Elbilforum.no
Bilmerker => Fiat => Fiat 500e => Emne startet av: Molly på onsdag 21. februar 2018, klokken 13:01
Hei dere! Da har jeg gått til innkjøp av min første el-bil, nemlig en Fiat 500e 2015 mod. Importert fra USA. Jeg er helt grønn på el-biler, så kunnskapen er lav kan man si, så jeg håper på litt hjelp fra forumet.
- Alt står på miles siden den er fra USA, må jeg innom en forhandler for å endre til KM? Eller kan dette fikses selv?
- Forsikring. Ha snoket litt rundt på nettet ang forsikring til bilen, og ser det er noen som selskaper som har el-bil forsikring, men som ikke har til fiat 500e. Dere som har en Fiat 500e, hvor og hvilken type forsikring har dere til bilen? Fornøyd?
- Lader. Har dere en hjemmelader å anbefale? Er det anbefalt å ha en lader i tillegg, slik at man kan lade på ladestasjoner?
- Å få bilen godkjent. Når jeg skal bestille kjøretøykontroll, under hvilken type kontroll skal jeg velge? "Enkeltgodkjenning av EØS-typegodkjent kjøretøy med samsvarserklæring (COC)", "Enkeltgodkjenning av EØS-typegodkjent kjøretøy uten samsvarserklæring (COC)", "Godkjenning av brukt kjøretøy som ikke er typegodkjent" eller "Spesialkontroll etter § 1-15".
Hvis noen har tips eller erfaringer å dele i tillegg, så hadde det vært topp!
På forhånd TUSEN TAKK for hjelp. Håper noen gidder å svare :)
Importerte en 500e før jul så har litt erfaring.
- Miles endrer du til KM vha menu knappen til høyre for speedometeret. Her kan du også endre endel andre innstillinger
- Har en vanlig full-kasko forsikring fra Watercircles. Ganske grei pris såvidt jeg husker
- Lader. Siden jeg har en annen hybridbil med type 2 ladeplugg, kjøpte jeg en overgang til type 1 som Fiaten har. Denne bruker jeg hjemme. I tillegg har jeg en standard type1 ladekabel i bilen som jeg bruker f.eks på jobb. Elbilhjelpen har flere forskjellige modeller. Jeg har også kjøpt en kabel som kan brukes til ladestasjoner, men har ikke fått testet den enda. Den fungerer kun på mode 2 stasjoner. Dvs ikke hurtiglading.
- Min måtte godkjennes på "Godkjenning av brukt kjøretøy som ikke er typegodkjent" eller "Spesialkontroll etter § 1-15". Det var litt styr siden det kun er et fåtall trafikkstasjoner som kan gjøre det. Bla i Drammen. Ofte lang ventetid. Jeg hadde flaks da det dukket opp en avbestilling.
Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen så langt. Det jeg savner mest er kanskje muligheten for hurtiglading noe denne bilen ikke har.
Tusen takk for svar!
Har snakket med Gjensidige og der fikk jeg pris på 300kr mnd med full kasko, synes ikke det er så ille. Venter på et par andre svar, så vi får se hva jeg ender opp med.
Jeg hadde håpet på å unngå "spesialkontroll etter § 1-15", for da må jeg helt til Haugesund samt at det er flere ukers ventetid. Hadde vært mye enklere å kunne få det gjort i Stavanger :)
Dersom bilen ikke er kommet til Norge, så er det vanlig at den kommer RoRo til Drammen, hvor det er kort vei til å vise bilen på trafikkstasjonen på Lier for å få enkeltgodkjenning etter §10a.
Der må du ha med:
-Title som leveres.
-Historikk på bilen.
-Tollkort.
Det kan være lang ventetid på time.
Etter typegodjenning kan du betale vrakpant på skatteetaten, og du kan deretter ta med tollkortet til en trafikkstasjon igjen, for å få skilt.
Hvis du har kjøpt bilen i Norge, så er det rart om den ikke er enkeltgodjennt, og du bør sjekke at vrakpant er betalt.
Den har kommet til Norge og er på vei til vestlandet nå :)
Fant ut i går at den MÅTTE godkjennes etter § 10, så da blir det Haugesund på meg. Jeg var faktisk heldig med time, for fikk en time som ble avbestilt, så da er det bare en drøy uke til den blir godkjent! :)
Kjøpte min 2014 modell fra forhandler i begynnelsen av januar og elsker bilen. Gled deg. Morsom å kjøre. Perfekt til bykjøring og kortere turer. Har siden jeg fikk bilen kjørt omtrent 2800 km og sitti 60 timer bak rattet. Anbefaler ladekabel for ladestasjoner, og det kan også være kjekt med en vanlig stikkontaktlader (jeg har brukt min en gang så langt). Ladestasjon hjemme anbefales på det varmeste. Har tenkt å skrive et litt lengre subjektivt innlegg om ikke så lenge om min erfaring (også fersk el-bileier).
Sitat fra: GreenO på tirsdag 27. februar 2018, klokken 20:16
Har tenkt å skrive et litt lengre subjektivt innlegg om ikke så lenge om min erfaring (også fersk el-bileier).
Skriv litt her og da ;) http://elbilwiki.no/index.php/Fiat_500e
Green 'n Big-O sine første måneder med Fiat 500e (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38633.msg665104#msg665104) :police:
Kunne tenke meg å kjøpe en 500e. Hva ska jeg passe på?
Finn en der de fleste recalls er utbedret.
Sitat fra: Dudi på lørdag 20. oktober 2018, klokken 21:08
Kunne tenke meg å kjøpe en 500e. Hva ska jeg passe på?
Pass på at den er fra USA. De fleste nyere er det, men det finnes også noen (om)bygget i Italia og i Sverige som ikke er noe å samle på.
Ser at noen fra USA selges med orginal ladekabel. Den er visstnok ikke godkjent for bruk i Norge (hvis den overhodet fungerer).
Sitat fra: Mr.Elliot på søndag 21. oktober 2018, klokken 21:31
Finn en der de fleste recalls er utbedret.
Hvordan får jeg sjekket dette?
Hvordan er generell batterikvalitet på bilene?
Hva kan jeg forvente av nedturer eller skuffelser?
Sitat fra: Dudi på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Mr.Elliot på søndag 21. oktober 2018, klokken 21:31
Finn en der de fleste recalls er utbedret.
Hvordan får jeg sjekket dette?
Hvordan er generell batterikvalitet på bilene?
Hva kan jeg forvente av nedturer eller skuffelser?
https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls/search.html
Her legger du in VIN nummer på bilen.
Batteri har aktiv kjøling, så tror det skal være bra.
Bilen min har rulla 50 000km nå, Jeg har kjørt den i 8000 helt problemfrie km.
Nedturen er jo mangel på hurtiglading, men som bybil er den helt super.
Kona og jeg slåss om å bruke bilen
Sitat fra: Mr.Elliot på mandag 22. oktober 2018, klokken 18:14
Nedturen er jo mangel på hurtiglading, men som bybil er den helt super.
Kona og jeg slåss om å bruke bilen
Elbilmek i Asker har tilbudt seg å utvikle hurtigladeløsning for Fiat 500, men det er vel kanskje avhengig av et visst antall interessenter.
Han leverer og monterer allerede chademo på Rav4EV og Tesla Roadster.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40221.msg691604#msg691604
Sitat fra: Mr.Elliot på mandag 22. oktober 2018, klokken 18:14
Sitat fra: Dudi på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Mr.Elliot på søndag 21. oktober 2018, klokken 21:31
Finn en der de fleste recalls er utbedret.
Hvordan får jeg sjekket dette?
Hvordan er generell batterikvalitet på bilene?
Hva kan jeg forvente av nedturer eller skuffelser?
https://www.mopar.com/en-us/my-vehicle/recalls/search.html
Her legger du in VIN nummer på bilen.
Batteri har aktiv kjøling, så tror det skal være bra.
Bilen min har rulla 50 000km nå, Jeg har kjørt den i 8000 helt problemfrie km.
Nedturen er jo mangel på hurtiglading, men som bybil er den helt super.
Kona og jeg slåss om å bruke bilen
Er det noen årsmodeller som jeg bør være oppmerksom på?
Ser 2016 har stort display. Har dette noen fordeler?
Fiat 500 tidligere enn 2014 er høyst sannsynlig ikke USA variant
De første kom som 2013 modeller
Dårlig "æksjen" her inne. Jeg har et par spørsmål til 500e bermen.
Hvordan er holdbarheten og kvaliteten på batteriene?
Hva koster det å bytte hele batteripakken?
Det er det nok ingen som vet sikkert, men i utgangspunktet kan du nok regne med at batteriet holder hele bilen levetid.
Jeg mente å ha lest at det er Leaf celler, men var ikke sikker hvilken 500 (http://elbilwiki.no/index.php/Fiat_500e) det evt. gjaldt. Så jeg tok en lmgtfy.com og fant følgende: pushevs.com/2018/01/10/fiat-500e-improved-scuderia-e: (https://pushevs.com/2018/01/10/fiat-500e-improved-scuderia-e)
Sitat[...] There are three variants available:
- Normal Fiat 500e with 24 kWh battery: 17.000 € (VAT exclusive)
- Fiat 500e with CCS capability and 40 kWh battery: 25.000 € (VAT exclusive)
- Fiat 500e with CCS capability and 56 kWh battery: 49.000 € (VAT exclusive) – limited to 49 units
To build the 40 and 56 kWh battery packs, Scuderia-E uses cylindrical 18650 cells from Sony. Furthermore, the Fiat 500e gets fast charging capability with the introduction of a CCS (type 2 variant) socket, which enables it to charge from 0 to 80 % in just 20 minutes.
The original battery pack made with Samsung SDI prismatic cells will be used in energy storage systems in developing countries. [...]
*hente sprættkønn og lese videre* :o
Ellers er det som vanlig å lese på:
- elbilwiki.no/index.php/Fiat_500e (http://elbilwiki.no/index.php/Fiat_500e)
- en.wikipedia.org/wiki/Fiat_500_(2007)#500e (https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_500_(2007)#500e)
- en.wikipedia.org/wiki/Fiat_500_(2007)#Electric_models (https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_500_(2007)#Electric_models)
PS! Kudos til Elmo for å gidde å oppdatere elbilwikien! Et eksempel til etterfølgelse!! :police: :+1:
SitatDet er blitt veldig populært å importere disse bilene i den senere tid og pr. Q3.2018 der det ca 140 stk av disse bilene i Norge ([https://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Fiat%20500%20Electric&mnd=%25&year=%25 detaljer her])
40 kWh og CCS ville vært perfekt
Sitat fra: Mr.Elliot på søndag 04. november 2018, klokken 10:06
40 kWh og CCS ville vært perfekt
Er det tatt inn noen av disse, eller er de for nye?
Er det noen som har erfaringer mht service etc på 500e?
Har tenkte på import av en 500e fra USA, men fikk dette fra en forhandler som selger bilen (også bruktimportert fra USA) her i Norge.
Vinterhjul: 6.000
Ladekabel: 3.500
Tectylbehandling: 4.000
Beskyttelsesplate / oppdatering software: 4.000
Skal disse tectylbehandles? Og hva er "beskyttelsesplate"? Noen som vet hva ladekabel koster?
Sitat fra: Nasatech på onsdag 05. desember 2018, klokken 12:53
Og hva er "beskyttelsesplate"? Noen som vet hva ladekabel koster?
Beskyttelsesplaten monteres under bilen for å beskytte. "Mange" mener det er et must i Nordisk vinter.
3.500,- for ladekabel med "kladd" er vel ganske billig. (se feks her (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladekabler)).
Takk for svar :)
Så både tectyl og beskyttelsesplate er viktig?
En eller anne form for rustbeskyttelse er viktig ja, da disse er helt rene under.
Om du velger tectyl, dinitrol, eller mercasol er vel en smaksak
Jeg hadde min hos Oslo Antirust. De bruker Lanolinolje.
Beskyttelsesplate under motor kan kjøpes hos RSA, delenummer: 68073805AC. Koster vel en 1800-1900,-
Vinterhjul med dekktrykksovervåking til 6000kr er en bra pris
Ser at 2016 modellen i tillegg har en stor midtmontert infoskjerm.
Virker alle fuksjonene i denne her i Norge?
Kan den inneholde DAB+ og Navigator?