Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: doldis1 på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:09

Tittel: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: doldis1tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:09
 Isteden for å sjanse på å kjøpe utdatert teknologi, leaser fler og fler bil mens de venter på bedre utvalg
av elbiler.
Jeg har vært inne på dette før men står vi foran en regelrett kollaps av bruktmarkedet for fossilbiler ?
Hvor skal bransjen finne kunder til 10000-vis av nyere bruktbil når alle disse leasingbilene kommer inn
igjen?


http://www.tv2.no/a/9152449/
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Agmunstirsdag 05. desember 2017, klokken 10:37
Nei, markedet vil på ingen måter kollapse i nær fremtid. Det finnes fremdeles ikke tradisjonelle nummer 1-biler som er elektriske, og de som kommer på markedet i nær fremtid (med unntak av en Skoda?) er premiumbiler.

Når det først begynner å dukke opp mange vanlige elektrisk nummer 1-biler på nybilmarkedet, så skal de rekke å bli 3-4 år gamle før de dukker opp i mengder på bruktmarkedet, og enda 3-4 år til før de begynner å bli aktuelle for de med litt mindre ressurser til bilkjøp. Bruktmarkedet er stort og det vil ta lang tid før det blir aktuelt for de fleste bruktkjøpere å kjøpe rene elbiler.

Jeg vil faktisk påstå det er tryggere å kjøpe en bensinbil i 2017/2018 enn å lease en. Leaser du er du låst til en bil som kanskje plutselig får ekstreme avgifter knyttet til å kjøre inn i byer etc. Da sitter du der i fella til leasingen går ut. Kjøper du en, så kan du kvitte deg med den så fort du merker uro i markedet.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: HCOtirsdag 05. desember 2017, klokken 10:45
Om jeg skal forsøke litt ukvalifisert synsing, så tror jeg at det fortsatt er et godt marked for disse bilene på steder hvor ikke bompenger og ferger utgjør en vesentlig del av bilholdet.

Derimot tror jeg bilverkstedene bør begynne å svette. Jeg har hatt 2 leasingbiler, og følt på presset for å kjøre disse på full service samme sted som bilen er kjøpt. Selvsagt kan man ta service "hvor som helst", men mitt inntrykk er at forhandlerne da er enda mer pirkete når bilen skal leveres tilbake.

Årlige servicer har kostet 7-10.000 på disse to bilene, det vil si at de kostet meg nærmere 50.000 bare i service (totalt 6 servicer). Jeg føler absolutt ikke at jeg har fått valuta for disse pengene, som regel er det snakk om et oljeskift, "sparking i dekkene" og etterfylling av spylervæske(!).

Når de bilene som nå går som leasingbiler blir videresolgt og passerer 5 år, er det ikke lenger noe incentiv for de nye eierne til å ta "storservice" på merkeverksted. De fleste skjønner at så lenge man skifter olje og passer litt på, så trenger ikke moderne biler årlige servicer til 10.000 kroner. Verdien av et servicehefte "med alle stempler" er ikke like stor som den engang var.

Og når elbilene tar mer og mer over, blir betalingsvilligheten enda lavere. På en elbilservice er vel de viktigste servicepunktene oppdatering av software og sjekk av bremseklosser/-skiver.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 05. desember 2017, klokken 10:50
Jeg er glad jeg ikke eier fossilbil nå ved inngangen til 2018. Det blir mer og mer ukurant for oss som bor i storby.
Uroen er allerede etablert i markedet og jeg får inntrykk av at de fleste nå har bestemt seg for at nåværende bil er siste fossilbil (av de jeg kjenner som fortsatt kjører fossil). Spesielt endringene i bompenger har virkelig vekket en ny de sovende bilbrukere.

Men det går nok greit å selge det ut på bygda, eller til de som har behov som ikke kan dekkes av el pga økonomi.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: tomrhtirsdag 05. desember 2017, klokken 10:58
Frykten for ikke få solgt sprer seg nok til bygda også, for hvis bruktmarkedet flommer over av billlige fossilbiler fra storbyene, hvorfor kjøpe dyrere fra han på nabogården da?
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: HCOtirsdag 05. desember 2017, klokken 10:59
Jeg har en Subaru Outback som er en fantastisk bil på alle måter. 6-sylindret boxermotor på 245hk, firehjulstrekk som er overlegent alle andre systemer, passe bakkeklaring for norske fjellveier (og fartsdumper), deilig skinninteriør og god plass.

Problemet mitt er at jeg egentlig ikke trenger en slik bil, jeg skulle faktisk ønske jeg gjorde det. Og når man bor i nærheten av Oslo blir den uforholdsmessig dyr å bruke. Faktisk sparer jeg over 200 kroner hver dag (!) på å bruke Zoe i stedet for Outback til jobbpendlingen, ettersom jeg må gjennom 3 bommer:

Bom Oslo, 10% rabatt   48,6
Bom Bærum 10% rabatt   16,2
Bom Oslo, 10% rabatt   48,6
Bensin 6mil * 1,1*14           92,4
SUM/DAG                         205,8
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: tomrhtirsdag 05. desember 2017, klokken 11:01
En annen tendens jeg synser å observere (har ikke statistikk) er at fossilbilene beholdes lengre? Kanskje det finnes statistikk for dette? For mange velger heller å reparere fossilen mens de venter på elbilmodellen som dekker deres behov, framfor å kjøpe ny fossilbil.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: doldis1tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:32
 Vet ikke hvor gamle dere er men jeg husker iallefall godt slutten på 80 tallet da nedgangen i bilsalget
omtrent raserte bransjen. Den gang var problemet delvis selvskapt.
Første halvdel av 80 tallet var rentenivået og inflasjonen skyhøy, men bransjen solgte biler med
gjenkjøpsavtaler der kunden fikk igjen omtrent samme kronebeløp han ga for bilen som ny ..(!)
Funket fint inntil renten-og inflasjonen stupte og forhandlerne satt igjen med hauger av nyere bruktbil til
nybilpris...
Bilsalget stupte og vi omtrent stablet bruktbiler i høyden. Føler meg ikke helt overbevist om at dette ikke
er i ferd med å skje igjen...?
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: THEtirsdag 05. desember 2017, klokken 11:41
Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:01
En annen tendens jeg synser å observere (har ikke statistikk) er at fossilbilene beholdes lengre? Kanskje det finnes statistikk for dette? For mange velger heller å reparere fossilen mens de venter på elbilmodellen som dekker deres behov, framfor å kjøpe ny fossilbil.

Og dette er jo også et godt miljøtiltak. Det absolutt beste å gjøre mens man venter på en elektrisk bil som dekker behovene sine er å ta godt vare på den gamle fossilbilen slik at den får et så langt liv, med så lave utslipp som mulig, inntil den byttes i en elbil om noen år. Nye biler med forbrenningsmotor har i beste fall marginalt lavere utslipp enn en ti år gammel bil, så det er lite miljømessig å hente på å bytte dem ut pga forbruk/utslipp.

Jeg merker også en holdningsendring hos folk. De som tidligere var elbil-hatere er nå veldig interessert i å høre hvordan det fungerer med elbil som eneste bil, og de fleste gir inntrykk av at de også ser for seg å bytte til elbil om noen år.

Det er synd at det er så få biler på markedet, og at de som kommer også har begrenset produksjonsvolum i årevis fremover. Det som kommer til skape kaos i norsk bilbransje er om ett (eller noen få) bilmerke klarer å lage en el-familiebil som kan leveres i "ubegrenset" antall samtidig som konkurrentene ikke har noen elektriske alternativ å levere.

Jeg tror ikke en bil som Tesla X hadde solgt 4000 eksemplarer om det var konkurranse i markedet. Det hadde heller ikke blitt solgt 4000 slike biler om det var et rimeligere alternativ med samme egenskaper tilgjengelig. Det skal bli veldig spennende å se hva som skjer med bilsalget i Norge når Tesla 3 kommer i stort volum samtidig som Audi og Kia kan levere SUV-lignende elektriske biler i (forhåpentligvis) respektable volum utover i 2018/2019.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: JorgenMtirsdag 05. desember 2017, klokken 11:44
Ser ikke helt argumentasjonen rundt omkring for at elbil ikke er egnet på bygda.
Bor selv på bygda og har kun elbiler, null problem det. Rekkevidde er ikke noe problem med mindre man bor i Finnmark.

Eneste problemene jeg leser om er folk i byer som ikke engang har hjemmelader og er avhengig av å lade borte. Da hadde i alle fall jeg beholdt fossilbilen :)

Forøvrig, fossilbilene kan vi vel sende til andre land? Riktig nok et tapsprosjekt, men da blir vi i alle fall kvitt dem :)
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: HCOtirsdag 05. desember 2017, klokken 11:52
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:44
Ser ikke helt argumentasjonen rundt omkring for at elbil ikke er egnet på bygda.

Det er vel ingen som har argumentert med det i denne tråden. Det er vel heller slik at det er vanskeligere å "regne hjem" å erstatte en halvgammel fossilbil med ny elbil dersom man ikke har bom- og fergekostnader man kan ta med i regnestykket. Og dermed vil det være et mer langvarig marked for gode fossil-familiebiler slike steder.

Jeg er ikke mer miljøfantast enn at jeg gjerne innrømmer at dersom vi hadde bodd et sted uten bompengeinnkreving i alle 4 retninger, så ville bilparken bestått av 2 Subaru-er i stedet for 2 elbiler (slik vi nå har planer om).
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Panducktirsdag 05. desember 2017, klokken 12:09
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:09
Isteden for å sjanse på å kjøpe utdatert teknologi, leaser fler og fler bil mens de venter på bedre utvalg av elbiler.

Flere trekker hele tiden frem "det finnes ikke elbilmodeller som kan erstatte ..." og "det vil ta tid før elbilene kommer på plass, så tradisjonelle biler vil selge"

Det er vanskelig å spå om fremtiden, men når folk først innser at "å kjøpe bensinbil nå må jo være ren idioti", så vil det kunne bety en knekk som jeg ikke tror bilbransjen på noen måte er forberedt på. Lease er et alternativ, holde på bensinbilen sin litt lengre, kjøpe seg en "billig bruktbil som bare skal vare til elbilen er klar" er et annet.

Jeg tror krakket kommer til å slå bilindustrien hardere enn de fleste kan regne med.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Initiumtirsdag 05. desember 2017, klokken 12:17
På bygda er vel kanskje behovet for å transportere jord til hagen, skrot til sorteringsanlegget, planker til gjerdet,  grus til gårdsplassen, nye vinduer til østveggen, en demontert benk til garasjen osv litt større enn i byen.
Og det er det fortstatt VELDIG få elbiler som klarer Vi bruker elbilen vår til personbefordring, men ikke som laste-esel.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: JorgenMtirsdag 05. desember 2017, klokken 12:33
Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:52
Det er vel ingen som har argumentert med det i denne tråden.
Som jeg skrev; rundt omkring :)

Absolutt Initium, jeg ticker mange av boksene der, men jeg låner bil når jeg har behov for krok. Så for det kommer en (attraktiv) elbil med krok vil jeg vurdere den. Inntil da går det helt greit å låne (her på bygda kjenner jo alle alle ;) )
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: tomrhtirsdag 05. desember 2017, klokken 12:34
Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 12:17
På bygda er vel kanskje behovet for å transportere jord til hagen, skrot til sorteringsanlegget, planker til gjerdet,  grus til gårdsplassen, nye vinduer til østveggen, en demontert benk til garasjen osv litt større enn i byen.
Og det er det fortstatt VELDIG få elbiler som klarer Vi bruker elbilen vår til personbefordring, men ikke som laste-esel.
Neida, men tilbud-etterspørsel styrer dette. Når finn.no blir full av Landcruisere som Oslo-folka ikke vil ha og underbyr hverandre for å få solgt dem, hvem er da den idioten på bygda som kjøper seg splitter NY Landcruiser da? Han reiser bare inn til byen og gjør et "varp" der. Jeg mener, vi kan ikke skille mellom by og bygd, både nybil- og bruktbilmarkedet styres av total etterspørsel.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: THEtirsdag 05. desember 2017, klokken 12:40
Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 12:17
På bygda er vel kanskje behovet for å transportere jord til hagen, skrot til sorteringsanlegget, planker til gjerdet,  grus til gårdsplassen, nye vinduer til østveggen, en demontert benk til garasjen osv litt større enn i byen.
Og det er det fortstatt VELDIG få elbiler som klarer Vi bruker elbilen vår til personbefordring, men ikke som laste-esel.

Jeg bor på bygda, og har disse behovene jevnlig. I tillegg har jeg hytte på fjellet der jeg må ha med større saker opp av og til. Elbilen brukes til personbefordring her også, og fungerer i tillegg kjempegodt som pakkesel med tilhenger på slep.

Problemet for folk på bygda er at det ikke finnes elbiler med mulighet til å trekke tilhenger. Selv om mange her på forumet stadig sier at folk ikke har bruk for tilhenger, så er det etter mitt syn mangel på tilhengerfeste en av de største årsakene til at elbilandelen av bilsalget ikke er enda høyere. Tesla X er så langt den eneste elbilen som har tilfredsstillende egenskaper for veldig mange, men størrelse, pris, bakdører m.m. gjør også at Tesla X er helt uaktuell for de fleste norske familier

Så langt er det heller ingen som har presentert en elbilmodell som kan bli "norgesbilen". Audi Q6 etron kan kanskje få en pris som er litt mer spiselig enn Tesla X, og den vil nok også bli godkjent for tilhenger. Ellers er det lite å vente på. Tesla 3 kan nok fungere for veldig mange selv som sedan hvis den kan trekke tilhenger, men det er fremdeles usikkert. Tenk om det kom en Skoda Eltavia stasjonsvogn med 1500 kg tilhengerkapasitet og 80 kWh batteripakke til under kr 500000,-, det ville virkelig skape kaos i norsk bilbransje.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Klykkentirsdag 05. desember 2017, klokken 13:09
Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:52
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:44
Ser ikke helt argumentasjonen rundt omkring for at elbil ikke er egnet på bygda.

Det er vel ingen som har argumentert med det i denne tråden. Det er vel heller slik at det er vanskeligere å "regne hjem" å erstatte en halvgammel fossilbil med ny elbil dersom man ikke har bom- og fergekostnader man kan ta med i regnestykket. Og dermed vil det være et mer langvarig marked for gode fossil-familiebiler slike steder.

Jeg er ikke mer miljøfantast enn at jeg gjerne innrømmer at dersom vi hadde bodd et sted uten bompengeinnkreving i alle 4 retninger, så ville bilparken bestått av 2 Subaru-er i stedet for 2 elbiler (slik vi nå har planer om).
Elbil på bygda funker fint. Vi gikk fra ca 20.000kr i drivstoffutgifter til nærmere 1000kr per år på den ene bilen. For ikke å snakke om årlig service og andre fossilbilrelaterte utgifter som også forsvant ved bytte til elbil. Er heller ikke miljøfantast, men er ikke i tvil om at elbil er mer gunstig enn fossilbil i mange situasjoner. For min del som pendler minst 6 mil hver dag til og fra jobb, samt en del småkjøring i etterjobbstiden er det en nobrainer. Elbilen blir brukt til det meste her, men rekkevidden er i snaueste laget. Fossilbilen skal etter hvert byttes ut til en med lengre rekkevidde, forhåpentligvis Tesla model 3 (reservert) eller S.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: geeartirsdag 05. desember 2017, klokken 14:09
Ble akkurat kvitt det som fort kan ha vært den siste fossilbilen min, og selv om det på en måte var en lettelse så kjenner jeg at jeg ikke er trygg på at det er økonomisk lurt å sitte med en Model X og en 190 e-Golf heller. Føler det er usikkerhet uansett hva en gjør for tiden.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 05. desember 2017, klokken 14:22
Å sitte med dyre nye biler er ikke økonomisk lurt nei.
Det er bare forskjellige grader av ulurt :)

Jeg kjøpte ikke Model X fordi det var kjempesmart økonomisk. Jeg kjøpte den fordi den dekker behovene mine, fordi den var økonomisk innen rekkevidde, og fordi jeg hadde veldig lyst på bilen.
Når den taper seg 10.000,- i måneden i verdi sier det seg selv at jeg kunne leid svært mye bil og tatt mye taxi om jeg hadde gått for en Leaf til 100k.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Panducktirsdag 05. desember 2017, klokken 14:26
igjen nevnes behov som "elbiler i dag ikke takler." Om ett par år, når folk ser at elbiler er det som kommer til å være fremtiden, at modeller som fyller alle behov er like om hjørnet, vil man da kjøpe en splitter ny bensin / dieselbil bare fordi det ikke er en elbil akuratt der og da som kan gjøre det man trenger?
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Initiumtirsdag 05. desember 2017, klokken 14:41
Nja, nå er det vel sånn at om jeg trenger en bil idag, som kan brukes til å trekke campingvogna mi, så hjelper det veldig lite at det kommer en modell om 3 år ( lanseres om 3 år, leveres om 5, om jeg har flaks ) som kan gjøre samme jobben.

Utviklingen i elbilmarkedet internasjonalt går i sneglefart. Det skjer ting, men det skjer for lite og for seint. Norge er et fint utstillingsvindu, men hver av de tre store US leverandørene leverer omlag 450 000 fullsize pickuper PR ÅR.
Det bør sette ting litt i perspektiv. 100 000 solgte elbiler er fint det, men det mangler litt enda...
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Panducktirsdag 05. desember 2017, klokken 15:54
Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 14:41
Det bør sette ting litt i perspektiv. 100 000 solgte elbiler er fint det, men det mangler litt enda...

Det er derfor jeg sier at det er ett par år inn i fremtiden før vi kommer dit. Det jeg sier er at alt trenger ikke være på plass av elbiler før krakket kommer. Det holder med at folk ser hva som kommer, og ikke vil kaste bort penger på en splitter ny bil de vet de vil ha enorme problemer med å selge. Det vil rett og slett ikke være mange nok som "trenger en ny bil der og da som kan trekke en campingvogn". Mange vil bytte ut bensinbilen sin med elbil, det vil finnes brukte bensinbiler til salgs som fint kan ta hånd om campingvognproblemet.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Initiumtirsdag 05. desember 2017, klokken 16:30
vi er enige, men bare nesten.

Vi elbilentusiaster trenger drahjelp av et STORT marked, som USA, JP, Australia eller DE for å få fram modeller som dekker alle behov.
Det har vi ikke pr idag.

Se  på den kule, elektriske "retro-folkevognbussen ". Kjempemorsom, kul og dekker en lang, lang rekke behov ( tror jeg )
Surbrett, sykler, vaskemaskina, skiustyret osv bør fint kunne plasseres inni bilen, om passasjerene godtar å sitte på rekke, bakerst eller stue litt om på seg.
Jeg har dog sett konseptet en rekke ganger, og det tidligste man antyder produksjon er 2022, som i realiteten vil si 2025 ?

Ærlig talt, det holder rett og slett ikke mål. Jeg hadde gladlig pantsatt høyre nyre og en av unga mine for å kunne få den der utlevert, IDAG. Teknologien finnes jo, det har jo Tesla bevist.  Jeg håpte liksom jeg skulle rekke få meg et nummer baki en elektrisk dreven Hippiebuss før jeg ble for gammal, men det ser svart ut.... :)

Hadde de store markedene etterspurt den i stort nok omfang, hadde nok bilen vært tilsalgs så jeg kunne fått den rett før påske...

Interesserte kan jo fundere litt over denne:
https://www.aftenposten.no/norge/i/6njWeW/Elbil-revolusjon-pa-krabbegir-utenfor-Norge




Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Amosstirsdag 05. desember 2017, klokken 20:05
Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 16:30
Interesserte kan jo fundere litt over denne:
https://www.aftenposten.no/norge/i/6njWeW/Elbil-revolusjon-pa-krabbegir-utenfor-Norge

Så den ja. Joda, det går sakte utenfor Norge - enn så lenge. Men jeg tror også at når først modell-utvalget er på plass, og det samme med lade-infrastrukturen, så kommer overgangen der til å gå mye raskere enn den har gjort her. 
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Panducktirsdag 05. desember 2017, klokken 20:59
Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 16:30
Hadde de store markedene etterspurt den i stort nok omfang, hadde nok bilen vært tilsalgs så jeg kunne fått den rett før påske...

Dette er ikke en ønskelig situasjon fra bilbransjen. Det er i deres interesse å "snakke ned" hvor fort dette kan komme, og skaffe seg så "lang tid som mulig". Bilbransjen er neppe så interest i å gjøre ting som kan føre til at "kaoset" kommer enda tidligere. De håper vel i det lengste at Tesla vil gå under, slik at de kan bremse utviklingen enda mer.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: KjellGtirsdag 05. desember 2017, klokken 23:36
Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:59
Jeg har en Subaru Outback som er en fantastisk bil på alle måter. 6-sylindret boxermotor på 245hk, firehjulstrekk som er overlegent alle andre systemer,...

Sist jeg så på Subaru for noen år siden, hadde de fortsatt den gamle viskose-slurekoblingen mellom for og bakaksel. Har de modernisert?
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 06. desember 2017, klokken 07:05
Sitat fra: KjellG på tirsdag 05. desember 2017, klokken 23:36
Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:59
Jeg har en Subaru Outback som er en fantastisk bil på alle måter. 6-sylindret boxermotor på 245hk, firehjulstrekk som er overlegent alle andre systemer,...

Sist jeg så på Subaru for noen år siden, hadde de fortsatt den gamle viskose-slurekoblingen mellom for og bakaksel. Har de modernisert?

Nå spør du vanskeligere enn selv en ingeniør kan svare... Uansett så er Outback en MEGET GOD vinter bil, så det funker - det kan jeg bekrefte. Har få eller ingen problemer med min i3 på normalt vinterføre og, men i forhold til Outback er det en hjulvisp. Men, som den ande Subaru eieren, trengte jeg ikke så stor bil lenger.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: HCOonsdag 06. desember 2017, klokken 07:12
Jeg har en 3.0R. Den har hydraulisk clutch i senterdiffen, og 45/55 fordeling. 3.0-motoren har dessuten kamkjede i stedet for reim, og bilen er utstyrt med ESP som kan skrus helt av...
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: kaiatonsdag 06. desember 2017, klokken 08:59
Sitat fra: KjellG på tirsdag 05. desember 2017, klokken 23:36
Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:59
Jeg har en Subaru Outback som er en fantastisk bil på alle måter. 6-sylindret boxermotor på 245hk, firehjulstrekk som er overlegent alle andre systemer,...

Sist jeg så på Subaru for noen år siden, hadde de fortsatt den gamle viskose-slurekoblingen mellom for og bakaksel. Har de modernisert?

Jeg tror de bare brukte viskose på biler på automatgir? Bilene med manuell kasse hadde senterdifferensial (og reduksjonsgir). Hva de gjør nå, er jeg faktisk usikker på.

Hadde Subaru selv for en del år tilbake og kan skrive under på at den var fin som vinterbil. Dessverre var akkurat dette eksemplaret ingen god representant for den legendariske Subaru-kvaliteten. Den stod mer enn den gikk... :-\
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: PK snekkersøndag 17. desember 2017, klokken 19:29
Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos?
Svaret er nei, det er det politikerne som gjør.  ;)

Jeg tipper at det kommer til å tilpasse seg med tiden. Når det blir flere elbiler som kan tilfredsstille alle behovene (les pris, rekkevidde, størrelse) folk har vil de kunne ta over. Og så skal det jo forbys å selge biler som ikke har nullutslipp snart så da vil jo de fleste bilmerker som ønsker å fortsette å selge måtte gå bort fra forbrenningsmotor.

Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: bnosøndag 17. desember 2017, klokken 20:15
Det da vel den teknologiske utvikling som er avgjørende faktum. Når vi nå har kommet over point of no return så vil utviklingen akkselerere. Mange vil miste jobbene sine og atter andre vil finne nye innteksmuligheter i kjølvannet av denne utviklingen. Klart at salget i frmtiden også vil gå bli tvunget mer og mer over på nett som Tesla og med det vil også salgspalassene (som viser hvor fett inntjeningen er i bransjen) måtte vike. Bunnlinja vil ikke bli like feit som før med elbil med 18 bevegelige deler vs. ICE med sine 2300. Det vil klart bli svært store omveltninger ikke ukjent fra andre bransjer som har vært gjenstand for disruptional change.
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Knut Røesøndag 17. desember 2017, klokken 20:22
Tyskerne viser ingen tegn til å holde tritt teknologisk. TMS kom i 2012. Har de noe som konkurrerer i 2022 engang? Lade nettverk og hele greia, totalpakke? Dette blir vondt for tysk industri og stat. Kanskje på tide å utvikle noe nytt og slutte å jukse?
Tittel: Sv: Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?
Skrevet av: Rollepmandag 18. desember 2017, klokken 13:28
Sitat fra: PK snekker på søndag 17. desember 2017, klokken 19:29Og så skal det jo forbys å selge biler som ikke har nullutslipp snart så da vil jo de fleste bilmerker som ønsker å fortsette å selge måtte gå bort fra forbrenningsmotor.
Vet ikke hva du legger i "snart" men det man har hørt fra EU er jo snakk om et salgsforbud tidligst 2040. Det er i hvert fall i min bok rimelig langt frem i tid.