Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:26

Tittel: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: supaplextorsdag 25. januar 2018, klokken 20:26
Jeg gjør dette kort og greit

1. Ladeport lukker seg ikke helt
2. Cruise kontroll slår seg plutselig av under kjøring
3. Knirking fra bilen (mistenker at det er setene, har den nye syvseteren)
4. Dørhåndtak på passasjersiden er så hard å trykke inn at man må omtrent slåss med den for å åpne den
5. Bilens programvare oppdaterer seg ikke. Dette skyldes visstnok en sensor som tar inn vann ifølge Tesla.
6. Autopilot skrur seg plutselig av uten grunn
7. Får sporadiske feilmelding ved lading: "unable to charge" eller at "charging interrupted". Noe som betyr at hele ladeprosessen må startes på nytt.
8. Låsemotoren til frunken døde av seg selv. Ny motor er imidlertid bestilt.
9. Når man slipper gassen så skal bilens bremselys lyse, det skjer ikke, det vises heller ikke i selve displayet
10. Det er ikke mulig å skru på forvarming av kupe og batteri fra Tesla-appen fra mobilen. Knappen trykkes inn, men skrur seg fort av igjen.
11. Bilens sensorer er ikke til å stole på, falcon wing-dørene slår i tak og vegg og har laget hakk og riper i bilens lakk
12. Sporadiske meldinger om at "parking assist" ikke er tilgjengelig. Dette dukker opp når jeg kjører på motorveien
13. Passasjersetet foran lager en svært ulyd når man justerer det frem/tilbake

I tillegg til de punktene over kommer det de utallige skjønnhetsfeilene som bilen ble levert med.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 25. januar 2018, klokken 20:30
Sitat fra: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:269. Når man slipper gassen så skal bilens bremselys lyse, det skjer ikke, det vises heller ikke i selve displayet
Høres ut som du har vært uheldig.

Men bremselyset vil ikke nødvendigvis lyse om du slipper gassen. Det kommer an på hvor raskt nedbremsningen er. Om du har kaldt batteri og lite tilgjengelig regen er det ikke sikkert det vil lyse i det hele tatt, og over noe sånt som 100 km/t lyser det vel aldri, uansett om du har varmt batteri, da regen ikke er tilstrekkelig til å bremse ned bilen veldig raskt.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 25. januar 2018, klokken 20:32
Sitat fra: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:265. Bilens programvare oppdaterer seg ikke. Dette skyldes visstnok en sensor som tar inn vann ifølge Tesla.
11. Bilens sensorer er ikke til å stole på, falcon wing-dørene slår i tak og vegg og har laget hakk og riper i bilens lakk
Disse er også samme feil. Sensorene som bilen bruker til å styre dørene har vært defekte på en del nylig leverte biler. De tar inn vann.

Muligens har også 12 samme feilkilde.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Amigakongentorsdag 25. januar 2018, klokken 21:38
Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor tar folk ut en bil med masse skjønnhetsfeil?
Hvertfall når man prater om priser på nærmere 1 mill.... :o
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: supaplextorsdag 25. januar 2018, klokken 22:11
Det er flere årsaker til det.
For det første hentet jeg ut bilen på et tidspunkt der det var snakk om innføring av Tesla-avgift.
For det andre ble feilene notert og jeg fikk beskjed om at det ville bli rettet opp raskt.
For det tredje solgte jeg min tidligere bil og stod uten bil. Man regner liksom ikke med at bilen skal ha så mange problemer.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: supaplextorsdag 25. januar 2018, klokken 22:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:32
Sitat fra: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:265. Bilens programvare oppdaterer seg ikke. Dette skyldes visstnok en sensor som tar inn vann ifølge Tesla.
11. Bilens sensorer er ikke til å stole på, falcon wing-dørene slår i tak og vegg og har laget hakk og riper i bilens lakk
Disse er også samme feil. Sensorene som bilen bruker til å styre dørene har vært defekte på en del nylig leverte biler. De tar inn vann.

Muligens har også 12 samme feilkilde.

Jeg skjønner at bilen er pepret med sensorer og at mye av bilens funksjonalitet bygger på input-data fra disse. Men for meg fremstår de som separate feil/feilmeldinger.
Det er to ting som jeg reagerer på:

1. Hvordan i alle dager kan bilen ha passert den siste kvalitetskontrollen til Tesla?
2. Det er passe provoserende å bli fortalt at det er noe galt med sensorene fordi "de er blitt våte" (sitat Tesla Service-senter). Det regner og snør i Norge, og det gjør det for så vidt i California også.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: geeartorsdag 25. januar 2018, klokken 23:18
Jeg tror også 5, 11 og 12 har samme feilkilde, de bruker samme ultrasoniske sensorer.

Godt mulig det er provoserende at de ikke tåler vann, men dette er et problem som har oppstått på biler nylig utlevert, altså enten en dårlig batch eller en uheldig designendring. Er enig i at det er kjipt, jeg vet ikke om min har disse og dette plutselig oppstår, men enn så lenge har de vært feilfrie. Mulig Tesla burde vurdert å ta kontakt med de berørte kundene, men det er nok litt mye å håpe på.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: supaplexfredag 26. januar 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:30
Sitat fra: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:269. Når man slipper gassen så skal bilens bremselys lyse, det skjer ikke, det vises heller ikke i selve displayet
Høres ut som du har vært uheldig.

Men bremselyset vil ikke nødvendigvis lyse om du slipper gassen. Det kommer an på hvor raskt nedbremsningen er. Om du har kaldt batteri og lite tilgjengelig regen er det ikke sikkert det vil lyse i det hele tatt, og over noe sånt som 100 km/t lyser det vel aldri, uansett om du har varmt batteri, da regen ikke er tilstrekkelig til å bremse ned bilen veldig raskt.

Takk for tilbakemelding her, og jeg er kjent med det du sier, men selv med et full oppvarmet batteri, regen satt på "standard" fungerer det ikke. Mistenker at det er noe krøll ett eller annet sted for det har fungert før.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Cirionfredag 26. januar 2018, klokken 12:30
Min siste nermer seg 2 mndr den også.

1. Spylerveske kom ikke ut av dysene ved overtagelse. (fikset med en gang)

Det var alt.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Charliefredag 26. januar 2018, klokken 13:36
Fikk også min i slutten av september 17, alt fungerer, egentlig heller ingen problemer med det ene eller det andre.

Siste 3 "tilbud" om oppdateringer har dog feilet, men ingen indikasjoner på feil på sensorene.
Det eneste som jeg kan pirke på er at magnetlåsen for venstre solskjerm ikke er helt tight justert, så den klaprer litt ved dårlig veibane. Har derfor plassert solskjermen litt utenfor festet, da er den stille.

Så jeg er meget fornøyd med X100. Jeg synes både lysene og vindusviskerne er helt ok i bruk, og jeg har erfaring med den nye XC90 med "premium" lys og vindusviskere. 
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: smurffredag 26. januar 2018, klokken 14:42
Oppdateringer feilet hos meg også, 6-7 ganger. Ingen indikasjon på feil på sensorer, men ringte Tesla Technical service og de konstaterte feil på sensorer i FWD.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: supaplexfredag 26. januar 2018, klokken 18:57
Sitat fra: smurf på fredag 26. januar 2018, klokken 14:42
Oppdateringer feilet hos meg også, 6-7 ganger. Ingen indikasjon på feil på sensorer, men ringte Tesla Technical service og de konstaterte feil på sensorer i FWD.

Siden du har feil på sensorer, har du opplevd andre feil med bilen på lik linje med min?
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: smurffredag 26. januar 2018, klokken 19:32
Åja, var mye kjent der  >:( Ikke alt riktignok. Men noe likt og noe annet...
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Bjorisfredag 26. januar 2018, klokken 19:39
Shinet min X før salg og den er dønn strøken fortsatt, sa til selger at det største plusset med min bil er at han kunne se at den var helt strøken før kjøpe, og at den nok fortsatt var finere enn mange de som leveres nye. Det er en skam at du skal få en helt ny bil med uregelmessigheter i lakken!!
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Rasmus77lørdag 27. januar 2018, klokken 09:39
Høres helt vilt ut. Virker som det vil være det glade vanvitt av meg å bestille TMX når jeg bor 35 mil unna Teslaverksted...

Jeg har hatt en e-Golf i 9 mnd og 5000 km uten noen problemer, helt feilfritt.
Derfor frister Audi e-tron mer enn TMX. Men jeg må ha 7-seter.... :-[
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Gallerenlørdag 27. januar 2018, klokken 10:36
Jaisus....

Jeg skal ihvertfall gå igjennom bilen nøye før jeg kjører den ut fra Teslasenteret. Skrekkhistorier dette her.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Nasatechlørdag 27. januar 2018, klokken 10:48
Det lønner seg tydeligvis å være «early adopter».

Har hatt min Model X siden juli 2016 og har VIN 00076. Har ikke hatt noe problemer med sensorer i dører, forover eller bakover. Alle oppdateringer har gått som de skal. Dørene fungerer optimalt og har aldri vært borti noe. Jeg har 4 barn og har i tillegg på auto på førerdøren.

Da jeg tok ut bilen var den helt fin. Ikke en ripe eller en plastlist med problemer.

De må ha byttet sensorer på et tidspunkt og den massive utleveringen de siste månedene må tydeligvis hatt innvirkning på kvaliteten til bilene.

Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med min!

Bare sånn for å ikke skremme mulige fremtidige eiere ;)
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: DagfinnNlørdag 27. januar 2018, klokken 11:11
Sitat fra: Rasmus77 på lørdag 27. januar 2018, klokken 09:39
Høres helt vilt ut. Virker som det vil være det glade vanvitt av meg å bestille TMX når jeg bor 35 mil unna Teslaverksted...

Jeg har hatt en e-Golf i 9 mnd og 5000 km uten noen problemer, helt feilfritt.
Derfor frister Audi e-tron mer enn TMX. Men jeg må ha 7-seter.... :-[
Husk at Tesla Modell S topper consumer index i USA og X ligger på 8 plass. Hvis denne historien ikke unntaket, men regelen ville Tesla ha vært historie - men slik er det ikke:
https://www.dinside.no/motor/tesla-eierne-er-mest-fornoyde/68929566
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Oddaalørdag 27. januar 2018, klokken 12:03
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 27. januar 2018, klokken 11:11
Sitat fra: Rasmus77 på lørdag 27. januar 2018, klokken 09:39
Høres helt vilt ut. Virker som det vil være det glade vanvitt av meg å bestille TMX når jeg bor 35 mil unna Teslaverksted...

Jeg har hatt en e-Golf i 9 mnd og 5000 km uten noen problemer, helt feilfritt.
Derfor frister Audi e-tron mer enn TMX. Men jeg må ha 7-seter.... :-[
Husk at Tesla Modell S topper consumer index i USA og X ligger på 8 plass. Hvis denne historien ikke unntaket, men regelen ville Tesla ha vært historie - men slik er det ikke:
https://www.dinside.no/motor/tesla-eierne-er-mest-fornoyde/68929566
Og artikkelen linker videre til en britisk undersøkelse som viser Tesla på tredje siste plass. Så dette er ikke veldig entydig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: DagfinnNlørdag 27. januar 2018, klokken 13:05
Sitat fra: Oddaa på lørdag 27. januar 2018, klokken 12:03
Og artikkelen linker videre til en britisk undersøkelse som viser Tesla på tredje siste plass. Så dette er ikke veldig entydig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er i hvert fall mye mer entydig enn fryktelig mye skrik fra de få stakkars uheldige. Tesla påstår jo selv av 97% av bilene er bra. Men her i forum får man nesten inntrykk av det motsatte.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Belloqlørdag 27. januar 2018, klokken 13:28
Sitat fra: supaplex på torsdag 25. januar 2018, klokken 20:26
Jeg gjør dette kort og greit

1. Ladeport lukker seg ikke helt
2. Cruise kontroll slår seg plutselig av under kjøring
3. Knirking fra bilen (mistenker at det er setene, har den nye syvseteren)
4. Dørhåndtak på passasjersiden er så hard å trykke inn at man må omtrent slåss med den for å åpne den
5. Bilens programvare oppdaterer seg ikke. Dette skyldes visstnok en sensor som tar inn vann ifølge Tesla.
6. Autopilot skrur seg plutselig av uten grunn
7. Får sporadiske feilmelding ved lading: "unable to charge" eller at "charging interrupted". Noe som betyr at hele ladeprosessen må startes på nytt.
8. Låsemotoren til frunken døde av seg selv. Ny motor er imidlertid bestilt.
9. Når man slipper gassen så skal bilens bremselys lyse, det skjer ikke, det vises heller ikke i selve displayet
10. Det er ikke mulig å skru på forvarming av kupe og batteri fra Tesla-appen fra mobilen. Knappen trykkes inn, men skrur seg fort av igjen.
11. Bilens sensorer er ikke til å stole på, falcon wing-dørene slår i tak og vegg og har laget hakk og riper i bilens lakk
12. Sporadiske meldinger om at "parking assist" ikke er tilgjengelig. Dette dukker opp når jeg kjører på motorveien
13. Passasjersetet foran lager en svært ulyd når man justerer det frem/tilbake

I tillegg til de punktene over kommer det de utallige skjønnhetsfeilene som bilen ble levert med.

nr 7 på listen din er nok defekt lader, hadde det samme . Ringte tesla vei support , de sjekket bilen mens jeg ladet, fikk konstatert feil i laderen. Tesla sendte mail til drammen , var bare å hente ny. Da funket alt som det skulle .
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Rådelørdag 27. januar 2018, klokken 15:00
Sitat fra: Rasmus77 på lørdag 27. januar 2018, klokken 09:39
Høres helt vilt ut. Virker som det vil være det glade vanvitt av meg å bestille TMX når jeg bor 35 mil unna Teslaverksted...

Jeg har hatt en e-Golf i 9 mnd og 5000 km uten noen problemer, helt feilfritt.
Derfor frister Audi e-tron mer enn TMX. Men jeg må ha 7-seter.... :-[
Ikke sett altfor stor lit til VAG konsernet, da. På det første året av eGolf eierskapet mitt skjedde det vel omtrent like mye som TS påpeker:
1. Feil montert bakluke. Inn til retting og lakk. Fremdeles skjev men skraper ikke mot fangeren lenger.
2. Dårlig montert sladrespeil som ristet og klikket. Inn til skift.
3. Klakking i dempere bak. Ingen feil å finne så klapringen er der vel enda.
4. Plutselig tom for kjølevæske. Inn å skifte ventil.
5. Full driftsstans i 17 minus. Viking og lånepegåyt i 14 dager. Kondensator som ladet ut (kjent feil). Byttet tingen.
6. Feil på 12V lading. Heller ikke ukjent. Fikset.

I tillegg er det bare å møte opp en gang i året og betale masse penger for at de skal sparke i dekkene og fylle spylervæske.

Så pass på å bo nær en møller, du.
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Amatørenlørdag 27. januar 2018, klokken 16:06
Sitat fra: Rasmus77 på lørdag 27. januar 2018, klokken 09:39
Jeg har hatt en e-Golf i 9 mnd og 5000 km uten noen problemer, helt feilfritt.

5000 km på 9 måneder..... Jeg har kjørt 2140 km på 2,5 uker. Riktig nok med tur-retur Stavanger med 1116 km på en tur.


Sitat fra: Rasmus77 på lørdag 27. januar 2018, klokken 09:39
Men jeg må ha 7-seter.... :-[

Uff......
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Rasmus77lørdag 27. januar 2018, klokken 18:56
Sitat fra: Amatøren på lørdag 27. januar 2018, klokken 16:06
Sitat fra: Rasmus77 på lørdag 27. januar 2018, klokken 09:39
Jeg har hatt en e-Golf i 9 mnd og 5000 km uten noen problemer, helt feilfritt.

5000 km på 9 måneder..... Jeg har kjørt 2140 km på 2,5 uker. Riktig nok med tur-retur Stavanger med 1116 km på en tur.

Er bil nr 2 :)
Tittel: Sv: Mine erfaringer med TMX etter to måneder
Skrevet av: Rasmus77lørdag 27. januar 2018, klokken 18:58
Sitat fra: Råde på lørdag 27. januar 2018, klokken 15:00
Sitat fra: Rasmus77 på lørdag 27. januar 2018, klokken 09:39
Høres helt vilt ut. Virker som det vil være det glade vanvitt av meg å bestille TMX når jeg bor 35 mil unna Teslaverksted...

Jeg har hatt en e-Golf i 9 mnd og 5000 km uten noen problemer, helt feilfritt.
Derfor frister Audi e-tron mer enn TMX. Men jeg må ha 7-seter.... :-[
Ikke sett altfor stor lit til VAG konsernet, da. På det første året av eGolf eierskapet mitt skjedde det vel omtrent like mye som TS påpeker:
1. Feil montert bakluke. Inn til retting og lakk. Fremdeles skjev men skraper ikke mot fangeren lenger.
2. Dårlig montert sladrespeil som ristet og klikket. Inn til skift.
3. Klakking i dempere bak. Ingen feil å finne så klapringen er der vel enda.
4. Plutselig tom for kjølevæske. Inn å skifte ventil.
5. Full driftsstans i 17 minus. Viking og lånepegåyt i 14 dager. Kondensator som ladet ut (kjent feil). Byttet tingen.
6. Feil på 12V lading. Heller ikke ukjent. Fikset.

I tillegg er det bare å møte opp en gang i året og betale masse penger for at de skal sparke i dekkene og fylle spylervæske.

Så pass på å bo nær en møller, du.

Sulland, ikke Møller. Myyye bedre. Kanskje.  :)