Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: ArTa på søndag 18. februar 2018, klokken 14:33

Tittel: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: ArTasøndag 18. februar 2018, klokken 14:33
Hei

Prøver her å starte en dedikert tråd for alle Tesla Fanboys.

Målet er:

Vi kan slippe alt Tesla forsøpling i etron trådene.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElsøndag 18. februar 2018, klokken 14:40
Kan vi slippe slike tråder slik at vi ikke forsøpler elbilforum.no?

Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: ArTasøndag 18. februar 2018, klokken 14:49
Det hadde vært det mest optimale.

Men ser at det har ikke hjulpet, i flere av Audi Etron trådene å si ifra om at dem kan holde Tesla møkk i Tesla Tema gruppe. Så tenkte kanskje det er noen her som ikke har fått med seg at Tesla har eget dedikert temagruppe i Elbilforum.no.

Nå har jeg gitt disse tilbakestående en fin mulighet til å komme inn i Audi etron gruppen men diskutere Tesla uten at dem forsøpler resten av Audi trådene.


Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElsøndag 18. februar 2018, klokken 15:06
Sitat fra: ArTa på søndag 18. februar 2018, klokken 14:49
Det hadde vært det mest optimale.

Men ser at det har ikke hjulpet, i flere av Audi Etron trådene å si ifra om at dem kan holde Tesla møkk i Tesla Tema gruppe. Så tenkte kanskje det er noen her som ikke har fått med seg at Tesla har eget dedikert temagruppe i Elbilforum.no.

Nå har jeg gitt disse tilbakestående en fin mulighet til å komme inn i Audi etron gruppen men diskutere Tesla uten at dem forsøpler resten av Audi trådene.
Det varmer sikkert hjertene til alle tilbakestående, at de får komme inn i Audi gruppen din :)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: turfsurfsøndag 18. februar 2018, klokken 16:34
I de fleste trådene der Tesla blir dratt inn, så starter det som oftest med at en fanboi av ett annet merke slenger dritt eller udokumenterte påstander om Tesla. Deretter får man da svar fra Tesla entusiastene hvoretter de opprinnelige fanboiene blir sutrete. Slenger man dritt om andre merker så må man regne med å få tilsvar.

Det er mye snakk om om Tesla menigheten her inn, men jeg opplever vel at alle merkene har sin menigheten. Når t.o.m en bil som ikke er i salg enda forårsaker innlegg som dette så ligger Audi godt an til å bli den største / mest sutrete menigheten har inne.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Inge__1976søndag 18. februar 2018, klokken 17:30
Utrolig rart hvor ukritiske forbrukere Teslaeierne er. Jeg har kjørt TMX og for meg fremstår det helt vilt at noen er villig til å betale mellom 800 og en mill for den bilen.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElsøndag 18. februar 2018, klokken 18:12
Om jeg får råd til en så fin bil, så hadde min kostet 704.220Nkr da er det med hvite "skinnseter" og litt karbonfiber.
Men uten premiumpakken og autopilot. I tillegg har de vel den beste finansieringen.

Men som det sies i Auditrådene så må man se dette i sammenheng med hva man får om man kjøper en bensin eller diesel-bil.

Når Audikunder skal vurdere sine prioriteringer så blir det mot alle diesel og bensin bilene + de eneste elbilene som er tilgjengelige.. Men de er vel ikke noe tes..........................................la la la la la tra la la la
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Touringsøndag 18. februar 2018, klokken 18:40
Veldig bra tiltak men tviler på det hjelper. Virker som Tesla for mange er tilnærmet en religion der de føler et misjonskall. Og blir lett krenket hvis andre har en annen oppfatning. Får bare la de holde på og bare ignorere det.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElsøndag 18. februar 2018, klokken 18:54
Du drar inn religion i denne tråden også. Du snakker om misjonskall. Krenkelser...
..litt følsom du vist?

Er ikke fint å kalle folk fanboys heller...

Fint om du kan fortelle om hvorfor El-Audi er bedre enn Tesla.
Klart at prisen teller jo litt den også for de fleste..
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: ArTasøndag 18. februar 2018, klokken 20:26
Sitat fra: Touring på søndag 18. februar 2018, klokken 18:40
Veldig bra tiltak men tviler på det hjelper. Virker som Tesla for mange er tilnærmet en religion der de føler et misjonskall. Og blir lett krenket hvis andre har en annen oppfatning. Får bare la de holde på og bare ignorere det.

Enig med deg, men tenkte å bare prøve for å se om det hjelper. Ble bare litt lei av at tråden blir overfylt med Tesla info, man kommer inn på tråden for å se noe nytt om Audi E-tron og andre meninger om hva vi har i vente osv, men går ut av trådene som en Tesla ekspert.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Touringsøndag 18. februar 2018, klokken 20:57
Sitat fra: JorEl på søndag 18. februar 2018, klokken 18:54
Du drar inn religion i denne tråden også. Du snakker om misjonskall. Krenkelser...
..litt følsom du vist?

Er ikke fint å kalle folk fanboys heller...

Fint om du kan fortelle om hvorfor El-Audi er bedre enn Tesla.
Klart at prisen teller jo litt den også for de fleste..

Jeg aner ikke om e-tron er bedre enn Tesla X. Vet du at den ikke er det?Hvor har jeg sagt den er det?
Eneste jeg sier er at jeg ikke er her for å lese om Tesla.  Du er av en annen oppfatning skjønner jeg. Spiller ingen  rolle for meg lenger. Er 90% diskusjon om Tesla på  dette Audi forumet uansett.

 
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElsøndag 18. februar 2018, klokken 21:11
Skal love deg at jeg skal prøve å gjøre dere tilfreds.
-ut av trådene som en Tesla ekspert.
Fin den siste kommentaren :)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Touringsøndag 18. februar 2018, klokken 21:20
Sitat fra: JorEl på søndag 18. februar 2018, klokken 21:11
Skal love deg at jeg skal prøve å gjøre dere tilfreds.
-ut av trådene som en Tesla ekspert.
Fin den siste kommentaren :)

Ok
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Mobileumsøndag 18. februar 2018, klokken 23:02
Slang definitions & phrases for fanboy

noun

1) A person obsessed with an element of video or electronic culture, such as a game, sci-fi movie, comic or anime´, music, etc; a person obsessed with a single subject or hobby
2) A person obsessed with an actor or a fictional character (1919+)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorEltorsdag 08. mars 2018, klokken 11:42
Melder meg offisielt inn i Tesla klubben, siden jeg tror TM3 kommer til Norge før El-Tron.
TM3 halv pris, bare halvparten så mye for pengene, NOT.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 08. mars 2018, klokken 12:32
Sitat fra: ArTa på søndag 18. februar 2018, klokken 14:49Tesla møkk

Sitat fra: ArTa på søndag 18. februar 2018, klokken 14:49disse tilbakestående

Sitat fra: Inge__1976 på søndag 18. februar 2018, klokken 17:30
Jeg har kjørt TMX og for meg fremstår det helt vilt at noen er villig til å betale mellom 800 og en mill for den bilen.
Nå skrev du jo tidligere at du har Tesla. Det var kanskje bare løgn?

Flere gode eksempler på hvilket nivå enkelte legger seg på her på forumet. Stein i glasshus kalles det  ;)
En får kanskje den debatten en fortjener?
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorEltorsdag 08. mars 2018, klokken 13:52
Advarsel. Kan inneholde spor av Tesla.     https://electrek.co/2017/06/14/audi-tesla-elon-musk-electric-vehicle/
Tøff bil, når kommer denne?
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Siggentorsdag 08. mars 2018, klokken 13:57
Sitat fra: JorEl på torsdag 08. mars 2018, klokken 13:52
Advarsel. Kan inneholde spor av Tesla.     https://electrek.co/2017/06/14/audi-tesla-elon-musk-electric-vehicle/
Tøff bil, når kommer denne?

Er åpnet for reservasjon i Belgia for Sportsback'n
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorgenMtorsdag 08. mars 2018, klokken 20:23
Sliter av og til med dette i BMW-delen av forumet også.
Kan trøste deg med at det som oftest bare er sjalusi :)
(Både Audi og BMW har enormt mye bedre økonomi enn Tesla, og forspranget bare øker og øker)

Men likevel plagsomt selvsagt.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Jon65fredag 09. mars 2018, klokken 00:20
Var nettopp en runde på FB og la tilfeldigvis merke til at mens gruppen Tesla Owners Club Norway har 16853 medlemmer så har gruppen Tesla Positive Erfaringer 193 medlemmer, syntes det var litt festlig :D

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElfredag 09. mars 2018, klokken 09:08
Denne kommer fra Teslahjørnet på forumet 8)
https://www.youtube.com/watch?v=QEbvYcP89lg
MEN, Tesla skal ha for at vi i det hele tatt er der vi er i dag! Elbil revolusjonen hadde ikke startet uten dem!
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Touringfredag 09. mars 2018, klokken 09:49
Så BMW i3 Hadde ikke kommet hadde det ikke vært for Tesla? Mitsubishi i-miev?
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Øyvind.hfredag 09. mars 2018, klokken 09:56
Sitat fra: Jon65 på fredag 09. mars 2018, klokken 00:20
Var nettopp en runde på FB og la tilfeldigvis merke til at mens gruppen Tesla Owners Club Norway har 16853 medlemmer så har gruppen Tesla Positive Erfaringer 193 medlemmer, syntes det var litt festlig :D

Sikkert veldig festlig, men naturligvis ingenting med virkeligheten å gjøre :)
2017: https://electrek.co/2017/12/21/tesla-tsla-tops-customer-satisfaction-survey-auto-industry/
2016: http://www.businessinsider.com/tesla-owners-are-insanely-happy-with-their-cars-2016-12

Norsk undersøkelse: https://www.aftenposten.no/bil/Dette-skiller-Tesla-eierne-fra-andre-bileiere-7979b.html


Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElfredag 09. mars 2018, klokken 10:37
Sitat fra: Touring på fredag 09. mars 2018, klokken 09:49
Så BMW i3 Hadde ikke kommet hadde det ikke vært for Tesla? Mitsubishi i-miev?
Tesla og Nissan er for meg de to aktørene som har hatt mest å si for fremveksten til elbilen. Siden disse er familiebiler og ikke små pendlerbiler.


Av forbrukere som har drevet frem elbil, er vel de som kjøpte elbil, når det var dyrere og dårligere enn vanlige gift-biler. Disse forbrukerne er helter i mine øyne.
BMW i3 skal ha honør for å være bygget fra "scratch". Carbonbilern er lett og fin, men er jo like dårlig som E-Golf på lengde.
E-Golf; mye for pengene, har alt utenom "lengden".

Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Touringfredag 09. mars 2018, klokken 11:28
Sitat fra: JorEl på fredag 09. mars 2018, klokken 10:37
Sitat fra: Touring på fredag 09. mars 2018, klokken 09:49
Så BMW i3 Hadde ikke kommet hadde det ikke vært for Tesla? Mitsubishi i-miev?
Tesla og Nissan er for meg de to aktørene som har hatt mest å si for fremveksten til elbilen. Siden disse er familiebiler og ikke små pendlerbiler.


Av forbrukere som har drevet frem elbil, er vel de som kjøpte elbil, når det var dyrere og dårligere enn vanlige gift-biler. Disse forbrukerne er helter i mine øyne.
BMW i3 skal ha honør for å være bygget fra "scratch". Carbonbilern er lett og fin, men er jo like dårlig som E-Golf på lengde.
E-Golf; mye for pengene, har alt utenom "lengden".

I3 concept ble vist i 2011 , og i-miev var også i salg før Tesla S kom i salg. Disse bilene hadde BMW og Mitsubishi brukt milliarder på å utvikle før Tesla S kom på banen, så at man skal gå rundt å takke Elon Musk som endel teslamister poengterer synes jeg er overdrevet. Dette hadde kommet uansett.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Øyvind.hfredag 09. mars 2018, klokken 11:34
Ja i3 kom vel bare ett år etter Model S.
Første Model S ble levert kunder sommeren 2012.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 09. mars 2018, klokken 12:21
Man må ikke glemme Roadster. Allerede 2006-2008 viste Tesla at det var mulig å lage attraktive langtrekkende elbiler. Model S tok det helt klart noen skritt videre, men signaleffekten av Roadster var betydelig. Det var vel Bob Lutz som sa til ledelsen av GM "om de kan gjøre det, hvorfor kan ikke vi?", og dette førte til Chevy Volt/Opel Ampera.

Anbefaler forresten "Who killed the electric car" og "Revenge of the electric car".
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Touringfredag 09. mars 2018, klokken 12:37
Er hvertfall utrolig utvikling nå.  Har en i3 Jeg kjøpte i 2014 som jeg er super fornøyd med. Solgt Tesla S og står tidlig på liste på e-tron som virker veldig fin. Men nå har jo den Cross varianten av Mission E dukket opp. Satt meg på lista idag. Den virker jo helt rå. Og så er jo id-buzz som virker som en drømmebil for en gammel Multivan-fan. Spennende tider framover!
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElfredag 09. mars 2018, klokken 13:24
Går det an å si at Tesla har vært heldige og dyktige, som har fått være alene om å levere "alt over Egolf/i3".
Og at nå blir det andre eletriske-boller :P
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Gnilrefredag 09. mars 2018, klokken 13:40
Det her er ment som et spørsmål: Er det ikke Apple, Samsung og andre mobiltelefonutviklere som startet elbilrevolusjonen ved å få utviklet kompakte og lette Litium-ion batterier ? Vi hadde ikke hatt Tesla, Leaf og snart Etron uten mobiltelefonene ?
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 09. mars 2018, klokken 13:49
Sitat fra: Gnilre på fredag 09. mars 2018, klokken 13:40Det her er ment som et spørsmål: Er det ikke Apple, Samsung og andre mobiltelefonutviklere som startet elbilrevolusjonen ved å få utviklet kompakte og lette Litium-ion batterier ? Vi hadde ikke hatt Tesla, Leaf og snart Etron uten mobiltelefonene ?
Det går så klart an å hele tiden se ett skritt bakover. Ville disse selskapene ha utviklet litium-ionbatteriet, om ikke det var for blybatteriet?  :)

Det er mange ting som har ført til dagens elbilrevolusjon. Men Tesla er også en del av den historien.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Tellusfredag 09. mars 2018, klokken 14:19
Det som virkelig er fantastisk med Tesla er at de har fått lov av investorer til å akkumulere et enormt underskudd. Dette har de fått til ved å skape en masse begistring rundt eksisterende og kommende produkter. I den grad Tesla viser seg å bli en økonomisk suksess så kan vi nok i stor grad takke kombinasjonen av Elon Musk og et ikke så rent ukritisk investormiljø på jakt etter ny aksjebobler.

Vi vet at 2018 blir et fryktelig år for Tesla. 2019 blir nok bære eller briste for selskapet. Hvis de ikke kan vise til positiv fri kontantstrøm senest om et år tror jeg Tesla ikke lengre vil makte å finansiere sine planer.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 09. mars 2018, klokken 14:27
Vi vet at 2018 vil bli et frytelig år for Tesla?

Alt tyder på at 2018 blir Teslas beste år hittil. Dette er året der Model 3 går i virkelig masseproduksjon, og samtidig med dette vil Tesla trolig begynne å gå med overskudd og få positiv konstantstrøm.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Tellusfredag 09. mars 2018, klokken 14:34
Ingen tegn til masseproduksjon enda og nye investeringer står i kø /(semi, model-Y...). Tesla er i øyeblikket milveis unnna positiv fri kontantstrøm.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 09. mars 2018, klokken 14:41
Sitat fra: Tellus på fredag 09. mars 2018, klokken 14:34Ingen tegn til masseproduksjon enda og nye investeringer står i kø /(semi, model-Y...). Tesla er i øyeblikket milveis unnna positiv fri kontantstrøm.
Selv om man aksepterer de mer pessimistiske estimatene på 600 stk Model 3 per uke, så er dette altså omkring 30k per år. Det er altså større produksjonstakt enn de fleste andre elbilene på markedet (trolig mer enn det vil produseres av e-tron i 2019). Men takten vil 99% sikkert ikke være på et så lavt nivå veldig lenge. Jeg vil bli veldig overrasket om Model 3 ikke er den mest produserte elbilen i 2018.

Tesla vil nok ikke få til positiv kontantstrøm før siste kvartal, om de får det til i år. Men det er egentlig viktigere å få til profitabel drift. Om Tesla må hente inn mer penger til investeringer, så er det ikke noen krise.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Tellusfredag 09. mars 2018, klokken 14:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. mars 2018, klokken 14:41
Selv om man aksepterer de mer pessimistiske estimatene på 600 stk Model 3 per uke, så er dette altså omkring 30k per år. Det er altså større produksjonstakt enn de fleste andre elbilene på markedet (trolig mer enn det vil produseres av e-tron i 2019).

30K biler per år er jo ingen ting i økonomisk forstand. Realiteten er at Tesla er avhengig av inflow of cash. Enten i form av lån eller i form av egenkapital (eller begge deler). Uten fri kontantstrøm blir det svært tungt å hente fremmedkapital. Da gjenstår kun emisjoner. Det går en grense hvor lenge investorene vil være med på dette.
Vi får håpe på langt mer enn 30K biler når status gjøres opp for 2018.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 09. mars 2018, klokken 14:56
Sitat fra: Tellus på fredag 09. mars 2018, klokken 14:52
30K biler per år er jo ingen ting i økonomisk forstand. Realiteten er at Tesla er avhengig av inflow of cash. Enten i form av lån eller i form av egenkapital (eller begge deler). Uten fri kontantstrøm blir det svært tungt å hente fremmedkapital. Da gjenstår kun emisjoner. Det går en grense hvor lenge investorene vil være med på dette.
Vi får håpe på langt mer enn 30K biler når status gjøres opp for 2018.
Tja, 30k biler er ikke *ingenting*, vil jeg si. Til f.eks 60k USD i snitt, så er det 1,8 mrd USD.

Men det er definitivt ikke nok. Jeg forventer 150-200k Model 3 produsert i år. Altså minst 9 mrd USD.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Øyvind.hfredag 09. mars 2018, klokken 14:57
Sitat fra: Tellus på fredag 09. mars 2018, klokken 14:19
Vi vet at 2018 blir et fryktelig år for Tesla. 2019 blir nok bære eller briste for selskapet.
Har hørt samme påstand siste 6 år. Begrunnelsen endrer seg, men samme bære eller briste i 2012 som nå i 2018.

Mtp. hvor hardt det jobbes med å løfte produksjonstakten, og hvordan de har klart å løfte S og X både mtp produksjon og kvalitet er jeg helt sikker på at de klarer M3 opp til et bra nivå i år også.

Håper ikke noen tror mars-produksjonstakt vil være maks av hva Tesla klarer i 2018  8)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Tellusfredag 09. mars 2018, klokken 15:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 09. mars 2018, klokken 14:56
Tja, 30k biler er ikke *ingenting*, vil jeg si. Til f.eks 60k USD i snitt, så er det 1,8 mrd USD.


Skulle det gå så galt at Tesla kun selger 30K M3 i år (neppe til 60K USD per stykk dog) så sitter de bare igjen med et dekingsbidrag av disse på kanskje rundt 200-300 MUSD. Det utgjør vel bare 5-7% av de totale investeringer i 2017. Peanuts.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Destitirsdag 13. mars 2018, klokken 20:15
Volkswagen wird Tesla zermatschen.  :+1:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-13/vw-secures-25-billion-battery-supplies-in-electric-car-surge
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 13. mars 2018, klokken 20:17
 :+1:
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Vegar Beidertirsdag 13. mars 2018, klokken 23:17
Sitat fra: Tellus på fredag 09. mars 2018, klokken 15:07
Skulle det gå så galt at Tesla kun selger 30K M3 i år (neppe til 60K USD per stykk dog) så sitter de bare igjen med et dekingsbidrag av disse på kanskje rundt 200-300 MUSD. Det utgjør vel bare 5-7% av de totale investeringer i 2017. Peanuts.

Og hvor mye av fortjenesten på M3 har de allerede hentet inn i form av reservasjonspenger? Halvparten? Vanskelig å si, men poenget er uansett gyldig; de har allerede brukt opp en betydelig del av fortjenesten på biler som ennå ikke er produsert. Klart, å få i gang volumet hjelper på cashflowen, men de tjener ikke særlig mye på bilene de lager på lang, lang tid.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 14. mars 2018, klokken 07:21
Reservasjonsbeløpet er 10.000 kroner. Forventet bruttomargin per bil er omkring 20%, altså ved pris ut til kunde på 300-700k så er bruttomarginen på 60-140k.

Da står reservasjonsbeløpet for 7-17% av den totale bruttomarginen. Tesla vil altså få inn mye penger ettersom produksjonen skaleres opp. Og så klart, ettersom ventetiden på en ny reservasjon faller, så vil de jo få inn nye reservasjoner.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 14. mars 2018, klokken 07:38
Jeg forenklet kanskje litt mye, 20% er en snittverdi. Marginen kan forventes å være nærmere 10% for en Model 3 til 300k, og kanskje så mye som 35% for en Model 3 til 700k. Da utgjør bruttomarginen 30-245k. Og reservasjonsbeløpet utgjør 4-33% av dette.

(Det blir kanskje ganske tydelig hvorfor Tesla helst vil prioritere produksjonen av de dyrere bilene.)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Vegar Beideronsdag 14. mars 2018, klokken 08:29
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. mars 2018, klokken 07:38
Jeg forenklet kanskje litt mye, 20% er en snittverdi. Marginen kan forventes å være nærmere 10% for en Model 3 til 300k, og kanskje så mye som 35% for en Model 3 til 700k. Da utgjør bruttomarginen 30-245k. Og reservasjonsbeløpet utgjør 4-33% av dette.

(Det blir kanskje ganske tydelig hvorfor Tesla helst vil prioritere produksjonen av de dyrere bilene.)

Du Tesla-fanboyet nok litt mye, ja.
Mer nøytrale analyser opererer med en gjennomsnittspris på $42K. Jeg har liten tro på at bruttomarginen i snitt blir i nærheten av S og X når vi snakker en modell av denne typen og prisklassen. De skal være glade om de klarer 10% i snitt.

Det betyr at de må produsere og selge omtrent 156.000 av Model 3 før de har tjent inn gjelden som depositumet utgjør, det opplyses om 500.000 på venteliste. Deretter begynner salget å kunne dekke øvrige kostnader, som i dag ikke dekkes med annet enn lån. De taper som kjent mye penger.
De kan altså tidligst begynne å få en positiv bruttomargin når de har produsert 156.000 biler. Det kommer til å kreve store mengder cash. I følge planen skal de vel klare omtrent 150.000 av Model 3 i 2018, men det er det vel ingen som tror på lenger. Dermed kommer de til å blø penger i hele 2018, og sannsynligvis mye lenger. Hvor lenge kan de holde på slik?

Det rareste av alt er at folk ikke tror Audi er forberedt på å tape penger på e-tron, når det oppfattes som fullstendig normalt og kjempefint at Tesla taper milliarder på milliarder. Rare folk.

Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 14. mars 2018, klokken 08:59
Tja, noen kommentarer:

- Snittet i dag er på omkring 55k USD. Dette vil øke utover året, når Tesla kommer med AWD utgaven, luftfjæring, og etter hvert performance. Snittet vil trolig synke når man kommer utover i 2019, ettersom andelen med innstegsmodeller vil øke, men dette er fortsatt en stund til, og innen da vil produksjonen kunne være nærmere 10k Model 3 per uke.
- Det Tesla sier selv ar at de forventer en bruttomargin på 25%, ved full produksjon. Dette krever at produksjonsapparatet kommer skikkelig i gang, med produksjon på *minst* 2500 Model 3 per uke. Jeg stoler uendelig mye mer på Teslas analyser enn din synsing.
- Depositumsgjelden må ikke tilbakebetales med en gang. Det er 10.000 kroner som må betales tilbake per bil. Etter de har produsert 150.000 Model 3, så sitter det fortsatt 350.000 reservasjonsholdere som ikke har fått pengene sine. Det vil også ha kommet til nye reservasjonsholdere, så det er ikke sikkert depositumsgjelden til Tesla har blitt redusert i det hele tatt. Den kan ha økt.
- I følge planen skal de klare minst 162k Model 3 i 2018. (12k Q1, 30k Q2, 60k Q3, 60k Q4) De ligger kanskje litt bak dette, med trolig rundt 8-10k Model 3 i Q1. Men vi får se hvordan det drar seg til utover året.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: S.Sonsdag 14. mars 2018, klokken 21:51
Fra dagens Autocar og messa i Geneve, Tesla må nok legge seg i selen om de skal konkurrere med Tyskerene:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElonsdag 14. mars 2018, klokken 23:08
"plain and sparsely" det betyr minimalistisk ;)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Touringtorsdag 15. mars 2018, klokken 17:05
Eller kjedelig og enkel
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: doldis1søndag 18. mars 2018, klokken 12:26
Har TM3 for store "panel gaps" ? Da vil jeg mene det står enda verre til med de Tyske TM3 konkurrentene ? De består vel kun av "panel gaps" eller luftige framtidsplaner som vi sier i Norge. Det samme gjelder vel Mod X konkurrentene ?
Kun "panel gaps" der også .. :o
Vi får bare håpe E-tron og EQ ikke lider samme skjebne som alle tidligere Tyske fantasibiler..
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: S.Ssøndag 18. mars 2018, klokken 13:46
Står ikke at gaps er store. står «off», altså unøyaktige, eller ujevne, som er utilgivelig på en ny, serieprodusert bil.  Greitt på en 60-talls amerikaner, ikke på en ny.
Men dette har forhåpentligvis Tesla fått fikset før de begynner å sende biler til Norge.  Var ok på begge S'ene jeg hadde.

Jeg tipper forøvrig at en godt utstyrt 3 med 4x4 og LR blir like dyr som grunnprisen til I-Pace S. Som tilogmed får dashbord.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersensøndag 18. mars 2018, klokken 14:05
Sitat fra: S.S på søndag 18. mars 2018, klokken 13:46Står ikke at gaps er store. står «off», altså unøyaktige, eller ujevne, som er utilgivelig på en ny, serieprodusert bil.  Greitt på en 60-talls amerikaner, ikke på en ny.
Men dette har forhåpentligvis Tesla fått fikset før de begynner å sende biler til Norge.  Var ok på begge S'ene jeg hadde.

Jeg tipper forøvrig at en godt utstyrt 3 med 4x4 og LR blir like dyr som grunnprisen til I-Pace S. Som tilogmed får dashbord.
Grunnprisen er 35k USD, LR er 9k USD og AWD skal koste under 5k USD. Det er altså maks 48.999 USD eller 402.000 kroner, med dollarkurs på 8,2.

Da er det fortsatt et stykke igjen til 599.900 kroner. Får en god del utstyr da.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElsøndag 18. mars 2018, klokken 15:24
Satt og tenkte litt over at det er så mange "Tesla-hatere", til og med på et elbilforum. Det må gjøre vondt for en vanlig mann, som har brukt pengene sine på en bil som skal gi aktelse og prestige. Her har man kanskje fått seg en TDI på 175hk, som man selv synes er for de i øvre sjikt. Så kommer en såkalt harry, tesla eier og fyker forbi dem, med et kjempesmil rundt munnen :D Bilen går stillere, fortere, og uten giftrøyk! Kinder-egg.

For de som jobber for "et miljøsvin"(ex.VAG :-X), det være seg selger eller mekanikker, så er det nok enda mer irriterende. Alle gode argumenter preller bare av på teslakundene. Så utrolig at folk kan la seg lure, til ikke å kjøpe vår bil.. Tesla lager et oppskrytt produkt som har mangelful kvalitet og koster for mye..At folk kan la seg lure, og opptil flere ganger..

Nå kommer altså Audi 10år etter, og skal selge en like dyr bil, som går like langt og like fort. Audi som har laget biler i 100år, skal nå levere et produkt som er like godt som Tesla ;D 
Ikke så merkelig at mange er på hugget for tiden, nå skal man jo endelig ta rota på teslafanboyene :D
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: doldis1søndag 18. mars 2018, klokken 17:02
Jeg menen at all ståheien ang. priser og spec. på Tyske mod X konkurrenter er å diskutere keiserens nye klær. Det jeg tror vi kommer til å få se er forsinkelser, prisendringer og leveringsvegring.., får håpe de unngår tekniske problemer på toppen av dette.
Det som også kan skje er at nye koster i konsernledelsen terminerer hele tapsprojektet og går for "miljødiesel" i steden.
E-tron og EQ er jo en ting, men det er når de er nødt til å ta opp konkurransen mot massemarkedbiler som mod3 & Y de virkelige utfordringene starter.
Tesla har dratt på seg 10 mia. usd i gjeld for å bygge ca 5-700 K biler i året og sliter vanvittig med produksjonslinjen for tm3.
Grunnen er ikke som mange tror, at Tesla er amatører, men at for å kunne konkurrere på pris mot fossilene i dag trenger en en vanvittig automatisert produksjonslinje, trolig mye mer automatisert enn selv de beste linjene hos BMW..
Jeg tror det kommer til å bli veldig, veldig vondt for minst 2 av Tyskerne før dette er over
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Mr Oizosøndag 18. mars 2018, klokken 17:16
Sitat fra: doldis1 på søndag 18. mars 2018, klokken 17:02
Jeg tror det kommer til å bli veldig, veldig vondt for minst 2 av Tyskerne før dette er over
Jeg antar du tenker på Grohmann nå, som står til knærne i gjørme  :)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElsøndag 18. mars 2018, klokken 17:24
Tror tyskerne kan bli lederene jeg altså, men ikke uten at Tesla hadde vist vei. Men når de tjener penger på fosilbiler så drar de dette ut så lenge de tør. El-markedsandeler er kanskje det som drar i motsatt retning. Bedriftsøkonomisk ok, men ikke mer. VAG burde vært en leder etter at de har sølt med dieselen sin, men er intil videre bare en bremsekloss med løfte om nye biler om noen år.

Det kommer til å gjøre veldig godt for tyskerne, å få litt elbiler på autobahn. Har en onkel som var en tur på autobahn og fortalte at nå trengte han nesten ikke vaske bort insekter fra frontruten lenger. Det kommer til å bli en spennende tid når storbyer over hele verden krever at det skal kjøres elbil
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Motorwattsøndag 18. mars 2018, klokken 22:20
Det kan nok ta sin tid. 1. januar 2018 var det 46.474.594 biler i Tyskland (av personbiler utgjør bensindrevne 65.5% og dieseldrevne 32.8%). Helelektriske biler utgjør 53.861, hybrid 236.710, mens av PHEV er det 44.419.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: ludwig_holbergsøndag 18. mars 2018, klokken 23:08
Fordel med Audi er forøvrig at man slipper å pløye penger inn i USA som Trump vil bruke til å skaffe seg gjenvalg.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 19. mars 2018, klokken 06:57
Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 18. mars 2018, klokken 23:08Fordel med Audi er forøvrig at man slipper å pløye penger inn i USA som Trump vil bruke til å skaffe seg gjenvalg.
Hvordan klarer du komme frem til at det skjer?

Tesla har ikke støttet Trump økonomisk, verken direkte eller indirekte.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: ludwig_holbergmandag 19. mars 2018, klokken 07:02
Trump er veldig opptatt av handelsbalansen, så hvis den har forbedret seg til i 2020, så ville han forsøke å ta æren for det.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 19. mars 2018, klokken 07:25
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. mars 2018, klokken 07:02Trump er veldig opptatt av handelsbalansen, så hvis den har forbedret seg til i 2020, så ville han forsøke å ta æren for det.
Han vil også forsøke ta æren om tysk økonomi forbedrer seg... Man kan ikke stoppe han fra å forsøke ta æren for ting.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: doldis1mandag 19. mars 2018, klokken 09:33
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 18. mars 2018, klokken 17:16
Sitat fra: doldis1 på søndag 18. mars 2018, klokken 17:02
Jeg tror det kommer til å bli veldig, veldig vondt for minst 2 av Tyskerne før dette er over
Jeg antar du tenker på Grohmann nå, som står til knærne i gjørme  :)

Var absolutt de jeg tenkte på ja  ;) eller kanskje ikke.. Gjørme ? Har jeg gått glipp av noe ?
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorEltirsdag 20. mars 2018, klokken 22:10
https://www.youtube.com/watch?v=BSLoTh6HaDg
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorEltirsdag 31. juli 2018, klokken 08:48
Sitat fra: ArTa på søndag 18. februar 2018, klokken 14:49
....flere av Audi Etron trådene å si ifra om at dem kan holde Tesla møkk i Tesla Tema gruppe. Så tenkte kanskje det er noen her som ikke har fått med seg at Tesla har eget dedikert temagruppe i Elbilforum.no.

Nå har jeg gitt disse tilbakestående en fin mulighet til å komme inn i Audi etron gruppen men diskutere Tesla uten at dem forsøpler resten av Audi trådene.
E`tron på fransk til engelsk ......excrement ⧫ turd

(Inspirert av kommentarene fra denne artikkelen ;) https://electrek.co/2018/07/30/audi-pb18-e-tron-electric-supercar/)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElsøndag 23. september 2018, klokken 11:27
Nå har Audi kommet med en godbit og her er en elbilkar som jeg ser på av og til. Han bor i Sillicon valley, og elsker elbiler. Har jo hatt mye om Tesla, men er ofte kritisk til Elons styring etc
Vil si han er nokså nøytral.
https://youtu.be/qbP0d0pC4e8

Quote of the day "I am not brand loyal".
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElmandag 24. september 2018, klokken 07:50
Vet ikke hvor mange som har sett denne videoen, men den er en gave til Audifolket :+1:
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Trond.mmandag 24. september 2018, klokken 07:58
Når en vanlig Model S med 75kWh batteri har samme veiledende pris som en Audi e-tron med 95kWh, så er det vel grunn til å tro at de fleste vil ønske seg en Audi. Ikke nødvendigvis fordi det er Audi, men store sedaner har jo tradisjonelt ikke vært så populært i Norge. Selv om det er en viss risiko for at det følger noen barnesykdommer med den første elektriske Audi, så har jo Audi et mer utbygd og landsdekkende serviceapparat. Dessuten er det grunn til å forvente høyere kvalitet på materialer og utførelse på en Tysk (Belgisk) Audi enn en amerikansk Tesla.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: forzamanmandag 24. september 2018, klokken 16:54
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Fra videoen over (ca. 3:35). Kjøring i varmt sommervær og i kupert terreng. Range 374km, ca. 85% remaining. Gir det en pekepinn på WTLP på rundt 440-450 km?
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Luniboytirsdag 25. september 2018, klokken 07:41
Sitat fra: TM på mandag 24. september 2018, klokken 07:58
Når en vanlig Model S med 75kWh batteri har samme veiledende pris som en Audi e-tron med 95kWh, så er det vel grunn til å tro at de fleste vil ønske seg en Audi. Ikke nødvendigvis fordi det er Audi, men store sedaner har jo tradisjonelt ikke vært så populært i Norge. Selv om det er en viss risiko for at det følger noen barnesykdommer med den første elektriske Audi, så har jo Audi et mer utbygd og landsdekkende serviceapparat. Dessuten er det grunn til å forvente høyere kvalitet på materialer og utførelse på en Tysk (Belgisk) Audi enn en amerikansk Tesla.
Etter MIN mening er jo nettop kvaliteten, service og garantisaker hovedgrunnen til at jeg nå har bestilt en Tesla, og ikke Audi. Har hatt Audi i snart 10 år, og makan til mye feil og kostnader på en bil skal man lete lenge etter. Ser rundt på forumet at jeg absolutt ikke er alene. Med tanke på BMW i3 har jeg ennå ikke hatt noe feil på denne, og den er nå to år. Beste bilen jeg har hatt EVER !!
Etter at Audien var to år, var det rust på begge forskjermene (noe de først nektet å dekke, hjullagere byttet, dempere byttet, omprogrammert oljetrykk sensor, oppdatert styring, samt andre ting. At den i tillegg har sinkslepp (som de selvsagt ikke dekket) og andre rust skader rundt om (som HELLER ikke dekkes) er helt utrolig.
Ja E-tron blir helt sikkert en salgsvinner, og en bedre bil enn TMS som jeg nå har bestilt, men jeg ønsker virkelig dere som har bestilt Audien lykke til med ev. problemene som måtte oppstå med deres service apparat og garantioppfølging.
Er klar over at jeg slipper en atombombe i et temmelig lite glasshus her nå, men Tesla ordner hvertfall opp og det er aldri noen diskusjoner, selv om det kan ta temmelig lang tid for å få fikset shiten ...  :o

BR
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Trond.mtirsdag 25. september 2018, klokken 08:00
Takk for lykkeønskningene. Audi har solgt veldig mange biler, og da vil det alltid være mange som av en eller annen grunn er misfornøyde. Prosentvis tror jeg nok (merk tror...vet ikke) at det er flere som er misfornøyd med Tesla's bygge og servicekvalitet enn med Audi. Men nå har Audi ikke bygget elbil før, så der ligger det nok en viss usikkerhet. Lykke til med valg av TMS, så får vi håpe vi som kjøper Audi også kommer greit ut av det  ;) For meg handler bil mye om følelser, og Elon klarer dessverre ikke å få fram gode følelser hos meg  ;)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 25. september 2018, klokken 08:32
Totalt sett vet vi at Tesla-eiere er de mest fornøyde elbilistene, i hvert fall. https://www.dinside.no/motor/tesla-eierne-er-mest-fornoyd/69875307

Vi får se hvor Audi havner på rankingen, etter hvert.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Trond.mtirsdag 25. september 2018, klokken 08:50
Det skyldes nok at det bare er Tesla som har kunnet levere en fullverdig helelektrisk familiebil. Å være best uten konkurranse sier vel egentlig ikke så mye og det er en ranking Tesla ikke kan forvente å beholde.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 25. september 2018, klokken 08:56
Tja, det er så klart mulig at Tesla vil kunne havne lavere på rankingen, men jeg ser ikke umiddelbart noen grunn til at de skulle gjøre det. Bare superladernettverket er en god nok grunn til å toppe rankingen i noen år til. Vi får se.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Trond.mtirsdag 25. september 2018, klokken 09:45
Uansett må vi håpe at Tesla lykkes i den nye konkurranse-situasjonen, for Elon skal iallefall ha æren for å ha klart å snu en hel bilverden til å tenke annerledes. Om de skulle gå konkurs, så er det ikke sikkert at utviklingen fortsetter  :+1:
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Crowntirsdag 25. september 2018, klokken 12:52
Jeg har alltid holdt meg så godt som mulig unna Møller-systemet etter famile og bekjente med tildels forferdelige opplevelser, men jeg har også bestemt meg for at den første store elbilen med 4WD og skikkelig hengerfeste som ikke hadde måkevinger skulle jeg ha. Og det blir Audi. Som tidligere eier av mange Lexus og helt fantastisk kundebehandling i det segmentet, er jeg veldig spent, men håper det blir bra.

Min våte drøm er selvsagt en elektrisk Lexus, men de har jo rotet seg dypt inn i hybridtullet slik at det blir mange år ennå til jeg får oppleve det. Da skulle jeg lagt i sovepose i bestillingskøen for å komme først. :-D
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 25. september 2018, klokken 16:10
Sitat fra: TM på mandag 24. september 2018, klokken 07:58
Når en vanlig Model S med 75kWh batteri har samme veiledende pris som en Audi e-tron med 95kWh, så er det vel grunn til å tro at de fleste vil ønske seg en Audi. Ikke nødvendigvis fordi det er Audi, men store sedaner har jo tradisjonelt ikke vært så populært i Norge. Selv om det er en viss risiko for at det følger noen barnesykdommer med den første elektriske Audi, så har jo Audi et mer utbygd og landsdekkende serviceapparat. Dessuten er det grunn til å forvente høyere kvalitet på materialer og utførelse på en Tysk (Belgisk) Audi enn en amerikansk Tesla.
Det var synd du skulle sammenligne de to bilene, da Tesla vinner på de fleste punkter:
- Model S har 75kWh og e-tron 95kWh, men Audi har sagt "minst 400km rekkevidde". Model S har over 400km rekkevidde. Gjenstår å se WLTP på e-tron. e-tron har vel 0,27 eller 0,28 luftmotstandskoeffisient + større areal, mens Tesla S vel har 0,24.
- Model S har endelig karret seg opp på Gjennomsnittlig kvalitet på Model S (for et år siden) etter 4 års prøving. Håper Audi klarer bedre. Tydeligvis ikke bare-bare å lage el-bil, men Audi har i hvert fall laget motorer som ikke tar ut for mye hester, så da går det gjerne bedre.
- Model S er ikke en sedan men en kombi (hengsler på bakluken er i taket, så den er like praktisk som en stasjonsvogn når en ser hvor langt bagasjerommet er. Det er dessuten 850 liter bagasjeplass i Tesla mot 660 i e-tron.
- Tesla har innarbeidet et godt ladenettverk, men ser Ionity har begynt. Blir spennende å se priser etterhvert som introduksjonstilbudet (80,- per lading) avsluttes.
- Tesla viser en stor velvilje på service-sentrene (lånebiler osv), men er dårlige på logistikk og deler, pluss for liten kapasitet. VW har vel ikke vært kjent for samme velvilje, men håper en slipper for mange involveringer.
- Audi kan lade fortere om den har tilgang til Ionity-hurtiglader eller tilsvarende

Likevel står jeg i kø på e-tron....etter over 4 år med en Model S...
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Trond.mtirsdag 25. september 2018, klokken 16:20
He,He...så du har åpenbart tro på Audi likevel. Som jeg nevnte er det ikke bare tekniske data som avgjør, men lukten og følelsen av tysk bil. Og så orker jeg ikke tanken på at Trump skal sole seg i glansen over suksessen til amerikansk bilindustri  8)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorEltirsdag 25. september 2018, klokken 17:32
Sitat fra: TM på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:20
He,He...så du har åpenbart tro på Audi likevel. Som jeg nevnte er det ikke bare tekniske data som avgjør, men lukten og følelsen av tysk bil. Og så orker jeg ikke tanken på at Trump skal sole seg i glansen over suksessen til amerikansk bilindustri  8)
Trumpen er jo på motsatt side av Carlifornia og Tesla. 8)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Svolaronsdag 26. september 2018, klokken 13:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:10
Sitat fra: TM på mandag 24. september 2018, klokken 07:58
Når en vanlig Model S med 75kWh batteri har samme veiledende pris som en Audi e-tron med 95kWh, så er det vel grunn til å tro at de fleste vil ønske seg en Audi. Ikke nødvendigvis fordi det er Audi, men store sedaner har jo tradisjonelt ikke vært så populært i Norge. Selv om det er en viss risiko for at det følger noen barnesykdommer med den første elektriske Audi, så har jo Audi et mer utbygd og landsdekkende serviceapparat. Dessuten er det grunn til å forvente høyere kvalitet på materialer og utførelse på en Tysk (Belgisk) Audi enn en amerikansk Tesla.
Det var synd du skulle sammenligne de to bilene, da Tesla vinner på de fleste punkter:
- Model S har 75kWh og e-tron 95kWh, men Audi har sagt "minst 400km rekkevidde". Model S har over 400km rekkevidde. Gjenstår å se WLTP på e-tron. e-tron har vel 0,27 eller 0,28 luftmotstandskoeffisient + større areal, mens Tesla S vel har 0,24.
- Model S har endelig karret seg opp på Gjennomsnittlig kvalitet på Model S (for et år siden) etter 4 års prøving. Håper Audi klarer bedre. Tydeligvis ikke bare-bare å lage el-bil, men Audi har i hvert fall laget motorer som ikke tar ut for mye hester, så da går det gjerne bedre.
- Model S er ikke en sedan men en kombi (hengsler på bakluken er i taket, så den er like praktisk som en stasjonsvogn når en ser hvor langt bagasjerommet er. Det er dessuten 850 liter bagasjeplass i Tesla mot 660 i e-tron.
- Tesla har innarbeidet et godt ladenettverk, men ser Ionity har begynt. Blir spennende å se priser etterhvert som introduksjonstilbudet (80,- per lading) avsluttes.
- Tesla viser en stor velvilje på service-sentrene (lånebiler osv), men er dårlige på logistikk og deler, pluss for liten kapasitet. VW har vel ikke vært kjent for samme velvilje, men håper en slipper for mange involveringer.
- Audi kan lade fortere om den har tilgang til Ionity-hurtiglader eller tilsvarende

Likevel står jeg i kø på e-tron....etter over 4 år med en Model S...

For meg vinner audi på de fleste punkter:

lading : 150 kw vs 115 kw - Audi
Lade nettverk : Tesla (Ionity kan bli bra - bryr meg ikke om det koster 80 kroner eller 200 kroner)
Form: Jeg foretrekker SUV formen pga lettere inn og ut med folk og fe
Hengerfeste: Audi
Bagasjeromsplass: Tesla vinner
Luftfjæring: Begge
Pris: Omtrent lik
Ekstrautstyr, større utvalg blant audi
Servicetid/deler: Audi
Goodwill forhandler: tesla
Batteri brutto: Audi med 95 mot 7x, hva er netto på begge? xx og 72.6? Audi har størst batteri
HK: 355 vs 332: Audi
Effektivitet: Tesla
Rekkevidde: Jeg vil tro den blir veldig lik i praksis
Regen: Audi har svært høy regen vs Tesla som ikke tåler så mye regen (varme)
Audi er tysk premium, tesla er det ikke.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Pingleonsdag 26. september 2018, klokken 14:40
Sitat fra: JorEl på tirsdag 25. september 2018, klokken 17:32
Sitat fra: TM på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:20
He,He...så du har åpenbart tro på Audi likevel. Som jeg nevnte er det ikke bare tekniske data som avgjør, men lukten og følelsen av tysk bil. Og så orker jeg ikke tanken på at Trump skal sole seg i glansen over suksessen til amerikansk bilindustri  8)
Trumpen er jo på motsatt side av Carlifornia og Tesla. 8)
Trumpen bryr seg ikke om på hvilken side av USA noe er, så lenge det er på rett side av USAs grense.
Og jeg foretrekker dieselstinkende VAG-topper fremfor Trump (med en hentesveisbredd).
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Sandvikaonsdag 26. september 2018, klokken 19:41
Sitat fra: TM på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:20
men lukten og følelsen av tysk bil.
Saklig, får kjøpe deg denne da. https://mbreminiscent.com/product/reminiscent-mercedes-benz-automobiles-odor-eliminating-interior-spray/ (https://mbreminiscent.com/product/reminiscent-mercedes-benz-automobiles-odor-eliminating-interior-spray/) 8)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: z4rdonsdag 26. september 2018, klokken 19:55
Svolar. Synes det var meget spesielle parametere du måler etter:

HK, først og fremst. Hva vil du frem til her? Den ene er registrert med mer HK hos vegvesenet? Teslaen er jo 1,1sekund raskere 0-100. Og sikkert raskere ellers også.

Angående regen. Blir nye Tesla varm? Min regen-er som bare juling. Aldri vært et problem. Og har du testet Audi-en i real life? Eller virket det bare fint på presentasjonsvideoen?

Også størst batteri da, er det et mål i seg selv? Burde kanskje målt output-en.. eller hva som kommer ut av det, eller er tilgjengelig... Du må også huske at stort batteri = mer vekt.

Også er det litt rart å måle på antall ekstrautstyr. Ville ha målt på features i stedet :)

Kan Audi-en ligge i 110-120 på motorveien med autopilot? Summon? etc....

Det var mine two cents.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Trond.monsdag 26. september 2018, klokken 21:16
Sitat fra: z4rd på onsdag 26. september 2018, klokken 19:55
Også størst batteri da, er det et mål i seg selv? Burde kanskje målt output-en.. eller hva som kommer ut av det, eller er tilgjengelig... Du må også huske at stort batteri = mer vekt.
Når Tesla tar ca 170.000 mer for 100 kWh enn 75 kwh modellene så er det vel fordi markedet vurderer at batteristørrelse er viktig (eller har jeg misforstått konfiguratoren til Tesla ? ). Men jeg er enig i det du skriver om vekt. Hvis man bare trenger det største batteriet noen få ganger i året virker det som en bedre ide å ta noen ladestopp ekstra. Bedre for miljøet er det også, men elbileiere er nok også mer opptatt av lommeboken enn miljøet   8)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: turfsurfonsdag 26. september 2018, klokken 21:40
Betalingsviljen er vel ikke for batteri pr se, men rekkevidde, ytelse og ladefart. Og når man snakker om ladefart så spiller effektivitet inn i bildet. Det hjelper ikke med 25% høyere ladeeffekt i kW hvis forbruket er 25% høyere. Man må se alt i sammenheng. Effektiviteten til etron er vel foreløpig ukjent, og kan vippe ting ene eller andre veien. Nærmer den seg Model S er det mye elbil for pengene, er den dårligere enn Model X så er det ett vesentlig dårligere kjøp. Den bør plassere seg ett sted imellom, som I-Pace burde gjort.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: z4rdonsdag 26. september 2018, klokken 21:40
TM, du misforstår.

Selvfølgelig betyr større batteri, sannsynligvis større rekkevidde og kraft. Og det koster mer, men når størrelsen på batteripakken (les e-tron) gir nesten samme rekkevidde som en mindre batteripakke, da er det ikke verdt så mange poeng etter min bok. Jeg kritiserte innlegget til Svolar, med tanke på måten han ga "poeng" til Audi vs Tesla.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Trond.monsdag 26. september 2018, klokken 22:16
Så du mener at e-tron med 95 kWh ikke gir lenger rekkevidde enn Model X med 75 kWh ? Den er jo bare oppgitt til 417 km i den helt urealistiske standarden NEDC og e-tron vil vel helt sikkert overgå den med god margin.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Elbil fundamentalistonsdag 26. september 2018, klokken 23:53
Jeg ønsker konkurransen velkommen. Ladenettverket er viktigst for meg med elbil som nr 1 bil og langtursbil til Danmark Tyskland mm. Luftmotstand i motorveihastighet har derfor også mye å si (for meg). Har en gammel fossilbil som trekkesel hvis jeg skal trekke en av hengerne. På overfylte norske landeveier hvor evig lange kolonner kryper bortover i 70 har luftmotstand lite å si. Rimelig barnslig å krangle om 0-100 mellom to biler som er mer enn nok kjappe uansett. Begge kan om nødvendig ta trygge forbikjøringer kjapt og effektivt.

Audien blir sikkert bra og det kan være at mange skifter fra Tesla etter 4/5 års eierskap og fristes til noe nytt. ePhase tilsvarende. Skulle egentlig heller ønsket at Audi og Tesla kunne sammarbeidet om ett og større ladenettverk i stedenfor å bygge to separate. Blir Ionity bra kommer kansje Tesla med ett ionity adapter :) kanskje Tesla tilbyr adapter til Audi eierne?  Burde være gull for begge??

At Audi nå også velger (motvillig?) å lage en (forhåpentligvis) skikkelig elbil bekrefter det også Tesla har gjort (nesten) alt riktig. Hadde Audi vært først hadde etterkommerne måtte finne seg i å bli sammenlignet. Nå er det slik at Tesla var først og er referansen og det er det noen i Audiforumet her har svært vanskelig med å akseptere. Så håper den elendige Teslafanboy hersketeknikken kan legges på hylla, og at man kan uttale seg om egenskaper pluss og minus begge veier uten at man skal bli herset med av troll.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorElonsdag 26. september 2018, klokken 23:54
Hvor får egentlig E-tron el-drivverket sitt fra? Og batteriene? Lager det selv eller er dette også fra Korea.

Elbilfundamentalisten  :+1:
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Orbittorsdag 27. september 2018, klokken 00:11
Batteriene kommer etter alt å dømme i starten fra LG (http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=565&p=8043#p8043) (og senere blir også Samsung (https://www.audiusa.com/newsroom/news/press-releases/2015/08/battery-in-audi-electric-car-cell-modules-from-lg-samsung) leverandør), mens de lager motorene selv.

https://www.youtube.com/watch?v=Pm6ycVAIdKA&t=87s

Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: z4rdtorsdag 27. september 2018, klokken 06:38
Sitat fra: TM på onsdag 26. september 2018, klokken 22:16
Så du mener at e-tron med 95 kWh ikke gir lenger rekkevidde enn Model X med 75 kWh ? Den er jo bare oppgitt til 417 km i den helt urealistiske standarden NEDC og e-tron vil vel helt sikkert overgå den med god margin.

Nå må du følge med litt.

Innlegget mitt er direkte svar til Svolar sitt innlegg. Både han og vi andre diskuterte Model S75D opp mot e-tron. Greit å lese alt først. Han gir poeng til e-tron fordi den har hengerfeste. Det har ikke TMS f. eks.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: z4rdtorsdag 27. september 2018, klokken 06:42
Det var forøvrig en Audi fanboy (Svolar) som dro frem og sammenlignet Hestekrefter mellom e-tron og Model S i et forsøk på å sammenligne de to modellene. Innlegget kan dere lese selv, noen linjer opp.
Jeg bare svarte han. Så grei å ha notoriteten i orden her :)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Trond.mtorsdag 27. september 2018, klokken 07:36
Og så er vel det så enkelt at dersom man har 700.000 kr og ønsker en elektrisk SUV med hengerfeste og rekkevidde over 40 mil etter WLTP standarden, så har man vel pt. ikke andre valg enn Audi ?

Tror forøvrig det det sitter en del potensielle kunder på gjerdet og venter på dette, så da får vi håpe Audi kan levere på sine løfter. Så vidt jeg kan se ligger model X langt over i pris for tilsvarende (sikkert noe bedre) rekkevidde.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: JorEltorsdag 27. september 2018, klokken 18:14
Ble litt nyskjerrig i dag når jeg ser at Tesla opererer med NECD-standard. Men i følge linken jeg fant skal den nye standarden WLTP ikke gjelde før 2020.
NEDC- what a joke :police: snitthastighet på 33kmt, men maks hastighet på 120kmt.
TOMGANG 25% ??? ??? ::) ::) Stå i ro med en elbil 1/4 av tiden :D :D :D fyogfokk. Really?


De viktigste endringene i test-innholdet for WLTP vs NEDC er:
Gjennomsnittshastighet: 47 km/t vs 33 km/t
Distanse: 23 km vs 11 km
Syklus / tid: 30 min vs 20 min
Maks hastighet: over 130 km/t vs maks 120 km/t
Temperatur: 23 °C vs 20 til 30°C
Tar høyde for ulike type ekstrautstyr vs ekstrautstyr tas ikke med i beregningen
Tid på tomgang: 13 % vs 25 %
Girskiftpunktene beregnes på forhånd per bil vs girskiftpunktene for manuelle girkasser er nøye definert
I tillegg testes alle mulige kombinasjoner av motor og girkasse i WLTP-prosedyren
link:https://blogg.eabryn.no/alt-om-bil/wltp-vs-nedc/
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: samotholttorsdag 27. september 2018, klokken 19:22
Tesla opererer også med EPA. Den er realistisk og dermed mest egnet for kjøperen. NEDC er jo totalt idiotisk og det virker vel også som WLTP er så som så...
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 27. september 2018, klokken 19:26
For sammenligning hadde det vært et fett. Men når VW, Audi og co bevisst jukser blir det bare tull.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: samotholttorsdag 27. september 2018, klokken 20:03
Joa, men da regner du i prosent, og skal du vite realistisk rekkevidde så må du gjøre en omregning.

Jeg foretrekker å kjøre med km-visning (på teslan) og ikke prosentvisning. Antar det gjelder de fleste. Forøvrig angir km-visningen omtrent det samme som oppgitt EPA-rekkevidde for bilen.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: turfsurftorsdag 27. september 2018, klokken 21:43
Sitat fra: TM på torsdag 27. september 2018, klokken 07:36
Og så er vel det så enkelt at dersom man har 700.000 kr og ønsker en elektrisk SUV med hengerfeste og rekkevidde over 40 mil etter WLTP standarden, så har man vel pt. ikke andre valg enn Audi ?
I-Pace?
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Trond.mtorsdag 27. september 2018, klokken 21:54
Obs..ja den er jo et alternativ..glemte den i farten.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Øggentirsdag 16. oktober 2018, klokken 11:36
https://e24.no/lov-og-rett/dieselskandalen/audi-ilagt-milliardbot-etter-utslippsskandalen/24467497
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: emurofonsdag 07. november 2018, klokken 10:39
Sitat fra: Jon65 på fredag 09. mars 2018, klokken 00:20Var nettopp en runde på FB og la tilfeldigvis merke til at mens gruppen Tesla Owners Club Norway har 16853 medlemmer så har gruppen Tesla Positive Erfaringer 193 medlemmer, syntes det var litt festlig :D

Hva er så festlig med det?
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 07. november 2018, klokken 11:03
Det er vel såvidt litt morsomt. Like morsomt som at gruppen "Audi e-tron Positive erfaringer" har null medlemmer. (Nå sjekket jeg ikke, men jeg antar gruppen ikke finnes.)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Lassionsdag 07. november 2018, klokken 12:16
Krenket.no  :)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: emurofonsdag 07. november 2018, klokken 14:07
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 07. november 2018, klokken 10:55
Sitat fra: emurof på onsdag 07. november 2018, klokken 10:39
Sitat fra: Jon65 på fredag 09. mars 2018, klokken 00:20Var nettopp en runde på FB og la tilfeldigvis merke til at mens gruppen Tesla Owners Club Norway har 16853 medlemmer så har gruppen Tesla Positive Erfaringer 193 medlemmer, syntes det var litt festlig :D

Hva er så festlig med det?

Man må sikkert ha et snev av humoristisk sans for å forstå det.

Hvorfor?
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Oveonsdag 07. november 2018, klokken 14:24
Jeg liker tesla godt jeg, men den var jo morsom da.
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: Øyvind.honsdag 07. november 2018, klokken 16:09
Mtp at Tesla knuser alle andre merker på kundetilfredshet blir det humor pga hvor åpenbart verdiløs sammenligningen er :)
Tittel: Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 07. november 2018, klokken 17:35
Hvis jeg oppretter en gruppe som heter: Vi som gir Audi terningkast 2-6, og den ikke har 200.000 medlemmer i morgen betyr nok det at alle hater Audi, og gir terningkast 1. Hvis ikke ville 200.000 meldt seg inn i morgen.

Det var jammen morsomt. Hahaha....ruller rundt på gulvet over min egen fortreffelighet innen humorfaget....