Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Jensemann på tirsdag 16. januar 2018, klokken 20:52
Hvilken erfaring har folk med eGolf på vinterføre?
Jeg er selv veldig misfornøyd med veigrepet. Bilen spinner ekstremt fort og mister lett grepet på glatte veier. Fikk levert bilen med Pirelli Ice Zero (piggfrie) dekk fra Møller. De fikk jo ikke så veldig bra på årets test så jeg er litt usikker på om det er dekkene som gjør at bilen er så dårlig å kjøre på vinterføre eller om det er bilen generelt (vekten som gjør utslaget?).
Kona som egentlig kjører bilen nekter å kjøre den på vinterføre, da vil hun bytte og kjøre Passaten :)
Vekten er for e-Golf 1615 kg, og for en Passat B8 diesel med DSG 1545. Så det er ikke stor forskjell. Vektfordelingen bør være bedre på en e-Golf, mens vekten på forhjulene går i Passats favør.
Vant til Sharan med 4-Motion så det ble en ny verden.....
Har noen målt vekt på akslingene på e-Golf? Hadde vært interessant å se vektfordeling kontra en fossilgolf, for godt grep med FWD forutsetter en del vekt over drivhjulene. e-Golfen mangler fossilmotoren foran og har batteripakken mellom akslingene. e-Golfen vår spinner ALT for lett på høyre hjul (hadde ni pigger igjen i høyre fremhjul etter fjorårssesongen, og fant ingen som manglet i de tre andre). Virker nesten som en konstruksjonsfeil. Rent teknisk er det MYE enklere å kontrollere grep/moment/antispinn med elmotor med momentstyring enn en fossilmotor hvor man må utføre drivstoffkutt med påfølgende effekttap i altfor lang tid for å få kontroll, så alt ligger til rette for å få det bra til, men elbiler burde ha 4WD eller RWD.
I denne (https://www.goingelectric.de/forum/e-golf-allgemeines/what-is-the-weight-distribution-of-the-e-golf-t7679.html) tråden nevnes det tre ulike forholdstall. Siste taler der har beregnet vektfordeling for tom bil, basert på faktiske hjul/hjørnevekter(?) fra en "e-golf vs i3" video. Nestsiste innlegg nevner et forhold utfra maksimale akselvekter. Jeg vil ikke spre feilinformasjon, så ta en titt på
https://www.goingelectric.de/forum/e-golf-allgemeines/what-is-the-weight-distribution-of-the-e-golf-t7679.html (https://www.goingelectric.de/forum/e-golf-allgemeines/what-is-the-weight-distribution-of-the-e-golf-t7679.html)
Hva synes dere om e-Golf og e-up sin antispinn og antiskrens? Er det helt barnehage? Trillingen min er nevrotisk "nanny car" med ACS på, og lager brune bremsespor når jeg holder moroknappen inne i tre sekunder (ACS av).
EDIT: (utfra maksimale) "akselnevnte" er ikke et ord ...
Syntes det funket bra med min e-Golf med Conti piggfrie. Du kjenner sikkert noen som har en e-Golf med andre dekk, er jo bare å prøve.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg syns den spinner lettere enn jeg forventet av en ny bil, men det har gjerne noe med vekt over forhjulene å gjøre. Det er uvant, men har enda til gode å stå fast.
Om jeg skal begi meg inn på noen gjettelek må det være at antispinn ikke er god nok for bilens karakteristikk. Det er jo to momenter som er nokså annerledes enn for en fossil-golf; vekt over forhjul og at man har fullt dreiemoment fra start. De trekker jo i samme retning, dvs begge hver for seg skulle gi lettere spinn, så i sum virker det logisk at bilen da spinner lettere på glatt føre.
Prøvde i3 og egolf på vinterføre, og vil si i3 var overlegen... Virket nesten som det kun var drivkraft på høyre fremhjul på egolfen, ved litt pådrag på glatt føre så ville egolfen dra seg litt til høyre med en gang. Vet at bilen skal fordele drivkraft på begge fremhjul ved hjulspinn, men virker som systemet virker veldig dårlig sammenlignet med en fabia eller citygo feks.
Begge bilene ble testet på identisk føre med en dag mellom og begge hadde nye vinterhjul for sesongen..
Ja, jeg tror dere kommer inn på et viktig poeng når det gjelder vektfordeling for veigrepet.
Selv om e-Golf er nesten like tung som en Passat som nevnt tidligere så er jo vekten mer fordelt i e-Golf mot Passat som har motoren og mest vekt (ved tom bil - mest vanlig ved daglig kjøring) foran.
Da mister man jo mye av vektpresset på drivhjulene mot bakken. Hjelper ikke med mye vekt hvis den ikke er direkte over drivhjulene.
Det at antispinn systemet ikke fungerer perfekt har jeg ikke erfaring eller kunnskap til å vurdere......
Dere som opplever utfordringer med antispinn; har dere facelift e-golf eller 190km?
Jeg har FL og har ikke merket meg noen problemer. Tvert imot synes jeg, som noen skriver, at antispinn i e-golfen er bedre fordi den ikke bremser (hindrer fremdrift) like mye som i en fossilbil. Men jeg har ikke sammenlignet med andre elbiler.
Sitat fra: elekTrond på onsdag 17. januar 2018, klokken 03:17
I denne tråden nevnes det tre ulike forholdstall. Siste taler har beregnet vektfordeling for tom bil, basert på faktiske hjul/hjørnevekter(?) fra en "e-golf vs i3" video. Nestsiste innlegg nevner et forhold utfra maksimale akselnevnte. Jeg vil ikke spre feilinformasjon, så ta en titt på
https://www.goingelectric.de/forum/e-golf-allgemeines/what-is-the-weight-distribution-of-the-e-golf-t7679.html
Hva synes dere om e-Golf og e-up sin antispinn og antiskrens? Er det helt barnehage? Trillingen min er nevrotisk "nanny car" med ACS på, og lager brune bremsespor når jeg holder moroknappen inne i tre sekunder (ACS av).
Vanskelig å hente noe fornuftig ut av den tråden der. Skal heller se om jeg får trillet vår på vekta hos Biltilsynet en dag det passer, hvis ikke noen kommer meg i forkjøpet. ;)
Har en 15mod eGolf. Er på tredje vinteren med conti piggfritt(205 på orginalfelg) som fulgte med bilen, og disse er nok på siste vinteren sin med 5-7mm gjenværende mønster.
Har vel det man kan si er en krevende vei, der kona stort sett nekter å kjøre noe annet enn quattro på vinterhalvåret. De gangene bilen har problemer med fremkommelighet er med mye ubrøytet snø, og da særlig våt. Med senk på, så mister den da litt lett bakkekontakten. På alt annet av normalt vinterføre er det lite problemer.
Forventet større utfordringer på vinterføre når jeg byttet ut min A4 quattro.
Min erfaring er at eGolf'en er god på vinter med conti piggfritt. Og samme dekkoppsett skal på den nye som kommer til høsten en gang.
Bor litt kinkig til med dårlig brøyting og mye is. Har to biler med 4x4 og en eGolf. Vår erfaring er at eGolfen, med Conti piggfritt, er omtrent som andre FWD biler. Verken verre eller bedre. Under krevende forhold kan det være lurt å bruke eco-mode for igangkjøring.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjøring på slaps og snø er helt ok, med det lille jeg har prøvd.
Men i går begynte det å sludde/snø og begynte å fryse på utover natta.
Tenkte jeg skulle tusle ut å løfte opp vindusviskerne, som jeg har gjort på de fleste andre biler jeg har hatt. Det fikk jeg ikke til, armen gikk rett i panseret. Så ga opp det i mørket. Er dette normalt, eller gjorde jeg noe feil?
Det andre var ladelokket. Masse is og snø der etter å ha støtt på lading i drittværet. Måtte skrape is forsikrig både på lokk og ladebrønn. Finnes det noe kjekt ekstrautstyr å få som lukker/ dekker til ladebrønnen på noe vis?
Tyskerten har ikke tenkt på vinter når de laget dette ser det ut som.
Nå skjønner jeg hvorfor jeg av og til møter e-Golfer med åpen ladeluke!!
For å få tilgang til viskerne:
Skru på tenningen, og deretter skru tenningen av igjen. Trekk så viskerhendelen én gang ned, da vil viskerne gå opp i vertikal posisjon og stoppe der. Da kan du løfte de opp. Husk å slippe de ned på ruten igjen før du starter bilen, hvis ikke vil de skrape opp kanten av panseret og slå ned i ruten idet de returnerer til utgangsposisjon.
Ladeluken er vel et kjent problem, vet ikke om noen lur fiks her.
Jeg kjøpte meg nettopp en 18-modell fra Møller-forhandler, demobil. Da satt det continental piggfritt på, tror jeg, men fikk dem til å sette på siste Nokian Hakka 9 pigg. Jeg bor innerst i landet hvor det ofte er "rassbæillføre", og attpåtil innerst inne i en skogsvei med noen rimelig utfordrende bakker. Har hatt Volvo 240, Touran fwd, Jeep cherokee og Passat AWD siden jeg flytta hit. Ble vel stående et par ganger med volvoen og med touranen først da den ble fylt opp av familie. Dette blir første fwd-en etter Touranen, og den klarte seg bra med snøfallet nå i helga, men kan nok hende jeg lar den stå når det ser ut til å være som aller verst. Men kjenner jeg prøver å være forsiktig med gasspedalen opp de verste bakkene. En annen ting er dette med rygging. Hvis jeg ikke kom opp med Touranen, var det bare å rygge hvis det var sikt til det. Prøvde for skøy å rygge opp en bratt innkjørsel med e-golfen i går, og det var ikke noe særlig vellykka. Så det virker ikke som en får spesielt vekt over framhjulene en gang når nesa vender ned heller.
Veldig greit å bli kjent med og finne ut av bilens egenskaper før det brenner på dass. Jeg er ute og leker med katta mi hver gang det faller snø. :D
Etter å ha prøvekjørt e-Golf, velger jeg å sitere meg sjøl:
Sv: Fremkommelighet Ioniq på vinterføre (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42207.msg739882#msg739882) « Svar #9 på: tirsdag 11. desember 2018, klokken 00:53 »
Ioniq er ikke kjent for god sikt bakover. Ei heller er hurtig navigering på instrumenter (ryggekamera) å anbefale (?)
- Noen som har stått fast og så prøvd å snu bilen midt i ei bratt gutu?
- Hvordan oppfører
ioniq e-Golf seg når den sklir sidelengs på fire stive på ymse glatt underlag? - Kurant å ta en tre-punkts vending og eller spinne seg rundt i revers for å få snuten nederst og nedover?
Mvh.
Ex. avisbud, kamikazepilot og serpentinist
Toshiba Halvorsen
Det er el-brekk på alle e-Golfer? Hvillke (u)muligheter gir dette mtp. å manipulere bilen, f.eks ved rygging og vending?
Helt enig, en bør kjenne bilen sin og hvordan den oppfører seg i ulike forhold.
Har ikke stått fast enda(bank i bordet), men det har vært nære på.
På fire stive hjul antar jeg den oppfører seg nøyaktig slik alle andre biler på stive hjul beveger seg.
Den sklir til den stopper. Punktum.
Ellers er det mulig å "slenge" bilen rundt til en viss grad ved å venstrebremse i revers samtidig som en går på gassen med fullt rattutslag.
Sitat fra: lars667 på søndag 23. desember 2018, klokken 09:11
En annen ting er dette med rygging. Hvis jeg ikke kom opp med Touranen, var det bare å rygge hvis det var sikt til det. Prøvde for skøy å rygge opp en bratt innkjørsel med e-golfen i går, og det var ikke noe særlig vellykka. Så det virker ikke som en får spesielt vekt over framhjulene en gang når nesa vender ned heller.
Får ikke noe fart ved rygging, det er det største problemet synes jeg. Det er lagt inn en sperre fra fabrikken på max hastighet ved rygging.
Hva er vektforskjell på en elmotor og en TDI?
Er vinklene motoren er montert i lik?
Hvor ligger centre of gravity på en eGolf kontra en dieselgolf/Touran?
Sitat fra: Radiv på lørdag 22. desember 2018, klokken 14:25
Det andre var ladelokket. Masse is og snø der etter å ha støtt på lading i drittværet. Måtte skrape is forsikrig både på lokk og ladebrønn. Finnes det noe kjekt ekstrautstyr å få som lukker/ dekker til ladebrønnen på noe vis?
Håndkle.
Sitat fra: gr på torsdag 03. januar 2019, klokken 13:27
Sitat fra: Radiv på lørdag 22. desember 2018, klokken 14:25
Det andre var ladelokket. Masse is og snø der etter å ha støtt på lading i drittværet. Måtte skrape is forsikrig både på lokk og ladebrønn. Finnes det noe kjekt ekstrautstyr å få som lukker/ dekker til ladebrønnen på noe vis?
Håndkle.
Jeg venter i spenning på denne: https://www.ebay.com/itm/Volkswagen-e-Golf-EV-Port-Snow-cover/273619761884?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Til den prisen så skal det jo nesten ikke gå an å bli skuffet :D
Omtrent slik jeg har fundert på og tenkte jeg skulle få kona til å lage.
Mye enklere å få kjøpt ferdig. - Tusen takk for deling av tips. - Venter på tilbakemelding om hvordan den er!
Min erfaring med e-Golf FL er at den har litt for mye moment akkurat i det du trør på pedalen. Det første halve sekundet blir det litt for mye av det gode. Jeg spinner på forhjulene ganske kjapt på vinterdekk, sjeldent på sommer (må være skikkelig vått og ukurant underlag). Syntes de kunne fikset dette med en oppdatering da det burde være meget enkelt.
Det skal dog sies at jeg ikke er imponert over vinterdekkene Vredestein nord-trac 2 spesielt på aks og vått underlag. Har vurdert å bytte nå men venter til neste sesong hvor det blir conti cvc6 som jeg har gode erfaringer med fra tidligere.
Er det glatt kjører du bare på eco eller eco+ der du må.
Sliter litt med vinterføre på vår 2017 e-golf kjøpt i sommer.
Tenker det må være dekk, så de blir anskaffet nye til neste sesong, må være harde.
Ser ut som mange er OK fornøyd, men at det er litt ymse med følsomhet på dekkene.... tror ikke den er tung nok over drivhjula, men det får jeg ikke gjort noe med.... 4x4 blir standard i vår familie ved alle neste bilkjøp :)