Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: MikkeBoomBoom på mandag 15. januar 2018, klokken 10:23

Tittel: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 10:23
Fornøyd elbilist i en del år nå. Har en E-UP! med snart 100 000km på klokka som har fungert fint til pendling og småkjøring. Dette er også eneste bil i husholdningen. For noen måneder siden fikk vi en datter. Overrasket hvor mye stæsj som skal med på tur ser vi at både plass og rekkevidde ikke strekker helt til lengre.

Trenger litt hjelp med å lande på neste bil (som SKAL være el)

Noen stikkord om vårt bruksmønster:

- Jeg kjører ca 10 mil hver dag tur/retur jobb.
- Svigers har hytte sør for Haugesund, to turer pr år.
- Har som sagt barn, trenger derfor plass til et innmari stort barnesete og alt det andre stæsjet som følger med.
- Ingen av oss har tradisjon eller lyst til å dra på "bilturferie" mao det blir ingen sinnsyke langturer.
- Økonomien i husholdningen er ganske god. Begge i full jobb samlet inntekt et sted mellom 1,1 - 1,2 Belåningsgraden på huset er et sted mellom 65-75%. Huset er forøvrig billig typ 2,4mill.
- Har Type2 lading i egen dobbeltgarasje (16A).

Alternativer:
- Renault Zoe. Liker bilen, men har IT nett hjemme, derfor uaktuelt. Gode seter og god plass til å være så liten bil (husk nå at vi kjører E-UP! til vanlig).

- Opel Ampera. Hadde reservasjon en gang i tiden, men dette ble kansellert når vi så hvor det bar.

- Tesla Model 3. Reserverte 1. april. Flott bil, klart det beste alternativet for oss ift. pris og plass, men levering? Who knows. Ikke viktig med AWD eller long range, men hadde tatt LR for å få bil kjappere.

- Tesla Model S 75D. Tesla har nå kampanje hvor renta ligger på 0,45% med 30 000 i egenkapital, renta er bundet i to år via DNB. Fristende, men synes bilen er enormt stor og 650 000 er mye mer enn hva vi hadde tenkt å bruke på bil. Vi KAN, men det er som kjent ikke alt man BØR selv om man KAN.

Tesla Model S brukt. Frister også, men det er nok det som er minst aktuelt. Ja, man kan få en flott bil med masse utstyr, men man vil aldri få tilsvarende rente på et konvensjonelt bruktbillån, og så er det dette med å kjøpe brukt kontra ny (risiko mm).

Hyundai Kona. Står i kø som nr 4000 etellerannet. Hva kan man si. Grei bil, ok å se på, sikkert OK å kjøre men ikke noe mer eller mindre enn det. Her er også leveringen litt i det blå. Ingen som vet, mange som synser.


Innspill?
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: ProsjektXmandag 15. januar 2018, klokken 10:28
Anbefaler å sjekke ut Kia Niro Electric også, der kan du få køplass rundt 700 per i dag. Kommer antatt mot slutten av året, og litt større og bedre plass en Kona.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 10:35
Sitat fra: ProsjektX på mandag 15. januar 2018, klokken 10:28
Anbefaler å sjekke ut Kia Niro Electric også, der kan du få køplass rundt 700 per i dag. Kommer antatt mot slutten av året, og litt større og bedre plass en Kona.

Takk for tips. Har vært inne på tanken. Kollega har hybridvarianten, ser ut som en grei bil det. Men blir det slutten av året så regner jeg med at man er ganske nære TM3 og da blir det nok heller det.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Jeronanmandag 15. januar 2018, klokken 11:06
We currently have a new Tesla Model S 75D and are very happy with the car. We have already driven nearly 7000 km since we got it beginning November last year (so about 10 weeks now ).

The biggest difference between the Model S and Model 3 is the size. The Model S is big for sure. We had a Volvo V60 before and the Model S is actually slightly longer than the Volvo.
The advantage is, that the Model S has a huge amount of storage space in the back. Bit more than our V60. We like it!
We have a son ourselves ( now 6 years old ) and we can easily fill up the trunk with each long trip or when we go to the airport ( 2 large suit cases, a medium sized suit case and 3 backpacks... no problem ).

The model 3 trunk space is about half of that of the Model S! So keep that in mind. Since it's a smaller car, both in length and in width!

Then the backdoor hatch. It's huge on the Model S and gives you very easy loading and unloading in the trunk.
With the Model 3, it's a small hatch door with much smaller opening to load/unload. So keep that in mind too.
( I absolutely hate it and would have been a deal breaker for me. But that just my "personal" opinion.)

The Model S, when taking the Pano roof option, has the ability for a roof rack, where you can mount skiholders or skibox in winter and bikes in summer, etc.
With the Model 3 we still haven't seen this option being available. Only rumors of pre-production cars that showed some points under the glass roof, but not hard evidence nor confirmation from Tesla. Other than a tweet from Musk that it might be an option in the future.

When it comes to range. If you go for the long range option, then the range between Model S and Model 3 is comparable.

So you just have to look at these differences and decide yourself what is important for you and what not.
The Model 3 is definitely a nice car, if it suits your needs!

PS. If you have any other questions, just sent me a PM. No problem.  :)
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: minibitimandag 15. januar 2018, klokken 11:55
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 10:23
Alternativer:
- Renault Zoe. Liker bilen, men har IT nett hjemme, derfor uaktuelt. Gode seter og god plass til å være så liten bil (husk nå at vi kjører E-UP! til vanlig).

Not trying to push the Zoe but if the only problem you have with it is charging at home, then you can rest easy.
You get a home charger with a new car, installation included in the price.

If you wanna buy a 2nd hand Zoe, many sell with the home charger included (with or without installation included).

Worst case, since you already have a charger, would be to install a IT/TN transformer yourself between the fuse box and the charger, and ask for a discount if you buy a new Zoe.

The Zoe is cheap but no more than 22 kW charging when going on long trips.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 12:27
Sitat fra: Jeronan på mandag 15. januar 2018, klokken 11:06
So you just have to look at these differences and decide yourself what is important for you and what not.
The Model 3 is definitely a nice car, if it suits your needs!

PS. If you have any other questions, just sent me a PM. No problem.  :)

Thanks. Some good points, but for us coming from the tiny E-UP! where we actually manage to get all the baby-crap and our own luggage space is not that important. When it comes to skiing and cycling none of us is really into neither of those means of transportation.

The S might actually be to big for our garage, we're scheduled for a loaner Wednesday so we'll see then.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 12:29
Sitat fra: minibiti på mandag 15. januar 2018, klokken 11:55
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 10:23
Alternativer:
- Renault Zoe. Liker bilen, men har IT nett hjemme, derfor uaktuelt. Gode seter og god plass til å være så liten bil (husk nå at vi kjører E-UP! til vanlig).

Not trying to push the Zoe but if the only problem you have with it is charging at home, then you can rest easy.
You get a home charger with a new car, installation included in the price.

If you wanna buy a 2nd hand Zoe, many sell with the home charger included (with or without installation included).

Worst case, since you already have a charger, would be to install a IT/TN transformer yourself between the fuse box and the charger, and ask for a discount if you buy a new Zoe.

The Zoe is cheap but no more than 22 kW charging when going on long trips.

I'm a huge fan of the Zoe. Love the front seats and the space must be class leading for such a small car. My girlfriends sister have a black Zoe and they get all the way to Haugesund from Kristiansand, with only one charging stop. However, we'd like to have a bit more space than the Zoe can offer. Other than that I'd go for the car.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Jeronanmandag 15. januar 2018, klokken 12:56
The biggest problem I have with the new Renault Zoe (next to it being a Renault), is the 22kW fast charge limit on the Nordic cars!
Not to mention that horrendously expensive and stupid heavy mobile charger you have to drag along with the Zoe!
Hence, why we went for the BMW i3 at that time.

On your first long trip you might still be in the "new car" honeymoon phase and not minding to wait over an hour to get mere 50-60% charge, but on your second, third, etc trip it will quickly become very tiresome! Especially now electric cars become more and more popular and queues at the Fast chargers are becoming more common.

This is also one of the biggest strengths with the Tesla, that I can get from say 30% back to 70% in 20 minutes and be on my way again, or from 20 to 95% when we take our 45 min lunch/dinner break halfway to our trip to Vestlandet!

Again. Tesla is the only car at the moment that can charge with speeds close to 100kWh!  We were getting 90kWh charging speeds at Vinstra before Christmas with -15 degrees temperatures outside!  Same on the Strynn mountain with -15 degrees there as well.

If you want to use your electric car for long trips, having a minimum of 50kWh fast charge capability is an absolute minimum in my opinion!   22kWh is just useless. It will take you 2 hours to go from 0 to 80%. :(
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: minibitimandag 15. januar 2018, klokken 13:01
Yes you have made that perfectly clear in several threads  :D :angel:
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Jeronanmandag 15. januar 2018, klokken 13:11
Sitat fra: minibiti på mandag 15. januar 2018, klokken 13:01
Yes you have made that perfectly clear in several threads  :D :angel:

Well, people need to be aware of it when considering the Renault Zoe!  The sales persons desperately try to hide this when selling you the car!
We ourselves almost bought the Renault Zoe not knowing about this 22kW fast charge limit on the new Zoe R400 cars!
I luckily had a bright moment just in time to become member of this nice forum and found this information before we placed our order!
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: SigXmandag 15. januar 2018, klokken 13:56
Fordelen med Tesla kontra andre elektriske alternativ er slik jeg ser det bl.a.:
- God plass
- God rekkevidde
- God komfort
- Tesla superladere
- Trygg bil (Kommer veldig godt ut i kollisjonstester)

Minusene jeg kommer på er i hovedsak:
- Stor bil om du skal bruke den mye i by.
- Verdifall (Prosentvis likt andre biler, men i rene kroner blir det nødvendigvis større)

Et pluss nå, er at Tesla har veldig god rente.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 14:38
Sitat fra: SigX på mandag 15. januar 2018, klokken 13:56
Fordelen med Tesla kontra andre elektriske alternativ er slik jeg ser det bl.a.:
- God plass
- God rekkevidde
- God komfort
- Tesla superladere
- Trygg bil (Kommer veldig godt ut i kollisjonstester)

Minusene jeg kommer på er i hovedsak:
- Stor bil om du skal bruke den mye i by.
- Verdifall (Prosentvis likt andre biler, men i rene kroner blir det nødvendigvis større)

Et pluss nå, er at Tesla har veldig god rente.

Det med verdifall er veldig interessant. Foreligger det noen tall som sier noe om dette kontra andre biler? Jeg antok kanskje at verditapet var mindre?
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Speedermandag 15. januar 2018, klokken 14:53
Hva med Hyundai Ioniq? Hvis rekkevidden er lang nok? En karosseriform og baklukeløsning som gjør det greit å laste inn og ut. Jeg har ikke prøvekjørt denne selv, men om Zoe'n skulle byttes hadde den helt klart vært en av alternativene.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: SigXmandag 15. januar 2018, klokken 15:07
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 14:38
Det med verdifall er veldig interessant. Foreligger det noen tall som sier noe om dette kontra andre biler? Jeg antok kanskje at verditapet var mindre?

Alle biler vil ha et verdifall, og normalt har dyre biler et høyere verdifall enn rimeligere biler. (Mye pga. antall kjøpere i de ulike prisklassene)
Tesla har hatt forholdsvis lite verdifall, men det skyldes i stor grad at kronen har svekket seg mot dollaren, slik at nybilprisene har økt, noe som igjen har gjenspeilet seg i bruktprisene.
Med økt antall bruktbiler på markedet, uten at antallet potensielle kjøpere øker tilsvarende, så vil dette føre til lavere priser.
Skal du holde verdifallet på et minimum, så anbefales det evt. å kjøpe en Tesla uten annet ekstrautstyr enn autopilot. (Hadde adaptiv cruise-control vært standard, så kunne du også droppet autopilot).
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 15:11
Sitat fra: Speeder på mandag 15. januar 2018, klokken 14:53
Hva med Hyundai Ioniq? Hvis rekkevidden er lang nok? En karosseriform og baklukeløsning som gjør det greit å laste inn og ut. Jeg har ikke prøvekjørt denne selv, men om Zoe'n skulle byttes hadde den helt klart vært en av alternativene.

God ide og vi prøvekjørte denne rett før ungen kom. Men med ekstremt lang leveringstid så ble det helt uaktuelt for oss. Da fant vi ut at det var bedre å vente på noe annet. Men den var god å kjøre og jeg tror du får mye bil for pengene. Vi var tre kompiser som var der samtidig og det var snakk om alt fra 6 mnd til 12 mnd leveringstid og mye usikkerhet. For de to andre ble det da i3 og Zoe i stedet.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 15:13
Sitat fra: SigX på mandag 15. januar 2018, klokken 15:07
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 14:38
Det med verdifall er veldig interessant. Foreligger det noen tall som sier noe om dette kontra andre biler? Jeg antok kanskje at verditapet var mindre?

Alle biler vil ha et verdifall, og normalt har dyre biler et høyere verdifall enn rimeligere biler. (Mye pga. antall kjøpere i de ulike prisklassene)
Tesla har hatt forholdsvis lite verdifall, men det skyldes i stor grad at kronen har svekket seg mot dollaren, slik at nybilprisene har økt, noe som igjen har gjenspeilet seg i bruktprisene.
Med økt antall bruktbiler på markedet, uten at antallet potensielle kjøpere øker tilsvarende, så vil dette føre til lavere priser.
Skal du holde verdifallet på et minimum, så anbefales det evt. å kjøpe en Tesla uten annet ekstrautstyr enn autopilot. (Hadde adaptiv cruise-control vært standard, så kunne du også droppet autopilot).


Hadde tenkt å droppe autopilot. Får ikke helt roen av den greia der, har prøvd to versjoner av systemet nå og blir ikke trygg på det. Første gang jeg prøvde dro den innom et busstopp i 60km/h, ikke en hyggelig opplevelse.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: SigXmandag 15. januar 2018, klokken 15:29
Ja, selve autopiloten er ikke 100% til å stole på, men det er synd at en må ha den pakken for å få adaptive cruise-control.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: minibitimandag 15. januar 2018, klokken 15:31
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 15:11
God ide og vi prøvekjørte denne rett før ungen kom. Men med ekstremt lang leveringstid så ble det helt uaktuelt for oss. Da fant vi ut at det var bedre å vente på noe annet. Men den var god å kjøre og jeg tror du får mye bil for pengene. Vi var tre kompiser som var der samtidig og det var snakk om alt fra 6 mnd til 12 mnd leveringstid og mye usikkerhet. For de to andre ble det da i3 og Zoe i stedet.

There are quite "many" on Finn for sale at the moment which are basically new, if that can be of interest...
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: geearmandag 15. januar 2018, klokken 17:52
Uten AP-pakken får du kun gammeldags cruise, og den adaptive/aktive cruisen er veldig bra, selv om autopiloten kan være sketchy. Veldig solid på aksellerasjon, brems og smidighet der jeg syns mange andre er cruise controler litt trege/avventende.

AP kan legges til senere, men da med moms.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Luftventilmandag 15. januar 2018, klokken 18:33
Hva med nye E-Golf? Den bør ha betraktelig bedre plass enn E-Up, samtidig som rekkevidden er høyere.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Luftventilmandag 15. januar 2018, klokken 18:35
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 15:13
Sitat fra: SigX på mandag 15. januar 2018, klokken 15:07
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 14:38
Det med verdifall er veldig interessant. Foreligger det noen tall som sier noe om dette kontra andre biler? Jeg antok kanskje at verditapet var mindre?

Alle biler vil ha et verdifall, og normalt har dyre biler et høyere verdifall enn rimeligere biler. (Mye pga. antall kjøpere i de ulike prisklassene)
Tesla har hatt forholdsvis lite verdifall, men det skyldes i stor grad at kronen har svekket seg mot dollaren, slik at nybilprisene har økt, noe som igjen har gjenspeilet seg i bruktprisene.
Med økt antall bruktbiler på markedet, uten at antallet potensielle kjøpere øker tilsvarende, så vil dette føre til lavere priser.
Skal du holde verdifallet på et minimum, så anbefales det evt. å kjøpe en Tesla uten annet ekstrautstyr enn autopilot. (Hadde adaptiv cruise-control vært standard, så kunne du også droppet autopilot).


Hadde tenkt å droppe autopilot. Får ikke helt roen av den greia der, har prøvd to versjoner av systemet nå og blir ikke trygg på det. Første gang jeg prøvde dro den innom et busstopp i 60km/h, ikke en hyggelig opplevelse.

Vi har akkurat bestilt en Model S uten Autopilot. Litt kjedelig å ikke få med adaptiv cruise control, men vi fant ut til at vi ikke kom til å bruke det nok til at det reflekterte prisen. Budsjettet var allerede strukket masse, så måtte spare på det vi kunne.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Jeronanmandag 15. januar 2018, klokken 18:36
Sitat fra: Luftventil på mandag 15. januar 2018, klokken 18:33
Hva med nye E-Golf? Den bør ha betraktelig bedre plass enn E-Up, samtidig som rekkevidden er høyere.

I think they already said, like with the Hyundai Ioniq, that they don't want to wait a year to get one delivered.
Those cars are just compliance cars!
And by the time you finally get it delivered, there will be better alternatives on the market, like the 60kW version of the Nissan Leaf for example or Kia's new Electric SUV.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 21:06
Sitat fra: Luftventil på mandag 15. januar 2018, klokken 18:33
Hva med nye E-Golf? Den bør ha betraktelig bedre plass enn E-Up, samtidig som rekkevidden er høyere.

Har vært inne på tanken, men synes kvaliteten på E-UP har vært så som så. Har vel snart byttet det som byttes kan i forstillingen (stag, bremser, dempere etc) pga knakelyder. Appen og Car-Net er et utrolig dårlig produkt og jeg tror det er på tide å prøve noe nytt. Møller har vært hjelpsomme stort sett, det er viktig å påpeke, men etter dette har jeg ikke helt tiltro til VW dessverre.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 21:07
Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 17:52
Uten AP-pakken får du kun gammeldags cruise, og den adaptive/aktive cruisen er veldig bra, selv om autopiloten kan være sketchy. Veldig solid på aksellerasjon, brems og smidighet der jeg syns mange andre er cruise controler litt trege/avventende.

AP kan legges til senere, men da med moms.

Jeg kjører ekstremt lite i kø, vi si så og si aldri. Så adaptiv cruise er ikke et must for meg, har aldri savnet det. Skal låne TMS onsdag ettermiddag så kanskje jeg får meg en åpenbaring? ;)
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 15. januar 2018, klokken 21:08
Sitat fra: Jeronan på mandag 15. januar 2018, klokken 18:36
Sitat fra: Luftventil på mandag 15. januar 2018, klokken 18:33
Hva med nye E-Golf? Den bør ha betraktelig bedre plass enn E-Up, samtidig som rekkevidden er høyere.

I think they already said, like with the Hyundai Ioniq, that they don't want to wait a year to get one delivered.
Those cars are just compliance cars!
And by the time you finally get it delivered, there will be better alternatives on the market, like the 60kW version of the Nissan Leaf for example or Kia's new Electric SUV.

Agreed. I think the Golf is a compliance car and would much rather go for TMS, Hyundai, Kia etc. I know there is a lot of people digging the Golf, but it's not for me.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: jkirkebomandag 15. januar 2018, klokken 21:46
Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 17:52
Uten AP-pakken får du kun gammeldags cruise, og den adaptive/aktive cruisen er veldig bra, selv om autopiloten kan være sketchy. Veldig solid på aksellerasjon, brems og smidighet der jeg syns mange andre er cruise controler litt trege/avventende.

Ikke enig der. Min bremser uten grunn i tide og utide, og i køkjøring synes jeg den er alt for rykkete så jeg kjører heller uten. Bruker den bare når det er lite trafikk på veiene, evt, om jeg ligger bak en annen bil som også kjører i jevn fart på cruise control.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Jeronanmandag 15. januar 2018, klokken 22:14
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. januar 2018, klokken 21:46
Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 17:52
Uten AP-pakken får du kun gammeldags cruise, og den adaptive/aktive cruisen er veldig bra, selv om autopiloten kan være sketchy. Veldig solid på aksellerasjon, brems og smidighet der jeg syns mange andre er cruise controler litt trege/avventende.

Ikke enig der. Min bremser uten grunn i tide og utide, og i køkjøring synes jeg den er alt for rykkete så jeg kjører heller uten. Bruker den bare når det er lite trafikk på veiene, evt, om jeg ligger bak en annen bil som også kjører i jevn fart på cruise control.

Strange, I actually think it works great in traffic driving.
I use it every day driving in and out of Oslo.
Totally addicted to it and can't imagine driving without it anymore.
My stress levels have reduced significantly!

Autopilot is not perfect and does play up now and then, but the positives far outweigh the negatives.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: geeartirsdag 16. januar 2018, klokken 08:37
Mikalv, Hvis du ikke har lyst på det er det bare å la være å teste. Nok en sånn ting man ikke vet man trenger før man har prøvd det. ;) Et drag i nederste spak på venstre side er aktiv cruise. Vil du justere fart dytter du spaken opp og ned. To trekk i samme spak er auto pilot. Hvis det ikke virker kan det være valgt bort i innstillinger.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. januar 2018, klokken 21:46
Ikke enig der. Min bremser uten grunn i tide og utide, og i køkjøring synes jeg den er alt for rykkete så jeg kjører heller uten. Bruker den bare når det er lite trafikk på veiene, evt, om jeg ligger bak en annen bil som også kjører i jevn fart på cruise control.
Kan faktisk ikke huske et feilslag med kun cruise, men det er klart at 2500km er begrenset erfaring.

Har kjørt med en del andre og syns alle er for passive når biler skal svinge av veien, de er dårlige i rundkjøringer og så videre. Ingen andre jeg har prøvd tar hensyn til krapp sving med anbefalt lavere fartsgrense (for eksempel i området rundt Søgne på E39 i Agder er det iallfall et par svinger som har anbefalt 40km/t i 70-sone, og med cruisen på 80 så bremste Teslaen nydelig ned til 47-48km/t og forserte svingen helt nydelig før den aksellererte opp igjen på vei ut av svingen. Helt prima. Uten inngripen hadde e-Golfen gått på tre hjul gjennom svingen..  :laugh:

Du har AP1? Kan det være forskjell i AP2 sin favør for en gangs skyld?
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoomtirsdag 16. januar 2018, klokken 10:14
Regner litt på det her. Noen som vet terminkostnader mm for "Teslalånet".

Ut i fra generelle lånebetingelser jeg finner på Finn.no så ender jeg opp med følgende regnestykke på lån med løpetid på 5år:


Innkjøp:   450000 (1) // 650000 (2) // 650000 (3)
Egenkap:   30000 // 30000 // 30000
Rente:   4,40 // 0,99 // 1,99
Løpetid:   5 år // 5 år  // 5 år
Månedsbel: 7900 //  11670 // 12970

1. Brukt TMS 85 på Finn.no
2. Ny TMS 75D fra Tesla
3. Ny TMS 75D fra Tesla med justert rente til 1,99

Edit: Et moment til som jeg har tenkt på. Vil Model 3 få samme kampanjerente / finansieringsvillkår? Jeg tror ikke det. Tesla trenger kapital nå og pusher ut tilbud som er milevis bedre enn konkurrentene. Model 3 er en bil for "massene" og med snaut en halv million reservasjoner så kan de vel nesten ta det de vil? (Dette i argumentet for IKKE å vente på Model3).

Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 16. januar 2018, klokken 11:01
Sitat fra: gr på tirsdag 16. januar 2018, klokken 08:37
Har kjørt med en del andre og syns alle er for passive når biler skal svinge av veien, de er dårlige i rundkjøringer og så videre. Ingen andre jeg har prøvd tar hensyn til krapp sving med anbefalt lavere fartsgrense (for eksempel i området rundt Søgne på E39 i Agder er det iallfall et par svinger som har anbefalt 40km/t i 70-sone, og med cruisen på 80 så bremste Teslaen nydelig ned til 47-48km/t og forserte svingen helt nydelig før den aksellererte opp igjen på vei ut av svingen. Helt prima. Uten inngripen hadde e-Golfen gått på tre hjul gjennom svingen..  :laugh:

Du har AP1? Kan det være forskjell i AP2 sin favør for en gangs skyld?

AP2. Og jeg har motsatt erfaring med svinger, den bremser ALT for mye opp. Lå og kjørte bak en annen bil på svingete vei med ACC aktivert, i svingene bremset den så mye at den mistet bilen foran. Dermed ble det full ACC-gass på sletta til den tok igjen bilen foran, bremsing når den tok den igjen og så forsvant den igjen i neste sving. Ikke imponert for å si det pent.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Jeronantirsdag 16. januar 2018, klokken 11:29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 11:01
AP2. Og jeg har motsatt erfaring med svinger, den bremser ALT for mye opp. Lå og kjørte bak en annen bil på svingete vei med ACC aktivert, i svingene bremset den så mye at den mistet bilen foran. Dermed ble det full ACC-gass på sletta til den tok igjen bilen foran, bremsing når den tok den igjen og så forsvant den igjen i neste sving. Ikke imponert for å si det pent.

If you knew how the current AP2 works, you would know this would happen when using it on swinging back roads.
That is why I only use it on Highways and main roads.
On small country backroads I don't even bother using AP, with so many bends and sharp corners.

The Adaptive Cruise Control works solely on the radar, so when you are following a car that goes into a sharp corner, the radar beam will lose it's tracking of the car in front of you and thinks it took off on an exit.
Any other car's ACC reacts the same way. Have experienced this with Volvo and BMW's as well.

The camera's in the windshield are currently only used for detecting lanes for the Auto steer function. They aren't even used for detecting bends, that is solely based on the map data. ( hence why I don't use AP on heavy swinging roads with lots of bends and sharp corners).

If you learn to know the limitations of AP2, you will greatly enjoy it's strengths when used where it works best.

Like I said earlier. I greatly enjoy using Autopilot in and out of Oslo every day, driving itself through the traffic jams. It's fantastic and just can't imagine driving without anymore. It's just so stress relieving.  :)

...or going on a long trip to Vestlandet, like we did before christmas. Fantastic! (except for a part of the new E6 towards Vinstra, where the navigation wasn't updated and was forced to turn off AP for that stretch).
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 16. januar 2018, klokken 16:34
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. januar 2018, klokken 11:29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 11:01
AP2. Og jeg har motsatt erfaring med svinger, den bremser ALT for mye opp. Lå og kjørte bak en annen bil på svingete vei med ACC aktivert, i svingene bremset den så mye at den mistet bilen foran. Dermed ble det full ACC-gass på sletta til den tok igjen bilen foran, bremsing når den tok den igjen og så forsvant den igjen i neste sving. Ikke imponert for å si det pent.

If you knew how the current AP2 works, you would know this would happen when using it on swinging back roads.
That is why I only use it on Highways and main roads.

Vel, jeg er vant til å kunne bruke cruise control på de fleste veier, at det ikke går lengre er en mye større ulempe enn fordelene ACC har mhp. å holde avstand til bilen foran. Jeg kjører svært sjelden i kø uansett, så personlig skulle jeg sterkt ønske meg muligheten til å kunne aktivere god gammeldags CC.

Sitat
On small country backroads I don't even bother using AP, with so many bends and sharp corners.

Autosteer bruker jeg ikke i det hele tatt, den er alt for ustabil. Også på motorvei. Skikkelig sinusgange hver gang det er en av- eller påkjørsel på høyresiden og stripa forsvinner litt. Ser jo ut som regelrett fyllekjøring...

Sitat
The Adaptive Cruise Control works solely on the radar, so when you are following a car that goes into a sharp corner, the radar beam will lose it's tracking of the car in front of you and thinks it took off on an exit.

Det var ikke det som skjedde her, svingene var ikke så skarpe at jeg mistet bilen foran av syne. Det var ACC som synes svingen var for krapp i forhold til innstilt fart og bestemte seg for å slakke ned fra 60 til 40 mens bilen foran tok svingen i 60 som er ca. den farten jeg også pleier å ha der. Siden ACC slakket av såpass mye mer forsvant selvsagt bilen foran. Ut av svingen var det maks aks (vel, ihvertfall ALT for kraftig akselerasjon for min smak) for å komme opp i 60 igjen som var innstilt hastighet.

Problemet er altså at ACC synes at jeg bør ta svingen i 40 mens jeg vil holde 60. Det synes jeg ikke noe om. Greit om jeg kjørte på "full" AP, men en cruise control bør holde innstilt hastighet gjennom svinger. Evt. får det være et valg om man vil ha på slik funksjonalitet eller ikke. 

Sitat
Like I said earlier. I greatly enjoy using Autopilot in and out of Oslo every day, driving itself through the traffic jams. It's fantastic and just can't imagine driving without anymore. It's just so stress relieving.  :)

Godt mulig den duger i stillestående kø, men jeg kjører aldri på de tidspunktene så det er helt irrelevant for meg.

Hadde jeg bestilt ny Tesla i dag hadde jeg tatt uten AP og spart de pengene inntil systemet evt. var betydelig forbedret. Dessverre er det visstnok ikke mulig å deaktivere AP midlertidig på min bil, har spurt.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Jeronantirsdag 16. januar 2018, klokken 19:16
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 16:34

Det var ikke det som skjedde her, svingene var ikke så skarpe at jeg mistet bilen foran av syne. Det var ACC som synes svingen var for krapp i forhold til innstilt fart og bestemte seg for å slakke ned fra 60 til 40 mens bilen foran tok svingen i 60 som er ca. den farten jeg også pleier å ha der. Siden ACC slakket av såpass mye mer forsvant selvsagt bilen foran. Ut av svingen var det maks aks (vel, ihvertfall ALT for kraftig akselerasjon for min smak) for å komme opp i 60 igjen som var innstilt hastighet.

Problemet er altså at ACC synes at jeg bør ta svingen i 40 mens jeg vil holde 60. Det synes jeg ikke noe om. Greit om jeg kjørte på "full" AP, men en cruise control bør holde innstilt hastighet gjennom svinger. Evt. får det være et valg om man vil ha på slik funksjonalitet eller ikke. 


This has to do with bad map data and sadly Autopilot's reliance when to slow down (or not) in specific bends and corners.
With me it's the opposite here in Nesodden, where my car would drive with full 80km/h through a sharp corner and almost caused me to loose control. So that was my first and last Autopilot test in Nesodden lol.  :P

Though, with Adaptive Cruise Control on other cars, you won't be able to use it on such roads either, since they aren't even able to detect bends and sharp corners.

That is why I only use the Autopilot on highways and main roads. It's well known Autopilot is not ready yet for back country roads.


PS. If you live far away from any big city and never have to worry about driving on busy roads and traffic jams, then ACC is not really going to be any benefit over normal Cruise Control. I agree.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: geeartirsdag 16. januar 2018, klokken 23:22
jkirkebo, Enten er bilen din rar, erfaringene mine altfor tynne, eller så kan vi nok en gang bare fastslå at ræva er delt. ;)

Jeg har kun opplevd et par ganger at ACen har sakket ned, og da har det vært helt rettmessig, hvis ikke hadde jeg bare trådd litt på gasspedalen og holdt den til den var gjennom svingen, så hadde det ikke vært noen sak, den takler helt fint at man korrigerer med gassen selv, uten å avbryte.

For småkjøring uten kø er jeg enig i at det er unødvendig, men syns ikke det avhenger av om man bor i bystrøk eller ei. Når vi kjører mellom østlandet og vestlandet, på E39 og E18, så er det helt magisk med aktiv cruise eller autopilot. Det er lange strekk hvor det er helt meningsløst å kjøre forbi (og få muligheter også), og da er det bare å innfinne seg med at en følger trafikken store deler av turen, og da er det herlig å la cruisen gjøre jobben. Den regnfulle 1. nyttårsdag kjørte jeg 46 mil på E18 og E39 og hadde cruise eller AP på stort sett hele tiden..
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoomtorsdag 18. januar 2018, klokken 09:53
Da har vi hatt en TMS 75D et døgns tid og har landet på at det ikke blir TMS denne gangen. Dette er grunnene:

1. Plass. God plass i bilen men tilsvarende lite plass i garasjen. Trangt som fy og det går akkurat, mao noen kommer til å skrape opp noe på bilen på et eller annet tidspunkt.

2. Utsyn. Vi synes begge to det er for dårlig utsyn ut av bilen, både foran og bak. Damen beskrev det bra: "Det er som å alltid ha på seg caps".

3. Støy. Jeg synes det var unødvendig mye støy fra vifte og ventiler.

4. Varme. Det trakk ved beina, til tross for at varmen var pekt den retningen. Ikke samme problem på E-UP!'en min.

5. Pris. Prisen står ikke til hva man sitter igjen med mener jeg. Jeg hadde nok forventet "wow" for 700k som testbilen kostet, men det føltes både kjent og kjært, men ikke "wow". Vanskelig å forklare ser jeg ;)


Så da venter vi, takk for alle innspill.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Jeronantorsdag 18. januar 2018, klokken 10:40
The Model S is a big car. No doubt about it. So in some garages it can be tight.
Same with our car port, but we had the same issue with our Volvo V60, so I always let my wife out before driving the car all the way in, so I can park it closer to the right wall and have plenty of space to get out myself and my son through the left doors.

View through the TMS I thought was ok, but we came from a Volvo V60 and Volvo's have big A and B pillars as well due to the Airbags and Air curtains. That is a trade off for extra safety.
You have a lot of flexibility with the seats to move them up or down to get the best possible viewing position.

Noise from the AC I hardly notice, unless I get in a cold car (when forgotten to pre-climate ) then the AC blows hard yes. The Tesla has a powerful AC that can practically pre-heat the entire cabin within 5 minutes, even when it's -15 degrees outside. Never seen a car being pre-heated that fast as with our Tesla.  It takes at least 20 minutes with our BMW i3 when it's really cold outside.

When it comes to the AC, you can adjust individual AC settings to prioritize heating via the leg vents. There are lot of topics about this. I know some people are extremely sensitive to cold legs. (like my wife)
We keep ours on full auto and don't experience cold legs (yet. Knock on wood :) )
I've read there were some AC issues with some production cars in 2016 (people complaining about cold legs), but that should have been resolved now.

When it comes to price and what you get. That is just a matter of individual taste. We very much like the minimalistic non-cluttered design. You either like it or hate it.
When it comes to electric cars, this is just the only car that could replace our Volvo V60 as main car. It has good space (better than the Volvo V60), it has roof rack capability and it has enough range for long trips together with Free Unlimited Supercharger access.
Especially the Unlimited free Supercharger access was a big decision factor for us! Since we can just drive worry free (and cheap) to Nederland coming summer holiday. 
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: geeartorsdag 18. januar 2018, klokken 11:11
1. Ingen tvil om at det er store biler.

2. Vi kjører nesten alltid med ryggekameraet på ene halvdelen av skjermen.

3. Opplever ikke viftesus i X-en, men dette er en overgang når man går fra fossil til elbil.

4. Er delvis enig, men det er spesielt i range mode at dette er et issue. Med den off så er det tålig greit.

5. Smakssak, jeg syns det er revolusjonerende biler og god valuta for pengene. Hva annet får du i den prisklassen med slike ytelser?
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoomtorsdag 18. januar 2018, klokken 12:31
Sitat fra: Jeronan på torsdag 18. januar 2018, klokken 10:40
The Model S is a big car. No doubt about it. So in some garages it can be tight.
Same with our car port, but we had the same issue with our Volvo V60, so I always let my wife out before driving the car all the way in, so I can park it closer to the right wall and have plenty of space to get out myself and my son through the left doors.

View through the TMS I thought was ok, but we came from a Volvo V60 and Volvo's have big A and B pillars as well due to the Airbags and Air curtains. That is a trade off for extra safety.
You have a lot of flexibility with the seats to move them up or down to get the best possible viewing position.

Noise from the AC I hardly notice, unless I get in a cold car (when forgotten to pre-climate ) then the AC blows hard yes. The Tesla has a powerful AC that can practically pre-heat the entire cabin within 5 minutes, even when it's -15 degrees outside. Never seen a car being pre-heated that fast as with our Tesla.  It takes at least 20 minutes with our BMW i3 when it's really cold outside.

When it comes to the AC, you can adjust individual AC settings to prioritize heating via the leg vents. There are lot of topics about this. I know some people are extremely sensitive to cold legs. (like my wife)
We keep ours on full auto and don't experience cold legs (yet. Knock on wood :) )
I've read there were some AC issues with some production cars in 2016 (people complaining about cold legs), but that should have been resolved now.

When it comes to price and what you get. That is just a matter of individual taste. We very much like the minimalistic non-cluttered design. You either like it or hate it.
When it comes to electric cars, this is just the only car that could replace our Volvo V60 as main car. It has good space (better than the Volvo V60), it has roof rack capability and it has enough range for long trips together with Free Unlimited Supercharger access.
Especially the Unlimited free Supercharger access was a big decision factor for us! Since we can just drive worry free (and cheap) to Nederland coming summer holiday.

I do see your points. But for us now we really don't need it, thats further down the line. We're currently at Life 2.0, we'll see if Life 3.0 happens at some point. For now we're still waiting for TM3, KONA or whatever comes first.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoomtorsdag 18. januar 2018, klokken 12:37
Sitat fra: gr på torsdag 18. januar 2018, klokken 11:11
1. Ingen tvil om at det er store biler.

2. Vi kjører nesten alltid med ryggekameraet på ene halvdelen av skjermen.

3. Opplever ikke viftesus i X-en, men dette er en overgang når man går fra fossil til elbil.

4. Er delvis enig, men det er spesielt i range mode at dette er et issue. Med den off så er det tålig greit.

5. Smakssak, jeg syns det er revolusjonerende biler og god valuta for pengene. Hva annet får du i den prisklassen med slike ytelser?


2. Var sikkert litt uklar. Det er utsikt bakover men også på sidene som jeg opplevde som dårligere enn jeg hadde trodd.

3. Har kjørt 100 000km i E-UP! og den fungerer som familiens eneste bil, altså elbil.

4. Slo av range mode og en annen strømsparingsfunksjon, samme problem (selv om det ikke var et stort problem).

5. Misforstå meg rett, jeg digger bilen. Men jeg kan sammenligne det med å sette meg inn i min forrige bil, det var en Mini Cooper, gammel type (Ikke BMW). Den kostet meg 25 000 og så brukte jeg ca 50 000 på å fikse den opp. Når jeg satt meg inn i den bilen og ga gass så satt jeg med verdens største smil rundt munnen. Det var spennende, farlig, skummelt, gøy og en hel haug med andre følelser. Jeg fikk ikke dette i Tesla'en. Nå har man blitt "voksen" og må tenke litt lengre enn nesetippen og en 650kg makrellboks med 1,3 liter tvangsforet motor er ikke en spesielt god ide. Pluss at alt rustet og gikk i stykker hele tiden. Så jeg tror jeg hadde forventet mer følelser. Men dette er en høyst personlig opplevelse og ikke noe kritikk av bilen som sådan.

Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: hsa77torsdag 18. januar 2018, klokken 18:08
Hva med nye Leaf? Leaf har jo fått bagasjerom på over 400liter, så det er jo faktisk blitt en liten familiebil. Utseendet  har nå blitt mer normalt slik at den ser ut som en vanlig bil og rekkevidden begynner å bli brukbar.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Ebetorsdag 18. januar 2018, klokken 23:59
Du kan jo velge den trauseste, simpleste og absolutt mest praktiske bilen... e-Nv200 2.0  :laugh:
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoomfredag 19. januar 2018, klokken 10:40
Sitat fra: hsa77 på torsdag 18. januar 2018, klokken 18:08
Hva med nye Leaf? Leaf har jo fått bagasjerom på over 400liter, så det er jo faktisk blitt en liten familiebil. Utseendet  har nå blitt mer normalt slik at den ser ut som en vanlig bil og rekkevidden begynner å bli brukbar.

Ja, det er jo en mulighet. Men det er ganske treg lading via Chademo, det er en dealbreaker når man først skal kjøpe ny bil.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoomfredag 19. januar 2018, klokken 10:41
Sitat fra: Ebe på torsdag 18. januar 2018, klokken 23:59
Du kan jo velge den trauseste, simpleste og absolutt mest praktiske bilen... e-Nv200 2.0  :laugh:

Joda, det er mulig. Men fremdeles treg lading via Chademo.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: hsa77fredag 19. januar 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Mikalv på fredag 19. januar 2018, klokken 10:40
Sitat fra: hsa77 på torsdag 18. januar 2018, klokken 18:08
Hva med nye Leaf? Leaf har jo fått bagasjerom på over 400liter, så det er jo faktisk blitt en liten familiebil. Utseendet  har nå blitt mer normalt slik at den ser ut som en vanlig bil og rekkevidden begynner å bli brukbar.

Ja, det er jo en mulighet. Men det er ganske treg lading via Chademo, det er en dealbreaker når man først skal kjøpe ny bil.
Det kommer jo an på hvor ofte du har behov for å kjøre lenger enn batteriet rekker. Selv har jeg ingen problemer med at min ZOE kun lader på 22kw - det er kun på ferietur at jeg kjører lenger enn batteriet rekker. Da kan jeg enten ta det som en tur og legge ladestoppen til et sted hvor man kan finne på noe interessant et par timer, eller så kjører jeg fossilbilen.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoomfredag 19. januar 2018, klokken 13:30
Sitat fra: hsa77 på fredag 19. januar 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Mikalv på fredag 19. januar 2018, klokken 10:40
Sitat fra: hsa77 på torsdag 18. januar 2018, klokken 18:08
Hva med nye Leaf? Leaf har jo fått bagasjerom på over 400liter, så det er jo faktisk blitt en liten familiebil. Utseendet  har nå blitt mer normalt slik at den ser ut som en vanlig bil og rekkevidden begynner å bli brukbar.

Ja, det er jo en mulighet. Men det er ganske treg lading via Chademo, det er en dealbreaker når man først skal kjøpe ny bil.
Det kommer jo an på hvor ofte du har behov for å kjøre lenger enn batteriet rekker. Selv har jeg ingen problemer med at min ZOE kun lader på 22kw - det er kun på ferietur at jeg kjører lenger enn batteriet rekker. Da kan jeg enten ta det som en tur og legge ladestoppen til et sted hvor man kan finne på noe interessant et par timer, eller så kjører jeg fossilbilen.

Enig i det og Zoe er absolutt en bil jeg liker og noe vi har snakket om. Men når vi først går til innkjøp av ny elbil så vil jeg gjerne ha hurtiglading på minst 50kw, spesielt når den er spell ny. Fatter ikke hvorfor nye Nissan fastholder på chademo og tregere lading.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Ebefredag 19. januar 2018, klokken 13:51
Pris og produksjonskapasitet, tipper jeg.

Det er ikke så mange andre store 7-seterr kan man få til 305k.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Joltusfredag 19. januar 2018, klokken 14:37
Leaf lader da med 50kw.......

Er det så alt for tregt altså? 40 minutter fra lade varsel til 80 prosent.

Hvor raskt lader de raske?
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: geearfredag 19. januar 2018, klokken 15:57
Prosent sier ikke noe siden batteripakkene ikke er like store på alle biler.

Edit: Beklager, trodde det stod 0-80% på 30 min, men det var 40, så disse tallene stemmer ikke.
Hvis du har 24kWh så er 80% gjerne 17-18kWh, har du 30kWh så er det kanskje 24kWh? En Tesla med 100-pakken vil nok ha ladet 50kWh+ på samme tid.

Ladestasjonene (med unntak av Tesla sine 120kW) tilbyr stort sett ikke mer enn 50kW per i dag, så det er ikke voldsom forskjell per i dag, f.eks. på Ioniq og Soul som tillater høyere ladefart enn 50kW, men de kan mest sannsynlig opprettholde maks ladefart lenger innenfor de 30 minuttene enn de tregere - og med mindre batteripakker. e-Golf takler bare 40kW, og er til å leve med, men jeg ville i likhet med Mikalv heller ikke kjøpt (iallfall ny) bil som lader så sakte i dag. Etterhvert som vi har fått en del erfaring med elbilkjøring, og ladestasjonene popper opp som ugress, så har ladefart blitt viktigere enn batteristørrelse. "Alle" batteristørrelser fungerer for oss i daglig bruk, så det er kun langturer det handler om.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: MikkeBoomBoomfredag 19. januar 2018, klokken 15:59
Sitat fra: Joar Øverland på fredag 19. januar 2018, klokken 14:37
Leaf lader da med 50kw.......

Er det så alt for tregt altså? 40 minutter fra lade varsel til 80 prosent.

Hvor raskt lader de raske?

Sorry, rota med begrepene her.
Mener at Leaf lader med Chademo mao. vil den ikke kunne utnytte raskere ladere som f.eks Ionity nettverket, andre 100kwh ladere og selvfølgelig ikke supercharger-nettverket til Tesla.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Joltusfredag 19. januar 2018, klokken 16:26
Ja eg såg bare at du ville lade med 50kw eg....
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Joltusfredag 19. januar 2018, klokken 16:29
Sitat fra: gr på fredag 19. januar 2018, klokken 15:57
Prosent sier ikke noe siden batteripakkene ikke er like store på alle biler.
Prosent sier jo det du trenger å vite med den bilen du har.

Den lader med 50kW maks som eg sier, som betyr at på denne bilen går du til 80% på 40 minutter.
Det burde si det det trenger å si. Da vet man hva man får på de 40 minuttene.

Å si at det ikke sier noe er tynt.

Kia Soul er jo forsåvidt ikke noe TS skal ha siden han ikke skal ha Chademo.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: geearfredag 19. januar 2018, klokken 16:43
Beklager, jeg trodde det var 30 minutter du skrev, da blir tallene mine feil.

Men jeg forstår fortsatt ikke hva prosent sier om ladefart og hvorfor det er interessant. Det eneste som forteller hvor raskt bilen lader er hvor mange kWh du får inn på batteriet i løpet av en gitt tid, og det neste punktet som er interessant er forbruket til bilen - da først vet du hvor effektiv bilen vil være til langkjøring. Prosent gir ikke sammenligningsgrunnlag for andre enn biler med like batteristørrelser...

Og hvis Leafen din har 30kWh batteripakke, og det stemmer at den lader 80% = 24kWh (vet ikke om tallene er netto..) på 40 minutter, så har den da altså kun en snittfart på ladingen på 36kW, selv om den kanskje kan peake på 50kW i en kort periode.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Joltusfredag 19. januar 2018, klokken 17:02
Ladefart er 50kw.

0 til 80 er da bare noe som sier noe om hvor fort du lader den nye leaf, og ikke noe annet. Ikke brukt som en sammenligning men som et tall på hva du får på bilen når du lader den. Mange forholder seg til prosent gjenværende på batteriet når de er ute og kjører.

Man kunne også sagt noe om hvor mange kWh man får trykket inn i batteriet på denne tiden, skulle jo da være ca 80 prosent av de (la oss for moro skyld si 40kwh) kWh man har på batteriets, men disse påstandene har eg ikke noe hold for og eg tror prosenten av det du vanligvis har 0 til 100 av er enkelt å forstå for mange.

Eg vet ikke hvorfor du nevner de gamle leafene da eg trodde kun den nye var nevnt som aktuell. Men den er jo ikke aktuell for ts siden han ikke skal ha chademo.

Eneste grunnen til at eg kommenterte var at ts sa at leaf vsr uaktuell kun pga treg lading, han ville ha 50kw lading.

Det blir litt snodig i mine øyne. Er nok av andre argumenter for å velge bort en bil, men å velge bort en bil pga for treg lading og så kreve den hastigheten den bortvalgte bilen har blir litt snodig.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Ebefredag 19. januar 2018, klokken 19:28
Sitat fra: gr på fredag 19. januar 2018, klokken 16:43
Beklager, jeg trodde det var 30 minutter du skrev, da blir tallene mine feil.

Men jeg forstår fortsatt ikke hva prosent sier om ladefart og hvorfor det er interessant. Det eneste som forteller hvor raskt bilen lader er hvor mange kWh du får inn på batteriet i løpet av en gitt tid, og det neste punktet som er interessant er forbruket til bilen - da først vet du hvor effektiv bilen vil være til langkjøring. Prosent gir ikke sammenligningsgrunnlag for andre enn biler med like batteristørrelser...

I teorien er dette riktig. Men batteristørrelse er også en viktig faktor for opplevelsen av langkjøring. Ved større batteripakke kan man bestemme stoppene i større grad selv, og stoppe der det er best/mest interessant/passer best/matkroen osv. Da blir ikke ladestoppene så kjedelige.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Joltusfredag 19. januar 2018, klokken 19:32
Ja helt klart. Det beste er sykt lang rekkevidde og lynkjapp opplading når det er tomt.
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: hsa77fredag 19. januar 2018, klokken 20:49
Sitat fra: Joar Øverland på fredag 19. januar 2018, klokken 19:32
Ja helt klart. Det beste er sykt lang rekkevidde og lynkjapp opplading når det er tomt.
Selvfølgelig!
Og den eneste bilen som kan leveres i dag som oppfyller det kravet er Tesla S/X. Dersom man synes Tesla S/X  er for stor og dyr blir nok konklusjonen - den bilen som ønskes her finnes ikke per i dag!

Kom til samme konklusjon selv da den gamle dieselbilen takket for seg 1.1. Løsningen ble å kjøpe en brukt Toyota Auris jeg får klare meg med inntil det kommer en el-stasjonsvogn  med stort batteri, rask lading og pris godt under 500k... Kunne forsåvidt kjøpt en plugin hybrid, men dette er bil nr2 (ZOE er nr1) og kommer bare til å gå et par tusen km i året på småkjøring som en plugin kunne tatt elektrisk. Dumt å legge 200k ekstra i bil nr2 for å spare 2000kr i bensin i året...
Tittel: Sv: TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
Skrevet av: Mobileumfredag 19. januar 2018, klokken 22:06
Sitat fra: gr på tirsdag 16. januar 2018, klokken 08:37
....svinger som har anbefalt 40km/t i 70-sone, og med cruisen på 80 så bremste Teslaen nydelig ned til 47-48km/t og forserte svingen helt nydelig før den aksellererte opp igjen på vei ut av svingen. Helt prima. Uten inngripen hadde e-Golfen gått på tre hjul gjennom svingen..  :laugh:


Off topic.. @gr. Har du huket av for "Eco-kjøretips" på e-Golfen din. Da benytter den Adaptive cruisekontrollen også navigasjonssystemet, og vil bremse hvis farten er for stor inn mot en sving. Den vil også redusere hastigheten ved fartsbegrensning-skilt og rundkjøringer. Akkurat som Tesla (tror jeg). Har selv valgt det bort, fordi jeg selv vil bestemme  :D