe på tirsdag 27. februar 2018, klokken 15:55Sitat fra: tomrh på søndag 25. februar 2018, klokken 20:49
1,95 kWh/mil i ensifret minus? Det er jo verre enn jeg bruker med gammel-Leafen på 90-vei pendling i TOsifret minus...
Det er en del stopp-start på denne testen. Stopper for bilder osv.
Og i det virkelige liv så starter og stopper man jo aldri :D
Sitat fra: Joltus på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:50
https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359
Nissan kommenterer testen. Peker på de samme tingene som blir nevnt her, men innser at de ikke er i nærheten av ionic.
Sitat fra: Bjoris på mandag 26. februar 2018, klokken 23:42Tror ikke dette har med manglende varming å gjøre men med kulde, lavt lufttrykk i dekkene (pga kulde) høy temp inne, sterk vind, høy fart osv. Dersom batteriet er kaldt med det forbruket er det en alt for effektiv kjøling som er problemet, ikke mangel på oppvarming.Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. februar 2018, klokken 20:45
Drøyeste forbruket jeg har sett rapporter så langt er en på Facebook som kjørte 100km Oslo-Moss-Oslo i dag i 100km/t -16 grader.
Brukte visstnok 80%.
Ganske sprøtt forbruk og her ser en nok ulempen med manglende oppvarming av batteri i kombinasjon med sprengkulde og høy fart... Bra vi her vestpå normalt ikke ser i nærheten av slik temp (ikke slik fart heller haha). MEN nå skal vi faktisk få -10, kan ikke huske sist det var så kaldt...
Sitat fra: Øystein K på tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:14
Så også ut fra WLTP har Leaf et rimelig høyt forbruk.
Temmelig likt som den gamle modellen.
Er skuffende at de på en ny modell ikke har fått forbruket ned mer.
Sitat fra: Magster på onsdag 28. februar 2018, klokken 15:41
Uforsiktig bruk av e-pedal vil også øke forbruket, hver gang man gasser eller bremser for mye og korrigerer med pedalen, vil en smule energi gå tapt. De som kjører i3 har erfaring med dette :)
Sitat fra: knut3448 på onsdag 28. februar 2018, klokken 15:28Sitat fra: Øystein K på tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:14
Så også ut fra WLTP har Leaf et rimelig høyt forbruk.
Temmelig likt som den gamle modellen.
Er skuffende at de på en ny modell ikke har fått forbruket ned mer.
Enig. Det er rart folk reagerer slik på dette, EPA-tallene har jo vært kjent lenge. Det er skuffende at den nye modellen ikke er mer effektiv. Kan det være at e-pedal bidrar litt ved å koble inn friksjonsbremsene unødvendig ofte?
Sitat fra: Magster på onsdag 28. februar 2018, klokken 16:09
Ja, men poenget var energien som går tapt pga virkningsgraden til motoren, og motstand i strømkretsen hver gang man korrigerer hastigheten, hvis man har vært for ivrig. Har ikke kjørt ionic, men mener den har en mye svakere regenerering og mulighet for å "seile"? Dette kan man gjøre i i3 også, men må da passe mye mer på hvordan man bruker gasspedalen. Tenker nye Leaf er noe lik i3 her?
Sitat fra: Chrian på onsdag 28. februar 2018, klokken 20:51
Gen 1 Leaf sin forbruksmåler regner ikke ned når en regenererer, men når en begynner å bruke strøm igjen måler den ikke forbruk før den regenererte strømmen er brukt.
Etter en lang nedoverbakke kan en da kjøre ganske langt før den igjen registrerer forbruk i bilens forbruksmåler.
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:09Uenig her. Mieven vår regenerer bedre enn Leafen og er også den vi helst foretrekker å kjøre ned glatte bakker pga brems i regen. Leafen er livsfarlig her i vår lokale nedoverbakke med krapp sving, for om jeg kjører i svært lav fart (~5 km/t) nedover og bremser, så låser bremsene hjulene. ABS virker bare i litt større fart.
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:09
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.
Sitat fra: moby666 på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:09Kjenner meg ikke igjen i dette i TMS RWD. Har kun opplevd en gang at regen på bakhjulene var en ulempe da jeg kjørte på speilholke med flere cm vannlag hvor bilen vred seg litt mot sidene når jeg regenererte mye, men tipper regen foran heller ikke hadde vært en god deal.
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.Sitat fra: Magster på onsdag 28. februar 2018, klokken 16:09
Ja, men poenget var energien som går tapt pga virkningsgraden til motoren, og motstand i strømkretsen hver gang man korrigerer hastigheten, hvis man har vært for ivrig. Har ikke kjørt ionic, men mener den har en mye svakere regenerering og mulighet for å "seile"? Dette kan man gjøre i i3 også, men må da passe mye mer på hvordan man bruker gasspedalen. Tenker nye Leaf er noe lik i3 her?
Sitat fra: Magster på onsdag 28. februar 2018, klokken 23:15Sitat fra: moby666 på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:09
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.
I3 dårligst regen? nå har jeg hørt det også.
Sitat fra: moby666 på fredag 02. mars 2018, klokken 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2018, klokken 12:39Sitat fra: moby666 på fredag 02. mars 2018, klokken 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...
Regen fungerer ikke på noen elbiler om batteriet er kaldt nok eller fullt nok. Enkel fysikk. Om Ioniq bremser når du slipper gasspedalen selv om batteriet er gjennomkaldt så er det bremsene som benyttes. Lite effektivt i så fall.
Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2018, klokken 12:39Sitat fra: moby666 på fredag 02. mars 2018, klokken 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...
Regen fungerer ikke på noen elbiler om batteriet er kaldt nok eller fullt nok. Enkel fysikk. Om Ioniq bremser når du slipper gasspedalen selv om batteriet er gjennomkaldt så er det bremsene som benyttes. Lite effektivt i så fall.
Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.
Sitat fra: Crown på fredag 02. mars 2018, klokken 12:54Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2018, klokken 12:39Sitat fra: moby666 på fredag 02. mars 2018, klokken 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...
Regen fungerer ikke på noen elbiler om batteriet er kaldt nok eller fullt nok. Enkel fysikk. Om Ioniq bremser når du slipper gasspedalen selv om batteriet er gjennomkaldt så er det bremsene som benyttes. Lite effektivt i så fall.
Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.
Så vidt jeg ser på energiforbruksmåleren så regenerer Ioniq helt fint på kaldt batteri, og også en stund når det er ladet opp til 100%, fordi det er en del igjen til toppen.
Sitat fra: tuono på fredag 02. mars 2018, klokken 13:24Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. mars 2018, klokken 12:39
Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.
Hvor henter du dette i fra????
Sitat fra: Bjoris på fredag 02. mars 2018, klokken 15:42
Spurte selgeren min om dette med forbruk i dag og de mener at det var uheldig å bruke en helt nye bil til denne testen, i tillegg hadde den, som Teslbjørn sin testbil, lite økonomiske dekk (215/50-17). De opplevde bedre rekkevidde på sin testbil nå enn når den var helt ny og spesielt kombinasjon helt ny bil og kulde trodde det var lite ideelt... Men Nissan tar dette alvorlig og har rapportert tilbake til Nissan. Dette har vi jo les om også, men vi får nå se...
Jeg fikk garantier for at min bil blir levert med Nokian R2 dekk, disse er veldig effektive og hadde på Leaf30 vesentlig lengre rekkevidden enn 17 toms Dunlop dekkene på sommeren
Sitat fra: Øystein K på fredag 02. mars 2018, klokken 17:44Sitat fra: Bjoris på fredag 02. mars 2018, klokken 15:42
Spurte selgeren min om dette med forbruk i dag og de mener at det var uheldig å bruke en helt nye bil til denne testen, i tillegg hadde den, som Teslbjørn sin testbil, lite økonomiske dekk (215/50-17). De opplevde bedre rekkevidde på sin testbil nå enn når den var helt ny og spesielt kombinasjon helt ny bil og kulde trodde det var lite ideelt... Men Nissan tar dette alvorlig og har rapportert tilbake til Nissan. Dette har vi jo les om også, men vi får nå se...
Jeg fikk garantier for at min bil blir levert med Nokian R2 dekk, disse er veldig effektive og hadde på Leaf30 vesentlig lengre rekkevidden enn 17 toms Dunlop dekkene på sommeren
Blir spennende å se hva som faktisk er tilfelle. Å høre på en selger er jo ikke akkurat det sikreste.
Tenker vi får se hva Teslabjørn og etterhvert andre kommer med av resultater.
For min del er det såpass lite forskjell fra 30 Leaf opp til 40 at jeg står over denne gang.
Venter heller på 60 eller Kona.
Sitat fra: Bjoris på fredag 02. mars 2018, klokken 18:26
Hvis Kona er stor nok
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 02. mars 2018, klokken 22:03
Ang regen og kulde så tåler tydeligvis enkelte elbiler å lade litt selv om de har stått ute uten å lade. Kjørte litt med jobbleafen som hadde stått uten lading et par dager. Det var -10 og jeg fikk 5-10 kW regen med en gang.
Sitat fra: tomrh på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:48
Er endel tap under hurtiglading. Min Leafspy hevder at batteriet har mottatt 20% mindre enn hurtigladegren påstår å ha levert. F.eks. når hurtiglader sier 5 kWh så sier Leafspy 4 kWh.
Sitat fra: Bjoris på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:09Da må vell Ionic ta betylig lengre tid å hurtiglade, men det er vell rapportert tvert om?
Jeg har studert testen til TU en gang til og finner noe jeg syns er meget interessant.
Det er tre tabeller der der med inn-ut SOC samt hvor mye de ladet bilene for å komme til 80% igjen. Jeg har mange ganger brukt denne verdien til å sjekke total kapasiteten på bilene mine og det stemmer så noenlunde.
Det som er rart er at Ioniqen har veldig mye høyre total batterikapasitet enn oppgitt i alle disse tabellene!!! Hhv 34,2, 37,1 og 34,9 KWh. EGolfen har bare to verdier da ene ladingen feilet på den, men de to er, 35,7 kWh og 32,0. I3 er mer jevn og har 31,9 - 31.1 og 31.3
Leafen har 36.4 - 37.3 og 35.2
Jeg mistenkt derfor at Ioniq har vesentlig større batteri enn oppgitt og Leaf vesentlig mindre at dette er den største hemmeligheten bak hvorfor Ioniq kommer så bra ut. Vi ser feks på at forbruket opp til Espa må ha vært mye høyere enn oppgitt 1.35. Bilen ladet 13 Kw opp til 80%, dvs forbruk 16 kWh fra start som var med 100% batteri. Distansen var 97 km...
Ioniq er effektiv og med så stor batterikapasitet så slår den Leaf og alle de andre også:)
Sitat fra: tomrh på lørdag 03. mars 2018, klokken 20:38
Første lading på Espa så mottok Ioniq 13 kWh som fikk soc opp fra 42 til 80, altså tilsvarer det 38%. Og 38% av 28 kWh er 10,6 kWh som altså batteriet mottok (altså gitt 28 kWh netto). Resten må da være tap på ca. 18%, som stemmer bra med det Leafspy hevder om Leaf.
Sitat fra: meitran på lørdag 03. mars 2018, klokken 23:08
TU har vært i kontakt med Nissan etter vintertesten.
https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359 (https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359)
Sitat fra: tomrh på søndag 04. mars 2018, klokken 10:21
@bjoris regner med alle har tilsvarende tap, prøver bare å få regnestykket å gå opp med at Ioniq både er oppgitt med og målt til 28 kWh netto.
(Ladetapet er mindre btw ved saktelading. Drar 3,83 kW fra vegg iflg display på ladekladd mens Leafspy viser 3,3 kW inn på batteri, som gir ca 14% tap.)