Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: permagne på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54

Tittel: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: permagnetorsdag 11. januar 2018, klokken 18:54
Jeg har testet Model X og funnet den ikke egnet for oss grunnet skiløsning blant annet. Men meget god bil å kjøre. Ser ut som at Q6 seiler opp som en god kandidat for neste bil; hengerfeste, skiboks, kvalitetsfølelse...

Nå som det modnes litt med brukbare el-biler etterhvert, og sett hva Tesla kan levere som helt fersk bilprodusent har jeg noen ønsker til kommende biler...

Historien med Tesla og oppdateringer og forbedringer som rulles ut via nettet slik at produktet rett og slett blir bedre, uten at man må innom verksted er fantastisk. Håper virkelig at andre bilmerker tar etter på dette området. Noen som vet noen om dette for Q6?

Noen som vet hvordan muligheter det blir for autopilot på Q6? Har såvidt prøvd Tesla sin AP2 og dette er virkelig noe jeg kunne tenkt meg på Q6.

Ellers håper jeg interiørkvalitet, panel-gap, lakk etc er som man forventer fra en tysk bilprodusent. Noen hakk over amerikansk/tesla.

Tesla har et kjempefortrinn i ladenettverket, men håper at utbyggingen til VAG, Daimler, Ford og BMW brer seg raskt. De burde ha bedre forutsetninger en Tesla når det gjelder utbygningstakt. Og jeg synes Tesla har vært veldig bra der.

Andre tanker/ideer?
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: turfsurftorsdag 11. januar 2018, klokken 19:01
Er nye A8 en pekepinn, som kommer nok etron til å overgå dagens AP funksjonalitet. Sannsynligvis har dog Tesla kommet seg noen steg videre og. Blir spennende å se. Og så kommer den helt sikkert til å ha bedre lys og viskere.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 11. januar 2018, klokken 20:52
Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. januar 2018, klokken 19:01
Er nye A8 en pekepinn, som kommer nok etron til å overgå dagens AP funksjonalitet. Sannsynligvis har dog Tesla kommet seg noen steg videre og. Blir spennende å se. Og så kommer den helt sikkert til å ha bedre lys og viskere.

På nye A8 er jo funksjonen begrenset til maks 60km/t og kun på veier med fysisk midtdeler. Hvordan er det å overgå dagens AP? Med de begrensningene ville jeg i praksis aldri kunne bruke systemet da det er ytterst sjelden at jeg kjører maks 60km/t på en vei med fysisk midtdeler...
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Oddaatorsdag 11. januar 2018, klokken 22:15
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 20:52
På nye A8 er jo funksjonen begrenset til maks 60km/t og kun på veier med fysisk midtdeler. Hvordan er det å overgå dagens AP?

Poenget er vel nivået av autonomi:
«This would put Audi far ahead of competitors like Mercedes-Benz, Tesla, and Cadillac, which all have semi-autonomous driving assist systems on the market, but also all require some level of driver attention and engagement with the steering wheel. Audi is saying that drivers can take their hands off the steering wheel "permanently" while the traffic jam pilot is engaged,...»



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 11. januar 2018, klokken 22:39
Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:15
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 20:52
På nye A8 er jo funksjonen begrenset til maks 60km/t og kun på veier med fysisk midtdeler. Hvordan er det å overgå dagens AP?

Poenget er vel nivået av autonomi:
«This would put Audi far ahead of competitors like Mercedes-Benz, Tesla, and Cadillac, which all have semi-autonomous driving assist systems on the market, but also all require some level of driver attention and engagement with the steering wheel. Audi is saying that drivers can take their hands off the steering wheel "permanently" while the traffic jam pilot is engaged,...»

Høyere autonomi, men med begrensninger som gjør det ubrukelig for svært mange. Så kan man selvsagt diskutere hva som er best ja...;)
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Oddaatorsdag 11. januar 2018, klokken 22:45
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:39
Høyere autonomi, men med begrensninger som gjør det ubrukelig for svært mange. Så kan man selvsagt diskutere hva som er best ja...;)
Fokuserer vel rett og slett på en annen anvendelse. Som fryktelig mange (dessverre) har nytte av. Det ligger i navnet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Ulletorsdag 11. januar 2018, klokken 23:33
Sitat fra: permagne på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54

Historien med Tesla og oppdateringer og forbedringer som rulles ut via nettet slik at produktet rett og slett blir bedre, uten at man må innom verksted er fantastisk. Håper virkelig at andre bilmerker tar etter på dette området. Noen som vet noen om dette for Q6?

Noen som vet hvordan muligheter det blir for autopilot på Q6? Har såvidt prøvd Tesla sin AP2 og dette er virkelig noe jeg kunne tenkt meg på Q6.

Ellers håper jeg interiørkvalitet, panel-gap, lakk etc er som man forventer fra en tysk bilprodusent. Noen hakk over amerikansk/tesla.

Tesla har et kjempefortrinn i ladenettverket, men håper at utbyggingen til VAG, Daimler, Ford og BMW brer seg raskt. De burde ha bedre forutsetninger en Tesla når det gjelder utbygningstakt. Og jeg synes Tesla har vært veldig bra der.

Andre tanker/ideer?

Helt enig i dette, men dessverre tror jeg dette er ønsketenkning. Jeg er så heldig å kjøre tysk "premium"-elbil i dag og er det en ting som er helt sikkert så er det at det fortsatt er gubbevelde og tradisjonell tenkning som gjelder hos Tyskerne (i tillegg til det som de facto er økonomisk kriminalitet; utslippsskandalen og nå også kartellvirksomhet - uten at det tilsynelatende har fått særlige konsekvenser for reelle beslutningstakere i Tyskland så langt).

Betegnende nok er BMW i3 kjemisk fri for trådløse oppdateringer til tross for at den tekniske muligheten med 3g/4g er der. Videre valgte BMW i 2016 å oppgradere iDrive (MMI i audi-sjargong) hardware og software på hele modellrekken til blant annet å inkludere apple carplay, med unntak av i3 og i8 som kun fikk ny hardware (med en vippeknappfunksjon på iDrive-hjulet som da rett og slett ikke "virker" fordi dette ikke fantes på gammel hardware som gammel software er tilpasset til..). Bakgrunnen fremstår klart som at det ville "spare" dette til faceliften av hhv i3 og i8 høsten 2017. Dette er jo ikke noen stor sak i seg selv, men viser med all tydelighet hvordan de tenker (til alt overmål på sine mest progressive modeller) og det tror jeg neppe endrer seg med det første. Sammenlign da med Tesla som gratis oppgraderte ytelsen på S/X75d modellen slik at 0-100 ble kappet med ca 1 sekund fra allerede raske 5,5-6 sek (må innebære en ytelsesøkning på kanskje 100hk?) ikke bare på nye biler, men også biler produsert i 2016. Da bygger du kundelojalitet og brand.

Jeg er heller ikke overbevist over noen voldsom utbyggingstakt på ladenettet til tyskerne/cirkle k. Som flere har påpekt er nok den reelle begrensningen for gjennomføringshastighet her lokale forhold som kraftverk, elektroinstallatører etc. og ikke kapital til å gjennomføre (noe Tesla uansett har hatt tilstrekkelig med), men viktigst er nok igjen at Tyskerne skynder seg langsomt. I praksis planlegger de jo strengt tatt ikke noe særlig volum før tidligst 2021 med i.d. som i virkelighetens verden nok betyr 2022 - og da svarer det seg ikke å gasse på med hurtiglading nå.

Jeg håper som audientusiast over mange år (og reservasjonsholder) at jeg tar feil, men jeg tror dessverre at realiteten er at tyskerne med unntak av interiørkvalitet vil bruke minimum 5 år på å komme dit Tesla allerede er i dag, tiltross for mange fine PR-stunts i elbilsegmentet etter utslipssaken.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: turfsurffredag 12. januar 2018, klokken 07:29
Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:15
Poenget er vel nivået av autonomi:
Ja, og så kommer jo etron over ett år etter A8, så man kan jo tro at Audi har utviklet ting litt videre på den tiden, og at grensen på 60km/t er hevet. Men på ett år har Tesla greid å utvikle regnsensor og dimming av fjernlys som er på grensen til ubrukelig. Så hvor mye software oppdateringene er verdt kan man jo spekulere i.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Imaginefredag 12. januar 2018, klokken 09:02
Sitat fra: Ulle på torsdag 11. januar 2018, klokken 23:33
Sitat fra: permagne på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54

.

Betegnende nok er BMW i3 kjemisk fri for trådløse oppdateringer til tross for at den tekniske muligheten med 3g/4g er der.


Det geniale med BMW i3 er nettopp hvor enkel den er og likevel fullutstyrt og velfungerende og komplett. Og i Norge mangler i grunnen kun 4wd da den i tillegg er ganske billig her til lands pga avgiftsfritaket.

Håper Audi Etron på samme måte holder seg relativt enkel på en tysk genial måte, men likevel avansert nok med høy kvalitet og blir en bil som på samme måte fremstår komplett. Bare at det er en raskere SUV med lenger rekkevidde og 4wd. Da er jeg fornøyd. For mye ting å lære seg eller sette seg inn i slik Tesla bilene tenderer til er turn off og litt nerdete.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Thordenfredag 12. januar 2018, klokken 13:39
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:39
Sitat fra: Oddaa på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:15
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 20:52
På nye A8 er jo funksjonen begrenset til maks 60km/t og kun på veier med fysisk midtdeler. Hvordan er det å overgå dagens AP?

Poenget er vel nivået av autonomi:
«This would put Audi far ahead of competitors like Mercedes-Benz, Tesla, and Cadillac, which all have semi-autonomous driving assist systems on the market, but also all require some level of driver attention and engagement with the steering wheel. Audi is saying that drivers can take their hands off the steering wheel "permanently" while the traffic jam pilot is engaged,...»

Høyere autonomi, men med begrensninger som gjør det ubrukelig for svært mange. Så kan man selvsagt diskutere hva som er best ja...;)

Hvem har sagt at det høyeste nivået av autonomi på e-tron er det eneste nivået?

Faktum er at Audi har holdt på med dette mye lengre enn Tesla. Riktignok ikke i produksjonsmodeller, men så pleier de heller ikke å sende ut beta-versjoner på markedet for å la kundene være prøvekaniner. Men det finnes selvkjørende Audier som kjører fortere rundt en bane enn en racerfører klarer. Det sier jo en del.

Forøvrig må jeg bare pirke litt:  ;)
Bilen heter ikke Q6, og kommer aldri til å hete Q6. Den kommer til å hete e-tron quattro, og bare det.
Q6 kommer sannsynligvis, og det vil være "coupé" versjonen av Q5. En helt annen bil. Om den kommer som e-tron vil det være som plug-in hybrid. I den grad de fortsetter å bruke e-tron-navnet på den modellrekken, det er noe uklart. 

Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 12. januar 2018, klokken 16:39
Med Audis nye 2-siffers betegnelse for å angi motoreffekt spekuleres det i at bilen skal hete e-tron 55.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Ullefredag 12. januar 2018, klokken 18:18
Sitat fra: Imagine på fredag 12. januar 2018, klokken 09:02
Sitat fra: Ulle på torsdag 11. januar 2018, klokken 23:33
Sitat fra: permagne på torsdag 11. januar 2018, klokken 18:54

.

Betegnende nok er BMW i3 kjemisk fri for trådløse oppdateringer til tross for at den tekniske muligheten med 3g/4g er der.


Det geniale med BMW i3 er nettopp hvor enkel den er og likevel fullutstyrt og velfungerende og komplett. Og i Norge mangler i grunnen kun 4wd da den i tillegg er ganske billig her til lands pga avgiftsfritaket.

Håper Audi Etron på samme måte holder seg relativt enkel på en tysk genial måte, men likevel avansert nok med høy kvalitet og blir en bil som på samme måte fremstår komplett. Bare at det er en raskere SUV med lenger rekkevidde og 4wd. Da er jeg fornøyd. For mye ting å lære seg eller sette seg inn i slik Tesla bilene tenderer til er turn off og litt nerdete.

Nå var ikke poenget at det var noe galt med i3 som sådan; men heller holdningen til produsenten mht å kunstig holde tilbake oppdateringer og bremse innovasjon mest mulig av hensyn til kortsiktig inntjening. Den samme holdningen kommer emm. til å sørge for at tyskerne bruker minst 5 år på å komme dit Tesla er i dag.

Min eneste erfaring med tesla er ellers en times prøvekjøring av model s - timen før jeg prøvekjørte i3 første gang. Folk er forskjellig, men jeg opplevde på ingen måte at Teslaen krevde at man satte seg inn i noe som helst og for alle som kan kjøre bil og bruke en smarttelefon var betjeningen helt intuitiv på samme måte som iDrive heller ikke var vanskelig å betjene.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Touringlørdag 13. januar 2018, klokken 08:37
Hadde vært  deilig å slippe å lese  om hvor fantastisk Tesla er på Audi-forum. Har eid Tesla S. Gav meg ingenting.  Solgt den og vil ha Audi e-tron.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Trond.mlørdag 13. januar 2018, klokken 10:14
 :+1:
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: automatlørdag 13. januar 2018, klokken 12:46
Sitat fra: Thorden på fredag 12. januar 2018, klokken 13:39

Faktum er at Audi har holdt på med dette mye lengre enn Tesla. Riktignok ikke i produksjonsmodeller, men så pleier de heller ikke å sende ut beta-versjoner på markedet for å la kundene være prøvekaniner. Men det finnes selvkjørende Audier som kjører fortere rundt en bane enn en racerfører klarer. Det sier jo en del.


Selvfølgelig imponerende at Audi klarer å få en selvkjørende bil raskere rundt en bane enn det en racerfører klarer. Men hvor nyttig for autonomi er det å få et kjøretøy raskest mulig frem på en 100% kjent og forutsigbar strekning? Der det ikke er varierende føreforhold eller manglende veimerking. Eller vegarbeid og trafikkulykker. Og ikke minst, fullt av andre uforutsigbare trafikanter. Det som virkelig hadde imponert, hadde vært om noen fikk en førerløs bil til å vinne et race.

Jeg skal ikke si så mye om det at Tesla lar kundene være prøvekaniner. Men det gir dem i hvertfall mulighet til å bygge en enorm database av "in real life" erfaringer. Som forhåpentligvis gir kundene et bedre autopilot-produkt etterhvert. Om dette er den beste måten å bygge en erfarings-database på er selvfølgelig et åpent spørsmål.

Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Thordenlørdag 13. januar 2018, klokken 16:40
Sitat fra: automat på lørdag 13. januar 2018, klokken 12:46

Selvfølgelig imponerende at Audi klarer å få en selvkjørende bil raskere rundt en bane enn det en racerfører klarer. Men hvor nyttig for autonomi er det å få et kjøretøy raskest mulig frem på en 100% kjent og forutsigbar strekning? Der det ikke er varierende føreforhold eller manglende veimerking. Eller vegarbeid og trafikkulykker. Og ikke minst, fullt av andre uforutsigbare trafikanter. Det som virkelig hadde imponert, hadde vært om noen fikk en førerløs bil til å vinne et race.
selvfølgelig et åpent spørsmål.

De har jo kjørt disse bilene i alle mulige miljøer, det med bane var bare et eksempel. Men jeg tror det med bane er svært relevant om man ønsker å analysere store mengder informasjon som endrer seg fort. Det handler om reaksjonstid og presisjon i hastighet. Andre utfordringer blir ikke nødvendigvis like store, selv om de kan være mer uforutsigbare. En kritisk del av det å kunne kjøre autonomt er jo hvor gode datasystemene er til å analysere informasjon, og hvor gode beslutningene de kommer frem til er. De må altså ha stor analytisk kapasitet. For datamaskinen spiller ikke dårlig vær eller manglende veimerking noen rolle, det er sensorenes problem. Å kjøre presist på bane i høy hastighet er å stressteste den analytiske kapasiteten, ikke nødvendigvis sensorene. Begge deler er selvfølgelig viktig for resultatet.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Red_Harvestlørdag 13. januar 2018, klokken 18:55
I dette tilfellet med den A7en (eller var det en RS7?) så mener jeg å huske at hele banen er blitt laserscannet på forhånd, slik at bilen kjenner hver mm av den. Det er litt andre forhold...
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Thordensøndag 14. januar 2018, klokken 10:10
Sitat fra: Red_Harvest på lørdag 13. januar 2018, klokken 18:55
I dette tilfellet med den A7en (eller var det en RS7?) så mener jeg å huske at hele banen er blitt laserscannet på forhånd, slik at bilen kjenner hver mm av den. Det er litt andre forhold...

Dette tror jeg ikke stemmer. Bilen har kjørt banen før og fotografert den med sine egne kameraer, men noen laserscanning er det ikke snakk om. Jeg omtaler nå den siste RS7 de hadde som gjorde dette for et par år siden. De har hatt flere.

Det er også på siden av poenget her. Om du har kjørt så fort det er fysisk mulig rundt en bane med bil, så vet du at det er knapt noen annen situasjon som kan være mer utfordrende som fører, selv om du har kjørt banen hundre ganger før. Du er hele tiden på grensen til å miste grepet, du skal treffe bremsepunkene på centimeteren, du skal vri rattet og trykke på gassen på nøyaktig riktig tid hele tiden, det er overhodet ingen plass til feil. Dette foregår i en hastighet som egentlig skremmer livet av deg, mens du balanserer på grensen av hva som er fysisk mulig hele tiden. Det er ekstremt vanskelig, og fryktelig slitsomt.
Grunnen til at Audi har gjort deler av utviklingen på denne måten er selvsagt nettopp derfor, det er ekstremt vanskelig. Å selvkjøre i trafikk i 60 km/t er en spasertur i parken i forhold, det vet alle som har forsøkt seg på bane.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Stikkkontaktsøndag 14. januar 2018, klokken 10:41
Nå er jeg ganske grønn på autonomi,men vil nivå 5 bety at bilen kjører av seg selv på svingete vestlandsveier der vi pr idag møter bil i 80 km/t med 15-20 cm mellom sidespeilene?
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Knut Røesøndag 14. januar 2018, klokken 11:23
Level 5 autonomy, steering wheel optional.
Helt selvkjørende på egen hånd.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: automatsøndag 14. januar 2018, klokken 13:34
Sitat fra: Thorden på søndag 14. januar 2018, klokken 10:10


Det er også på siden av poenget her. Om du har kjørt så fort det er fysisk mulig rundt en bane med bil, så vet du at det er knapt noen annen situasjon som kan være mer utfordrende som fører, selv om du har kjørt banen hundre ganger før. Du er hele tiden på grensen til å miste grepet, du skal treffe bremsepunkene på centimeteren, du skal vri rattet og trykke på gassen på nøyaktig riktig tid hele tiden, det er overhodet ingen plass til feil. Dette foregår i en hastighet som egentlig skremmer livet av deg, mens du balanserer på grensen av hva som er fysisk mulig hele tiden. Det er ekstremt vanskelig, og fryktelig slitsomt.
Grunnen til at Audi har gjort deler av utviklingen på denne måten er selvsagt nettopp derfor, det er ekstremt vanskelig. Å selvkjøre i trafikk i 60 km/t er en spasertur i parken i forhold, det vet alle som har forsøkt seg på bane.

En maskin føler ikke frykt. Eller behøve å erfare og synse rundt inngangshastighet og bremsepunkt. En maskin kan beregne dette. Og den kan gjøre det riktig hver gang. Runde etter runde. Det klarer ikke noe menneske. Derfor holder det kanskje at maskinen holder 95%, eller 98% for å kjøre raskere. Det er det siste opp til 100% som er virkelig vanskelig, og man må være litt gal for å klare det. Og ikke noe menneske klarer det i hver sving.

Dette ble en liten avsporing. Det Audi har gjort er selvfølglig ikke lett. Men spørsmålet er om det de lærer av det er viktig for selvkjøring i trafikk. Å selvkjøre i 60km/t er i enkelt i forhold til banekjøring. Helt til det dukker opp en uforutsett situasjon. Skal man kjøre på ungen som løper ut i veien, eller krasje med den møtende lastebilen istedet? (Satt på spissen).
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Tor Pingmandag 15. januar 2018, klokken 00:10
Er det autonomi som folk er mest spent på når det gjelder e-tron. For meg spiller det liten rolle, mulig det er fordi jeg aldri har hatt en bil med noen som helst form for selvkjøringsegenskaper. Inntil videre vil jeg kjøre selv :)
Hastighet på hurtiglading og hjemmelading er jeg derimot spent på. Kan vi håpe på mer enn 150kw? Jeg ser at mange mener man klarer seg med mindre men det endelige målet en gang i fremtiden må vel være at å lade blir omtrent som å fylle tanken. Jo nærmere man kommer det jo bedre må det vel være.

Pris er jeg selvfølgelig spent på selv om det ikke er noen egenskap. Jeg forventer ingen "billigbil" men det er vel lov å forvente at de ender opp endel billigere enn Jaguar. Mange argumenterer med at de legger seg tett opp til Jag og Tesla, men det er vel ikke disse (nisjeprodusentene) som er E-tron sine virkelige konkurrenter. Hvis Audi mener alvor av elbil satsningen så er det jo fossilbilene til de andre premiumprodusentene som er de virkelige konkurrentene og da må nok prisen ned på  det internasjonale markedet.
Antagelig vil de tape penger enn stund fremover men det er vel nå de kan utnytte et eventuelt forsprang på de andre store.
Så er spørsmålet hvor helhjertet elbilsatsingen er. Vil de store over på el eller blir det bare noe de føler de må levere?
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Thordenmandag 15. januar 2018, klokken 08:19
Sitat fra: automat på søndag 14. januar 2018, klokken 13:34
Skal man kjøre på ungen som løper ut i veien, eller krasje med den møtende lastebilen istedet? (Satt på spissen).

Den klassiske problemstillingen alle trekker frem, og den er jo interessant. Den handler vel strengt tatt ikke om teknologi, men om etikk og moral. Teknologisk er den ikke en betydelig utfordring.

Jeg tror problemstillingen er oppkonstruert. Ingen bilprodusenter vil ta dette valget, av en rekke grunner. Dersom de valgte lastebilen, så betyr det at bilen velger å beskytte myke trafikanter på bekostning av livet til de som sitter i bilen. De som har kjøpt og betalt den. Hadde du kjøpt bil av en produsent som programmerte den slik?

Når det gjelder selvkjøring må jeg personlig si jeg ikke tror særlig mye på de vidløftige visjonene som enkelte hauser opp. Det er lenge til vi har biler som kan gjøre det, både av teknologiske grunner, men også av juridiske, etiske og moralske. Dagens mest avanserte biler klarer ikke engang å styre fjernlyset eller lese enkle trafikkskilt på en tilfredsstillende måte i litt ruskevær. Hvordan skal de da kunne kjøre selv i snøstorm på smale, svingete vestlandsveier med møtende tungtrafikk om kun få år? Temmelig urealistisk. Neppe i kommende e-tron sin levetid. Ikke at jeg bryr meg heller, jeg er glad i å kjøre bil.

Når det gjelder køassistent, slik som A8, så er det en helt annen sak. Det er jo kjempenyttig, og mye enklere å oppnå. Finnes ikke noe kjedeligere enn å kjøre i saktegående kø. Jeg har adaptiv cruise, bruker det omtrent daglig når det er trafikk, veldig deilig. Å slippe å styre i tillegg i slike situasjoner vil være gull verdt for meg.

Hva ønsker jeg meg eller på e-tron? Laserlys og head-up display! Noen som tør gjette på hva laserlys kommer til å koste som ekstrautstyr?


Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Orbitmandag 15. januar 2018, klokken 08:32
Laserlys koster €4873,95 uten moms på A8 i Tyskland (https://www.audi.de/dam/nemo/models/misc/pdf/my-2018/preislisten/preisliste_a8_a8-l.pdf). Så ville tippet drøyt 40000 kr ekstra på e-tron i Norge.
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Premium drivermandag 15. januar 2018, klokken 09:11
Sitat fra: Orbit på mandag 15. januar 2018, klokken 08:32
Laserlys koster €4873,95 uten moms på A8 i Tyskland (https://www.audi.de/dam/nemo/models/misc/pdf/my-2018/preislisten/preisliste_a8_a8-l.pdf). Så ville tippet drøyt 40000 kr ekstra på e-tron i Norge.

Den prisen du refererer til er en Teknologipakke som blant annet inkluderer Nattsynassistent og adaptive vindusviskere, disse kan også bestilles separat. A8 har dessuten HD Matrix LED lys som standard og prisen dekker oppgraderingen derfra til laserlys (og resten av innholdet i pakken). Differansen mellom HD Matrix LED lys og laserlys er EUR 924 på A7.

På nye A7 kan laserlys bestilles som et separat tilvalg og koster EUR 2,344 uten moms, i denne prisen inngår da også HD Matrix LED lys til EUR 1,420 (som ikke er standard på A7 i motsetning til A8). Om e-tron får HD Matrix lys standard som A8 vet vi ikke men jeg tror ikke det.

Når man ser på tyske priser uten moms må man legge inn at Møller systemet gjennomgående tar ca. 20% høyere priser på ekstrautstyr (før moms) enn Audi gjør i Tyskland. EUR 2,344*1,2*9,6= NOK 27,000
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Orbitmandag 15. januar 2018, klokken 09:11
Det er riktignok i en pakke med laserlys, spylerdyser i vindusviskerarm, OLED baklykter og nattsynassistent (= person-/viltdetektor) som oppgradering fra matrix LED (som er standardutstyr på A8), men prisen ligger der ja (finner ikke laserlys som mulig tilvalg utenom denne pakken)

(Edit: Ser det kom et bedre estimat på pris for laserlys alene i posten over)
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Premium drivertirsdag 16. januar 2018, klokken 09:52
Angående lys: I et intervju med lokalavisen i Ingolstadt har Audi CEO Stadler fortalt at e-tron blir den første bilen fra Audi der tilleggsfunksjoner kan kobles til digitalt. Det betyr at bilen kommer fra fabrikken med hardware som kan brukes ved behov for en tidsbegrenset periode mot tilleggsbetaling. Det går også an å kjøpe funksjonen for permanent bruk. Tenk Apple itunes der man kan leie en film eller kjøpe den permanent. Hvordan prisingsmodellen ser ut er ikke kjent men hvis man har bruk for en spesiell funksjon på en til to langturer i året vil det være billigere enn å kjøpe funksjonen permanent.

Som eksempel nevner han Matrix lys som kan kobles til for et begrenset tidspunkt hvis man ønsker det.

http://www.donaukurier.de/nachrichten/wirtschaft/lokalewirtschaft/Audi-Abgasskandal-Ingolstadt-DKmobil-Eine-unglaubliche-Sisyphusarbeit;art1735,3609474

Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Meldolatirsdag 23. januar 2018, klokken 12:59
Ser over gjerdet til I-Pace at ombordlader er et tema. blir skuffet om de ikke legger til rette for å kunne benytte meg av 400v TN nettet mitt på et så stort batteri. Ingen som har plukket opp noe rundt dette?
Tittel: Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
Skrevet av: Premium drivertirsdag 23. januar 2018, klokken 18:02
Ifølge informasjon fra et tysk elbilforum kommer e-tron med Mode 3 11kw ladekabel.