Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: _OE_ på mandag 29. januar 2018, klokken 11:31
Sitter her og lader bilen på en av GK's ladestasjoner... Varmen står på i bilen.... Plutselig lukter det sigarettrøyk i bilen.... Og der står en EGolf ved siden på hurtig lader... Med sjåføren utenfor og røyker... Er vel en EGolf eier som savner diesel røyken og ikke minst mangler folkeskikk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Bio defense mode ☠️
Har vi blitt så hårsåre at vi ikke lar andre folk røyke ute? :o
En enkel høflig forespørsel om han kunne flytta seg fra lo til le av bilen din hadde vel løst det problemet...
Folk må gjerne røyke til krampa tar dem.... Men jeg ønsker ikke å dele gleden deres... Røykeren kan jo flytte seg slik at det ikke sjenerer andre? Eller er det for mye å forlange? He he
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Det vurderes vel forbud ut og der folk oppholder seg....
Ja - røykere må vise hensyn til ikke-røykere.
Spørsmål:
Dersom det står en stor lastebil / trailer, eller en liten Polo diesel, med motoren på, ved siden av eller i nærheten - noe jeg ser hver eneste dag. Noen ganger står bilen der i timer, med motoren på. Spyr ut røyk.
Er jeg den eneste person i verden som ber dem vennligst slå av motoren, når de står parkert?
Hvor mye forurenser de, per minutt, sammenliknet med en som tar en røyk?
:)
Det er ikke lov å la bilen stå på tomgang unødvendig. Forbudet mot tomgangskjøring er regulert i Trafikkreglenes § 16:
1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødvendig utslipp av røyk eller gass.
Det var vel en som skulle være smart og lade bilen på tomgang over natta som fikk kjenen på hvordan denne loven kan anvendes ganske nylig: https://www.an.no/bil/brann/nyheter/skulle-lade-batteriet-bilen-brant-opp/s/5-4-678331 (https://www.an.no/bil/brann/nyheter/skulle-lade-batteriet-bilen-brant-opp/s/5-4-678331)
Når det gjelder røyking så skulle man tro det var vanlig folkeskikk å ta mest mulig hensyn, men ute må man nesten gi dem litt slingring. Jeg hadde ikke forventet at de skal løpe fram og tilbake etter vindretningen. Men står de i klynger og røyker f.eks. ved utgangen på flyplassen er det ikke snakk om å vise hensyn til dem når jeg kommer veivende med tung kufert. Der er tross alt et eget røykeområde noen få meter bortenfor.
Sitat fra: zbk på mandag 29. januar 2018, klokken 12:41
En enkel høflig forespørsel om han kunne flytta seg fra lo til le av bilen din hadde vel løst det problemet...
Folk flest; også røyere; er alright; og tar gjerne hensyn. Tipper at røykeren som vist til; ikke mente å være til last. En høflig forespørsel hadde sikkert gjort susen :+1:
Sitat fra: EV666KM på mandag 29. januar 2018, klokken 11:31
Sitter her og lader bilen på en av GK's ladestasjoner... Varmen står på i bilen.... Plutselig lukter det sigarettrøyk i bilen....
Åssen gikk det, overlevde du?
Sitat fra: Rollep på mandag 29. januar 2018, klokken 16:59
Sitat fra: EV666KM på mandag 29. januar 2018, klokken 11:31
Sitter her og lader bilen på en av GK's ladestasjoner... Varmen står på i bilen.... Plutselig lukter det sigarettrøyk i bilen....
Åssen gikk det, overlevde du?
Den typen spydige kommentarer bidrar ikke spesielt konstruktivt.
Sitat fra: elbikefun på mandag 29. januar 2018, klokken 16:37
Sitat fra: zbk på mandag 29. januar 2018, klokken 12:41
En enkel høflig forespørsel om han kunne flytta seg fra lo til le av bilen din hadde vel løst det problemet...
Folk flest; også røyere; er alright; og tar gjerne hensyn. Tipper at røykeren som vist til; ikke mente å være til last. En høflig forespørsel hadde sikkert gjort susen :+1:
Stemmer det. Jeg bruker gjerne en litt humoristisk vri og spør om det er greit at jeg spiser her ute mens han røyker.
Det resultere gjerne i en unnskyldning eller ignorering om personen er av den mindre omtenksomme typen
Sitat fra: Rollep på mandag 29. januar 2018, klokken 16:59
Sitat fra: EV666KM på mandag 29. januar 2018, klokken 11:31
Sitter her og lader bilen på en av GK's ladestasjoner... Varmen står på i bilen.... Plutselig lukter det sigarettrøyk i bilen....
Åssen gikk det, overlevde du?
Ja morsomt innlegg.... Skjønner at det er ikke røykere som er problemet.... Vi er nok noen fæle folk..... rart at noen ønsker seg sånn nogenlunde ren luft (jeg kjøpte elbil for å unngå å plage andre med eksos)
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sitat fra: EV666KM på mandag 29. januar 2018, klokken 12:47
Folk må gjerne røyke til krampa tar dem.... Men jeg ønsker ikke å dele gleden deres...
Du burde være takknemlig for at du slipper å være med å betale for gleden ;)
Vær tålmodige, for snart blir alt bedre, med oppvarmet tobakk!
https://www.dinside.no/okonomi/snart-kan-vi-fa-helt-nye-typer-sigaretter/69369393
"Det antas at røyking har ført til rundt 100 millioner dødsfall verden over i det 20. århundre. Fortsatt dør rundt 5.000 mennesker i Norge hvert år av røykerelaterte sykdommer."
Kan jo nevne det for elektrikeren når han påpeker faren med schukolading, mens han står der med sneipen i munnviken.
Sitat fra: Ferry på mandag 29. januar 2018, klokken 19:59
:
Kan jo nevne det for elektrikeren når han påpeker faren med schukolading, mens han står der med sneipen i munnviken.
Meget bra sagt.
Man burde sammenligne den livsfarlige schukoladingen med andre hverdagssysler og vurdere hva som er farligst:
- Røyke er nevnt :)
- Drikke 6 halvlitre på fest
- Bygdefest generelt
- Gå på holkeføre
- Spise burger hver gang man stopper på langtur
- Kjøre på autobahn
- Bruke dårlige dekk
- Kjøre litt over fartsgrensen
- 0-100 på 5 sekunder i bytrafikk
Hva med å spise burger, mens en inhalerer røyk fra skorsteinen nevnt av trådstarter.
Farlig å leve man dør av det.
Ingen har overlevd det. En har riktig nok fått en "second chance" i følge bibelen.....
Ja og han hadde ikke elbil engang! Ikke så mye som en liten trilling!
Røykere er ålreite mennesker............ (bare ikke like lenge ☠️)
Må tro at vi snart får et generelt røykeforbud når andre er tilstede. Det er vel strengt tatt på tide..
:+1: Støtter den. Mang en konsertopplevelse har blitt komprimert grunnet røyk fra andre.
Før røykeforbudet hadde jeg vont i hodet etter fest og bytur og trodde det var alkoholen. I stedet var det røyken som var årsaken.
Egentlig rart med forbud mot tomgangsparkering, men ingenting om røyking nær andre mennesker.
Totalt røykeforbud burde ganske enkelt vært inført f.o.m. 1.1.2019. Men de som er gamle nok til å røyke innen den tid (fyller 18 innen utgangen av 2018) kan få utstedt papirer som gir dem rett til å kjøpe en kvote på apoteket tilsvarende eget forbruk, samt rett til å ta med taxfree-kvoten som før. De som ikke har fylt 18 har "pr definisjon" aldri prøvd det (siden de ikke er gamle nok) og kan derfor ikke ha pådratt seg uvanen/avhengighet.
Det ville gjøre det vesentlig vanskeligere å få tak i tobakk så man kan begynen å røyke i utgangspunktet, så antallet røylere ville bli redusert enda mer.
Forøvrig virker det som om folk røyker mindre enn før, og det er jo bra for alle. :)
Røyk på resept er en god ide'
Vil omtrent eliminere nybegynnere, og framskynde et røykfritt samfunn.
Med det sagt spørs det hvor god økonomi det er. Røykere bidrar jo bra til felleskassen, og mange legger relativt raskt inn årene før de begynner å heve borgerlønn. På den måten er de en drømmeborger for velferds staten.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. januar 2018, klokken 09:10
Med det sagt spørs det hvor god økonomi det er. Røykere bidrar jo bra til felleskassen, og mange legger relativt raskt inn årene før de begynner å heve borgerlønn. På den måten er de en drømmeborger for velferds staten.
Der er du nok langt ute på viddene, helse og sosialkostnadene på sykdom i forhold til røyking overstiger langt den lille effekten tidlig død har på trygdeytelser samt avgiftsinntekter. Vil tro at bare uførekostnadene med røykebein utligner den lille reduksjonen i pensjon ol.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. januar 2018, klokken 09:10
Med det sagt spørs det hvor god økonomi det er. Røykere bidrar jo bra til felleskassen
Ja, og nettopp det ser vi jo tydelig når avgiftene økes til uanstendige nivåer i stedet for å innføre forbud. Ikke helt ulikt bilavgifter, forsåvidt.
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 30. januar 2018, klokken 09:26
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. januar 2018, klokken 09:10
Med det sagt spørs det hvor god økonomi det er. Røykere bidrar jo bra til felleskassen, og mange legger relativt raskt inn årene før de begynner å heve borgerlønn. På den måten er de en drømmeborger for velferds staten.
Der er du nok langt ute på viddene, helse og sosialkostnadene på sykdom i forhold til røyking overstiger langt den lille effekten tidlig død har på trygdeytelser samt avgiftsinntekter. Vil tro at bare uførekostnadene med røykebein utligner den lille reduksjonen i pensjon ol.
Har du kilde for denne påstanden? Har sett påstander i begge retninger og er sannelig ikke sikker på hva som virker mest fornuftig. En røyker som dør tidligere og sparer pensjon, men øker belastning på sykehus og helsetjenester kontra en ikke-røyker som lever i snitt lenger.
Klart - i årene som kommer vil offentlig pensjonsdekning presses jevnt og trutt nedover samtidig som pensjonsalder heves, så pensjonsrettene reduseres og får dermed mindre verdi i regnestykket.
Og jeg regner med mange av storrøykerne begrenser handelen sin her i Norge og satser på maks taxfree-kvote, handleturer til Sverige etc. Dvs legger ikke igjen alle avgiftskronene her.
Helsedirektoratet har forsøkt å finne ut av dette. Her er en rapport fra 2010:
https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/samfunnsokonomiske-kostnader-av-royking-en-vurdering-av-metodikk-og-kostnadenes-storrelsesorden
Jeg tolker konklusjonen dit hen at det er alt for mange variabler man kan velge å ta med / utelate, at en konklusjon blir feil. Selv konkluderer helsedirektoratet med "Samfunnsøkonomiske kostnader ved røyking i Norge anslås til mellom 8 og 80 milliarder kroner per år".
Tobakksavgiften er på rundt 7 mrd kroner*, så vi kan vel trygt konkludere med at røyking ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt uansett hvordan man velger å vri og vende på det. At røykerne ganske uhindret har fått lov til å redusere livskvaliteten til ikke-røykerne, frem til røykeloven kom, er ikke med i noen av regnestykkene.
* http://enerwe.no/kraft/elavgiften-er-storre-enn-tobakks-og-veibruksavgiftene/ (http://enerwe.no/kraft/elavgiften-er-storre-enn-tobakks-og-veibruksavgiftene/)
He he.... Satt bare og kjedet meg på en flexilader session.... Med varmeapparat på... Hadde ikke regnet med sånn respons
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. januar 2018, klokken 12:10
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 30. januar 2018, klokken 09:26
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. januar 2018, klokken 09:10
Med det sagt spørs det hvor god økonomi det er. Røykere bidrar jo bra til felleskassen, og mange legger relativt raskt inn årene før de begynner å heve borgerlønn. På den måten er de en drømmeborger for velferds staten.
Der er du nok langt ute på viddene, helse og sosialkostnadene på sykdom i forhold til røyking overstiger langt den lille effekten tidlig død har på trygdeytelser samt avgiftsinntekter. Vil tro at bare uførekostnadene med røykebein utligner den lille reduksjonen i pensjon ol.
Har du kilde for denne påstanden? Har sett påstander i begge retninger og er sannelig ikke sikker på hva som virker mest fornuftig.
Som Lars er inne på i posten etter din er det vanskelig å bli enige om variablene. Så jeg har ikke en enkelt link, men all helsestatistikk som ser på livsstilsrelaterte sykdommer/kostnader så er utgifter alltid høyere.
Røyking er vel den faktoren som sammen med alkohol bidrar til størst samfunnsskade og dermed også koster mest. Selv om avgiftene er ikke ubetydelige er det ikke engang i nærheten av sannsynlig at de dekker kostnaden.
Som alle typer samfunnsregnskap er det vanskelig å være helt sikker. Pepperfolket legger jo stadig ut «dokumentasjon» på at elbiler er skadelige, uten at det overbeviser meg. Samme med klimaskeptikere, innvandringsregnskap, helseeffekt av trening osv osv
En må bruke egen fornuft, støttet av så mye relevant data som mulig å gjøre seg opp egen mening.
Disse tallene tar jo ikke med pensjonsutgifter. Det bør være lett å regne ut. Gjennomsnittlig levetid for ikke røyker - den for ikke røyker * gjennomsnittlig pensjon. Tipper det blir noen milliarder spart der selv om inntekter og utgifter før det utligne hverandre.
Det er jo ikke noe lett regnestykke.
De som blir gamle er jo kostbare i form av pensjonsutgifter og selv om man ikke røyker eller drikker så garanterer ikke det mot kreftbehandling i 20 år og sengeliggende og pleietrengede de siste 10. Tvert om ventes vel en fortsatt økt kostnad med "dyre" pasienter med høy alder.
De billigste for samfunnet er jo de som jobber til 65 og 70 og dør rett etter.
Aner ikke hvordan denne tråden endte opp i slalomløypa, men leser jo her siden det ofte hjelper på humøret! :-) Go Curling!
Sitat fra: Joltus på mandag 29. januar 2018, klokken 22:31
Ja og han hadde ikke elbil engang! Ikke så mye som en liten trilling!