Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: geear på tirsdag 06. februar 2018, klokken 09:32

Tittel: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: geeartirsdag 06. februar 2018, klokken 09:32
https://www.tu.no/artikler/elbilladerne-bygges-ikke-der-behovet-er-storst/429703

Forøvrig må jeg si at jeg i utgangspunktet er enig i at man må kjøpe bil med batteripakke med størrelse som passer bruken, men det betyr ikke at alle må kjøpe til maksbehovet sitt, det er meningsløs bruk av ressurser at alle skal kjøre rundt med 100kWh på småturene lokalt.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Panducktirsdag 06. februar 2018, klokken 13:22
Den store "flaskehalsen", påsketrafikken, vil uansett bli sær, men det er litt grenser for hvor lang reisevei de fleste har til hytta.

jeg er enig i at 350kW-ladere virker mer som "markedsføringstriks" enn noe for å dekke et reelt behov, iallefall frem til batteriene er der.

Uansett er det risiko i det som gjøres med ladenett nå, en liten batterirevolusjon, så er det meste av hurtigladere bortkastet.

Det blir spennende å se hva som skjer. Men når biler av typen 60kWh LEAF kommer, vil nok de aller fleste ha "dagsbehovet" på plass for nesten ALLE dager, og da kan faktisk et godt utbygd nett med 50kW ladere være det mest nyttige.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 06. februar 2018, klokken 14:13
"350 kW" laderne er helt klart overdrevne. Det er snakk om 350 kW ved 800-1000V. Ingen biler i dag har denne spenningen, og dette vil også være tilfelle for i-Pace og e-tron.

Sier vi at de tar utgangspunkt i 1000V, så er maksstrømmen omkring 350A. Om man da skal lade en etron ved 360V, så vil den da kunne motta maks 126 kW. Altså plutselig er en 350 kW lader egentlig bare 126 kW. Marginalt mer enn Tesla, som kan levere 330A x 360V = 119 kW.

Muligens vil Porsche Mission-e få mulighet til å lade ved ~800V. Da får vi bare se om batteriene er gode nok til å nyttiggjøre seg av den økte teoretiske effekten...
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: geeartirsdag 06. februar 2018, klokken 14:34
Hvor kommer 1000V og 350A inn i bildet? For å få til 350kW ved 800V, som er det Porsche skryter av, så må man levere ~440A ved ~800V?

Det trenger vel ikke nødvendigvis bli verre for batteriene? Det handler om størrelse og sammensetning?

Er det noen sjanse for at Porsche har valgt å kombinere batterier og kondensatorer? Det vil jo kunne gi svært rask lading (i kort tid) og også mulighet for et vanvittig effektuttak over korte perioder - og så la høyspentbatteriet lade opp kondensatoren etterpå - og kanskje også andre veien, både fra regen og etter å ha ladet kondensatoren svært raskt på hurtiglader i noen minutter?
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 06. februar 2018, klokken 14:53
En CHAdeMO kan typisk støtte 125A og 500V. Altså 62,5 kW. Som regel sies det at de er 50 kW, men jeg har også sett at de oppgis til 62,5 kW. Dette er uavhengig av at bilene ikke går så høyt i spenning som til 500V, så effekten man faktisk vil motta er lavere.

Spørsmålet er hva VAG faktisk legger i betegnelsen "350 kW". Forhåpentligvis tar de utgangspunkt i 800V, men det er også mulig at de oppgir det på samme måte som CHAdeMO oppgis til 62,5 kW, altså at de tar utgangspunkt i den høyeste spenningen standarden støtter.

Jeg sjekket litt, og det ser ut til at min tolkning er riktig. Standarden vil støtte 350A og 1000V: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/combined-charging-system-ccs-2-0.64275/
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Orbittirsdag 06. februar 2018, klokken 15:02
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 06. februar 2018, klokken 14:13
Sier vi at de tar utgangspunkt i 1000V, så er maksstrømmen omkring 350A. Om man da skal lade en etron ved 360V, så vil den da kunne motta maks 126 kW.
(Noen av) 350kW-laderne kan levere 500A (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36494.msg644664#msg644664) på lavere spenninger, dvs 180kW ved 360V batterispenning. På de effektnivåene er ikke det å dimensjonere for ekstra strømkapasitet den største kostnadsdriveren, men heller å få noen tiltalls kW varmetap ut av laderen.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 06. februar 2018, klokken 15:19
Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. februar 2018, klokken 15:02(Noen av) 350kW-laderne kan levere 500A (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36494.msg644664#msg644664) på lavere spenninger, dvs 180kW ved 360V batterispenning. På de effektnivåene er ikke det å dimensjonere for ekstra strømkapasitet den største kostnadsdriveren, men heller å få noen tiltalls kW varmetap ut av laderen.
Tror kanskje det er i så fall tiltenkt pantografløsningen de skisserer. Jeg tror ikke CCS pluggen støtter mer enn 350A.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Counterpointertirsdag 06. februar 2018, klokken 19:30
Det er jo i tillegg viktig hvor lenge en kan opprettholde kW i en ladeøkt. Det er ikke toppfart som er viktigst men gjennomsnitt.
Her er jo Ioniq langt fremme og lader vel på 2C på sitt bittelille batteri.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: hsa77tirsdag 06. februar 2018, klokken 19:49
350kw ladere må vel være for lastebiler og busser, for personbiler kan jeg ikke forstå vitsen med så rask lading. Dersom man klarer å utvikle et 100kwh batteri som takler 350kw lading fra 0-80% betyr det at man med en personbil kan klare å kjøre 40-50 mil med flatt jern etter en 15 min ladepause, de fleste av oss vil vel synes at det er greit med litt lenger pause etter 4timer bak rattet.  Men dersom man er med i et top gear race gjennom Frankrike så er det selvfølgelig nyttig...
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Jon65tirsdag 06. februar 2018, klokken 22:01
Når etterhvert hele bilparken er elektrisk vil det bli en fordel med litt høy ladehastighet. Hvis alle som skal stoppe og lade må lade i en time må man ha ganske mange ladere etterhvert. Høy ladefart reduserer behovet for antall ladere (og arealbehov).
Tenk deg en bensinstasjon hvor det tok 30 min å fylle tanken, måtte hatt ganske mange bensinpumper da for å betjene alle kundene.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: hsa77tirsdag 06. februar 2018, klokken 22:11
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 22:01
Når etterhvert hele bilparken er elektrisk vil det bli en fordel med litt høy ladehastighet. Hvis alle som skal stoppe og lade må lade i en time må man ha ganske mange ladere etterhvert. Høy ladefart reduserer behovet for antall ladere (og arealbehov).
Tenk deg en bensinstasjon hvor det tok 30 min å fylle tanken, måtte hatt ganske mange bensinpumper da for å betjene alle kundene.
Det er ikke helt sammenlignbart med en bensinpumpe, ladefarta kommer aldri til å bli full tank på 5min. Mesteparten av lading foregår hjemme, det er bare på langtur at fremtidens elbil må lades underveis. Når jeg har kjørt i 4-5 timer ønsker jeg å ha en god pause og gjerne kjøpe meg litt mat. Det passer meg dårlig å måtte flytte bilen midt i måltidet, så jeg vil heller ha et ladeuttak med lavere hastighet hvor bilen kan stå i de 45 minuttene det tar meg å spise lunsj og slappe av litt...
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 06. februar 2018, klokken 22:31
Jeg tenker at det beste er å ha ladere med flere punkter og dynamisk lastdeling. Da kan de som ønsker lade raskt, og de som ønsker bli stående litt lengre. Sakset fra kommentarfeltet på TU: https://www.tu.no/artikler/audis-elbilsjef-leverandorene-har-nok-tenkt-at-audi-har-gatt-fra-vettet/429587

Sitat fra: EspenDet er ikke sikkert raskere lading blir dyrere. Man kan f.eks bytte ut to stk 145 kW superladere med to ladeuttak på maks 120 kW med en stk 290 kW superlader med fire ladeuttak på maks 290 kW. Om man er alene ved laderen så får man 290 kW, mens er man fire ved laderen så kan det hende man får 70 kW eller mindre.

Man vil ikke trenge større nettlinje, man vil ikke trenge mer kraftelektronikk, og man kan stå like lenge ved ladestasjonen uten å blokkere den.

De største ekstrakostnadene ville trolig komme i bilen, ved å måtte støtte 290 kW lading vs 120 kW lading. Og så ville du hatt noen mindre ekstrakostnader på lader-siden, ved at man ville måtte ha kraftigere kabling diverse steder, og trolig ett kjølesystem for ladekabelene og ladepluggene. (Antar man ville øke til 800A og beholde 400V, i stedet for å øke spenningen til 800V.)
Sitat fra: KirkebøDeling må fungere slik at førstemann som kommer får alt han trenger, nestemann får det som er til overs og så videre. Dermed blir det nok lite strøm på nr. 2,3 og 4 om førstemann klarer å lade for fullt.

Deler man likt vil folk bare parkere slik at de andre ikke kommer til ladeuttakene slik at hastigheten ikke skal synke om flere kobler seg på. Blir mye potensielt bråk av slikt.

Hos Tesla fungerer det noenlunde fordi totaleffekten er en god del større (ca. 30KW) enn det en enkelt bil kan lade med. Så nr. 2 er garantert minst 30kW. Det vil ikke være tilfelle med 290kW effekt til biler som kan lade med 290kW. Spesielt ikke med 4 uttak...
Sitat fra: EspenProblemene vil bli mindre med en stk 290 kW lader enn med to stk 145 kW ladere. Den første bilen som kommer til laderen vil gjøre at installasjonen er fullt utnyttet. Når den er fullt utnyttet så blir totalventetiden for de neste bilene minst mulig. Grovt sett blir det slik, om vi antar det kommer en bil hver 10. minutt, maksffekten kan utnyttes og bilene kjører videre etter å ha ladet ~50 kWh:

290 kW lader:
0 min: Første bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
10 min: Første bil er ferdigladet, neste bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
20 min: Andre bil er ferdigladet, neste bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
30 min: Tredje bil er ferdigladet, neste bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
40 min: Fjerde bil er ferdigladet, neste bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
50 min: Femte bil er ferdigladet, neste bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
60 min: Sjette bil er ferdigladet, neste bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
70 min: Sjuende bil er ferdigladet, neste bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
80 min: Åttende bil er ferdigladet, neste bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
90 min: Niende bil er ferdigladet, neste bil ankommer og plugger inn, får 290 kW.
Osv.

145 kW ladere:
0 min: Første bil ankommer og plugger inn, får 120 kW.
10 min: Andre bil ankommer og plugger inn, får 120 kW.
20 min: Tredje bil ankommer og plugger inn, får 25 kW.
25 min: Første bil er ferdigladet, tredje bil får 120 kW.
30 min: Fjerde bil ankommer og plugger inn, får 25 kW.
35 min: Andre bil er ferdigladet, fjerde bil får 120 kW.
40 min: Femte bil ankommer og plugger inn, får 25 kW.
49 min: Tredje bil er ferdigladet, femte bil får 120 kW.
50 min: Sjette bil ankommer og plugger inn, får 25 kW.
59 min: Fjerde bil er ferdigladet, sjette bil får 120 kW.
60 min: Sjuende bil ankommer og plugger inn, får 25 kW.
70 min: Åttende bil ankommer og plugger inn, får 25 kW.
75 min: Femte bil er ferdigladet, sjuende bil får 120 kW.
80 min: Niende bil ankommer og plugger inn, får 25 kW.
85 min: Sjette bil er ferdigladet, åttende bil får 120 kW.
90 min: Tiende bil ankommer og plugger inn, får 25 kW.

Altså med 290 kW lader ble det ladet 50 kWh på 9 biler på 90 minutter, og til sammen ventet de 90 minutter. Mens med 145 kW ladere ble det på samme tiden ladet 6 biler med 50 kWh, en bil med 36 kWh, en bil med 16 kWh og en bil med 4 kWh. Til sammen ventet de 238 minutter.

(For 145 kW laderne har jeg også antatt at de som kommer som bil nr 3/4 hele tiden velger riktig ladepunkt. Bommer de, så blir ventetiden enda verre for de neste bilene, ettersom utnyttelsen av installasjonen er lavere.)
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: pudderjagartirsdag 06. februar 2018, klokken 22:48
Eg trur at me vil sjå andre løysingar enn CCS og Chadeom på 350kw lading.

Skal eg tippe så er me på induksjonslading. Her har ein kapasitet til langt over 350kw for den saks skuld, men da vil kreve frykteleg mykje av straumnettet rundt ladestasjonen og værta dyrt.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Jon65tirsdag 06. februar 2018, klokken 23:22
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 22:11
ladefarta kommer aldri til å bli full tank på 5min. Mesteparten av lading foregår hjemme...
Ladefarta kommer garantert til å bli full tank på 5 min, bare et spørsmål om hvor lenge det er til.... https://www.tv2.no/a/9468320/ (https://www.tv2.no/a/9468320/)
Og ikke alle kan lade hjemme (iallefall ikke på lang tid), ganske mange som bor i leilighet uten egen privat parkering.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Griffelonsdag 07. februar 2018, klokken 00:00
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 06. februar 2018, klokken 22:48
Eg trur at me vil sjå andre løysingar enn CCS og Chadeom på 350kw lading.

Skal eg tippe så er me på induksjonslading. Her har ein kapasitet til langt over 350kw for den saks skuld, men da vil kreve frykteleg mykje av straumnettet rundt ladestasjonen og værta dyrt.
Så må du huske på at ved induksjonslading så må en vesentlig del av laderen sitte i bilen - motaker spole og likeretter - . Dette øker vekt og kost på bilen mye sammenlignet med konduktiv lading. Hver bil må da et motagersystem og 350+kW likerettersystem for å kunne koble seg til en slik induktiv lader langs veien.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Counterpointeronsdag 07. februar 2018, klokken 01:36
Induktiv lader i veien er interessant, det vil aldri bli kø når du lader i 80 km/t
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Amatørenonsdag 07. februar 2018, klokken 02:05
Jeg tror nok at foreløpig blir induktiv lading mest for de som klarer seg opp til f.eks 11 kW ved lengre tids lading, men skal slippe å sette i ladekabelen.

Slik som hjemme, kjøpesentere, pendlerparkeringer o.l. Krever derimot en standard på induksjonsplaten i bakken og oppunder bilen.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: turfsurfonsdag 07. februar 2018, klokken 06:37
Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. februar 2018, klokken 15:02
På de effektnivåene er ikke det å dimensjonere for ekstra strømkapasitet den største kostnadsdriveren, men heller å få noen tiltalls kW varmetap ut av laderen.
Det er jo akkurat økt strømstyrke som gjør at vi får økt effekttap som varme. Er en grunn til at vi har høyspent og ikke «høystrøm» ledninger. Høye spenninger er lett å håndtere, varmgang vesentlig værre.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: hsa77onsdag 07. februar 2018, klokken 08:01
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 23:22
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 22:11
ladefarta kommer aldri til å bli full tank på 5min. Mesteparten av lading foregår hjemme...
Ladefarta kommer garantert til å bli full tank på 5 min, bare et spørsmål om hvor lenge det er til.... https://www.tv2.no/a/9468320/ (https://www.tv2.no/a/9468320/)
Og ikke alle kan lade hjemme (iallefall ikke på lang tid), ganske mange som bor i leilighet uten egen privat parkering.
Selv med 350kw får man ikke tilført mer enn 29kwh på 5min, håper virkelig at fremtidens biler får litt større batteri enn det...

Løsningen for alle som ikke har mulighet til å lade hjemme er langt flere offentlige parkeringsplasser med lademulighet, gjerne med 7kw. Skal alle kunne kjøre elbil må nå nok minst 1/3 av alle offentlige parkeringsplasser ha lademulighet - her er det en stor jobb å gjøre!
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Orbitonsdag 07. februar 2018, klokken 08:19
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. februar 2018, klokken 06:37
Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. februar 2018, klokken 15:02
På de effektnivåene er ikke det å dimensjonere for ekstra strømkapasitet den største kostnadsdriveren, men heller å få noen tiltalls kW varmetap ut av laderen.
Det er jo akkurat økt strømstyrke som gjør at vi får økt effekttap som varme. Er en grunn til at vi har høyspent og ikke «høystrøm» ledninger. Høye spenninger er lett å håndtere, varmgang vesentlig værre.
Kabelen mellom lader og bil må dimensjoneres opp for å håndtere større strømmer, men varmen her er likevel håndterlig. Jeg tror tapene i omformeren i laderen er mye større, selv når den leverer 920V. Efatec oppgir >95% effektivitet ved full last. Kjølingen må dimensjoneres for ca 322kW x 5% = 16kW varme (for å kunne levere 350A @ 920V). Jeg vil tippe tapet i DC-kabelen er langt under 1kW, selv med 500A.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Løvetorsdag 08. mars 2018, klokken 21:36
Det er jo veldig ofte blitt bevist at å ta skikkelig i når en bygger nytt lønner seg for infrastruktur som skal stå i en del tiår. Sjekk E6 ut av Oslo. 6-feltsvei siden 60-tallet. En overdrivelse uten like den gang, en latterlig lønnsom investering nå. Så da er spørsmålet, hvor lang er forventet levetid på ladestasjonene? For om den er over ti år så bør en installere i det øvre sjiktet med en eneste gang, og ikke kopiere norsk veibygging siste 40 år.
Tittel: Sv: Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere
Skrevet av: Zimonfredag 09. mars 2018, klokken 15:08
Det viktigste de gjør når de bygger ut nye ladestasjoner er å ta høyde for nok diameter og kvalitet på kablene som legges i bakken. Det er det som er klart dyrest å drive å bytte ut. Legg skikkelig diameter som takler mye mer enn 350KW, så er det bare å bytte selve ladestasjonene over bakken eller oppgradere dem. Det er også over bakken hvor slitasjen kommer og utviklingen av ny teknologi. Så tenk langsiktig under bakken er etter min mening noe av det viktigste de gjør.