Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Jonoh på søndag 14. januar 2018, klokken 13:17

Tittel: Bestilte 16a 230v Salto ladepunkt - fikk 15a
Skrevet av: Jonohsøndag 14. januar 2018, klokken 13:17
Jeg bestilte ett type 2 ladepunkt fra en av Saltos forhandlere, jeg ba om 16a og fikk tilbud om det, men jeg ble noe overrasket over at de monterte 15a kurs, sikring og oppsett av lader.

Er dette vanlig praksis i dag, jeg har aldri sett ett 15a ladepunkt?

Forskjellen i ytelse på Tesla er ikke så høy, men vil andre biler som E Golf lade med 15a, eller 13a på dette oppsettet?

Bør jeg reklamere?

Dette er ett fritidshus med 3x40a OA, nytt sikringskap, men 32a er ikke godkjent i området.

Tittel: Sv: Bestilte 16a 230v Salto ladepunkt - fikk 15a
Skrevet av: Øggensøndag 14. januar 2018, klokken 15:15
E oppdraget spesifisert som 16A?

Tverrsnitt på kabel skal være høgere over 15A etter nye regler fra 2016.
Derfor e 16A normalt sett dyrere.
Om du har bestillt 16A, fått pris og betalt for det, så skal du ha det !
Tittel: Sv: Bestilte 16a 230v Salto ladepunkt - fikk 15a
Skrevet av: jkirkebosøndag 14. januar 2018, klokken 15:38
Sitat fra: Prebb på søndag 14. januar 2018, klokken 14:56
15A automatsikring? Det vanlige er 10, 13, 16 og 20. Om lasten skal være vedvarende 3,6KW er det gjerne greiere å dimensjonere det ett hakk over også.

I nye boliginstallasjoner er 16A en sjeldenhet, som regel sikres forbrukskurser på 2,5mm2 kabel med 15A da 16A på 2,5mm2 krever spesielle vern med I2-verdi på bare 1,2. Kun noen få produsenter har dette. Alternativet til 15A (med I2 på 1,3) er 13A med standard I2 på 1,45.

Antageligvis har de sikret med 15A fordi kursen går i isolert vegg innendørs og de ikke gadd å trekke 4mm2 kabel eller skaffe 16A vern med I2 på 1,2...

Synd at det skal være slik, men når man ber om slike installasjoner bør man faktisk også spesifisere kabeltykkelse. For 16A ladestasjoner bør det legges 4mm2 kabel.
Tittel: Sv: Bestilte 16a 230v Salto ladepunkt - fikk 15a
Skrevet av: Øggensøndag 14. januar 2018, klokken 19:31
Kirkebo presiserte, men min elektriker sa det var KRAV om 4mm2 på 16 A da ej bestillte det.
Tittel: Sv: Bestilte 16a 230v Salto ladepunkt - fikk 15a
Skrevet av: TBsøndag 14. januar 2018, klokken 20:13
Kravet til kabel avheng av måten kabelen er lagt på, og om det er bolig. I garasje der kabel ligg fritt kan 2,5 mm2 være godkjent for 16A. (Kabel må gå til underfordeler utanfor bolig.)

Om trådstarter har ein god sak er usikkert, forskjellen på 15 og 16A er ikkje stor og elektriker har fulgt retningslinjene. Feilen som er gjort er å ikkje informere kunden om kravet.

Er det brukt eksisterende rør eller kabel kan det være det hadde vore mykje meir arbeid å legge 4 mm2 for 16A. Hadde det dermed vore verdt det?
Tittel: Sv: Bestilte 16a 230v Salto ladepunkt - fikk 15a
Skrevet av: geearmandag 15. januar 2018, klokken 09:30
Hvis det er spesifisert at man ber om pris på 16A og tilbudet er utstedt på 16A løsning, så er det selvfølgelig 16A løsning de må levere, så spørsmålet er vel egentlig om de spesifiserte 15A i tilbudet sitt eller ikke. Ellers blir det forferdelig vanskelig for kunde å sammenligne forskjellige tilbud, spesielt i dette tilfellet hvor det kan være en del prisforskjell på å trekke 2,5 og 4mm2 kabel.

Jeg tør ikke svare sikkert på om e-Golf vil lade på 13 eller 15, men så sant bilen er satt til maks (eller min 16A for facelift) så tror jeg den vil ta maks av det den blir tilbudt (ladestasjon-kabel-bil, laveste i kjeden blir brukt) og ikke begrense seg til 13A selv om det er neste tilgjengelige valg under 16A. Det kjedelige med e-Golf er at du får ikke sett hva den lader på noe sted, så hvis du ikke har visning på ladestasjon/kurs må du regne deg frem til det, eller bruke tangamperemeter.